Как пишется геометрия дэш

Логотип игры

Geometry Dash (рус. Геометрический рывок) — мобильная игра, разработанная Робертом Топалой и выпущенная 13 августа 2013 года. Geometry Dash сделана на основе игры The Impossible Game. Игрок управляет персонажем, и его задачей является достижение конца уровня, на пути к которому попадаются различные ловушки и преграды.

Управление осуществляется с помощью кликов по компьютерной мыши, нажатий на пробел клавиатуры либо геймпада (дополнительно — стрелочка вверх) на компьютере или нажатие на сенсорный экран смартфона, на которые персонаж отзывается прыжком, либо другими действиями, зависящими от текущего режима игры. Игра является платной и доступна в Google Play, App Store и Steam.

Уровни

В настоящее время существует 21 официальный уровень и 1 секретный, наградой за прохождение которых служат новые иконки и цвета для кастомизации персонажей, а также награда в виде звёзд и сфер маны. Помимо основной награды на каждом официальном уровне скрыто три монеты, при сборе которых можно получить доступ к определённым уровням (указаны в таблице). В игре существует два режима прохождения: обычный режим и режим практики. Названия почти всех уровней в игре такие же, как и названия саундтреков, использующихся в них. Исключения: Clubstep (ориг. «Club Step»), Blast Processing (ориг. «BlastProcess») и Fingerdash (ориг. «Fingerbang»).

Список уровней

Уровень Сложность Звёзды Сферы маны Композитор саундтрека Версия выхода
1 Stereo Madness Easy.png 1 Estrella.png 50 Mana Orbs.png ForeverBound Начальная версия
2 Back on Track Easy.png 2 Estrella.png 75 Mana Orbs.png DJVI Начальная версия
3 Polargeist Normal.png 3 Estrella.png 100 Mana Orbs.png Step Начальная версия
4 Dry Out Normal.png 4 Estrella.png 125 Mana Orbs.png DJVI Начальная версия
5 Base After Base Hard.png 5 Estrella.png 150 Mana Orbs.png DJVI Начальная версия
6 Can’t Let Go Hard.png 6 Estrella.png 175 Mana Orbs.png DJVI Начальная версия
7 Jumper Harder.png 7 Estrella.png 200 Mana Orbs.png Waterflame Начальная версия
8 Time Machine Harder.png 8 Estrella.png 225 Mana Orbs.png Waterflame Обновление 1.1
9 Cycles Harder.png 9 Estrella.png 250 Mana Orbs.png DJVI Обновление 1.2
10 xStep Insane.png 10 Estrella.png 275 Mana Orbs.png DJVI Обновление 1.3
11 Clutterfunk Insane.png 11 Estrella.png 300 Mana Orbs.png Waterflame Обновление 1.4
12 Theory of Everything Insane.png 12 Estrella.png 325 Mana Orbs.png DJ-Nate Обновление 1.5
13 Electroman Adventures Insane.png 10 Estrella.png 275 Mana Orbs.png Waterflame Обновление 1.6
14 Clubstep
(требуется 10 Coin.png)
Hard demon.png 14 Estrella.png 500 Mana Orbs.png Dj-Nate Обновление 1.6
15 Electrodynamix Insane.png 12 Estrella.png 325 Mana Orbs.png Dj-Nate Обновление 1.7
16 Hexagon Force Insane.png 12 Estrella.png 325 Mana Orbs.png Waterflame Обновление 1.8
17 Blast Processing Harder.png 10 Estrella.png 275 Mana Orbs.png Waterflame Обновление 1.9
18 Theory of Everything 2
(требуется 20 Coin.png)
Hard demon.png 14 Estrella.png 500 Mana Orbs.png Dj-Nate Обновление 1.9
19 Geometrical Dominator Harder.png 10 Estrella.png 275 Mana Orbs.png Waterflame Обновление 2.0
20 Deadlocked
(требуется 30 Coin.png)
Hard demon.png 15 Estrella.png 500 Mana Orbs.png F-777 Обновление 2.0
21 Fingerdash Insane.png 12 Estrella.png 325 Mana Orbs.png MDK Обновление 2.1
Секретный The Challenge
(требуется 200 Diamond.png)
NA.png 3 Estrella.png 100 Mana Orbs.png RobTop Обновление 2.1

Элементы игры

  1. Изменение внешности персонажа иконками и цветами.
  2. Режим практики для изучения уровней и тренировки.
  3. Достижения с различными наградами.
  4. Редактор уровней, в котором можно создавать свои уровни.
  5. Пользовательские уровни.
  6. Наборы уровней, за прохождение которых даются монеты и звёзды.
  7. Потерянные испытания, за прохождение которых даются такие награды, как сферы маны, Осколки Силы и иконки.
  8. Таблица лидеров, в которой собраны лучшие игроки со всего мира.
  9. Скрытые Хранилища: Обычное, Секретов и Комната времени, где при введении кодов можно получить новые иконки.
  10. Настройки для стабильного геймплея.
  11. Поддержка Everyplay (Android и iOS) (рассматривается на удаление в грядущем обновлении 2.2)

Журнал обновлений

В следующей таблице приведены официальные сведения об обновлениях, предоставляемых для iOS, минуя вторичную информацию (например, поддержка уведомлений).

Версия

Дата

Описание

1.0

13 августа 2013 года

  • Релиз игры + 7 официальных уровней и редактор уровней.

1.1

14 сентября 2013 года

  • Новый уровень Time Machine с новым саундтреком.
  • Новая механика геймплея — зеркальный режим.
  • Добавлена возможность комментировать пользовательские уровни.
  • Новые открываемые иконки и цвета.
  • Много ошибок исправлено, твики и улучшения!

1.11

4 октября 2013 года

  • Добавлена поддержка Everyplay. Возможность записывать и делиться реплеями с друзьями.
  • Исправлены ошибки.

1.2

21 октября 2013 года

  • Новый уровень Cycles.
  • Новый режим игры — шар.
  • 2 новые иконки.
  • Исправлены ошибки.

1.3

20 ноября 2013 года

  • Новый уровень xStep.
  • Новая система таблицы лидеров.
  • Новые детали, эффекты уровня и т. д.
  • 10 новых иконок и достижений.
  • Исправление ошибок.
  • Новая сложность «Демон».

1.4

26 декабря 2013 года

  • Новый уровень Clutterfunk.
  • Новые открываемые корабли.
  • Новые детали, эффекты уровня и т. д.
  • Исправление ошибок.

1.41

28 декабря 2013 года

  • Исправление ошибки, которая приводила к аварийному завершению приложения, когда у игрока более чем 500 звёзд или 5 пройденных демон-уровней.

1.5

30 января 2014 года

  • Новый уровень Theory of Everything.
  • Новый режим игры — НЛО.
  • Новые открываемые корабли и иконки.
  • Новые детали, эффекты уровня и т. д.
  • Голосуйте по звёздам и сложностью «Демон».
  • Копируйте/вставляйте в редакторе уровней.
  • Много и много улучшений.
  • Исправление ошибок.

1.51

1 февраля 2014 года

  • Исправление ошибки, которая, если сохранить большую карту, аварийно закрывает игру.

1.6

25 марта 2014 года

  • 2 новых уровня и саундтрека — Electroman Adventures и Clubstep.
  • Секретные монеты на всех уровнях.
  • Разрушаемые блоки.
  • Прозрачные блоки.
  • Наборы уровней.
  • Еженедельная таблица лидеров.
  • Новые цвета, иконки, корабли, шары, НЛО.
  • Твики, исправление ошибок и более.

1.61

4 апреля 2014 года

  • Исправление ошибки на девайсах на iOS 5.
  • Твики и исправление ошибок.

1.7

22 мая 2014 года

  • Новый уровень Electrodynamix.
  • Новый скоростной режим (медленный, обычный, быстрый, очень быстрый).
  • Новый открываемый радужный след.
  • Новые открываемые иконки, корабли, шары и НЛО.
  • Новый цвет.
  • Улучшение производительности.
  • Новые поисковые фильтры, что делает поиск карт легче.
  • Новые наборы уровней.
  • Опция, которая позволяет другим пользователям копировать ваши online-уровни (для ремикса уровней).
  • Новая система вкладок для быстрого строительства в редакторе.
  • Много различных улучшений, твиков и исправлений ошибок.

1.71

3 июня 2014 года

  • Твики и исправление ошибок.

1.8

7 августа 2014 года

  • Новый уровень Hexagon Force.
  • Новый двойной режим игры.
  • Наклонённые объекты.
  • Возможность создавать уровни для двух игроков (на некоторых устройствах).
  • Много новых декораций и эффектов.
  • Новые достижения для прохождения.
  • Новые открываемые иконки, корабли, шары и НЛО.
  • Новый цвет.
  • Улучшение производительности.
  • Огромные изменения в редакторе. Тестируйте свои уровни в редакторе, свободное движение объектов, переворачивай и вращай группы и более!
  • Твики и исправление ошибок.

