Как написать повествовательное сочинение

Повествование – это рассказ о событиях, происшествиях, действиях.

Выразительная сила повествования заключается прежде всего в изображении событий, явлений, в наглядном представлении действий, происходящих во времени и пространстве.

Цель сочинения-повествования – сообщить о развивающихся событиях и об их совершении в хронологической последовательности.

Работая над сочинением такого типа, автор должен ответить на следующие вопросы: кто? что делал? где? когда? как?

Главную роль в повествовании играют глагольные формы, они обеспечивают развертывание повествования и наглядно представляют сменяющие друг друга действия, протекание событий (явлений) во времени и пространстве. При написании сочинения-повествования особое предпочтение следует отдавать глаголам прошедшего времени совершенного вида, например: «Я возвратился домой. В сенях трещала догоревшая свеча в деревянной тарелке, и казак мой, вопреки приказанию, спал крепким сном, держа ружье обеими руками» (М. Ю. Лермонтов). Но если речь идёт не об однократных, а о повторяющихся действиях, используют глаголы прошедшего времени несовершенного вида: «Древние государи наши, по известию Константина Багрянородного, всякий год в Ноябре месяце отправлялись с войском из Киева для объезда городов своих и возвращались в столицу не прежде апреля» (Н. М. Карамзин). Глаголы в форме будущего времени (как закричит! как подпрыгнет!) отражают быструю смену событий, внезапность того или иного действия. Чтобы показать последовательность действий, употребляются такие слова, как сначала, потом, затем, тогда, снова, еще, уже…

Повествование может вестись от первого лица (в нем рассказчик назван или обозначен местоимением «я» («мы») или от 3-го лица, так называемое авторское повествование (в нем образ рассказчика отсутствует).

План сочинения-повествования

1. Вступление (место время действия).
2. Начало действия, его развитие – завязка.
3. Кульминация действия (самый напряженный момент сюжета).
4. Развязка.
5. Заключение.

Как работать над рассказом

1. Выберите событие, о котором вы будете рассказывать.
2. Сформулируйте тему и основную идею будущего рассказа, озаглавьте его.
3. Отберите необходимый материал из ваших воспоминаний или соберите его из других источников.
4. Составьте план, указав в нем вступление, завязку, кульминацию, заключение.
5. Постарайтесь использовать в рассказе диалог (или отдельные реплики), элементы описания (возможно, рассуждения), причем так, чтобы они помогали полнее представить ход событий и характеры персонажей, о которых Вы пишете.

Пример повествования возьмем из «Приключений Тома Сойера» М. Твена (гл. 12 «Кот и “болеутолитель”»).

«Как раз в это время тетя Полли впервые услыхала о новом лекарстве, “болеутолителе”, и тотчас же выписала это лекарство в огромном количестве. Отведала его и обрадовалась: то был настоящий огонь в жидком виде. <…> Том стал придумывать всевозможные способы избавиться от этого бедствия и наконец напал на мысль притвориться, будто “болеутолитель” пришелся ему по вкусу: он стал так часто просить новую порцию снадобья, что тетке это надоело, и она сказала, чтоб он сам принимал его, когда вздумается, а ее оставил в покое. Будь это Сид, к ее радости не примешивалось бы никакой тревоги, но, так как дело касалось Тома, она стала потихоньку наблюдать за бутылкой. Лекарства действительно становилось все меньше, но ей и в голову не приходило, что Том лечит на себя, а щель в полу гостиной.

Однажды, когда он лечил таким образом щель, к нему подошел теткин рыжий кот, замурлыкал и, жадно поглядывая на чайную ложку, попросил, чтобы ему дали попробовать.

— Ой, Питер, не проси, если тебе не хочется!

Питер дал понять, что ему хочется.

— Смотри не ошибись… пожалеешь…

Питер выразил уверенность, что ошибки здесь нет никакой.

— Ну, если ты просишь, я дам, я не жадный, но только смотри: не понравится — пеняй на себя.

Питер согласился на эти условия. Том раскрыл ему рот и влил туда ложку “болеутолителя”. Питер подскочил вверх на два ярда, затем издал воинственный клич и заметался кругами по комнате, налетая на мебель, опрокидывая цветочные горшки и поднимая страшный кавардак. Затем он встал на задние лапы и заплясал на полу в припадке безумной радости, закинув голову и вопя на весь дом о своем безмятежном блаженстве. Затем он опять заметался по комнате, неся на своем пути разрушение и хаос. Тетя Полли вошла как раз в ту минуту, когда он, перекувыркнувшись несколько раз в воздухе, исполнил свой заключительный номер: крикнул во все горло “ура” и выскочил в окно, увлекая за собой остальные горшки. Старая леди окаменела от изумления, оглядывая комнату поверх очков, а Том катался по полу, изнемогая от смеха».

Материалы, использованные при подготовке рубрики:

1. Литневская Е.И., Багрянцева В. А. Методика преподавания русского языка в средней школе: Учебное пособие для студентов высших учебных заведений / Под ред. Е. И. Литневской. — М.: Академический проект, 2006. — 590 с.
2. Новый словарь методических терминов и понятий. — М.: Издательство ИКАР. Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин. 2009.


Download Article


Download Article

Narrative essays are commonly assigned pieces of writing at different stages through school. Like any story, they have a plot, conflict, and characters. Typically, assignments involve telling a story from your own life that connects with class themes. It can be a fun type of assignment to write, if you approach it properly. Learn how to choose a good topic, get a solid rough draft on paper, and revise your narrative essay.

  1. Image titled Write a Narrative Essay Step 1

    1

    Read narrative essays for inspiration. Becoming more familiar with narrative essays is an excellent way to understand the genre and to get ideas for what you want to write and how you will organize it. Make sure that you read any essays that your teacher has assigned, and you can also check out a collection of narrative essays or looking for narrative essays on the internet.[1]

  2. Image titled Write a Narrative Essay Step 2

    2

    Choose a story that illustrates some topic or theme. Generally, narrative essays involve 2 main components: a story and some analysis of that story. A narrative essay may be «about» a particular issue, theme, or concept, but it uses a personal story to illustrate that idea.[2]

    • Most of the time, narrative essays will involve no outside research or references. Instead, you’ll be using your personal story to provide the evidence of some point that you’re trying to make.[3]
      However, in some cases using research may enhance your story because it will allow you to provide additional detail.
    • Narrative essays are a common school assignment used to test your creative story-telling skills, as well as your ability to connect some element of your personal life to a topic you might be discussing in class.

