Как пишется датсун на английском

DATSUN (яп. ダットサン даттосан) (Датсан, Датсун — от яп. datto — «заяц» и англ. sun — «солнце») — японская автомобильная компания, начавшая свое существование в XX веке. А также марка японских автомобилей, производившихся с 1931 по 1986 год. С 1934 года является частью компании Nissan.
Производство автомобилей Datsun было возобновлено в 2013 году.

Компания, которая теперь называется Datsun, была образована в 1911 году под именем Кайсинся (яп. 快進社) человеком по имени М. Хасимото. Его мечтой было делать автомобили, подходящие для Японии, а также экспортировать их за рубеж.

В 1914 был выпущен автомобиль, получивший название DAT-GO (по англ. — DAT-Car), DAT — это аббревиатура, сложенная из первых букв имен соучредителей компании : Дэн Кэндзиро (яп. 田健治郎, Den Kenjirō), Аояма Рокуро (яп. 青山禄郎, Aoyama Rokurō), Такэути Мэйтаро (яп. 竹内明太郎, Takeuchi Meitarō).
DAT-GO — первый автомобиль Datsun, выпущенный в 1914 году. И одновременно первый в мире серийный японский автомобиль.
К тому же слово dat (ну, точнее datto) по-японски означает «заяц» — получился изящный ход, символизировавший, что DAT-Go был проворный и юркий, «словно заяц». А потом еще маркетологи вошли во вкус и заявили, что DAT символизирует три основных достоинства автомобилей компании (что характерно, на английском языке): durable (надежные), attractive (привлекательные) и trustworthy (заслуживающие доверия). А так же современные: Dream (мечта), Accessibility (доступность), Trust (доверие).

В 1918 году фирма была переименована в Kwaishinsha Motor Car Co., Ltd. В 1925 — в DAT Jidosha & Co., Ltd.

В 1926 компания провела слияние с Jitsuyo Jidosha Co., Ltd., базирующейся в г. Осака. Эта фирма была основана в 1919 году в качестве дочернего предприятия компании Kubota. В 1920 году Jitsuyo Jidosha начала выпуск трёхколесного автомобиля «Горэм» (по фамилии американского инженера Уильяма Горэма, сыгравшего значительную роль в развитии компании Nissan) с закрытой кабиной, а на следующий год представила его четырёхколесную версию. С 1923 по 1925 Jitsuyo Jidosha Co., Ltd. выпускала лёгкие машины и грузовики под маркой Lila. В результате слияния название DAT поменялось на DAT Jidosha Seizo Co., Ltd.

В 1926 компания провела слияние с Jitsuyo Jidosha Co., Ltd., базирующейся в г. Осака. Эта фирма была основана в 1919 году в качестве дочернего предприятия компании Kubota. В 1920 году Jitsuyo Jidosha начала выпуск трёхколесного автомобиля «Горэм» (по фамилии американского инженера Уильяма Горэма, сыгравшего значительную роль в развитии компании Nissan) с закрытой кабиной, а на следующий год представила его четырёхколесную версию. С 1923 по 1925 Jitsuyo Jidosha Co., Ltd. выпускала лёгкие машины и грузовики под маркой Lila. В результате слияния название DAT поменялось на DAT Jidosha Seizo Co., Ltd.

В 1930 году правительство Японии выпустило постановление, позволяющее управлять автомобилями с объёмом двигателя меньше 500 см³ без водительского удостоверения. DAT Jidosha Seizo Co., Ltd. начала разработку серии машин с объёмом двигателя в 495 см³, чтобы занять новый сегмент рынка.

В 1931 году DAT Jidosha Seizo Co., Ltd. стала дочерней компанией Tobata Casting Co., Ltd.
Первые автомобили с двигателями 495 см³, выпущенные компанией, были сначала названы Datson, то есть «сын DAT». Имя должно было указывать на меньший, по сравнению с предыдущими моделями, размер новых автомобилей. Однако «SON» созвучно с японским словом, обозначающим «ущерб», немного подумав, в компании решили заменить одну букву, заодно придумав красивое обоснование для рекламы. Так Datson превратился в Datsun — и звучит «безопаснее», и окольными путями напоминает о стране-производителе. Ведь sun — по-английски «солнце», а это — отсылка к «Стране восходящего солнца», да и на флаге Японии солнце изображено, поэтому в 1933 году название было изменено на Datsun.

Первый прототип нового автомобиля был завершен летом 1931 года. Серийная машина получила название Datson Type 10. Уже в 1932 году было продано около 150 автомобилей модели Type 11. В 1933 году правительство Японии пересмотрело правила — без водительского удостоверения теперь можно было управлять машиной с двигателем до 750 см³, поэтому Datsun увеличил объём своих двигателей до максимального значения. Новая модель именовалась Type 12. К тому времени снова произошла реорганизация, и свет увидела Jidosha Seizo Co., Ltd., которая взяла на себя все операции, связанные с производством автомобилей Datsun, будучи подразделением Tobata Casting Co., Ltd. Денежные средства, необходимые для появления Jidosha Seizo Co., Ltd., были инвестированы компаниями Nihon Sangyo Co., Ltd. и Tobata Casting Co., Ltd.

В 1934 году название компании было изменено на Nissan Motor Co., Ltd. в связи с тем, что Nihon Sangyo Co., Ltd. стала её 100% инвестором.

С 1935 года для производства Datsun начали использовать настоящий производственный конвейер, следуя примеру Генри Форда. У выпускаемых автомобилей было очень много общего с популярными моделями Austin Motor Cars того периода, например, с Austin 7.

После вступления Японии в войну с Китаем в 1937 производство легковых автомобилей было ограничено. В 1938 году была представлена модель Datsun Type 17, а после этого завод Datsun в городе Иокогама сконцентрировался на выпуске грузовиков для Японской императорской армии.
После окончания Тихоокеанской войны, мощности Datsun использовались для выпуска грузовиков, предназначенных для стран оккупации. Это продолжалось до восстановления автомобильной промышленности в 1947 году. В начале 1950-х у моделей Datsun все так же наблюдались заимствования от автомобилей Austin Motor Company. В 1954 году было заключено соглашение между Nissan Motor Co., Ltd. и Austin Motor Company, в результате чего инженеры Nissan получили доступ к технологиям Austin, а на заводах Nissan началось производство Austin A40 и A50 Cambridge.

В 1958 году начались поставки автомобилей Datsun в США, а в 1964 году Nissan стала первой японской компанией, вошедшей в десятку крупнейших авто-импортеров в США. В 1962 году начались поставки автомобилей в Европу. Первое зарубежное сборочное производство Nissan было открыто в 1959 году на острове Тайвань.