1.81

8 августа 2014 года

  • Твики и исправление ошибок.

1.9

9 ноября 2014 года

  • Новый уровень Blast Processing.
  • Новый уровень Theory of Everything 2.
  • Новый игровой режим — волна.
  • Новая музыкальная система. Стройте и делитесь уровнями, используя музыку из Newgrounds.com.
  • Система резервного копирования. Синхронизируйте свой прогресс между устройствами и платформами.
  • Система учётной записи пользователя.
  • Новые достижения, цвета и иконки.
  • Много новых деталей и объектов.
  • Возможность изменять цвет объектов в редакторе карт (включая 4 цветных канала).
  • Новые поисковые опции.
  • Улучшена производительность серверов для загрузки уровней.
  • Увеличен лимит объектов до 15,000 в редакторе уровней.
  • Много улучшений и исправлений ошибок.
  • Облегчена третья монета на Stereo Madness.
  • И многое другое!

1.91

20 ноября 2014 года

  • Твики и исправление ошибок.

1.911

21 ноября 2014 года

  • Твики и исправление ошибок.

1.921

29 января 2015 года

  • Новая опция производительности, которая может сократить лаги на некоторых устройствах. Чтобы её включить, заходите в «Options > Smooth fix».
  • Добавлены особенности групп в редактор карт.
  • Увеличен лимит объектов до 20,000 в редакторе уровней.
  • Твики и исправление ошибок.

1.93

16 февраля 2015 года

  • Исправление ошибок.

2.0

27 августа 2015 года

  • Новый уровень Geometrical Dominator.
  • Новый демон Deadlocked.
  • Игровой режим — робот.
  • Двигающиеся объекты.
  • Телепорты.
  • Система пользовательских монет.
  • Страницы пользовательских профилей.
  • Система друзей и отправки писем.
  • Таблица лидеров из друзей.
  • Больше 50 новых достижений и наград.
  • Много новых декораций.
  • Анимированные монстры и объекты.
  • Режим превью в редакторе.
  • Много улучшений в редакторе карт.
  • Много ошибок исправлено.
  • Секреты…
  • и многое другое!

2.01

7 октября 2015 года

  • Исправления багов, и устранён большой баг на уровне Deadlocked.

2.1

17 января 2017 года

  • Новый уровень Fingerdash.
  • Режим паука.
  • Множество новых геймплейных объектов.
  • Собирайте новые награды.
  • Квесты.
  • Ежедневные уровни.
  • Много-много нового дизайна.
  • Множество исправлений редактора.
  • Множество исправлений багов.
  • Секреты…
  • и многое другое!

2.11

12 ноября 2017 года (Steam), 14 ноября 2017 года (Google Play)

  • Исправление различных багов.
  • Добавлен Магазин сообщества.
  • 48 новых сундуков.
  • Добавление всех иконок из Конкурса иконок.
  • Вкладка с понравившимися вам уровнями.
  • Возможность собирать уровни в папки.
  • Боты по накрутке лайков/дизлайков/загрузок были устранены.
  • Добавлены высококачественные текстуры в игре.
  • Еженедельный демон.
  • Во время просмотра комментариев можно скрыть описание уровня, а также можно сделать комментарии мельче.
  • У модераторов около ника появился значок.
  • Появились старшие модераторы.
  • Возможность просматривать комментарии определённого игрока.

Интересные факты

  • Название этой игры во время бета-версии было Geometry Jump (рус. Геометрический прыжок).
    • Однако в файлах игры она до сих пор называется GJ (Geometry Jump).
  • Музыка в меню Geometry Dash была сочинена Робертом Топалой под его псевдонимом на Newgrounds Zhenmuron.
  • 9 марта 2019 года у игры появился [ официальный Discord-сервер], изначально созданный как Mod Request сервер, а впоследствии переформированный в сервер для общения с модераторами. После того, как RobTop зашёл на сервер, он получил статус официального.
  • Существует и бесплатная версия, в которой отсутствует ряд возможностей, а именно: Редактор, пользовательские уровни, и все уровни после Hexagon Force. Тем не менее она превосходит полную по популярности в несколько раз.
    • Что можно объяснить бесплатностью Lite-версии.
  • Если вскрыть файлы игры, то можно заметить, что там есть файлы из Meltdown и World.
  • За прохождение всех официальных уровней из оригинальной Geometry Dash (включая The Challenge) можно получить 190 Estrella.png, 5625 Mana Orbs.png и 63 Coin.png.
  • Возможно, Hexagon Force должен был называться Two Brothers[источник?].
  • При бета версии игры, RobTop хотел добавить уровень под названием «Ultimate Destruction». Но он не появился в игре из-за того, что автор саундтрека не дал согласие на его использование.
  • 27 июля 2019 года YouTube начал банить каналы по Geometry Dash (из-за того, что его алгоритмы посчитали прохождение одних и тех же уровней спамом).
  • За каждый официальный демонический уровень можно получить две награды: одну за простое прохождение, а вторую — за прохождение его на 3 Coin.png.
  • Многие текстуры из Geometry Dash были взяты из игры Boomlings, а именно: Coin.png, корона, череп, замок и звезда
  • В Игре есть не используемый трек под названием «counter003»
    • Также есть звуковой файл который похож из игры Boomlings «counter001»

Баги

  • Когда вы в любом уровне прыгаете чуть раньше, но при этом не умираете, то вы можете умереть в текстурах. Такое может произойти и в других играх серии.
  • Если вы умерли на старте и быстро перезапустили уровень, эффект смерти будет всё равно виден.

Галерея

Geometry Dash first teaser

Первый тизер к игре

SteamCover

Тизер о появлении игры в Steam

Видео

Geometry_Dash_Официальный_трейлер_игры

Listen to this article

From Wikipedia, the free encyclopedia

Geometry Dash
Geometry Dash Logo.PNG

Geometry Dash icon

Genre(s) Runner, music, platformer
Developer(s) Robert ‘RobTop’ Topala
Publisher(s) RobTop Games
Platform(s) iOS, Android, Windows Phone, Microsoft Windows, macOS
Original release iOS, Android
13 August 2013
Windows Phone
12 June 2014
Microsoft Windows, macOS
22 December 2014
First release Geometry Dash
13 August 2013
Latest release Geometry Dash SubZero
21 December 2017

Geometry Dash is a series of music platforming video games developed by Swedish developer Robert «RobTop» Topala.[1] The first game, Geometry Dash, was released on 13 August 2013 on iOS and Android, and the Steam version on 22 December 2014.[2][3] In Geometry Dash, players control the movement of an icon and navigate along music-based levels, while avoiding obstacles such as spikes that instantly destroy the icon on impact.

Geometry Dash consists of 21 official levels. It has an extensive level creation system, where players can create their own custom levels, share them online and play levels designed by other players. More than 83 million custom levels have been created.[4] In addition to the official levels, certain user-created levels have been featured in in-game content, including a hall of fame and a daily level.[1][circular reference] In-game currency, such as stars, coins, orbs or diamonds, can be obtained from various sources, such as official levels, user-created levels or chests.

In addition to the original game, three other spin-off games in the series have been made: Geometry Dash Meltdown, Geometry Dash World and Geometry Dash SubZero.

Gameplay

The beginning of ‘Electroman Adventures’, the 13th of 21 levels in the game and currently the fourth to last level of Geometry Dash Lite.

Geometry Dash can be played with a touchscreen, keyboard, mouse or controller. The player manipulates the movement of their icon through input in the form of pressing or holding to reach the end of a level. If the player crashes into an obstacle, such as a spike, a wall or a sawblade, the level restarts from the beginning. The player may place checkpoints to survey or practice a level in practice mode. In this game mode, the player cannot collect coins or gain progress for normal mode. The timing and rhythm of the in-game music are key parts of the game, often in relation to each other.[5]

During gameplay, the player’s icon takes the form of one of seven different game modes, each of which behaves differently with each interaction. Player movement is further complicated by portals that allow the player to change between game modes, reverse gravity, change the size of their game mode, mirror the direction of their movement, change their speed or teleport. Furthermore, pads and orbs can be used to move the player in varying directions or change gravity. The game modes are the Cube (also known as the Icon), Ship, Ball, UFO (formerly known as the Bird), Wave (formerly known as the Dart), Robot and Spider. The Cube will jump when player input is registered on a surface. The Ship ascends during player input and falls otherwise. The Ball allows the player to change its gravity on input whilst on a surface. The UFO jumps when player input is registered on a surface or in the air. The Wave behaves similarly to the Ship but only falls/ascends in straight lines. The Robot behaves similarly to the Cube, but its jump height is determined by the duration of the player’s input. The Spider will teleport and stick to the surface directly above it on input, changing gravity instantaneously.

