Как пишется лоу фай


Если вы не живете под скалой, вы, скорее всего, слышали о музыке lo-fi.

Если что, вы, вероятно, наткнулись на 24-часовые потоки на YouTube под названием «Lo-Fi Beats To Study and Relax To».

Музыка Lof-Fi или Low Fidelity, происходящая из хип-хопа, напоминает классический стиль хип-хопа, основанный на сэмплах, который появился в конце 70-х годов и просуществовал до конца 90-х. Жанр стал сверхпопулярным благодаря таким продюсерам, как Harris Cole, Idealism,
Nujabes
, Knxwledge и
другим
.

Если вы попали на эту статью, то, скорее всего, хотите узнать, как делать лофи-хип-хоп. К счастью для вас, я собираюсь погрузиться в изучение этого относительно нового жанра музыки и дать вам несколько советов и приемов, чтобы вы могли начать создавать свою собственную музыку.

Что такое музыка лофи?

Лофи-музыка — это уникальный жанр, в котором используются некачественные звуки, черпающие вдохновение в хип-хопе старой школы и бум-бэпе. В лофи-музыке обычно можно услышать множество эффектов, таких как треск винила, вой магнитофона и уменьшение битности.

История музыки LoFi

В последнее десятилетие музыка лофи стала чрезвычайно популярной. Однако задолго до сегодняшней музыки лофи продюсеры создавали хип-хоп в стиле лофи в 90-х годах. Музыканты и продюсеры начали приобретать сэмплеры и драм-машины, сэмплируя джазовую музыку старой школы.

Что касается термина «lofi music», считается, что он возник благодаря диджею WFMU Уильяму Бергеру, который вел еженедельное шоу под названием «Low-Fi». В этом шоу Бергер проигрывал музыкальные записи с низкой точностью, которые были сделаны на
низкокачественном звукозаписывающем оборудовании в домашних студиях
.

Чем отличается музыка LoFi?

Музыка лофи прошла долгий путь с 90-х годов, завоевав внимание широких масс в последнее десятилетие. Стоит только заглянуть на YouTube или Spotify, и вы увидите тысячи плейлистов, посвященных «холодному лофи» или «спокойным лофи-битам».

Lofi hip hop — это уникальный ненавязчивый жанр, который прекрасно вписывается в фон практически любой повседневной ситуации, будь то домашние посиделки, подготовка к большому экзамену или работа.

Поскольку в большинстве хип-хопов лофи нет вокала, вы не будете отвлекаться, что делает их идеальной музыкой для концентрации внимания. Лофи-бит отлично подходит для того, чтобы помочь вам почувствовать себя более расслабленным или менее тревожным.

Примеры музыки лофи

В настоящее время в сфере хип-хопа существует множество исполнителей, но когда речь заходит о самых знаковых артистах в этой области, стоит упомянуть лишь нескольких.

Nujabes

Себа, известный под псевдонимом
Nujabes
, был японским продюсером звукозаписи, одной из легенд хип-хоп музыки в стиле lo-fi и «крестным отцом чиллхопа». Он был известен своим атмосферным стилем микширования, используя элементы джаза и хип-хопа. Он также сотрудничал со многими японскими исполнителями, такими как Shing02, Uyama Hiroto и Minmi, что придало ему уникальное звучание по сравнению с американскими lo-fi хип-хоп исполнителями того времени.

Купла

Купла
— 30-летний финский продюсер, проживающий в настоящее время в Лондоне. Его музыка варьируется от битов с фортепиано до полевых записей и не только. В 2015 году он запустил канал
Chilledcow
, который помогает распространять информацию о талантливых lo-fi битмейкерах.

Цзиньсан

Jinsang
постепенно становится известным именем на сцене lo-fi хип-хопа. Этот вьетнамский продюсер использует органичный подход к хип-хопу и художественному оформлению своих треков.

Выпустив несколько альбомов, каждый из которых имеет тщательно продуманные аранжировки, можно не сомневаться, что в следующем десятилетии он станет легендой.

Как сделать лофи-хип-хоп за 5 шагов

  1. Найдите хорошую джазовую аккордовую прогрессию
  2. Найдите барабанный ритм
  3. Напишите басовые партии
  4. Творческий подход к использованию эффектов Lo-Fi
  5. Доработка вашего микса

Шаг 1 — Найдите хорошую джазовую аккордовую прогрессию

Если вы пытаетесь создать lofi hip hop, вы, скорее всего, начнете с семплирования аккордовой прогрессии со старой джазовой пластинки или чего-то подобного. Однако если у вас есть музыкальные способности и вы понимаете, как составлять собственные джазовые аккорды, вы можете написать аккордовую прогрессию и сэмплировать ее.

Попробуйте использовать MIDI-инструмент, который можно найти на старой виниловой пластинке, например, пианино или родос. Вы можете даже
создать аккордовую прогрессию
на гитаре, если вы гитарист.

Для начала создайте четыре твердых аккорда для вашей прогрессии, поскольку вы будете использовать эти аккорды на протяжении всего времени.

Если вы решите работать с MIDI
, вы заморозите, сплющите или зафиксируете MIDI в аудио, чтобы вы могли нарезать его на более мелкие сегменты и создать уникальные аранжировки.

Шаг 2 — Найдите барабанную дробь

Когда вы пытаетесь сделать хип-хоп в стиле лофи, вам необходимо иметь хорошую барабанную петлю. Конечно, не любой барабанный луп подойдет для лофи-бита. Вам нужен такой, который будет пыльным и олдскульным.