    Advertisement

  3. Image titled Write a Narrative Essay Step 3

    3

    Make sure your story fits the prompt. Often, narrative essays are school assignments or required for a college application, and you’ll receive a prompt from the teacher or institution. Even if you’ve got a crazy story about the time you escaped from a deserted island on a hot air balloon, read the prompt closely to make sure your story fits the assignment. Common topics for narrative essays include but are not limited to a description of some moment that:[4]

    • You experienced adversity and had to overcome
    • You failed and had to deal with the consequences of that failure
    • Your personality or character was transformed
  4. Image titled Write a Narrative Essay Step 4

    4

    Choose a story with a manageable plot. Good narrative essays tell specific stories. You’re not writing a novel, so the story needs to be fairly contained and concise. Try to limit it as much as possible in terms of other characters, setting, and plot. A specific family vacation or weekend with a friend? A disaster holiday, or night out during high school? Perfect.

    • Bad narrative essays are generally too broad. «My senior year of high school» or «This summer» are examples of stories that would be far too big to tell in the amount of specific detail that a good narrative essay requires. Pick a single event from the summer, or a single week of your senior year, not something that takes months to unfold.
    • It’s also good to limit the number of characters you introduce. Only include other characters who are absolutely essential. Every single friend from your fifth grade class will be too many names to keep track of. Pick one.
  5. Image titled Write a Narrative Essay Step 5

    5

    Choose a story with vibrant details. Good narrative essays are full of specific details, particular images and language that helps make the story come alive for the reader. The sights and smells in your story should all be discussed in particular details. When you’re thinking of stories that might make for good essays, it’s important to think of some that are rich in these kinds of details.

    • Let your imagination fill in the gaps. When you’re describing your grandmother’s house and a specific weekend you remember spending there, it’s not important to remember exactly what was cooked for dinner on Friday night, unless that’s an important part of the story. What did your grandmother typically cook? What did it usually smell like? Those are the details we need.
    • Typically, narrative essays are «non-fiction,» which means that you can’t just make up a story. It needs to have really happened. Force yourself to stay as true as possible to the straight story.
  6. Advertisement

  1. Image titled Write a Narrative Essay Step 6

    1

    Outline the plot before you begin. Where does your story start? Where does it end? Writing up a quick list of the major plot points in the story is a good way of making sure you hit all the high points. Every story needs a beginning, a middle, and an end.[5]

    • It helps to limit things as much as possible. While it might seem like we need to know a bunch of specific details from your senior year, try to think of a particularly tumultuous day from that year and tell us that story. Where does that story start? Not the first day of school that year. Find a better starting point.
    • If you want to tell the story of your prom night, does it start when you get dressed? Maybe. Does it start when you spill spaghetti sauce all down your dress before the dance? While that might seem like the climax of a story you want to tell, it might make a better starting place. Go straight to the drama.
    • You don’t need to write up a formal outline for a narrative essay unless it’s part of the assignment or it really helps you write. Listing the major scenes that need to be a part of the story will help you get organized and find a good place to start.
  2. Image titled Write a Narrative Essay Step 7

    2

    Use a consistent point of view. Generally, narrative essays will be written in first person, making use of «I» statements, which is a little unusual compared to other assignments you’ll be given in school. Whether you’re giving us scenes with dialog, or discussing what happened in past-tense, it’s perfectly fine to use first person in a narrative essay.[6]

    • Don’t switch perspectives throughout the story. This is a difficult and advanced technique to try to pull off, and it usually has the effect of being too complicated. There should only be one «I» in the story.
    • In general, narrative essays (and short stories for that matter) should also be told in past tense. So, you would write «Johnny and I walked to the store every Thursday» not «Johnny and I are walking to the store, like we do every Thursday.»
    • You may be instructed to write in the 3rd person (such as he, she, it, they, them, their). If so, be consistent with your pronouns throughout the story.
  3. Image titled Write a Narrative Essay Step 8

    3

    Describe the important characters. Who else is important to the story, other than yourself? Who else was present when the story took place. Who affected the outcome of the story? What specific, particular details can you remember about the people in the story? Use these to help build the characters into real people.

    • Particular details are specific and only particular to the character being described. While it may be specific to say that your friend has brown hair, green eyes, is 5 feet tall with an athletic build, these things don’t tell us much about the character. The fact that he only wears silk dragon shirts? Now that gives us something interesting.
    • Try writing up a brief sketch of each principal character in your narrative essay, along with the specific details you remember about them. Pick a few essentials.
  4. Image titled Write a Narrative Essay Step 9

    4

    Find the antagonist and conflict. Good narratives often have a protagonist and an antagonist, which is what creates the conflict. The protagonist is usually the main character (in most narrative essays, that’ll be you) who is struggling with something. It might be a situation, a condition, or a force, but whatever the case, a protagonist wants something and the reader roots for them. The antagonist is the thing or person who keeps the protagonist from getting what they want.

    • Who or what is the antagonist in your story? To answer this question, you also need to find out what the protagonist wants. What is the goal? What’s the best case scenario for the protagonist? What stands in the protagonist’s way?
    • The antagonist isn’t «the bad guy» of the story, necessarily, and not every story has a clear antagonist. Also keep in mind that for some good personal narratives, you might be the antagonist yourself.
  5. Image titled Write a Narrative Essay Step 10

    5

    Describe the setting. Just as important to a good story as the characters and the plot is the setting. Where does the story take place? At home? Outside? In the city or the country? Describe the location that the story takes place and let the setting become part of your story.

    • Do a freewrite about the location that your story takes place. What do you know about the place? What can you remember? What can you find out?
    • If you do any research for your narrative essay, it will probably be here. Try to find out extra details about the setting of your story, or double-check your memory to make sure it’s right.
  6. Image titled Write a Narrative Essay Step 11

    6

    Use vivid details. Good writing is in the details. Even the most boring office environment or the dullest town can be made compelling with the right kinds of details in the writing. Remember to use particulars–unique details that don’t describe anything else but the specific thing you’re writing about, and let these vivid details drive the story.[7]

    • A popular creative writing phrase tells writers to «show» not to «tell.» What this means is that you should give us details whenever possible, rather than telling us facts. You might tell us something like, «My dad was always sad that year,» but if you wrote «Dad never spoke when he got home from work. We heard his truck, then heard as he laid his battered hardhat on the kitchen table. Then we heard him sigh deeply and take off his work clothes, which were stained with grease.»
  7. Advertisement

  1. Image titled Write a Narrative Essay Step 12

    1

    Make sure your theme is clearly illustrated in the story. After you’ve written your rough draft, read back over it with an eye for your theme. Whatever the purpose of your telling us the story that you’re telling us needs to be made very clear. The last thing you want is for the reader to get to the end and say, «Good story, but who cares?» Answer the question before the reader gets the chance to ask.

