Как на арабском пишется аль фатиха

Сура «Аль-Фатиха» является первой сурой Священного Корана. Её название в переводе с арабского означает «Открывающая Книгу», так как она является не только первой по порядку расположения в Коране, но и первой сурой, ниспосланной целиком.

«Аль-Фатиха», состоящая из семи аятов, была ниспослана в мекканский период жизни Посланника Всевышнего (с.г.в.). Об этом повествуется в одном из хадисов Пророка Мухаммада (с.г.в.), передаваемом со слов Ибн Аббаса: «Однажды, когда мы сидели рядом с Посланником Аллаха, рядом с ним находился ангел Джабраил. Вдруг он услышал скрип над головой, после чего Джабраил посмотрел на небеса и произнёс: «Это открылись ворота на небе, которые до этого никогда не открывались». Через них к Пророку Мухаммаду (с.г.в.) спустился ангел и сказал: «Возрадуйся же двум светочам, которые дарованы тебе, но не были дарованы никому из предыдущих Пророков. Это сура «Аль-Фатиха» и последние аяты суры «Аль-Бакара». Всё, что ты прочтёшь в них, будет непременно тебе даровано» (Муслим, Насаи).

Сура посвящена Великому Аллаху, являющемуся Творцом и Господом обитателей миров. В связи с чем Мухаммад (с.г.в.) называл её «величайшей сурой Корана», о чём говорится в одном из хадисов, переданном со слов Абу Саида аль-Муалла: «Однажды Пророк сказал мне: «Я научу тебя величайшей суре Корана», после чего добавил: «Хвала Господу миров, это семь часто повторяемых аятов и Великий Коран, дарованный мне» (Бухари, Абу Дауд, Насаи).

Несмотря на, казалось бы, небольшой объём, сура «Аль-Фатиха» несёт в себе большой смысл и имеет огромную значимость в жизни людей, и никакой другой аят ни одной из Книг Творца не сможет с нею сравниться. Божий Посланник (с.г.в.) однажды произнёс: «Клянусь Тем, в Чьей Руке моя душа! Не было ниспослано ни в Таурате (Торе), ни в Инджиле (Евангелии), ни в Забуре (Псалтыре), ни в Фуркане (Коране) ничего подобного суре «Аль-Фатиха» (Тирмизи, Ахмад).

Каждый мусульманин ежедневно как минимум 15 раз читает суру «Аль-Фатиха», так как её чтение является необходимым в каждом ракаате любого намаза. Пророк Мухаммад (с.г.в.) учил: «Если кто-нибудь совершил молитву, не прочитав в ней Мать Писания, то его молитва является несовершенной» (Муслим).

Во время чтения данной суры верующий вступает в диалог с Господом, о чём повествуется в следующем хадисе: «Великий Аллах сказал: «Я поделил намаз на две части между Мной и Моим рабом, который получит то, что он просит. Когда раб произносит слова «Хвала Аллаху, Господу миров», Творец отвечает: «Мой раб воздал Мне хвалу». Когда верующий произносит: «Милостивому и Милосердному», то Господь отвечает: «Мой раб восхвалил Меня». Когда человек произносит: «Властелину Судного дня», то Всевышний отвечает: «Мой раб восславил Меня». Когда молящийся произносит: «Тебе одному мы поклоняемся и Тебя одного молим о помощи», то Творец отвечает: «Это будет поделено между Мной и Моим рабом, и раб Мой получит то, что он просит». Когда же верующий произносит: «Наставь нас на прямой путь, путь тех, кого Ты облагодетельствовал, не тех, на кого пал гнев и заблудших», то Аллах отвечает: «Это – для Моего раба, и он получит то, что он просит» (Муслим, Тирмизи, Абу Дауд, Насаи).

From Wikipedia, the free encyclopedia

(Redirected from Mathani)

Sura 1 of the Quran

الْفَاتِحَة
Al-Fātiḥah
The Opening
  • Arabic text
  • Audio file
  • English translation
Classification Meccan
Position Juzʼ 1, Hizb 1
No. of verses 7
No. of words 25 or 29
No. of letters 113 or 139

← Quran 114

Quran 2 →

Recitation of Al-Fatiha in the Mujawwad style

Al-Fatiha (alternatively transliterated Al-Fātiḥa or Al-Fātiḥah; Arabic: ألْفَاتِحَة, IPA: [ʔal faːtiħah]; lit.‘The Opening’ or ‘The Opener’), is the first surah (chapter) of the Quran. It consists of 7 ayah (verses) which are a prayer for guidance and mercy.[1] Al-Fatiha is recited in Muslim obligatory and voluntary prayers, known as salah.

Quranic chapter titles are not considered by Muslims to be part of the divine revelation of the Quran.[2] The primary literal meaning of the expression «Al-Fatiha»[3] is «The Opener/The Key», which could refer to this Surah being the first in the Quran, the first chapter recited in full in every rakat of salah, or to the manner in which it serves as an opening for many functions in everyday Islamic life. Some Muslims interpret it as a reference to an implied ability of the Surah to open a person to faith in God.

Summary[edit]

Surah Al-Fatiha is narrated in the Hadith to have been divided into two halves between God and His servant (the person reciting), the first three verses being His half and last three being the servant’s.[4] There is disagreement as to whether the Bismillah is the first verse of the surah, or even a verse in the first place.[5] The chapter begins by praising God with the phrase Alhamdulillah, and stating that it is God who has full authority over all creations (verse 1/2),[6] that He is Ar-Rahman Ar-Rahim or the Most Gracious and Most Merciful (verse 2/3),[7] and that He is and will be the true owner of everything and everyone on the Day of Judgement (verse 3/4).[8]

The final three verses, which comprise the servant’s half, begin with the servant stating that they worship and seek only God’s help (verse 4/5), asking Him to guide them to the Sirat al-Mustaqim (the Straight Path) of those who God has been bountiful to, and not of those who have earned His anger (verses 5-6/6-7).[9]

Some Muslim commentators believe Jews and Christians are examples of those evoking God’s anger and those who went astray, respectively.[10][11][12][13][14][15][16][17]: 45  Others view this as an exclusive condemnation of all Jews and Christians from all times.[18][19][20] The Noble Quran (Hilali–Khan), which is said to be the most widely disseminated Quran in most Islamic bookstores and Sunni mosques throughout the English-speaking world, defines the two groups as Jews and Christians respectively.[21]

Other Muslim commentators have not interpreted these verses as referring exclusively to a specific group of people, but instead interpret these in the more general sense.[22][23][24][25][26][27][28]

Verses and meaning[edit]

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ۝١

[Bismi l-lāhi r-raḥmāni r-raḥīm(i)]
1 In the name of God,[a] the Entirely Merciful, the Especially Merciful.[b]

ٱلْحَمْدُ لِلَّٰهِ رَبِّ ٱلْعَالَمِينَ ۝٢

[’alḥamdu lil-lāhi rab-bi l-‘ālamīn(a)]
2 [All] praise is [due] to God, Lord[c] of the worlds –

ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ۝٣

[’ar-raḥmāni r-raḥīm(i)]
3 The Entirely Merciful, the Especially Merciful,

مَالِكِ[i] يَوْمِ ٱلدِّينِ ۝٤

[Māliki yawmi d-dīn(i)]
4 Sovereign of the Day of Recompense.[d]

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ۝٥

[’iy-yāka na‘budu wa’iy-yāka nasta‘īn(u)]
5 It is You we worship and You we ask for help.