There are 21 official levels in the full version of Geometry Dash, 18 of which are unlocked upon installation. The other three require a specific number of secret coins hidden within all the official levels. Each level grants rewards upon completion.[5][6] Official levels steadily advance in difficulty. Levels are categorized into six difficulty ratings: Easy, Normal, Hard, Harder, Insane and Demon (which contains an additional counter). Players can earn achievements that unlock rewards, such as icons or colours.[7] Players may also utilize three shops that use an in-game currency to acquire icons or colours.[citation needed]

The full version of the game features the ability to upload and download user-created levels.[8] The creator must complete their level with all user-placed coins in normal mode before it can be uploaded: a process known as verification. Changes made after verification will render the level unverified again.[7] Some custom levels have a specific difficulty determined by Topala. The creator of a level, its players and the game’s moderators can influence this decision. User-created levels can be categorized into 12 difficulty ratings, including the five ratings used in the official levels. The auto difficulty is reserved for ‘auto’ levels which do not require input for completion. Additionally, there are five variations of the Demon difficulty: Easy, Medium, Hard, Insane and Extreme. In approved user-created levels, each difficulty rewards a certain number of stars upon completion.

Music

The various music tracks used in the official levels were made by artists ForeverBound, DJVI, Step, DJ-Nate, Waterflame, F-777, MDK, Kevin Macleod and RobTop himself.

Level creators may choose songs by a wide variety of artists using the website Newgrounds. The music from the 21 official levels can also be used without having to unlock each song’s respective level.

Development

The game began as a project that could have moved in any direction, according to Topala. He made the remarks, ‘it simply started as a template with a cube that could crash and jump’ and ‘there really was no detailed plan’.[9] He previously developed it for the computer but later altered his plan and made attempts to make it a mobile game. Topala was inspired by The Impossible Game and took about four months to create the game and take it to the App Store and Google Play Store. In the beta version, the game was called Geometry Jump but later changed to Geometry Dash. The game is developed on the Cocos2d game engine.[10]

Upon its release, Geometry Dash had seven levels free to play on the game’s free version, alongside nine other levels released in later updates. It gained popularity around the world, especially in Canada, where it achieved the title of the most popular paid iPhone app in June 2014.[11] There are four free versions of the game, one being Geometry Dash Lite which includes the first 16 levels from the full version.[6]

On 14 August 2021, Topala released a sneak peek video of 2.2, the first major update since 2017, on his YouTube channel. The release date has yet to be announced.[12][13] On 4 September 2022, Topala released the second sneak peek, over a year after the first.[14]

Reception

The game received generally positive reviews from critics. Softpedia complimented the game’s style and challenge that it brings up, saying, ‘While it can get a bit frustrating sometimes, you can always complete the stages using the practice mode and then jump into the many different user-generated levels’.[15] 148Apps gave the game a positive review, stating, ‘Geometry Dash provides all of the challenge expected from an ‘impossible’ game while also making it more accessible to newcomers’.[16] Geometry Dash has also been listed by the reviewer Chris Morris on the website Common Sense Media as a child-friendly video game that parents could let their children play on, stating that the game was a ‘good way to handle frustration’, and that ‘families can also talk about rhythm and the joy of dancing in time with music’.[17] On the App Store, Geometry Dash was ranked 2nd for the app’s Top 10 Paid iPad Games and 7th for Top 10 Paid iPhone Games in 2018.[18]

Other games

For Geometry Dash World, Gamezebo praised the game’s captivation and decent gameplay styles. Although, the reviewer noted that it was not the ‘most interesting looking game out there’.[19] Gerson Noboa from AndroidGuys praised the Geometry Dash spin-off, stating that ‘Geometry Dash World is a worthy addition to your game arsenal. Thanks to tightly connected graphical and sound elements, the game provides an awesome, integrated experience that is rarely seen in Play Store games’.[20]

Other games

Geometry Dash Lite

Geometry Dash Lite is a free version of the game with advertisements and gameplay restrictions. Geometry Dash Lite has 16 levels but lacks the option to create and play custom user-generated levels. It also has a much more limited selection of character customization options, missing many icons and colours used in the full game.[21][22]

Geometry Dash Meltdown


On 16 December 2015, Topala announced a spin-off game titled Geometry Dash Meltdown,[23] which was released on 19 December 2015 for iOS and Android.[24][25] As of update 1.0, it includes three levels featuring the songs of F-777. The game showcased new icons from version 2.1 and features in levels added in version 2.0 of the original game.

Geometry Dash World

On 21 December 2016, Topala announced a second spin-off game titled Geometry Dash World,[26] saying that it would come out on the same day. It currently includes two worlds with five levels each, including new update 2.2 features.[27][28]

Geometry Dash SubZero

On 12 December 2017, Topala announced a third spin-off game titled Geometry Dash SubZero,[29] which was released on 21 December 2017.[30][31] It consists of three levels. It is currently the latest stand-alone game released in the series[32] and the first to offer some features of the main game’s unreleased (as of February 2023) update 2.2, including features from the update, such as new icons and camera control triggers.[33]

References

  1. ^ a b «Track of the Day: ‘Geometry Dash’ by Robert Topala». The Atlantic. 24 August 2017. Archived from the original on 27 August 2016. Retrieved 8 February 2018.
  2. ^ «Geometry Dash — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 13 February 2021. Retrieved 26 April 2021.
  3. ^ «Geometry Dash». App Store. Archived from the original on 26 April 2021. Retrieved 26 April 2021.
  4. ^ «83 Million by 14Alfa». gdbrowser.com. Archived from the original on 1 September 2022. Retrieved 1 April 2022.
  5. ^ a b «Geometry Dash Review». Softpedia. Andrei Dobra. 9 January 2015. Archived from the original on 31 July 2021. Retrieved 2 January 2016.
  6. ^ a b «Geometry Dash: Best tips, tricks, and cheats!». imore.com. 7 May 2017. Archived from the original on 30 July 2018. Retrieved 8 February 2018.
  7. ^ a b «Geometry Dash Review». Bio Gamer Girl. E.J. Smith. 31 December 2014. Archived from the original on 1 February 2016. Retrieved 1 January 2016.
  8. ^ «The Version 2.0 Update For ‘Geometry Dash’ Just Hit The App Store». toucharcade.com. 26 August 2015. Archived from the original on 9 February 2018. Retrieved 8 February 2018.
  9. ^ «Smart strategies fuel Geometry Dash’s slow jog to success». Cult Of Mac. Luke Dormehl. 27 June 2014. Archived from the original on 31 July 2021. Retrieved 19 December 2015.
  10. ^ «Cocos Game Showcase — August 2021». 27 August 2021. Archived from the original on 29 August 2021. Retrieved 29 August 2021.
  11. ^ «‘Geometry Dash’ top paid iPhone app in Canada». Toronto Star. The Canadian Press. 24 June 2014. Archived from the original on 22 December 2015. Retrieved 19 December 2015.
  12. ^ «Geometry Dash Update 2.2 Sneak Peek». YouTube. 15 August 2021. Archived from the original on 18 August 2021. Retrieved 18 August 2021.
  13. ^ Fore, Gray (15 August 2021). «Geometry Dash Will Get Its First Update In Four Years». Screen Rant. Archived from the original on 18 August 2021. Retrieved 18 August 2021.
  14. ^ «Geometry Dash Update 2.2 Sneak Peek 2». YouTube.
  15. ^ «Geometry Dash reviews for PC». Metacritic. Archived from the original on 25 March 2018. Retrieved 2 April 2018.
  16. ^ «Geometry Dash reviews for iOS». Metacritic. Archived from the original on 28 March 2018. Retrieved 2 April 2018.
  17. ^ «Geometry Dash App Review». commonsensemedia. 20 June 2014. Archived from the original on 16 August 2019. Retrieved 22 August 2018.
  18. ^ Baptiste Su, Jean (4 December 2018). «Apple Unveils 2018’s Most Popular iPhone And iPad Apps: Fortnite, YouTube, Minecraft And More». Forbes. Archived from the original on 4 February 2022. Retrieved 14 April 2019.
  19. ^ «geometry Dash World reviews for iOS». Metacritic. 16 January 2017. Archived from the original on 10 May 2018. Retrieved 2 April 2018.
  20. ^ Noboa, Gerson (1 May 2017). «Geometry Dash World (Review)». AndroidGuys. Archived from the original on 3 August 2018. Retrieved 22 August 2018.
  21. ^ «Geometry Dash Lite — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 13 May 2021. Retrieved 26 April 2021.
  22. ^ «Geometry Dash Lite». App Store. Archived from the original on 26 April 2021. Retrieved 26 April 2021.
  23. ^ Geometry Dash Meltdown Trailer, archived from the original on 25 April 2021, retrieved 25 April 2021
  24. ^ «Geometry Dash Meltdown». App Store. Archived from the original on 25 April 2021. Retrieved 25 April 2021.
  25. ^ «Geometry Dash Meltdown — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 29 July 2021. Retrieved 25 April 2021.
  26. ^ Geometry Dash World!, archived from the original on 28 September 2022, retrieved 25 April 2021
  27. ^ «Geometry Dash World — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 13 October 2021. Retrieved 25 April 2021.
  28. ^ «Geometry Dash World». App Store. Archived from the original on 25 April 2021. Retrieved 25 April 2021.
  29. ^ Geometry Dash SubZero Released!, archived from the original on 28 September 2022, retrieved 25 April 2021
  30. ^ «Geometry Dash SubZero». App Store. Archived from the original on 25 April 2021. Retrieved 25 April 2021.
  31. ^ «Geometry Dash SubZero — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 22 October 2021. Retrieved 26 April 2021.
  32. ^ «‘Geometry Dash SubZero’ is the latest stand-alone expansion for RobTop Games’ Geometry Dash series». androidpolice.com. 22 December 2017. Archived from the original on 28 September 2022. Retrieved 8 February 2018.
  33. ^ «RobTopGames — YouTube». www.youtube.com. Archived from the original on 25 April 2021. Retrieved 25 April 2021.