Отказ от использования бренда
В 1981 году Nissan подписал соглашение с Volkswagen о производстве и продаже легковых автомобилей в Японии.

Осенью 1981 года было объявлено решение — отказаться от использования фирменного знака Datsun в целях укрепления торговой марки компании Nissan. В первую очередь это касалось рынка США. Обоснованием служил тот факт, что изменение названия поможет в реализации глобальной стратегии компании. Однако, многие полагают, что важнейшим мотивом было следующее: изменение названия должно было поспособствовать увеличению продаж Nissan на рынке акций и облигаций в США. Кроме того, бренд Nissan фактически отсутствовал в США, в то время как названия брендов Toyota или Honda использовались американцами в обиходе.

Кампания по переименованию длилась в течение трёх лет — с 1982 по 1984. Стоит отметить, что на автомобили под брендом Datsun, начиная с конца 1970-х годов, постепенно добавляли небольшие значки «Nissan» и «Datsun by Nissan». Хотя на некоторых экспортных рынках автомобили продолжали обозначаться как значками Datsun, так и значками Nissan, вплоть до 1986 года.
Смена названия стоила корпорации Nissan порядка 500 млн $. Операционные расходы, включающие смену значков в 1100 дилерских центрах Datsun, составили около 30 млн $. Ещё 200 млн $ было потрачено с 1982 по 1986 год на рекламные кампании, когда слоган «Нами движет Datsun!» (англ. Datsun, We Are Driven!) уступил место лозунгу «Имя ему — Nissan» (англ. The Name is Nissan). Ещё 50 млн $ было потрачено на рекламные объявления Datsun, которые были оплачены, но приостановились или никогда не использовались. Через пять лет после завершения программы переименования марка Datsun все ещё оставалась более знакомой для потребителей, чем Nissan.

Возрождение бренда
В 2012 году компания Nissan приняла решение о возрождении бренда Datsun. В 2013 году вернувшийся бренд стал производить бюджетные автомобили для стран с быстрорастущим автомобильным рынком. Официальная презентация нового Datsun Go состоялась 15 июля 2013 года в Индии.

Интересный факт, что первый автомобиль был DAT GO, а после возрождения бренда первым авто также стал Datsun GO.

По состоянию на 2020 год автомобили марки Datsun официально продаются в Индии, Индонезии, Непале, Южной Африке, Ливане, Малайзии, России, Казахстане и Белоруссии.
Datsun в мире
Официальная презентация нового хетчбэка Go состоялась 15 июля 2013 года в Индии. Это был первый Datsun, выпущенный после возвращения бренда на рынок.

Осенью того же года состоялась премьера семиместного минивэна Go+ в Индонезии. Открытая презентация российских моделей Datsun on-DO и Datsun mi-DO состоялась в августе 2014 года на Московском Автосалоне. Последний выпущенный Datsun на данный момент – Datsun redi-GO, представленный на рынке Индии с 14 апреля 2016 года.

На рынке Южной Африки в настоящее время присутствует версия Datsun Go в модификациях Go Mid, Go Lux и Go REMIX. Автомобили отличаются от своей базовой версии специальными аксессуарами, такими как спойлер, цвет интерьера и прочими.

Присутствие моделей Datsun в мире: Россия, Казахстан, Белоруссия, Ливан – Datsun on-DO, mi-DO. Индонезия, Южная Африка – Datsun Go, Go+. Индия – Datsun Go, Go+, Redi-Go.
Datsun в России
В 2012 году альянс Renault-Nissan принял решение возродить бренд для развивающихся рынков России, Индии, Индонезии и Южной Африки. В том же году Nissan подписал соглашение с АвтоВАЗ о разработке, подготовке производства и сборке автомобилей Datsun на заводе в Тольятти. Весной 2014 года президент Renault-Nissan лично представил первую модель Datsun для российского рынка – Datsun on-DO, продажи которой начались уже 4 сентября того же года.
Datsun on-DO длиннее на 8 см за счет заднего свеса в отличие от своего прародителя, имеет оригинальное оформление передка и задней части, тогда как центр кузова повторяет «грантовский». Изменены настройки подвески, чтобы сделать ее комфортнее, улучшена шумоизоляция колесных арок. Datsun получил перенастроенный электроусилитель и более производительные тормозные механизмы.
Юси Сайто, технический руководитель российского проекта Datsun объяснил более детально: да, Datsun on-DO использует в основном российские компоненты, во много унифицированные с Lada Granta. Но не надо думать, что мы просто взяли машину и надели на нее другой кузов. Нет, команда интернациональных специалистов, включая японцев, подвергла конструкцию Granta критическому анализу – были даже испытания в Японии, внесли ряд изменений: усилили кузов, перенастроили подвеску и тормоза, добавили обратной связи по рулю, заменили сиденья, творчески переработали интерьер, а также улучшили качество его подгонки. Проще говоря, постарались придать российскому продукту толику японского перфекционизма. Дизайн Datsun on-DO так же моделировали именно в Японии! Так же в автомобилях Datsun контроль качества в конце конвейера более жёсткий.

27 августа 2014 года на Московском автосалоне состоялась премьера второй российской модели марки Datsun – хетчбэка Datsun mi-DO. Модель построена на базе Lada Kalina. От своего российского прототипа хетчбэк отличается, в числе прочего, высоким дорожным просветом в 174 мм и японской автоматической коробкой передач Jatco. У хетчбэка те же характеристики, что достались седану Datsun – двигатель объемом 1,6 л, отдача которого составляет 87 л.с.
Позже на Datsun стали ставить и шестнадцати клапанные двигатели объемом 1,6 л на 106 л.с.

В 2020 году Datsun on-DO получил обновление, а именно изменения в обновленной модели Datsun on-DO коснулись в первую очередь экстерьера автомобиля. Благодаря новому современному дизайну переднего бампера от модели mi-DO автомобиль имеет актуальный вид. А так же новую форму зеркал заднего вида со светодиодными указателями поворотов, кроме того, они способствуют меньшему загрязнению кузова и снижению аэродинамических шумов.