ٱهْدِنَا ٱلصِّرَاطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ ۝٦

[’ihdinā ṣ-ṣirāṭa l-mustaqīm(a)]
6 Guide us to the straight path –

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ ۝٧

[Ṣirāṭa l-ladhīna ’an‘amta ‘alayhim, ghayri l-maghḍūbi ‘alayhim wala ḍ-ḍāl-līn(a)]
7 The path of those upon whom You have bestowed favor, not of those who have earned [Your] anger or of those who are astray.[29][30]

With full tajweed symbols[31]

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِیمِ ۝١ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِینَ ۝٢ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِیمِ ۝٣ مَـٰلِكِ یَوۡمِ ٱلدِّینِ ۝٤ إِیَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِیَّاكَ نَسۡتَعِینُ ۝٥ ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَ ٰ⁠طَ ٱلۡمُسۡتَقِیمَ ۝٦ صِرَ ٰ⁠طَ ٱلَّذِینَ أَنۡعَمۡتَ عَلَیۡهِمۡ غَیۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَیۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّاۤلِّینَ ۝٧

Background[edit]

The most commonly accepted view about the origins of the surah is the view of Ibn Abbas, among others, that Al-Fatiha is a Meccan surah, although some believe that it is either a Medinan surah or was revealed in both Mecca and Medina.[32] Most narrators recorded that al-Fātiḥah was the first complete Surah revealed to Muhammad.[1]

The name Al-Fatiha («the Opener») could refer to the surah being the first in the Mus’hafs, the first to be recited in each rakat of salah, or to the manner of its usage in many Islamic traditions as an opening prayer. The word itself comes from the root f-t-ḥ (‏ف ت ح‎), which means «to open, explain, disclose, conquer», etc.[1][33] Al-Fatiha is also known by several other names, such as Al-Hamd (The Praise), As-Salah (The Prayer), Umm al-Kitab (Mother of the Book), Umm al-Quran (Mother of the Quran),[34] Sab’a min al-Mathani (Seven Repeated Ones, from Quran 15:87),[35] and Ash-Shifa’ (The Cure).[36][37]

Benefits and virtues[edit]

Muslims attribute special significance to some surahs for their virtues and benefits (فضائل, faḍā’il) described in the hadith. Acceptance of the different hadith varies between Sunni and Shia Muslims, and there is a variety of terms to classify the different levels of confirmed authenticity of a hadith. However, both Sunnis and Shia believe Al-Fatiha to be one of the greatest surahs in the Quran, and a cure for several diseases and poisons.[37]

See also[edit]

  • Basmala

Notes[edit]

  1. ^ Allah is a proper name belonging only to the one Almighty God, Creator and Sustainer of the heavens and the earth and all that is within them, the Eternal and Absolute, to whom alone all worship is due.
  2. ^ Ar-Raḥmān and ar-Raḥeem are two names of God derived from the word «raḥmah» (mercy). In Arabic grammar both are intensive forms of «merciful» (i.e., extremely merciful). A complimentary and comprehensive meaning is intended by using both together. Raḥmān is used only to describe Allah, while raḥeem might be used to describe a person as well. The Prophet (ﷺ) was described in the Qur’ān as raḥeem. Raḥmān is above the human level (i.e., intensely merciful). Since one usually understands intensity to be something of short duration, Allah describes Himself also as raḥeem (i.e., continually merciful). Raḥmān also carries a wider meaning — merciful to all creation. Justice is a part of this mercy. Raḥeem includes the concept of speciality — especially and specifically merciful to the believers. Forgiveness is a part of this mercy. In addition, Raḥmān is adjectival, referring to an attribute of Allah and is part of His essence. Raḥeem is verbal, indicating what He does: i.e., bestowing and implementing mercy.
  3. ^ When referring to God (subḥānahu wa taʿālā), the Arabic term «rabb» (translated as «Lord») includes all of the following meanings: «owner, master, ruler, controller, sustainer, provider, guardian and caretaker.»
  4. ^ i.e., repayment and compensation for whatever was earned of good or evil during life on this earth.
  1. ^ Qira’at: All except for ʻAsem, Al-Kesa’i, Yaʻqub and Khalaf in one of his narrations read it as: مَلِك يَوْمِ ٱلدِّينِ ۝٤
    Maliki yawmi d-dīn(i)
    4 King of the Day of Recompense.

References[edit]