External links

  • Official website

Spoken Wikipedia icon

This audio file was created from a revision of this article dated 27 April 2020, and does not reflect subsequent edits.

Listen to this article

From Wikipedia, the free encyclopedia

Geometry Dash
Geometry Dash Logo.PNG

Geometry Dash icon

Genre(s) Runner, music, platformer
Developer(s) Robert ‘RobTop’ Topala
Publisher(s) RobTop Games
Platform(s) iOS, Android, Windows Phone, Microsoft Windows, macOS
Original release iOS, Android
13 August 2013
Windows Phone
12 June 2014
Microsoft Windows, macOS
22 December 2014
First release Geometry Dash
13 August 2013
Latest release Geometry Dash SubZero
21 December 2017

Geometry Dash is a series of music platforming video games developed by Swedish developer Robert «RobTop» Topala.[1] The first game, Geometry Dash, was released on 13 August 2013 on iOS and Android, and the Steam version on 22 December 2014.[2][3] In Geometry Dash, players control the movement of an icon and navigate along music-based levels, while avoiding obstacles such as spikes that instantly destroy the icon on impact.

Geometry Dash consists of 21 official levels. It has an extensive level creation system, where players can create their own custom levels, share them online and play levels designed by other players. More than 83 million custom levels have been created.[4] In addition to the official levels, certain user-created levels have been featured in in-game content, including a hall of fame and a daily level.[1][circular reference] In-game currency, such as stars, coins, orbs or diamonds, can be obtained from various sources, such as official levels, user-created levels or chests.

In addition to the original game, three other spin-off games in the series have been made: Geometry Dash Meltdown, Geometry Dash World and Geometry Dash SubZero.

Gameplay

The beginning of ‘Electroman Adventures’, the 13th of 21 levels in the game and currently the fourth to last level of Geometry Dash Lite.

Geometry Dash can be played with a touchscreen, keyboard, mouse or controller. The player manipulates the movement of their icon through input in the form of pressing or holding to reach the end of a level. If the player crashes into an obstacle, such as a spike, a wall or a sawblade, the level restarts from the beginning. The player may place checkpoints to survey or practice a level in practice mode. In this game mode, the player cannot collect coins or gain progress for normal mode. The timing and rhythm of the in-game music are key parts of the game, often in relation to each other.[5]

During gameplay, the player’s icon takes the form of one of seven different game modes, each of which behaves differently with each interaction. Player movement is further complicated by portals that allow the player to change between game modes, reverse gravity, change the size of their game mode, mirror the direction of their movement, change their speed or teleport. Furthermore, pads and orbs can be used to move the player in varying directions or change gravity. The game modes are the Cube (also known as the Icon), Ship, Ball, UFO (formerly known as the Bird), Wave (formerly known as the Dart), Robot and Spider. The Cube will jump when player input is registered on a surface. The Ship ascends during player input and falls otherwise. The Ball allows the player to change its gravity on input whilst on a surface. The UFO jumps when player input is registered on a surface or in the air. The Wave behaves similarly to the Ship but only falls/ascends in straight lines. The Robot behaves similarly to the Cube, but its jump height is determined by the duration of the player’s input. The Spider will teleport and stick to the surface directly above it on input, changing gravity instantaneously.

There are 21 official levels in the full version of Geometry Dash, 18 of which are unlocked upon installation. The other three require a specific number of secret coins hidden within all the official levels. Each level grants rewards upon completion.[5][6] Official levels steadily advance in difficulty. Levels are categorized into six difficulty ratings: Easy, Normal, Hard, Harder, Insane and Demon (which contains an additional counter). Players can earn achievements that unlock rewards, such as icons or colours.[7] Players may also utilize three shops that use an in-game currency to acquire icons or colours.[citation needed]

The full version of the game features the ability to upload and download user-created levels.[8] The creator must complete their level with all user-placed coins in normal mode before it can be uploaded: a process known as verification. Changes made after verification will render the level unverified again.[7] Some custom levels have a specific difficulty determined by Topala. The creator of a level, its players and the game’s moderators can influence this decision. User-created levels can be categorized into 12 difficulty ratings, including the five ratings used in the official levels. The auto difficulty is reserved for ‘auto’ levels which do not require input for completion. Additionally, there are five variations of the Demon difficulty: Easy, Medium, Hard, Insane and Extreme. In approved user-created levels, each difficulty rewards a certain number of stars upon completion.

Music

The various music tracks used in the official levels were made by artists ForeverBound, DJVI, Step, DJ-Nate, Waterflame, F-777, MDK, Kevin Macleod and RobTop himself.

Level creators may choose songs by a wide variety of artists using the website Newgrounds. The music from the 21 official levels can also be used without having to unlock each song’s respective level.

Development

The game began as a project that could have moved in any direction, according to Topala. He made the remarks, ‘it simply started as a template with a cube that could crash and jump’ and ‘there really was no detailed plan’.[9] He previously developed it for the computer but later altered his plan and made attempts to make it a mobile game. Topala was inspired by The Impossible Game and took about four months to create the game and take it to the App Store and Google Play Store. In the beta version, the game was called Geometry Jump but later changed to Geometry Dash. The game is developed on the Cocos2d game engine.[10]

Upon its release, Geometry Dash had seven levels free to play on the game’s free version, alongside nine other levels released in later updates. It gained popularity around the world, especially in Canada, where it achieved the title of the most popular paid iPhone app in June 2014.[11] There are four free versions of the game, one being Geometry Dash Lite which includes the first 16 levels from the full version.[6]

On 14 August 2021, Topala released a sneak peek video of 2.2, the first major update since 2017, on his YouTube channel. The release date has yet to be announced.[12][13] On 4 September 2022, Topala released the second sneak peek, over a year after the first.[14]

Reception

The game received generally positive reviews from critics. Softpedia complimented the game’s style and challenge that it brings up, saying, ‘While it can get a bit frustrating sometimes, you can always complete the stages using the practice mode and then jump into the many different user-generated levels’.[15] 148Apps gave the game a positive review, stating, ‘Geometry Dash provides all of the challenge expected from an ‘impossible’ game while also making it more accessible to newcomers’.[16] Geometry Dash has also been listed by the reviewer Chris Morris on the website Common Sense Media as a child-friendly video game that parents could let their children play on, stating that the game was a ‘good way to handle frustration’, and that ‘families can also talk about rhythm and the joy of dancing in time with music’.[17] On the App Store, Geometry Dash was ranked 2nd for the app’s Top 10 Paid iPad Games and 7th for Top 10 Paid iPhone Games in 2018.[18]

Other games

For Geometry Dash World, Gamezebo praised the game’s captivation and decent gameplay styles. Although, the reviewer noted that it was not the ‘most interesting looking game out there’.[19] Gerson Noboa from AndroidGuys praised the Geometry Dash spin-off, stating that ‘Geometry Dash World is a worthy addition to your game arsenal. Thanks to tightly connected graphical and sound elements, the game provides an awesome, integrated experience that is rarely seen in Play Store games’.[20]

Other games

Geometry Dash Lite

Geometry Dash Lite is a free version of the game with advertisements and gameplay restrictions. Geometry Dash Lite has 16 levels but lacks the option to create and play custom user-generated levels. It also has a much more limited selection of character customization options, missing many icons and colours used in the full game.[21][22]

Geometry Dash Meltdown


On 16 December 2015, Topala announced a spin-off game titled Geometry Dash Meltdown,[23] which was released on 19 December 2015 for iOS and Android.[24][25] As of update 1.0, it includes three levels featuring the songs of F-777. The game showcased new icons from version 2.1 and features in levels added in version 2.0 of the original game.

