Как пишется эолова арфа

эолова арфа

эолова арфа

э’олова ‘арфа, э’оловой ‘арфы

Русский орфографический словарь. / Российская академия наук. Ин-т рус. яз. им. В. В. Виноградова. — М.: «Азбуковник».
.
1999.

Смотреть что такое «эолова арфа» в других словарях:

  • Эолова арфа — в замке Гогенбаден Эолова арфа (итал. arpa eolica, arpa d Eolo; нем. Äolsharfe …   Википедия

  • Эолова арфа — Эолова арфа. Ср. И не рѣдко клялся я на вѣкъ замолчать, Чтобъ съ толпою въ забвеніи слиться, Но Эолова арфа должна зазвучать, Если вихрь по струнамъ ея мчится. Надсонъ. „Окрыленнымъ мечтой сладкозвучнымъ стихомъ“. Ср. Мнѣ чудятся другіе звуки,… …   Большой толково-фразеологический словарь Михельсона (оригинальная орфография)

  • ЭОЛОВА АРФА — Инструмент, которого струны приводятся в движение ветром. Объяснение 25000 иностранных слов, вошедших в употребление в русский язык, с означением их корней. Михельсон А.Д., 1865. ЭОЛОВА АРФА Струнный инструмент, под влиянием ветра издающий звуки …   Словарь иностранных слов русского языка

  • ЭОЛОВА АРФА — ЭОЛОВА АРФА. см. арфа. Толковый словарь Ушакова. Д.Н. Ушаков. 1935 1940 …   Толковый словарь Ушакова

  • ЭОЛОВА АРФА — ЭОЛОВА АРФА. см. арфа. Толковый словарь Ушакова. Д.Н. Ушаков. 1935 1940 …   Толковый словарь Ушакова

  • ЭОЛОВА АРФА — ЭОЛОВА АРФА, музыкальное орудие, в роде стоячих гуслей, на котором играет ветер; согласные звуки сами друг другу отзываются. Толковый словарь Даля. В.И. Даль. 1863 1866 …   Толковый словарь Даля

  • эолова арфа — ЭОЛОВА АРФА, музыкальное орудие, в роде стоячих гуслей, на котором играет ветер; согласные звуки сами друг другу отзываются. Толковый словарь Даля. В.И. Даль. 1863 1866 …   Толковый словарь Даля

  • ЭОЛОВА АРФА — (по имени древнегреческого бога ветров Эола), музыкальный инструмент. Струны (9 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности,… …   Современная энциклопедия

  • ЭОЛОВА АРФА — (по имени бога ветров Эола) музыкальный инструмент. Струны (9 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности, приобрела популярность в Зап …   Большой Энциклопедический словарь

  • Эолова арфа — (по имени древнегреческого бога ветров Эола), музыкальный инструмент. Струны (9 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности,… …   Иллюстрированный энциклопедический словарь

  • эолова арфа — Ср. И нередко клялся я навек замолчать, Чтоб с толпою в забвении слиться, Но Эолова арфа должна зазвучать, Если вихрь по струнам ее мчится. Надсон. Окрыленным мечтой сладкозвучным стихом . Ср. Мне чудятся другие звуки, длинные, томные, подобные… …   Большой толково-фразеологический словарь Михельсона

Смотреть что такое ЭОЛОВА АРФА в других словарях:

ЭОЛОВА АРФА

музыкальный инструмент, состоящий из деревянного ящика, в котором натянуты струны (от 8 до 12). От движения воздуха струны издают разные гармоничные со… смотреть

ЭОЛОВА АРФА

(от Эол, в древнегреческой мифологии — повелитель ветров)        воздушная арфа,
         1) струнный музыкальный инструмент. Состоит из служащего резо… смотреть

ЭОЛОВА АРФА

Эолова арфа — музыкальный инструмент, состоящий из деревянного ящика, в котором натянуты струны (от 8 до 12). От движения воздуха струны издают разные гармоничные созвучия, таинственного, нежного характера, Берлиоз в своем инструментальном сочинении: «Эолова арфа» изобразил оркестром в художественной форме поэтичные звуки Э. арфы. Этот инструмент получил свое название от Эола, мифологического бога ветров. Тем же именем называются и некоторые другие инструменты, издающие звук с помощью воздуха, напр. <i>эолодикон (элодион, эолина) — </i>клавишный инструмент в шесть октав, металлические пластинки которого звучат вследствие действия на них мехов. <i>Эоломелодикон</i> или <i>хоралеон</i> похож на маленький орган; звучит вследствие действия мехов; инструмент клавишный, изобретен Бруннером в Варшаве в 1825 г. Будучи соединен с фортепиано, он получил название <i>эолопонталон. Н. С. </i><br><br><br>… смотреть

ЭОЛОВА АРФА

Эолова арфа.
Ср. И не рѣдко клялся я на вѣкъ замолчать,Чтобъ съ толпою въ забвеніи слиться, —Но Эолова арфа должна зазвучать,Если вихрь по струнамъ ея … смотреть

ЭОЛОВА АРФА

Ср. И нередко клялся я навек замолчать,Чтоб с толпою в забвении слиться, — Но Эолова арфа должна зазвучать,Если вихрь по струнам ее мчится.Надсон. «Ок… смотреть

ЭОЛОВА АРФА

ЭОЛОВА АРФАИнструмент, которого струны приводятся в движение ветром.Объяснение 25000 иностранных слов, вошедших в употребление в русский язык, с означе… смотреть

ЭОЛОВА АРФА

        (по имени бога ветров Эола в др.-греч. мифологии), воздушная арфа. 1) Струн. муз. инструмент. Состоит из узкого деревянного ящика, служащего ре… смотреть

ЭОЛОВА АРФА

1) Орфографическая запись слова: эолова арфа2) Ударение в слове: э`олова `арфа3) Деление слова на слоги (перенос слова): эолова арфа4) Фонетическая тра… смотреть

ЭОЛОВА АРФА

ЭОЛОВА АРФАмузыкальный инструмент с жильными струнами одинаковой длины, но разной толщины, натянутыми над продолговатым ящиком-резонатором. Инструмент устанавливают на открытом воздухе, где ветер колеблет струны, а возникающий звук усиливается резонаторным ящиком. Известное в течение многих веков, это устройство с его бесплотным и таинственным звучанием, порождаемым различными обертонами общего тона струн, было наиболее популярным в эпоху раннего романтизма, приблизительно с 1760 по 1850…. смотреть

ЭОЛОВА АРФА

Настоящее имя: Тургенев Александр ИвановичПериодические издания:• Московский Наблюдатель, 1835;• МосквитянинИсточники:• Масанов И.Ф. Словарь псевдонимо… смотреть

ЭОЛОВА АРФА

ЭОЛОВА АРФА (по имени древнегреческого бога ветров Эола), музыкальный инструмент. Струны (9 — 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности, распространилась в Европе в конце 18 в. <br>… смотреть

ЭОЛОВА АРФА

ЭОЛОВА АРФА (по имени бога ветров Эола), музыкальный инструмент. Струны (9-13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности, приобрела популярность в Зап. Европе в кон. 18 в.<br><br><br>… смотреть