  1. ^ a b c Maududi, Sayyid Abul Ala. Tafhim Al Quran. Archived from the original on 2013-07-28. Retrieved 2013-06-17.
  2. ^ Nevin Reda Archived 2020-08-14 at the Wayback Machine, Introduction to the Quran in Three Testaments: Torah, Gospel and Quran (Plymouth: Rowman and Littlefield, 2012)
  3. ^ Sheikh, Irfan. «Ala Hazrat Fatiha Ka Tarika In Hindi Mein फातिहा का तरीका हिंदी». Irfani-Islam — इस्लाम की पूरी मालूमात हिन्दी. Retrieved 2022-02-16.
  4. ^ Ibn al-Hajjaj, Abul Hussain Muslim (2007). Sahih Muslim — 7 Volumes. Vol. 1. Darussalam. pp. 501–503. ISBN 978-9960991900.
  5. ^ Mubarakpuri, Safiur Rahman (2000). Tafsir Ibn Kathir (10 Volumes; Abridged). Darussalam. p. 25. ISBN 9781591440208. [The scholars] disagree over whether [Bismillah] is a separate Ayah before every Surah, or if it is an Ayah, or a part of an Ayah, included in every Surah where the Bismillah appears in its beginning. […] The opinion that Bismillah is an Ayah of every Surah, except [At-Tawbah], was attributed to (the Companions) Ibn ‘Abbas, Ibn ‘Umar, Ibn Az-Zubayr, Abu Hurayrah and ‘Ali. This opinion was also attributed to the Tabi’in ‘Ata’, Tawus, Sa’id bin Jubayr, Makhul and Az-Zuhri. This is also the view of ‘Abdullah bin Al-Mubarak, Ash-Shaf i’i, Ahmad bin Hanbal, (in one report from him) Ishaq bin Rahwayh, and Abu ‘Ubayd Al-Qasim bin Salam. On the other hand, Malik, Abu Hanifah and their followers said that Bismillah is not an Ayah in Al-Fatihah or any other Surah. Dawud said that it is a separate Ayah in the beginning of every Surah, not part of the Surah itself, and this opinion was also attributed to Ahmad bin Hanbal. Malik, Abu Hanifah and their followers said that Bismillah is not an Ayah in Al-Fatihah or any other Surah. Dawud said that it is a separate Ayah in the beginning of every Surah, not part of the Surah itself, and this opinion was also attributed to Ahmad bin Hanbal.
  6. ^ Mubarakpuri, Safiur Rahman (2000). Tafsir Ibn Kathir (10 Volumes; Abridged). Darussalam. pp. 33–37. ISBN 9781591440208.
  7. ^ Mubarakpuri, Safiur Rahman (2000). Tafsir Ibn Kathir (10 Volumes; Abridged). Darussalam. pp. 30–33, 37. ISBN 9781591440208.
  8. ^ Mubarakpuri, Safiur Rahman (2000). Tafsir Ibn Kathir (10 Volumes; Abridged). Darussalam. pp. 39–42. ISBN 9781591440208.
  9. ^ Mubarakpuri, Safiur Rahman (2000). Tafsir Ibn Kathir (10 Volumes; Abridged). Darussalam. pp. 42–55. ISBN 9781591440208.
  10. ^ Leaman, Oliver (2006). Leaman, Oliver (ed.). The Qur’an: an Encyclopedia. Routledge. p. 614. ISBN 0-415-32639-7. Archived from the original on 2021-03-28. Retrieved 2020-11-05. The Prophet interpreted those who incurred God’s wrath as the Jews and the misguided as the Christians.
  11. ^ Ayoub, Mahmoud M. (January 1984). The Qur’an and Its Interpreters: v.1: Vol 1. State University of New York Press. p. 49. ISBN 978-0873957274. Archived from the original on 2021-03-28. Retrieved 2020-11-05. Most commentators have included the Jews among those who have «incurred» divine wrath and the Christians among those who have «gone astray».(Tabari, I, pp. 185-195; Zamakhshari, I, p. 71)
  12. ^ Ibn Kathir. «The Quran Commentaries for 1.7 Al Fatiha (The opening)». QuranX. Archived from the original on 29 May 2020. Retrieved 24 January 2020.
  13. ^ Al-Amin Ash-Shanqit, Muhammad (10 October 2012). «Tafsir of Chapter 001: Surah al-Fatihah (The Opening)». Sunnah Online. Archived from the original on 31 May 2019. Retrieved 24 January 2020.
  14. ^ Al Kindari, Fahad (6 June 2007). The greatest recitation of Surat al-Fatiha. Sweden Dawah Media Production (on behalf of High Quality & I-Media); LatinAutor — Warner Chappell. Archived from the original on 2021-11-17. Retrieved 20 December 2019. The saying of the Exalted, ‘not the Path of those who have earned Your Anger, nor of those that went astray’: the majority of the scholars of tafseer said that ‘those who have earned Your Anger’ are the Jews, and ‘those that went astray’ are the Christians, and there is the hadeeth of the Messenger of God (SAW) reported from Adee bin Haatim (RA) concerning this. And the Jews and the Christians even though both of them are misguided and both of them have God’s Anger on them — the Anger is specified to the Jews, even though the Christians share this with them because the Jews knew the truth and rejected it and deliberately came with falsehood, so the Anger (of God being upon them) was the description most befitting them. And the Christians were ignorant, not knowing the truth, so misguidance was the description most befitting them. So with this the saying of God,they have drawn on themselves anger upon anger’ (2:90) clarifies that the Jews are those that ‘have earned your Anger’. And likewise His sayings, ‘Say: shall I inform you of something worse than that, regarding the recompense from God: those (Jews) who incurred the Curse of God and His Anger’ (5:60)
  15. ^ «Surah Al-Fatihah, Chapter 1». al-islam.org. 23 January 2014. Archived from the original on 8 December 2019. Retrieved 11 December 2019. Some of the commentators believe that / dallin / ‘those gone astray’ refers to the misguided of the Christians; and / maqdubi ‘alayhim / ‘those inflicted with His Wrath’ refers to the misguided of the Jews.
  16. ^ al-Jalalayn. «The Tasfirs». altafsir.com. Archived from the original on 4 September 2019. Retrieved 7 February 2020.
  17. ^ Abdul-Rahman, Muhammad Saed (2009). The meaning and explanation of the glorious Qur’an, 2nd Edition, Volume 1. MSA Publication Limited. ISBN 978-1-86179-643-1.
  18. ^ Bostom, Andrew (29 May 2019). «Ramadan Koran lesson: Curse Jews and Christians 17-times daily: Part 1». Israel National News. Archived from the original on 30 November 2019. Retrieved 9 December 2019.
  19. ^ Bostom, Andrew (29 May 2019). «Ramadan Koran lesson: Curse Jews and Christians 17-times daily: Part 2». Israel National News. Archived from the original on 9 December 2019. Retrieved 9 December 2019.
  20. ^ Shrenzel, Israel (4 September 2019). «Verses and Reality: What the Koran Really Says about Jews». Jerusalem Center for Public Affairs. Archived from the original on 9 December 2019. Retrieved 8 December 2019.
  21. ^ Hilali-Khan (2020). «Interpretation of the meanings of the Noble Quran — Surah 1». King Fahd Complex for the Printing of the Holy Quran.
  22. ^ Asad, Muhammad. The Message of the Quran, Commentary on Surah Fatiha (PDF). pp. 23–24. Archived (PDF) from the original on 2019-11-26. Retrieved 2019-12-13. According to almost all the commentators, God’s «condemnation» (ghadab, lit., «wrath») is synonymous with the evil consequences which man brings upon himself by wilfully rejecting God’s guidance and acting contrary to His injunctions. … As regards the two categories of people following a wrong course, some of the greatest Islamic thinkers (e.g. Al-Ghazali or, in recent times, Muhammad ‘Abduh) held the view that the people described as having incurred «God’s condemnation» — that is, having deprived themselves of His grace — are those who have become fully cognizant of God’s message and, having understood it, have rejected it; while by «those who go astray» are meant people whom the truth has either not reached at all, or to whom it has come in so garbled and corrupted a form as to make it difficult for them to recognize it as the truth (see ‘Abduh in Manar I, 68 ff.).
  23. ^ Ali, Abdullah Yusuf (2006). The Meaning of The Noble Qur’an, Commentary on al-Fatiha (PDF). p. 7. Archived from the original (PDF) on 2017-03-12. …those who are in the darkness of Wrath and those who stray? The first are those who deliberately break God’s law; the second those who stray out of carelessness or negligence. Both are responsible for their own acts or omissions. In opposition to both are the people who are in the light of God’s Grace: for His Grace not only protects them from active wrong … but also from straying into paths of temptation or carelessness. The negative gair should be construed as applying not to the way, but as describing men protected from two dangers by God’s Grace.
  24. ^ Shafi, Muhammad. Ma’ariful Qur’an. pp. 78–79. Archived from the original on 2020-07-18. Retrieved 2019-12-13.
  25. ^ Tafsir al-Kabir, al-Razi, التفسير الكبير, Tafsir Surah al-Fatiha.
  26. ^ Al-Kashshaaf, Al-Zamakhshari, الكشاف, Commentary on surah al-Fatiha.
  27. ^ Maududi, Imam Sayyid Abul Ala. Tafhim Al Quran. Archived from the original on 2013-07-28. Retrieved 2013-06-17.
  28. ^ «Corpus Coranicum: Commentary on the Quran. Chronologisch-literaturwissenschaftlicher Kommentar zum Koran, hg. von der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften durch Angelika Neuwirth unter Mitarbeit von Ali Aghaei und Tolou Khademalsharieh, unter Heranziehung von Übersetzungen von Nicolai Sinai». 15 November 2021. Das anaphorische ʾiyyāka (V. 6) betont die Exklusivität des Angerufenen, der anders als im Fall der paganen mušrikūn, die Gott zwar in extremen Situationen um Hilfe rufen, ihm aber nicht dienen, vgl. Q 17:67, Adressat sowohl von Hilferufen als auch von Gottesdienst ist. An diese im Zentrum stehende Affirmation der Alleinverehrung Gottes schließt die Bitte um Rechtleitung an (V. 7). Der hier erhoffte ‚gerade Weg’ soll demjenigen der bereits von Gott mit Huld bedachten Vorläufern folgen. Sie werden nicht explizit gemacht und dürften zur Zeit der Entstehung der fātiḥa auch unbestimmt intendiert sein. Erst später – mit der Herausbildung von Kollektivbildern — ließen sich die Zielgruppen ex silentio erschließen{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)
  29. ^ «Surah Al-Fatihah — 1-7». quran.com. Retrieved 2021-09-12.
  30. ^ Sahih International (Chapter 1; Verse 1-7)
  31. ^ «الباحث القرآني». tafsir.app. Retrieved 2022-06-12.
  32. ^ Ahmad, Mirza Bahir Ud-Din (1988). The Quran with English Translation and Commentary. Islam International Publications Ltd. p. 1. ISBN 1-85372-045-3.
  33. ^ Joseph E. B. Lumbard «Commentary on Sūrat al-Fātiḥah,» The Study of the Quran. ed. Seyyed Hossein Nasr, Caner Dagli, Maria Dakake, Joseph Lumbard, Muhammad Rustom (San Francisco: Harper One, 2015), p. 3.
  34. ^ «Hadith — The Book of the Commencement of the Prayer — Sunan an-Nasa’i — Sunnah.com — Sayings and Teachings of Prophet Muhammad (صلى الله عليه و سلم)». sunnah.com. Archived from the original on 2020-08-13. Retrieved 2020-11-30.
  35. ^ Abu al-Qasim al-Khoei. Al-Bayan Fi Tafsir al-Quran. p. 446.
  36. ^ Joseph E. B. Lumbard, «Introduction to Sūrat al-Fātiḥah», The Study Quran. ed. Seyyed Hossein Nasr, Caner Dagli, Maria Dakake, Joseph Lumbard, Muhammad Rustom (San Francisco: Harper One, 2015), p. 3.
  37. ^ a b Mubarakpuri, Safiur Rahman (2000). Tafsir Ibn Kathir (10 Volumes; Abridged). Darussalam. pp. 7–8. ISBN 9781591440208.

Bibliography[edit]

  • David James (1988). Qur’ans of the Mamluks. London: Alexandria Press. ISBN 9780500973677.

External links[edit]

  • Text of Surah al-Fatiha with multiple available translations

From Wikipedia, the free encyclopedia

(Redirected from Mathani)

Sura 1 of the Quran

الْفَاتِحَة
Al-Fātiḥah
The Opening
  • Arabic text
  • Audio file
  • English translation
Classification Meccan
Position Juzʼ 1, Hizb 1
No. of verses 7
No. of words 25 or 29
No. of letters 113 or 139

← Quran 114

Quran 2 →

Recitation of Al-Fatiha in the Mujawwad style

Al-Fatiha (alternatively transliterated Al-Fātiḥa or Al-Fātiḥah; Arabic: ألْفَاتِحَة, IPA: [ʔal faːtiħah]; lit.‘The Opening’ or ‘The Opener’), is the first surah (chapter) of the Quran. It consists of 7 ayah (verses) which are a prayer for guidance and mercy.[1] Al-Fatiha is recited in Muslim obligatory and voluntary prayers, known as salah.

Quranic chapter titles are not considered by Muslims to be part of the divine revelation of the Quran.[2] The primary literal meaning of the expression «Al-Fatiha»[3] is «The Opener/The Key», which could refer to this Surah being the first in the Quran, the first chapter recited in full in every rakat of salah, or to the manner in which it serves as an opening for many functions in everyday Islamic life. Some Muslims interpret it as a reference to an implied ability of the Surah to open a person to faith in God.

