Как написать драматическую сцену

В 2005 году драматург и сценарист Дэвид Мэмет отправил всем авторам, пишущим сериал «Отряд „Антитеррор“» письмо-наставление.

Авторам сериала «Отряд „Антитеррор“»

Привет.

По мере того как мы учимся писать этот сериал, проясняется наша главная проблема.

Она заключается в следующем — умении различать драму от не-драмы. Давайте разберемся.

Все живое на земле требует, чтобы мы сделали понятное шоу. То есть перед нами поставили задачу зазубрить тонну информации за короткое время.

Мы, таким образом, наняты для того, чтобы передавать информацию — так порой нам кажется.

Но заметьте: зритель не включит сериал, чтобы посмотреть информацию. Вы не включите, я не включу. Никто не включит. Зритель включит сериал и продолжит смотреть его только ради драмы.

Вопрос: что такое драма? Драма — это путешествие героя, в котором он преодолевает преграды, мешающие ему достичь конкретную, высокую цель.

Итак: мы, сценаристы, работая над каждой сценой, должны задавать себе эти три вопроса.

1) кто чего хочет?

2) что произойдет если некто не получит желаемого?

3) почему она нужна именно сейчас?

Ответы на эти вопросы как лакмусовая бумага. Они подскажут вам, драматична ли конкретная сцена или нет.

Если сцена написана не драматично, но ее не сыграть драматично.

Не существует волшебной пыльцы, которая преобразит скучную, бесполезную, лишнюю или всего-навсего информативную сцену после того, как вы ее напишете. Вы, сценаристы, отвечаете за то, что каждая сцена будет драматичной.

Это относится ко всем «маленьким» экспозиционным сценам, когда два героя говорят о третьем. Эта чушь (которую мы все, бывает, пишем в первом драфте) абсолютно бесполезна, и не дай бог, ее еще снимут.

Если сцена уже наскучила вам, пока вы ее перечитывали, будьте уверены, она наскучит и актерам, и зрителям, и все мы выстроимся в очередь на биржу труда.

Кто-то же должен писать драматичные сцены. И это точно не работа актеров. (Их работа — это сыграть правдиво.) И не работа режиссера. Его обязанность — непосредственно снять фильм и напоминать актерам произносить свои реплики быстро. [Писать драматичные сцены] — это ваша работа.

Каждая сцена должна быть драматична. Это означает: главный герой должен иметь простую, понятную, неотложную цель, которая и заставлять его проявлять себя.

Вы скажете: да, но что насчет всей этой необходимой «информации»?

А я отвечу: пойми, любой придурок в синем костюме может начать поучать тебя, сказав: «Сделай-ка это понятнее» и «Я хочу узнать об этом герой больше».

И когда вы сделаете все понятнее так, что даже этот идиот в костюме станет счастлив, вы оба будете уже уволены.

Работа драматурга заключается в том, чтобы заставить зрителя задуматься — а что же произойдет потом? А не объяснять, что только что случилось или «предлагать» то, что дальше произойдет.

Любой придурок, как я уже говорил, может написать: «Но, Джим, если мы не убьем премьер-министра в следующей сцене, вся Европа будет охвачена пламенем».

Вам платят не за то, чтобы вы представляли, что зрителю нужна эта информация для понимания следующей сцены. А за то, чтобы вы поняли, как написать одну сцену так, что зритель захочет посмотреть следующую.

И вновь: да, но… Как представить зрителю информацию сбалансировано — что-то рассказать, что-то скрыть? Это важнейшая задача драматурга. И способность выполнить ее и отличает вас от этих низших видов в синих костюмах.

Давайте разберемся.

Всегда помните одно незыблемое правило: сцена должна быть драматичной. Она начинается с того, что у герой есть проблема, а кульминация происходит тогда, когда герой или решает эту проблему, или понимает, что можно действовать как-то еще.

Посмотрите на ваш логлайн. Любой логлайн, где можно прочесть «Боб и Сью обсуждают…», не описывает драматичную сцену.

Пожалуйста, обратите внимание, как зрелищны наши аутлайны. Драма и рождается между аутлайном и первым драфтом. Думайте как кинематографисты, а не чиновники, потому что, по правде говоря, вы делаете кино. То, что вы напишете, потом будут снимать.

А вот сейчас список сигналов опасности. Любая сцена, в которой два героя говорят о третьем, — мешок с дерьмом. Любая сцена, в которой герой говорит другому: «Как ты уже знаешь…», то есть докладывает то, что вы, сценарист, должны рассказать зрителю, — мешок с дерьмом. Не пишите их. Напишите рваные сцены на три,четыре семь минут, которые будут двигать историю вперед. И тогда очень скоро настанет то время, когда вы сможете купить дом на Бель-Эйр и нанять себе домработницу.

Помните, что вы пишете для визуального искусства. Большая часть сериалов, в том числе и наш, звучат как радио-пьесы. С помощью камеры уже можно будет объяснить все — так позвольте ей это сделать. Что герои делают — «буквально». С чем они сталкиваются, что читают, что смотрят, что видят. Если вы представите, что герои не могут говорить, и напишете сценарий немого фильма, то получится великолепная драма.

Если вы выбросите повествовательные костыли, то научитесь работать с новым искусством — рассказывать историю визуально (его также называют сценарным мастерством).

Это новое умение. Никто с ним не рождается. Вы можете натренировать его у себя, но главное, начните.

Я закончу только одной мыслью: посмотрите на свою сцену и спросите себя — она драматична? Она важна? Она двигает историю вперед?

Отвечайте честно.

Если нет, то перепишите ее или выбросите. А если возникнут вопросы, позвоните мне.

С любовью,

Дэвид Мэмет.

Санта-Моника, 19 октября 2005 года

Вы не обязаны знать ответы на все вопросы, но мы с вами должны задавать правильные вопросы снова и снова. Пока это не станет частью вашей натуры. Думаю, все они перечислены выше.

Источник: www.cinemotionlab.com


Download Article


Download Article

Creative writing is a great way to let your imagination run wild and share your creativity with others. However, while it’s easy to think up ideas for a good story, actually writing one is a different matter. A good drama is a combination of character and plot development, and most of the work comes in the brainstorming process. Once you’ve finished writing your first draft, your revisions are just as important as your brainstorming.

  1. Image titled Write a Dramatic Story Step 1

    1

    Research literary archetypes. Some stories have idiosyncratic characters that draw the reader’s attention by their originality — but when you’re trying to write a dramatic story, you might benefit from working within the tradition of literary archetypes or stock characters. An archetype is a sort of template for a character that is recognizable, but onto which you can layer the details that make your character unique.[1]
    If readers don’t have to learn a new type of character, they can immerse themselves immediately into your world, because they know how to read this «type» of literature. Archetypes allow the emotional tension to rise more quickly to the surface.

    • Think of your favorite characters, and what universal character types they might stand in for. Why do these characters speak to you?
    • The psychologist Carl Jung delineated personality archetypes on which he wrote extensively.[2]
      Literature is often interpreted through this approach, so it will be helpful to be familiar with Jungian archetypes.
    • For example, the “Mother” archetype is positively characterized by sympathy, instinctual wisdom, and nurturing, but can be negatively characterized by secrecy and inescapability.
    • The “Warrior” is a hero marked by courage and strength — someone who engages in head to head conflict and overcomes obstacles through strength of will.
    • Byronic heroes, named after the English Romantic poet Lord Byron, tend to be darkly handsome and intelligent, but cynical and self-destructive. They are often loners, misunderstood and mistreated by society, like Pride and Prejudice’s Mr. Darcy.
  2. Image titled Write a Dramatic Story Step 2

    2

    Flesh out your archetypes with unique details. The trick to working with archetypes is to start with a universal template then make it your own. If you simply deliver a pure archetype, your characters will seem too familiar to your readers, and they won’t care as much. When trying to write a dramatic story, it’s important that your character have a uniquely moving nature in his/her own right.