Geometry Dash World

On 21 December 2016, Topala announced a second spin-off game titled Geometry Dash World,[26] saying that it would come out on the same day. It currently includes two worlds with five levels each, including new update 2.2 features.[27][28]

Geometry Dash SubZero

On 12 December 2017, Topala announced a third spin-off game titled Geometry Dash SubZero,[29] which was released on 21 December 2017.[30][31] It consists of three levels. It is currently the latest stand-alone game released in the series[32] and the first to offer some features of the main game’s unreleased (as of February 2023) update 2.2, including features from the update, such as new icons and camera control triggers.[33]

References

  1. ^ a b «Track of the Day: ‘Geometry Dash’ by Robert Topala». The Atlantic. 24 August 2017. Archived from the original on 27 August 2016. Retrieved 8 February 2018.
  2. ^ «Geometry Dash — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 13 February 2021. Retrieved 26 April 2021.
  3. ^ «Geometry Dash». App Store. Archived from the original on 26 April 2021. Retrieved 26 April 2021.
  4. ^ «83 Million by 14Alfa». gdbrowser.com. Archived from the original on 1 September 2022. Retrieved 1 April 2022.
  5. ^ a b «Geometry Dash Review». Softpedia. Andrei Dobra. 9 January 2015. Archived from the original on 31 July 2021. Retrieved 2 January 2016.
  6. ^ a b «Geometry Dash: Best tips, tricks, and cheats!». imore.com. 7 May 2017. Archived from the original on 30 July 2018. Retrieved 8 February 2018.
  7. ^ a b «Geometry Dash Review». Bio Gamer Girl. E.J. Smith. 31 December 2014. Archived from the original on 1 February 2016. Retrieved 1 January 2016.
  8. ^ «The Version 2.0 Update For ‘Geometry Dash’ Just Hit The App Store». toucharcade.com. 26 August 2015. Archived from the original on 9 February 2018. Retrieved 8 February 2018.
  9. ^ «Smart strategies fuel Geometry Dash’s slow jog to success». Cult Of Mac. Luke Dormehl. 27 June 2014. Archived from the original on 31 July 2021. Retrieved 19 December 2015.
  10. ^ «Cocos Game Showcase — August 2021». 27 August 2021. Archived from the original on 29 August 2021. Retrieved 29 August 2021.
  11. ^ «‘Geometry Dash’ top paid iPhone app in Canada». Toronto Star. The Canadian Press. 24 June 2014. Archived from the original on 22 December 2015. Retrieved 19 December 2015.
  12. ^ «Geometry Dash Update 2.2 Sneak Peek». YouTube. 15 August 2021. Archived from the original on 18 August 2021. Retrieved 18 August 2021.
  13. ^ Fore, Gray (15 August 2021). «Geometry Dash Will Get Its First Update In Four Years». Screen Rant. Archived from the original on 18 August 2021. Retrieved 18 August 2021.
  14. ^ «Geometry Dash Update 2.2 Sneak Peek 2». YouTube.
  15. ^ «Geometry Dash reviews for PC». Metacritic. Archived from the original on 25 March 2018. Retrieved 2 April 2018.
  16. ^ «Geometry Dash reviews for iOS». Metacritic. Archived from the original on 28 March 2018. Retrieved 2 April 2018.
  17. ^ «Geometry Dash App Review». commonsensemedia. 20 June 2014. Archived from the original on 16 August 2019. Retrieved 22 August 2018.
  18. ^ Baptiste Su, Jean (4 December 2018). «Apple Unveils 2018’s Most Popular iPhone And iPad Apps: Fortnite, YouTube, Minecraft And More». Forbes. Archived from the original on 4 February 2022. Retrieved 14 April 2019.
  19. ^ «geometry Dash World reviews for iOS». Metacritic. 16 January 2017. Archived from the original on 10 May 2018. Retrieved 2 April 2018.
  20. ^ Noboa, Gerson (1 May 2017). «Geometry Dash World (Review)». AndroidGuys. Archived from the original on 3 August 2018. Retrieved 22 August 2018.
  21. ^ «Geometry Dash Lite — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 13 May 2021. Retrieved 26 April 2021.
  22. ^ «Geometry Dash Lite». App Store. Archived from the original on 26 April 2021. Retrieved 26 April 2021.
  23. ^ Geometry Dash Meltdown Trailer, archived from the original on 25 April 2021, retrieved 25 April 2021
  24. ^ «Geometry Dash Meltdown». App Store. Archived from the original on 25 April 2021. Retrieved 25 April 2021.
  25. ^ «Geometry Dash Meltdown — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 29 July 2021. Retrieved 25 April 2021.
  26. ^ Geometry Dash World!, archived from the original on 28 September 2022, retrieved 25 April 2021
  27. ^ «Geometry Dash World — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 13 October 2021. Retrieved 25 April 2021.
  28. ^ «Geometry Dash World». App Store. Archived from the original on 25 April 2021. Retrieved 25 April 2021.
  29. ^ Geometry Dash SubZero Released!, archived from the original on 28 September 2022, retrieved 25 April 2021
  30. ^ «Geometry Dash SubZero». App Store. Archived from the original on 25 April 2021. Retrieved 25 April 2021.
  31. ^ «Geometry Dash SubZero — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 22 October 2021. Retrieved 26 April 2021.
  32. ^ «‘Geometry Dash SubZero’ is the latest stand-alone expansion for RobTop Games’ Geometry Dash series». androidpolice.com. 22 December 2017. Archived from the original on 28 September 2022. Retrieved 8 February 2018.
  33. ^ «RobTopGames — YouTube». www.youtube.com. Archived from the original on 25 April 2021. Retrieved 25 April 2021.

External links

  • Official website

Spoken Wikipedia icon

This audio file was created from a revision of this article dated 27 April 2020, and does not reflect subsequent edits.

Listen to this article

From Wikipedia, the free encyclopedia

Geometry Dash
Geometry Dash Logo.PNG

Geometry Dash icon

Genre(s) Runner, music, platformer
Developer(s) Robert ‘RobTop’ Topala
Publisher(s) RobTop Games
Platform(s) iOS, Android, Windows Phone, Microsoft Windows, macOS
Original release iOS, Android
13 August 2013
Windows Phone
12 June 2014
Microsoft Windows, macOS
22 December 2014
First release Geometry Dash
13 August 2013
Latest release Geometry Dash SubZero
21 December 2017

Geometry Dash is a series of music platforming video games developed by Swedish developer Robert «RobTop» Topala.[1] The first game, Geometry Dash, was released on 13 August 2013 on iOS and Android, and the Steam version on 22 December 2014.[2][3] In Geometry Dash, players control the movement of an icon and navigate along music-based levels, while avoiding obstacles such as spikes that instantly destroy the icon on impact.

Geometry Dash consists of 21 official levels. It has an extensive level creation system, where players can create their own custom levels, share them online and play levels designed by other players. More than 83 million custom levels have been created.[4] In addition to the official levels, certain user-created levels have been featured in in-game content, including a hall of fame and a daily level.[1][circular reference] In-game currency, such as stars, coins, orbs or diamonds, can be obtained from various sources, such as official levels, user-created levels or chests.

In addition to the original game, three other spin-off games in the series have been made: Geometry Dash Meltdown, Geometry Dash World and Geometry Dash SubZero.

Gameplay

The beginning of ‘Electroman Adventures’, the 13th of 21 levels in the game and currently the fourth to last level of Geometry Dash Lite.

Geometry Dash can be played with a touchscreen, keyboard, mouse or controller. The player manipulates the movement of their icon through input in the form of pressing or holding to reach the end of a level. If the player crashes into an obstacle, such as a spike, a wall or a sawblade, the level restarts from the beginning. The player may place checkpoints to survey or practice a level in practice mode. In this game mode, the player cannot collect coins or gain progress for normal mode. The timing and rhythm of the in-game music are key parts of the game, often in relation to each other.[5]

During gameplay, the player’s icon takes the form of one of seven different game modes, each of which behaves differently with each interaction. Player movement is further complicated by portals that allow the player to change between game modes, reverse gravity, change the size of their game mode, mirror the direction of their movement, change their speed or teleport. Furthermore, pads and orbs can be used to move the player in varying directions or change gravity. The game modes are the Cube (also known as the Icon), Ship, Ball, UFO (formerly known as the Bird), Wave (formerly known as the Dart), Robot and Spider. The Cube will jump when player input is registered on a surface. The Ship ascends during player input and falls otherwise. The Ball allows the player to change its gravity on input whilst on a surface. The UFO jumps when player input is registered on a surface or in the air. The Wave behaves similarly to the Ship but only falls/ascends in straight lines. The Robot behaves similarly to the Cube, but its jump height is determined by the duration of the player’s input. The Spider will teleport and stick to the surface directly above it on input, changing gravity instantaneously.

There are 21 official levels in the full version of Geometry Dash, 18 of which are unlocked upon installation. The other three require a specific number of secret coins hidden within all the official levels. Each level grants rewards upon completion.[5][6] Official levels steadily advance in difficulty. Levels are categorized into six difficulty ratings: Easy, Normal, Hard, Harder, Insane and Demon (which contains an additional counter). Players can earn achievements that unlock rewards, such as icons or colours.[7] Players may also utilize three shops that use an in-game currency to acquire icons or colours.[citation needed]

The full version of the game features the ability to upload and download user-created levels.[8] The creator must complete their level with all user-placed coins in normal mode before it can be uploaded: a process known as verification. Changes made after verification will render the level unverified again.[7] Some custom levels have a specific difficulty determined by Topala. The creator of a level, its players and the game’s moderators can influence this decision. User-created levels can be categorized into 12 difficulty ratings, including the five ratings used in the official levels. The auto difficulty is reserved for ‘auto’ levels which do not require input for completion. Additionally, there are five variations of the Demon difficulty: Easy, Medium, Hard, Insane and Extreme. In approved user-created levels, each difficulty rewards a certain number of stars upon completion.