Summary[edit]

Surah Al-Fatiha is narrated in the Hadith to have been divided into two halves between God and His servant (the person reciting), the first three verses being His half and last three being the servant’s.[4] There is disagreement as to whether the Bismillah is the first verse of the surah, or even a verse in the first place.[5] The chapter begins by praising God with the phrase Alhamdulillah, and stating that it is God who has full authority over all creations (verse 1/2),[6] that He is Ar-Rahman Ar-Rahim or the Most Gracious and Most Merciful (verse 2/3),[7] and that He is and will be the true owner of everything and everyone on the Day of Judgement (verse 3/4).[8]

The final three verses, which comprise the servant’s half, begin with the servant stating that they worship and seek only God’s help (verse 4/5), asking Him to guide them to the Sirat al-Mustaqim (the Straight Path) of those who God has been bountiful to, and not of those who have earned His anger (verses 5-6/6-7).[9]

Some Muslim commentators believe Jews and Christians are examples of those evoking God’s anger and those who went astray, respectively.[10][11][12][13][14][15][16][17]: 45  Others view this as an exclusive condemnation of all Jews and Christians from all times.[18][19][20] The Noble Quran (Hilali–Khan), which is said to be the most widely disseminated Quran in most Islamic bookstores and Sunni mosques throughout the English-speaking world, defines the two groups as Jews and Christians respectively.[21]

Other Muslim commentators have not interpreted these verses as referring exclusively to a specific group of people, but instead interpret these in the more general sense.[22][23][24][25][26][27][28]

Verses and meaning[edit]

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ۝١

[Bismi l-lāhi r-raḥmāni r-raḥīm(i)]
1 In the name of God,[a] the Entirely Merciful, the Especially Merciful.[b]

ٱلْحَمْدُ لِلَّٰهِ رَبِّ ٱلْعَالَمِينَ ۝٢

[’alḥamdu lil-lāhi rab-bi l-‘ālamīn(a)]
2 [All] praise is [due] to God, Lord[c] of the worlds –

ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ۝٣

[’ar-raḥmāni r-raḥīm(i)]
3 The Entirely Merciful, the Especially Merciful,

مَالِكِ[i] يَوْمِ ٱلدِّينِ ۝٤

[Māliki yawmi d-dīn(i)]
4 Sovereign of the Day of Recompense.[d]

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ۝٥

[’iy-yāka na‘budu wa’iy-yāka nasta‘īn(u)]
5 It is You we worship and You we ask for help.

ٱهْدِنَا ٱلصِّرَاطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ ۝٦

[’ihdinā ṣ-ṣirāṭa l-mustaqīm(a)]
6 Guide us to the straight path –

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ ۝٧

[Ṣirāṭa l-ladhīna ’an‘amta ‘alayhim, ghayri l-maghḍūbi ‘alayhim wala ḍ-ḍāl-līn(a)]
7 The path of those upon whom You have bestowed favor, not of those who have earned [Your] anger or of those who are astray.[29][30]

With full tajweed symbols[31]

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِیمِ ۝١ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِینَ ۝٢ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِیمِ ۝٣ مَـٰلِكِ یَوۡمِ ٱلدِّینِ ۝٤ إِیَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِیَّاكَ نَسۡتَعِینُ ۝٥ ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَ ٰ⁠طَ ٱلۡمُسۡتَقِیمَ ۝٦ صِرَ ٰ⁠طَ ٱلَّذِینَ أَنۡعَمۡتَ عَلَیۡهِمۡ غَیۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَیۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّاۤلِّینَ ۝٧

Background[edit]

The most commonly accepted view about the origins of the surah is the view of Ibn Abbas, among others, that Al-Fatiha is a Meccan surah, although some believe that it is either a Medinan surah or was revealed in both Mecca and Medina.[32] Most narrators recorded that al-Fātiḥah was the first complete Surah revealed to Muhammad.[1]

The name Al-Fatiha («the Opener») could refer to the surah being the first in the Mus’hafs, the first to be recited in each rakat of salah, or to the manner of its usage in many Islamic traditions as an opening prayer. The word itself comes from the root f-t-ḥ (‏ف ت ح‎), which means «to open, explain, disclose, conquer», etc.[1][33] Al-Fatiha is also known by several other names, such as Al-Hamd (The Praise), As-Salah (The Prayer), Umm al-Kitab (Mother of the Book), Umm al-Quran (Mother of the Quran),[34] Sab’a min al-Mathani (Seven Repeated Ones, from Quran 15:87),[35] and Ash-Shifa’ (The Cure).[36][37]

Benefits and virtues[edit]

Muslims attribute special significance to some surahs for their virtues and benefits (فضائل, faḍā’il) described in the hadith. Acceptance of the different hadith varies between Sunni and Shia Muslims, and there is a variety of terms to classify the different levels of confirmed authenticity of a hadith. However, both Sunnis and Shia believe Al-Fatiha to be one of the greatest surahs in the Quran, and a cure for several diseases and poisons.[37]

See also[edit]

  • Basmala

Notes[edit]

  1. ^ Allah is a proper name belonging only to the one Almighty God, Creator and Sustainer of the heavens and the earth and all that is within them, the Eternal and Absolute, to whom alone all worship is due.
  2. ^ Ar-Raḥmān and ar-Raḥeem are two names of God derived from the word «raḥmah» (mercy). In Arabic grammar both are intensive forms of «merciful» (i.e., extremely merciful). A complimentary and comprehensive meaning is intended by using both together. Raḥmān is used only to describe Allah, while raḥeem might be used to describe a person as well. The Prophet (ﷺ) was described in the Qur’ān as raḥeem. Raḥmān is above the human level (i.e., intensely merciful). Since one usually understands intensity to be something of short duration, Allah describes Himself also as raḥeem (i.e., continually merciful). Raḥmān also carries a wider meaning — merciful to all creation. Justice is a part of this mercy. Raḥeem includes the concept of speciality — especially and specifically merciful to the believers. Forgiveness is a part of this mercy. In addition, Raḥmān is adjectival, referring to an attribute of Allah and is part of His essence. Raḥeem is verbal, indicating what He does: i.e., bestowing and implementing mercy.
  3. ^ When referring to God (subḥānahu wa taʿālā), the Arabic term «rabb» (translated as «Lord») includes all of the following meanings: «owner, master, ruler, controller, sustainer, provider, guardian and caretaker.»
  4. ^ i.e., repayment and compensation for whatever was earned of good or evil during life on this earth.
  1. ^ Qira’at: All except for ʻAsem, Al-Kesa’i, Yaʻqub and Khalaf in one of his narrations read it as: مَلِك يَوْمِ ٱلدِّينِ ۝٤
    Maliki yawmi d-dīn(i)
    4 King of the Day of Recompense.

References[edit]