ЭОЛОВА АРФА

ЭОЛОВА АРФА (по имени бога ветров Эола) — музыкальный инструмент. Струны (9-13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности, приобрела популярность в Зап. Европе в кон. 18 в.<br>… смотреть

ЭОЛОВА АРФА

(по имени древнегреческого бога ветров Эола), музыкальный инструмент. Струны (9 — 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности, распространилась в Европе в конце 18 в…. смотреть

ЭОЛОВА АРФА

— (по имени бога ветров Эола) — музыкальный инструмент. Струны(9-13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издаютобертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра.Известная с древности, приобрела популярность в Зап. Европе в кон. 18 в…. смотреть

ЭОЛОВА АРФА

—длинный ящик из тонких дощечек со струнами, который на ветру издает звуки. Еще в древнем Риме сооружали звучащие статуи с подобным устройством внутри. Воздушный поток протекал по сложному лабиринту внутри статуи и издавал звуки. <br>… смотреть

ЭОЛОВА АРФА

Книжн. Устар. О чём-л., издающем нежные звуки при малейшем прикосновении. БТС, 47, 1523. /em> Из древнегреческой мифологии. БМС 1998, 32.

ЭОЛОВА АРФА

Эол – бог ветров – древний музыкальный инструмент, известен с X в. Струны – от 9 до 13 – настроены в унисон, приводятся в колебание движением воздуха…. смотреть

ЭОЛОВА АРФА

ЭОЛОВА АРФА, музыкальное орудие, в роде стоячих гуслей, на котором играет ветер; согласные звуки сами друг другу отзываются.

ЭОЛОВА АРФА (ПО ИМЕНИ БОГА ВЕТРОВ ЭОЛА)

ЭОЛОВА АРФА (по имени бога ветров Эола), музыкальный инструмент. Струны (9-13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности, приобрела популярность в Зап. Европе в кон. 18 в…. смотреть

ЭОЛОВА АРФА (ПО ИМЕНИ БОГА ВЕТРОВ ЭОЛА)

ЭОЛОВА АРФА (по имени бога ветров Эола) , музыкальный инструмент. Струны (9-13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности, приобрела популярность в Зап. Европе в кон. 18 в…. смотреть

From Wikipedia, the free encyclopedia

An Aeolian harp (also wind harp) is a musical instrument that is played by the wind. Named after Aeolus, the ancient Greek god of the wind, the traditional Aeolian harp is essentially a wooden box including a sounding board, with strings stretched lengthwise across two bridges. It is often placed in a slightly opened window where the wind can blow across the strings to produce sounds. The strings can be made of different materials (or thicknesses) and all be tuned to the same pitch, or identical strings can be tuned to different pitches. Besides being the only string instrument played solely by the wind, the Aeolian harp is also the only string instrument that plays solely harmonic frequencies.[1] They are recognizable by the sound which is a result of this property, which has been described as eerie[2] and ethereal.[3]

The Aeolian harp – already known in the ancient world – was first described by Athanasius Kircher (1602–1680) in his books Musurgia Universalis (1650)[4] and Phonurgia Nova (1673). It became popular as a household instrument during the Romantic era, and Aeolian harps are still hand-crafted today. Some are now made in the form of monumental metal sound sculptures located on the roofs of buildings and windy hilltops.

The quality of sound depends on many factors, including the lengths, gauges, and types of strings, the character of the wind, and the material of the resonating body. Metal-framed instruments with no sound board produce a music very different from that produced by wind harps with wooden sound boxes and sound boards. There is no percussive aspect to the sound like that produced by a wind chime; rather crescendos and decrescendos of harmonic frequencies are played in rhythm to the winds. As Aeolian harps are played without human intervention, the sounds they produce are an example of aleatoric music.

Aside from varying in material, Aeolian harps come in many different shapes. Some resemble standard harps,[3] others box zithers,[4] others lyres,[5] and, in one monument, a fiddle.[5] More modern Aeolian harps can more closely resemble lawn ornaments than any traditional string instrument. The unifying characteristic between all Aeolian harps, regardless of appearance, is their source of sound, the strings, and the fact they are played by the wind. This distinguishes Aeolian harps from other instruments played by the wind, such as wind chimes.

Operation[edit]

The harp is driven by the von Kármán vortex street effect. The motion of the wind across a string causes periodic vortices downstream, and this alternating vortex causes the string to vibrate. Lord Rayleigh first solved the mystery of the Aeolian harp in a paper published in the Philosophical Magazine in 1915.[6] The effect can sometimes be observed in overhead utility lines, fast enough to be heard or slow enough to be seen. Similar taut wires like non-telescoping radio antennae, ships’ anchor lines, and stiff rods also exhibit this phenomenon.

The effect results in Aeolian harps only producing overtones. Were the strings plucked, they would produce the fundamental frequency in addition to several overtones.[1] When the string oscillates due to the wind, though, it always does so in fractions such as halves, thirds, quarters, fifths, and so on.[4] This naturally produces overtones, most commonly the third, octave, and twelfth, without resulting in the fundamental frequency being played.[citation needed]

Construction[edit]

An Aeolian harp can, in concept, be constructed from as little as a single taut string.[7] Most household Aeolian harps are made of wood, featuring a sound board and sound hole to improve how the instrument resonates. In terms of size, they are usually about one metre by 13 centimetres by 8 centimetres,[4] with ten to twelve gut strings stretched over two bridges. On some Aeolian harps, all the strings are tuned to the same frequency, as the wind will already influence the pitch by yielding different overtones depending on its intensity. Other Aeolian harps have differently tuned strings, which enable them to produce chords.[citation needed] Aeolian harps lend themselves to being tuned to a major or minor pentatonic scale and octaves of the notes within, as all intervals in these scales are at least moderately consonant.[3] This way, no matter how the wind strikes the strings, the resulting music will be euphonious.

There are more challenges with designing a larger Aeolian harp. For one, a sound chamber at such sizes takes much more material to make. Instead of making a large sound chamber, designers of Aeolian harps approaching seven meters in height use different mechanisms to increase the volume of their instruments. At these heights, they usually prefer upright designs, which allow the instrument to catch more wind for a louder sound.[citation needed] To this same end, Aeolian harps can be placed in the way of natural wind tunnels[5] or have wind scoops to direct more airflow over the strings.[3] In one case, large metal dishes have even been used as amplification devices.[8] For a building material, metal is generally preferred to wood at this scale due to how metal can withstand the environment for longer, needs less maintenance, and is stabler and stronger than wood.

History[edit]

The ability of the wind to play string instruments has been known and referenced since Biblical times.[4] Aeolian harps have been found in China, Ethiopia, Greece, India, Indonesia, and Melanesia.[4]

Prevalence[edit]

Aside from famous Aeolian harp monuments, many can be found along isolated expanses of the European coast in countries such as Denmark, Germany, and Sweden, where they are played by strong ocean winds.[5] Recently, they have become more popular as lawn and window ornaments.