Как правильно произносится Datsun
Datsun произносится как «Датсан» — ведь английское слово sun читается как «сан». Но не все так просто!
Самое удивительное, что и носители английского языка, и японцы произносят это название очень хитро: что-то типа «Датсн», то есть последний гласный слышится с трудом и представляет собой гибрид «а», «о» и «у». Ударение, соответственно, переносится, но с этим и так все понятно: даже если бы в английском произношении четко звучало «у», такое было бы возможно только с ударением на первый слог. Согласно практической транскрипции английского языка, буква u дает звук «у» только в безударной позиции, за редкими исключениями. Но ладно ударение, как быть с последним гласным? Кажется, намечается некоторая путаница?
Есть один важный момент: по-японски название марки пишется как ダットサン, что по-русски будет звучать как «даттосан» — если отталкиваться от написания, то последним гласным будет именно а, следовательно, правильный вариант произношения — «Датсан». При этом ударение в японском языке — волнообразное, то есть определить конкретный ударный слог не-носителю японского языка весьма непросто — этот слог «плавает» в речи носителя.
Однако с учетом того, что однозначно правильный вариант в мировой традиции так и не устоялся, не будет зазорным следовать варианту «Датсун» официального представительства марки в России — сами видите, какая неразбериха творится: японцы взяли английское слово и произносили его на английский манер. Носители английского взяли японское название, взятое из английского языка, и стали произносить его тоже непонятно как.
Datsun ПРАВИЛЬНО: «Датсан», но и «Датсун» тоже можно использовать как вариант оф. представительства в России (тем более если читать просто по буквам так и выходит). Хотя если вы скажите как американцы и японцы «Датсн» или «Даттосан» — тоже будет правильно!
Кстати «on-DO» с японского переводится как свобода передвижения!

Фото в бортжурнале Datsun on-Do

For the New Zealand rock band, see The Datsuns.

Datsun (, )[1] was a Japanese automobile manufacturer brand owned by Nissan. Datsun’s original production run began in 1931. From 1958 to 1986, only vehicles exported by Nissan were identified as Datsun. Nissan phased out the Datsun brand in March 1986, but relaunched it in June 2013 as the brand for low-cost vehicles manufactured for emerging markets. Nissan considered phasing out the Datsun brand for a second time in 2019 and 2020,[2] eventually discontinuing the struggling brand in April 2022.[3]

Datsun

Datsun logo.svg
Industry Automotive
Founded Original: 1931; 92 years ago
Relaunch: 2013; 10 years ago
Defunct Original: 1986
Relaunch: 2022
Fate Discontinued
Headquarters Tokyo, Japan

Area served

  • India
  • Indonesia
  • South Africa

Key people

  • Yoshisuke Ayukawa (Nissan founder)
  • Katsuji Kawamata (Nissan president)
  • Yutaka Katayama (Nissan USA president)
  • José Román, CEO of new Datsun brand
Products Automobiles, light trucks
Parent Nissan
Website datsun.com

In 1931, DAT Motorcar Co. chose to name its new small car «Datson», a name which indicated the new car’s smaller size when compared to the DAT’s larger vehicle already in production. When Nissan took control of DAT in 1934, the name «Datson» was changed to «Datsun», because «son» also means «loss» ( son) in Japanese and also to honour the sun depicted in the national flag – thus the name Datsun: Dattosan (ダットサン, Dattosan).[4] The Datsun name is internationally well known for the 510, Fairlady roadsters, and the Z and ZX coupés.

HistoryEdit

Origin of DatsunEdit

Further information: Nissan

Before the Datsun brand name came into being, an automobile named the DAT car was built in 1914, by the Kaishinsha Motorcar Works (快進自動車工場, Kaishin Jidōsha Kōjō), in the Azabu-Hiroo District in Tokyo. The new car’s name was an acronym of the initials of the company partners

  • Kenjirō Den (田 健次郎, Den Kenjirō)
  • Rokurō Aoyama (青山 禄朗, Aoyama Rokurō)
  • Meitarō Takeuchi (竹内 明太郎, Takeuchi Meitarō).[5]

Incidentally, datto (how a native Japanese speaker would pronounce «dat») means to «dash off like a startled rabbit» (脱兎), which was considered a good name for the little car.[6] The firm was renamed Kaishinsha Motorcar Co. in 1918, seven years after their establishment and again, in 1925, to DAT Motorcar Co. DAT Motors constructed trucks in addition to the DAT passenger cars. In fact, their output focused on trucks since there was almost no consumer market for passenger cars at the time. Beginning in 1918, the first DAT trucks were assembled for the military market. The low demand from the military market during the 1920s forced DAT to consider merging with other automotive industries. In 1926 the Tokyo-based DAT Motors merged with the Osaka-based Jitsuyo Jidosha Co., Ltd. (実用自動車製造株式会社, Jitsuyō Jidōsha Seizō Kabushiki-Gaisha) also known as Jitsuyo Motors (established 1919, as a Kubota subsidiary) to become DAT Automobile Manufacturing Co., Ltd. (ダット自動車製造株式会社, Datto Jidōsha Seizō Kabushiki-Gaisha) in Osaka until 1932. (Jitsuyo Jidosha began producing a three-wheeled vehicle with an enclosed cab called the Gorham in 1920, and the following year produced a four-wheeled version. From 1923 to 1925, the company produced light cars and trucks under the name of Lila.[7])

The DAT corporation had been selling full size cars to Japanese consumers under the DAT name since 1914.[8] In 1930, the Japanese government created a ministerial ordinance that allowed cars with engines up to 500 cc to be driven without a license.[9] DAT Automobile Manufacturing began development of a line of 495 cc cars to sell in this new market segment, calling the new small cars «Datson» – meaning «Son of DAT». The name was changed to «Datsun» two years later in 1933.[10]

The first prototype Datson was completed in the summer of 1931.[11] The production vehicle was called the Datson Type 10, and «approximately ten» of these cars were sold in 1931.[12] They sold around 150 cars in 1932, now calling the model the Datsun Type 11.[12] In 1933, government rules were revised to permit 750 cc (46 cu in) engines, and Datsun increased the displacement of their microcar engine to the maximum allowed.[12] These larger displacement cars were called Type 12s.[13]

By 1935, the company had established a true production line, following the example of Ford, and were producing a car closely resembling the Austin 7.[14] There is evidence that six of these early Datsuns were exported to New Zealand in 1936, a market they then re-entered in May 1962.[15] In 1937, Datsun’s biggest pre-war year, 8593 were built, with some exported to Australia in knock-down form.[6]

After Japan went to war with China in 1937, passenger car production was restricted, so by 1938, Datsun’s Yokohama plant concentrated on building trucks for the Imperial Japanese Army.[14]

When the Pacific War ended, Datsun would turn to provide trucks for the Occupation forces.[14] This lasted until car production resumed in 1947.[14] As before the war, Datsun closely patterned their cars on contemporary Austin products: postwar, the Devon and Somerset were selected.[14] For Datsun’s smaller cars (and trucks), such as the DB and DS series, they depended on designs based on the pre-war Austin Seven. The heavier trucks, meanwhile, were based on Chevrolet’s 1937 design with an engine of Graham-Paige design. Nissan also built the 4W60 Patrol, based on the Willys Jeep, and the 4W70 Carrier, based on the Dodge M37. Not until January 1955 did Datsun offer a fully indigenous design.[14]

That year, the Occupation returned production facilities to Japanese control, and Datsun introduced the 110 saloon and the 110-based 120 pickup.[14]

Datsun in the American marketEdit

The «classic» Datsun logo, based on the Flag of Japan and Japan’s nickname as the «Land of the Rising Sun». After the Nissan rebrand, the logo remained the same, with «Datsun» replaced by «Nissan».