  1. ^ a b c Maududi, Sayyid Abul Ala. Tafhim Al Quran. Archived from the original on 2013-07-28. Retrieved 2013-06-17.
  2. ^ Nevin Reda Archived 2020-08-14 at the Wayback Machine, Introduction to the Quran in Three Testaments: Torah, Gospel and Quran (Plymouth: Rowman and Littlefield, 2012)
  3. ^ Sheikh, Irfan. «Ala Hazrat Fatiha Ka Tarika In Hindi Mein फातिहा का तरीका हिंदी». Irfani-Islam — इस्लाम की पूरी मालूमात हिन्दी. Retrieved 2022-02-16.
  4. ^ Ibn al-Hajjaj, Abul Hussain Muslim (2007). Sahih Muslim — 7 Volumes. Vol. 1. Darussalam. pp. 501–503. ISBN 978-9960991900.
  5. ^ Mubarakpuri, Safiur Rahman (2000). Tafsir Ibn Kathir (10 Volumes; Abridged). Darussalam. p. 25. ISBN 9781591440208. [The scholars] disagree over whether [Bismillah] is a separate Ayah before every Surah, or if it is an Ayah, or a part of an Ayah, included in every Surah where the Bismillah appears in its beginning. […] The opinion that Bismillah is an Ayah of every Surah, except [At-Tawbah], was attributed to (the Companions) Ibn ‘Abbas, Ibn ‘Umar, Ibn Az-Zubayr, Abu Hurayrah and ‘Ali. This opinion was also attributed to the Tabi’in ‘Ata’, Tawus, Sa’id bin Jubayr, Makhul and Az-Zuhri. This is also the view of ‘Abdullah bin Al-Mubarak, Ash-Shaf i’i, Ahmad bin Hanbal, (in one report from him) Ishaq bin Rahwayh, and Abu ‘Ubayd Al-Qasim bin Salam. On the other hand, Malik, Abu Hanifah and their followers said that Bismillah is not an Ayah in Al-Fatihah or any other Surah. Dawud said that it is a separate Ayah in the beginning of every Surah, not part of the Surah itself, and this opinion was also attributed to Ahmad bin Hanbal. Malik, Abu Hanifah and their followers said that Bismillah is not an Ayah in Al-Fatihah or any other Surah. Dawud said that it is a separate Ayah in the beginning of every Surah, not part of the Surah itself, and this opinion was also attributed to Ahmad bin Hanbal.
  6. ^ Mubarakpuri, Safiur Rahman (2000). Tafsir Ibn Kathir (10 Volumes; Abridged). Darussalam. pp. 33–37. ISBN 9781591440208.
  7. ^ Mubarakpuri, Safiur Rahman (2000). Tafsir Ibn Kathir (10 Volumes; Abridged). Darussalam. pp. 30–33, 37. ISBN 9781591440208.
  8. ^ Mubarakpuri, Safiur Rahman (2000). Tafsir Ibn Kathir (10 Volumes; Abridged). Darussalam. pp. 39–42. ISBN 9781591440208.
  9. ^ Mubarakpuri, Safiur Rahman (2000). Tafsir Ibn Kathir (10 Volumes; Abridged). Darussalam. pp. 42–55. ISBN 9781591440208.
  10. ^ Leaman, Oliver (2006). Leaman, Oliver (ed.). The Qur’an: an Encyclopedia. Routledge. p. 614. ISBN 0-415-32639-7. Archived from the original on 2021-03-28. Retrieved 2020-11-05. The Prophet interpreted those who incurred God’s wrath as the Jews and the misguided as the Christians.
  11. ^ Ayoub, Mahmoud M. (January 1984). The Qur’an and Its Interpreters: v.1: Vol 1. State University of New York Press. p. 49. ISBN 978-0873957274. Archived from the original on 2021-03-28. Retrieved 2020-11-05. Most commentators have included the Jews among those who have «incurred» divine wrath and the Christians among those who have «gone astray».(Tabari, I, pp. 185-195; Zamakhshari, I, p. 71)
  12. ^ Ibn Kathir. «The Quran Commentaries for 1.7 Al Fatiha (The opening)». QuranX. Archived from the original on 29 May 2020. Retrieved 24 January 2020.
  13. ^ Al-Amin Ash-Shanqit, Muhammad (10 October 2012). «Tafsir of Chapter 001: Surah al-Fatihah (The Opening)». Sunnah Online. Archived from the original on 31 May 2019. Retrieved 24 January 2020.
  14. ^ Al Kindari, Fahad (6 June 2007). The greatest recitation of Surat al-Fatiha. Sweden Dawah Media Production (on behalf of High Quality & I-Media); LatinAutor — Warner Chappell. Archived from the original on 2021-11-17. Retrieved 20 December 2019. The saying of the Exalted, ‘not the Path of those who have earned Your Anger, nor of those that went astray’: the majority of the scholars of tafseer said that ‘those who have earned Your Anger’ are the Jews, and ‘those that went astray’ are the Christians, and there is the hadeeth of the Messenger of God (SAW) reported from Adee bin Haatim (RA) concerning this. And the Jews and the Christians even though both of them are misguided and both of them have God’s Anger on them — the Anger is specified to the Jews, even though the Christians share this with them because the Jews knew the truth and rejected it and deliberately came with falsehood, so the Anger (of God being upon them) was the description most befitting them. And the Christians were ignorant, not knowing the truth, so misguidance was the description most befitting them. So with this the saying of God,they have drawn on themselves anger upon anger’ (2:90) clarifies that the Jews are those that ‘have earned your Anger’. And likewise His sayings, ‘Say: shall I inform you of something worse than that, regarding the recompense from God: those (Jews) who incurred the Curse of God and His Anger’ (5:60)
  15. ^ «Surah Al-Fatihah, Chapter 1». al-islam.org. 23 January 2014. Archived from the original on 8 December 2019. Retrieved 11 December 2019. Some of the commentators believe that / dallin / ‘those gone astray’ refers to the misguided of the Christians; and / maqdubi ‘alayhim / ‘those inflicted with His Wrath’ refers to the misguided of the Jews.
  16. ^ al-Jalalayn. «The Tasfirs». altafsir.com. Archived from the original on 4 September 2019. Retrieved 7 February 2020.
  17. ^ Abdul-Rahman, Muhammad Saed (2009). The meaning and explanation of the glorious Qur’an, 2nd Edition, Volume 1. MSA Publication Limited. ISBN 978-1-86179-643-1.
  18. ^ Bostom, Andrew (29 May 2019). «Ramadan Koran lesson: Curse Jews and Christians 17-times daily: Part 1». Israel National News. Archived from the original on 30 November 2019. Retrieved 9 December 2019.
  19. ^ Bostom, Andrew (29 May 2019). «Ramadan Koran lesson: Curse Jews and Christians 17-times daily: Part 2». Israel National News. Archived from the original on 9 December 2019. Retrieved 9 December 2019.
  20. ^ Shrenzel, Israel (4 September 2019). «Verses and Reality: What the Koran Really Says about Jews». Jerusalem Center for Public Affairs. Archived from the original on 9 December 2019. Retrieved 8 December 2019.
  21. ^ Hilali-Khan (2020). «Interpretation of the meanings of the Noble Quran — Surah 1». King Fahd Complex for the Printing of the Holy Quran.
  22. ^ Asad, Muhammad. The Message of the Quran, Commentary on Surah Fatiha (PDF). pp. 23–24. Archived (PDF) from the original on 2019-11-26. Retrieved 2019-12-13. According to almost all the commentators, God’s «condemnation» (ghadab, lit., «wrath») is synonymous with the evil consequences which man brings upon himself by wilfully rejecting God’s guidance and acting contrary to His injunctions. … As regards the two categories of people following a wrong course, some of the greatest Islamic thinkers (e.g. Al-Ghazali or, in recent times, Muhammad ‘Abduh) held the view that the people described as having incurred «God’s condemnation» — that is, having deprived themselves of His grace — are those who have become fully cognizant of God’s message and, having understood it, have rejected it; while by «those who go astray» are meant people whom the truth has either not reached at all, or to whom it has come in so garbled and corrupted a form as to make it difficult for them to recognize it as the truth (see ‘Abduh in Manar I, 68 ff.).
  23. ^ Ali, Abdullah Yusuf (2006). The Meaning of The Noble Qur’an, Commentary on al-Fatiha (PDF). p. 7. Archived from the original (PDF) on 2017-03-12. …those who are in the darkness of Wrath and those who stray? The first are those who deliberately break God’s law; the second those who stray out of carelessness or negligence. Both are responsible for their own acts or omissions. In opposition to both are the people who are in the light of God’s Grace: for His Grace not only protects them from active wrong … but also from straying into paths of temptation or carelessness. The negative gair should be construed as applying not to the way, but as describing men protected from two dangers by God’s Grace.
  24. ^ Shafi, Muhammad. Ma’ariful Qur’an. pp. 78–79. Archived from the original on 2020-07-18. Retrieved 2019-12-13.
  25. ^ Tafsir al-Kabir, al-Razi, التفسير الكبير, Tafsir Surah al-Fatiha.
  26. ^ Al-Kashshaaf, Al-Zamakhshari, الكشاف, Commentary on surah al-Fatiha.
  27. ^ Maududi, Imam Sayyid Abul Ala. Tafhim Al Quran. Archived from the original on 2013-07-28. Retrieved 2013-06-17.
  28. ^ «Corpus Coranicum: Commentary on the Quran. Chronologisch-literaturwissenschaftlicher Kommentar zum Koran, hg. von der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften durch Angelika Neuwirth unter Mitarbeit von Ali Aghaei und Tolou Khademalsharieh, unter Heranziehung von Übersetzungen von Nicolai Sinai». 15 November 2021. Das anaphorische ʾiyyāka (V. 6) betont die Exklusivität des Angerufenen, der anders als im Fall der paganen mušrikūn, die Gott zwar in extremen Situationen um Hilfe rufen, ihm aber nicht dienen, vgl. Q 17:67, Adressat sowohl von Hilferufen als auch von Gottesdienst ist. An diese im Zentrum stehende Affirmation der Alleinverehrung Gottes schließt die Bitte um Rechtleitung an (V. 7). Der hier erhoffte ‚gerade Weg’ soll demjenigen der bereits von Gott mit Huld bedachten Vorläufern folgen. Sie werden nicht explizit gemacht und dürften zur Zeit der Entstehung der fātiḥa auch unbestimmt intendiert sein. Erst später – mit der Herausbildung von Kollektivbildern — ließen sich die Zielgruppen ex silentio erschließen{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)
  29. ^ «Surah Al-Fatihah — 1-7». quran.com. Retrieved 2021-09-12.
  30. ^ Sahih International (Chapter 1; Verse 1-7)
  31. ^ «الباحث القرآني». tafsir.app. Retrieved 2022-06-12.
  32. ^ Ahmad, Mirza Bahir Ud-Din (1988). The Quran with English Translation and Commentary. Islam International Publications Ltd. p. 1. ISBN 1-85372-045-3.
  33. ^ Joseph E. B. Lumbard «Commentary on Sūrat al-Fātiḥah,» The Study of the Quran. ed. Seyyed Hossein Nasr, Caner Dagli, Maria Dakake, Joseph Lumbard, Muhammad Rustom (San Francisco: Harper One, 2015), p. 3.
  34. ^ «Hadith — The Book of the Commencement of the Prayer — Sunan an-Nasa’i — Sunnah.com — Sayings and Teachings of Prophet Muhammad (صلى الله عليه و سلم)». sunnah.com. Archived from the original on 2020-08-13. Retrieved 2020-11-30.
  35. ^ Abu al-Qasim al-Khoei. Al-Bayan Fi Tafsir al-Quran. p. 446.
  36. ^ Joseph E. B. Lumbard, «Introduction to Sūrat al-Fātiḥah», The Study Quran. ed. Seyyed Hossein Nasr, Caner Dagli, Maria Dakake, Joseph Lumbard, Muhammad Rustom (San Francisco: Harper One, 2015), p. 3.
  37. ^ a b Mubarakpuri, Safiur Rahman (2000). Tafsir Ibn Kathir (10 Volumes; Abridged). Darussalam. pp. 7–8. ISBN 9781591440208.