Важно, чтобы вы нашли правильные образцы ударных, чтобы свести к минимуму объем работы, которую вам нужно будет проделать в пост-версии.

При поиске образцов ударных постарайтесь найти схожие по характеру партии. Вы также можете искать
петли
. В любом случае, идея заключается в том, чтобы найти барабаны, которые звучат несовершенно. Подумайте о фоновом шуме, насыщенности и свернутой высокочастотной информации.

Хотя вы можете экспериментировать с барабанными грувами, я настоятельно рекомендую вам послушать музыку в стиле бум бэп, чтобы понять, как вам следует расположить барабаны.

Шаг 3 — Напишите басовую линию

Басовая линия в lofi beat обычно довольно спокойная. Для начала я рекомендую искать мягкий, сфокусированный басовый звук с достаточным количеством сабов и некоторыми высокими гармониками сверху. Если вы решили использовать простую синусоиду, обязательно пропустите ее через насыщенность, чтобы придать ей дополнительную жизнь.

Начните писать басовую линию под вашей петлей. Хотя используемые басовые ноты не обязательно должны быть корнем аккорда, это может быть хорошим началом, особенно если вы не очень хорошо владеете теорией музыки.

Добавьте разнообразия, как это сделал бы басист. Создавайте небольшие риффы в пустых пассажах или возитесь с октавами и синкопированием.

Еще до микширования ваш бас должен хорошо сочетаться с ритмом lo fi. Убедитесь, что ничего не наталкивается и не мешает.

Шаг 4 — Творческий подход к использованию эффектов Lo-Fi

Секретный соус любого отличного лофи-бита — это FX. Один из наиболее часто слышимых эффектов lofi — треск винила или статический шум. Как правило, этот эффект можно использовать на протяжении всего трека и подключать его к боковой цепи кика, чтобы заставить его немного дышать.

Кроме того, вы можете добавить в свой хип-хоп бит несколько уникальных электронных FX, таких как sweeps, ambient textures и т.д. Органические звуки, как правило, тоже хорошо работают, включая колокольчики, перкуссию или фоли.

Вы можете со вкусом добавить эти звуки в свой трек, где, по вашему мнению, они
дополнят ваш ритм
.

Хотя вокал не является обычной практикой в lofi hip hop, вы можете рассмотреть возможность получения старого вокального образца и обработки его с помощью
эквалайзера
и
искажений
, чтобы придать ему олдскульное звучание. От питч-шифтинга до даб-дэйли — экспериментировать можно бесконечно.

Шаг 5 — Завершение работы над миксом

Переход от чернового микса к окончательному не должен занимать много времени. Главное — убедиться в правильности баланса громкости.

Как и в обычном хип-хопе, вы хотите, чтобы ваши кик и снэр задавали грув и были в центре внимания. Ваш суббас должен быть достаточно громким, чтобы создать основу для трека, в то время как другие звуки, такие как хай-хэт, FX, мелодии и аккорды могут играть вспомогательную роль.

Вы можете заметить, что
ваш трек звучит немного мутновато
. Если это так, попробуйте вырезать некоторые низкие частоты в звуках, где они не нужны. Ваш кик и саб-бас должны взять на себя низкие частоты.

Если вы обнаружите, что ваши кик и бас борются за субчастоты, вы можете
рассмотреть вариант бокового подключения
баса к кику. Некоторые lo-fi продюсеры даже заходят так далеко, что подключают все элементы к кику.

Как найти образцы для Lofi

Когда дело доходит до создания музыки в стиле lo-fi, вам нужны подходящие образцы. Как правило, вы хотите оставаться в диапазоне BPM 70-100 bpm, поэтому имейте это в виду при выборе образцов. Вы также должны стараться придерживаться временной сигнатуры 4/4. Однако тональность трека полностью зависит от вас!

Основная идея — вызвать у слушателя чувство
ностальгии

.

Вы можете сделать это, подобрав
правильную мелодию
и аккорды. Подумайте о каких-то любимых воспоминаниях, например, о прогулке по пляжу с собакой, о любовании закатом с любимым человеком или о попойке с друзьями. Используйте эти воспоминания в качестве вдохновения при поиске образца.

Существует множество замечательных ресурсов для образцов, в том числе:

  • Сплайс
  • YouTube
  • Магазины звукозаписи

Если у вас есть музыкальные способности, вы можете записать свои собственные аккорды в четырехбарную петлю и сэмплировать себя.

Когда вы пытаетесь определиться с инструментами, вы хотите использовать старые джазовые записи в качестве вдохновения. Вспомните клавишные инструменты Rhodes, гитары с полым корпусом, контрабас, фортепиано, струнные квартеты и т.д. Во многих классических джазовых записях часто используются медные и деревянные духовые инструменты, чтобы придать им пикантности.

Написание идеальной аккордовой прогрессии в стиле Lo-Fi

Опять же, в музыке lo-fi используются те же компоненты, что и в хип-хопе старой школы, а именно
джазовые аккордовые прогрессии
. Вы, скорее всего, услышите, как продюсеры музыки в стиле lo-fi используют в своих треках
аккордовые прогрессии ii-V-I
с добавлением седьмых и девятых интервалов, прикрепленных к аккордам, для придания им дополнительной изюминки.

Конечно, вам не обязательно знать теорию музыки, если вы просто ищете джазовые сэмплы, поскольку вам действительно нужно использовать только свой слух. Однако если вы решите писать собственные проги, используя реальные инструменты или
VST
, я рекомендую подтянуть теорию музыки.