Music

The various music tracks used in the official levels were made by artists ForeverBound, DJVI, Step, DJ-Nate, Waterflame, F-777, MDK, Kevin Macleod and RobTop himself.

Level creators may choose songs by a wide variety of artists using the website Newgrounds. The music from the 21 official levels can also be used without having to unlock each song’s respective level.

Development

The game began as a project that could have moved in any direction, according to Topala. He made the remarks, ‘it simply started as a template with a cube that could crash and jump’ and ‘there really was no detailed plan’.[9] He previously developed it for the computer but later altered his plan and made attempts to make it a mobile game. Topala was inspired by The Impossible Game and took about four months to create the game and take it to the App Store and Google Play Store. In the beta version, the game was called Geometry Jump but later changed to Geometry Dash. The game is developed on the Cocos2d game engine.[10]

Upon its release, Geometry Dash had seven levels free to play on the game’s free version, alongside nine other levels released in later updates. It gained popularity around the world, especially in Canada, where it achieved the title of the most popular paid iPhone app in June 2014.[11] There are four free versions of the game, one being Geometry Dash Lite which includes the first 16 levels from the full version.[6]

On 14 August 2021, Topala released a sneak peek video of 2.2, the first major update since 2017, on his YouTube channel. The release date has yet to be announced.[12][13] On 4 September 2022, Topala released the second sneak peek, over a year after the first.[14]

Reception

The game received generally positive reviews from critics. Softpedia complimented the game’s style and challenge that it brings up, saying, ‘While it can get a bit frustrating sometimes, you can always complete the stages using the practice mode and then jump into the many different user-generated levels’.[15] 148Apps gave the game a positive review, stating, ‘Geometry Dash provides all of the challenge expected from an ‘impossible’ game while also making it more accessible to newcomers’.[16] Geometry Dash has also been listed by the reviewer Chris Morris on the website Common Sense Media as a child-friendly video game that parents could let their children play on, stating that the game was a ‘good way to handle frustration’, and that ‘families can also talk about rhythm and the joy of dancing in time with music’.[17] On the App Store, Geometry Dash was ranked 2nd for the app’s Top 10 Paid iPad Games and 7th for Top 10 Paid iPhone Games in 2018.[18]

Other games

For Geometry Dash World, Gamezebo praised the game’s captivation and decent gameplay styles. Although, the reviewer noted that it was not the ‘most interesting looking game out there’.[19] Gerson Noboa from AndroidGuys praised the Geometry Dash spin-off, stating that ‘Geometry Dash World is a worthy addition to your game arsenal. Thanks to tightly connected graphical and sound elements, the game provides an awesome, integrated experience that is rarely seen in Play Store games’.[20]

Other games

Geometry Dash Lite

Geometry Dash Lite is a free version of the game with advertisements and gameplay restrictions. Geometry Dash Lite has 16 levels but lacks the option to create and play custom user-generated levels. It also has a much more limited selection of character customization options, missing many icons and colours used in the full game.[21][22]

Geometry Dash Meltdown


On 16 December 2015, Topala announced a spin-off game titled Geometry Dash Meltdown,[23] which was released on 19 December 2015 for iOS and Android.[24][25] As of update 1.0, it includes three levels featuring the songs of F-777. The game showcased new icons from version 2.1 and features in levels added in version 2.0 of the original game.

Geometry Dash World

On 21 December 2016, Topala announced a second spin-off game titled Geometry Dash World,[26] saying that it would come out on the same day. It currently includes two worlds with five levels each, including new update 2.2 features.[27][28]

Geometry Dash SubZero

On 12 December 2017, Topala announced a third spin-off game titled Geometry Dash SubZero,[29] which was released on 21 December 2017.[30][31] It consists of three levels. It is currently the latest stand-alone game released in the series[32] and the first to offer some features of the main game’s unreleased (as of February 2023) update 2.2, including features from the update, such as new icons and camera control triggers.[33]

References

  1. ^ a b «Track of the Day: ‘Geometry Dash’ by Robert Topala». The Atlantic. 24 August 2017. Archived from the original on 27 August 2016. Retrieved 8 February 2018.
  2. ^ «Geometry Dash — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 13 February 2021. Retrieved 26 April 2021.
  3. ^ «Geometry Dash». App Store. Archived from the original on 26 April 2021. Retrieved 26 April 2021.
  4. ^ «83 Million by 14Alfa». gdbrowser.com. Archived from the original on 1 September 2022. Retrieved 1 April 2022.
  5. ^ a b «Geometry Dash Review». Softpedia. Andrei Dobra. 9 January 2015. Archived from the original on 31 July 2021. Retrieved 2 January 2016.
  6. ^ a b «Geometry Dash: Best tips, tricks, and cheats!». imore.com. 7 May 2017. Archived from the original on 30 July 2018. Retrieved 8 February 2018.
  7. ^ a b «Geometry Dash Review». Bio Gamer Girl. E.J. Smith. 31 December 2014. Archived from the original on 1 February 2016. Retrieved 1 January 2016.
  8. ^ «The Version 2.0 Update For ‘Geometry Dash’ Just Hit The App Store». toucharcade.com. 26 August 2015. Archived from the original on 9 February 2018. Retrieved 8 February 2018.
  9. ^ «Smart strategies fuel Geometry Dash’s slow jog to success». Cult Of Mac. Luke Dormehl. 27 June 2014. Archived from the original on 31 July 2021. Retrieved 19 December 2015.
  10. ^ «Cocos Game Showcase — August 2021». 27 August 2021. Archived from the original on 29 August 2021. Retrieved 29 August 2021.
  11. ^ «‘Geometry Dash’ top paid iPhone app in Canada». Toronto Star. The Canadian Press. 24 June 2014. Archived from the original on 22 December 2015. Retrieved 19 December 2015.
  12. ^ «Geometry Dash Update 2.2 Sneak Peek». YouTube. 15 August 2021. Archived from the original on 18 August 2021. Retrieved 18 August 2021.
  13. ^ Fore, Gray (15 August 2021). «Geometry Dash Will Get Its First Update In Four Years». Screen Rant. Archived from the original on 18 August 2021. Retrieved 18 August 2021.
  14. ^ «Geometry Dash Update 2.2 Sneak Peek 2». YouTube.
  15. ^ «Geometry Dash reviews for PC». Metacritic. Archived from the original on 25 March 2018. Retrieved 2 April 2018.
  16. ^ «Geometry Dash reviews for iOS». Metacritic. Archived from the original on 28 March 2018. Retrieved 2 April 2018.
  17. ^ «Geometry Dash App Review». commonsensemedia. 20 June 2014. Archived from the original on 16 August 2019. Retrieved 22 August 2018.
  18. ^ Baptiste Su, Jean (4 December 2018). «Apple Unveils 2018’s Most Popular iPhone And iPad Apps: Fortnite, YouTube, Minecraft And More». Forbes. Archived from the original on 4 February 2022. Retrieved 14 April 2019.
  19. ^ «geometry Dash World reviews for iOS». Metacritic. 16 January 2017. Archived from the original on 10 May 2018. Retrieved 2 April 2018.
  20. ^ Noboa, Gerson (1 May 2017). «Geometry Dash World (Review)». AndroidGuys. Archived from the original on 3 August 2018. Retrieved 22 August 2018.
  21. ^ «Geometry Dash Lite — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 13 May 2021. Retrieved 26 April 2021.
  22. ^ «Geometry Dash Lite». App Store. Archived from the original on 26 April 2021. Retrieved 26 April 2021.
  23. ^ Geometry Dash Meltdown Trailer, archived from the original on 25 April 2021, retrieved 25 April 2021
  24. ^ «Geometry Dash Meltdown». App Store. Archived from the original on 25 April 2021. Retrieved 25 April 2021.
  25. ^ «Geometry Dash Meltdown — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 29 July 2021. Retrieved 25 April 2021.
  26. ^ Geometry Dash World!, archived from the original on 28 September 2022, retrieved 25 April 2021
  27. ^ «Geometry Dash World — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 13 October 2021. Retrieved 25 April 2021.
  28. ^ «Geometry Dash World». App Store. Archived from the original on 25 April 2021. Retrieved 25 April 2021.
  29. ^ Geometry Dash SubZero Released!, archived from the original on 28 September 2022, retrieved 25 April 2021
  30. ^ «Geometry Dash SubZero». App Store. Archived from the original on 25 April 2021. Retrieved 25 April 2021.
  31. ^ «Geometry Dash SubZero — Apps on Google Play». play.google.com. Archived from the original on 22 October 2021. Retrieved 26 April 2021.
  32. ^ «‘Geometry Dash SubZero’ is the latest stand-alone expansion for RobTop Games’ Geometry Dash series». androidpolice.com. 22 December 2017. Archived from the original on 28 September 2022. Retrieved 8 February 2018.
  33. ^ «RobTopGames — YouTube». www.youtube.com. Archived from the original on 25 April 2021. Retrieved 25 April 2021.

