Как написать скания на английском

Англо-русские и русско-английские словари и энциклопедии. English-Russian and Russian-English dictionaries and translations

Англо-русский перевод SCANIA

Сконе


American English-Russian dictionary.

     Американский Англо-Русский словарь.
2012

  • 1
    Scania

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > Scania

  • 2
    Scania Buses and Coaches

    авто

    «Городские и туристические автобусы Scania» (подразделение фирмы «Scania»)

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > Scania Buses and Coaches

  • 3
    Scania Driving Academy

    авто

    курсы по повышению водительского мастерства; консультационный центр по повышению профессионального мастерства водителей грузовиков и автобусов

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > Scania Driving Academy

  • 4
    Scania XPI

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > Scania XPI

  • 5
    Ecolution by Scania

    авто

    экологическая концепция фирмы «Scania»

    Программа Ecolution by Scania означает появление новой линейки экологически ориентированных продуктов и услуг. Концепция этой программы включает оптимизацию технических характеристик транспортных средств, производство автомобилей, работающих на возобновляемых видах топлива, поддержку водителей, помощь в эффективном использовании транспортного парка, а также специальные программы технического обслуживания.

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > Ecolution by Scania

  • 6
    commonality

    [ˏkɒmə`nælɪtɪ]

    1. общность (нужд и т.п.)

    Extensive parts commonality facilitates servicing and repairs, and makes trucks with Scania Opticruise familiar to any Scania service technician. — Широкая унификация деталей упрощает проведение технического обслуживания и ремонта и делает грузовые автомобили с системой Scania Opticruise хорошо знакомыми для любого техника по обслуживанию Scania.

    3.

    дипл.

    совпадение или общность (точек зрения)

    We don’t have the same commonality of interest …

    4.

    книжн.

    простой люд, простонародье

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > commonality

  • 7
    O/D

    авто

    повышенная передача, ускоряющая передача

    Scania Opticruise is available on Scania’s 8-, 12- and 12+2-speed gearboxes, the latter also with overdrive. — Система Scania Opticruise поставляется с 8-, 12- и 12+2-ступенчатыми коробками передач Scania, причем последняя также может быть с ускоряющей передачей.

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > O/D

  • 8
    overdrive

    авто

    повышенная передача, ускоряющая передача

    Scania Opticruise is available on Scania’s 8-, 12- and 12+2-speed gearboxes, the latter also with overdrive. — Система Scania Opticruise поставляется с 8-, 12- и 12+2-ступенчатыми коробками передач Scania, причем последняя также может быть с ускоряющей передачей.

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > overdrive

  • 9
    show stopper

    1) песня, танец и пр., вызывающие бурные или продолжительные аплодисменты
    2) исполнитель, вызывающий восторг публики
    3) что-либо удивляющее или очень популярное

    Новенький Scania Red Pearl R999 в ходе выставки стал шоу стоппером фирменного стенда «Scania». — The new Scania Red Pearl R999 during the exhibition became a show-stopper of the firm stand «Scania».

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > show stopper

  • 10
    show-stopper

    1) песня, танец и пр., вызывающие бурные или продолжительные аплодисменты
    2) исполнитель, вызывающий восторг публики
    3) что-либо удивляющее или очень популярное

    Новенький Scania Red Pearl R999 в ходе выставки стал шоу стоппером фирменного стенда «Scania». — The new Scania Red Pearl R999 during the exhibition became a show-stopper of the firm stand «Scania».

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > show-stopper

  • 11
    showstopper

    1) песня, танец и пр., вызывающие бурные или продолжительные аплодисменты
    2) исполнитель, вызывающий восторг публики
    3) что-либо удивляющее или очень популярное

    Новенький Scania Red Pearl R999 в ходе выставки стал шоу стоппером фирменного стенда «Scania». — The new Scania Red Pearl R999 during the exhibition became a show-stopper of the firm stand «Scania».

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > showstopper

  • 12
    close to

    близко к

    The picture looks very different when you see it close to.

    поблизости от

    около, почти

    Since it was originally unveiled in 1994, close to 150,000 trucks and buses worldwide have been delivered with Scania Opticruise — С момента первого представления в 1994 году во всем мире было произведено около 150.000 грузовиков и автобусов с системой Scania Opticruise

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > close to

  • 13
    door storage bin

    авто

    карман на внутренней поверхности двери для хранения различных вещей

    Door storage bins, each with two big bottle holders, optionally with leather armrest and leatherette door panel with embossed Scania Griffin. — Карманы на внутренней поверхности двери для хранения различных вещей с двумя подставками для больших бутылок, а также, по желанию заказчика, кожаный подлокотник и панель двери из искусственной кожи с рельефным изображением эмблемы Scania — головы грифона.

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > door storage bin

  • 14
    downhill speed

    авто

    скорость автомобиля на спусках

    The Scania Retarder was introduced in 1993, becoming the first auxiliary braking system with automated downhill speed control and with the retarder function integrated in the brake pedal. — Ретардер Scania был впервые представлен в 1993 году, став первой вспомогательной тормозной системой в своем классе с автоматическим управлением скоростью автомобиля на спусках и с функцией ретардера, встроенной в педаль тормоза.

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > downhill speed

  • 15
    long-haul truck

    магистральный грузовик

    магистральный тягач

    тягач для перевозок на дальние расстояния

    This newcomer aims to give Scania a leading position in the world market for construction vehicles, a position Scania currently enjoys for its long-haul trucks.

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > long-haul truck

  • 16
    extra pressure injection

    авто

    extra-high pressure injection (

    сокр.

    XPI)

    «впрыск (топлива) под сверхвысоким давлением»

    син.

    Common Rail

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > extra pressure injection

  • 17
    extra-high pressure injection

    авто

    extra-high pressure injection (

    сокр.

    XPI)

    «впрыск (топлива) под сверхвысоким давлением»

    син.

    Common Rail

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > extra-high pressure injection

  • 18
    heavy construction duties

    авто

    тяжелая строительная работа

    A truck specially designed for heavy construction duties is the latest addition to Scania’s new truck generation.

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > heavy construction duties

  • 19
    Lane Guard System

    авто

    Lane Guard System (LGS)

    система безопасного движения по узкой дороге

    система слежения за дорожной разметкой

    система контроля за разметкой

    || Ответом производителей стала система слежения за дорожной разметкой LGS (Lane Guard System), система предупреждения о нарушении ряда или об уходе с занимаемой полосы. У разных производителей она называется по-своему, но принцип ее работы от этого не меняется. Например, у MAN это LGS, у Mercedes-Benz – Telligent, у Scania – LDW, у DAF Trucks – LDWA, у других производителей – LA (Lane Assist).

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > Lane Guard System

  • 20
    LGS

    авто

    Lane Guard System (LGS)

    система безопасного движения по узкой дороге

    система слежения за дорожной разметкой

    система контроля за разметкой

    || Ответом производителей стала система слежения за дорожной разметкой LGS (Lane Guard System), система предупреждения о нарушении ряда или об уходе с занимаемой полосы. У разных производителей она называется по-своему, но принцип ее работы от этого не меняется. Например, у MAN это LGS, у Mercedes-Benz – Telligent, у Scania – LDW, у DAF Trucks – LDWA, у других производителей – LA (Lane Assist).

    Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > LGS

  • скания

    скания (Сконеланд; ; ; ; ) — исторический регион на юге Швеции, состоящий из трёх бывших датских провинций Сконе, Халланда и Блекинге, приблизительно совпадающих с тремя современными ленами: Сконе, Халланд и Блекинге.

    скания

    (Scania) – марка автомобиля, Швеция.

    скания

    исторический регион на юге Швеции

    И «татра», и сверкающая хромированными дугами на радиаторной решетке «скания» громко сигналили.

    Рванувшись к краю дороги, «скания» поднялась по склону футов на пятнадцать и рухнула вниз, завалившись набок.

    Сжав руку в кулак, капрал пробил в нем дыру как раз вовремя, чтобы заметить, что «скания» летит прямо в образованную взрывом воронку.

    Вглядываясь сквозь покрытое дождевыми каплями стекло, майор Джон Уитерби заметил, как внизу проехали два грузовика «скания».

    Многотонный грузовик «скания» мчался, как ей казалось, прямо на нее; металлическая цистерна сверкала под лучами солнца.

    Его огромная «скания» неслась по шоссе в сторону Гате.

    скания морского дна, с одной стороны, и роста кораллов, с другой.

    Скания — исторический регион на юге Швеции , состоящий из трёх бывших датских провинций Сконе , Халланда и Блекинге , приблизительно совпадающих с тремя современными ленами : Сконе , Халланд и Блекинге . До 1658 года входила в состав Дании под названием Восточных провинций. Остров Борнхольм , тогда же отошедший к Швеции, но позднее возвращённый Дании, также иногда включается в состав Скании.

    В языковом отношении Скания заметно отличается от остальной Швеции, так как в ней говорят на сканском наречии , более близком к датскому языку , чем к шведскому .

    Англо-русские и русско-английские словари и энциклопедии. English-Russian and Russian-English dictionaries and translations

    Англо-русский перевод SCANIA

    Сконе


    American English-Russian dictionary.

         Американский Англо-Русский словарь.
    2012

    Морфологические и синтаксические свойства[править]

    Ска́ни·я

    Существительное, неодушевлённое, женский род, 1-е склонение (тип склонения 7a по классификации А. А. Зализняка).

    Корень: -Сканиj-; окончание: .

    Произношение[править]

    • МФА: [ˈskanʲɪɪ̯ə]

    Семантические свойства[править]

    Значение[править]

    1. исторический регион на юге Швеции ◆ СКОНЕ Сконе, или Скания, — самый южный район Швеции, граничащий с соседней Данией. Жители Сконе, так же как датчане, любят хорошо поесть и хорошо выпить. Они словоохотливы и говорят с местным акцентом, который … Jean-Paul Labourdette, «Швеция», 2005 г.

    Синонимы[править]

    Антонимы[править]

    Гиперонимы[править]

    Гипонимы[править]

    Родственные слова[править]

    Этимология[править]

    Происходит от ??

    Фразеологизмы и устойчивые сочетания[править]

    Перевод[править]

    Библиография[править]

    Interrobang.svg

    Для улучшения этой статьи желательно:

    • Добавить синонимы в секцию «Семантические свойства»
    • Добавить гиперонимы в секцию «Семантические свойства»
    • Добавить сведения об этимологии в секцию «Этимология»
    • Добавить хотя бы один перевод в секцию «Перевод»


    На основании Вашего запроса эти примеры могут содержать грубую лексику.


    На основании Вашего запроса эти примеры могут содержать разговорную лексику.


    Scania is a global leader in the manufacture of industrial and commercial vehicles and related services.



    Компания «Скания» является одним из мировых лидеров в сфере производства грузовиков для промышленных и коммерческих нужд и соответствующего обслуживания.


    For car lovers a real model of SCANIA, which is in disassembled form.