In literature and music[edit]

Literature[edit]

The Aeolian harp has a long history of being associated with the numinous, perhaps for its vibrant timbres that produce an ethereal sound. Homer relates that Hermes invented the lyre from dried sinews stretched over a tortoise shell. It was able to be played by the wind. The same is said of the lyre of King David, which was played by a wind sent from God.[4][9]

Aeolian harps have been featured and mentioned in a number of poems. These include at least four Romantic-era poems: «The Eolian Harp» and «Dejection, an Ode», both by Samuel Taylor Coleridge, and «Mutability» and «Ode to the West Wind» by Percy Bysshe Shelley.[10] The former of these two appears alongside his essay «A Defence of Poetry». Henry David Thoreau also wrote a poem called «Rumors from an Aeolian Harp», which he included in the «Monday» chapter of his first book, A Week on the Concord and Merrimack Rivers.[11]

Aeolian harps have also been mentioned in several novels. These include George Eliot’s Middlemarch (1871-2), Thomas Hardy’s The Trumpet-Major (1880) and The Mayor of Casterbridge (1886), Vladimir Nabokov’s Lolita (1955), and Lawrence Durell’s novel «Clea» (fourth book of the Alexandrian Quartet) (1960). James Joyce had a short section «O, Harp Eolian!» in the Aeolus chapter of Ulysses (1922).[12] More recently, an Aeolian harp was also featured in Ian Fleming’s 1964 children’s novel Chitty-Chitty-Bang-Bang to make a cave seem haunted. In William Heinesen’s novel The Lost Musicians (1950), set in Tórshavn, character Kornelius Isaksen takes his three sons to a little church where, in the tower, they sit listening to the «capriciously varying sounds of an Aeolian harp», which leads the boys into a lifelong passion for music. El arpa eólica (The Aeolian Harp) is an alternate history novelette written by Óscar Esquivias. It was originally published in 2011 by Fábulas de Albión. The novelette depicts the life of Berlioz as a young student in Paris.

Music[edit]

Imitations of the Aeolian harp have been present in classical music since at least the early nineteenth century. Builders of pipe organs have included stops intended to imitate the sound and timbre of the Aeolian harp. German builders were the first to include such a stop from the 1820s. The organ stop labeled ‘aeolian harp’ is not a harp – it does not use a vibrating string – it is simply a rank of low air pressure pipes, voiced to imitate the sound of the real aeolian harp. It is, therefore, classified as a «string» stop. The ‘aeolian’ stops are among the softest found on pipe organs.

A number of classical pieces have been compared to the sounds of the Aeolian harp. One of the oldest has to be the Etude in A flat major Op. 25 No. 1 for piano (1836) by Frédéric Chopin, which is sometimes called the «Aeolian Harp etude». This nickname was not Chopin’s own, being given to it by Robert Schumann. The piece features a delicate, tender, and flowing melody in the fifth finger of the pianist’s right hand, over a background of rapid pedaled arpeggios[clarify] as the free resonances of the pedal lifted strings flow air-like. A piece written to imitate the instrument’s sounds is Sergei Lyapunov’s 12 études d’exécution transcendante, Op. 11, No. 9, written between 1897–1905, which is named by the author «Harpes éoliennes» (Aeolian harps). In this virtuoso piece, the tremolo accompaniment seems to imitate the sound of the instrument. In classical harp repertoire, an example of such imitation (mostly employing glissandi and arpeggios) is «La harpe éolienne» by Félix Godefroid.[13] Later, Henry Cowell’s Aeolian Harp (1923) was one of the first piano pieces to feature extended techniques on the piano that included plucking and sweeping the pianist’s hands directly across the strings of the piano.

The Aeolian harp’s sounds have also been sought after in more recent music. In 1972, Chuck Hancock and Harry Bee recorded a giant 30-foot-tall (9.1 m) Aeolian harp designed and built by 22-year-old Thomas Ward McCain on a hilltop in Chelsea, Vermont. United released their double LP titled The Wind Harp: Song from the Hill. An excerpt of this recording appears in the movie The Exorcist.[citation needed] The harp was destroyed in a hurricane, but it was rebuilt and now resides in Hopkinton, New Hampshire.[14]

Australian artist, composer and sound sculptor Alan Lamb has created and recorded several very large-scale Aeolian harps, and Roger Winfield’s album Windsongs was:

«Created using an orchestra of eight aeolian harps played entirely by the wind. Recorded in La Manga and Sierra Nevada area, Spain, Winter/Spring 1989 and Bristol, England 1989.» (Discogs)

In the spirit of this, in 2003 an Aeolian harp was constructed at the Burning Man festival.

The Aeolian harp is especially common in modern music being sampled as a ‘backing track’ for its eerie, exotic, and unique sound. On his album Dis (1976), jazz saxophonist Jan Garbarek used as a background sound recordings of an Aeolian harp that was situated at a Norwegian fjord. British producer Bonobo also sampled an Aeolian harp on his album Black Sands (2010).

Monumental Aeolian harps[edit]

In recent history, a number of Aeolian harps exceeding six metres in height have been constructed. Aeolian harps of this size are normally made from metal.

In Negrar, in the province of Verona (Italy), is a modern monument Aeolian harp more than six metres high. It is a sound monument designed by the Italian architect Giuseppe Ferlenga which was inaugurated in November 2015 from the Sports and Cultural Group of Mazzano. The acoustic part of this tool is composed of a frame that contains a copper harmonic case. The Aeolian Harp of Negrar has six strings of different lengths and materials. If there is wind, this monumental harp produces audible sounds up to a distance of about four metres.[15]

There are many more Aeolian harps of this size and larger in North America. In the Mimbres Valley of New Mexico, there is an Aeolian Harp, titled Tempest Song, exceeding seven metres in height. Tempest Song is similar in appearance to a standard harp with 45 strings tuned to the C minor pentatonic scale and a central bearing originally being from a semi-truck.[3] It was built by Bob Griesing and Bill Neely in June and July 2000, and at the time was mistakenly declared the «World’s Largest Aeolian Harp».[16]

An even larger Aeolian harp, measuring in at eight metres tall, can be found at the Exploratorium, a museum in San Francisco.[5] This harp was built in 1976 by Douglas Hollis, a local artist. Its volume is amplified by two metal disks placed on one side of it. In addition, a natural wind tunnel ensures enough wind is passing over the harp’s seven high-pitched strings.[8]

In Sydney, Nova Scotia on Cape Breton is an even larger 18-metre-tall, 10 ton steel Aeolian harp which doubles as the world’s largest fiddle. It was erected to honour the fiddling traditions and folk music of the region’s Celtic population. This fiddle, unveiled in 2005, is titled FIDHAEL MHOR A’ CEILIDH, or, in English, «Big Fiddle of the Ceilidh», «Ceilidh» roughly translating from Gaelic into «visit.» This fiddle is so large it can be seen by ships coming into harbour on the island.[17]

The largest Aeolian harp in the world dwarfs even Sydney’s. In San Francisco stands the Lucia and Aristides Demetrios Wind Harp, which stands at 28 metres tall. This Aeolian harp is located a little over 74 metres above sea level, which means it is always receiving a suitable breeze and that it comes with a panoramic view of South San Francisco and some of the Bay. Likewise, the instrument, in appearance resembling a set of steel beams connected by curved grates, is visible throughout much of the city.[18]

See also[edit]

  • Sensitive style

References[edit]