The use of the Datsun name in the American market derives from the name Nissan used for its production cars. In fact, the cars produced by Nissan already used the Datsun brand name, a successful brand in Japan since 1932, long before World War II. Before the entry into the American market in 1958, Nissan did not produce cars under the Nissan brand name, but only trucks. Their in-house-designed cars were always branded as Datsuns. Hence, for Nissan executives it would be only natural to use such a successful name when exporting models to the United States. Only in the 1960s did Datsun begin to brand some automobile models as Nissans, like the Patrol and a small test batch of about 100 Cedric luxury sedans,[16] and then not again until the 1980s. The Japanese market Z-car (sold as the Fairlady Z) also had Nissan badging. In the United States, the Nissan branch was named «Nissan Motor Corporation in U.S.A.«, and chartered on September 28, 1960, in California, but the small cars the firm exported to America were still named Datsun.

Corporate choice favored Datsun, so as to distance the parent factory Nissan’s association by Americans with Japanese military manufacture. In fact Nissan’s involvement in Japan’s military industries was substantial. The company’s car production at the Yokohama plant shifted towards military needs just a few years after the first passenger cars rolled off the assembly line, on April 11, 1935. By 1939 Nissan’s operations had moved to Manchuria, then under Japanese occupation, where its founder and President, Yoshisuke Ayukawa, established the Manchurian Motor Company to manufacture military trucks.

Ayukawa, a well-connected and aggressive risk taker, also made himself a principal partner of the Japanese Colonial Government of Manchukuo.[17] Ultimately, Nissan Heavy Industries emerged near the end of the war as an important player in Japan’s war machinery. After the war ended, Soviet Union seized all of Nissan’s Manchuria assets, while the Occupation Forces made use of over half of the Yokohama plant. General MacArthur had Ayukawa imprisoned for 21 months as a war criminal. After release he was forbidden from returning to any corporate or public office until 1951. He was never allowed back into Nissan, which returned to passenger car manufacture in 1947 and to its original name of Nissan Motor Company Ltd. in 1949.

American service personnel in their teens or early twenties during the Second World War would be in prime car-buying age by 1960, if only to find an economical small second car for their growing family needs. Yutaka Katayama (Mr. «K»), former president of Nissan’s American operations, would have had his personal wartime experiences in mind supporting the name Datsun. Katayama’s visit to Nissan’s Manchuria truck factory in 1939 made him realise the appalling conditions prevalent on the assembly lines, leading him to abandon the firm.[18] In 1945, near the end of the war, Katayama was ordered to return to the Manchurian plant, however he rebuffed these calls and refused to return.

Katayama desired to build and sell passenger cars to people, not to the military; for him, the name «Datsun» had survived the war with its purity intact, not «Nissan«. This obviously led Katayama to have problems with the corporate management. The discouragement felt by Katayama as regards his prospects at Nissan, led to his going on the verge of resigning, when Datsun’s 1958 Australian Mobilgas victories vaulted him, as leader of the winning Datsun teams, to national prominence in a Japan bent on regaining international status.

The company’s first product to be exported around the world was the 113, with a proprietary 25 hp (19 kW; 25 PS) 850 cc (52 cu in) four-cylinder engine.[19]

Datsun entered the American market in 1958, with sales in California.[20] By 1959, the company had dealers across the U.S.[20] and began selling the 310 (known as Bluebird domestically).[20] From 1962 to 1969 the Nissan Patrol utility vehicle was sold in the United States (as a competitor to the Toyota Land Cruiser J40 series), making it the only Nissan-badged product sold in the US prior to that name’s introduction worldwide decades later.

From 1960 on, exports and production continued to grow. A new plant was built at Oppama, south of Yokohama; it opened in 1962. The next year, Bluebird sales first topped 200,000, and exports touched 100,000.[20] By 1964, Bluebird was being built at 10,000 cars a month.[20]

For 1966, Datsun debuted the Sunny/1000, allowing kei car owners to move up to something bigger.[20] That same year, Datsun won the East African Safari Rally and merged with Prince Motors, giving the company the Skyline model range, as well as a test track at Murayama.[20]

The company introduced the Bluebird 510 in 1967.[20] This was followed in 1968 with the iconic 240Z, which proved affordable sports cars could be built and sold profitably: it was soon the world’s #1-selling sports car.[21] It relied on an engine based on the Bluebird and used Bluebird suspension components.[22] It would go on to two outright wins in the East African Rally.[22]

Katayama was made Vice President of the Nissan North American subsidiary in 1960, and as long as he was involved in decision making, both as North American Vice President from 1960 to 1965, and then President of Nissan Motor Company U.S.A. from 1965 to 1975, the cars were sold as Datsuns. «What we need to do is improve our car’s efficiency gradually and creep up slowly before others notice. Then, before Detroit realizes it, we will have become an excellent car maker, and the customers will think so too. If we work hard to sell our own cars, we won’t be bothered by whatever the other manufacturers do. If all we do is worry about the other cars in the race, we will definitely lose.»[23]

Datsun in EuropeEdit

Datsun Cherry 100A (E10, 1970-1977)

In 1935, the very first Datsun-badged vehicle was shipped to Britain by car magnate Sir Herbert Austin. The vehicle, a Type 14, was never meant for the road or production, but was a part of a patent dispute as Austin saw a number of similarities to the car with the Austin 7 Ruby.[24] Nissan began exporting Datsun-badged cars to the United Kingdom in 1968, at which time foreign cars were a rarity, with only a small percentage of cars being imported – some of the most popular examples at the time including the Renault 16 from France and Volkswagen Beetle from West Germany. The first European market that Nissan had entered was Finland, where sales began in 1962. Within a few years, it was importing cars to most of Western Europe.[25]

Datsun was particularly successful on the British market. It sold just over 6,000 cars there as late as 1971, but its sales surged to more than 30,000 the following year and continued to climb over the next few years, with well-priced products including the Cherry 100A and Sunny 120Y proving particularly popular, at a time when the British motor industry was plagued by strikes and British Leyland in particular was gaining a reputation for building cars which had major issues with build quality and reliability. During the 1970s and early 1980s, Nissan frequently enjoyed the largest market share in Britain of any foreign carmaker.[26]