    • Get the theme into the very beginning of the essay. Just as a researched argument essay needs to have a thesis statement somewhere in the first few paragraphs of the essay, a narrative essay needs a topic statement or a thesis statement to explain the main idea of the story.
    • This isn’t «ruining the surprise» of the story, this is foreshadowing the important themes and details to notice over the course of the story as you tell it. A good writer doesn’t need suspense in a narrative essay. The ending should seem inevitable.
  2. Image titled Write a Narrative Essay Step 13

    2

    Use scenes and analyses. All narratives are made of two kinds of writing: scenes and analyses. Scenes happen when you need to slow down and tell specific details about an important moment of the story. Scenes are small moments that take a while to read. An analysis is used to narrate the time between scenes. They are longer moments that you read over more quickly.

    • Scene: «On our walk to the store, Jared and I stopped at the empty grass lot to talk. ‘What’s your problem lately?’ he asked, his eyes welling with tears. I didn’t know what to tell him. I fidgeted, kicked an empty paint bucket that was rusted over at the edge of the lot. ‘Remember when we used to play baseball here?’ I asked him.»
    • Analysis: «We finished walking to the store and bought all the stuff for the big holiday dinner. We got a turkey, cornbread, cranberries. The works. The store was crazy-packed with happy holiday shoppers, but we walked through them all, not saying a word to each other. It took forever to lug it all home.»
  3. Image titled Write a Narrative Essay Step 14

    3

    Use and format dialogue correctly. When you’re writing a narrative essay, it’s typically somewhere between a short story and a regular essay that you might write for school. You’ll have to be familiar with the conventions of formatting both types of writing, and since most narrative essays will involve some dialogue, you should make formatting that dialogue correctly a part of your revision process.[8]

    • Anything spoken by a character out loud needs to be included in quotation marks and attributed to the character speaking it: «I’ve never been to Paris,» said James.
    • Each time a new character speaks, you need to make a new paragraph. If the same character speaks, multiple instances of dialog can exist in the same paragraph.
  4. Image titled Write a Narrative Essay Step 15

    4

    Revise your essay. Revision is the most important part of writing. Nobody, even the most experienced writers, get it right on the very first run through. Get a draft finished ahead of time and give yourself the chance to go back through your story carefully and see it again. How could it be improved?[9]

    • Revise for clarity first. Are your main points clear? If not, make them clear by including more details or narration in the writing. Hammer home your points.
    • Was the decision you made about the starting place of the story correct? Or, now that you’ve written, might it be better to start the story later? Ask the tough questions.
    • Proofreading is one part of revision, but it’s a very minor part and it should be done last. Checking punctuation and spelling is the last thing you should be worried about in your narrative essay.
  5. Advertisement

Sample Essay

Add New Question

  • Question

    How do you start a narrative essay?

    Christopher Taylor, PhD

    Christopher Taylor is an Adjunct Assistant Professor of English at Austin Community College in Texas. He received his PhD in English Literature and Medieval Studies from the University of Texas at Austin in 2014.

    Christopher Taylor, PhD

    English Professor

    Expert Answer

    Support wikiHow by
    unlocking this expert answer.

    Have a clear understanding of the prompt, select a topic that interests you, and think of a story that fits with that topic. Briefly outline the story to make sure it has a manageable plot and fits the prompt.

  • Question

    What is an example of a narrative?

    Christopher Taylor, PhD

    Christopher Taylor is an Adjunct Assistant Professor of English at Austin Community College in Texas. He received his PhD in English Literature and Medieval Studies from the University of Texas at Austin in 2014.

    Christopher Taylor, PhD

    English Professor

    Expert Answer

    Support wikiHow by
    unlocking this expert answer.

    Most narrative essays feature a story and some sort of analysis of this story. Examples of this genre range from published essays such as Ralph Emerson’s «Self-Reliance» or James Baldwin’s «Notes on a Native Son» to a story about what stands out most from your summer vacation.

  • Question

    What is a narrative format?

    Christopher Taylor, PhD

    Christopher Taylor is an Adjunct Assistant Professor of English at Austin Community College in Texas. He received his PhD in English Literature and Medieval Studies from the University of Texas at Austin in 2014.

    Christopher Taylor, PhD

    English Professor

    Expert Answer

    Support wikiHow by
    unlocking this expert answer.

    This can vary depending on the prompt, but, generally speaking, a narrative essay details a personal experience and often then focuses on an insight or series of insights that story inspired in the author.

See more answers

Ask a Question

200 characters left

Include your email address to get a message when this question is answered.

Submit

Advertisement

  • Be sensible while writing. It is necessary to stay on the topic rather than moving away from it. Do not lose your focus.

  • Divide your essay into paragraphs, according to your limit: an introduction, two body paragraph and one conclusion. Your introduction can be either a shocker one, or one just describing the setting; the conclusion can reveal a surprise, or end with just a hint of the climax, keeping the final question to be answered by the readers.

  • Write only when you have a perfect story to tell. When a reader finishes reading the story, heshe should feel all those emotions seep right through hisher rib cage. Only then as a narrator, have you succeeded.

Show More Tips

Advertisement

References

About This Article

Article SummaryX

To write a narrative essay, start by choosing an interesting personal story from your life to write about. Try to connect your story to a broader theme or topic so your essay has more substance. Then, write out your story in the past tense using the first person point of view. As you write your story, use vivid details to describe the setting and characters so readers are able to visualize what you’re writing. Once you’ve written your essay, read it several times and make sure you’ve illustrated your theme or topic. To learn more from our Professor of English co-author, like how to write scenes and analyses, keep reading the article!

Did this summary help you?

Thanks to all authors for creating a page that has been read 1,875,278 times.

Reader Success Stories

  • Michelle Foss

    Michelle Foss

    Aug 10, 2018

    «I’m a scientist, so I don’t usually write stories, at least not since high school. This was a very clean, clear…» more

Did this article help you?


Download Article


Download Article

Narrative essays are commonly assigned pieces of writing at different stages through school. Like any story, they have a plot, conflict, and characters. Typically, assignments involve telling a story from your own life that connects with class themes. It can be a fun type of assignment to write, if you approach it properly. Learn how to choose a good topic, get a solid rough draft on paper, and revise your narrative essay.

  1. Image titled Write a Narrative Essay Step 1

    1

    Read narrative essays for inspiration. Becoming more familiar with narrative essays is an excellent way to understand the genre and to get ideas for what you want to write and how you will organize it. Make sure that you read any essays that your teacher has assigned, and you can also check out a collection of narrative essays or looking for narrative essays on the internet.[1]

  2. Image titled Write a Narrative Essay Step 2

    2

    Choose a story that illustrates some topic or theme. Generally, narrative essays involve 2 main components: a story and some analysis of that story. A narrative essay may be «about» a particular issue, theme, or concept, but it uses a personal story to illustrate that idea.[2]

    • Most of the time, narrative essays will involve no outside research or references. Instead, you’ll be using your personal story to provide the evidence of some point that you’re trying to make.[3]
      However, in some cases using research may enhance your story because it will allow you to provide additional detail.
    • Narrative essays are a common school assignment used to test your creative story-telling skills, as well as your ability to connect some element of your personal life to a topic you might be discussing in class.