  1. ^ a b «Wind Harp Physics» (PDF). Shop Smith Academy. n.d. Archived (PDF) from the original on 2009-01-05. Retrieved March 11, 2021.
  2. ^ Heller, Eric J. (2013). Why You Hear what You Hear: An Experiential Approach to Sound, Music, and Psychoacoustics. Princeton University Press. p. 403. ISBN 978-0-691-14859-5.
  3. ^ a b c d e «Tempest Song, Our Second Windharp». Nfo.edu. Retrieved 2021-03-11.
  4. ^ a b c d e f g «Aeolian harp | musical instrument». Encyclopedia Britannica. Retrieved 2021-03-11.
  5. ^ a b c d e White, Chris (2014-08-22). «Eerie Instruments Played by the Wind». Atlas Obscura. Retrieved 2021-03-11.
  6. ^ Lord Rayleigh (April 1915). «Æolian Tones». The London, Edinburgh, and Dublin Philosophical Magazine and Journal of Science. Sixth Series. 29 (172): 433–444. doi:10.1080/14786440408635325.
  7. ^ «Make an Aeolian Harp». Salford Acoustic. 2019-01-17. Retrieved 2021-03-12.
  8. ^ a b Hollis, Douglas (2018-04-05). «Aeolian Harp | Exploratorium Museum Exhibits». Exploratorium. Retrieved 2021-03-12.
  9. ^ Bonner, Stephen (2001). Sadie, Stanley (ed.). Aeolian Harp. The Grove Dictionary of Music and Musicians. Vol. 1 (2nd ed.). New York: Grove’s Dictionaries. p. 174.
  10. ^ «Aeolian Harps and the Romantics | British Literature Wiki». Retrieved 2021-04-21.
  11. ^ Thoreau, Henry David (1906). A Week on the Concord and Merrimack Rivers. Houghton Mifflin and Company. p. 184.
  12. ^ Delaney, Frank (11 November 2015). «Re:Joyce Episode 286 — Flossing & Fretting». Retrieved 29 December 2021.
  13. ^ La harpe éolienne: Scores at the International Music Score Library Project
  14. ^ Archived at Ghostarchive and the Wayback Machine: «Tuesday, November 27th: Extraordinary Harps». Youtube. Retrieved 2021-06-14.
  15. ^ Arpa eolia di Mazzano a Negrar, Italy, sito del Comune di Negrar
  16. ^ «World’s Largest Aeolian Harp, Budaghers New Mexico». Worldslargestthings.com. Retrieved 2021-03-12.
  17. ^ «World’s Largest Fiddle». Atlas Obscura. Retrieved 2021-03-12.
  18. ^ «Wind Harp». Atlas Obscura. Retrieved 2021-03-12.

External links[edit]

  • Stoney Cross 2—an example piece of music made on an aeolian harp.
  • windharfe.m3u—a live-stream of an Aeolian harp at the University of Ulm (Germany)
  • Pictures and measurements—plus example recordings of an electric variant of an Aeolian Harp which uses electric guitar humbucking pickups
  • harmonic sounds of the contemporary wind harp in concert with nature
  • Unintentional Aeolian Harp effect resulting from modifications to the Golden Gate Bridge

From Wikipedia, the free encyclopedia

An Aeolian harp (also wind harp) is a musical instrument that is played by the wind. Named after Aeolus, the ancient Greek god of the wind, the traditional Aeolian harp is essentially a wooden box including a sounding board, with strings stretched lengthwise across two bridges. It is often placed in a slightly opened window where the wind can blow across the strings to produce sounds. The strings can be made of different materials (or thicknesses) and all be tuned to the same pitch, or identical strings can be tuned to different pitches. Besides being the only string instrument played solely by the wind, the Aeolian harp is also the only string instrument that plays solely harmonic frequencies.[1] They are recognizable by the sound which is a result of this property, which has been described as eerie[2] and ethereal.[3]

The Aeolian harp – already known in the ancient world – was first described by Athanasius Kircher (1602–1680) in his books Musurgia Universalis (1650)[4] and Phonurgia Nova (1673). It became popular as a household instrument during the Romantic era, and Aeolian harps are still hand-crafted today. Some are now made in the form of monumental metal sound sculptures located on the roofs of buildings and windy hilltops.

The quality of sound depends on many factors, including the lengths, gauges, and types of strings, the character of the wind, and the material of the resonating body. Metal-framed instruments with no sound board produce a music very different from that produced by wind harps with wooden sound boxes and sound boards. There is no percussive aspect to the sound like that produced by a wind chime; rather crescendos and decrescendos of harmonic frequencies are played in rhythm to the winds. As Aeolian harps are played without human intervention, the sounds they produce are an example of aleatoric music.

Aside from varying in material, Aeolian harps come in many different shapes. Some resemble standard harps,[3] others box zithers,[4] others lyres,[5] and, in one monument, a fiddle.[5] More modern Aeolian harps can more closely resemble lawn ornaments than any traditional string instrument. The unifying characteristic between all Aeolian harps, regardless of appearance, is their source of sound, the strings, and the fact they are played by the wind. This distinguishes Aeolian harps from other instruments played by the wind, such as wind chimes.

Operation[edit]

The harp is driven by the von Kármán vortex street effect. The motion of the wind across a string causes periodic vortices downstream, and this alternating vortex causes the string to vibrate. Lord Rayleigh first solved the mystery of the Aeolian harp in a paper published in the Philosophical Magazine in 1915.[6] The effect can sometimes be observed in overhead utility lines, fast enough to be heard or slow enough to be seen. Similar taut wires like non-telescoping radio antennae, ships’ anchor lines, and stiff rods also exhibit this phenomenon.

The effect results in Aeolian harps only producing overtones. Were the strings plucked, they would produce the fundamental frequency in addition to several overtones.[1] When the string oscillates due to the wind, though, it always does so in fractions such as halves, thirds, quarters, fifths, and so on.[4] This naturally produces overtones, most commonly the third, octave, and twelfth, without resulting in the fundamental frequency being played.[citation needed]

Construction[edit]

An Aeolian harp can, in concept, be constructed from as little as a single taut string.[7] Most household Aeolian harps are made of wood, featuring a sound board and sound hole to improve how the instrument resonates. In terms of size, they are usually about one metre by 13 centimetres by 8 centimetres,[4] with ten to twelve gut strings stretched over two bridges. On some Aeolian harps, all the strings are tuned to the same frequency, as the wind will already influence the pitch by yielding different overtones depending on its intensity. Other Aeolian harps have differently tuned strings, which enable them to produce chords.[citation needed] Aeolian harps lend themselves to being tuned to a major or minor pentatonic scale and octaves of the notes within, as all intervals in these scales are at least moderately consonant.[3] This way, no matter how the wind strikes the strings, the resulting music will be euphonious.

There are more challenges with designing a larger Aeolian harp. For one, a sound chamber at such sizes takes much more material to make. Instead of making a large sound chamber, designers of Aeolian harps approaching seven meters in height use different mechanisms to increase the volume of their instruments. At these heights, they usually prefer upright designs, which allow the instrument to catch more wind for a louder sound.[citation needed] To this same end, Aeolian harps can be placed in the way of natural wind tunnels[5] or have wind scoops to direct more airflow over the strings.[3] In one case, large metal dishes have even been used as amplification devices.[8] For a building material, metal is generally preferred to wood at this scale due to how metal can withstand the environment for longer, needs less maintenance, and is stabler and stronger than wood.