Bibliography[edit]

  • David James (1988). Qur’ans of the Mamluks. London: Alexandria Press. ISBN 9780500973677.

External links[edit]

  • Text of Surah al-Fatiha with multiple available translations

Аль Фатиха: текст суры на русском, смысловой перевод, слушать чтение на арабском

Сура Аль Фатиха на арабском языке

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ١

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ٢

ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ٣

مَٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ٤

إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ٥

ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٰطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ٦

صِرَٰطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ٧

Транскрипция

  1. Бисмилляяhи-р-Рахмаани-р-Рахиим
  2. Альхамду лилляяhи Раббиль гаалямиин
  3. Ар-Рахмаани-р-Рахиим
  4. Маалики яумиддиин
  5. Иййаака нагбуду ва иййаака настагиин
  6. Ихдинассырааталь мустакыйим
  7. Сырааталлязиина ангамта галяйhим, гайриль магдууби галяйhим валядааалиин.

Внимание! Транскрипция суры Фатиха, а так же других сур не может передать правильное произношение Священного Корана, т.к. на арабском языке есть буквы, которые никак не передать русскими буквами. Если вы не умеете читать Коран на арабском сами, но хотите выучить какую-нибудь суру, то лучше всего обратиться к тому, кто сможет вам обучить его правильно. Если у вас нет такой возможности, то изучайте суру Фатиха по аудио воспроизведению ниже.

Смысловой перевод

  1. С Именем Аллаhа, Милостивого для всех на этом свете и только для верующих на Том свете
  2. Хвала — Аллаху, Господу миров
  3. Всемилостивому и Милостивейшему,
  4. Властелину дня Воздаяния
  5. Тебе одному мы поклоняемся и Тебя одного мы просим о помощи
  6. Веди нас прямым путём,
  7. путём тех, кого Ты облагодетельствовал, не тех, на кого пал Твой гнев, и не заблудших.

Это смысловой перевод суры Аль Фатиха Эльмира Кулиева 

Преимущества суры

Сура Аль-Фатиха — первая сура Священного Корана. Эта сура в себе содержит весь смысл Корана. Это самая часто читаемая сура, т.к. если даже взять обязательные молитвы, то читая их сура Аль-Фатиха прочитывается 20 раз. 

Аудио воспроизведение

Видео


Все суры
/ другие суры

На арабском / Переводы: Аль-Мунтахаб | Кулиев | Порохова | Абу-Адель | Османов | Крачковский | Саблуков
 


 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

(1)

 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

(2)

 الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

(3)

 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ

(4)

 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

(5)

 اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ

(6)

 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ

(7)


 

На арабском / Переводы: Аль-Мунтахаб | Кулиев | Порохова | Абу-Адель | Османов | Крачковский | Саблуков
Все суры / другие суры

Сура Фатиха

сура аль фатиха

  1. Что такое сура «Аль-Фатиха»
  2. Краткий смысл
  3. Транскрипция
  4. Перевод смысла
  5. Обучающее видео
  6. Слушать и скачать
  7. Важность суры «Аль-Фатиха» как дуа
  8. Как заклинание
  9. Достоинства

Сура «Аль-Фатиха» является первой по счету сурой Священного Корана, название которой в переводе с арабского означает «Открывающая». Сура «Аль-Фатиха» по одной из версии является первой сурой, которая была полностью ниспослана Всевышним Аллахом пророку Мухаммаду ﷺ.

Суру «Аль-Фатиха» из-за ее важности по положению в Коране и содержанию получила название «Мать Писания», ее обязательно читают во время намазов в каждом ракаате.

«Аль-Фатиха» — мекканская сура, поскольку ниспослана была в Мекке. Суры «Аль-Фатиха» состоит из семи аятов.

Сура Фатиха – величайшая часть Священного Корана, и дуа (мольбу), которая она содержит, приверженцы ислама считают одну из наиболее всеохватывающих, самых глубоких и полезных для верующего мусульманина мусульманских молитв.

У некоторых мусульманских народов Кавказа суру № 1 Священного Корана называют также «Сура алхам», то есть сокращенный вариант от арабского перевода слова «альхамдулиЛлях» (хвала Аллаху), однако правильное название данной суры — «Аль-Фатиха».

Краткий смысл

Смысл сказанного в суре заключается в том, насколько важен Коран и те идеи ислама, которые в нем содержатся и были ниспосланы человечеству. В этих идеях есть утверждение единобожия, как благой вести для окружающих, предупреждение о наказании тех, кто не верит, а также тех, кто грешен и не встает на праведный путь, указание на то, что мусульманину необходимо поклоняться Всевышнему Аллаху, чтобы достичь счастья в жизни настоящей, а также в той, которая будет за ней, рассказ о тех праведниках, которые встали на путь поклонения и повиновения Всевышнему Аллаху и обрели поэтому блаженство в будущей жизни, а также рассказ о тех, кто не повиновался Аллаху и не встал на путь поклонения Ему и какая судьба ждала таких людей и в каком убытке они оказались.

Транскрипция

транскрипция суры аль фатиха

Текст суры «Аль-Фатиха»:

  1. Бисмил-ляяхи ррахмаани ррахиим.
  2. Аль-хамду лил-ляяхи раббиль-‘аалямиин.
  3. Ар-рахмаани ррахиим.
  4. Мяялики (Малики) яумид-диин.
  5. Ийяякя на‘буду ва ийяякя наста‘иин.
  6. Ихдина ссырааталь-мустакыим.
  7. Сыраатоль-лязийна ан‘амта ‘аляйхим, гайриль-магдууби
    ‘аляйхим ва ляд-дооллиин.

Перевод смысла

перевод суры фатиха на русский язык

Перевод на русский язык смысла текста суры «Аль-Фатиха» представляет следующее.

  1. Начинается сура с имени Бога: «Именем Всевышнего Аллаха, Единственного для всех и Творца всего сущего, чья милость вечна и безгранична».