    Advertisement

  3. Image titled Write a Narrative Essay Step 3

    3

    Make sure your story fits the prompt. Often, narrative essays are school assignments or required for a college application, and you’ll receive a prompt from the teacher or institution. Even if you’ve got a crazy story about the time you escaped from a deserted island on a hot air balloon, read the prompt closely to make sure your story fits the assignment. Common topics for narrative essays include but are not limited to a description of some moment that:[4]

    • You experienced adversity and had to overcome
    • You failed and had to deal with the consequences of that failure
    • Your personality or character was transformed
  4. Image titled Write a Narrative Essay Step 4

    4

    Choose a story with a manageable plot. Good narrative essays tell specific stories. You’re not writing a novel, so the story needs to be fairly contained and concise. Try to limit it as much as possible in terms of other characters, setting, and plot. A specific family vacation or weekend with a friend? A disaster holiday, or night out during high school? Perfect.

    • Bad narrative essays are generally too broad. «My senior year of high school» or «This summer» are examples of stories that would be far too big to tell in the amount of specific detail that a good narrative essay requires. Pick a single event from the summer, or a single week of your senior year, not something that takes months to unfold.
    • It’s also good to limit the number of characters you introduce. Only include other characters who are absolutely essential. Every single friend from your fifth grade class will be too many names to keep track of. Pick one.
  5. Image titled Write a Narrative Essay Step 5

    5

    Choose a story with vibrant details. Good narrative essays are full of specific details, particular images and language that helps make the story come alive for the reader. The sights and smells in your story should all be discussed in particular details. When you’re thinking of stories that might make for good essays, it’s important to think of some that are rich in these kinds of details.

    • Let your imagination fill in the gaps. When you’re describing your grandmother’s house and a specific weekend you remember spending there, it’s not important to remember exactly what was cooked for dinner on Friday night, unless that’s an important part of the story. What did your grandmother typically cook? What did it usually smell like? Those are the details we need.
    • Typically, narrative essays are «non-fiction,» which means that you can’t just make up a story. It needs to have really happened. Force yourself to stay as true as possible to the straight story.
  6. Advertisement

  1. Image titled Write a Narrative Essay Step 6

    1

    Outline the plot before you begin. Where does your story start? Where does it end? Writing up a quick list of the major plot points in the story is a good way of making sure you hit all the high points. Every story needs a beginning, a middle, and an end.[5]

    • It helps to limit things as much as possible. While it might seem like we need to know a bunch of specific details from your senior year, try to think of a particularly tumultuous day from that year and tell us that story. Where does that story start? Not the first day of school that year. Find a better starting point.
    • If you want to tell the story of your prom night, does it start when you get dressed? Maybe. Does it start when you spill spaghetti sauce all down your dress before the dance? While that might seem like the climax of a story you want to tell, it might make a better starting place. Go straight to the drama.
    • You don’t need to write up a formal outline for a narrative essay unless it’s part of the assignment or it really helps you write. Listing the major scenes that need to be a part of the story will help you get organized and find a good place to start.
  2. Image titled Write a Narrative Essay Step 7

    2

    Use a consistent point of view. Generally, narrative essays will be written in first person, making use of «I» statements, which is a little unusual compared to other assignments you’ll be given in school. Whether you’re giving us scenes with dialog, or discussing what happened in past-tense, it’s perfectly fine to use first person in a narrative essay.[6]

    • Don’t switch perspectives throughout the story. This is a difficult and advanced technique to try to pull off, and it usually has the effect of being too complicated. There should only be one «I» in the story.
    • In general, narrative essays (and short stories for that matter) should also be told in past tense. So, you would write «Johnny and I walked to the store every Thursday» not «Johnny and I are walking to the store, like we do every Thursday.»
    • You may be instructed to write in the 3rd person (such as he, she, it, they, them, their). If so, be consistent with your pronouns throughout the story.
  3. Image titled Write a Narrative Essay Step 8

    3

    Describe the important characters. Who else is important to the story, other than yourself? Who else was present when the story took place. Who affected the outcome of the story? What specific, particular details can you remember about the people in the story? Use these to help build the characters into real people.

    • Particular details are specific and only particular to the character being described. While it may be specific to say that your friend has brown hair, green eyes, is 5 feet tall with an athletic build, these things don’t tell us much about the character. The fact that he only wears silk dragon shirts? Now that gives us something interesting.
    • Try writing up a brief sketch of each principal character in your narrative essay, along with the specific details you remember about them. Pick a few essentials.
  4. Image titled Write a Narrative Essay Step 9

    4

    Find the antagonist and conflict. Good narratives often have a protagonist and an antagonist, which is what creates the conflict. The protagonist is usually the main character (in most narrative essays, that’ll be you) who is struggling with something. It might be a situation, a condition, or a force, but whatever the case, a protagonist wants something and the reader roots for them. The antagonist is the thing or person who keeps the protagonist from getting what they want.

    • Who or what is the antagonist in your story? To answer this question, you also need to find out what the protagonist wants. What is the goal? What’s the best case scenario for the protagonist? What stands in the protagonist’s way?
    • The antagonist isn’t «the bad guy» of the story, necessarily, and not every story has a clear antagonist. Also keep in mind that for some good personal narratives, you might be the antagonist yourself.
  5. Image titled Write a Narrative Essay Step 10

    5

    Describe the setting. Just as important to a good story as the characters and the plot is the setting. Where does the story take place? At home? Outside? In the city or the country? Describe the location that the story takes place and let the setting become part of your story.

    • Do a freewrite about the location that your story takes place. What do you know about the place? What can you remember? What can you find out?
    • If you do any research for your narrative essay, it will probably be here. Try to find out extra details about the setting of your story, or double-check your memory to make sure it’s right.
  6. Image titled Write a Narrative Essay Step 11

    6

    Use vivid details. Good writing is in the details. Even the most boring office environment or the dullest town can be made compelling with the right kinds of details in the writing. Remember to use particulars–unique details that don’t describe anything else but the specific thing you’re writing about, and let these vivid details drive the story.[7]

    • A popular creative writing phrase tells writers to «show» not to «tell.» What this means is that you should give us details whenever possible, rather than telling us facts. You might tell us something like, «My dad was always sad that year,» but if you wrote «Dad never spoke when he got home from work. We heard his truck, then heard as he laid his battered hardhat on the kitchen table. Then we heard him sigh deeply and take off his work clothes, which were stained with grease.»
  7. Advertisement

  1. Image titled Write a Narrative Essay Step 12

    1

    Make sure your theme is clearly illustrated in the story. After you’ve written your rough draft, read back over it with an eye for your theme. Whatever the purpose of your telling us the story that you’re telling us needs to be made very clear. The last thing you want is for the reader to get to the end and say, «Good story, but who cares?» Answer the question before the reader gets the chance to ask.