Приведение в порядок пыльных барабанов

Барабаны — один из основных элементов музыки в стиле лоу-фай хип-хоп. Однако вы не можете просто бросить 808 и rimshot на свой lo-fi трек и на этом закончить. Барабаны в лофи-хип-хоп музыке должны звучать пыльно и, в общем, лофи!

Один из лучших способов сделать это — начать с правильных образцов lo-fi. Хотя вы можете провести небольшую дополнительную обработку, в конечном итоге лучше потратить время на поиск идеальных образцов, чтобы свести постобработку к минимуму.

Послушайте музыку в стиле lo-fi и подумайте, что вы слышите. Скорее всего, вы слышите приглушенные удары, толстые, отрывистые трески и мягкие хай-хэты. При поиске таких образцов все они должны иметь схожую эстетику. Если вы можете взять образцы ударных или лупы из одного и того же трека или пакета образцов, это всегда лучше, так как они будут иметь одинаковый «комнатный» тон.

Еще лучше, если эти образцы lo-fi имеют немного фонового шума или насыщенности!

Существует множество способов создания барабанного грува для ваших lo-fi треков, но я настоятельно рекомендую использовать именно этот метод:

  • Начните с полностью сэмплированного джазового барабанного грува и создайте четырехбарную петлю под аккордовую прогрессию.
  • Найдите пыльный сэмпл ударных и звукоснимателей в стиле хип-хоп, который можно расположить поверх барабанного грува.
  • Наложите образцы ударных поверх образцов ударных, а образцы звукоснимателей — поверх образцов звукоснимателей.

С помощью этого метода вы получите джазовую, реалистичную просторность записанных барабанов и сэмплированные барабаны, отличающиеся напористостью и напором.

Для придания пикантности не стоит забывать о перкуссии! В большинстве песен в стиле lo-fi она есть. Хотя вы можете добавить стандартные ударные инструменты, такие как шейкеры, бонго или колокольчики, я рекомендую использовать что-то более нетрадиционное.

Попробуйте щелчки палочками, щелчки пальцами, звяканье клавиш или удары по стеклянным бутылкам. Сэмплируйте что-нибудь в комнате и найдите уникальные способы наложить это на барабанный грув! Кроме того, вы можете манипулировать своими сэмплами с помощью эквалайзера и насыщенности, чтобы получить звук в стиле «lo-fi».

Поищите наборы сэмплов с барабанами lofi и барабанными паттернами. Возможно, вам даже удастся найти несколько пакетов сэмплов с барабанами lofi в формате MIDI, что означает, что вы можете аранжировать их на пианино и создать уникальные ритмы для ваших пыльных барабанов.

Важные техники записи Lo-Fi

После того, как ваши элементы разложены и зациклены, настало время добавить изюминку, используя несколько стандартных приемов lo-fi производства. Давайте рассмотрим три техники производства, которые можно найти практически в любом хорошем lo-fi треке.

Аудиоэффекты Lo-Fi

Если ваши барабаны и сэмплы звучат хорошо, это не значит, что вы не можете манипулировать ими дальше и придать им свою собственную окраску! Часто вы можете услышать такие эффекты, как
задержка
,
реверберация
,
хорус
, фазер, фленджер и другие.

Понимание каждого из этих
аудиоэффектов
поможет вам придать пикантности вашим трекам. Один из наших любимых эффектов для музыки lo-fi —
бит-крашер

.

Бит-крузеры уменьшают общее разрешение звука за счет снижения частоты дискретизации. Этот эффект добавляет уникальный привкус искажений, который помогает замаскировать холодный, высокоточный мир цифрового аудио. Большинство DAW имеют встроенный бит-крушер в той или иной форме, хотя существует множество надежных
плагинов для бит-крушеров
от сторонних разработчиков.

Насыщение ленты

У насыщенности ленты столько преимуществ, что я мог бы написать целую статью о моей безграничной любви к ней. В музыке lo-fi насыщенность ленты — это КЛЮЧ.

В прежние времена инженеры звукозаписи специально добавляли больше звука на ленту, чтобы получить красивый и теплый звук искажения. В отличие от вашей DAW, лента имела физические ограничения, что позволяло придать звуку тонкое насыщение, компрессию и фазировку.

Инженеры часто используют магнитофоны, чтобы добавить в звук уникальные неровности, включая воя и высокочастотный откат.

Прежде чем тратить тысячи на винтажный магнитофон, вы будете рады узнать, что существует множество
плагинов для насыщения
ленты, которые могут имитировать характеристики старых магнитофонов. Некоторые из наших любимых включают:

  • Волны J37

  • Slate Digital VTM

  • Waves Abbey Road Vinyl

Мы в
eMastered
часто применяем Tape saturation к трекам, чтобы получить более теплые, цельные и гармонически сложные мастера.

Окружающие текстуры

Музыка Lo-fi — это ностальгия. Она может вернуть слушателя в прошлое. Чтобы создать нужное настроение у слушателей, мы рекомендуем использовать в своих треках атмосферу.

В музыке Lo-fi часто используются уникальные записи окружающей среды, которые добавляют мелкие детали и заполняют пустое пространство, не отвлекая внимания. Мы рекомендуем искать такие образцы, как аналоговый шум,
треск винила
или тон помещения.

Вы также можете найти тонкие способы добавить в свой трек
полевые записи
, например, звуки дождя, стрекот сверчков или океанские волны.