History[edit]

The ability of the wind to play string instruments has been known and referenced since Biblical times.[4] Aeolian harps have been found in China, Ethiopia, Greece, India, Indonesia, and Melanesia.[4]

Prevalence[edit]

Aside from famous Aeolian harp monuments, many can be found along isolated expanses of the European coast in countries such as Denmark, Germany, and Sweden, where they are played by strong ocean winds.[5] Recently, they have become more popular as lawn and window ornaments.

In literature and music[edit]

Literature[edit]

The Aeolian harp has a long history of being associated with the numinous, perhaps for its vibrant timbres that produce an ethereal sound. Homer relates that Hermes invented the lyre from dried sinews stretched over a tortoise shell. It was able to be played by the wind. The same is said of the lyre of King David, which was played by a wind sent from God.[4][9]

Aeolian harps have been featured and mentioned in a number of poems. These include at least four Romantic-era poems: «The Eolian Harp» and «Dejection, an Ode», both by Samuel Taylor Coleridge, and «Mutability» and «Ode to the West Wind» by Percy Bysshe Shelley.[10] The former of these two appears alongside his essay «A Defence of Poetry». Henry David Thoreau also wrote a poem called «Rumors from an Aeolian Harp», which he included in the «Monday» chapter of his first book, A Week on the Concord and Merrimack Rivers.[11]

Aeolian harps have also been mentioned in several novels. These include George Eliot’s Middlemarch (1871-2), Thomas Hardy’s The Trumpet-Major (1880) and The Mayor of Casterbridge (1886), Vladimir Nabokov’s Lolita (1955), and Lawrence Durell’s novel «Clea» (fourth book of the Alexandrian Quartet) (1960). James Joyce had a short section «O, Harp Eolian!» in the Aeolus chapter of Ulysses (1922).[12] More recently, an Aeolian harp was also featured in Ian Fleming’s 1964 children’s novel Chitty-Chitty-Bang-Bang to make a cave seem haunted. In William Heinesen’s novel The Lost Musicians (1950), set in Tórshavn, character Kornelius Isaksen takes his three sons to a little church where, in the tower, they sit listening to the «capriciously varying sounds of an Aeolian harp», which leads the boys into a lifelong passion for music. El arpa eólica (The Aeolian Harp) is an alternate history novelette written by Óscar Esquivias. It was originally published in 2011 by Fábulas de Albión. The novelette depicts the life of Berlioz as a young student in Paris.

Music[edit]

Imitations of the Aeolian harp have been present in classical music since at least the early nineteenth century. Builders of pipe organs have included stops intended to imitate the sound and timbre of the Aeolian harp. German builders were the first to include such a stop from the 1820s. The organ stop labeled ‘aeolian harp’ is not a harp – it does not use a vibrating string – it is simply a rank of low air pressure pipes, voiced to imitate the sound of the real aeolian harp. It is, therefore, classified as a «string» stop. The ‘aeolian’ stops are among the softest found on pipe organs.

A number of classical pieces have been compared to the sounds of the Aeolian harp. One of the oldest has to be the Etude in A flat major Op. 25 No. 1 for piano (1836) by Frédéric Chopin, which is sometimes called the «Aeolian Harp etude». This nickname was not Chopin’s own, being given to it by Robert Schumann. The piece features a delicate, tender, and flowing melody in the fifth finger of the pianist’s right hand, over a background of rapid pedaled arpeggios[clarify] as the free resonances of the pedal lifted strings flow air-like. A piece written to imitate the instrument’s sounds is Sergei Lyapunov’s 12 études d’exécution transcendante, Op. 11, No. 9, written between 1897–1905, which is named by the author «Harpes éoliennes» (Aeolian harps). In this virtuoso piece, the tremolo accompaniment seems to imitate the sound of the instrument. In classical harp repertoire, an example of such imitation (mostly employing glissandi and arpeggios) is «La harpe éolienne» by Félix Godefroid.[13] Later, Henry Cowell’s Aeolian Harp (1923) was one of the first piano pieces to feature extended techniques on the piano that included plucking and sweeping the pianist’s hands directly across the strings of the piano.

The Aeolian harp’s sounds have also been sought after in more recent music. In 1972, Chuck Hancock and Harry Bee recorded a giant 30-foot-tall (9.1 m) Aeolian harp designed and built by 22-year-old Thomas Ward McCain on a hilltop in Chelsea, Vermont. United released their double LP titled The Wind Harp: Song from the Hill. An excerpt of this recording appears in the movie The Exorcist.[citation needed] The harp was destroyed in a hurricane, but it was rebuilt and now resides in Hopkinton, New Hampshire.[14]

Australian artist, composer and sound sculptor Alan Lamb has created and recorded several very large-scale Aeolian harps, and Roger Winfield’s album Windsongs was:

«Created using an orchestra of eight aeolian harps played entirely by the wind. Recorded in La Manga and Sierra Nevada area, Spain, Winter/Spring 1989 and Bristol, England 1989.» (Discogs)

In the spirit of this, in 2003 an Aeolian harp was constructed at the Burning Man festival.

The Aeolian harp is especially common in modern music being sampled as a ‘backing track’ for its eerie, exotic, and unique sound. On his album Dis (1976), jazz saxophonist Jan Garbarek used as a background sound recordings of an Aeolian harp that was situated at a Norwegian fjord. British producer Bonobo also sampled an Aeolian harp on his album Black Sands (2010).

Monumental Aeolian harps[edit]

In recent history, a number of Aeolian harps exceeding six metres in height have been constructed. Aeolian harps of this size are normally made from metal.

In Negrar, in the province of Verona (Italy), is a modern monument Aeolian harp more than six metres high. It is a sound monument designed by the Italian architect Giuseppe Ferlenga which was inaugurated in November 2015 from the Sports and Cultural Group of Mazzano. The acoustic part of this tool is composed of a frame that contains a copper harmonic case. The Aeolian Harp of Negrar has six strings of different lengths and materials. If there is wind, this monumental harp produces audible sounds up to a distance of about four metres.[15]

There are many more Aeolian harps of this size and larger in North America. In the Mimbres Valley of New Mexico, there is an Aeolian Harp, titled Tempest Song, exceeding seven metres in height. Tempest Song is similar in appearance to a standard harp with 45 strings tuned to the C minor pentatonic scale and a central bearing originally being from a semi-truck.[3] It was built by Bob Griesing and Bill Neely in June and July 2000, and at the time was mistakenly declared the «World’s Largest Aeolian Harp».[16]

An even larger Aeolian harp, measuring in at eight metres tall, can be found at the Exploratorium, a museum in San Francisco.[5] This harp was built in 1976 by Douglas Hollis, a local artist. Its volume is amplified by two metal disks placed on one side of it. In addition, a natural wind tunnel ensures enough wind is passing over the harp’s seven high-pitched strings.[8]

In Sydney, Nova Scotia on Cape Breton is an even larger 18-metre-tall, 10 ton steel Aeolian harp which doubles as the world’s largest fiddle. It was erected to honour the fiddling traditions and folk music of the region’s Celtic population. This fiddle, unveiled in 2005, is titled FIDHAEL MHOR A’ CEILIDH, or, in English, «Big Fiddle of the Ceilidh», «Ceilidh» roughly translating from Gaelic into «visit.» This fiddle is so large it can be seen by ships coming into harbour on the island.[17]