External links

  • Official website

Spoken Wikipedia icon

This audio file was created from a revision of this article dated 27 April 2020, and does not reflect subsequent edits.

Geometry Dash — компьютерная игра в жанре музыкального 2D-платформера, выпущенная изначально для мобильных устройств на iOS/Android, позже и для настольных компьютеров. Создатель игры — шведский разработчик Роберт Топала, выступающий под псевдонимом RobTop. Игровой процесс заключается в прохождении уровня со множеством препятствий под ритмичную музыку. Помимо встроенных уровней, игроки могут создавать свои и выкладывать их для прохождения другими игроками, количество онлайн уровней насчитывает более 88 миллионов[3]. Вокруг игры сложилось активное сообщество фанатов[4][5].

Игровой процесс

Игра содержит 21 встроенный уровень, три из которых (имеющие сложность демон, то есть самую высокую) открываются после сбора на других уровнях определённого количества секретных монет и ещё один, который становится доступен после написания в хранилище (замочек справа сверху, открыт после получения пятидесяти алмазов) код «The Challenge» и после сбора двухсот алмазов. Уровни представляют собой полосы препятствий, по которым движется персонаж игрока, принимающий одну из нескольких форм, каждая из которых движется по-своему, и длятся в среднем полторы-две минуты. Полоса препятствий синхронизирована с саундтреком уровня, в качестве которого выступают электронные музыкальные треки таких композиторов, как Waterflame, DJ-Nate, F-777, DJVI и других[6]. Управление производится нажатием левой кнопки мыши, стрелки вверх или пробела на клавиатуре (либо нажатием по сенсорному экрану). Столкнувшись с препятствием, игрок начинает прохождение с начала уровня, запасных жизней нет. Существует режим практики, в котором можно ставить точки сохранения посреди уровня и при смерти продолжать прохождение с них. Персонаж игрока может принимать следующие формы:

  • Куб. Движется вперёд по плоской поверхности, при нажатии прыгает и переворачивается.
  • Кораблик. При зажатии взлетает вверх и плавно падает, если отпустить.
  • Шар. Катится по поверхности, при нажатии плавно меняет свою гравитацию на противоположную.
  • НЛО. При нажатии подпрыгивает в воздухе и плавно падает.
  • Волна. Движется зигзагом, при зажатии — по диагонали вверх, при отпускании — по диагонали вниз.
  • Робот. Движется как куб, но при долгом зажатии подпрыгивает выше.
  • Паук. При нажатии мгновенно телепортируется на противоположную поверхность и меняет гравитацию.

Помимо препятствий, на уровнях присутствуют батуты (подбрасывают или меняют гравитацию персонажа), висящие в воздухе сферы или орбы (изменяют вектор движения персонажа, если он нажмёт на эту сферу) и порталы следующих типов:

  • Меняющие гравитацию.
  • Меняющие скорость движения персонажа
  • Пара порталов, телепортирующих персонажа по вертикали
  • Отражающий изображение на экране справа налево
  • Уменьшающий размер персонажа вдвое (с уменьшением размера прыжков)
  • Создающий копию персонажа, на которую действует противоположно направленная гравитация. После этого игрок управляет обоими персонажами одновременно.

Для трех последних порталов есть также порталы, отменяющие их действие.

Игрок получает внутриигровые награды нескольких типов (звёзды (англ. Stars), сферы (англ. Mana Orbs), алмазы (англ. Diamonds), секретные монеты (англ. Secret Coins), пользовательские монеты (англ. User Coins), осколки или шарды (англ. Shards) и ключи (англ. Keys)) за прохождение встроенных и пользовательских уровней, гаунтлетов (англ. Gauntlets) и наборов уровней (англ. Map Packs), и периодически — за открытие сундуков. За сбор определённого количества наград игрок получает новый внешний вид персонажей и другие визуальные эффекты или же возможность купить их в игровом магазине за сферы.

В игре с первой же версии существует редактор уровней, в котором можно построить свой уровень и выложить его для прохождения другими игроками. Изначально в пользовательских уровнях можно было использовать только музыку из официальных уровней, спустя примерно год после выхода игры (в версии 1.9) добавилась возможность использовать свободную музыку с сайта Newgrounds. Пользовательские уровни могут быть отправлены модераторам игры, и, впоследствии, быть отмеченными разработчиком как «оценённые» (англ. Star Rate), «избранные» (англ. Feature) или «эпические» (англ. Epic), за прохождение таких уровней выдаются награды в виде сфер (От 0 за уровень сложности авто до 500 за уровень сложности демон) и звёзд (От 1 за уровень сложности авто до 10 за уровень сложности демон), а создателю за создание и оценку уровня — очки строительства (англ. Creator Points) (В зависимости от оценки уровня создателя, «оценённый» даёт создателю одно очко строительства, «избранный» два очка строительства, а «эпический» три очка строительства). Перед публикацией уровень должен быть верифицирован (англ. Verification — Проверка), то есть пройден автором либо верификатором (человеком которому автор дал уровень на проверку) для доказательства того, что его можно пройти, верификация сложнейших уровней лучшими игроками может занимать несколько месяцев.

После появления возможности использовать музыку с Newgrounds многие игроки стали загружать на этот сайт не свою музыку для использования её в своих уровнях, нарушая авторские права её создателей; на модераторов Newgrounds легла большая нагрузка по поиску и удалению таких треков[4][5]. Кроме того, многие игроки стали требовать от популярных композиторов разрешить использовать всю их музыку в игре, из-за чего некоторые композиторы отказались продолжать сотрудничество с Newgrounds, пока музыка оттуда доступна в игре[7]. В январе 2017 года, после подачи петиции на сайте change.org[8] и множественных жалоб композиторов в Steam, игра была удалена из AppStore, Google Play и Steam. Через несколько дней было достигнуто соглашение: в игре стало можно использовать только музыку композиторов, явным образом согласившихся на это и внесённых в «белый список» создателем игры; после этого игра вернулась в магазины[9].

Отзывы критиков

Рецензии
Иноязычные издания
Издание Оценка
iOS PC
Softpedia 4 из 5 звёзд4 из 5 звёзд4 из 5 звёзд4 из 5 звёзд4 из 5 звёзд[10]
148Apps 4 из 5 звёзд4 из 5 звёзд4 из 5 звёзд4 из 5 звёзд4 из 5 звёзд[11]
Common Sense Media 3 из 5 звёзд3 из 5 звёзд3 из 5 звёзд3 из 5 звёзд3 из 5 звёзд[12]

Портал Softpedia похвалил стиль игры и её сложность, написав: «Хотя иногда игра может немного расстраивать, вы всегда можете пройти этапы, используя режим тренировки, а затем перейти на множество различных пользовательских уровней»[10]. Сайт 148Apps дал игре положительный отзыв: «Geometry Dash предоставляет все испытания, которые ожидаются от „невозможной“ игры, и в то же время делает её более доступной для новичков»[11]. На портале Common Sense Media Geometry Dash была включена в список видеоигр дружелюбных к ребёнку, в которую родители могут позволить играть своим детям, добавив, что игра является «хорошим способом справиться с расстройством»[12].

В 2018 году Geometry Dash заняла 2-е место в топ-10 платных игр для iPad и 7-е место в топ-10 платных игр для iPhone в App Store[13].

Побочные игры той же серии

Geometry Dash Lite

Geometry Dash Lite — бесплатная неполная версия игры Geometry Dash[14][15] только для мобильных устройств. Всего в игре доступно 16 первых уровней, в связи с этим большинство достижений недоступно для получения. В игре отсутствует возможность проходить пользовательские уровни и создавать их. Также в данной версии присутствует реклама.

Geometry Dash Meltdown

Geometry Dash Meltdown — бесплатная игра-дополнение только для мобильных устройств[16][17], которая дополняет мир Geometry Dash и включает в себя 3 уровня. В игре есть новые скины на персонажа, специальные достижения, которых нет в оригинальной части. Также отсутствует редактор уровней, нет пользовательской музыки.

Geometry Dash World

Geometry Dash World — бесплатная игра-дополнение только для мобильных устройств,[18][19] которая дополняет мир Geometry Dash и включает в себя 2 локации по 5 уровней, примерно 30 сек. каждый. Как и в Geometry Dash Lite, отсутствует возможность создавать уровни и проходить гаунтлеты. В отличие от остальных игр-дополнений, в ней есть возможность проходить некоторые пользовательские уровни — есть Daily (ежедневный) и Weekly (еженедельный) уровни, которые обновляются регулярно, помимо этого присутствует раздел «Featured», в нём есть взятые из оригинальной игры уровни, сделанные другими игроками, которые понравились автору игры и были добавлены в неё. Есть возможность покупать иконки в магазинах, можно открыть хранилище и открывать сундуки, доступен секретный уровень «The Challenge» и секретная комната после его прохождения. В связи с этим возможно получить большинство достижений из оригинальной Geometry Dash.