Чтобы сделать ваш трек уникальным для вас, я рекомендую сделать собственные записи эмбиента. Все, что вам нужно, — это смартфон! Отправляйтесь в мир, используя свой трек в качестве вдохновения, чтобы найти подходящие атмосферы для сэмплирования. Отправляйтесь на любимый пляж и попробуйте послушать волны, или прогуляйтесь поздно вечером у любимого озера, чтобы запечатлеть тихое кваканье лягушек.

Пусть ваша музыка ведет вас!

Создание настроения для производства музыки в стиле Lo-Fi

Lo-fi музыка — это очень ностальгический и рефлексивный жанр музыки. Вы хотите, чтобы ваш lo-fi трек вызывал эти эмоции в умах слушателей. От вас, как от продюсера, зависит, как вы создадите сцену, чтобы вы могли писать с учетом этих чувств.

Например, может быть трудно написать отличную музыку в стиле lo-fi, если вы пытаетесь работать на кухне, где вокруг вас снуют люди, или в автобусе, возвращаясь домой с ноутбуком.

Найдите помещение, которое вы можете назвать своим, и обустройте его. Даже если у вас нет возможности иметь
домашнюю студию
, это не значит, что вы не можете пойти в свою комнату, приглушить свет, зажечь свечи, возжечь благовония и погрузиться в атмосферу. В вашем доме нет места? Возьмите с собой
ноутбук для создания музыки
и пару хороших наушников в ближайший парк, на озеро или на смотровую площадку.


Позвольте тишине природы вдохновить вас.

Подходите к созданию lo-fi музыки с правильным мышлением, и мы гарантируем, что ваша музыка сразу же станет намного лучше.

Важность активного слушания в производстве музыки LoFi

Хотя все мы слушаем музыку, правда заключается в том, что большинство людей слушают ее пассивно. Пассивное прослушивание — это то, что вы слушаете, пока едете на работу/в школу, складываете белье или гуляете с друзьями.

Мы все это делаем. В век потокового вещания это еще более актуально. Однако, как продюсеру, вам нужно начать
активно

слушать. Устройтесь в тихом месте, наденьте наушники и ПОСЛУШАЙТЕ музыку, которую вы играете.

Прелесть активного прослушивания заключается в том, что вы начинаете слышать то, чего раньше никогда не слышали. Возможно, вы никогда не замечали, что пыльный виниловый сэмпл в вашем любимом треке в стиле «лоу-фай» был подключен к ударным или что плавающая, бесплотная гитарная партия
медленно панорамировалась
слева направо.

Выделив эти элементы и услышав, как они наслаиваются друг на друга, чтобы создать цельную песню, вы можете нарисовать себе дорожную карту для своих собственных треков. Возможно, вы даже вдохновитесь на создание того, о чем никогда бы не подумали сами!

Вот несколько вопросов, которые можно задать при активном слушании:

  • Какие инструменты играют в песне?
  • Как эти инструменты используются в песне? Основные ритмы? Встречный ритм? Мелодия? Подводки? Амбиент?
  • Как построена песня?
  • Какова аккордовая прогрессия? Играет ли басовая линия на корне нот или использует инверсию?
  • Меняется ли ситуация постепенно от раздела к разделу, или есть повторяющиеся части?

Часто задаваемые вопросы

Кто изобрел лофи?

Хотя никто точно не знает, кто именно изобрел музыку lofi, многие сходятся во мнении, что она возникла благодаря диджею WFMU Уильяму Бергеру из Ист-Оранджа, штат Нью-Джерси. Он придумал термин «lo-fi», когда вел свою еженедельную программу с музыкой, записанной дома.

Что классифицируется как Lofi?

Lo-fi или низкокачественная музыка — это, по сути, любой тип музыки, в котором можно услышать недостатки. Как правило, такая эстетика намеренно навевает ностальгию.

Хорошо ли музыка лофи подходит для учебы?

Исследования показывают, что из-за того, как запрограммирован наш мозг, музыка лофи отлично подходит для учебы! С помощью музыки лофи мы можем заставить наш мозг включиться и сосредоточиться.

Помогает ли музыка Lofi при тревожности?

Подобно тому, как музыка lofi может помочь кому-то расслабиться или сосредоточиться, она также может успокоить нервы и отвлечь от внутреннего беспокойства или внешнего хаоса. Это прекрасный способ отвлечься от часто сурового и непредсказуемого внешнего мира.

Помогает ли музыка Lofi заснуть?

Музыка лофи может помочь улучшить вашу способность спать благодаря тому, что она успокаивает определенные части вегетативной нервной системы. Медленные ритмы лофи могут замедлить дыхание, снизить кровяное давление и уменьшить частоту сердечных сокращений.

Почему Lofi вызывает у меня чувство ностальгии?

То, как звучат треки в lofi beat, и то, как они аранжированы, вызывает ностальгические чувства. Визуальные образы, которые часто сопровождают музыку lofi, также вызывают ностальгические чувства, поэтому многие люди часто связывают чувство ностальгии со своим опытом прослушивания.

Как преобразовать песню в Lofi?

Чтобы преобразовать песню в lofi, вы используете определенные эффекты, чтобы придать ей эстетику старой звукозаписи. Устранение высоких и низких частот с помощью эквалайзера, добавление искажений или насыщенности с помощью плагина для магнитофона или использование бит-крашеров для снижения качества звука — это прекрасные способы преобразования высококачественных песен в lofi.


Какие инструменты используются в Lofi?


Чаще всего в музыке lofi встречаются органические инструменты, такие как пыльные барабаны, фортепиано, гитара, рожок, родос и другие. Посмотрите на инструменты, встречающиеся в старых джазовых записях, чтобы лучше понять, какие инструменты вы можете использовать.