    • Get the theme into the very beginning of the essay. Just as a researched argument essay needs to have a thesis statement somewhere in the first few paragraphs of the essay, a narrative essay needs a topic statement or a thesis statement to explain the main idea of the story.
    • This isn’t «ruining the surprise» of the story, this is foreshadowing the important themes and details to notice over the course of the story as you tell it. A good writer doesn’t need suspense in a narrative essay. The ending should seem inevitable.
  2. Image titled Write a Narrative Essay Step 13

    2

    Use scenes and analyses. All narratives are made of two kinds of writing: scenes and analyses. Scenes happen when you need to slow down and tell specific details about an important moment of the story. Scenes are small moments that take a while to read. An analysis is used to narrate the time between scenes. They are longer moments that you read over more quickly.

    • Scene: «On our walk to the store, Jared and I stopped at the empty grass lot to talk. ‘What’s your problem lately?’ he asked, his eyes welling with tears. I didn’t know what to tell him. I fidgeted, kicked an empty paint bucket that was rusted over at the edge of the lot. ‘Remember when we used to play baseball here?’ I asked him.»
    • Analysis: «We finished walking to the store and bought all the stuff for the big holiday dinner. We got a turkey, cornbread, cranberries. The works. The store was crazy-packed with happy holiday shoppers, but we walked through them all, not saying a word to each other. It took forever to lug it all home.»
  3. Image titled Write a Narrative Essay Step 14

    3

    Use and format dialogue correctly. When you’re writing a narrative essay, it’s typically somewhere between a short story and a regular essay that you might write for school. You’ll have to be familiar with the conventions of formatting both types of writing, and since most narrative essays will involve some dialogue, you should make formatting that dialogue correctly a part of your revision process.[8]

    • Anything spoken by a character out loud needs to be included in quotation marks and attributed to the character speaking it: «I’ve never been to Paris,» said James.
    • Each time a new character speaks, you need to make a new paragraph. If the same character speaks, multiple instances of dialog can exist in the same paragraph.
  4. Image titled Write a Narrative Essay Step 15

    4

    Revise your essay. Revision is the most important part of writing. Nobody, even the most experienced writers, get it right on the very first run through. Get a draft finished ahead of time and give yourself the chance to go back through your story carefully and see it again. How could it be improved?[9]

    • Revise for clarity first. Are your main points clear? If not, make them clear by including more details or narration in the writing. Hammer home your points.
    • Was the decision you made about the starting place of the story correct? Or, now that you’ve written, might it be better to start the story later? Ask the tough questions.
    • Proofreading is one part of revision, but it’s a very minor part and it should be done last. Checking punctuation and spelling is the last thing you should be worried about in your narrative essay.
  5. Advertisement

Sample Essay

Add New Question

  • Question

    How do you start a narrative essay?

    Christopher Taylor, PhD

    Christopher Taylor is an Adjunct Assistant Professor of English at Austin Community College in Texas. He received his PhD in English Literature and Medieval Studies from the University of Texas at Austin in 2014.

    Christopher Taylor, PhD

    English Professor

    Expert Answer

    Support wikiHow by
    unlocking this expert answer.

    Have a clear understanding of the prompt, select a topic that interests you, and think of a story that fits with that topic. Briefly outline the story to make sure it has a manageable plot and fits the prompt.

  • Question

    What is an example of a narrative?

    Christopher Taylor, PhD

    Christopher Taylor is an Adjunct Assistant Professor of English at Austin Community College in Texas. He received his PhD in English Literature and Medieval Studies from the University of Texas at Austin in 2014.

    Christopher Taylor, PhD

    English Professor

    Expert Answer

    Support wikiHow by
    unlocking this expert answer.

    Most narrative essays feature a story and some sort of analysis of this story. Examples of this genre range from published essays such as Ralph Emerson’s «Self-Reliance» or James Baldwin’s «Notes on a Native Son» to a story about what stands out most from your summer vacation.

  • Question

    What is a narrative format?

    Christopher Taylor, PhD

    Christopher Taylor is an Adjunct Assistant Professor of English at Austin Community College in Texas. He received his PhD in English Literature and Medieval Studies from the University of Texas at Austin in 2014.

    Christopher Taylor, PhD

    English Professor

    Expert Answer

    Support wikiHow by
    unlocking this expert answer.

    This can vary depending on the prompt, but, generally speaking, a narrative essay details a personal experience and often then focuses on an insight or series of insights that story inspired in the author.

See more answers

Ask a Question

200 characters left

Include your email address to get a message when this question is answered.

Submit

Advertisement

  • Be sensible while writing. It is necessary to stay on the topic rather than moving away from it. Do not lose your focus.

  • Divide your essay into paragraphs, according to your limit: an introduction, two body paragraph and one conclusion. Your introduction can be either a shocker one, or one just describing the setting; the conclusion can reveal a surprise, or end with just a hint of the climax, keeping the final question to be answered by the readers.

  • Write only when you have a perfect story to tell. When a reader finishes reading the story, heshe should feel all those emotions seep right through hisher rib cage. Only then as a narrator, have you succeeded.

Show More Tips

Advertisement

References

About This Article

Article SummaryX

To write a narrative essay, start by choosing an interesting personal story from your life to write about. Try to connect your story to a broader theme or topic so your essay has more substance. Then, write out your story in the past tense using the first person point of view. As you write your story, use vivid details to describe the setting and characters so readers are able to visualize what you’re writing. Once you’ve written your essay, read it several times and make sure you’ve illustrated your theme or topic. To learn more from our Professor of English co-author, like how to write scenes and analyses, keep reading the article!

Did this summary help you?

Thanks to all authors for creating a page that has been read 1,875,278 times.

Reader Success Stories

  • Michelle Foss

    Michelle Foss

    Aug 10, 2018

    «I’m a scientist, so I don’t usually write stories, at least not since high school. This was a very clean, clear…» more

Did this article help you?

Сочинение повествование

Рассказываем, что такое сочинение повествование. Объясняем, как написать сочинение повествование. Приводим план повествования и примеры.

Суть сочинения повествования

Что такое сочинение повествование?

ПОВЕСТВОВА́НИЕ, -я, ср.

Значение: Рассказ о действиях, поступках, событиях. || Лит. Текст эпического литературного произведения без прямой речи.

Источник (печатная версия): Словарь русского языка: В 4-х т. / РАН, Ин-т лингвистич. исследований; Под ред. А. П. Евгеньевой. — 4-е изд., стер. — М.: Рус. яз.; Полиграфресурсы, 1999.