    Для любителей автомобилей стоит настоящая модель SCANIA, которая находится в разобранном виде.


    As SCANIA produces 300 engines a day, this sealing feature is highly important.



    Поскольку SCANIA ежедневно производит 300 двигателей, подобная проверка герметичности крайне важна.


    Fota consists of SCANIA tractor units and semi-trailers with a capacity of up to 27 tons.



    FOTA состоит из 5-колесных тракторов Scania и полуприцепов грузоподъемностью до 27 тонн.


    Currently the company operates long-haul trucks with auto brand MAN and SCANIA (see photo link).



    В настоящее время для дальних перевозок предприятие эксплуатирует автопоезда MAN и SCANIA (см. фото в приложении).


    Soil removal is carried out by means of heavy-duty trucks DAF, SCANIA.



    Вывоз грунта осуществляется при помощи большегрузных автомобилей DAF, SCANIA.


    The main fleet of the company «Milarin» is 610 units of equipment based on SCANIA truck tractors.



    Основной автопарк компании Миларин составляет 610 единиц техники на основе седельных тягачей SCANIA.


    Five new SCANIA CV AB tipper trucks have been tested and placed into commission at the Kuldur brucite deposit.



    Пять новых самосвалов «SCANIA» CV AB испытаны и введены в эксплуатацию на Кульдурском бруситовом руднике.


    A SCANIA vehicle with groupage cargo (sports shoes, cosmetics and alcohol) followed through the Belarusian-Polish border from Germany.



    Транспортное средство SCANIA со сборным грузом (спортивной обувью, косметикой и алкоголем) следовало через белорусско-польскую границу из Германии.


    Above and below the griffin on a blue background there are inscriptions SAAB and SCANIA, which are outlined with intersecting circles as a sign of union.



    Над и под грифоном на синем фоне изображены надписи SAAB и SCANIA, которые обведены пересекающимися кругами в знак объединения.


    ISRINGHAUSEN has designed and developed a seating program with four different seating variants for the SCANIA R Series.



    Для SCANIA R-серии компания ISRINGHAUSEN разработала программу сидений в четырех различных вариантах.


    ISRINGHAUSEN is the exclusive driver seat supplier for SCANIA and supplies the following four seating variants.



    ISRINGHAUSEN является единственным поставщиком водительских сидений для SCANIA и поставляет их в четырех вариантах: Static, Basic, Medium и Luxury.


    During the special event near the Belarusian-Russian border, Vitebsk customs stopped a SCANIA truck that followed to the Russian Federation.



    При проведении специального мероприятия вблизи белорусско-российской границы витебскими таможенниками приостановлено движение грузового автомобиля «Scania», направлявшегося в Российскую Федерацию.


    Due to extensive experience and cooperation with the best manufacturers, we have succeeded in offering a fleet of trucks of DAF, SCANIA, VOLVO, MERCEDES — BENZ, RENAULT, MAN, as well as semitrailers of well-known European brands.



    Благодаря многолетнему опыту работы и сотрудничеству с лучшими фирмами-производителями нам удалось представить парк грузовиков DAF, SCANIA, VOLVO, MERCEDES — BENZ, RENAULT, MAN, а так же полуприцепов от известных европейских брендов.


    Dealer centers «SCANIA» are already working in Novosibirsk and Barnaul.



    Дилерские центры «SCANIA» уже работают в Новосибирске и Барнауле.


    Other tenants are large international clients including Volkswagen, Citibank, SCANIA, NewTech Services and IBM.



    Основными арендаторами офисного комплекса также являются крупные международные компании, среди которых Volkswagen, Citibank, SCANIA, NewTech Services, IBM и другие.


    Systems search: (ACTROS 2, SCANIA, DXI)



    Поиск систем: (АКТРОС 2, СКАНИА, ДСИ)


    We are looking to sell used SCANIA R440 Truck.



    Предлагаем к продаже Седельный тягач SCANIA R440 Highline.


    DIESEL TECHNIC offers a comprehensive range of products with more than 22,000 DT brand quality spare parts for commercial vehicles from the leading European manufacturers SCANIA, VOLVO, MERCEDES-BENZ, DAF and MAN.



    DIESEL TECHNIC предлагает обширную производственную программу с более чем 22,000 запасных частей брендового качестваDT для коммерческого транспорта ведущих европейских производителей SCANIA, VOLVO, MERCEDES-BENZ, DAF, MAN.


    work on high-class LUX equipment: SETRA, SCANIA, MERCEDES



    работу в команде высокого класса, автобусы класс ЛЮКС марки: SETRA, SCANIA, MERCEDES

    Ничего не найдено для этого значения.

    Результатов: 1447. Точных совпадений: 1447. Затраченное время: 76 мс

    Documents

    Корпоративные решения

    Спряжение

    Синонимы

    Корректор

    Справка и о нас

    Индекс слова: 1-300, 301-600, 601-900

    Индекс выражения: 1-400, 401-800, 801-1200

    Индекс фразы: 1-400, 401-800, 801-1200

    Scania AB is a major Swedish manufacturer headquartered in Södertälje, focusing on commercial vehicles—specifically heavy lorries, trucks and buses. It also manufactures diesel engines for heavy vehicles as well as marine and general industrial applications.

    Scania AB

    Scania Logo.svg
    Scaniafabriken, flygfoto 2014-09-20.jpg

    Scania’s headquarters in Södertälje

    Formerly AB Scania-Vabis
    Type Subsidiary (Aktiebolag)
    Industry Automotive
    Predecessors
    • Maskinfabriks-aktiebolaget Scania
    • Vabis
    Founded 1911; 112 years ago
    Headquarters

    Södertälje

    ,

    Sweden

    Number of locations

    10

    Area served

    Worldwide

    Key people

    • Annette Danielski[1] (Chairman)
    • Christian Levin[1] (President and CEO)
    Products
    • Commercial vehicles
    • Diesel engines
    Services Financial services
    Revenue Increase 146.15 billion kr[2] (2021)

    Operating income

    Increase 11.29 billion kr[2] (2021)

    Net income

    Increase 7.18 billion kr[2] (2021)
    Total assets Increase 257.83 billion kr[2] (2021)
    Total equity Increase 68.21 billion kr[2] (2021)

    Number of employees

    Increase 54,000[2] (end 2021)
    Parent Traton
    Website www.scania.com

    Scania was formed in 1911 through the merger of Södertälje-based Vabis and Malmö-based Maskinfabriks-aktiebolaget Scania. Since 1912, the company has been re-located again to Södertälje after the merger. Today, Scania has production facilities in Sweden, France, the Netherlands, Thailand, China, India, Argentina, Brazil, Poland, Russia and Finland.[3] In addition, there are assembly plants in ten countries in Africa, Asia and Europe. Scania’s sales and service organisation and finance companies are worldwide. In 2012, the company employed approximately 42,100 people around the world.[3]

    Scania was listed on the NASDAQ OMX Stockholm stock exchange from 1996 to 2014.[4][5] The company is a subsidiary of Traton, part of the Volkswagen Group.

    Scania’s logo shows a griffin, from the coat of arms of the province of Scania (Swedish: Skåne).[6]

    HistoryEdit

    Scania-Vabis share, issued 1916

    A vintage Scania truck (L80 successor to the Scania-Vabis L56)

    Vabis and Maskinfabriks-aktiebolaget ScaniaEdit

    AB Scania-Vabis was established in 1911 as the result of a merger between Södertälje-based Vabis and Malmö-based Maskinfabriks-aktiebolaget Scania. Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertelge (Vabis) was established as a railway car manufacturer in 1891, while Maskinfabriks-aktiebolaget Scania was established as a bicycle manufacturer in 1900. Both companies had tried their luck at building automobiles, trucks and engines, but with varied success. In 1910, Maskinfabriks-aktiebolaget Scania had succeeded in constructing reliable vehicles, while Vabis was at the brink of closing down. An offer from Per Alfred Nordeman, managing director of Maskinfabriks-aktiebolaget Scania, to steel manufacturer Surahammars Bruk, owner of Vabis, led to an agreement in November 1910, and in 1911 the merger was a reality.

    Development and production of engines and light vehicles were set to Södertälje, while trucks were manufactured in Malmö. The company’s logo was redesigned from Maskinfabriks-aktiebolaget Scania’s original logo with the head of a griffin, the coat of arms of the Swedish region Scania (Skåne), centered on a three-spoke bicycle chainset. Initially the headquarters were located in Malmö, but in 1912 they were moved to Södertälje.[7][8]

    First World War and 1920sEdit

    Because there were many inexpensive, imported cars in Sweden at the time, Scania-Vabis decided to build high-class, luxury cars, for instance the type III limousine from 1920 that had a top hat holder in the roof. Prince Carl of Sweden owned a 1913 Scania-Vabis 3S, a type which was fitted with in-car buttons so the passenger could communicate with the driver. Scania-Vabis also built two-seat sports cars (or «sportautomobil»).[9]

    For the next few years the company’s profits stagnated, with around a third of their orders coming from abroad.[7] The outbreak of the First World War, however, changed the company, with almost all output being diverted to the Swedish Army. By 1916, Scania-Vabis was making enough profit to invest in redeveloping both of their production facilities.[7]

    Following the war, in 1919, Scania decided to focus completely on building trucks, abandoning other outputs including cars and buses.[7] However, they were hurt by the swamping of the market with decommissioned military vehicles from the war, and by 1921 the company was bankrupt.[6]

    After some economic difficulties in 1921, new capital came from Stockholms Enskilda Bank owned by the Wallenberg family, and Scania-Vabis became a solid and technically, high standing, company.

    Denmark

    Towards the end of 1913, the company established a subsidiary in Denmark. The following year the first Danish-built car, a four-seater Phaeton, was built at the company’s Frederiksberg factory in Copenhagen. In 1914, the factory produced Denmark’s first Scania-Vabis truck, and following this developed a V8 engine, one of the first in the world. In 1921, having sold around 175 trucks, and 75 cars, the Danish operation was closed down.[6]

    Norway

    In 1917 an agreement was established with the newly formed Norwegian company Norsk Automobilfabrik A/S about production under license of Scania-Vabis cars and lorries. Production began in 1919, but was ended in 1921 after production of only 77 lorries, mostly built from Swedish produced parts.