The largest Aeolian harp in the world dwarfs even Sydney’s. In San Francisco stands the Lucia and Aristides Demetrios Wind Harp, which stands at 28 metres tall. This Aeolian harp is located a little over 74 metres above sea level, which means it is always receiving a suitable breeze and that it comes with a panoramic view of South San Francisco and some of the Bay. Likewise, the instrument, in appearance resembling a set of steel beams connected by curved grates, is visible throughout much of the city.[18]

See also[edit]

  • Sensitive style

References[edit]

  1. ^ a b «Wind Harp Physics» (PDF). Shop Smith Academy. n.d. Archived (PDF) from the original on 2009-01-05. Retrieved March 11, 2021.
  2. ^ Heller, Eric J. (2013). Why You Hear what You Hear: An Experiential Approach to Sound, Music, and Psychoacoustics. Princeton University Press. p. 403. ISBN 978-0-691-14859-5.
  3. ^ a b c d e «Tempest Song, Our Second Windharp». Nfo.edu. Retrieved 2021-03-11.
  4. ^ a b c d e f g «Aeolian harp | musical instrument». Encyclopedia Britannica. Retrieved 2021-03-11.
  5. ^ a b c d e White, Chris (2014-08-22). «Eerie Instruments Played by the Wind». Atlas Obscura. Retrieved 2021-03-11.
  6. ^ Lord Rayleigh (April 1915). «Æolian Tones». The London, Edinburgh, and Dublin Philosophical Magazine and Journal of Science. Sixth Series. 29 (172): 433–444. doi:10.1080/14786440408635325.
  7. ^ «Make an Aeolian Harp». Salford Acoustic. 2019-01-17. Retrieved 2021-03-12.
  8. ^ a b Hollis, Douglas (2018-04-05). «Aeolian Harp | Exploratorium Museum Exhibits». Exploratorium. Retrieved 2021-03-12.
  9. ^ Bonner, Stephen (2001). Sadie, Stanley (ed.). Aeolian Harp. The Grove Dictionary of Music and Musicians. Vol. 1 (2nd ed.). New York: Grove’s Dictionaries. p. 174.
  10. ^ «Aeolian Harps and the Romantics | British Literature Wiki». Retrieved 2021-04-21.
  11. ^ Thoreau, Henry David (1906). A Week on the Concord and Merrimack Rivers. Houghton Mifflin and Company. p. 184.
  12. ^ Delaney, Frank (11 November 2015). «Re:Joyce Episode 286 — Flossing & Fretting». Retrieved 29 December 2021.
  13. ^ La harpe éolienne: Scores at the International Music Score Library Project
  14. ^ Archived at Ghostarchive and the Wayback Machine: «Tuesday, November 27th: Extraordinary Harps». Youtube. Retrieved 2021-06-14.
  15. ^ Arpa eolia di Mazzano a Negrar, Italy, sito del Comune di Negrar
  16. ^ «World’s Largest Aeolian Harp, Budaghers New Mexico». Worldslargestthings.com. Retrieved 2021-03-12.
  17. ^ «World’s Largest Fiddle». Atlas Obscura. Retrieved 2021-03-12.
  18. ^ «Wind Harp». Atlas Obscura. Retrieved 2021-03-12.

External links[edit]

  • Stoney Cross 2—an example piece of music made on an aeolian harp.
  • windharfe.m3u—a live-stream of an Aeolian harp at the University of Ulm (Germany)
  • Pictures and measurements—plus example recordings of an electric variant of an Aeolian Harp which uses electric guitar humbucking pickups
  • harmonic sounds of the contemporary wind harp in concert with nature
  • Unintentional Aeolian Harp effect resulting from modifications to the Golden Gate Bridge

Морфемный разбор слова:

Однокоренные слова к слову:

Словари

древний музыкальный инструмент в виде узкого деревянного ящика, внутри которого натянуто от 8 до 13 жильных струн, приводимых в колебание движением ветра (устанавливался на крышах домов).

Лес гудит, точно ветер дует в тысячу эоловых арф. Бунин, Сосны.

[По названию арфы древнегреческого мифического повелителя ветров Эола, издававшей нежные звуки]

эо́лов; эо́лова а́рфа

эо́лов, эо́лова, эо́лово, эо́ловы, эо́ловой, эо́ловых, эо́лову, эо́ловым, эо́ловою, эо́ловыми, эо́ловом

ЭОЛОВА АРФА, музыкальное орудие, в роде стоячих гуслей, на котором играет ветер; согласные звуки сами друг другу отзываются.

Ср. И нередко клялся я навек замолчать,

Но Эолова арфа должна зазвучать,

Если вихрь по струнам ее мчится.

Надсон. «Окрыленным мечтой сладкозвучным стихом».

Тургенев. Призраки. 21.

Ср. Все что только занимает, заботит, шевелит собою наше общество (хорошее), находит во мне живой отголосок. Я, как Эолова арфа, дрожу и издаю страстные звуки при всем, что волнует моих собратий.

Дружинин. Новые заметки туриста. 5.

Марлинский. Лейтенант Белозор. Эпилог.

Ср. У окна была приделана. Эолова арфа, о которой народ бредил удивительными нелепицами. Когда в сумерки окно это отворялось и гусли-самогуды начинали издавать нежные и полные созвучия свои, то народ стоял толпами под окном и слушал до самой полуночи, припоминая сказку о Иване-Царевиче, о жар-птице и о гуслях-самогудах, о которых доселе слыхивал только в сказках, а теперь видел их наяву.

В.И. Даль. Гофманская капля.

Ср. «Гусли-самогуды сами заводятся, сами играют, сами пляшут, сами поют» (сказочн.).

Ср. Об эоловой арфе.

Жуковский. Эолова арфа. Баллада.

Книжн. Устар. О чём-л., издающем нежные звуки при малейшем прикосновении. БТС, 47, 1523. Из древнегреческой мифологии. БМС 1998, 32.

эо́лова а́рфа, эо́ловой а́рфы

Инструмент, которого струны приводятся в движение ветром.

эолово- первая часть сложных прилагательных, пишется через дефис

Источник

ЭОЛОВА АРФА

Смотреть что такое «ЭОЛОВА АРФА» в других словарях:

Эолова арфа — в замке Гогенбаден Эолова арфа (итал. arpa eolica, arpa d Eolo; нем. Äolsharfe … Википедия

Эолова арфа — Эолова арфа. Ср. И не рѣдко клялся я на вѣкъ замолчать, Чтобъ съ толпою въ забвеніи слиться, Но Эолова арфа должна зазвучать, Если вихрь по струнамъ ея мчится. Надсонъ. „Окрыленнымъ мечтой сладкозвучнымъ стихомъ“. Ср. Мнѣ чудятся другіе звуки,… … Большой толково-фразеологический словарь Михельсона (оригинальная орфография)

ЭОЛОВА АРФА — ЭОЛОВА АРФА. см. арфа. Толковый словарь Ушакова. Д.Н. Ушаков. 1935 1940 … Толковый словарь Ушакова

ЭОЛОВА АРФА — ЭОЛОВА АРФА. см. арфа. Толковый словарь Ушакова. Д.Н. Ушаков. 1935 1940 … Толковый словарь Ушакова