  2. Далее сказано о том, что восхваления достоин только Всевышний Аллах за все то, что Он создал и предопределил для Своих рабов, и только Ему Одному принадлежит вся слава и хвала, поскольку Он – Творец и Господь для всех, кто обитает во всех мирах: «Истинное восхваление принадлежит только Аллаху – Господу миров». Всевышний в данном аяте называет Сам Себя «Господь миров», указывая и подчеркивая, что только Он – Тот, Кто творит и управляет, а также одаривает благами по Своему желанию. Также аят указывает на то, что только Господь управляет всем в этом мире: явлениями природы, кризисами в политике и экономике, открытиями в научном мире, а также историческими событиями, и все это – у Всевышнего в управлении. Только Ему одному принадлежит власть в этом мире.

  3. Далее сказано о том, какой Милостивый Всевышний Господь, и только в Нем Одном есть источник всей милости на земле, и любое благо, как великое, так и малое, идет только от Милостивого Господа. Перевод текста аята: «Милость Которого безгранична и вечна»

  4. В четвертом аяте суры речь идет о том, что Всевышний Аллах является Властелином Судного Дня, который является Днем расчета и Днем воздаяния, и в этот День нет больше никого, кто был бы над чем-то властен, кроме Аллаха, и Всевышний в этот день воздаст всем своим рабам по их заслугам и по тому, какие дела и поступки они совершали во время свой жизни на земле: «Владыке Судного дня».

  5. В пятом аяте суры «Аль-Фатиха» сказано: «Тебе мы поклоняемся и к Тебе взываем о помощи», подразумевая, что к Богу человек обращается за помощью и поддержкой во всех своих делах, и это тоже является частью поклонения Всевышнему, ведь понятие поклонения включает в себя все то, что делает человек для того, чтобы заслужить довольство Всевышнего Аллаха: совершает благой поступок, говорит другому человеку доброе слово, дает хороший совет, оказывает помощь материального характера бескорыстно или в ущерб для самого себя. Господь доволен, когда в душе у мусульманина нет ожидания благодарности за благое дело, которое он совершил. Душа, которая свободна от того, чтобы ждать благодарности, наполняется трепетом и любовью к Творцу, и это тоже является частью поклонения Всевышнему. Человек, вступивший на праведный путь и освободивший свое сердце от корысти, заслуживает любовь Всевышнего и Его поддержки, и это тоже является формой поклонения Аллаху. Без милосердной помощи Аллаха мусульманин не сможет выполнить полноценно повеления Господа, а также без божьей поддержки человек не сможет избегать грехов и проходить те трудности, которые он встречает в своей жизни.

  6. В шестом аяте сказано: «Направь нас на правильный путь», что подразумевает, что только Всевышний может указать человеку прямой путь истины и блага, что только тот путь, который указал Аллах, приведет мусульманина к счастью.

  7. В седьмом аяте сказано: «Путем Твоих рабов (под которыми подразумеваются его пророки и посланники, а также праведники), которых Ты наставил на веру в Тебя и которым Ты оказал Свою милость, направив их на прямой путь и оказал им Свое благоволение, но не [веди нас путем] тех, которые вызвали Твой гнев и сбились с пути истины (то есть не следовали обязательствам, которые предписал для людей Всевышний)».

Обучающее видео

На видео представленном ниже можно прослушать чтение суры «Аль-Фатиха» в медленном исполнении для заучивания и исправления ошибок при таджвиде.

Слушать и скачать

Ниже можно слушать онлайн и скачать в mp3 формате чтение данной суры в исполнении разных чтецов Корана.

  • Чтение суры «аль-Фатиха» Абубакр аль-Шатри  
  • Фатиха, читает Азиз Алили
  • Первая сура Корана в исполнении Али аль-Хузейфи
  • «Открывающая Коран», чтец Халиль аль-Хусари
  • Слушать и скачать суру Аль-Фатиха в mp3 фомате, читает Мишари Рашид
  • Шейх Мухаммад аль-Люхайдан, чтение Фатихи
  • Мухаммад Сиддик аль-Миншави
  • 1-я сура Корана, карий Нассир аль-Катами
  • Известный чтец Корана Саад аль-Гамиди читает Аль-Фатиху
  • Салах аль-Хашими, сура альхам сура 1
  • Салах Бухатир, фатиха сура слушать
  • Сауд аш-Шурейм, сура алхам сура 1
  • Тауфик ибн Саид ас-Сауаих
  • Ясир ад-Даусари, сура 1

Важность суры «Аль-Фатиха» как дуа

сура аль фатиха как дуа

Важность суры «Аль-Фатиха» переоценить трудно. Предписание Всевышнего Аллаха гласит, что людям следует молиться, используя слова из этой суры во время каждого своего намаза в каждом его ракаате, ведь человек постоянно нуждается в помощи Аллаха.

Много говорил о важности суры «Аль Фатиха» и посланник Аллаха ﷺ. Пророк Мухаммад ﷺ особенно подчеркивал то, какова сила воздействия дуа «Фатиха» и говорил, что дуа «Аль-Фатиха» это лучшее, что есть в Коране.

В одном из хадисов рассказано, как сподвижники пророка Мухаммада ﷺ проходили мимо оазиса и узнали, что вождя племени укусил скорпион. К ним навстречу вышел один из жителей этого оазиса и спросил, умеет ли кто-нибудь из сподвижников лечить людей дуа или молитвами. И тогда один из сподвижников пророка Мухаммада ﷺ пошел с этим человеком и стал читать над ним дуа «Аль-Фатиха», сплевывая на место, куда укусил скорпион.

И тогда человек, которого укусил скорпион, стал приходить в себя очень быстро, и вскоре даже боли совсем не стало, и вождь начал ходить. После полного выздоровления вождя сподвижники пророка Мухаммада ﷺ вернулись к посланнику Аллаха ﷺ и рассказали ему о случае, который с ними произошел. Пророк Мухаммад ﷺ задал вопрос своему сподвижнику, который читал дуа, откуда тот узнал, что для заговора и лечения можно использовать дуа «Фатиха». Пророк ﷺ похвалил его и сказал, что тот поступил правильно. Он приказал поделить стадо овец, которые были подарены вождем племени сподвижнику, излечившему его, и одну из них отдать ему.

По словам имама ан-Навави, сура «Аль-Фатиха» — это рукъя (заклинание), поэтому это дуа следует читать не только над тем, кто получил укус или подвергся воздействию яда, а также и с целью излечения человека от любого недуга или болезни.

Дуа «Аль-Фатиха» — одна из самых результативных молитв, которые используют мусульмане для лечения и выздоровления. Человеку следует читать суру «Аль-Фатиха» тогда, когда он испытывает в чем-то нужду, и тогда Всевышний Аллах пошлет ему это, если на это будет Его желание.

Как заклинание

О достоинствах суры «Аль-Фатиха» сказано и в других хадисах. Ибн Хиббан и другие передают, что Хариджа Ибн-и Салт Ат-Тамими передавал со слов своего дяди, что тот однажды пришел к посланнику Аллаха ﷺ, а от него пошел в одну общину, где держали на цепи умалишенного человека. Когда же он пришел туда, к нему обратились с просьбой жители общины подсказать им такое снадобье, которое могло бы помочь умалишенному, упомянув, что наслышаны о том, что пророк Мухаммад ﷺ принес благо с собой. И тогда дядя Ат-Тамими читал суру «Аль-Фатиха» над этим умалишенным в течение трех дней по утрам и вечерам, а после того, как заканчивал чтение, дул на больного, не сглатывая слюны. После этого умалишенный выздоровел, а дядю Ат-Тамими наградили сотней баранов. Он возвратился к посланнику Аллаха ﷺ и рассказал ему об этом, и пророк Мухаммад ﷺ сказал ему о дозволенности этих баранов, потому что есть люди, которые едят то, что им дарят за запретное лечение, а он лечил истинным лечением.

Достоинства

Есть также хадис, переданный от Абу Хурейры со слов пророка ﷺ: «Всемогущий и Великий Аллах сказал: «Я разделил молитву на две равные части между Собой и Своим рабом, и раб Мой получит то, о чём просит». И когда человек говорит: «Хвала Аллаху, Господу миров», Всемогущий и Великий Аллах говорит: «Восхвалил Меня раб Мой!» Когда он говорит: «Всемилостивому, Милосердному», Всемогущий и Великий Аллах говорит: «Раб Мой воздал Мне хвалу!» Когда он говорит: «Властелину Дня Суда», Всемогущий и Великий Аллах говорит: «Восславил Меня раб Мой!» Когда он говорит: «Тебе Одному мы поклоняемся и Тебя Одного молим о помощи», Аллах говорит: «Половина этого Мне, а половина — Моему рабу, и раб Мой получит то, о чём просит». А когда раб говорит: «Веди нас прямым путём, путём тех, кого Ты облагодетельствовал, не тех, на кого пал гнев, и не заблудших», Аллах говорит: «Я дарую это Моему рабу, и раб Мой получит то, о чём просит».