    1930s and 1940sEdit

    During the Second World War Scania produced a variety of military vehicles for the Swedish Army, including Stridsvagn m/41 light tanks produced under licence.[6]

    1950s and 1960sEdit

    During the 1950s, the company expanded its operations into new customer segments, becoming agents for the Willys Jeep and the Volkswagen Beetle, the latter being very profitable for Scania-Vabis. It also started to become a genuine competitor to Volvo with their new L71 Regent truck which was introduced in 1954.[10]

    During this period, Scania-Vabis expanded its dealer network and country-wide specialist workshop facilities. By the end of the 1950s, their market-share in Sweden was between 40 and 50%, and was achieving 70% in the heaviest truck sector – helped by the entrepreneurial efforts of their dealers into the haulier market.[10]

    Probably their largest impact was in export markets. Before 1950, exports accounted for only 10 percent of production output, but a decade later, exports were now at 50% of output. Beers in the Netherlands became a very important partner. Beers became official importers for Scania-Vabis in the Netherlands, and established a dealer network, along with training programmes for both mechanics and drivers. Beers also offered free twice-yearly overhauls of their customers vehicles, and offered a mobile service throughout the Netherlands with their custom-equipped service trucks. Due to Beers concerted efforts, Scania-Vabis market share in the country remained at a consistent 20% throughout this period. Scania-Vabis were to adopt the business model of Beers in their own overseas sales operations.[10]

    The 1960s saw Scania-Vabis expanding its production operations into overseas locations. Until now, all Scania-Vabis production had been carried out solely at Södertälje, but the 1960s saw the need to expand production overseas. Brazil was becoming a notable market for heavy trucks, and was also dependent on inter-urban buses, with particular requirement for Brazil’s mountainous roads which became nigh-on impassable at times.[11] On 2 July 1957, Brazilian subsidiary Scania-Vabis do Brasil S.A. (today known as Scania Latin America Ltda.) was established and started assembling some vehicles themselves in 1958. On 29 May 1959, a new engine plant was inaugurated in the Ipiranga district of São Paulo, and from June 1960, Scania-Vabis do Brasil assembled all vehicles themselves.[12] Scania-Vabis vehicles had already been assembled in Brazil by a local company called Vemag (Veículos e Máquinas Agrícolas S.A.) for several years.[13] Scania-Vabis established its first full manufacturing plant outside Södertälje, by building a new facility in São Bernardo do Campo near São Paulo, which was opened on 8 December 1962, and this was to set the standard for Scania-Vabis international operations.[11][12]

    Closer to home, the recently formed European Economic Community (EEC) offered further opportunities. Based on their now strong presence in the Dutch markets, Scania-Vabis constructed a new plant in Zwolle, which was completed in 1964.[11] This new Dutch facility provided Scania-Vabis with a stepping stone into the other five EEC countries, particularly the German and French markets.[11]

    In 1966, Scania-Vabis acquired ownership of a then valuable supplier – Be-Ge Karosserifabrik, who were based in Oskarshamn. Be-Ge had been making truck cabs since 1946, and had been supplying cabs not only to Scania-Vabis, but also to their Swedish competitors Volvo. It was normal practice for truck manufacturers to outsource production of cabs to independent bodybuilders, so their acquisition by Scania-Vabis seemed a good move.[11] Be-Ge owner Bror Göthe Persson had also established an additional cab factory at Meppel.[11]

    Scania-Vabis continued their expansion of production facilities through acquisitions. In 1967, they acquired Katrineholm based coachwork company Svenska Karosseri Verkstäderna (SKV), and created a new subsidiary, Scania-Bussar. A year later, all bus production, along with R&D was moved to Katrineholm.[11] Further production locations were added at Sibbhult and Falun, and Scania’s employee numbers rose, particularly at Södertälje, which was to help double the town’s population.[11]

    Scania-Vabis at some point in their history also manufactured trucks in Botswana, Brazil, South-Korea, Tanzania, the Netherlands, Zimbabwe and the United States.

    For some time Daimler-Benz waged a ‘logo war’ with Scania-Vabis, claiming a possible confusion between the Scania-Vabis ‘pedal crank’ design featuring on Scania bicycles around 1900 and the Mercedes ‘three-pointed star’.[citation needed] In 1968, Daimler-Benz won and the Scania-Vabis logo changed to a simple griffin’s head on a white background.

    In February 1968, a new range of trucks was launched, and at the same time the company was rebranded as just Scania. In addition to Vabis disappearing from the name and a new logo, all current models received new model designations.[14][15]

    1970s and 1980sEdit

    In 1976, the Argentinian industrial complex was launched. A few months later, on 10 September, the first gearbox outside of Sweden was manufactured and finally in December an L111[16] truck became the first Scania made in Argentina. Soon the plant specialised in the production of gearboxes, axles and differentials that equipped both the units produced in Tucumán and those built in Brazil.[17]

    Also in Argentina, in 1982 the Series 2 was launched as part of the «Scania Program», consisting of the T-112[18] and R-112[19] trucks with two cab versions and different options in engine and load capacity. In 1983, was launched the K112[20] made in Tucuman (like the rest models) for replace the BR-116.[21]

    In mid-1985 Scania entered the US market for the first time (aside from having sold 12,000 diesel engines installed in Mack trucks from 1962 until 1975), starting modestly with a goal of 200 trucks in all of 1987 (121 trucks were sold during calendar year 1986[22]). Scania limited their marketing to New England, where conditions resemble those in Europe more closely.[23]

    Many examples of Scania, Vabis and Scania-Vabis commercial and military vehicles can be seen at the Marcus Wallenberg-hallen (the Scania Museum) in Södertälje.

    OwnershipEdit

    Saab-Scania AB (1969–1995)Edit

    On 1 September 1969, Scania merged with Saab AB, and formed Saab-Scania AB.[14] When Saab-Scania was split in 1995, the name of the truck and bus division changed simply to Scania AB. One year later, Scania AB was introduced on the stock exchange, which resulted in a minor change of name to Scania AB (publ).

    Aborted Volvo takeoverEdit

    On 7 August 1999, Volvo announced it had agreed to acquire a majority share in Scania. Volvo was to buy the 49.3% stake in Scania that was owned by Investor AB, Scania’s then main shareholder. The acquisition, for US$7.5 billion (60.7 billion SEK), would have created the world’s second-largest manufacturer of heavy trucks, behind DaimlerChrysler. The cash for the deal was to come from the sale of Volvo’s car division to Ford Motor Company in January 1999.[24]

    The merger failed, after the European Union disapproved, announcing one company would have almost 100% market share in the Nordic markets.[citation needed]

    Aborted MAN takeoverEdit

    In September 2006, the German truckmaker MAN AG launched a €10.3bn hostile offer to acquire Scania AB. Scania’s CEO Leif Östling was forced to apologise for comparing the bid of MAN to a «Blitzkrieg». MAN AG later dropped its hostile offer, but in January 2008, MAN increased their voting rights in Scania up to 17%.

    Volkswagen Group eraEdit

    Scania AB is 100% owned by the German automotive company Volkswagen Group, forming part of its heavy commercial vehicle subsidiary, Traton, along with MAN Truck & Bus, Volkswagen Caminhões e Ônibus and Navistar.

    Volkswagen gained ownership of Scania by first buying Volvo’s stake in 2000, after the latter’s aborted takeover attempt, increasing it to 36.4% in the first quarter 2007.[25] It then bought out Investor AB in March 2008, raising its share to 70.94%.[26] The deal was approved by regulatory bodies in July 2008. Scania then became the ninth marque in the Volkswagen Group.[27] By 1 January 2015, Volkswagen controlled 100% of the shares in Scania AB.

    Price-fixing finesEdit

    In September 2017, Scania was fined 880 million euros (8.45bn Swedish krona) by the EU for taking part in a 14-year price fixing cartel.[28] The other five members of the cartel – Daimler, DAF, MAN, Iveco and Volvo/Renault – settled with the commission in 2016.[29]

    ProductsEdit

    Trucks and special vehiclesEdit

    Scania R 730 LA4x2MNB with the 2009 facelift

    Scania develops, manufactures and sells trucks with a gross vehicle weight rating (GVWR) of more than 16 tonnes (Class 8), intended for long-distance haulage, regional, and local distribution of goods, as well as construction haulage.

    The 1963 forward-control LB76 forged Scania-Vabis’s reputation outside Sweden, being one of the first exhaustively crash-tested truck cabs.

    CurrentEdit

    All current trucks from Scania are part of the PRT-range, but are marketed as different series based on the general cab height.

    • L-series – launched in December 2017. It has an even lower cab than the P-series, and is optimised for distribution and other short-haul duties.
    • P-series – launched in August 2004, typical applications are regional and local distribution, construction, and various specialised operations associated with locally based transportation and services. P-series trucks have the new P cabs, which are available in several variations: a single-berth sleeper, a spacious day cab, a short cab and a crew cab
    • 2021 Scania R450 «Heróis da estrada» («Highway Heros»)- A special edition celebrating 63 years of Scania in the Brazilian market

      G-series – launched in September 2007, the series offer an enlarged range of options for operators engaged in national long haul and virtually all types of construction applications. All models have a G cab, and each is available as a tractor or rigid. The G-series truck comes with five cab variants: three sleepers, a day cab and a short cab. There are different axle configurations, and in most cases a choice of chassis height and suspension

    • R-series – launched in March 2004, and won the prestigious International Truck of the Year award in 2005 and again in 2010.[30] The range offers various trucks optimised for long haulage. All models have a Scania R cab, and each vehicle is available as a tractor or rigid. There are different axle configurations and a choice of chassis height and suspension. The Scania R 730 is the most powerful variant of the R-series. Its 16.4-litre DC16 Turbo Diesel V8 engine produces 730 PS (540 kW; 720 hp) at 1,900 rpm and 3,500 N⋅m (2,600 lb⋅ft) of torque at 1,000–1,350 rpm.
    • S-series – launched in August 2016. It is the highest cab Scania has ever built. It features a completely flat floor and a low bed that is extendable up to 100 cm (about 3.28 feet).

    HistoricalEdit

    • CLb/CLc (1911–27)
    • DLa (1911–26)
    • ELa (1912–26)
    • FLa (1911–24)
    • GLa (1914–23)
    • 314/324/325 (1925–36)
    • 335/345/355 (1931–44)
    • L10/F10/L40/F40/L51 Drabant (1944–59)
    • L20/L60/L71 Regent (1946–58)
    • L75/L76/LB76 (1958–68)
    • L55/L56/L66 (1959–68)
    • L36 (1964–68)
    • 50, 80, 85, 110, 140 (1968–74)
    • 81, 86, 111, 141 (1974–81)
    • 2-series: 82, 92, 112, 142 (1980–88)
    • 3-series: 93, 113, 143 (1987–97)
    • 4-series: 94, 114, 124, 144, 164 (1995–2004)
    • T-series (2004–05) – former part of the PRT-range

    Buses and coachesEdit

    Scania’s bus and coach range has always been concentrated on chassis, intended for use with anything between tourist coaches to city traffic, but ever since the 1950s, when the company was still known as Scania-Vabis, they have manufactured complete buses for their home markets of Sweden and the rest of Scandinavia, and since the 1990s even for major parts of Europe.

    ChassisEdit

    Scania-Vabis 3243 bus from 1927.

    Scania-Vabis B15V bodied by Helko in Finland in 1949.

    Scania-Vabis was involved in bus production from its earliest days, producing mail buses in the 1920s.