Geometry Dash SubZero

Geometry Dash SubZero — бесплатная игра-дополнение только для мобильных устройств[20][21], которая дополняет мир Geometry Dash и включает в себя 3 новых уровня. Является демо-версией обновления 2.2. Отсутствует редактор уровней, нет пользовательской музыки. В данной версии было добавлено 3 новых уровня, в которых присутствуют некоторые нововведения, в частности управление камерой и поворот движения персонажа в другую сторону (не визуальный, как в портале). Было добавлено несколько новых кубов и связанных с ними достижений. Является показом версии 2.2.

Примечания

  1. Анонс игры Geometry Jump на Youtube (англ.). Youtube (29 апреля 2013). Дата обращения: 2 февраля 2019. Архивировано 10 февраля 2019 года.
  2. Geometry Dash by RobTop Games (англ.) (август 2013). Дата обращения: 2 февраля 2019. Архивировано 2 февраля 2019 года.
  3. eightyeightmillion by Deci922. gdbrowser.com. Дата обращения: 5 февраля 2023.
  4. 1 2 Down with Geometry Dash!! — a petition and accompanying scenario (англ.). Newgrounds (25 января 2017). Дата обращения: 2 февраля 2019. Архивировано 2 февраля 2019 года.
  5. 1 2 Geometry Dash Drama & Updates (англ.). Newgrounds (1 февраля 2017). Дата обращения: 2 февраля 2019. Архивировано 2 февраля 2019 года.
  6. Geometry Dash Soundtrack List - YouTube. YouTube. Дата обращения: 19 марта 2019. Архивировано 11 января 2020 года.
  7. All tracks have now been temporarily unpublished from Newgrounds (англ.) (5 декабря 2016). Дата обращения: 2 февраля 2019. Архивировано 2 февраля 2019 года.
  8. Apple, Google: REMOVE GEOMETRY DASH FROM YOUR STORES (англ.). Change.org. Дата обращения: 2 февраля 2019. Архивировано 27 ноября 2020 года.
  9. BREAKING: Compromise has been reached at last (англ.). Change.org (4 февраля 2017).
  10. 1 2 Dobra, Andrei Geometry Dash Review (PC) (англ.). Softpedia (9 января 2015). Дата обращения: 25 февраля 2020. Архивировано 12 мая 2019 года.
  11. 1 2 Rich, Rob Geometry Dash Review (англ.). 148Apps (14 августа 2013). Дата обращения: 25 февраля 2020. Архивировано 25 февраля 2020 года.
  12. 1 2 Morris, Chris Geometry Dash Review (англ.). Common Sense Media. Дата обращения: 25 февраля 2020. Архивировано 16 августа 2019 года.
  13. Baptiste Su, Jean Apple Unveils 2018’s Most Popular iPhone And iPad Apps: Fortnite, YouTube, Minecraft And More (англ.). Forbes (4 декабря 2018). Дата обращения: 5 февраля 2022. Архивировано 4 февраля 2022 года.
  14. Приложения на Google Play – Geometry Dash Lite. play.google.com. Дата обращения: 25 сентября 2016. Архивировано 26 сентября 2016 года.
  15. Geometry Dash Lite в App Store. App Store. Дата обращения: 25 сентября 2016. Архивировано 27 сентября 2016 года.
  16. Приложения на Google Play – Geometry Dash Meltdown. play.google.com. Дата обращения: 25 сентября 2016. Архивировано 30 сентября 2016 года.
  17. Geometry Dash Meltdown в App Store. App Store. Дата обращения: 25 сентября 2016. Архивировано 27 сентября 2016 года.
  18. Приложения на Google Play – Geometry Dash World. play.google.com (21 декабря 2016). Дата обращения: 23 декабря 2016. Архивировано 23 декабря 2016 года.
  19. Geometry Dash World on the App Store (англ.). App Store. Дата обращения: 8 мая 2017. Архивировано 15 мая 2017 года.
  20. RobTop Games. Geometry Dash SubZero. — 2017-12-21. Архивировано 7 февраля 2018 года.
  21. Geometry Dash SubZero on the App Store (англ.). App Store. Дата обращения: 25 декабря 2017. Архивировано 25 декабря 2017 года.

Ссылки

  • robtopgames.com — официальный сайт разработчика


Эта страница в последний раз была отредактирована 24 февраля 2023 в 17:02.

Как только страница обновилась в Википедии она обновляется в Вики 2.
Обычно почти сразу, изредка в течении часа.

Login

Store

Community

Support

Change language

View desktop website

STEAM

Geometry Dash

Reviews

“Frustratingly wonderful”
Kotaku

“Geometry Dash is a fast-paced platformer that will leave you screaming in frustration, but you’ll keep coming back for more.”
AppAdvice

“Geometry Dash isn’t your typical rhythm-based game, it actually requires skill on top of good timing.”
DroidGamers

About This Game

Jump and fly your way through danger in this rhythm-based action platformer!

Prepare for a near impossible challenge in the world of Geometry Dash. Push your skills to the limit as you jump, fly and flip your way through dangerous passages and spiky obstacles.

Game Features

  • Rhythm-based Action Platforming!
  • Lots of levels with unique soundtracks!
  • Build and share your own levels using the level editor!
  • Thousands of high quality user generated levels!
  • Unlock new icons and colors to customize your character!
  • Fly rockets, flip gravity and much more!
  • Use practice mode to sharpen your skills!
  • Lots of achievements and rewards!
  • Challenge yourself with the near impossible!
  • Steam users get two exclusive unlockable icons!

System Requirements

    Minimum:

    • OS: Windows XP
    • Processor: 2.0+ GHz
    • Memory: 512 MB RAM
    • Graphics: OpenGL 2.0 support
    • Storage: 100 MB available space
    Minimum:

    • OS: Mac OS X 10.7
    • Processor: 2.0+ GHz
    • Memory: 512 MB RAM
    • Graphics: OpenGL 2.0 support
    • Storage: 100 MB available space

More like this

What Curators Say

691 Curators have reviewed this product. Click here to see them.

Customer reviews

Overall Reviews:

Very Positive
(209,946 reviews)

Recent Reviews:

Very Positive
(3,296 reviews)

Review Type

All (228,434)

Positive (213,438)

Negative (14,996)

Purchase Type

All (228,434)

Steam Purchasers (209,946)

Other (18,488)

Language

All Languages (228,434)

Your Languages (101,832)

Date Range

To view reviews within a date range, please click and drag a selection on a graph above or click on a specific bar.

Show graph

Lifetime

Only Specific Range (Select on graph above) 

Exclude Specific Range (Select on graph above) 

Playtime

Filter reviews by the user’s playtime when the review was written:

No Minimum

Over 1 hour

Over 10 hours

Over 100 hours

No minimum to No maximum

Display As:

Show graph
Hide graph

Filters

Excluding Off-topic Review Activity

Playtime:

There are no more reviews that match the filters set above

Adjust the filters above to see other reviews

Geometry Dash

Игры Геометрия Даш представляют собой сильно полюбившиеся в последнее время геймерам сюжеты. Для них характерны простота исполнения, логичность прохождения, внешний минимализм при увлекательном и веселом содержании.

Игра Геометрия Даш предложит познакомиться с веселым ярко-желтым квадратиком, который и станет главным героем и проводником этой игры. Веселому геометрическому персонажу предстоит преодолеть непростой путь, и задача игрока ему в этом помочь. В путешествиях Геометрия Даш веселый четырехугольник вынужден высоко прыгать, быстро бегать, уверенно передвигаться, а главное, продумывать свои движения на несколько шагов вперед. Если квадратик зазевается, то его не спасет ни ловкость, ни изворотливость, и игроку придется начинать прохождение сюжета с самого начала.

Каждый последующий уровень сложнее и веселее предыдущего, так что скучать не придется. Создатели игры позаботились о том, чтобы внимание и интерес пользователя не утихал ни на минуту. Во время игры придется действовать быстро, активно, но это и придает геометрическим скоростным сюжетам особый шарм и очарование. Задействуйте внимание, логику и сосредоточенность, и узнаете, что нет ничего невозможного даже во Вселенной Геометрия Даш.

Сортировать по: новые лучшие популярные

name

Оцените пожалуйста нашу подборку игр — Геометрия Даш

  • 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 5

Похожие категории игр из жанра: аркады, казуальные

  1. Главная
  2. Geometry Dash

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как пишется геометрическая прогрессия
  • Как пишется геометрии даш на английском
  • Как пишется геологоразведчик
  • Как пишется геодезия
  • Как пишется генштаб