Сочинение повествование – изложение мыслей о действиях, поступках, событиях без прямой речи.

Виды сочинений повествований

В каких жанрах используется повествование? Перечислим некоторые из них:

  • Художественное повествование
  • Нехудожественное повествование
  • История
  • Микро- история
  • Легенда
  • Миф
  • Басня
  • Притча
  • Эпос
  • Газетная публикация
  • Роман
  • Новостная публикация
  • Письмо
  • Песня
  • Биография
  • Автобиография

Как написать сочинение повествование?

Варианты и план сочинения повествования

При подготовке к сочинению необходимо вспомнить об общих правилах написания сочинений, а также изучить особенности типа сочинений, по которому предстоит работа.

Работая над сочинением такого типа, автор должен ответить на следующие вопросы: кто? что делал? где? когда? как?

Повествование может вестись:

  • от первого лица (в нем рассказчик назван или обозначен местоимением «я» («мы»);
  • от 3-го лица, так называемое авторское повествование (в нем образ рассказчика отсутствует).

План сочинения повествования:

  1. Вступление (место время действия).
  2. Начало действия, его развитие – завязка.
  3. Кульминация действия (самый напряженный момент сюжета).
  4. Развязка.
  5. Заключение.

Как работать над сочинением повествованием?

  1. Выберите событие, о котором вы будете рассказывать.
  2. Сформулируйте тему и основную идею будущего рассказа, озаглавьте его.
  3. Отберите необходимый материал из ваших воспоминаний или соберите его из других источников.
  4. Составьте план, указав в нем вступление, завязку, кульминацию, заключение.
  5. Постарайтесь использовать в рассказе диалог (или отдельные реплики), элементы описания (возможно, рассуждения), причем так, чтобы они помогали полнее представить ход событий и характеры персонажей, о которых Вы пишете.

Схемы повествования

Риторики предлагают рассказчику несколько типичных схем повествования.

  1. Начало повествования. Возможны варианты:
  • обращение к адресату: Знаете ли вы, что такое украинская ночь?.. (Гоголь);
  • общая мысль рассказа: В наши смрадные дни даже в тиши меррекюльских песков никуда не уйти от гримас и болячек родной политики (Лесков);
  • общепринятая истина, высказанная в афористической форме: Тяжело порою быть русским человеком (Тэффи);
  • место, время, действующее лицо: В очень древние годы, стародавние, был в некотором незнатном царстве премудрый король по имени Доброхот (Лесков).
  1. Середина повествования. Структура самого повествования может быть различной. Можно следовать естественному порядку событий. Можно начать с некоторого необычного, яркого момента, которое было не в начале, а в середине или в конце события и т.д. (ср. композицию романа М.Ю. Лермонтова «Герой нашего времени»).

Конкретная композиция зависит от конкретных задач, которые ставит перед собой автор. Но в любом случае риторики рекомендуют «нагнетать» степень заинтересованности адресата, продвигаясь к кульминации истории, которая и завершает середину повествования.

  1. Конец повествования обычно содержит развязку истории. Она, по рекомендации риторик, должна быть рассказана так, чтобы соответствовать началу и середине. После развязки может следовать «нравственная мысль», или вывод из всего повествования (ср. мораль басен).

При составлении собственных рассказов необходимо соблюдать определённые правила. Наиболее общепринятыми из них являются следующие:

  • простота;
  • ясность;
  • краткость;
  • правдоподобие;
  • постепенное нарастание «интереса» до кульминации и развязки в заключении.

Примеры сочинений повествований

Конкурс сочинений

Как
писать сочинение-повествование

Повествование – это рассказ о
событиях, происшествиях, действиях.

Выразительная сила повествования заключается прежде всего в
изображении событий, явлений, в наглядном представлении действий, происходящих
во времени и пространстве.

Цель сочинения-повествования 
сообщить о развивающихся событиях и об их совершении в хронологической
последовательности.

Работая над сочинением такого типа, автор должен ответить на
следующие вопросы: кто? что делал? где? когда? как?

Главную роль в повествовании играют глагольные формы, они
обеспечивают развертывание повествования и наглядно представляют сменяющие друг
друга действия, протекание событий (явлений) во времени и пространстве. При
написании сочинения-повествования особое предпочтение следует отдавать глаголам
прошедшего времени совершенного вида, 
например: «Я возвратился домой.
В сенях трещала догоревшая свеча в деревянной тарелке, и казак
мой, вопреки приказанию, спал крепким сном, держа ружье обеими
руками» (М. Ю. Лермонтов). 
Но если речь идёт не об однократных, а о
повторяющихся действиях, используют глаголы прошедшего времени несовершенного
вида: «Древние государи наши, по известию Константина Багрянородного, всякий
год в Ноябре месяце отправлялись с войском из Киева для
объезда городов своих и возвращались в столицу не прежде
апреля» (Н. М. Карамзин).
 Глаголы в форме будущего времени (как закричит! как подпрыгнет!)
отражают быструю смену событий, внезапность того или иного действия. Чтобы
показать последовательность действий, употребляются такие слова, как сначала,
потом, затем, тогда, снова, еще, уже…

Повествование может вестись от первого лица (в нем рассказчик
назван или обозначен местоимением «я» («мы») или от 3-го лица, так называемое
авторское повествование (в нем образ рассказчика отсутствует).

План сочинения-повествования

1. Вступление (место время действия).
2. Начало действия, его развитие – завязка.
3. Кульминация действия (самый напряженный момент сюжета).
4. Развязка.
5. Заключение.

Как работать над рассказом

1. Выберите событие, о котором вы будете рассказывать.
2. Сформулируйте тему и основную идею будущего рассказа, озаглавьте его.
3. Отберите необходимый материал из ваших воспоминаний или соберите его из
других источников.
4. Составьте план, указав в нем вступление, завязку, кульминацию, заключение.
5. Постарайтесь использовать в рассказе диалог (или отдельные реплики),
элементы описания (возможно, рассуждения), причем так, чтобы они помогали
полнее представить ход событий и характеры персонажей, о которых Вы пишете.

Пример повествования возьмем из «Приключений Тома Сойера» М.
Твена (гл. 12 «Кот и “болеутолитель”»).

«Как раз в это время тетя Полли впервые услыхала о новом
лекарстве, “болеутолителе”, и тотчас же выписала это лекарство в огромном
количестве. Отведала его и обрадовалась: то был настоящий огонь в жидком виде.
<…> Том стал придумывать всевозможные способы избавиться от этого бедствия
и наконец напал на мысль притвориться, будто “болеутолитель” пришелся ему по
вкусу: он стал так часто просить новую порцию снадобья, что тетке это надоело,
и она сказала, чтоб он сам принимал его, когда вздумается, а ее оставил в
покое. Будь это Сид, к ее радости не примешивалось бы никакой тревоги, но, так
как дело касалось Тома, она стала потихоньку наблюдать за бутылкой. Лекарства
действительно становилось все меньше, но ей и в голову не приходило, что Том
лечит на себя, а щель в полу гостиной.