    This section needs expansion with: pre WW2 models. You can help by adding to it. (March 2016)

    In 1946, the company introduced their B-series of bus chassis, with the engine mounted above the front-axle, giving a short front overhang and the door behind the front-axle. The first generation consisted of the B15/B16, the B20/B21/B22 and the B31, primarily divided by weight class, and then by wheelbase. The latter became upgraded in 1948 and renamed 2B20/2B21/2B22 and 3B31. The T31/T32 trolleybus chassis was also available from 1947. In 1950, the next generation was introduced, with the B41/B42, the B61/B62/B63/B64 and later the B83. From then, Scania-Vabis also offered the BF-series chassis, available as BF61/BF62/BF63, which had the engine more conventionally mounted before the front-axle, leaving room for the door on a longer front overhang. From 1954, the B-series came as B51 and B71, and the BF as BF71 and later BF73. In 1959, the B55, B65 and B75, plus the BF75 were introduced, and were from 1963 available as B56, B66 and B76, plus the BF56 and BF76.

    Before the rebranding to Scania in 1968, Scania-Vabis had delivered a very limited number of CR76 chassis-frameworks (less actual bodywork) with transversally rear-mounted engine for external bodying, based on the complete bus with the same name. From 1968 it was also delivered as a standard bus chassis known as BR110.[31]
    The other chassis models were renamed too, so the Scania-Vabis B56/B76 became the Scania B80/B110 and the BF56/BF76 became BF80/BF110. The numbers in the new model designations were based on the engine displacement (8 and 11-litre), a scheme that Scania used for almost 40 years.

    In 1971, a new range of longitudinally mounted rear-engined chassis was launched, with the BR85 and its larger brother, the V8-powered 14-litre BR145, targeted at the coach market. In Brazil, the higher powered version was equipped with the standard 11-litre instead of the V8, known as the BR115. Also the BR111 was launched as the replacement for the BR110, being derived from the CR111 complete bus. In 1976, many of the models were renewed, and designations were upped from 80 and 85 to 86, and from 110 to 111, except the BR145 which was later replaced by the BR116 in 1978.

    The BR112 was launched in 1978 as a forerunner to the 2-series, replacing the BR111. The rest of the 2-series were launched in 1981 with the F82/F112 replacing the BF86/BF111 and the S82/S112 replacing the B86/B111, and then in 1982 the K82/K112 replacing the BR86/BR116. The BR112 was then updated to the N112 in 1984, and a tri-axle version of the K112 became available, known as the K112T. In 1985, the K82 and F82 were replaced by the 8.5-litre engined K92 and F92. Front-engined versions were in general discontinued on the European markets in the mid-1980s, but production continued in Brazil.

    In 1988, the 3-series was introduced, continuing the main models of the 2-series. In 1990, the new L113 became available, with a longitudinally rear-mounted engine which was inclined 60° to the left, to make a lower height than the K113. The 4-series was launched in 1997, continuing all model characteristics from the 3-series, but with all of them being just modular configurations of the basic chassis. The 8.5-litre engine was replaced by a 9-litre, and the 11-litre was replaced by an 11.7-litre. They were joined by a 10.6-litre engine in 2000.

    The current Scania’s bus and coach range has been available since 2006, and is marketed as the K-series, N-series and F-series, based on the engine position.[32]

    CurrentEdit
    • K series – rear-engined (longitudinal mounted) with Euro III – Euro VI compliant engines
    • N series – rear-engined (transversal mounted) with Euro III – Euro VI compliant engines
    • F series – front-engined with Euro III and Euro V compliant engines
    HistoricalEdit
    • B55/B56/B65/B66/B75/B76/B80/B110
    • BF56/BF75/BF76/BF80/BF110
    • BR110
    • BR85/BR115/BR145
    • B86/B111
    • BF86/BF111
    • BR111
    • BR86/BR116
    • 2-series: BR112/N112, F82/F92/F112, K82/K92/K112, S82/S112
    • 3-series: F93/F113, K93/K113, L113, N113, S113
    • 4-series: F94, K94/K114/K124, L94, N94

    Complete busesEdit

    Scania-Vabis Capitol (C75) from 1962.

    Scania MaxCi (CN113CLL) in Russia.

    Scania Touring HD in Poland.

    A Scania Metrolink operated by the MSRTC in India.

    Scania-Vabis’ first complete bus model was the transversally rear-engined commuter bus Metropol (C50), which was built in the workshop in Södertälje on licence from the Mack C50 in 1953–1954 for customer Stockholms Spårvägar. It was followed in 1955 by the slightly shorter city bus version Capitol (C70/C75/C76), which was manufactured until 1964. In 1959, the front-engined CF-series was introduced with the CF65 and CF75 (later CF66 and CF76). The CF-series was built until 1966.

    In 1965, the rear-engined CR76 was introduced as a replacement for the Capitol. It was available in two versions; the CR76M with double doors (2-2-0) for city and suburban traffic, and the CR76L with single doors (1-1-0) for longer distances. Because of Sweden’s switch to right-hand traffic in September 1967 and the need for new buses with doors on the right-hand side, the model sold well. With the rebranding from Scania-Vabis to Scania in 1968, the model was renamed CR110 (CR110M and CR110L). In 1967, the coachwork manufacturer Svenska Karosseri Verkstäderna (SKV) in Katrineholm was acquired, and all production of bus chassis soon moved there too.[15] Together with the rebranding in 1968, Scania re-introduced the front-engined CF range for customers in Sweden as a body-on-chassis product with the newly acquired SKV’s former bodywork model «6000» on standard Scania chassis, but less than 100 were delivered until 1970. The CF110L (BF110 chassis) was the most successful, while a handful of C80L (B80) and C110L (B110) were made.[33]

    In 1971, the CR110 was upgraded and became the CR111. With extended sound-proofing for its time, it was marketed as the «silent bus». The same year, Scania also introduced a new range of longitudally rear-engined coaches known as the CR85 and the CR145. While CR85 had the small 8-litre engine, the CR145 was powered by a 14-litre V8 engine. The coaches were built until 1978, but never sold very well. In 1973, one right-hand drive CR145 prototype was built in Sweden, with the finishing touches done by MCW, but it remained the only one of its kind.[34] The CR111 was replaced by the all-new CR112 in 1978. With its angular design, the CR112 was called a «shoebox». As with the BR112 chassis being renamed the N112, the CR112 was renamed the CN112 in 1984, and it was also launched in an articulated version. A North American version of the CN112 was built in around 250 units between 1984 and 1988. The CK112 was launched as a simple coach or intercity bus in 1986, sharing most of the styling with the CN112. With the launch of the 3-series in 1988, both the CN112 and CK112 were upgraded to CN113 and CK113. The CK113 was replaced by the L113-based CL113 in 1991 with new rectangular headlights, but production ended in 1992. Less than 100 units of the CK112/CK113/CL113 were ever built.

    The MaxCi (CN113CLL), launched in 1992, was Scania’s first ever low-entry bus, with a low floor between the front and centre doors, and kneeling to make entering even easier. The bodywork was based on the CN113, but with a lowered window line in the front half, and a new front including the headlights from the CL113. In 1996, the aluminium body OmniCity was launched as Scania’s first full low-floor bus, and in 1998 the MaxCi was replaced by the OmniLink, which shared styling with the OmniCity. A step-entrance intercity bus returned with the OmniLine in 2000. In 2007, Scania returned to the complete coach market with the Finnish-built OmniExpress, which in 2011 even replaced the OmniLine, which had gone out of production in 2009.

    Scania’s current styling was first seen in 2009, with the launch of the Touring coach, manufactured by Higer Bus in China, and in 2011 the Citywide was launched to replace both the OmniCity and the OmniLink. Scania in India launched their very own Metrolink coach in 2013, built at their plant there. The Interlink was then launched in October 2015 to replace the OmniExpress. The latest addition to Scania’s complete bus models is the Fencer range featuring buses to coaches, the F1 single decker bus was launched in May 2021 initially for the UK market and available in diesel and electric drivetrains.[35][36]

    CurrentEdit
    • Citywide – low-floor and low-entry city bus range
    • Fencer – low-floor urban, intercity and coach range
    • Interlink – coach and intercity bus range
    • Metrolink – coach for India
    • Touring – premium coach, manufactured by Higer Bus
    HistoricalEdit
    • Metropol (C50) – rear-engined step-entrance commuter bus
    • Capitol (C70/C75/C76) – rear-engined step-entrance city bus
    • CF65/CF75/CF66/CF76 – front-engined step-entrance city/intercity bus
    • CR76/CR110/CR111 – rear-engined step-entrance city/intercity bus
    • C80/C110/CF110 – front-engined step-entrance city/intercity bus
    • CR85/CR145 – rear-engined coach
    • CR112/CN112/CN113 – rear-engined step-entrance city/intercity bus (rigid/articulated)
    • CK112/CK113/CL113 – rear-engined intercity bus
    • MaxCi (CN113CLL) – low-entry city bus
    • OmniCity – low-floor city bus (rigid/articulated/double-decker)
    • OmniExpress – coach and intercity bus range
    • OmniLink – low-entry city bus (rigid/articulated)
    • OmniLine – intercity bus

    Buses through collaborationsEdit

    Preserved 1988 Scania Classic on K112 chassis in Norway, belonging to Telemark Bilruter.

    In addition to supplying chassis for external bodywork, and their own bodyworks, Scania have also collaborated with some bodywork manufacturers to deliver buses through Scania’s distribution lines, both on a global base and on smaller markets.

    In 1969, Scania teamed up with MCW to make the Metro-Scania single-decker for the UK market based on the BR110MH, and since 1971 the BR111MH chassis. In 1973, it was replaced by the Metropolitan double-decker, built on the BR111DH chassis. Production ended in 1978, when the BR111 was replaced by the BR112. East Lancashire Coachbuilders (ELC) launched their low-entry MaxCi in 1993, one year after Scania’s own left-hand drive version. It was followed by the L113-based European in 1995 until 1996. In 2003, ELC was back with both the OmniDekka double-decker and the OmniTown midibus to complement Scania’s own OmniCity.

    Since the mid-1990s, Scania started a long-lasting collaboration with Spanish bus builder Irizar to sell their coaches through Scania’s global distribution network. The agreement meant that Scania had exclusive distribution rights for all Irizar coaches in Northern Europe for many years. The most widespread model was the Irizar Century, but later also the Irizar PB was sold as Scania’s premium coach.

    In 1985, Scania’s Norwegian distributor and the Finnish bus builder Ajokki announced the Scania Classic,[37] a coach built exclusively for Norway. It was technically based on Ajokki’s own Royal coach model, but received its own styling details. In 1990, when Ajokki had become Carrus, the second generation was launched based on the Vector/Regal models. The third generation from 1995 was also available in Sweden and Finland in limited numbers, and the fourth and last generation from 2001 was built with the same bodywork as the Volvo 9700. Volvo, who had bought Carrus in 1998, put the foot down against any further Scanias with this bodywork from 2002, and since then Scania instead put the «Classic» sticker on all Irizar Century sold in Norway for several years. The collaboration also led to some Norway-exclusive intercity buses; the Scania Cruiser (Ajokki Victor), Scania Universal (Carrus Fifty) and Scania InterClassic (Carrus Vega), but neither of these had special styling, nor as successful as the Classic.