By the early 1980s, the Nissan badge was gradually appearing on Datsun-badged cars, and eventually the Datsun branding was phased out, the final new car with a Datsun badge being the Micra supermini, launched in Britain from June 1983.[27] By the end of 1984, the Datsun branding had completely disappeared in Britain, although it lingered elsewhere until 1986.[28]

RebrandingEdit

In Japan, there appears to have been what probably constituted a long-held ‘official’ company bias against use of the name «Datsun».[29] At the time, Kawamata was a veteran of Nissan, in the last year of his presidency, a powerful figure whose experience in the firm exceeded two decades. His rise to its leadership position occurred in 1957 in part because of his handling of the critical Nissan workers’ strike that began May 25, 1953, and ran for 100 days. During his tenure as president, Kawamata stated that he «regretted that his company did not imprint its corporate name on cars, the way Toyota does. ‘Looking back, we wish we had started using Nissan on all of our cars,’ he says. ‘But Datsun was a pet name for the cars when we started exporting.'»[30]

Ultimately, the decision was made to stop using the brand name Datsun worldwide, in order to strengthen the company name Nissan.

«The decision to change the name Datsun to Nissan in the U.S. was announced in the autumn (September/October) of 1981. The rationale was that the name change would help the pursuit of a global strategy. A single name worldwide would increase the possibility that advertising campaigns, brochures, and promotional materials could be used across countries and simplify product design and manufacturing. Further, potential buyers would be exposed to the name and product when traveling to other countries. Industry observers, however, speculated that the most important motivation was that a name change would help Nissan market stocks and bonds in the U.S. They also presumed substantial ego involvement, since the absence of the Nissan name in the U.S. surely rankled Nissan executives who had seen Toyota and Honda become household words.»[31]

Ultimately, the name change campaign lasted for a three-year period from 1982 to 1984 – Datsun badged vehicles had been progressively fitted with small «Nissan» and «Datsun by Nissan» badges from the late 1970s onward until the Nissan name was given prominence in 1983 – although in some export markets, vehicles continued to wear both the Datsun and Nissan badges until 1986. In the United Kingdom for example, the Nissan name initially was used as a prefix to the model name, with Datsun still being used as the manufacturer’s name (e.g. Datsun-Nissan Micra) from 1982 until 1984. In the United States, the Nissan name was used for some new vehicles for 1982 such as the Nissan Stanza and the Nissan Sentra while the Datsun name was used on existing vehicles through 1983 including – confusingly enough – the Datsun Maxima, which like the Stanza and Sentra was also a new model for 1982, albeit as a renamed Datsun 810. The Maxima and Z continue in production in North America as of 2021, as Nissan’s last direct link to its Datsun years.

The name change had cost Nissan a figure in the region of US$500 million. Operational costs included the changing of signs at 1,100 Datsun dealerships, and amounted to US$30 million. Another US$200 million were spent during the 1982 to 1986 advertising campaigns, where the «Datsun, We Are Driven!» campaign (which was adopted in late 1977 in the wake of the 1973 oil crisis and subsequent 1979 energy crisis) yielded to «The Name is Nissan» campaign (the latter campaign was used for some years beyond 1985). Another US$50 million was spent on Datsun advertisements that were paid for but stopped or never used.[32] Five years after the name change program was over, Datsun still remained more familiar than Nissan.[33]

Datsun truckEdit

In 2001, Nissan marketed its D22 pick-up model in Japan with the name Datsun. This time however, the use of the brand name was wholly restricted to this one specific model name. Production of this model was between May 2001 and October 2002.[34]

RelaunchEdit

On 20 March 2012, it was announced that Nissan would revive the Datsun marque as a low-cost car brand for use in Indonesia, Nepal, South Africa, India, and Russia,[35] and on 15 July 2013, nearly three decades after it was phased out, the name was formally resurrected. Nissan said the brand’s reputation for value and reliability would help it gain market share in emerging markets.[36]

The Datsun brand was relaunched in New Delhi, India, with the Datsun Go, which went on sale in India in early 2014.[37][38] Datsun models are sold in Indonesia, Russia, India, Nepal and South Africa since 2014.[5][39] The brand entered Kazakhstan in 2015,[40] and Belarus[41] and Lebanon[42] in 2016.

The Datsun Go is being built at the Renault-Nissan plant in Chennai, India. It was also produced in Indonesia. The Go is based on the same Nissan V platform as the Nissan Micra.[43] The Go+, a 5+2 seater station wagon, was added to the range in September 2013.[44]

In February 2014, the redi-Go concept car was presented.[45] The redi-Go crossover became available in India mid-2015.[46]

In April 2014, the first model for the Russian market, the Datsun on-Do based on Lada Granta, was launched.[47]

In November 2019, it was announced that Datsun would stop its production in Indonesia and Russia in 2020.[48][49]

In April 2022, Nissan announced that it is shutting down the production of Datsun cars in India.[50]

ModelsEdit

  • Datsun Go (2013–2022)
  • Datsun Go+ (2013–2022)
  • Datsun on-Do (2014–2020)
  • Datsun mi-Do (2015–2020)
  • Datsun redi-Go (2016–2022)
  • Datsun Cross (2018–2020)

See alsoEdit

  • Datsun Sports
  • Laurence Hartnett
  • Yutaka Katayama
  • Nissan
  • Nissan Motor Car Carrier
  • Sports Car International Top Sports Cars