    • Was your character always like this? If not, what made him or her this way?
    • In what contexts does your character act unexpectedly? For example, Jane Eyre’s Edward Rochester was a harsh man who was for some reason still beloved by his staff. Despite his bad reputation, he also looked after a young French orphan for reasons unexplained until the author was ready to reveal more about the character.
    • Blending characteristics from different archetypes can result in unexpected twists that ratchet up the reader’s emotional investment in a dramatic story. For example, if your hero or heroine is normally a “Warrior” who usually overcomes obstacles on their own, the reader will be especially moved when he or she needs to be rescued by a character who is usually a damsel in distress.

    Advertisement

  3. Image titled Write a Dramatic Story Step 3

    3

    Get to know your characters. For readers to get emotionally invested in your story, they have to engage in the “willing suspension of disbelief,” which is to say that you must convince them to feel for your made-up characters just as they would for real people in the world. Before you can convince your reader that your characters are real, you must get to know them so well that they become real to you.

    • Think about who your main characters are before you even sit down to write the story.
    • Flesh out their backstories. In fiction, readers meet the characters at a point in their lives of the author’s choosing, but there’s a whole life that has been led before the story began. Even if you don’t include those details in your story, think about them.
    • Regardless of what point of view you write the actual story from, do writing exercises where you write from the first person point of view of all your main characters. Try to get into their mindsets. This will help your audience empathize and identify with your character.[3]
    • Imagine what the darkest days of your main characters’ lives were, and have them speak from that moment.
  4. Image titled Write a Dramatic Story Step 4

    4

    Develop your character arc.[4]
    Flannery O’Connor said that the problem with many beginning writers is that “They want to write about problems, not people,” and that “a story always involves in a dramatic way, the mystery of personality.” She believed that readers connect more with the characters in a story than with the events that unfold, and that the real movement in a story is the revealing of a character’s true nature through the unfolding of plot.

    • Flannery O’Connor’s “Good Country People” is a short story in which both main characters change greatly — Hulga Hopewell because she herself changes, and the Bible salesman because the reader’s perception of him changes.[5]
    • The reader doesn’t even like Hulga at first because she is too proud and arrogant, and she treats people with condescension. However, the story ends with a moment of revelation in which she comes to the crushing realization of her vulnerability and silliness. Even though we didn’t like her at first, the reader is moved to empathy.
    • The Bible salesman does not actually evolve at all. Though the reader likes him at first because he is polite and kind, his later actions make him repulsive. In this case, his true nature doesn’t change, but is masked and then revealed, causing a change in the reader’s perception.
    • The dramatic intensity of this story is due in large part to the complete reversal of the reader’s attachments to characters: you go from disliking to feeling bad for Hulga, and you go from liking to despising the Bible salesman.
    • A character arc that takes the reader by surprise will work well in a dramatic story.
  5. Advertisement

  1. Image titled Write a Dramatic Story Step 5

    1

    Map out the central conflicts of your story. Conflict is important in any story, even a comedy. Especially in a dramatic story, however, you must pay special attention to it. Nobody wants to read a drama where nothing’s at stake, because the emotional intensity would quickly flat-line.[6]
    There are three dimensions of conflict: external-world conflict, external-personal conflict, and internal conflict.[7]
    A comedy might make use of as few as one of these dimensions, but a dramatic story must make use of all three.

    • External-world conflict is a problem external to the main character(s) — something beyond their control. It can be as grand in scale as a war, or as small and domestic as a character’s parents getting divorced.
    • External-personal conflict is a conflict between your characters. Examples might be two characters fighting over a common romantic interest, or two politicians going head-to-head in a political campaign.
    • Internal conflict is a character’s struggle to overcome their greatest personal weakness. For example, a character might have to overcome their fear of commitment to find happiness in a relationship, or overcome their arrogance to succeed in their career.
    • Because the success of your dramatic story relies so heavily on the reader’s engagement with your conflicts, it’s important that you map out your conflicts during the brainstorming process, before you begin drafting.
  2. Image titled Write a Dramatic Story Step 6

    2

    Decide your character or characters’ main goal or motivation. You may be tempted to describe your story in terms of “what it’s about,” but it will be more effective if you describe it to yourself in terms of “what your character wants.” This will keep you in your reader’s mindset: in a drama, the reader wants your main character to find success and happiness. By concentrating on your character’s goal or motivation, you will focus on ideas and details that will make your reader more invested in your story.

    • Your story might have a very clear and explicit goal, such as “to leave behind an impoverished past by getting into an Ivy League college,” or your character’s motivation might be less defined — to cope after the death of a spouse, for example.
    • Flesh out what’s at stake for the character if they fail to achieve that goal.
    • Are the results disastrous and epic in scale for the public, or merely monotonous and quietly depressing for the individual character?
    • Remember that in a big splashy adventure story, epic disaster might be sufficient for emotional stakes.
    • However, in a drama, the story needs intimate, personal emotional stakes. The general public in the world of your story are not nearly as important as the one or two characters you’re asking your reader to care for.
    • Focus on the individual story, goals, and repercussions, not the larger story beyond your main character(s).
  3. Image titled Write a Dramatic Story Step 7

    3

    Establish the costs and benefits for your characters.[8]
    You reader will get more involved with your story if they have a clear sense that your character is suffering in some way. What will your character have to sacrifice to achieve their goal? And what will they gain by achieving it? By having clear costs and benefits, you can more easily get your reader to understand what’s at stake in your story.

    • The costs might be emotional (unhappiness), physical (your main character is a police officer who gets shot the day before retirement), or circumstantial (your character loses their job because they reported their boss for improper conduct).
    • Don’t let your character’s suffering become boring for the reader. For example, if a character is simply sad because their mother died for an entire story, the reader might turn against them and say «well, do something to try to work through your grief.»
    • However, if the reader sees the character trying and failing to move on from their mother’s death — doing their best, sacrificing, and still suffering in new ways that only freshen and sharpen their grief — then they will suffer along with your character instead of growing distant from them.
    • For example, your character might feel frustrated that they don’t connect with the therapist they started seeing; that the estranged father they reconnected with in the wake of their mother’s death is a brash jerk, or even just quietly disappointing; that their attempt to go out on a date resulted in embarrassing failure; and so on.
    • Each of those attempts to cope brings a new dimension to the character’s emotional journey. The ultimate benefit of a happy ending will be magnified, and a sad ending rendered more devastating, by this accumulation of costs.
  4. Image titled Write a Dramatic Story Step 8

    4

    Outline your plot points. You know your character arc, and you know your main character’s ultimate goal; now you have to plot out how the events in your story get them from point A to point B. Think of your story in terms of three acts: your setup and backstory; your conflict or confrontation; and your resolution.

    • In Act 1, you explain who the characters are and reveal their goals. Provide the dramatic premise that will propel your plot, and the “inciting incident” that kicks your plot into gear.[9]
    • In Act 2, throw obstacles in your main character’s way to prevent them from reaching their goal easily. It might seem at first as though your character will simply easily achieve their goal, before something takes their feet out from under them. After struggling against these obstacles, your character should reach a low point, where they cannot see a way to achieve their goal.
    • In Act 3, your character reaches a turning point marked by the story’s climax. The conflicts you mapped out earlier reach their highest level of tension, bringing the reader to an emotional high point. After a final confrontation/climax, the storyline should resolve itself.
  5. Image titled Write a Dramatic Story Step 9

    5

    Don’t feel pressured into a happy ending. Stories don’t have to resolve happily — they just have to resolve. The most important thing is that there be a sense of equilibrium. Unless you’re planning to write a sequel, the reader shouldn’t feel as though there is more to be told in this story. It’s perfectly fine to have a character motivated by a desire for happiness fail to find it with a romantic partner, but end up resigned to (even satisfied with) a quiet life alone, working on their hobbies.