    In 2006, Scania and Higer Bus announced the A80, the first coach in the Higer A Series of coaches built on Scania chassis in China. The coaches are generally available in Asia, but the A30 is also available in Europe as an affordable intercity bus or simple coach. Even the A80 is globally available, but under make-up known as the Scania Touring HD, also referred to as the A80T.

    Since 2012, Scania and Belgian bus manufacturer Van Hool offer some of their most luxurious coaches from their TX series on Scania K EB chassis, including the Astronef with theatrical floor, the Astromega double-decker and the Altano.[38] Since 2014, also the Exqui.City BRT concept is available on Scania N UA chassis with CNG-powered engines.[39]

    Diesel enginesEdit

    In addition to bus and truck engines, Scania’s industrial and marine engines are used in generator sets and in earthmoving and agricultural machinery, as well as on board ships and pleasure crafts.

    Scania’s involvement with internal combustion engine production dates back to 1897, when engineer Gustav Erickson designed the engine for the company’s first motor car. Over the subsequent years, Scania has grown to be one of the world’s most experienced engine manufacturers, building engines not only for trucks and buses, but also for marine and general industrial applications, which are exported across the globe.[40]

    Year in parentheses is first year of application in road vehicles.

    CurrentEdit

    • DC07 I6 6,692 cc (2014) − licensed Cummins ISB 6.7 for buses
    • DC09/DI09 I5 9,291 cc (2007)
    • DC13/DI13 I6 12,742 cc (2007)
    • DC16/DI16 V8 16,353 cc (2010)

    HistoricalEdit

    • D10/DS10 I6 10,261 cc (1958)
    • D7 I6 7,167 cc (1959)
    • D8/DS8 I6 7,790 cc (1962)
    • D11/DN11/DS11/DSC11/DSI11 I6 11,021 cc (1963)
    • D5/DS5 I4 5,193 cc (1964)
    • DI14/DS14/DSC14/DSI14 V8 14,188 cc (1969)
    • DC9/DI9/DN9/DS9/DSC9 I6 8,476 cc (1984)
    • DC9 I6 8,974 cc (1996)
    • DH12/DI12/DSC12/DSI12/DT12 I6 11,705 cc (1996)
    • DC11 I6 10,641 cc (1999)
    • DC16 I6 15,607 cc (2000)
    • DC9 I5 8,867 cc (2004)

    Other productsEdit

    • Scania also designs and manufacture clothes especially designed for truckers under the label Scania Truck Gear.[41]
    • Scania is featured in Scania Truck Driving Simulator and Euro Truck Simulator 2, both developed by SCS Software.

    Production sitesEdit

    The table below shows the locations of the current[42] and former production facilities of Scania AB. As Scania is now majority owned by Volkswagen AG, making it part of Volkswagen Group, the table also includes Volkswagen Group references.[43]

    Notes: the second column of the table, the ‘factory VIN ID code’, is indicated in the 11th digit of the vehicles’ 17 digit Vehicle Identification Number, and this factory code is only assigned to plants which produce complete vehicles. Component factories which do not produce complete vehicles do not have this factory ID code.

    This section needs expansion with: factory VIN ID codes, specific detail of current production, former production, dates, coordinates, any former plants. You can help by adding to it. (October 2009)

    factory
    name
    factory
    VIN ID code(s)
    factory WMI code(s) location
    (continent,
    country)
    location
    (town/city,
    state/region)
    current
    motor vehicle
    production
    former
    motor vehicle
    production
    automotive
    products &
    components
    year
    opened
    comments factory
    coordinates
    Angers
    [43][44]
    9 VLU Europe,
    France
    Angers,
    Maine-
    et-Loire,
    Pays de la Loire
    Scania truck assembly 1992 Scania Production Angers S.A.S. factory and assembly line, part of Scania AB 47°30′4″N 0°30′55″W / 47.50111°N 0.51528°W
    Katrineholm YS4 Europe,
    Sweden
    Katrineholm Municipality,
    Södermanland County
    Scania bus
    chassis and
    body assembly
    Scania-Bussar AB, acquired by Scania-Vabis in 1967 (former Svenska Karosseri Verkstäderna) 58°59′42.7956″N 16°10′7.914″E / 58.995221000°N 16.16886500°E
    Lahti YK900L Europe,
    Finland
    Lahti,
    Päijänne Tavastia
    Scania bus
    body assembly
    2007 SOE Busproduction Finland Oy, part of Scania AB since 2014 (former Lahden Autokori) 60°57′0″N 25°36′3″E / 60.95000°N 25.60083°E
    Luleå
    [43][45]
    Europe,
    Sweden
    Luleå Municipality,
    Norrbotten,
    Norrbotten County
    Scania truck frame members, Rear axle housings Ferruform AB factory, part of Scania AB 65°36′48″N 22°7′45″E / 65.61333°N 22.12917°E
    Meppel
    [43][46]
    Europe,
    Netherlands
    Meppel,
    Drenthe
    Scania truck components and paint shop Scania Production Meppel B.V. factory, part of Scania AB 52°41′25″N 6°10′24″E / 52.69028°N 6.17333°E
    Oskarshamn
    [43][47]
    Europe,
    Sweden
    Oskarshamn Municipality,
    Kalmar County,
    Småland
    Scania truck cab production Scania AB factory 57°15′24″N 16°25′42″E / 57.25667°N 16.42833°E
    São
    Bernardo
    do Campo[43][48]
    3 9BS South America,
    Brazil
    São Bernardo
    do Campo,
    Greater São Paulo,
    São Paulo state
    Scania trucks
    Scania bus chassis
    Engines, gearboxes, components, axles, truck cabs 1962 Scania Latin America Ltda., part of Scania AB 23°42′49″S 46°33′58″W / 23.71361°S 46.56611°W
    Słupsk
    [43][49]
    SZA Europe,
    Poland
    Słupsk,
    Pomeranian
    Voivodeship
    Scania bus
    body assembly
    1993 Scania Production Slupsk S.A factory and assembly line, part of Scania AB 54°28′42″N 17°0′46″E / 54.47833°N 17.01278°E
    Södertälje
    [43][50]
    1
    2
    YS2 Europe,
    Sweden
    Södertälje,
    Södertälje Municipality,
    Södermanland,
    Stockholm County
    Scania trucks
    Scania bus chassis
    Components,
    Engines
    1891 Scania AB headquarters, R&D and main production plant 59°10′14″N 17°38′26″E / 59.17056°N 17.64056°E
    St Petersburg
    [43][51]
    X8U Europe,
    Russia
    St Petersburg,
    Northwestern Federal District
    Scania bus
    body assembly
    Scania trucks since 2010
    OOO Scania Peter factory and assembly line, part of Scania AB 59°53′24″N 30°20′24″E / 59.89000°N 30.34000°E
    Tucumán
    [43][52]
    8A3 South America,
    Argentina
    San Miguel de Tucumán,
    Tucumán Province
    Rear axle gears
    Gearboxes
    Differentials
    Drive shafts
    1976[17] Scania Argentina S.A. factory, part of Scania AB 26°52′47.5″S 65°7′38″W / 26.879861°S 65.12722°W
    Zwolle
    [43][53]
    4
    5
    XLE Europe,
    Netherlands
    Zwolle,
    Overijssel
    Scania truck assembly 1964[54] Scania Nederland B.V. factory, part of Scania AB 52°30′46″N 6°3′48″E / 52.51278°N 6.06333°E

    In 2015 Scania opened its first Asian Plant in Bangalore, Karnataka, India. This plant specialises in bus and coach making.

    In November 2020 Scania bought truck company Nantong Gaokai based in China’s eastern city of Rugao to start the plan of vehicles production there.[55]

    Former production siteEdit

    This section needs expansion with: factory VIN ID codes, specific detail of current production, former production, dates, coordinates, any former plants. You can help by adding to it. (October 2009)

    factory
    name
    factory
    VIN ID code(s)
    factory WMI code(s) location
    (continent,
    country)
    location
    (town/city,
    state/region)
    current
    motor vehicle
    production
    former
    motor vehicle
    production
    automotive
    products &
    components
    year
    opened
    comments factory
    coordinates
    Silkeborg Europe,
    Denmark
    Silkeborg Municipality,
    Central Denmark Region
    Scania bus
    body assembly
    1912 Scania Busser Silkeborg A/S, acquired by Scania AB in 1995 (former Danish Automobile Building), sold to Norwegian-Brazilian joint-venture Vest-Busscar in 2002 and closed down in 2003

    See alsoEdit

    • Ainax – holding company created after an attempted acquisition of Scania by Volvo
    • Marcus Wallenberg-hallen – Swedish vehicle museum, including Scania vehicles
    • List of Volkswagen Group diesel engines – includes all current Scania engines