Однажды, когда он лечил таким образом щель, к нему подошел
теткин рыжий кот, замурлыкал и, жадно поглядывая на чайную ложку, попросил,
чтобы ему дали попробовать.

— Ой, Питер, не проси, если тебе не хочется!

Питер дал понять, что ему хочется.

— Смотри не ошибись… пожалеешь…

Питер выразил уверенность, что ошибки здесь нет никакой.

— Ну, если ты просишь, я дам, я не жадный, но только смотри: не
понравится — пеняй на себя.

Питер согласился на эти условия. Том раскрыл ему рот и влил туда
ложку “болеутолителя”. Питер подскочил вверх на два ярда, затем издал
воинственный клич и заметался кругами по комнате, налетая на мебель,
опрокидывая цветочные горшки и поднимая страшный кавардак. Затем он встал на
задние лапы и заплясал на полу в припадке безумной радости, закинув голову и
вопя на весь дом о своем безмятежном блаженстве. Затем он опять заметался по
комнате, неся на своем пути разрушение и хаос. Тетя Полли вошла как раз в ту
минуту, когда он, перекувыркнувшись несколько раз в воздухе, исполнил свой
заключительный номер: крикнул во все горло “ура” и выскочил в окно, увлекая за
собой остальные горшки. Старая леди окаменела от изумления, оглядывая комнату
поверх очков, а Том катался по полу, изнемогая от смеха».

Материалы, использованные при подготовке рубрики:

1. Литневская
Е.И., Багрянцева В. А. Методика преподавания русского языка в средней школе:
Учебное пособие для студентов высших учебных заведений / Под ред. Е. И.
Литневской. — М.: Академический проект, 2006. — 590 с.
2. Новый словарь методических терминов и понятий. — М.: Издательство ИКАР. Э.
Г. Азимов, А. Н. Щукин. 2009.



Сначала вспомним, как строится повествовательный текст.
Экспозиция. Вступление
Кто? Где? Когда? — вот 3 краеугольных камня, на которых стоит экспозиция.
Кто участвовал в событии?
Где оно происходило?
Когда оно случилось?


Завязка
С чего всё началось?
Сами собой напрашиваются слова и фразы: «Однажды…», «В один прекрасный (ужасный) день…», «Как-то раз…»
Действие развивается, становится всё более напряжённым и достигает своей кульминации.

Кульминация
Это событие находится в центре повествования и должно быть выделено. Хорошо, если событие будет необычным, запоминающимся. Описывается оно более подробно.
Что необычного случилось?
Что я чувствовал при этом?
Как себя вёл?
Напрашиваются слова: «Внезапно…» и «Вдруг…»


После самого важного события напряжение постепенно спадает и достигает  развязки.
Развязка
Чем дело закончилось?

Разберём структуру повествования на примере сказки про курочку Рябу.

Жили-были дед и баба. И была у них курочка Ряба.
Снесла однажды курочка яичко, да не простое, а золотое.
Дед бил, бил — не разбил. Баба била-била — не разбила.
Мышка бежала, хвостиком махнула, яичко упало и разбилось.
Плачет дед, баба плачет, а курочка кудахчет:
— Не плачь, дед, не плачь, баба, я вам снесу яичко, не золотое, а простое.
А теперь структура:

Экспозиция. Кто? Где? Когда?
Дед, баба, курочка Ряба , везде, всегда, как водится в сказках. Кстати, почему не сказано, когда и где происходят события?
Завязка.
 Снесла курочка яичко, да не простое, а золотое. В этом вся проблема.
Развитие действия.
 Дед бил. Баба била.  Мышка бежала, хвостиком махнула.
Кульминация.
 Яичко упало и разбилось.
Спад действия.
 Плачет дед. Баба плачет.
Развязка.
 Курочка кудахчет: «Не плачь, дед, не плачь, баба: я снесу вам яичко не золотое, а простое.

http://www.dunaeva.info/2017/02/blog-post_27.html

Какие советы можно дать себе и другим, чтобы написать сочинение «Как я однажды…»? Соберём их вместе.
1. Вспомните самое яркое, интересное событие, которое можно описать в сочинении. Если оно интересно вам, то вы сумеете интересно его описать.
2. Описывайте не столько событие, сколько отношение к нему.
3. Из череды событий выбирайте только важные. Не стоит писать об очевидных мелочах:
«Утром я встал, позавтракал, почистил зубы…», «Мы сели в самолёт. Во время полёта нас кормили».
4. Помните, что кульминация — это главное событие.  Оно должно быть описано более подробно. Покажите не только то, что происходило, но и то, что вы при этом чувствовали. Тогда сочинение получится эмоциональным.
5. Чтобы повествование не было монотонным, можно включить в текст диалог.
6. Хотя мы пишем сочинение-повествование, помните, что предложения бывают не только повествовательные. Стремитесь к  разнообразию.

Заглавие сочинения у всех будет начинаться одинаково, а продолжаться у каждого по-своему.
Как я однажды…
заблудился в лесу
проводил урок литературы (математики, физкультуры)
помог другу
преодолел свой страх
выступал на сцене
участвовал в конкурсе (в соревнованиях)
сходил к зубному врачу

Задание
Найдите экспозицию, завязку, кульминацию и развязку в сочинении ученицы 9 а класса Дарины Липатовой.
Найдите в сочинении достоинства. Не скупитесь на добрые слова!
Посоветуйте, как можно его  усовершенствовать? Нет предела совершенству!