Каким BPM является Lofi?

Если вы хотите создать трек в стиле lofi, вам стоит использовать спокойный
темп
от 60 до 85 BPM. Такие темпы часто встречаются в мире хип-хопа, RnB и трип-хопа.

Что такое «лофи»?

Музыка лофи может быть в любом ключе, мажорном или минорном, хотя, возможно, вам стоит использовать недиатонические аккорды, чтобы сделать прогрессии и мелодии более интересными. В мажорных тонах можно почувствовать надежду и ностальгию, а в минорных — грусть и мрачность.

Продолжайте в стиле Lo-Fi

Теперь у вас должно быть все необходимое, чтобы начать создавать музыку Lofi!

Lo-fi музыка — это прекрасная форма электронной музыки, поскольку она может объединить так много людей из всех слоев общества. Этот тип электронной музыки прост, ностальгичен и идеально подходит для того, чтобы убежать от забот и проблем повседневной жизни.

Зайдите на YouTube, начните слушать некоторые из этих 24-часовых потоков хип-хопа Lo-Fi и изучайте то, что вы слышите. Возможно, скоро вы сможете добавить свою музыку в один из этих потоков и стать вдохновением для других молодых продюсеров.

Lo-fi (also typeset as lofi or low-fi; short for low fidelity) is a music or production quality in which elements usually regarded as imperfections in the context of a recording or performance are present, sometimes as a deliberate choice. The standards of sound quality (fidelity) and music production have evolved throughout the decades, meaning that some older examples of lo-fi may not have been originally recognized as such. Lo-fi began to be recognized as a style of popular music in the 1990s, when it became alternately referred to as DIY music (from «do it yourself»).[1]

Harmonic distortion and «analog warmth» are sometimes confused as core features of lo-fi music.[2] Traditionally, lo-fi has been characterized by the inclusion of elements normally viewed as undesirable in professional contexts, such as misplayed notes, environmental interference, or phonographic imperfections (degraded audio signals, tape hiss, and so on). Pioneering, influential, or otherwise significant artists include the Beach Boys (Smiley Smile and Wild Honey), R. Stevie Moore (often called «the godfather of home recording»), Paul McCartney (McCartney), Todd Rundgren, Jandek, Daniel Johnston, Guided by Voices, Sebadoh, Beck, Pavement, and Ariel Pink.

Although «lo-fi» has been in the cultural lexicon for approximately as long as «high fidelity», WFMU disc jockey William Berger is usually credited with popularizing the term in 1986. At various points since the 1980s, «lo-fi» has been connected with cassette culture, the DIY ethos of punk, primitivism, outsider music, authenticity, slacker/Generation X stereotypes, and cultural nostalgia. The notion of «bedroom» musicians expanded following the rise of modern digital audio workstations, and in the late 2000s, lo-fi aesthetics served as the basis of the chillwave and hypnagogic pop music genres.[3]

Definitions and etymology[edit]

At its most crudely sketched, lo-fi was primitivist and realist in the 1980s, postmodern in the 1990s, and archaicist in the 2000s.

—Adam Harper, Lo-Fi Aesthetics in Popular Music Discourse (2014)[4]

Lo-fi is the opposite of hi-fi.[5] Historically, the prescriptions of «lo-fi» have been relative to technological advances and the expectations of ordinary music listeners, causing the rhetoric and discourse surrounding the term to shift numerous times.[6] Usually spelled as «low-fi» before the 1990s, the term has existed since at least the 1950s, shortly after the acceptance of «high fidelity», and its definition evolved continuously between the 1970s and 2000s. In the 1976 edition of the Oxford English Dictionary, lo-fi was added under the definition of «sound production less good in quality than ‘hi-fi'».[7] Music educator R. Murray Schafer, in the glossary for his 1977 book The Tuning of the World, defined the term as «unfavourable signal-to-noise ratio.»[8]

There was virtually no appreciation for the imperfections of lo-fi music among critics until the 1980s, during which there was an emergent romanticism for home-recording and «do-it-yourself» (DIY) qualities.[9] Afterward, «DIY» was often used interchangeably with «lo-fi».[10] By the end of the 1980s, qualities such as «home-recorded», «technically primitive», and «inexpensive equipment» were commonly associated with the «lo-fi» label, and throughout the 1990s, such ideas became central to how «lo-fi» was popularly understood.[11] Consequently, in 2003, the Oxford Dictionary added a second definition for the term—»a genre of rock music characterized by minimal production, giving a raw and unsophisticated sound». A third was added in 2008: «unpolished, amateurish, or technologically unsophisticated, esp. as a deliberate aesthetic choice.»[11]

The identity of the party or parties who popularized the use of «lo-fi» cannot be determined definitively.[2] It is generally suggested that the term was popularized through William Berger’s weekly half-hour radio show on the New Jersey-based independent radio station WFMU, titled Low-Fi, which lasted from 1986 to 1987.[2][12] The program’s contents consisted entirely of contributions solicited via mail[13] and ran during a thirty-minute prime time evening slot every Friday.[12] In the fall 1986 issue of the WFMU magazine LCD, the program was described as «home recordings produced on inexpensive equipment. Technical primitivism coupled with brilliance.»[12]