    ReferencesEdit

    1. ^ a b «Board of Directors». Scania AB. Retrieved 3 May 2021.
    2. ^ a b c d e f «2021 Annual and Sustainability Report» (PDF). Scania AB. pp. III, 63–64. Retrieved 24 March 2022.
    3. ^ a b «Key figures Scania (2012)». Scania. Archived from the original on 30 September 2013. Retrieved 28 September 2013.
    4. ^ «Scania now a publicly listed company». Scania. 1 April 1996. Archived from the original on 14 July 2014. Retrieved 9 July 2014.
    5. ^ «Scania’s application for delisting approved». Scania. 21 May 2014. Archived from the original on 3 July 2014. Retrieved 9 July 2014.
    6. ^ a b c d «The history of Scania». TruckerLinks. DK. Archived from the original on 8 March 2009. Retrieved 3 June 2009.
    7. ^ a b c d «Scania». Autoevolution. SoftNews NET. Archived from the original on 15 February 2012.
    8. ^ «The history of Scania: 1910 − A new company is born». Scania AB. Archived from the original on 25 September 2015.
    9. ^ Ekström, Gert (1984). Svenska bilbyggare. Allt om hobby. ISBN 91-85496-22-7.
    10. ^ a b c «1950 – Growth and new frontiers». Scania. Archived from the original on 29 October 2009. Retrieved 7 October 2009.
    11. ^ a b c d e f g h «1960 – Expanding production». Scania. Archived from the original on 29 October 2009. Retrieved 7 October 2009.
    12. ^ a b «História 1957–1966» (in Portuguese). Scania Latin America. Archived from the original on 17 September 2009.
    13. ^ Shapiro, Helen (Winter 1991). «Determinants of Firm Entry into the Brazilian Automobile Manufacturing Industry, 1956–1968». The Business History Review. 65 (4, The Automobile Industry): 897. doi:10.2307/3117267. JSTOR 3117267. S2CID 153363903.
    14. ^ a b Berg, Jørgen Seemann (1995). King of the road i femti år: Norsk Scania AS 1945–1995 (in Norwegian). Oslo, Norway: Norsk Scania AS. p. 85. ISBN 82-993693-0-4.
    15. ^ a b «Scania buses 100 years – public service on road» (PDF). Scania. April 2011. Archived (PDF) from the original on 5 January 2016.
    16. ^ Dl, Esteban (16 June 2012). «Camión Argentino: Scania L/LT 111». camionargentino.blogspot.com.ar. Archived from the original on 1 December 2017. Retrieved 4 May 2018.
    17. ^ a b Dl, Esteban (16 February 2012). «Camión Argentino: Scania». camionargentino.blogspot.com.ar. Archived from the original on 20 October 2017. Retrieved 4 May 2018.
    18. ^ Camionero, El (2 September 2012). «Camión Argentino: Scania T 112H 4×2». camionargentino.blogspot.com.ar. Archived from the original on 20 November 2017. Retrieved 4 May 2018.
    19. ^ Dl, Esteban (30 January 2013). «Camión Argentino: Scania R 112H 4×2». camionargentino.blogspot.com.ar. Archived from the original on 20 October 2017. Retrieved 4 May 2018.
    20. ^ Camionero, El (30 June 2012). «Camión Argentino: Scania K 112». camionargentino.blogspot.com.ar. Archived from the original on 1 December 2017. Retrieved 4 May 2018.
    21. ^ Dl, Esteban (28 May 2012). «Camión Argentino: Scania BR 116». camionargentino.blogspot.com.ar. Archived from the original on 1 December 2017. Retrieved 4 May 2018.
    22. ^ Stark, Harry A., ed. (1987). Ward’s Automotive Yearbook 1987. Vol. 49. Detroit, MI: Ward’s Communications, Inc. p. 174. ISBN 0910589007.{{cite book}}: CS1 maint: ignored ISBN errors (link)
    23. ^ Kerr, John (December 1986). Barden, Paul (ed.). «View: USA». TRUCK. London, UK: FF Publishing Ltd: 30, 34.
    24. ^ «Volvo buys Scania». Diesel Net. Ecopoint. 7 August 1999. Archived from the original on 19 April 2010. Retrieved 6 October 2009.
    25. ^ «January–March 2007 Interim Report» (PDF). Wolfsburg: Volkswagen. May 2007: 1, 3. Archived (PDF) from the original on 29 October 2008. Retrieved 6 October 2009.
    26. ^ «VW CEO hints there will be no merger of Scania and MAN». Thomson Financial. Retrieved 21 March 2008. (registration required)[verification needed]
    27. ^ «Scania has become the ninth brand in the Volkswagen Group» (Press release). Volkswagen. 1 December 2008. Archived from the original on 1 October 2011. Retrieved 10 November 2009.
    28. ^ «VW’s truckmaker Scania fined 880 million euros for price fixing». Reuters. 27 September 2017. Archived from the original on 30 September 2017. Retrieved 30 September 2017.
    29. ^ «VW’s Scania truck firm fined €880m by EU for price fixing». The Guardian. 27 September 2017. Archived from the original on 30 September 2017. Retrieved 30 September 2017.
    30. ^ «International Truck and Van of the Year 2005». Transport News Network. 4 August 2005. Archived from the original on 28 November 2010. Retrieved 6 October 2009.
    31. ^ «Scania CR76». Bussnack (in Swedish and Norwegian). 2008. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 22 October 2015.
    32. ^ «Type designation system for buses and coaches, STD4218-2» (PDF). Scania. 11 January 2012. Archived from the original (PDF) on 2 July 2015.
    33. ^ «När Scania-Vabis blev Scania 1968» [When Scania-Vabis became Scania]. Bussnack (in Swedish). April 2012. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 22 October 2015.
    34. ^ «MCW Scania CR145 National Express». Flickr. 28 November 2009. Archived from the original on 20 October 2017. Retrieved 24 October 2015.
    35. ^ «Scania’s new Fencer single-deck bus offers multiple alternative fuel options». www.transportengineer.org.uk. Retrieved 23 May 2021.
    36. ^ Deakin, Tim (17 May 2021). «Scania Fencer bus range receives global launch in UK market». routeone. Retrieved 23 May 2021.
    37. ^ «Kort historikk om Norsk Scania AS per 2013» [Brief history of Scania in Norway] (PDF) (in Norwegian). Norsk Scania. 2013. Archived (PDF) from the original on 4 March 2016.
    38. ^ «New luxury coach with theatre floor from Scania». Scania. 28 November 2012. Archived from the original on 17 November 2015. Retrieved 24 October 2015.
    39. ^ «New city travel in great style – Scania Van Hool Exqui.City, gas» (PDF). Scania. 28 October 2014. Archived (PDF) from the original on 17 November 2015.
    40. ^ «Scania – Undisturbed pleasure». Kelly’s Truck and Marine Service. Archived from the original on 14 October 2009. Retrieved 6 October 2009.
    41. ^ «Scania Truck Gear». scania.com. Archived from the original on 17 October 2015. Retrieved 4 May 2018.
    42. ^ «Production units». Scania. 2008. Archived from the original on 10 October 2009. Retrieved 4 October 2009.
    43. ^ a b c d e f g h i j k «Production Plants». Volkswagen. 31 December 2008. Archived from the original on 7 January 2010. Retrieved 4 October 2009.
    44. ^ «France, Angers». Scania. 2008. Archived from the original on 8 June 2010. Retrieved 4 October 2009.
    45. ^ «Sweden, Luleå». Scania. 2008. Archived from the original on 16 July 2011. Retrieved 4 October 2009.
    46. ^ «The Nederlands, Meppel». Scania. 2008. Archived from the original on 16 July 2011. Retrieved 4 October 2009.
    47. ^ «Sweden, Oskarshamn». Scania. 2008. Archived from the original on 16 July 2011. Retrieved 4 October 2009.
    48. ^ «Brazil, São Paulo». Scania. 2008. Archived from the original on 16 July 2011. Retrieved 4 October 2009.
    49. ^ «Poland, Slupsk». Scania. 2008. Archived from the original on 13 March 2010. Retrieved 4 October 2009.
    50. ^ «Sweden, Södertälje». Scania. 2008. Archived from the original on 5 May 2010. Retrieved 4 October 2009.
    51. ^ «Russia, St. Petersburg». Scania. 2008. Retrieved 4 October 2009.[permanent dead link]
    52. ^ «Argentina, Tucamán». Scania. 2008. Archived from the original on 16 July 2011. Retrieved 4 October 2009.
    53. ^ «The Nederlands, Zwolle». Scania. 2008. Archived from the original on 16 July 2011. Retrieved 4 October 2009.
    54. ^ «Archived copy». Archived from the original on 2 April 2015. Retrieved 19 March 2015.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)
    55. ^ Sweden’s Scania to start making trucks in China after acquisition, Reuters, 24 November 2020

    External linksEdit

    Wikimedia Commons has media related to Scania AB.

    • Official website
    • The Scania Museum – Marcus Wallenberg Hall

    Coordinates: 59°10′14″N 17°38′26″E / 59.17056°N 17.64056°E

    • 1
      Scania

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > Scania

    • 2
      Scania Buses and Coaches

      авто

      «Городские и туристические автобусы Scania» (подразделение фирмы «Scania»)

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > Scania Buses and Coaches

    • 3
      Scania Driving Academy

      авто

      курсы по повышению водительского мастерства; консультационный центр по повышению профессионального мастерства водителей грузовиков и автобусов

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > Scania Driving Academy

    • 4
      Scania XPI

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > Scania XPI

    • 5
      Ecolution by Scania

      авто

      экологическая концепция фирмы «Scania»

      Программа Ecolution by Scania означает появление новой линейки экологически ориентированных продуктов и услуг. Концепция этой программы включает оптимизацию технических характеристик транспортных средств, производство автомобилей, работающих на возобновляемых видах топлива, поддержку водителей, помощь в эффективном использовании транспортного парка, а также специальные программы технического обслуживания.

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > Ecolution by Scania

    • 6
      commonality

      [ˏkɒmə`nælɪtɪ]

      1. общность (нужд и т.п.)

      Extensive parts commonality facilitates servicing and repairs, and makes trucks with Scania Opticruise familiar to any Scania service technician. — Широкая унификация деталей упрощает проведение технического обслуживания и ремонта и делает грузовые автомобили с системой Scania Opticruise хорошо знакомыми для любого техника по обслуживанию Scania.

      3.

      дипл.

      совпадение или общность (точек зрения)

      We don’t have the same commonality of interest …

      4.

      книжн.

      простой люд, простонародье

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > commonality

    • 7
      O/D

      авто

      повышенная передача, ускоряющая передача

      Scania Opticruise is available on Scania’s 8-, 12- and 12+2-speed gearboxes, the latter also with overdrive. — Система Scania Opticruise поставляется с 8-, 12- и 12+2-ступенчатыми коробками передач Scania, причем последняя также может быть с ускоряющей передачей.

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > O/D

    • 8
      overdrive

      авто

      повышенная передача, ускоряющая передача

      Scania Opticruise is available on Scania’s 8-, 12- and 12+2-speed gearboxes, the latter also with overdrive. — Система Scania Opticruise поставляется с 8-, 12- и 12+2-ступенчатыми коробками передач Scania, причем последняя также может быть с ускоряющей передачей.

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > overdrive

    • 9
      show stopper

      1) песня, танец и пр., вызывающие бурные или продолжительные аплодисменты
      2) исполнитель, вызывающий восторг публики
      3) что-либо удивляющее или очень популярное

      Новенький Scania Red Pearl R999 в ходе выставки стал шоу стоппером фирменного стенда «Scania». — The new Scania Red Pearl R999 during the exhibition became a show-stopper of the firm stand «Scania».

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > show stopper

    • 10
      show-stopper

      1) песня, танец и пр., вызывающие бурные или продолжительные аплодисменты
      2) исполнитель, вызывающий восторг публики
      3) что-либо удивляющее или очень популярное

      Новенький Scania Red Pearl R999 в ходе выставки стал шоу стоппером фирменного стенда «Scania». — The new Scania Red Pearl R999 during the exhibition became a show-stopper of the firm stand «Scania».

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > show-stopper

    • 11
      showstopper

      1) песня, танец и пр., вызывающие бурные или продолжительные аплодисменты
      2) исполнитель, вызывающий восторг публики
      3) что-либо удивляющее или очень популярное

      Новенький Scania Red Pearl R999 в ходе выставки стал шоу стоппером фирменного стенда «Scania». — The new Scania Red Pearl R999 during the exhibition became a show-stopper of the firm stand «Scania».

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > showstopper

    • 12
      close to

      близко к

      The picture looks very different when you see it close to.