ReferencesEdit

  1. ^ Wells, John C. (2008). Longman Pronunciation Dictionary (3rd ed.). Longman. ISBN 978-1-4058-8118-0.
  2. ^ Gastelu, Gary (13 May 2020). «Nissan is killing Datsun again, report says». Fox News. Archived from the original on 19 May 2020.
  3. ^ Pappas, Thanos (22 April 2022). «Datsun Is Officially Dead For The Second Time Around». Car Scoops. Retrieved 25 April 2022.
  4. ^ Consumano, Michael A. (1985). The Japanese Automobile Industry. Harvard University Asia Center. p. 33. ISBN 9780674472556. Also, the symbol was derived from [lemons] which are famous in Japan
  5. ^ a b Nissan brings back Datsun budget brand, BBC News, 20 March 2012
  6. ^ a b Takashima, Shizuo (January 1974). «A Look Behind Japanese Automotive Names». Motor Magazine International. Tokyo, Japan. 2 (1): 91–92.
  7. ^ Georgano, G.N., ed. (1973). The Complete Encyclopedia of Motorcars 1885 to the Present (Second ed.). Dutton. ISBN 9780525083511.
  8. ^ Madeley, Christopher (July 2005). «Kaishinsha, DAT, Nissan and the British Motor Vehicle Industry» (PDF). p. 19. Retrieved 16 June 2015.
  9. ^ Togo, Ken (19 February 2007). Infant Industry Policy: A Case of Japanese Automobile Industry Before 1945 (Technical report). p. 11. SSRN 963953.
  10. ^ Madeley, Christopher (July 2005). «Kaishinsha, DAT, Nissan and the British Motor Vehicle Industry» (PDF). p. 20. Retrieved 16 June 2015.
  11. ^ «[SHORT STORY] Birth of Datsun and origin of the brand name | Nissan Heritage Car Collection». Middle East: Nissan. Archived from the original on 6 January 2009.
  12. ^ a b c «Datsun Model 11 Phaeton». JSAE. Archived from the original on 3 March 2016. Retrieved 16 June 2015.
  13. ^ «Nissan Heritage». Middle East: Nissan. Archived from the original on 11 December 2008.
  14. ^ a b c d e f g Daniels, p.495.
  15. ^ Webster, Mark (2002), Assembly: New Zealand Car Production 1921-98, Birkenhead, Auckland, New Zealand: Reed, p. 78, ISBN 978-0-7900-0846-2
  16. ^ Ramey, Jay (17 September 2013). «This may be the oldest surviving Nissan in North America». Autoweek. US. Retrieved 8 May 2020.
  17. ^ Halberstam, David (1994). The Reckoning. HarperCollins. ISBN 9780380721474.
  18. ^ «Yutaka Katayama; A Man Who Realized a Dream in America», 1998 Z Car Club Association, pg 71.
  19. ^ Daniels, p.496 caption.
  20. ^ a b c d e f g h Daniels, p.496.
  21. ^ Daniels, pp.496–497.
  22. ^ a b Daniels, p.497.
  23. ^ «Yutaka Katayama; A Man Who Realized a Dream in America», 1998 Z Car Club Association, pg 36.
  24. ^ Edsall, Larry. «Classic Profile: 1935 Datsun Type 14». The ClassicCars.com Journal. Retrieved 21 November 2018.
  25. ^ «History lesson: the Datsun name». Top Gear. UK. 16 July 2013. Retrieved 12 May 2017.
  26. ^ Adams, Keith (22 February 2012). «Unsung Heroes: Datsun 120Y (Sunny B210)». AROnline.
  27. ^ Adams, Keith (31 July 2013). «Blog: 1983 — the year the supermini grew up». AROnline.
  28. ^ «Nissan | Classic Car Reviews». Honest John. Retrieved 12 May 2017.
  29. ^ Business Week, 7 April 1973, interview with Katsuji Kawamata, president of Nissan Motor Company Ltd.
  30. ^ Business Week, 7 April 1973, pg. 69.
  31. ^ Aaker, David A. Managing Brand Equity : Capitalizing on the Value of a Brand Name, New York: The Free Press, 1991 ISBN 0-02-900101-3 Chapter 3, Pg. 57
  32. ^ What’s in a name? Archived 2006-05-08 at the Wayback Machine – ZCCA
  33. ^ Aaker, pg 56.
  34. ^ «日産:ダットサン トラック TRUCK». History.nissan.co.jp. Retrieved 12 October 2010.
  35. ^ «India bound Datsun will also head to South Africa by 2014». 28 February 2013. Archived from the original on 3 March 2013. Retrieved 28 February 2013.
  36. ^ Dawson, Chester (1 October 2012). «For Datsun Revival, Nissan Gambles on $3,000 Model». The Wall Street Journal Online. Retrieved 16 June 2015.
  37. ^ «Nissan on the GO with Datsun». The Hindu. 15 July 2013.
  38. ^ Mishra, Ashish K. (8 July 2013). «Nissan’s Indian Gamble with Datsun». Forbes.
  39. ^ Parker, Alexander (22 February 2013). «Nissan to launch Datsun brand in South Africa». Business Day (South Africa).
  40. ^ «Datsun Vehicles Are Sold In Kazakhstan». Wroom.ru. 23 December 2015. Archived from the original on 13 February 2016. Retrieved 29 February 2016.
  41. ^ «Datsun entered Belarusian market». Wroom.ru. 25 February 2016. Archived from the original on 29 February 2016. Retrieved 29 February 2016.
  42. ^ «Sales Of Datsun Cars Began In Lebanon». Wroom.ru. 15 July 2016. Archived from the original on 13 August 2016. Retrieved 15 July 2016.
  43. ^ «Nissan revives Datsun brand with Go hatchback». Automotive News. 15 July 2013. Retrieved 18 July 2013.
  44. ^ «Datsun GO+: Datsun’s second model is an MPV». Paultan.org. 17 September 2013. Retrieved 17 September 2013.
  45. ^ «Auto Expo 2014: Datsun redi-GO concept shown». Autocar India. 5 February 2014. Retrieved 8 November 2014.
  46. ^ «Datsun Redi-Go based micro crossover launch likely in 2016». CarTrade. 20 January 2014. Archived from the original on 20 January 2015. Retrieved 20 January 2014.
  47. ^ «Datsun ready for Russia» (Press release). Datsun. 4 April 2014. Retrieved 16 June 2015.
  48. ^ «Datsun will stop production in Indonesia in 2020». 25 November 2019. Retrieved 17 February 2020.
  49. ^ «Nissan pulls Datsun compacts from Southeast Asia and Russia». Nikkei Asia. 30 November 2019. Retrieved 22 May 2021.
  50. ^ Mondal, Saptarshi (20 April 2022). «Nissan pulls the plug on Datsun brand in India». Autocar India. Retrieved 25 April 2022.
  • Daniels, Jeff. «Datsun: Powerful Challenger from the East», in Northey, Tom, ed. World of Automobiles, Volume 5, pp. 495–497. London: Orbis, 1974.

External linksEdit

  • Official website
  • Official site in Russia
  • Official site in Indonesia
  • Новые лица

  • Медиа в ЖЖ

  • #зимавместе

  • #родомиздетства

  • Коротко

  • Видео

  • путешествия

  • психология

  • Еда

  • дети

  • Кино

  • Ещё

  • Ещё

ЖЖ рекомендует

prof_afv

Вирусологический ликбез в лаборатории

Вирусологический ликбез в лаборатории

Клинические признаки и данные лабораторных исследований

andvari5

Кому скоблили голову в медном веке?

chumakoff_s_a

Вечер, планеты, городская набережная

Вечер, планеты, городская набережная

Что такое тротуарная астрономия?

sestratk

Как владелец может защитить свою кошку

Как владелец может защитить свою кошку

Даже при большой любви мы иногда делаем неправильный выбор, который может навредить

dracomare

Бабушка Нурия и её подарки

Бабушка Нурия и её подарки

«Много лет назад, совершив своё первое дальнее автопутешествие, мы заболели дорогой»

dobrojournal

Восьмилетняя школьница открыла пекарню, чтобы помочь парализованной маме

p_syutkin

Как гоголь-моголь чуть Пушкина не погубил

Больше записей

Бесплатный переводчик онлайн с английского на русский

Хотите общаться в чатах с собеседниками со всего мира, понимать, о чем поет Билли Айлиш, читать английские сайты на русском? PROMT.One мгновенно переведет ваш текст с английского на русский и еще на 20+ языков.