The notion of «bedroom musicians» expanded after the rise of laptop computers in many forms of popular or avant-garde music,[14] and over the years, there was an increasing tendency to group all home-recorded music under the umbrella of «lo-fi».[15] «Bedroom pop» loosely describes a musical genre,[16] or aesthetic,[17] in which bands record at home, rather than at traditional recording spaces.[18] It also has the connotation of DIY.[18][19] By the 2010s, journalists would indiscriminately apply «bedroom pop» for any music that sounded «fuzzy».[20] In 2017, About.coms Anthony Carew argued that the term «lo-fi» was commonly misused as a synonym for «warm» or «punchy» when it should be reserved for music that «sounds like it’s recorded onto a broken answering-machine».[2]

Characteristics[edit]

External video
video icon Todd Rundgren’s «Sounds of the Studio» from Something/Anything?, YouTube video

Lo-fi aesthetics are idiosyncrasies associated with the recording process. More specifically, those that are generally viewed in the field of audio engineering as undesirable effects, such as a degraded audio signal or fluctuations in tape speed.[21] The aesthetic may also extend to substandard or disaffected musical performances.[22] Recordings deemed unprofessional or «amateurish» are usually with respect to performance (out-of-tune or out-of-time notes) or mixing (audible hiss, distortion, or room acoustics).[23] Musicologist Adam Harper identifies the difference as «phonographic» and «non-phonographic imperfections». He defines the former as «elements of a recording that are perceived (or imagined to be perceived) as detrimental to it and that originate in the specific operation of the recording medium itself. Today, they are usually the first characteristics people think about when the subject of ‘lo-fi’ is brought up.»[24]

Recording imperfections may «fall loosely into two categories, distortion and noise», in Harper’s view, although he acknowledges that definitions of «distortion» and «noise» vary and sometimes overlap.[25] The most prominent form of distortion in lo-fi aesthetics is harmonic distortion, which can occur when an audio signal is amplified beyond the dynamic range of a device. However, this effect is not usually considered to be an imperfection. The same process is used for the electric guitar sounds of rock and roll, and since the advent of digital recording, to give a recording a feeling of «analogue warmth».[26] Distortion that is generated as a byproduct of the recording process («phonographic distortion») is typically avoided in professional contexts. «Tape saturation» and «saturation distortion» alternately describe the harmonic distortion that occurs when a tape head approaches its limit of residual magnetization (a common aspect of tape recorder maintenance that is fixed with degaussing tools). Effects include a decrease in high-frequency signals and an increase in noise.[27] Generally, lo-fi recordings are likely to have little or no frequency information above 10 kilohertz.[28]

«Non-phonographic» imperfections may involve noises that are generated by the performance («coughing, sniffing, page-turning and chair sounds») or the environment («passing vehicles, household noises, the sounds of neighbours and animals»).[29] Harper acknowledges that the «appreciation of distortion and noise is not limited to lo-fi aesthetics, of course, and lo-fi aesthetics … does not extend to all appreciations for distortion and noise. The difference lies in the ways in which distortion and noise are understood to be imperfections in lo-fi.»[30] He also distinguishes between «recording imperfections» and «sonic imperfections [that] occur as a result of imperfect sound-reproduction or — modulation equipment… Hypothetically, at least, lo-fi effects are created during recording and production itself, and perceptibly remain in master recordings that are then identically copied for release.»[31]

Bruce Bartlett, in his 2013 guide Practical Recording Techniques, states that «lo-fi sounds might have a narrow frequency response (a thin, cheap sound), and might include noise such as hiss or record scratches. They could be distorted or wobbly in pitch.»[5] He offers the following methods for replicating lo-fi sounds: mixing levels so that they are unbalanced; placing obstructions between a microphone and the sound sources; placing the microphone in an unusual spot, such as in a wastebasket; recording with older, lower-quality instruments or equipment; and highlighting spill and sound reflections.[5]

History[edit]

1950s–1970s: Origins and influential works[edit]

DIY music predates written history, but «lo-fi» as it was understood after the 1990s can be traced to 1950s rock and roll.[32] AllMusic writes that the genre’s recordings were made «cheaply and quickly, often on substandard equipment. In that sense, the earliest rock & roll records, most of the garage rock of the ’60s, and much of the punk rock of the late ’70s could be tagged as Lo-Fi.»[33]

Released in 1967, the Beach Boys’ albums Smiley Smile and Wild Honey were lo-fi albums recorded mostly in Brian Wilson’s makeshift home studio; the albums were later referred to as part of Wilson’s so-called Bedroom Tapes.[34] Although Smiley Smile was initially met with confusion and disappointment, appreciation for the album grew after other artists released albums that reflected a similarly flawed and stripped-down quality, including Bob Dylan’s John Wesley Harding (1967) and the Beatles’ White Album (1968).[35] Pitchfork writer Mark Richardson credited Smiley Smile with inventing «the kind of lo-fi bedroom pop that would later propel Sebadoh, Animal Collective, and other characters.»[36] Editors at Rolling Stone credited Wild Honey with originating «the idea of DIY pop».[37]

Writers of The Wire credit Skip Spence’s Oar (1969) as «a progenitor of both the loner/stoner and lo-fi movements», adding that the album «would not find a real audience for decades.»[38]

In the early 1970s, there were a few other major recording artists who released music recorded with portable multi-tracking equipment; examples included Paul McCartney and Todd Rundgren.[39] Produced shortly after the Beatles’ breakup, the home-recorded solo release McCartney was among the best-selling albums of 1970, but was critically panned.[40] In 2005, after an interviewer suggested that it was «[perhaps] one of the first big lo-fi records of its day», McCartney commented that it was «interesting» that younger fans were «looking back at something like that with some kind of respect», before adding that the album’s «sort of … hippie simplicity … kind of resonates at this point in time, somehow.»[41] Record Collectors Jamie Atkins wrote in 2018 that many lo-fi acts had been indebted to the reverb-saturated sound of «All I Wanna Do» (1970) by the Beach Boys.[42]