      поблизости от

      около, почти

      Since it was originally unveiled in 1994, close to 150,000 trucks and buses worldwide have been delivered with Scania Opticruise — С момента первого представления в 1994 году во всем мире было произведено около 150.000 грузовиков и автобусов с системой Scania Opticruise

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > close to

    • 13
      door storage bin

      авто

      карман на внутренней поверхности двери для хранения различных вещей

      Door storage bins, each with two big bottle holders, optionally with leather armrest and leatherette door panel with embossed Scania Griffin. — Карманы на внутренней поверхности двери для хранения различных вещей с двумя подставками для больших бутылок, а также, по желанию заказчика, кожаный подлокотник и панель двери из искусственной кожи с рельефным изображением эмблемы Scania — головы грифона.

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > door storage bin

    • 14
      downhill speed

      авто

      скорость автомобиля на спусках

      The Scania Retarder was introduced in 1993, becoming the first auxiliary braking system with automated downhill speed control and with the retarder function integrated in the brake pedal. — Ретардер Scania был впервые представлен в 1993 году, став первой вспомогательной тормозной системой в своем классе с автоматическим управлением скоростью автомобиля на спусках и с функцией ретардера, встроенной в педаль тормоза.

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > downhill speed

    • 15
      long-haul truck

      магистральный грузовик

      магистральный тягач

      тягач для перевозок на дальние расстояния

      This newcomer aims to give Scania a leading position in the world market for construction vehicles, a position Scania currently enjoys for its long-haul trucks.

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > long-haul truck

    • 16
      extra pressure injection

      авто

      extra-high pressure injection (

      сокр.

      XPI)

      «впрыск (топлива) под сверхвысоким давлением»

      син.

      Common Rail

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > extra pressure injection

    • 17
      extra-high pressure injection

      авто

      extra-high pressure injection (

      сокр.

      XPI)

      «впрыск (топлива) под сверхвысоким давлением»

      син.

      Common Rail

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > extra-high pressure injection

    • 18
      heavy construction duties

      авто

      тяжелая строительная работа

      A truck specially designed for heavy construction duties is the latest addition to Scania’s new truck generation.

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > heavy construction duties

    • 19
      Lane Guard System

      авто

      Lane Guard System (LGS)

      система безопасного движения по узкой дороге

      система слежения за дорожной разметкой

      система контроля за разметкой

      || Ответом производителей стала система слежения за дорожной разметкой LGS (Lane Guard System), система предупреждения о нарушении ряда или об уходе с занимаемой полосы. У разных производителей она называется по-своему, но принцип ее работы от этого не меняется. Например, у MAN это LGS, у Mercedes-Benz – Telligent, у Scania – LDW, у DAF Trucks – LDWA, у других производителей – LA (Lane Assist).

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > Lane Guard System

    • 20
      LGS

      авто

      Lane Guard System (LGS)

      система безопасного движения по узкой дороге

      система слежения за дорожной разметкой

      система контроля за разметкой

      || Ответом производителей стала система слежения за дорожной разметкой LGS (Lane Guard System), система предупреждения о нарушении ряда или об уходе с занимаемой полосы. У разных производителей она называется по-своему, но принцип ее работы от этого не меняется. Например, у MAN это LGS, у Mercedes-Benz – Telligent, у Scania – LDW, у DAF Trucks – LDWA, у других производителей – LA (Lane Assist).

      Англо-русский универсальный дополнительный практический переводческий словарь И. Мостицкого > LGS

    См. также в других словарях:

    • SCANIA — AB Unternehmensform Aktiengesellschaft Gründung 1900 Unternehmenssitz …   Deutsch Wikipedia

    • Scania — AB Rechtsform Aktiengesellschaft Gründung 1900 Sitz Södertäl …   Deutsch Wikipedia

    • Scania AB — Unternehmensform Aktiengesellschaft Gründung 1900 Unternehmenssitz …   Deutsch Wikipedia

    • Scania — Saltar a navegación, búsqueda Scania AB es un fabricante europeo de camiones pesados, autobuses y motores a diésel, establecido en Södertälje, Suecia. Se convirtió en la novena marca propiedad del Grupo Volkswagen, después de que Volkswagen… …   Wikipedia Español

    • Scania AB — Scania Aktiebolag (publ) Tipo Subsidiaria Fundación 1891 Sede Södertälje …   Wikipedia Español

    • Scania — AB Тип …   Википедия

    • Scania AB — Расположение Сёдертелье (Швеция) Отрасль …   Википедия

    • SCANIA — regio olim Daniae, dein Sueciae, ab A. C. 1319. quô Magnus Rex, in turbis Danicis illâ potitus est, exin rursus, a tempore Olai Regis A. C. 1375. Daniae, nunc iterum Sueciae, ab A. C. 1658. pace Roschildensi ad mare Balticum, e fronte Seelandiae …   Hofmann J. Lexicon universale

    • Scania — This article is about the southernmost of the 25 traditional non administrative provinces of Sweden. For other uses, see Scania (disambiguation) and Skåne (disambiguation). Scania …   Wikipedia

    • Scania — 59°10′14″N 17°38′26″E / 59.17056, 17.64056 …   Wikipédia en Français

    • Scania-Vabis — Scania AB Unternehmensform Aktiengesellschaft Gründung 1900 Unternehmenssitz …   Deutsch Wikipedia

    Морфемный разбор слова:

    Однокоренные слова к слову:

    scania

    1 Scania

    См. также в других словарях:

    SCANIA — AB Unternehmensform Aktiengesellschaft Gründung 1900 Unternehmenssitz … Deutsch Wikipedia

    Scania — AB Rechtsform Aktiengesellschaft Gründung 1900 Sitz Södertäl … Deutsch Wikipedia

    Scania AB — Unternehmensform Aktiengesellschaft Gründung 1900 Unternehmenssitz … Deutsch Wikipedia

    Scania — Saltar a navegación, búsqueda Scania AB es un fabricante europeo de camiones pesados, autobuses y motores a diésel, establecido en Södertälje, Suecia. Se convirtió en la novena marca propiedad del Grupo Volkswagen, después de que Volkswagen… … Wikipedia Español

    Scania AB — Scania Aktiebolag (publ) Tipo Subsidiaria Fundación 1891 Sede Södertälje … Wikipedia Español

    Scania — AB Тип … Википедия

    Scania AB — Расположение Сёдертелье (Швеция) Отрасль … Википедия

    SCANIA — regio olim Daniae, dein Sueciae, ab A. C. 1319. quô Magnus Rex, in turbis Danicis illâ potitus est, exin rursus, a tempore Olai Regis A. C. 1375. Daniae, nunc iterum Sueciae, ab A. C. 1658. pace Roschildensi ad mare Balticum, e fronte Seelandiae … Hofmann J. Lexicon universale

    Scania — This article is about the southernmost of the 25 traditional non administrative provinces of Sweden. For other uses, see Scania (disambiguation) and Skåne (disambiguation). Scania … Wikipedia

    Scania — 59°10′14″N 17°38′26″E / 59.17056, 17.64056 … Wikipédia en Français

    Scania — noun A region of Sweden occupying the southernmost tip of the Scandinavian peninsula … Wiktionary

    Источник

    Как пишется скания на английском языке

    Откройте возможности нейронного машинного перевода PROMT

    PROMT.One (www.translate.ru) – бесплатный онлайн-переводчик на основе нейронных сетей (NMT) для азербайджанского, английского, арабского, греческого, иврита, испанского, итальянского, казахского, китайского, корейского, немецкого, португальского, русского, татарского, турецкого, туркменского, узбекского, украинского, финского, французского, эстонского и японского языков.

    Смотрите перевод слов и устойчивых выражений, транскрипцию и произношение в онлайн cловаре. Словари PROMT для английского, немецкого, французского, русского, испанского, итальянского и португальского языков включают миллионы слов и словосочетаний, самую современную разговорную лексику, которая постоянно отслеживается и пополняется нашими лингвистами.

    Изучайте времена и формы глаголов в английском, немецком, испанском, французском и русском языках в разделе Спряжение и склонение. Учите употребление слов и выражений в разных Контекстах. Мы собрали для вас миллионы примеров перевода на разные языки, которые помогут вам в изучении иностранных языков и подготовке домашних заданий.

    Источник

    Расшифровка типовых обозначений грузовиков Scania

    Фирма «Автопромскан» г. Киров, Кировской области, поставляет оригинальные запчасти и их аналоги ведущих европейских производителей для грузовиков Scania. Осуществляем поставку более 100 типоразмеров цепей противоскольжения для спецтехники, легковых автомобилей, грузовиков и секторов противоскольжения. Доставку в регионы осуществляем транспортными компаниями и почтово-багажными вагонами РЖД.

    Рассмотрим расшифровку системы обозначения грузовиков Скания на примере седельного тягача Scania P340LA4x2HNA New Griffin:

    L Вид транспортной задачи

    А Специализация шасси

    4×2 Колёсная формула

    H Категория условий эксплуатации

    Обычно применяется сокращенное обозначение P340 – где указывается тип кабины и код мощности двигателя грузовика Scania.

    Тип кабины

    Кабины грузовиков Scania обозначаются латинскими буквами T, P, G и R.

    Серия грузовиков Scania Т – капотного исполнения. Грузовики из серии P – бескапотные с низкой кабиной. Грузовые автомобили Скания серии G и R выпускаются с высокой бескапотной кабиной.

    Код мощности

    Код мощности – округленное значение максимальной мощности двигателя грузовика указанное в л.с.

    Вид транспортной задачи

    Грузовики Scania предназначены для выполнения различных транспортных задач:

    Латинская буква L в обозначении означает, что данный грузовик предназначен для перевозок грузов на значительные дальние расстояния с продолжительностью более одной рабочей смены. Для данных шасси характерны большие годовые пробеги.

    Грузовики с обозначением D предназначены для перевозок грузов на короткие расстояния или несколько перевозок за рабочую смену. Для данных шасси характерны небольшие годовые пробеги.

    Буква C в обозначении автомобиля Scania означает, что данный грузовик предназначен для перевозки различных строительных грузов, и для данного шасси характерны небольшие годовые пробеги.

    Специализация шасси

    Седельные тягачи Scania, c шасси предназначенным для буксировки полуприцепа обозначаются буквой A. Грузовики с одиночным шасси обозначаются буквой В, и предназначаются для установки различного кузовного оборудования.

    Колёсная формула грузовика Scania

    Колёсная формула грузового автомобиля – обозначение общего числа колёс грузовика на которые приходится нагрузка и число его ведущих колёс двумя числами. Где первая цифра общее число колёс, а вторая цифра число ведущих колёс (двускатные колеса считаются за одно). Передний мост автомобиля всегда является управляемым. Конструктивно шасси грузовых автомобилей могут быть оснащены управляемым дополнительным мостом перед передним ведущим мостом и с управляемым дополнительным мостом позади последнего ведущего моста.

    Колёсная формула 4×2 означает, что грузовик 2-осный с одним ведущим задним мостом.

    Колёсная формула 4×4 означает, что автомобиль 2-осный с двумя ведущими мостами.