Сура аль Фатиха — это молитва о руководстве и милости Аллаха. Ее название происходит от глагола «Фатаха», что в данном контексте означает «открывать» и переводится как «Открывающая» Коран. Какое место в Исламе занимает сура аль Фатиха, текст на русском, а также значение и поучительные уроки этой молитвы вы узнаете из этой статьи.

Молитва аль Фатиха является первой сурой в Коране и читается в каждом ракаате каждого намаза. Пророк (мир ему и благословение Аллаха) сказал: «Нет намаза (действительного) без Фатихи». После принятия ислама, человек должен сначала выучить эту суру, чтобы уметь исполнять предписанные обязательные молитвы.

Фатиха сура: текст на арабском в Коране

сура аль фатиха текст на арабском

сура Фатиха — текст на арабском

Фатиха — Мать Корана

Дуа аль Фатиха ниспослана Аллахом в то время, когда Мухаммад (мир ему и благословение Аллаха) вел начало своего призыва, находясь в Мекке. Сура содержит 7 аятов.

Нет конца изучению ее значения. Многие ученные посвятили огромные труды и многотомные книги, толкуя перевод аль Фатихи. Это самая важная Сура в Коране, и мы читаем ее много раз ежедневно в наших молитвах. Важность ее показана самим Аллахом, на это указывает аят:

«Мы даровали тебе семь часто повторяемых (аятов) и великий Коран» (Сура аль-Хиджр: 87).

А также в хадисах (изречениях) Пророка (мир ему и благословение Аллаха) сказано:

«Клянусь Аллахом! Не ниспосылалось ни в Торе, ни в Инжиле, ни в Забуре и ни в Коране того, что было бы подобно суре Фатиха! Воистину, она — семь часто повторяемых аятов и великий Коран, дарованный мне!» (ат-Тирмизи 2875).

Фатиху называют еще «Уммуль Коран» и «Уммуль Китаб», что означает «Мать Корана» и «Мать книги» соответственно. Так как в ней заложен смысл всего Корана.

Транскрипция и перевод Фатихи на русский с объяснением

Когда мусульманин читает намаз, он должен знать значения тех молитв, которые произносит. Ниже приведена транскрипция, чтобы знать, как читается аль Фатиха и текст на русском с объяснениями, чтобы понять, о чем эта сура.

1. Бисмилляхир-рахманир-рахим
С именем Аллаха, Всемилостивого и Милосердного.
Коран начинается с правильного, уникального и личного имени нашего Создателя – Аллах. «Я начинаю с имени Аллаха» означает, что мусульманин начиная чтение молитвы ищет Его помощи. Только Он заслуживает поклонения, и никто другой не обладает Его качествами. Милостивый (ар-Рахман) Господь, чья милость простирается на все творение. И милосердный (Ар-Рахим) – проявляющий особенную милость к верующим.

2. Альхамду лилляхи раббиль алямин
(Все) хвала (воздается) Аллаху, Господу миров
Аллах заслуживает похвалы за совершенство своих качеств, материальные дары и духовные благословения. Поэтому люди должны его хвалить за все блага, что имеют. Он один этого заслуживает. Он – владыка мира. Он создал все, что существует, поддерживая в каждый момент времени.

3. Аррахманир-рахим
Милостивого и Милосердного.
В суре аль фатиха, текст дважды повторяет имена Аллаха – в самом начале и в третьем аяте. Это усиливает значение этих имен.

4. Малики яумид-дин
Повелитель Дня Воздаяния.
Только Аллах является хозяином Судного дня, когда все люди будут получат воздаяние (как наказание, так и награду) за свои деяния. Этот аят постоянно напоминает мусульманину о грядущем суде и поощряет его делать добро и держаться подальше от грехов.

5. Ийака на`буду ва ийака наста`иин
Тебе мы поклоняемся и Тебя просим о помощи.
Все находится во власти Аллаха. Когда мы понимаем этот аят аль Фатихи в переводе на русский, он напоминает нам, что мусульманин не должен придавать Аллаху сотоварищей и может полагаться только на Его помощь в делах.

6. Ихдина сыраталь мустакым
Веди нас по прямому пути.
Направь нас и покажи прямой путь, и сделай его легким для нас. Сделай нас твердыми на нем, пока мы не встретимся с Тобой. «Прямой путь» — это Ислам. Единственная дорога, ведущая к довольству Аллаха, показанная пророком Мухаммедом (мир ему и благословение Аллаха). Раб Аллаха не станет по-настоящему счастливым в этой жизни и не достигнет рая в вечной, кроме как следуя этим путем.

7. Сыраталь лязина ан`амта `аляйхим гайриль ма`дуби `аляйхим уа ляд-дааааллиииин
Путем тех, кому Ты даровал благосклонность, а не тех, кто сбился с пути и заблудших.
Путь, по которому следовали те, кто был благословлен – это путь пророков и праведных. Сбились с пути, во-первых, те, кто заслужил божественный гнев, потому что знали истину, но не действовали по ней. Во-вторых, это те, кто не был наставлен и им подобные. Эта молитва для мусульманина является средством, чтобы очистить свое сердце от невежества и заблуждения. Этот аят также показывает, что Ислам является величайшим благословением. Тот, кто знает путь и придерживается его, следует за пророками.

После прочтения суры Фатиха рекомендуется говорить «Амин» что означает «О Аллах, прими» или «О Аллах, услышь воззвавшего к Тебе».

Для того чтобы читать намаз надо выучить не только текст суры на арабском языке, но и перевод Фатихи на русский, чтобы помнить, что означает эта молитва.

Как выучить текст суры Фатиха

Ниже приводится транскрипция суры Фатиха, чтобы легче было ее выучить

аль фатиха текст на русском с ударениями

Обратите внимание! На изображении текст суры аль Фатиха на русском с ударениями, отмеченными волнистой линией над буквами. В этих местах надо слегка удлинять произношение гласных звуков.
Когда заучивается сура Фатиха, рекомендуется слушать ее аудиозапись, чтобы контролировать правильность произношения.

Сура аль Фатиха, слушать онлайн — читает Мишари Рашид

Поучительные уроки суры аль Фатиха

Дуа Фатиха – это мощная молитва, устанавливающая связь между нами и нашим Господом. При чтении этой суры мы взываем к Нему самыми прекрасными именами, признавая его могущество, прося о помощи и благословении. Какие уроки должен извлекать мусульманин из Фатихи?

  1. Читая первую суру, человек укрепляет свою веру в единственность и могущество Аллаха, напоминая себе, что только Он является Господом всех миров. Причем полезно не только читать, но и слушать аль Фатиху.
  2. Произнося прекрасные имена Аллаха Милостивый и Милосердный, верующий чувствует себя под покровительством огромной милости Всевышнего.
  3. Говоря, Властелин дня воздаяния, человек признает себя рабом Аллаха, подчиняющимся Его воле и вспоминает о том, что за каждое свое деяние он будет спрошен.
  4. Посредством слов «Тебе одному мы поклоняемся и лишь у Тебя просим помощи» муслим отрекается от многобожия и удаляет из своего ума идею поиска помощи от кого-то другого, кроме Аллаха.
  5. Слова «Ты благословил» напоминают людям о том, что распределение благ лежит в Его руке и зависть должна быть оставлена.
  6. Прося у Аллаха, чтобы Он вел нас прямым путем – мусульмане просят твердости в следовании по пути истины, понимая, что верное руководство исходит лишь от Аллаха.
  7. И завершая чтение словами «не тех, которые навлекли на себя гнев и не сбились с пути истинного» верующий объявляет об отрицании лжи и своей непричастности к тому, что творят люди, отступившие от истины.

Первая сура Корана Аль Фатиха учит, что самое лучшее для человека – это молиться о наставлении на прямой путь, изучать Ислам с искренностью и намерением искателя истины. И признавать тот факт, что Господь Вселенной является источником всех знаний. Поэтому начать изучение Корана необходимо с этой молитвы, обращаясь к Нему за руководством.

Хочешь помочь сайту?

Поделитесь с друзьями в социальных сетях:

Сделай дуа в помощь редакторам сайта🙏

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как на арабском написать семья
  • Как на арабском написать салам алейкум
  • Как на арабском написать ахмед
  • Как на арабском написать аиша
  • Как на арабском написать 2006