    • In Flannery O’Connor’s short story “The Life You Save Might Be Your Own,” the main female character is abandoned by her new husband, who only married her so he could steal her car. The story doesn’t end on a happy note, but we’ve learned everything we need to know about the husband to understand him as a human being. Although the ending is sad, we still feel satisfied in having read a complete, fleshed out depiction of a man’s nature.
  6. Image titled Write a Dramatic Story Step 10

    6

    Fill out your first draft. Use all the outlines you’ve created about your character arcs and motivations, your costs and benefits, your plot points and acts, etc. to write your first draft. If, in the process of writing, you think the story would benefit from moving away from the ideas you outlined, feel free to take the story wherever you need it to go. All of your brainstorming work is a guideline, not a hard-and-true formula.

    • Don’t worry about grammar and inventive language at this point. Your first draft is just about getting the bones of your story down: who are the characters, and what happens?
  7. Advertisement

  1. Image titled Write a Dramatic Story Step 11

    1

    Conduct research to make the world of your story more believable. If your story is about a doctor, learn the terminology a doctor would use in order to make the dialogue realistic. If your story is about a waitress, learn about the types of frustrations servers experience, like bad tippers, sore feet, etc. Work these details throughout your story to make the invented world come alive.

    • It’s the details of life that readers connect to most readily. It’s difficult to imagine grand disasters — the death of a child if you’ve never experienced that, for example — but we can imagine the quiet indignities of life.
    • For example, a character might not cry at a funeral, but dissolve into tears the next day because a customer blamed slow service on her as a waitress instead of realizing it was the kitchen holding up the order.
  2. Image titled Write a Dramatic Story Step 12

    2

    Revise your dialogue. Dialogue is very difficult because it often comes across as stilted and unnatural. Find a partner and read all the dialogue in your story aloud, like you were performing the story as a play. Does it sound like normal human beings, or does it sound self-conscious and forced?

    • If the dialogue feels forced, put what you’ve written away and try to imagine you are the character. Imagine what they need to communicate in that moment, then say it aloud in your own words, using your natural speech pattern.
    • While your exposition should be grammatically correct, your dialogue will actually sound strange if it’s grammatically correct. Native speakers almost never speak “correctly” unless they’re delivering a speech or in an important situation like a job interview. Use elements such as contractions, sentence fragments, and interruptions to make your dialogue sound more realistic.
    • Pay special attention to conversations at key dramatic moments, as they tend to get overwritten. When characters are voicing important thoughts, their language sometimes grows too grand and eloquent. Normal people don’t change the way they speak when having important conversations — if anything, they sometimes become less coherent.
  3. Image titled Write a Dramatic Story Step 13

    3

    Cut down your modifiers. The great Russian short story writer Anton Chekhov wrote often of the need for concision and compactness in good writing: “when you read proof cross out as many adjectives and adverbs as you can. You have so many modifiers that the reader has trouble understanding and gets worn out …The brain can’t grasp all that at once, and art must be grasped at once, instantaneously.”

    • Use strong verbs and nouns to pack a greater punch. Note the improvement from “she sat around lazily” to “she lazed.”
    • Sometimes, you will need to keep adjectives and adverbs to make your writing sound natural, so don’t go overboard with cutting them out. If you find that you’re relying on the adjective or adverb to do the work for you — for example, using «She said, happily» as a dialogue tag, instead of demonstrating the character’s emotion through what she says and how she acts — definitely eliminate those.
  4. Image titled Write a Dramatic Story Step 14

    4

    Revise for restraint. Sometimes, we get so carried away with the drama of what we’re writing that we blow it out of proportion. A little restraint goes a long way. Mark Twain once said to “Substitute «damn» every time you’re inclined to write «very»; your editor will delete it and the writing will be just as it should be.” It’s a good lesson to keep in mind so your reader doesn’t roll their eyes at how hard your story is trying to manipulate the emotional tension. Let the story work subtly on the reader instead of trying to boss them around into feeling what you want them to feel.

    • Maintain a balance between the acts of your plot. The emotional tension of your language shouldn’t be turned all the way up throughout your entire story; it should be highest during the climax.
  5. Image titled Write a Dramatic Story Step 15

    5

    Revise for pacing. Does your climax play out and resolve itself too quickly or easily? If so, add to the climactic scene so that the resolution feels more hard-earned and satisfying. If your first act, where you’re setting up your characters and context, seems to drag on for too long, cut it down to size! As Elmore Leonard said, “Try to leave out the part that readers tend to skip.”[10]

  6. Image titled Write a Dramatic Story Step 16

    6

    Don’t be afraid to cut. The best writers know that they have to be cold to their work. It’s hard to throw away even just a word or a line, much less an entire scene, but you have to be willing to sacrifice that work to better serve the overall story. As Truman Capote said, “I’m all for the scissors. I believe more in the scissors than I do in the pencil.”[11]

  7. Image titled Write a Dramatic Story Step 17

    7

    Do multiple rounds of revision. Good stories take time, so don’t think that you’re going to get it all done in one sitting. The trick to good revising is learning to distance yourself from your work. When you first write something, you might immediately be in love with it — and that’s fine! You should be proud of what you’ve accomplished. But after a few days have passed, you’ll be able to see the flaws a little more clearly.

    • Give yourself a few days between rounds of revision so that you can see the story objectively.
    • Save all your drafts, so you can undo changes you’ve made if you decide they don’t work.
  8. Advertisement

Add New Question

  • Question

    What are some of the essential elements of a story?

    Dan Klein

    Dan Klein is an improvisation expert and coach who teaches at the Stanford University Department of Theater and Performance Studies as well as at Stanford’s Graduate School of Business. Dan has been teaching improvisation, creativity, and storytelling to students and organizations around the world for over 20 years. Dan received his BA from Stanford University in 1991.

    Dan Klein

    Improvisation Coach

    Expert Answer

    You should always include a character that the audience cares about. The reader needs someone to identify and empathize with. Also, make sure that something in the story changes the relationships between your characters so that you can stimulate conflict and give your audience something to focus on.

  • Question

    If I want to write an adventure story how would the language or pattern be?

    Community Answer

    Research what to do by reading adventure books. A website I would recommend is Wattpad, as it has many user-created stories, as well as a comment section and a PM (private message) system that you could use to ask Wattpad authors for advice.

Ask a Question

200 characters left

Include your email address to get a message when this question is answered.

Submit

Advertisement

  • Be patient. Your story won’t come together all at once, most likely. You’ll have to work at it for a long time. Just make sure you do a little bit of work every day or every week. Don’t abandon your story!

Advertisement

References

About This Article

Article SummaryX

To write a dramatic story, start by mapping out the central conflicts of your story, including conflicts that are out of your main character’s control, like a war or death of a friend. Additionally, a dramatic story will have external-personal conflicts, like a fight with a friend or a hotly contested political campaign. Then, the internal conflict shows the character’s struggle to overcome a personal weakness, like lying or cheating. Also, come up with a goal for your character that drives the decisions, like moving back home or becoming a word renowned chef. To learn how to develop your characters in your dramatic story, keep reading!

Did this summary help you?

Thanks to all authors for creating a page that has been read 79,445 times.

Reader Success Stories

  • Anonymous

    «I’ve been understanding more about writing a drama. I’m also the one who needs to write drama but my problem was…» more

Did this article help you?


Download Article


Download Article

Creative writing is a great way to let your imagination run wild and share your creativity with others. However, while it’s easy to think up ideas for a good story, actually writing one is a different matter. A good drama is a combination of character and plot development, and most of the work comes in the brainstorming process. Once you’ve finished writing your first draft, your revisions are just as important as your brainstorming.