    Колёсная формула 6×2 означает, что Скания 3-осный с ведущим задним мостом и одним дополнительным мостом позади ведущего моста.

    Колёсная формула 6×4 означает, что автомобиль Scania 3-осный с двумя ведущими задними мостами.

    Колёсная формула 6×6 означает, что грузовик Scania 3-осный с тремя ведущими мостами.

    Колёсная формула 8×2 означает, что грузовой автомобиль 4-осный с двумя управляемыми передними мостами, одним ведущим задним мостом и одним дополнительным мостом.

    Колёсная формула 8×4 означает, что грузовой автомобиль Scania 4-осный с двумя управляемыми передними мостами и двумя ведущими задними мостами.

    Колёсная формула 6×2/4 означает, что автомобиль Scania 3-осный с одним ведущим задним мостом и одним управляемым дополнительным мостом перед ведущим мостом.

    Колёсная формула 8×2/4 означает, что грузовик 4-осный с одним передним мостом, одним задним ведущим мостом, одним дополнительным мостом с управляемыми колесами перед ведущим мостом и дополнительным мостом позади него.

    Колёсная формула 6×2*4 означает, что автомобиль 3-осный с одним ведущим задним мостом и дополнительным мостом с управляемыми колесами позади ведущего моста.

    Колёсная формула 8×2*6 означает, что грузовик Scania 4-осный с двумя управляемыми передними мостами, одним ведущим задним мостом и дополнительным мостом с управляемыми колесами позади ведущего моста.

    Колёсная формула 8×4*4 означает, что автомобиль Скания 4-осный с одним передним мостом, двумя ведущими задними мостами и дополнительным мостом с управляемыми колесами позади заднего ведущего моста.

    Колёсная формула 6×2/2 означает, что грузовой автомобиль 3-осный с одним ведущим задним мостом и неуправляемым дополнительным мостом перед ведущим мостом.

    Колёсная формула 6×4/4 означает, что автомобиль 3-осный с одним ведущим задним мостом и ведущим передним мостом и дополнительным мостом с управляемыми колесами перед ведущим задним мостом.

    Колёсная формула 6×4*4 означает, что автомобиль 3-осный с одним ведущим задним мостом и ведущим передним мостом и дополнительным мостом с управляемыми колесами позади ведущего заднего моста.

    Колёсная формула 8×4/4 означает, что автомобиль 4-осный с двумя ведущими задними мостами и дополнительным мостом с управляемыми колесами перед ведущими мостами.

    Колёсная формула 8×4*6 означает, что автомобиль 4-осный с двумя управляемыми передними мостами, у которого первый передний мост и первый задний мост являются ведущими, а дополнительный управляемый мост расположен позади ведущего заднего моста.

    Колёсная формула 8×6 означает, что автомобиль 4-осный автомобиль с двумя управляемыми передними мостами, одним ведущим передним мостом и обоими ведущими задними мостами.

    Колёсная формула 8×6/4 означает, что автомобиль 4-осный с двумя ведущими задними мостами и ведущим передним мостом и дополнительным мостом с управляемыми колесами, расположенным перед ведущими задними мостами.

    Колёсная формула 8×8 означает, что автомобиль 4-осный с двумя управляемыми передними мостами и четырьмя ведущими мостами.

    Колёсная формула 10×4*6 означает, что автомобиль 5-осный с двумя управляемыми передними мостами, двумя ведущими задними мостами и дополнительным мостом с управляемыми колесами позади ведущих мостов.

    Колёсная формула 8×2*4 означает, что автомобиль 4-осный автомобиль с одним передним мостом, одним задним ведущим мостом, одним дополнительным мостом с управляемыми колесами позади ведущего моста и одним дополнительным мостом между ведущим мостом и мостом с управляемыми колесами.

    Категория условий эксплуатации

    Шасси грузовиков Scania подразделяются на различные классы по типам условий эксплуатации.

    Категория М означает, что шасси предназначено для эксплуатации в условиях средней сложности, т.е. по дорогам с твердым (асфальтобетонным) покрытием в хорошем состоянии.

    Категория Н означает, что грузовик Scania предназначен для эксплуатации в тяжелых условиях, для перевозки грузов по дорогам с плохим покрытием или по грунтовым дорогам в хорошем состоянии.

    Категории Е соответствуют грузовики для сверхтяжелых условий эксплуатации. Шасси которых предназначены для эксплуатации на бездорожье, по грунтовым дорогам и по дорогам с облегченным типом покрытия (булыжным, гравийным, щебеночным) в плохом или изношенном состоянии.

    Высота шасси грузовика Scania

    Обозначает относительную высоту шасси, а именно расстояние от верхней полки рамы до оси заднего ведущего моста и до оси переднего моста.

    Е Сверхнизкая высота шасси

    L Низкая высота шасси

    N Нормальная высота шасси

    S Полу высокая высота шасси

    Н Высокая высота шасси

    Подвеска грузового автомобиля Scania

    А Передняя рессорная подвеска и задняя пневматическая подвеска

    В Передняя и задняя пневматическая подвеска

    С Передняя пневматическая подвеска и задняя рессорная подвеска

    Z Рессорная подвеска спереди и сзади

    Контактная информация:
    г.Киров, Кировская обл.
    тел. (8332) 205-215
    e-mail: info@avtointeres.ru
    ICQ: 555466694

    Источник

    Теперь вы знаете какие однокоренные слова подходят к слову Как пишется скания на английском языке, а так же какой у него корень, приставка, суффикс и окончание. Вы можете дополнить список однокоренных слов к слову «Как пишется скания на английском языке», предложив свой вариант в комментариях ниже, а также выразить свое несогласие проведенным с морфемным разбором.

    Предложения со словом «scania»

    Earlier in July Stenbock had been promoted to general of infantry and had succeeded Carl Gustav Rehnskiöld as Governor-General of Scania on 25 December 1705.

    Ранее в июле Стенбок был произведен в генералы пехоты и сменил Карла Густава Реншельда на посту генерал — губернатора Скании 25 декабря 1705 года.

    Saxon troops entered Poland to recapture the royal crown of Augustus II, whilst Danish-Norwegian troops under Frederick IV invaded Scania and Bohuslän.

    Саксонские войска вошли в Польшу, чтобы вернуть королевскую корону Августа II, в то время как датско — норвежские войска под командованием Фридриха IV вторглись в Сканию и Богуслен.

    Thousands of people died in Scania, mainly in Göinge and the northeastern parts of the region, while neighboring villages were free from plague-related deaths.

    Тысячи людей умерли в Скании, главным образом в Геринге и северо — восточной части региона, в то время как соседние деревни были свободны от смертей, связанных с чумой.

    The red kite is the landscape bird of Scania, and the coat of arms of the municipality of Tomelilla.

    Красный Змей — пейзажная птица Скании и герб муниципалитета Томелильи.

    The kite is often seen along the roadsides and roaming the open colourful wheat and rapeseed fields of Scania.

    Змея часто можно увидеть вдоль обочин дорог и бродящим по открытым цветным пшеничным и рапсовым полям Скании.

    One of the best places to see the red kite in Scandinavia is Scania in southern Sweden.

    Одним из лучших мест, где можно увидеть красного змея в Скандинавии, является Scania в южной Швеции.

    In the summer of 1710 Sweden was hit by a bad harvest, and starving soldiers in Scania were forced to steal food from the peasants.

    Летом 1710 года на Швецию обрушился неурожай, и голодающие солдаты в Скании были вынуждены воровать продовольствие у крестьян.

    Drawing of a silver-gilted Thor’s hammer found in Scania, Sweden.

    Рисунок позолоченного серебряного молота Тора, найденного в Скании, Швеция.

    Only 35 were produced; 25 on Leyland Tiger chassis for Ulsterbus and 10 Scania K93CRBs for Yorkshire Traction.

    Было выпущено только 35; 25 на шасси Leyland Tiger для Ulsterbus и 10 Scania K93crb для Yorkshire Traction.

    The griffin is used in the logo of United Paper Mills, Vauxhall Motors, and of Scania and its former partners Saab Group and Saab Automobile.

    Гриффин используется в логотипе United Paper Mills, Vauxhall Motors, а также Scania и ее бывших партнеров Saab Group и Saab Automobile.

    The grooves under overhangs in Scania cannot have been used as sightlines in this suggested manner.

    Канавки под выступами в Scania не могли быть использованы в качестве линий визирования таким предложенным способом.

    Early Cambrian sandstones overlying the peneplain in southern Norway, Scania and Bornholm have likely never been recycled.

    Раннекембрийские песчаники, покрывающие пенеплейн в Южной Норвегии, Скании и Борнхольме, вероятно, никогда не перерабатывались.

    By 1103, the first archbishopric was founded in Scandinavia, at Lund, Scania, then part of Denmark.

    К 1103 году первое архиепископство было основано в Скандинавии, в Лунде, Скании, тогда входившей в состав Дании.

    May bought a Scania P94D, Clarkson bought a Renault Magnum and Hammond bought an ERF EC11.

    Мэй купила Scania P94D, Кларксон — Renault Magnum, а Хэммонд — ERF EC11.

    Opinions are divided as to whether the location was at Helgeå in Uppland or the Helge River of eastern Scania.

    Мнения разделились относительно того, было ли это место в Хельге в Уппланде или на реке Хельге в восточной части Скании.

    In eastern Denmark and Scania one-person graves occur primarily in flat grave cemeteries.

    В Восточной Дании и Скании одноместные могилы встречаются в основном на плоских могильных кладбищах.

    Further examples include the Scania K380IB 8×2.

    Другие примеры включают Scania K380IB 8×2.

    The new King granted Rehnskiöld the title of Baron, appointed him Governor-General of Scania and Lieutenant-General of cavalry.

    Новый король пожаловал Реншельду титул барона, назначил его генерал — губернатором Скании и генерал — лейтенантом кавалерии.

    In Scania, Rehnskiöld was the owner of Allerup and Torup farms.

    В Скании Реншельд был владельцем ферм Аллеруп и Торуп.

    He owned the largest collection of oxen in all of Scania; 112 pairs in total.

    Он владел самой большой коллекцией волов во всей Скании — всего 112 пар.

    Rehnskiöld proceeded to Scania and defended it from an invasion threat.

    Реншельд проследовал в Сканию и защитил ее от угрозы вторжения.

    On 14 April 1868, a meeting was arranged between Louise and Frederick at Bäckaskog Castle in Scania.

    14 апреля 1868 года состоялась встреча Луизы и Фредерика в замке Бекаског в Скании.

    In contrast, modern-day Denmark has no such runestones, but there is a runestone in Scania which mentions London.

    В отличие от этого, современная Дания не имеет таких рунных камней, но в Scania есть рунный камень, который упоминает Лондон.

    Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как написать сканер портов
  • Как написать скайп на английском
  • Как написать скайп адрес
  • Как написать сказочный патруль
  • Как написать сказочную историю