ЭОЛОВА АРФА — ЭОЛОВА АРФА, музыкальное орудие, в роде стоячих гуслей, на котором играет ветер; согласные звуки сами друг другу отзываются. Толковый словарь Даля. В.И. Даль. 1863 1866 … Толковый словарь Даля

эолова арфа — ЭОЛОВА АРФА, музыкальное орудие, в роде стоячих гуслей, на котором играет ветер; согласные звуки сами друг другу отзываются. Толковый словарь Даля. В.И. Даль. 1863 1866 … Толковый словарь Даля

ЭОЛОВА АРФА — (по имени древнегреческого бога ветров Эола), музыкальный инструмент. Струны (9 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности,… … Современная энциклопедия

ЭОЛОВА АРФА — (по имени бога ветров Эола) музыкальный инструмент. Струны (9 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности, приобрела популярность в Зап … Большой Энциклопедический словарь

Эолова арфа — (по имени древнегреческого бога ветров Эола), музыкальный инструмент. Струны (9 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности,… … Иллюстрированный энциклопедический словарь

Источник

Словари

ЭОЛОВА АРФА, музыкальное орудие, в роде стоячих гуслей, на котором играет ветер; согласные звуки сами друг другу отзываются.

Ср. И нередко клялся я навек замолчать,

Но Эолова арфа должна зазвучать,

Если вихрь по струнам ее мчится.

Надсон. «Окрыленным мечтой сладкозвучным стихом».

Тургенев. Призраки. 21.

Ср. Все что только занимает, заботит, шевелит собою наше общество (хорошее), находит во мне живой отголосок. Я, как Эолова арфа, дрожу и издаю страстные звуки при всем, что волнует моих собратий.

Дружинин. Новые заметки туриста. 5.

Марлинский. Лейтенант Белозор. Эпилог.

Ср. У окна была приделана. Эолова арфа, о которой народ бредил удивительными нелепицами. Когда в сумерки окно это отворялось и гусли-самогуды начинали издавать нежные и полные созвучия свои, то народ стоял толпами под окном и слушал до самой полуночи, припоминая сказку о Иване-Царевиче, о жар-птице и о гуслях-самогудах, о которых доселе слыхивал только в сказках, а теперь видел их наяву.

В.И. Даль. Гофманская капля.

Ср. «Гусли-самогуды сами заводятся, сами играют, сами пляшут, сами поют» (сказочн.).

Ср. Об эоловой арфе.

Жуковский. Эолова арфа. Баллада.

Книжн. Устар. О чём-л., издающем нежные звуки при малейшем прикосновении. БТС, 47, 1523. Из древнегреческой мифологии. БМС 1998, 32.

эо́лова а́рфа, эо́ловой а́рфы

Инструмент, которого струны приводятся в движение ветром.

Источник

ЭОЛОВА АРФА

Смотреть что такое «ЭОЛОВА АРФА» в других словарях:

Эолова арфа — в замке Гогенбаден Эолова арфа (итал. arpa eolica, arpa d Eolo; нем. Äolsharfe … Википедия

Эолова арфа — Эолова арфа. Ср. И не рѣдко клялся я на вѣкъ замолчать, Чтобъ съ толпою въ забвеніи слиться, Но Эолова арфа должна зазвучать, Если вихрь по струнамъ ея мчится. Надсонъ. „Окрыленнымъ мечтой сладкозвучнымъ стихомъ“. Ср. Мнѣ чудятся другіе звуки,… … Большой толково-фразеологический словарь Михельсона (оригинальная орфография)

ЭОЛОВА АРФА — Инструмент, которого струны приводятся в движение ветром. Объяснение 25000 иностранных слов, вошедших в употребление в русский язык, с означением их корней. Михельсон А.Д., 1865. ЭОЛОВА АРФА Струнный инструмент, под влиянием ветра издающий звуки … Словарь иностранных слов русского языка

ЭОЛОВА АРФА — ЭОЛОВА АРФА. см. арфа. Толковый словарь Ушакова. Д.Н. Ушаков. 1935 1940 … Толковый словарь Ушакова

ЭОЛОВА АРФА — ЭОЛОВА АРФА. см. арфа. Толковый словарь Ушакова. Д.Н. Ушаков. 1935 1940 … Толковый словарь Ушакова

ЭОЛОВА АРФА — ЭОЛОВА АРФА, музыкальное орудие, в роде стоячих гуслей, на котором играет ветер; согласные звуки сами друг другу отзываются. Толковый словарь Даля. В.И. Даль. 1863 1866 … Толковый словарь Даля

эолова арфа — ЭОЛОВА АРФА, музыкальное орудие, в роде стоячих гуслей, на котором играет ветер; согласные звуки сами друг другу отзываются. Толковый словарь Даля. В.И. Даль. 1863 1866 … Толковый словарь Даля

ЭОЛОВА АРФА — (по имени древнегреческого бога ветров Эола), музыкальный инструмент. Струны (9 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности,… … Современная энциклопедия

ЭОЛОВА АРФА — (по имени бога ветров Эола) музыкальный инструмент. Струны (9 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности, приобрела популярность в Зап … Большой Энциклопедический словарь

Эолова арфа — (по имени древнегреческого бога ветров Эола), музыкальный инструмент. Струны (9 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности,… … Иллюстрированный энциклопедический словарь

Источник

эолова арфа

Смотреть что такое «эолова арфа» в других словарях:

Эолова арфа — в замке Гогенбаден Эолова арфа (итал. arpa eolica, arpa d Eolo; нем. Äolsharfe … Википедия

Эолова арфа — Эолова арфа. Ср. И не рѣдко клялся я на вѣкъ замолчать, Чтобъ съ толпою въ забвеніи слиться, Но Эолова арфа должна зазвучать, Если вихрь по струнамъ ея мчится. Надсонъ. „Окрыленнымъ мечтой сладкозвучнымъ стихомъ“. Ср. Мнѣ чудятся другіе звуки,… … Большой толково-фразеологический словарь Михельсона (оригинальная орфография)

ЭОЛОВА АРФА — Инструмент, которого струны приводятся в движение ветром. Объяснение 25000 иностранных слов, вошедших в употребление в русский язык, с означением их корней. Михельсон А.Д., 1865. ЭОЛОВА АРФА Струнный инструмент, под влиянием ветра издающий звуки … Словарь иностранных слов русского языка

ЭОЛОВА АРФА — ЭОЛОВА АРФА. см. арфа. Толковый словарь Ушакова. Д.Н. Ушаков. 1935 1940 … Толковый словарь Ушакова

ЭОЛОВА АРФА — ЭОЛОВА АРФА. см. арфа. Толковый словарь Ушакова. Д.Н. Ушаков. 1935 1940 … Толковый словарь Ушакова

ЭОЛОВА АРФА — ЭОЛОВА АРФА, музыкальное орудие, в роде стоячих гуслей, на котором играет ветер; согласные звуки сами друг другу отзываются. Толковый словарь Даля. В.И. Даль. 1863 1866 … Толковый словарь Даля

ЭОЛОВА АРФА — (по имени древнегреческого бога ветров Эола), музыкальный инструмент. Струны (9 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности,… … Современная энциклопедия

ЭОЛОВА АРФА — (по имени бога ветров Эола) музыкальный инструмент. Струны (9 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности, приобрела популярность в Зап … Большой Энциклопедический словарь

Эолова арфа — (по имени древнегреческого бога ветров Эола), музыкальный инструмент. Струны (9 13), настроенные в унисон и колеблемые движением воздуха, издают обертоны одного общего тона; громкость звука зависит от силы ветра. Известная с древности,… … Иллюстрированный энциклопедический словарь

Источник

Теперь вы знаете какие однокоренные слова подходят к слову Как пишется эолова арфа, а так же какой у него корень, приставка, суффикс и окончание. Вы можете дополнить список однокоренных слов к слову «Как пишется эолова арфа», предложив свой вариант в комментариях ниже, а также выразить свое несогласие проведенным с морфемным разбором.