  1. Image titled Write a Dramatic Story Step 1

    1

    Research literary archetypes. Some stories have idiosyncratic characters that draw the reader’s attention by their originality — but when you’re trying to write a dramatic story, you might benefit from working within the tradition of literary archetypes or stock characters. An archetype is a sort of template for a character that is recognizable, but onto which you can layer the details that make your character unique.[1]
    If readers don’t have to learn a new type of character, they can immerse themselves immediately into your world, because they know how to read this «type» of literature. Archetypes allow the emotional tension to rise more quickly to the surface.

    • Think of your favorite characters, and what universal character types they might stand in for. Why do these characters speak to you?
    • The psychologist Carl Jung delineated personality archetypes on which he wrote extensively.[2]
      Literature is often interpreted through this approach, so it will be helpful to be familiar with Jungian archetypes.
    • For example, the “Mother” archetype is positively characterized by sympathy, instinctual wisdom, and nurturing, but can be negatively characterized by secrecy and inescapability.
    • The “Warrior” is a hero marked by courage and strength — someone who engages in head to head conflict and overcomes obstacles through strength of will.
    • Byronic heroes, named after the English Romantic poet Lord Byron, tend to be darkly handsome and intelligent, but cynical and self-destructive. They are often loners, misunderstood and mistreated by society, like Pride and Prejudice’s Mr. Darcy.
  2. Image titled Write a Dramatic Story Step 2

    2

    Flesh out your archetypes with unique details. The trick to working with archetypes is to start with a universal template then make it your own. If you simply deliver a pure archetype, your characters will seem too familiar to your readers, and they won’t care as much. When trying to write a dramatic story, it’s important that your character have a uniquely moving nature in his/her own right.

    • Was your character always like this? If not, what made him or her this way?
    • In what contexts does your character act unexpectedly? For example, Jane Eyre’s Edward Rochester was a harsh man who was for some reason still beloved by his staff. Despite his bad reputation, he also looked after a young French orphan for reasons unexplained until the author was ready to reveal more about the character.
    • Blending characteristics from different archetypes can result in unexpected twists that ratchet up the reader’s emotional investment in a dramatic story. For example, if your hero or heroine is normally a “Warrior” who usually overcomes obstacles on their own, the reader will be especially moved when he or she needs to be rescued by a character who is usually a damsel in distress.

    Advertisement

  3. Image titled Write a Dramatic Story Step 3

    3

    Get to know your characters. For readers to get emotionally invested in your story, they have to engage in the “willing suspension of disbelief,” which is to say that you must convince them to feel for your made-up characters just as they would for real people in the world. Before you can convince your reader that your characters are real, you must get to know them so well that they become real to you.

    • Think about who your main characters are before you even sit down to write the story.
    • Flesh out their backstories. In fiction, readers meet the characters at a point in their lives of the author’s choosing, but there’s a whole life that has been led before the story began. Even if you don’t include those details in your story, think about them.
    • Regardless of what point of view you write the actual story from, do writing exercises where you write from the first person point of view of all your main characters. Try to get into their mindsets. This will help your audience empathize and identify with your character.[3]
    • Imagine what the darkest days of your main characters’ lives were, and have them speak from that moment.
  4. Image titled Write a Dramatic Story Step 4

    4

    Develop your character arc.[4]
    Flannery O’Connor said that the problem with many beginning writers is that “They want to write about problems, not people,” and that “a story always involves in a dramatic way, the mystery of personality.” She believed that readers connect more with the characters in a story than with the events that unfold, and that the real movement in a story is the revealing of a character’s true nature through the unfolding of plot.

    • Flannery O’Connor’s “Good Country People” is a short story in which both main characters change greatly — Hulga Hopewell because she herself changes, and the Bible salesman because the reader’s perception of him changes.[5]
    • The reader doesn’t even like Hulga at first because she is too proud and arrogant, and she treats people with condescension. However, the story ends with a moment of revelation in which she comes to the crushing realization of her vulnerability and silliness. Even though we didn’t like her at first, the reader is moved to empathy.
    • The Bible salesman does not actually evolve at all. Though the reader likes him at first because he is polite and kind, his later actions make him repulsive. In this case, his true nature doesn’t change, but is masked and then revealed, causing a change in the reader’s perception.
    • The dramatic intensity of this story is due in large part to the complete reversal of the reader’s attachments to characters: you go from disliking to feeling bad for Hulga, and you go from liking to despising the Bible salesman.
    • A character arc that takes the reader by surprise will work well in a dramatic story.
  5. Advertisement

  1. Image titled Write a Dramatic Story Step 5

    1

    Map out the central conflicts of your story. Conflict is important in any story, even a comedy. Especially in a dramatic story, however, you must pay special attention to it. Nobody wants to read a drama where nothing’s at stake, because the emotional intensity would quickly flat-line.[6]
    There are three dimensions of conflict: external-world conflict, external-personal conflict, and internal conflict.[7]
    A comedy might make use of as few as one of these dimensions, but a dramatic story must make use of all three.

    • External-world conflict is a problem external to the main character(s) — something beyond their control. It can be as grand in scale as a war, or as small and domestic as a character’s parents getting divorced.
    • External-personal conflict is a conflict between your characters. Examples might be two characters fighting over a common romantic interest, or two politicians going head-to-head in a political campaign.
    • Internal conflict is a character’s struggle to overcome their greatest personal weakness. For example, a character might have to overcome their fear of commitment to find happiness in a relationship, or overcome their arrogance to succeed in their career.
    • Because the success of your dramatic story relies so heavily on the reader’s engagement with your conflicts, it’s important that you map out your conflicts during the brainstorming process, before you begin drafting.
  2. Image titled Write a Dramatic Story Step 6

    2

    Decide your character or characters’ main goal or motivation. You may be tempted to describe your story in terms of “what it’s about,” but it will be more effective if you describe it to yourself in terms of “what your character wants.” This will keep you in your reader’s mindset: in a drama, the reader wants your main character to find success and happiness. By concentrating on your character’s goal or motivation, you will focus on ideas and details that will make your reader more invested in your story.

    • Your story might have a very clear and explicit goal, such as “to leave behind an impoverished past by getting into an Ivy League college,” or your character’s motivation might be less defined — to cope after the death of a spouse, for example.
    • Flesh out what’s at stake for the character if they fail to achieve that goal.
    • Are the results disastrous and epic in scale for the public, or merely monotonous and quietly depressing for the individual character?
    • Remember that in a big splashy adventure story, epic disaster might be sufficient for emotional stakes.
    • However, in a drama, the story needs intimate, personal emotional stakes. The general public in the world of your story are not nearly as important as the one or two characters you’re asking your reader to care for.
    • Focus on the individual story, goals, and repercussions, not the larger story beyond your main character(s).
  3. Image titled Write a Dramatic Story Step 7

    3

    Establish the costs and benefits for your characters.[8]
    You reader will get more involved with your story if they have a clear sense that your character is suffering in some way. What will your character have to sacrifice to achieve their goal? And what will they gain by achieving it? By having clear costs and benefits, you can more easily get your reader to understand what’s at stake in your story.

    • The costs might be emotional (unhappiness), physical (your main character is a police officer who gets shot the day before retirement), or circumstantial (your character loses their job because they reported their boss for improper conduct).
    • Don’t let your character’s suffering become boring for the reader. For example, if a character is simply sad because their mother died for an entire story, the reader might turn against them and say «well, do something to try to work through your grief.»
    • However, if the reader sees the character trying and failing to move on from their mother’s death — doing their best, sacrificing, and still suffering in new ways that only freshen and sharpen their grief — then they will suffer along with your character instead of growing distant from them.
    • For example, your character might feel frustrated that they don’t connect with the therapist they started seeing; that the estranged father they reconnected with in the wake of their mother’s death is a brash jerk, or even just quietly disappointing; that their attempt to go out on a date resulted in embarrassing failure; and so on.
    • Each of those attempts to cope brings a new dimension to the character’s emotional journey. The ultimate benefit of a happy ending will be magnified, and a sad ending rendered more devastating, by this accumulation of costs.
  4. Image titled Write a Dramatic Story Step 8

    4

    Outline your plot points. You know your character arc, and you know your main character’s ultimate goal; now you have to plot out how the events in your story get them from point A to point B. Think of your story in terms of three acts: your setup and backstory; your conflict or confrontation; and your resolution.