Как я однажды пряталась под лестницей

Это произошло 8 лет назад.  Я тогда была первоклассницей и только-только узнавала, каково просыпаться каждый день в 7 часов утра.
Однажды утром мне так хотелось спать, что я решила не отзываться на слова родителей, пытающихся меня разбудить.
— Ни за что не встану! — решила я.
Но им всё же удалось меня поднять. Завтракала я медленно, надеясь разжалобить родителей и не пойти в школу. Началось неравное противостояние. Двое против одного. Сначала я просила, потом мои просьбы превратились в протест. Тогда папа использовал главный аргумент — достал ремень и стал меня им запугивать. Пришлось идти в школу.
Злющая, с красными от слёз глазами я шагнула на порог школы. Звонок уже давно прозвенел. Сдав одежду в гардероб, я побрела в класс. Сердце бешено колотилось. Я боялась гнева учителей, и мне было стыдно за опоздание.
Шагнула на лестничную площадку и… спряталась под лестницей.
— Нет, нет, ни за что не пойду в класс!- кричал внутренний голос.
Под лестницей было тепло и безопасно. Здесь никто не мог меня заметить.
— Просижу здесь все уроки, а потом как ни в чём не бывало вернусь домой. Никто ничего не узнает,- решила я.
Прозвенел звонок с урока. Тишина прервалась криками первоклассников и топотом их ног. Я замерла и молилась, чтобы никто не вздумал заглянуть под лестницу.  Хотелось стать невидимой.
Снова звонок, крики умолкают, и я вновь  наслаждаюсь тишиной. С облегчением вздыхаю и убеждаюсь, что смогу осуществить свой замысел.
Вдруг замечаю, что по лестнице спускается уборщица. Мои мысли путаются, я с ужасом смотрю на неё и жду, что будет дальше. Я пропала!
— Из какого ты класса? — интересуется уборщица. — Давай я тебя провожу. 
Её голос звучал так ласково, что я решаюсь довериться и теперь чувствую себя под защитой. Мы идём в мой класс.
-Что сейчас будет?- думаю со страхом.
Я вижу улыбку на лице учительницы. Никаких упрёков! Она берёт меня за руку и провожает до парты. Продолжается урок, и можно вздохнуть с облегчением.
Так счастливо заканчивается это сумасшедшее утро. Я хорошо запомнила его и с тех пор больше ни разу не опоздала.

Вот и наступило время создания собственного шедевра. Удачи и творческого вдохновения!

Сочинение — одно из самых сложных заданий. Здесь нужно проявить и творческие, и интеллектуальные навыки. Рассказываем, как научиться писать легко и с удовольствием.

Как писать сочинение-рассуждение

Для начала стоит понять, что такое сочинение-рассуждение. Это ряд мыслей и умозаключений, которые изложены в логической последовательности для подтверждения точки зрения.

Сочинение-рассуждение строится вокруг тезиса. Задача автора — либо опровергнуть идею, либо согласиться с ней. В любом случае необходимо привести доводы, аргументы в пользу своей позиции.

Сочинение-рассуждение строится по схеме:

  • вступление, в котором озвучивается основная мысль, тезис;
  • основная часть, где приводятся аргументы и доказательства;
  • вывод, где подводится итог, обобщается вышесказанное.

Вступление знакомит читателя с темой. Здесь можно описать актуальность проблемы, ее важность для общества или личности. Затем — познакомить читателя с историей проблемы, с существующими точками зрения.

Вступление — отправная точка для рассуждения, потому здесь нужно определиться со своим отношением к проблеме сочинения, так как в следующей части уже будут приводиться доводы.

В основной части автор доказывает свою точку зрения, убеждает читателя в ее правильности. Потому стоит уделить особое внимание примерам. В их качестве могут выступать как личный опыт, так и мнение авторитетных персон, статистические данные, история, литература.

В заключении нужно подытожить все то, о чем писалось в работе. Еще раз объяснить важность выбранной темы и свое отношение к ней.

Пример сочинения-рассуждения можно посмотреть здесь.

Как писать сочинение-описание

Суть сочинения-описания заключается в красочном, ярком, подробном описании предмета, пейзажа, состояния.

Описать значит указать важные признаки, характерные черты объекта. Особенно стоит уделить внимание необычным, ярким, примечательным деталям. При этом важно, чтобы все элементы были связаны между собой и позволяли воссоединить их в цельный образ.

Сочинение

Источник: pixabay.com

Структура сочинения-описания:

  • введение, где обозначается объект описания;
  • основная часть, в которой представляется оценка;
  • заключение, в котором коротко подводится итог работы.

Во введении обозначается объект, что или кто это, почему он интересен. Также стоит дать описание среде, контексту, в котором находится либо был создан объект.

Основная часть должна быть наполнена эпитетами, метафорами, сравнениями, которые позволят наиболее точно и ярко охарактеризовать предмет. Сначала уделите внимание основным и существенным признакам объекта, затем перейдите к более мелким деталям, которые дополняют образ. Также по возможности обозначьте причину, по которой объект обладает этими характеристиками.

Завершить описание можно краткой фразой, метафорой. Нужно обозначить, какой результат дают описанные признаки, что именно они говорят об объекте.

Образец сочинения-описания можно скачать здесь.

Как написать сочинение-повествование

Под сочинением-повествованием понимается мини-рассказ.

Повествование описывает последовательность действий, событий. Написание такого вида сочинения подразумевает ответ на ряд вопросов: кто? где? когда? что делал? как?

Сочинение-повествование пишется по следующей схеме:

  • вступление, в котором обозначаются место и время действия;
  • завязка, т.е. начало основных событий повествования;
  • кульминация, самый напряженный момент сюжета;
  • развязка, т.е. выход из сложившейся ситуации;
  • заключение.

Выбор события, о котором будет вестись повествование, является ключевым моментом для сочинения. Это может быть как реальная история, так и придуманная. Сформулируйте тему и основную идею, это позволит грамотно выстроить рассказ.

Далее составляется план, обозначаются основные сюжетные моменты, завязка, кульминация, развязка и заключение.

Пример сочинения-повествования вы найдете здесь.

План работы над сочинением

Работа состоит из нескольких ключевых блоков:

  • выбор темы и сбор материала;
  • осмысление информации, подготовка плана;
  • написание пробного текста и его проверка.

План работы

Источник: pixabay.com

Если нужно выбрать тему из списка, обратите внимание на ту, что интересна или знакома.

Сбор материала — поиск данных, которые пригодятся для написания текста. Это могут быть исторические сводки, биография писателя, собственный опыт, произведения искусства и многое другое. Важно, чтобы собранная информация помогла в раскрытии темы. При этом ее не должно быть слишком много, так как в этом случае есть риск запутаться, потеряться в обилии данных.

Информацию необходимо обдумать, структурировать. Составьте план работы, в какой части о чем будет идти речь, какие из собранных данных вы можете применить. Не стоит игнорировать пункт с подготовкой плана, так как он поможет ориентироваться во время написания текста, держать направление мысли.

Далее пишется сам текст, раскрывается тема, передаются мысли и идеи. В зависимости от вида сочинения используются стилистические и литературные приемы, эпитеты, метафоры.

После того как текст готов, проверьте его на наличие орфографических, пунктуационных, стилистических, логических и других ошибок. При необходимости внесите правки, дополнения. 

А если писательство вас не прельщает, то ФениксХелп всегда готов помочь. Наши авторы возьмутся за вычитку материала и покажут, как написать интересный текст.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как написать побудительное предложение
  • Как написать план конспект параграфа
  • Как написать план конспект биографии
  • Как написать побольше вместе или раздельно
  • Как написать план комнаты