Как правильно пишется словосочетание «эолова арфа»

эо́лова а́рфа

эо́лова а́рфа, эо́ловой а́рфы

Источник: Орфографический
академический ресурс «Академос» Института русского языка им. В.В. Виноградова РАН (словарная база
2020)

Делаем Карту слов лучше вместе

Привет! Меня зовут Лампобот, я компьютерная программа, которая помогает делать
Карту слов. Я отлично
умею считать, но пока плохо понимаю, как устроен ваш мир. Помоги мне разобраться!

Спасибо! Я стал чуточку лучше понимать мир эмоций.

Вопрос: паслён — это что-то нейтральное, положительное или отрицательное?

Ассоциации к слову «арфа»

Синонимы к словосочетанию «эолова арфа»

Предложения со словосочетанием «эолова арфа»

  • Будет ли молчать музыка эоловой арфы, невидимо скрытой в зелёных ветвях?
  • Следует прибавить к этому звуки воздушного оркестра, состоящего из дюжины бумажных змеев, привязанных к середине длинными бечёвками и звучавших под дуновением лёгкого ветерка, как эоловы арфы.
  • Ветер этот приносил запах тисовых лесов, пену атлантического прибоя, раскаты тропической грозы, звон эоловой арфы.
  • (все предложения)

Цитаты из русской классики со словосочетанием «эолова арфа»

  • Отъезд бабушки в Протозаново еще более разъединил мать с дочерью: пока княгиня там, на далеких мирных пажитях, укрепляла себя во всех добрых свойствах обывательницы, княжна вырастала в стенах петербургского института, в сфере слабой науки и пылких фантазий, грезивших иною жизнью, шум и блеск которой достигали келий института и раздавались под их сводами как рокот далекой эоловой арфы.
  • — Я встретила ее сегодня у Lisе, — отвечает эоловою арфой хозяйка, — мне жаль ее… У ней ум озлобленный… elle n’a pas la foi.
  • Не переставая болтать, Сусанна достала из кармана связку мелких ключей и отперла какой-то мудреный шкап с гнутой, покатой крышкой. Когда крышка поднялась, шкап прогудел жалобную мелодию, напомнившую поручику Эолову арфу. Сусанна выбрала еще один ключ и вторично щелкнула.
  • (все
    цитаты из русской классики)

Значение словосочетания «эолова арфа»

  • Эо́лова арфа (итал. arpa eolica, arpa d’Eolo; нем. Äolsharfe; англ. aeolian harp), также возду́шная а́рфа (нем. Windharfe, Geisterharfe, букв. «арфа ду́хов»; англ. windharp) — струнный эолофон, инструмент типа цитры, звучащий благодаря колеблющему струны ветру. Названа в честь Эола, мифического повелителя ветров. (Википедия)

    Все значения словосочетания ЭОЛОВА АРФА

Афоризмы русских писателей со словом «арфа»

  • Прекрасная женщина всегда божество, особливо если мила и умна, если хочет нравиться. Но где она привлекательнее? — За арфой, за книгою, за пяльцами, за молитвою или в кадрили? — Нет совсем! — а за столом, когда делает салат.
  • Люби питомца вдохновенья
    И гордый ум пред ним склоняй;
    Но в чистой жажде наслажденья
    Не каждой арфе слух вверяй.
  • (все афоризмы русских писателей)

Отправить комментарий

Дополнительно

Смотрите также

Эо́лова арфа (итал. arpa eolica, arpa d’Eolo; нем. Äolsharfe; англ. aeolian harp), также возду́шная а́рфа (нем. Windharfe, Geisterharfe, букв. «арфа ду́хов»; англ. windharp) — струнный эолофон, инструмент типа цитры, звучащий благодаря колеблющему струны ветру. Названа в честь Эола, мифического повелителя ветров.

Все значения словосочетания «эолова арфа»

  • Будет ли молчать музыка эоловой арфы, невидимо скрытой в зелёных ветвях?

  • Следует прибавить к этому звуки воздушного оркестра, состоящего из дюжины бумажных змеев, привязанных к середине длинными бечёвками и звучавших под дуновением лёгкого ветерка, как эоловы арфы.

  • Ветер этот приносил запах тисовых лесов, пену атлантического прибоя, раскаты тропической грозы, звон эоловой арфы.

  • (все предложения)
  • звуки арфы
  • струны арфы
  • лирические стихотворения
  • хроматическая гамма
  • тихая песня
  • (ещё синонимы…)
  • струна
  • струны
  • музыка
  • инструмент
  • музыкальные инструменты
  • (ещё ассоциации…)
  • эоловой арфа
  • в эоловых чертогах
  • (полная таблица сочетаемости…)
  • эоловой арфа
  • с арфой в руках
  • струны арфы
  • играть на арфе
  • (полная таблица сочетаемости…)
  • Разбор по составу слова «эоловый»
  • Разбор по составу слова «арфа»

Эолова арфа

⇒ Правильное написание:

эолова арфа

⇒ Гласные буквы в слове:

эолова арфа

гласные выделены красным

гласными являются: э, о, о, а, а, а

общее количество гласных: 6 (шесть)

• ударная гласная:

эо́лова а́рфа

ударная гласная выделена знаком ударения « ́»

ударение падает на буквы: о, а,

• безударные гласные:

эолова арфа

безударные гласные выделены пунктирным подчеркиванием «  »

безударными гласными являются: э, о, а, а

общее количество безударных гласных: 4 (четыре)

⇒ Согласные буквы в слове:

эолова арфа

согласные выделены зеленым

согласными являются: л, в, р, ф

общее количество согласных: 4 (четыре)

• звонкие согласные:

эолова арфа

звонкие согласные выделены одинарным подчеркиванием «  »

звонкими согласными являются: л, в, р

общее количество звонких согласных: 3 (три)

• глухие согласные:

эолова арфа

глухие согласные выделены двойным подчеркиванием «  »

глухими согласными являются: ф

общее количество глухих согласных: 1 (одна)

⇒ Формы слова:

эо́лова а́рфа, эо́ловой а́рфы

⇒ Количество букв и слогов:

гласных букв: 6 (шесть)

согласных букв: 4 (четыре)

всего букв: 10 (десять)

всего слогов: 6 (шесть)

.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как пишется яблоко голден
  • Как пишется энштейн или эйнштейн
  • Как пишется эстония или истония
  • Как пишется юань на бирже
  • Как пишется яблоко висело