Something/Anything? (released in February 1972) was recorded almost entirely by Rundgren alone. The album included many of his best-known songs, as well as a spoken-word track («Intro») in which he teaches the listener about recording flaws for an egg hunt-type game he calls «Sounds of the Studio». He used the money gained from the album’s success to build a personal recording studio in New York, where he recorded the less successful 1973 follow-up A Wizard, a True Star.[43] Musicologist Daniel Harrison compared the Beach Boys’ late-1960s albums to Wizard, a record «which mimics aspects of Brian’s compositional style in its abrupt transitions, mixture of various pop styles, and unusual production effects. But it must be remembered that the commercial failure of the Beach Boys’ experiments was hardly motivation for imitation.»[44] In 2018, Pitchforks Sam Sodsky noted that the «fingerprints» of Wizard remain «evident on bedroom auteurs to this day».[43]

1970s–1980s: Indie, cassette culture, and outsider music[edit]

With the emergence of punk rock and new wave in the late 1970s, some sectors of popular music began to espouse a DIY ethos that heralded a wave of independent labels, distribution networks, fanzines and recording studios,[45] and many guitar bands were formed on the then-novel premise that one could record and release their own music instead of having to procure a record contract from a major label.[46] Lo-fi musicians and fans were predominantly white, male and middle-class, and while most of the critical discourse interested in lo-fi was based in New York or London, the musicians themselves were largely from lesser metropolitan areas of the US.[47]

Since 1968, R. Stevie Moore had been recording full-length albums on reel-to-reel tape in his parents’ basement in Tennessee, but it was not until 1976’s Phonography that any of his recordings were issued on a record label.[49] The album achieved some notoriety among New York’s punk and new wave circles.[50] Matthew Ingram of The Wire wrote that «Moore might not have been the first rock musician to go entirely solo, recording every part from drums to guitar … However, he was the first to explicitly aestheticize the home recording process itself. … making him the great-grandfather of lo-fi.»[49] Asked if he supported the «DIY/lo-fi pioneer label», Moore explained that his approach resulted from «happenstance» rather than a calculated artistic decision, although he agreed that he «should be recognized as a pioneer».[51] When a 2006 New York Times reporter referenced Moore as the progenitor of «bedroom pop», Moore responded that the notion was «hilarious» in light of his «bitter struggle to make a living and get some notoriety, I scoff at it.»[52]

In 1979, Tascam introduced the Portastudio, the first portable multi-track recorder of its kind to incorporate an «all-in-one» approach to overdubbing, mixing, and bouncing. This technology allowed a broad range of musicians from underground circles to build fan bases through the dissemination of their cassette tapes.[53] Music critic Richie Unterberger cited Moore as «one of the most famous» of the «few artists in cassetteland [that] established a reputation, if even a cult one.»[45] From 1979 until the early 1980s, Moore was a staff member on WFMU, hosting a weekly «Bedroom Radio» show.[49] Berger’s «Low-Fi» program followed thereafter and effectively established lo-fi as a distinct movement associated with the spirit of punk.[2] JW Farquhar’s home-recorded 1973 album The Formal Female, according to critic Ned Raggett, could also be regarded as a forerunner to «any number of» independent lo-fi artists, including R. Stevie Moore and the underground Texas musician Jandek.[54]

In 1980, the Welsh trio Young Marble Giants released their only album, Colossal Youth, featuring stark instrumentation, including a primitive drum machine, and a decidedly «bedroom» aura. Davyd Smith of the Evening Standard later wrote, «It’s hard to imagine a more lo-fi, unambitious sound.»[55] Throughout the following decade, the indie rock spheres of the American underground (bands such as college radio favorite R.E.M.[56]), along with some British post-punk bands, were the most prominent exports of lo-fi music. According to AllMusic, the stylistic variety of their music often «fluctuated from simple pop and rock songs to free-form song structures to pure noise and arty experimentalism.»[33] Similar scenes also developed among DIY cassette-trading hip-hop and hardcore punk acts.[53] One of the most recognizable bands was Beat Happening (1984–1992) from K Records, an influential indie pop label. They were rarely known as a «lo-fi» group during their active years, and were only noted for their pioneering role in the movement after the term’s definition evolved in the mid 1990s.[57]

Elsewhere, WFMU DJ Irwin Chusid was responsible for inventing and popularizing the «outsider music» category — much of it overlapping with lo-fi.[58] Adam Harper credits the outsider musicians Daniel Johnston and Jandek with «form[ing] a bridge between 1980s primitivism and the lo-fi indie rock of the 1990s. … both musicians introduced the notion that lo-fi was not just acceptable but the special context of some extraordinary and brilliant musicians.»[59] Hailing from New Zealand, the Tall Dwarfs’ mid-1980s records are credited with anticipating the lo-fi sound.[60] AllMusic wrote that Tall Dwarfs’ home-recorded releases presaged «the rise of what was ultimately dubbed ‘lo-fi’ as the sound began to grow in prominence and influence over the course of the decades to follow.»[61]

1990s: Changed definitions of «lo-fi» and «indie»[edit]

Relation to «alternative» music[edit]