    • In Act 1, you explain who the characters are and reveal their goals. Provide the dramatic premise that will propel your plot, and the “inciting incident” that kicks your plot into gear.[9]
    • In Act 2, throw obstacles in your main character’s way to prevent them from reaching their goal easily. It might seem at first as though your character will simply easily achieve their goal, before something takes their feet out from under them. After struggling against these obstacles, your character should reach a low point, where they cannot see a way to achieve their goal.
    • In Act 3, your character reaches a turning point marked by the story’s climax. The conflicts you mapped out earlier reach their highest level of tension, bringing the reader to an emotional high point. After a final confrontation/climax, the storyline should resolve itself.
  5. Image titled Write a Dramatic Story Step 9

    5

    Don’t feel pressured into a happy ending. Stories don’t have to resolve happily — they just have to resolve. The most important thing is that there be a sense of equilibrium. Unless you’re planning to write a sequel, the reader shouldn’t feel as though there is more to be told in this story. It’s perfectly fine to have a character motivated by a desire for happiness fail to find it with a romantic partner, but end up resigned to (even satisfied with) a quiet life alone, working on their hobbies.

    • In Flannery O’Connor’s short story “The Life You Save Might Be Your Own,” the main female character is abandoned by her new husband, who only married her so he could steal her car. The story doesn’t end on a happy note, but we’ve learned everything we need to know about the husband to understand him as a human being. Although the ending is sad, we still feel satisfied in having read a complete, fleshed out depiction of a man’s nature.
  6. Image titled Write a Dramatic Story Step 10

    6

    Fill out your first draft. Use all the outlines you’ve created about your character arcs and motivations, your costs and benefits, your plot points and acts, etc. to write your first draft. If, in the process of writing, you think the story would benefit from moving away from the ideas you outlined, feel free to take the story wherever you need it to go. All of your brainstorming work is a guideline, not a hard-and-true formula.

    • Don’t worry about grammar and inventive language at this point. Your first draft is just about getting the bones of your story down: who are the characters, and what happens?
  7. Advertisement

  1. Image titled Write a Dramatic Story Step 11

    1

    Conduct research to make the world of your story more believable. If your story is about a doctor, learn the terminology a doctor would use in order to make the dialogue realistic. If your story is about a waitress, learn about the types of frustrations servers experience, like bad tippers, sore feet, etc. Work these details throughout your story to make the invented world come alive.

    • It’s the details of life that readers connect to most readily. It’s difficult to imagine grand disasters — the death of a child if you’ve never experienced that, for example — but we can imagine the quiet indignities of life.
    • For example, a character might not cry at a funeral, but dissolve into tears the next day because a customer blamed slow service on her as a waitress instead of realizing it was the kitchen holding up the order.
  2. Image titled Write a Dramatic Story Step 12

    2

    Revise your dialogue. Dialogue is very difficult because it often comes across as stilted and unnatural. Find a partner and read all the dialogue in your story aloud, like you were performing the story as a play. Does it sound like normal human beings, or does it sound self-conscious and forced?

    • If the dialogue feels forced, put what you’ve written away and try to imagine you are the character. Imagine what they need to communicate in that moment, then say it aloud in your own words, using your natural speech pattern.
    • While your exposition should be grammatically correct, your dialogue will actually sound strange if it’s grammatically correct. Native speakers almost never speak “correctly” unless they’re delivering a speech or in an important situation like a job interview. Use elements such as contractions, sentence fragments, and interruptions to make your dialogue sound more realistic.
    • Pay special attention to conversations at key dramatic moments, as they tend to get overwritten. When characters are voicing important thoughts, their language sometimes grows too grand and eloquent. Normal people don’t change the way they speak when having important conversations — if anything, they sometimes become less coherent.
  3. Image titled Write a Dramatic Story Step 13

    3

    Cut down your modifiers. The great Russian short story writer Anton Chekhov wrote often of the need for concision and compactness in good writing: “when you read proof cross out as many adjectives and adverbs as you can. You have so many modifiers that the reader has trouble understanding and gets worn out …The brain can’t grasp all that at once, and art must be grasped at once, instantaneously.”

    • Use strong verbs and nouns to pack a greater punch. Note the improvement from “she sat around lazily” to “she lazed.”
    • Sometimes, you will need to keep adjectives and adverbs to make your writing sound natural, so don’t go overboard with cutting them out. If you find that you’re relying on the adjective or adverb to do the work for you — for example, using «She said, happily» as a dialogue tag, instead of demonstrating the character’s emotion through what she says and how she acts — definitely eliminate those.
  4. Image titled Write a Dramatic Story Step 14

    4

    Revise for restraint. Sometimes, we get so carried away with the drama of what we’re writing that we blow it out of proportion. A little restraint goes a long way. Mark Twain once said to “Substitute «damn» every time you’re inclined to write «very»; your editor will delete it and the writing will be just as it should be.” It’s a good lesson to keep in mind so your reader doesn’t roll their eyes at how hard your story is trying to manipulate the emotional tension. Let the story work subtly on the reader instead of trying to boss them around into feeling what you want them to feel.

    • Maintain a balance between the acts of your plot. The emotional tension of your language shouldn’t be turned all the way up throughout your entire story; it should be highest during the climax.
  5. Image titled Write a Dramatic Story Step 15

    5

    Revise for pacing. Does your climax play out and resolve itself too quickly or easily? If so, add to the climactic scene so that the resolution feels more hard-earned and satisfying. If your first act, where you’re setting up your characters and context, seems to drag on for too long, cut it down to size! As Elmore Leonard said, “Try to leave out the part that readers tend to skip.”[10]

  6. Image titled Write a Dramatic Story Step 16

    6

    Don’t be afraid to cut. The best writers know that they have to be cold to their work. It’s hard to throw away even just a word or a line, much less an entire scene, but you have to be willing to sacrifice that work to better serve the overall story. As Truman Capote said, “I’m all for the scissors. I believe more in the scissors than I do in the pencil.”[11]

  7. Image titled Write a Dramatic Story Step 17

    7

    Do multiple rounds of revision. Good stories take time, so don’t think that you’re going to get it all done in one sitting. The trick to good revising is learning to distance yourself from your work. When you first write something, you might immediately be in love with it — and that’s fine! You should be proud of what you’ve accomplished. But after a few days have passed, you’ll be able to see the flaws a little more clearly.

    • Give yourself a few days between rounds of revision so that you can see the story objectively.
    • Save all your drafts, so you can undo changes you’ve made if you decide they don’t work.
  8. Advertisement

Add New Question

  • Question

    What are some of the essential elements of a story?

    Dan Klein

    Dan Klein is an improvisation expert and coach who teaches at the Stanford University Department of Theater and Performance Studies as well as at Stanford’s Graduate School of Business. Dan has been teaching improvisation, creativity, and storytelling to students and organizations around the world for over 20 years. Dan received his BA from Stanford University in 1991.

    Dan Klein

    Improvisation Coach

    Expert Answer

    You should always include a character that the audience cares about. The reader needs someone to identify and empathize with. Also, make sure that something in the story changes the relationships between your characters so that you can stimulate conflict and give your audience something to focus on.

  • Question

    If I want to write an adventure story how would the language or pattern be?