Точный перевод с транскрипцией

С помощью PROMT.One наслаждайтесь точным переводом с английского на русский, а для слов и фраз смотрите английскую транскрипцию, произношение и варианты переводов с примерами употребления в разных контекстах. Бесплатный онлайн-переводчик PROMT.One — достойная альтернатива Google Translate и другим сервисам, предоставляющим перевод с английского на русский и с русского на английский.

Нужно больше языков?

PROMT.One бесплатно переводит онлайн с английского на азербайджанский, арабский, греческий, иврит, испанский, итальянский, казахский, китайский, корейский, немецкий, португальский, татарский, турецкий, туркменский, узбекский, украинский, финский, французский, эстонский и японский.

  • 1
    Datsun

    Большой англо-русский и русско-английский словарь > Datsun

  • 2
    Datsun

    [ˊdætsǝn]
    «Датсун», японская автомобильная компания. Автомобили этой компании популярны в США

    США. Лингвострановедческий англо-русский словарь > Datsun

См. также в других словарях:

  • Datsun Z — Datsun 240/260/280Z Nissan Fairlady Hersteller: Nissan Shatai Produktionszeitraum: 1969–1978 …   Deutsch Wikipedia

  • Datsun DC-3 — Datsun Sports DC 3 Manufacturer Nissan Production 1952 50 produced Predecessor Datsun Road Star …   Wikipedia

  • Datsun — Datsun …   Википедия

  • Datsun DC-3 — Datsun Sports DC 3 Hersteller: Shin Nikkoku Sangyō Produktionszeitraum: 1952–1958 Klasse: Sportwagen Karosserieversionen: Roadster,  2 Türen Vorgängermodell: Datsun Road …   Deutsch Wikipedia

  • Datsun — Saltar a navegación, búsqueda Datsun es una marca con la que la empresa Nissan, comercializó sus automóviles entre 1940 y 1984, destacándose el Datsun 280ZX. Obtenido de Datsun Categoría: Empresas desaparecidas de Japón …   Wikipedia Español

  • Datsun — Nissan Motor Co., Ltd. Unternehmensform KK ISIN …   Deutsch Wikipedia

  • Datsun — For the New Zealand rock band, see The Datsuns. Nissan Motor Co. Ltd. Industry Automobile Fate Brand discontinued/Merged into Nissan Succes …   Wikipedia

  • Datsun — Nissan Pour les articles homonymes, voir Nissan (homonymie). Logo de Nissan Motors Company, Limited Nissan Jidosha Kabushiki kaisha 日産自動車株式会社 …   Wikipédia en Français

  • Datsun Truck — Datsun Truck …   Wikipedia

  • Datsun Cherry — Datsun/Nissan Cherry Constructeur Datsun/Nissan Classe Petite / compacte Usines d’assemblage …   Wikipédia en Français

  • Datsun Sports — Datsun Fairlady/Sports Manufacturer Nissan Production 1959–April 1970 circa 40,000 produced Assembly Yokohama, Kanagawa (Tonouchi Industrial, 1958 1960) Hiratsuka, Kanagawa (Nissan Shatai Plant, 1960 1970) Predecessor Datsun DC 3 Successor …   Wikipedia


На основании Вашего запроса эти примеры могут содержать грубую лексику.


На основании Вашего запроса эти примеры могут содержать разговорную лексику.


The Datsun 240Z was an immediate sensation and the coupe lifted Datsun — and Nissan — to world class status in the automobile market.



Датсун 240Z было мгновенное ощущение и купе поднял Датсун и Ниссан — на статус мирового класса на автомобильном рынке.


Datsun brand dealer network in Russia consists from 38 companies.



Дилерская сеть марки Datsun в России в настоящее время состоит из 38 предприятий.


Previously it displayed vehicles under the brand named Datsun and also is one of the largest car producers.



Ранее компания выпускала автомобили под маркой «Datsun» и была одним из крупнейших производителей автомобилей в мире.


Brighter than a car for the city , — such slogan is given in the official message of Datsun.



Ярче, чем автомобиль для города», — такой слоган приводится в официальном сообщении Datsun.


It was seen as an answer to the Datsun 1000 that had been available for several months.



Это было ответом на Datsun 1000, который был доступен в течение нескольких месяцев.


This is how Datsun is again here in automobile industry with its exclusive range of low cost cars.



Вот так Datsun снова здесь, в автомобильной промышленности, с эксклюзивным ассортиментом недорогих автомобилей.


We are taking our first steps on a long road that will lead Datsun to a significant presence in this fast-moving market.



Мы делаем первый шаг на долгом пути, который приведет Datsun к значительному присутствию на этом динамично развивающемся рынке.


Datsun on-DO pricing will start at 329,000 Roubles.



Цена Datsun on-DO в этой комплектации будет стартовать от 329 тысяч рублей.


At around that time, the Datson brand was changed to Datsun.



Впоследствии название марки было преобразовано в Datsun.


The story begins in January 1955 with the launch of the Datsun 110.



В январе 1955 года начинается производство Datsun 110.


Eliminating the Datsun brand would simplify things as all vehicles would be branded as Nissan.



Исключения марки Datsun бы упростить вещи, так как все транспортные средства будут заклеймены как Nissan.


Datsun on-DO is a modern, spacious, safe and well-equipped car, purpose- created to tackle Russia’s road and weather conditions.



Datsun on-DO — современный, просторный, надёжный и прекрасно оснащенный автомобиль, подготовленный для дорожных и климатических условий России.


There are several Japanese sports cars in the museum, including this well-preserved Datsun 280ZX.



В музее есть несколько японских спортивных автомобилей, в том числе этот хорошо сохранившийся Datsun 280ZX.


In 1935, the first Datsun passenger car leaves the Yokohama factory.



В апреле 1935 года был выпущен первый пассажирский автомобиль Datsun на заводе Yokohama.


This car was the base for the later Bluebird (Datsun 310).



Этот автомобиль стал базой для последующего Bluebird (Datsun 310).


The company Datsun launches sales of the flagship off-road model, which was named Datsun Cross.



Компания Datsun начинает продажи флагманской внедорожной модели под названием Datsun Cross.


As part of retail lending programs Datsun Finance it is sold monthly from 30 to 40% Datsun cars.