    Community Answer

    Research what to do by reading adventure books. A website I would recommend is Wattpad, as it has many user-created stories, as well as a comment section and a PM (private message) system that you could use to ask Wattpad authors for advice.

Ask a Question

200 characters left

Include your email address to get a message when this question is answered.

Submit

Advertisement

  • Be patient. Your story won’t come together all at once, most likely. You’ll have to work at it for a long time. Just make sure you do a little bit of work every day or every week. Don’t abandon your story!

Advertisement

References

About This Article

Article SummaryX

To write a dramatic story, start by mapping out the central conflicts of your story, including conflicts that are out of your main character’s control, like a war or death of a friend. Additionally, a dramatic story will have external-personal conflicts, like a fight with a friend or a hotly contested political campaign. Then, the internal conflict shows the character’s struggle to overcome a personal weakness, like lying or cheating. Also, come up with a goal for your character that drives the decisions, like moving back home or becoming a word renowned chef. To learn how to develop your characters in your dramatic story, keep reading!

Did this summary help you?

Thanks to all authors for creating a page that has been read 79,445 times.

Reader Success Stories

  • Anonymous

    «I’ve been understanding more about writing a drama. I’m also the one who needs to write drama but my problem was…» more

Did this article help you?

01658_02

Джон Огаст – американский сценарист, продюсер и режиссер, автор сценариев к таким фильмам, как «Крупная рыба», «Чарли и шоколадная фабрика», «Труп невесты», «Ангелы Чарли», «Железный человек» и другие.

1. Спросите себя ? Что должно случиться в этой сцене?

Многие пособия по сценаристике говорят — нужно фокусироваться на том, чего хотят персонажи. Это неверно. Персонажи не несут ответственности за сюжет. А вы несете. Если бы персонажи могли контролировать события, большинство предпочли бы избежать конфликта, и все фильмы получались бы невероятно скучными.

Поэтому вопрос не в том, «что бы могло случиться?», а только в том, «что должно случиться?» Если у вас уже есть первоначальный план, пора взглянуть на него с этой точки зрения.

2. Спросите себя ? Что случится, если убрать эту сцену?

Представьте, что редактор перепутал страницы и случайно пропустил эту сцену. Будет ли сценарий по-прежнему иметь смысл?

Если да, — значит, вам на самом деле не нужна эта сцена, и писать ее нужно.

«Но ведь она такая драматичная! — скажете вы. — Но ведь она такая смешная!»

Впишите эту драматичность или комедийность в те сцены, которые являются ключевыми. После нескольких снятых фильмов вы поймете, что в кино все, что может быть вырезано, будет вырезано. Поэтому всё лучшее вкладывайте в те сцены, которые абсолютно точно останутся.

3. Спросите себя ? Кто необходим для этой сцены?

Сценарии часто засорены персонажами, которые ничем не заняты в течение всей истории. Легко заметить, что ваш персонаж Хэверсмит ничего не сделал и не сказал на протяжении пяти страниц. Если он вообще ничего не делает, избавьтесь от него.

4. Спросите себя ? В каком месте должна происходить сцена?

Самое очевидное место для сцены – это, как правило, одновременно и самое неинтересное, поэтому не спешите помещать вашу сцену в полицейскую камеру, гостиную или гараж. Всегда думайте о том, какие действия могут совершать персонажи, даже если это не будет напрямую связано со смыслом сцены. Момент сближения отца и сына будет смотреться по-разному на скотобойне и на турнире по боулингу на траве.

5. Спросите себя ? Что могло бы быть в этой сцене самым неожиданным?

Разрешите себе отойти от предварительного плана и поразмышлять над самыми дикими вариантами. Что если машина врежется в стену? Что если ваш герой подавился и умер?

В большинстве эпизодов не будет таких неожиданностей. Но в фильме нужны хотя бы несколько абсолютно внезапных моментов, поэтому спросите себя – может, эта сцена как раз одна из них?

6. Спросите себя ? Это длинная или короткая сцена?

Нет ничего более удручающего, чем писать великолепную мега-сцену на трех страницах и понимать, что вы могли добиться того же результата на одной четверти страницы. Поэтому сначала спросите себя: сколько экранного времени я хочу уделить этой сцене?

7. Придумайте три разных варианта начала сцены.

Сцену можно начать с изображения или диалога, которые напрямую связаны с финалом предыдущей сцены. Но не останавливайтесь на этом варианте. Найдите как минимум три разных возможности начала вашей сцены.

8. Проигрывайте сцену в своем воображении.

Как минимум 50% рабочего времени сценарист сидит с закрытыми глазами и проигрывает еще не написанные сцены в голове. Первые несколько раз эти внутренние репетиции с мизансценами будут даваться тяжело. Но в конце концов вы услышите, как персонажи разговаривают друг с другом, а их смутные движения станут отчетливыми.

Этот процесс «прокручивания в голове» имеет ключевое значение. Не спешите с ним. Позвольте сцене сконцентрироваться. Бормочите диалоги. Погрузитесь настолько глубоко, насколько можете.

9. Записывайте наброски.

Наброски — это быстро записанная шпаргалка, напоминающая вам о великолепной сцене, которую вы только что увидели в своем воображении. Не пишите длинные изречения. Не записывайте полностью диалоги. Это должно занимать не более пяти минут. Просто набросайте самое главное, чтобы не забыть эту сцену, пока будете ее писать.
Я обычно пишу от руки тоненьким почерком – иногда даже буквально на обороте конверта, но можно и печатать.

Вот пример:
ДУНКАН ожидая на краю сиденья (напряженно)
ИТО Я один из докторов вашей жены
Авария
Серьезные повреждения, многочисленные травмы, сожалею, не смогли ее спасти
(сидит, рефлекторно)
характер повреждений, плод не выжил бы в утробе. Фельдшер смог сделать кесарево мальчик здоров
(кивая, не слыша)
медсестра может отвести вас к нему, много заботы
что
много заботы
отвести меня к нему? К кому? / Вашему сыну / Моя жена не была беременна

Это не имеет никакого смысла для всех, кроме меня. Это нормально. Наброски нужны, чтобы вы не потерялись и не запутались во время написания полной версии сцены. Кстати, пришло время для следующего шага.

10. Запишите сцену полностью.

Если вы печатали свои наброски на компьютере, не пытайтесь теперь расписать их полнее. Начните сначала. Наброски были намеренно небрежными, а переписанная чепуха — по-прежнему чепуха.

Набросок — это только эскиз сцены. Вы можете отклоняться от первоначального варианта, если новые идеи действительно лучше. Но если вы честно проиграли сцену в своем воображении, можете быть уверены, что вы на правильном пути.

Дальнейшее зависит от характера сцены, но, скорее всего, самым важным будет работа над диалогами. Фокусируйтесь на поиске точных слов не только для диалогов, но и для описания персонажей, действия и тона, — так, чтобы читатели тоже увидели эту сцену в своем воображении.

11. Повторите заново.

Большинство фильмов состоит примерно из 200 сцен, поэтому у вас есть прекрасная возможность попрактиковаться.

Источник – блог Джона Огаста (John August).

Перевод – Мария Огнева

Читать еще по теме:  Как написать сценарий / Часть 7: Что делает сцену сценой? (мастер-класс Александра Молчанова)

Как написать идеальную сцену

В новом материале рассказываем, зачем сценаристу пригодится система Станиславского, в какой последовательности работать с написанием сцен и на что обратить внимание, чтобы они были интереснее.

История  в сценарии  выстраивается из сцен, которые связаны друг с другом.

Часто, начинающие сценаристы сразу берутся писать сценарий целиком, в итоге получается не очень. Тогда сценаристы ищут проблемы в написании диалогов и сцен. Но к написанию сцен и диалогов нужно приступать после того, как вы уже создали характеры, и поняли, какую именно историю вы собираетесь рассказать и в какой последовательности это нужно делать.

  • Найдите, что должно быть главным в сцене

Не пытайтесь сразу же написать сцену. Важно понять, что это за сцена и для чего она нужна в рамках сюжета, какую решает задачу: дает информацию зрителю, дает ее герою или в ней что-то происходит. Влияет ли сцена на одну сюжетную линию или на изменение всей истории.

  • Составьте план сцены

Когда вы поняли, что в сцене  главное, можно начать планировать. Вокруг ядра истории начинайте выстраивать саму сцену. Структура сцены такая же как и структура всего сценария – есть начало, середина и концовка. Подробнее о структуре сценария в материале что такое акт в сценарии >>>>>

Начинайте сцену как можно позже и заканчивайте как можно раньше. 

Это значит, что не надо сцену долго разворачивать и заходить издалека. Экспозиция важна и нужна, но если она не несет никакой функции, лучше отказаться от нее в сцене совсем.  

  • Закрытие сцены

Закрывать сцену нужно как можно быстрее после основного события. Оставляйте в сцене то, что реально нужно, то, что при удалении из сцены изменит логику повествования и действия. 

Есть такой термин “ворваться в разговор” – не обязательно слышать разговор с приветствия, можно ворваться в него и все равно понять, что происходит. Этого и ждет зритель, а не долгих, лишенных смысла церемоний приветсвий. Тоже самое касается прощаний. Можно обрывать диалог после того, как показали зрителю суть, то, что нужно было ему увидеть. 

Если при редактировании вы обнаружите что в сцене нет вообще ничего нужного для повествования в целом, скорее всего эта сцена не нужна и ее стоит убрать. Чтобы написать яркую сцену — нужно написать сильную, функциональную сцену. 

Крупная рыба ( 2003)

Крупная рыба ( 2003)

Есть семь вопросов, по  которым можно проверить, будет ли работать написанная вами сцена: 

  • Где все происходит?

Оцените, насколько локация подходит к тому, что вы придумали. Проанализируйте, что будет, если локация изменится, может быть есть более интересное решение для сцены. Одно и то же действие в зале ожидания аэропорта и в огороде —  это  разные сцены, разные обстоятельства, выбирайте наиболее яркое. 

Даже переместив людей из прихожей на балкон можно изменить суть сцены. 

  • Кто действует?

Кто важен и нужен в вашей сцене. Все должны быть для чего-то нужны. Герои либо вступают в конфликт, либо дают новую информацию.

  •  Какие характеры?

Напоминайте себе, что в сцене находитесь не вы, а определенные архетипы, которые действуют определенным образом в разных сценах. 

Не заставляйте героев действовать так, как вы бы сами хотели действовать или так, чтобы перейти к следующей сцене. 

  •  Какие цели у каждого из участников сцены?

Все чего-то хотят и никто не должен подстраиваться под вас. Персонажи не должны подыгрывать вашей истории, и должны хотеть то, что вытекает из их характеров и их сюжетной линии. Это важно. 

  •  В каком состоянии персонаж? 

Он грустит, опаздывает, страдает? Влияет ли на него что-то из предыдущей сцены? Влияет ли на него что-то, что отражается на его состоянии? Погода, любовь, физическое состояние — все эти факторы стоит учитывать.

  • Какие конфликты есть в этой сцене?

  Это может быть конфликт с окружающей средой, с антагонистом и чем либо еще. Каждый глобальный конфликт состоит из более маленьких, локальных. И у любого действия есть причины и мотивы. Задача сцены — раскрыть что-то из вышеперечисленного. 

  • Ради чего эта сцена нужна в сюжете? 

Если перечитав сцену, вы не можете понять, как именно она двигает сюжет, что раскрывает нового о герое, конфликте, обстоятельствах, то, даже если это очень классная сцена, скорее всего, ей не место в фильме. 

Это такой чек лист вопросов, на которые нужно ответить, после того как написали сцену.

Последний танец ( 2020 - )

Последний танец ( 2020 — )

В системе Станиславского есть несколько ключевых моментов. По этой системе есть три технологии актерской игры

  •  ремесло, когда актер играет через набор узнаваемых приемов, известных штампов и шаблонов, через что-то понятное и узнаваемое. 
  •  когда актер моделирует для себя нужные состояния и эмоции и повторяет их из спектакля в спектакль. 
  •  когда актер пытается каждый раз по-новому пережить состояния и эмоции, которые нужно сыграть. В этом случае его игра каждый раз будет разной.

Зачем система Станиславского сценаристу? Для чего это знание сценаристу? Написание сценария можно представить таким же образом:

  • Первый этап, когда сценарист пытается написать какие-то вещи узнаваемыми штампами и приемами. 
  • Второй этап, когда сценарист не идет по шаблонам, а начинает писать о своих героях, представляя, как они вели бы себя в той или иной ситуации.
  • И третий этап, когда автор пытается подключаться через собственные переживания и опыт и пытается по честному включаться в историю. Написать яркую сцену помогает, как правило, именно этот прием. Включение в историю, проживание ситуации — дает самый сильный толчок истории.

Елена ( 2011)

Елена ( 2011)

Вот три основных принципа системы Станиславского:

  • Сценическая правда – акцентирует внимание на зависимости между чувствами героя при игре и чувствами зрителя при просмотре. 
  • Художественная правда – мы понимаем, что в этой ситуации и обстоятельствах зритель верит, что герой будет вести себя так, а не иначе. Часто, у начинающих сценаристов многие вещи упираются в неправду жизни, когда герои не делают вещи, которые точно бы сделали по логике реальной жизни. 
  • За правдой жизни нужно следить при написании, нужно понимать контекст времени и среды, в которую вы помещаете героя. Нужно хорошо понимать характеры и героев и искать ту самую правду.

Какие качества нужно развивать и какие упражнения выполнять? 

  • Развитие воображения через общение или представление.

Цепляетесь за прохожего которого видите и начинаете додумывать, что с ним происходило  за пять минут до этого или год назад, что с ним будет через час или 10 лет. 

Через воображение пытайтесь представлять, как будет действовать герой, залезать в его шкуру. Сценаристу важно это упражнение для создания достоверных характеров.

  • Наблюдательность

 Обязательно нужно пытаться пофантазировать что-то про человека, пытаться в деталях увидеть, как человек на кассе по чеку проверяет что ему пробили, допустим. Рассматривайте человека в мельчайших деталях, как он строит фразы и реагирует на окружающую среду. Учитесь не просто фантазировать, а понимать, что происходит внутри у человека. Такие наблюдения записывайте.

  • Эмоциональная память

Запоминайте, что вы сами чувствуете – что вас задело зацепило в той или иной ситуации, когда вы переживали что-то сложное или наоборот что-то легкое. Нужно стараться развивать эмоциональную память через такие моменты, и потом, когда будете писать, вы сможете вытаскивать из памяти свои чувства  и перекладывать на героев, переживая и проживая их жизнь. Тогда тоже появится много интересных моментов, переживаний, а соответственно и ярких сцен. 

Это обязательное состояние как для актера, так и для сценариста. Благодаря этим привычкам работать будет легче и интереснее.

Красота по-американски ( 1999)

Красота по-американски ( 1999)

Диалоги не будут работать, если вы не знаете характеров и не сделали их максимально достоверными, если у вас не заложен конфликт на уровне концепции и идеи, если не понятна мотивация героев, почему они так сильно хотят достичь поставленных целей.

Диалоги не интересны только ради того, чтобы герои что-то говорили и был звук. Диалоги — важный инструмент раскрывающий героя, показывающий зрителю, в чем конфликт. 

Помните, что вы пишите для кино и нужно показывать, а не рассказывать. Зрителю нравится следить за действием и самому до чего-то догадываться, разгадывать действия героев. 