В рамках программы розничного кредитования Datsun Finance в настоящее время ежемесячно продается от 30 до 40% автомобилей Datsun.


The reignited Datsun brand and the Datsun GO will bring a similar combination of aspiration and trustworthiness.



Возрожденный бренд Datsun и модель Datsun GO несут с собой подобное сочетание страстного желания и доверия.


In Russia, Datsun has just introduced a more powerful 16v engine on its Datsun on-DO and Datsun mi-DO models.



В России Datsun недавно представил более мощный 16-ти клапанный двигатель для моделей Datsun on-DO и Datsun mi-DO.


Datsun: Until 1983, the company’s machines were sold under the Datsun brand in most countries.



Datsun: До 1983 года машины компании в большинстве стран под брендом Datsun.

Ничего не найдено для этого значения.

Результатов: 931. Точных совпадений: 931. Затраченное время: 126 мс

Documents

Корпоративные решения

Спряжение

Синонимы

Корректор

Справка и о нас

Индекс слова: 1-300, 301-600, 601-900

Индекс выражения: 1-400, 401-800, 801-1200

Индекс фразы: 1-400, 401-800, 801-1200

Предложения со словом «datsun»

It’s between Jeremy in the new GTR, which is billed as a sort of spaceship, but which we think is just a Datsun, and us on brilliant Japanese public transport.

Гонка будет проходить между Джереми на новом GT — R, который сравнивают с космическим кораблем, а по нам обычный Datsun, и нами на прекрасном японском общественном транспорте.

The year Chris graduated high school, he bought the Datsun used and drove it cross-country.

В год окончания школы Крис купил подержанный Датсун и объездил на нём все окрестности.

No doubt D and C will be zooming on over in their Datsun Cherrys.

Не сомневаюсь: скоро сюда подтянутся люди из Damp; C на своих ниссанах.

Whilst we are tripping the light fantastic of your mind, can you recall anything else like the registration of the Datsun?

Пока мы наблюдаем танец образов вашего разума, может, вы вспомните что — нибудь ещё вроде номера Дацуна?

These were the last Patrols to carry the Datsun brand—in line with the rest of the Nissan lineup, the Patrol lost its Datsun branding in 1984 in most markets.

Это были последние патрули, которые несли бренд Datsun—в соответствии с остальной линейкой Nissan, патруль потерял свой бренд Datsun в 1984 году на большинстве рынков.

Tanner’s Datsun lost some oil at the end and could not start after this challenge.

Датсун Таннера потерял немного масла в конце и не смог начать после этого вызова.

As Rutledge and Adam leave the track in the Tradesman and the Fleetwood, Tanner’s Datsun fails to start once again.

Когда Ратлидж и Адам покидают трассу в торговце и Флитвуде, Датсун Таннера снова не заводится.

The Datsun Truck is a compact pickup truck made by Nissan in Japan from 1955 through 1997.

Грузовик Datsun — это компактный пикап, производимый компанией Nissan в Японии с 1955 по 1997 год.

It was originally sold under the Datsun brand, but this was switched to Nissan in 1983.

Первоначально он продавался под маркой Datsun, но в 1983 году был заменен на Nissan.

The Datsun truck line began with the Type 13 Truck of April 1934, and was later used as the basis of the Datsun DC-3 roadster.

Линейка грузовиков Datsun началась с грузовика Type 13 в апреле 1934 года, а позже была использована в качестве основы родстера Datsun DC — 3.

In 1949 the 3135 took over, followed by next year’s Datsun 4146.

В 1949 году на смену ему пришел 3135 — й, а в следующем году — Datsun 4146.

After the introduction of the re-engined 220-series truck, a modernized low-cost option, the Datsun 124 was introduced in October 1957.

После того, как в октябре 1957 года был представлен модернизированный дешевый вариант грузовика с ремотором серии 220, Datsun 124 был представлен в октябре 1957 года.

This was then followed by the re-engined Datsun 125 in 1959 and finally by the Datsun 126 in 1960.

Затем последовал ремоторный Datsun 125 в 1959 году и, наконец, Datsun 126 в 1960 году.

In 1958 the Datsun 220 was exhibited at the Los Angeles Auto Show, with American exports beginning soon after.

В 1958 году Datsun 220 был представлен на автосалоне в Лос — Анджелесе, и вскоре после этого начался американский экспорт.

It was the 220 series that established Datsun in the American market.

Именно 220 — я серия утвердила Datsun на американском рынке.

All Datsun trucks kept the A-arm torsion bar front suspension with leaf-sprung rear ends and had a 1/2 ton load capacity.

Все грузовые автомобили Датсун держал рычаг торсиона передней подвески с рессорной подвеской задних концов и 1/2 тонны грузоподъемность.

The 520 strongly resembles a Datsun 410/411 from the front, since it shares most sheet metal with that car.

520 — й сильно напоминает Datsun 410/411 спереди, так как он разделяет большую часть листового металла с этим автомобилем.

In February 1972, the Datsun 620 truck was released and was in production until 1979.

В феврале 1972 года был выпущен грузовик Datsun 620, который находился в производстве до 1979 года.

In October 1979, Nissan introduced the Datsun 720 as successor to the 620.

В октябре 1979 года компания Nissan представила Datsun 720 в качестве преемника модели 620.

In the Middle East, it was powered by Datsun’s 1.8 L carbureted L18 engine.

На Ближнем Востоке он был оснащен 1,8 — литровым карбюраторным двигателем Datsun L18.

The Datsun 720 was available in both 2WD and 4WD configurations, the latter having a divorced transfer case.

Datsun 720 был доступен как в 2WD, так и в 4WD конфигурациях, причем последняя имела разведенную раздаточную коробку.

The owner’s manual and service manuals retained the Datsun name.

Руководство по эксплуатации и сервисное обслуживание сохранили название Datsun.

Sales in the United States began in March 1972 as a response to the Datsun and Toyota pickup trucks, as well as Ford’s Mazda-built Courier.

Продажи в Соединенных Штатах начались в марте 1972 года как ответ на пикапы Datsun и Toyota, а также построенные Ford Mazda Courier.

The D21 generation was the successor to the Datsun 720, sold as the Nissan Datsun Truck in Japan.

Поколение D21 было преемником Datsun 720, продававшегося в Японии как грузовик Nissan Datsun.

This was introduced in 1970 as the Datsun/Nissan Cherry.

Он был представлен в 1970 году как Datsun / Nissan Cherry.

When will the Datsun article be finished?

Когда же будет закончена статья о Datsun?

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как пишется дата у корейцев
  • Как пишется дата у англичан
  • Как пишется дата смерти
  • Как пишется дата рождения полностью
  • Как пишется дата рождения наоборот