Шоу Трумана ( 1998)

Шоу Трумана ( 1998)

Ни одна сцена не заработает, если не находится в контексте чего-то и не является частью структуры сценария. Действуйте по принципу «от общего к частному»: сначала структура, потом работа со сценой. 

А приемы, про которые мы рассказали выше, помогут вам создать яркую сцену, а значит, уникальный сценарий. Чтобы понять, как сценарные приемы работают на практике, упражняйтесь и читайте сценарии других фильмов, часть из них мы собрали в библиотеке сценариста >>>>

Сегодня я хочу поделиться шпаргалкой, которую сама активно использую при работе над книгой — планировщиком сцен. Она помогает проработать сюжет, сделать его динамичным и увидеть места, где недостает конфликта. Эту шпаргалку можно распечатать и заполнять от руки, а можно перечертить в тетрадь. Скачай инструкцию, как написать сцену в книге здесь:

Она рассчитана на 3 сцены. По моим расчетам, двух таких распечаток достаточно для одного эпизода. Но прежде, чем переходить к ней, советую набросать план главы и разбить его на отдельные сцены, с этим тебе поможет моя статья Как написать главу в книге: 7 ключевых этапов.

Структура сцены в книге

Чтобы знать, как написать сцену в книге, нужно понимать, что это не просто перечисление событий. Это отрывок повествования, в котором происходит небольшое, но влияющее на сюжет произведение. Рассказ о том, как героиня гуляла по парку, а потом вернулась домой — это не сцена. А вот если во время прогулки она узнает что-то или познакомится с кем-то, и в результате это изменит ход истории, то это уже будет сценой. В свою шпаргалку я включила следующие пункты, необходимые для поиска подобных важных изменений:

События сцены — перечисление действий и намерений персонажей без описаний и диалогов. Чистые действия. Это помогает не отвлекаться на детали и думать в первую очередь о сюжете. Обычно это перечисление пишется в настоящем времени: говорит, уходит, смеется.

Персонажи — все герои, непосредственно участвующие в сцене. В эту колонку не нужно включать эпизодических персонажей, не сообщающих никакой важной для читателя информации. Впрочем, если ты хочешь отслеживать их появление в сюжете, то никто не запретит. Загляни в мои шпаргалки Как создать персонажа и Как создать антагониста, чтобы лучше проработать своих персонажей.

Статьи и советы для писателей, борьба с писательским блоком

Конфликт — самая главная часть, фундамент всей сцены. В ней обязательно должны сталкиваться желания и намерения как минимум двух сторон. Не обязательно это должны быть человек и человек, возможен конфликт внутренний (человек чего-то хочет, но не может получить) и внеличностный (персонаж и природа, государство). Именно он является спусковым крючком, с которого сцена начинается, а его разрешение знаменует ее финал. Подробнее на эту тему я писала в статьях Схема создания интересного конфликта в книге и Совместимость архетипов персонажей для создания конфликта.

Изменение ценностей — описание того, как изменился заряд ценностей в истории: каким он был в начале и каким он стал в конце. Как я уже сказала, конец сцены влияет на сюжет. Именно в этой графе и нужно отметить это. Например, в начале у героя есть положительная ценность — дружба. Он считает, что у него есть лучший друг, который его никогда не предаст. В конце он узнает, что этот друг сплетничал о нем за спиной, и заряд ценностей изменяется на отрицательный. Иногда изменение может происходить с положительного на двойной положительный (но не больше) или двойной отрицательный. Но происходит это очень редко — людям нравится наблюдать именно за взлетами и падениями.

Цель сцены — этот пункт поможет ответить на вопрос, нужна ли эта сцена в книге. Какую роль она играет? Это может быть раскрытие характера, побуждающее происшествие, сюжетный поворот и т.д. Если ты не можешь дать четкий ответ на этот вопрос, сцену нужно

Прописывание сцен по этому примеру поможет тебе создать интересную сцену, которая будет двигать историю вперед. Советую тебе посмотреть мою шпаргалку Структура сцены: она еще подробнее рассматривает этот вопрос.

Как написать сцену в книге: пример

Как написать сцену в книге пример структуры сцены

Я знаю, что многие любят примеры, поэтому решила поделиться образцом проработки сцен для повести «10 правил популярности». Полностью расписанный первый акт можно посмотреть здесь.

Надеюсь, теперь вопроса как писать сцены в книге, у тебя не останется. Советую заглянуть в статью Как писать книги: пошаговый план, чтобы понять, что делать с этим аутлайном дальше, или почитать статью Как создать план любого романа на одной странице (+романтика, фэнтези, приключения), в которой дана пошаговая схема написания истории.

Если тебе нравятся мои статьи, переходи на мою страницу в Boosty — там ты найдешь дополнительные материалы для писателей: советы, идеи для сюжета, шпаргалки, которых нет на моем сайте. Если мои статьи тебе помогли, можешь оставить там же небольшое пожертвование на публикацию одной из моих книг, я буду очень рада 🙂

Нередко у авторов зарождается мысль написать историю с элементами драмы. Однако это не так уж и просто. 

Чтобы написать драму, нужно обозначить суть — в чём заключается трагедия. Это может быть поступок главного героя, кого-то из близких ему людей, может быть потеря родного человека, то есть любое действие или происшествие. Так же это может быть цепь событий, которая как снежный ком, увеличивается в размерах, причиняя герою(героям) всё больше и больше боли. Драма показывает человека в напряженный момент жизни, раскрывает характер из-за действия, поступка и т.д. 

Так и что же нужно для написания драмы? Во-первых, стоит начать с создания протагониста, главного героя. Почему его? Поскольку это персонаж, на которого действие произведения оказывает наибольшее влияние, который вызывает эмоции при прочтении, так как читатель ассоциирует себя с ним. Можно составить эмоциональный профиль: мечты, тайны, страхи и т.п. И исходя из этого обобщить, составив характер. Во-вторых, подумать о том, что или кто будет антагонистом, персонаж, который противодействует главному герою. Антагонистом может быть другой персонаж, общество, природные явления или же сам протагонист. 

После наступает момент конфликта. Конфликт — неотъемлемая часть драмы. Во время него, протагонист может проявить себя как с худшей, так и с лучшей стороны. Например, сделайте так, что тому, что или кого любит ваш главный герой, угрожает опасность. Или создайте событие, которое заставит его проявить эмоции, покажите, какие он примет решения, чтобы избежать этой ситуации, выйти из нее или изменить ее. 

Ещё один хороший сюжетный ход — флешбэк. Когда история идёт своим чередом и внезапно переключается на моменты из прошлого протагониста. Зачем нужны флешбэки? Чтобы лучше понять персонажей, узнать важные подробности или предысторию героя. Флешбэки не следует использовать часто, достаточно несколько таких поворотов. В них так же может быть конфликт, который влияет на настоящее. Подробнее об этом инструменте драмы я напишу чуть позже. 

Ну и самый распространённый совет — не нужно использовать клише. Лучше заменить клишированную фразу на синонимы близкие по значению или, вовсе, придумать что-то своё. Оригинальный язык — язык, который интересно читать. 

И последнее — детали. Ваша история должна быть логично завершённой. Все вопросы, которые возникали у протагониста и читателя в начале произведения, должны быть раскрыты. Если ваша история рассчитана не на одну книгу, то это правило всё равно действует. Так как история имеет продолжение, а вопросы так и остались без ответов. 

На этом всё. Спасибо, что дочитали до конца. 

P.S. Что вы использовали при написании драмы? Что вам помогло её написать? 

P.S.S. Хотели ли вы написать драму?

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как написать драйвер под андроид
  • Как написать драйвер на питоне
  • Как написать драйвер на ассемблере
  • Как написать драйвер на python
  • Как написать драйвер на canon