During the 1990s, the media’s usage of the word «indie» evolved from music «produced away from the music industry’s largest record labels» to a particular style of rock or pop music viewed in the US as the «alternative to ‘alternative'».[62] Following the success of Nirvana’s Nevermind (1991), alternative rock became a cultural talking point, and subsequently, the concept of a lo-fi movement coalesced between 1992 and 1994. Centered on artists such as Guided by Voices, Sebadoh, Beck, and Pavement, most of the writing about alternative and lo-fi aligned it with Generation X and «slacker» stereotypes that originated from Douglas Coupland’s novel Generation X and Richard Linklater’s film Slacker (both released 1991) which led to the genre being called «slacker rock».[63] Some of the delineation between grunge and lo-fi came with respect to the music’s «authenticity». Even though Nirvana frontman Kurt Cobain was well known for being fond of Johnston, K Records, and the Shaggs, there was a faction of indie rock that viewed grunge as a sell-out genre, believing that the imperfections of lo-fi was what gave the music its authenticity.[64]

In April 1993, the term «lo-fi» gained mainstream currency after it was featured as a headline in The New York Times.[22] The most widely-read article was published by the same paper in August 1994 with the headline «Lo-Fi Rockers Opt for Raw Over Slick». In contrast to a similar story ran in the paper seven years earlier, which never deployed «lo-fi» in the context of an unprofessional recording, writer Matt Deihl conflated «lo-fi» with «DIY» and «a rough sound quality».[65] He wrote:

Alternately called lo-fi, referring to the rough sound quality resulting from such an approach, or D.I.Y., an acronym for «do it yourself,» this tradition is distinguished by an aversion to state-of-the-art recording techniques. … In a world of sterile, digitally recorded Top 40, lo-fi elucidates the raw seams of the artistic process.[65]

The main focus in the piece was Beck and Guided by Voices, who recently become popular acts in the indie rock subculture.[66] Beck, whose 1994 single «Loser» was recorded in a kitchen and reached the Billboard top 10, ultimately became the most recognizable artist associated with the «lo-fi» tag.[67] As a response to the «lo-fi» label, Guided by Voices bandleader Robert Pollard denied having any association to its supposed movement. He said that although the band was being «championed as the pioneers of the lo-fi movement,» he was not familiar with the term, and explained that «[a] lot of people were picking up [Tascam] machines at the time … Using a four-track became common enough that they had to find a category for it: DIY, lo-fi, whatever.»[68]

At the time, music critic Simon Reynolds interpreted the seeming-movement as a reaction against grunge music, «and a weak one, since lo-fi is just grunge with even grungier production values.»[22] In turn, he said, lo-fi inspired its own reaction in the form of «post-rock».[22] A reaction against both grunge and lo-fi, according to AllMusic, was chamber pop, which drew heavily from the rich orchestrations of Brian Wilson, Burt Bacharach, and Lee Hazlewood.[69]

Genre crystallization[edit]

«Lo-fi» was applied inconsistently throughout the 1990s. Writing in the book Hop on Pop (2003), Tony Grajeda said that by 1995, Rolling Stone magazine «managed to label every other band it featured in the first half [of the year] as somehow lo-fi.»[22] One journalist in Spin credited Sebadoh’s Sebadoh III (1991) with «inventing» lo-fi, characterizing the genre as «the soft rock of punk».[70][22] Additionally, virtually every journalist referenced an increasing media coverage of lo-fi music while failing to acknowledge themselves as contributors to the trend.[22]

Several books were published that helped to «canonize» lo-fi acts, usually by comparing them favorably to older musicians. For example, Rolling Stone’s Alt-Rock-a-Rama (1995) contained a chapter titled «The Lo-Fi Top 10», which mentioned Hasil Adkins, the Velvet Underground, Half Japanese, Billy Childish, Beat Happening, Royal Trux, Sebadoh, Liz Phair, Guided By Voices, Daniel Johnston, Beck and Pavement.[71] Richie Unterberger’s Unknown Legends of Rock ‘n’ Roll: Psychedelic Unknowns, Mad Geniuses, Punk Pioneers, Lo-Fi Mavericks & More and «the community of like-minded critics and fans surrounding him» were especially pivotal in establishing modern notions of the lo-fi aesthetic. According to Adam Harper: «In short, Unknown Legends bridges the interests of the [1980s] and the [Cassette Culture] Generation and those of [the 2000s], providing an early sketch, a portent – a ‘leftfield blueprint’, perhaps – of 00s movements like hauntology and hypnagogic pop».[48]

The «lo-fi» tag also extended to acts such as the Mountain Goats, Nothing Painted Blue, Chris Knox, Alastair Galbraith, and Lou Barlow.[2] «Other significant artists often aligned with 1990s lo-fi,» Harper wrote, «such as Ween, the Grifters, Silver Jews, Liz Phair, Smog, Superchunk, Portastatic and Royal Trux have been largely omitted owing either to the comparative paucity of their reception or to its lesser relevance to lo-fi aesthetics.»[67]

From the late 1990s to 2000s, «lo-fi» was absorbed into regular indie discourse, where it mostly lost its connotations as an indie rock subcategory evoking «the slacker generation», «looseness», or «self-consciousness».[72] Pitchfork and The Wire became the leading publications on music, while blogs and smaller websites took on the role previously occupied by fanzines.[73]

2000s–present: Hypnagogic pop and chillwave[edit]

The rise of modern digital audio workstations dissolved a theoretical technological division between professional and non-professional artists.[74] Many of the prominent lo-fi acts of the 1990s adapted their sound to more professional standards[72] and «bedroom» musicians began looking toward vintage equipment as a way to achieve an authentic lo-fi aesthetic,[75] mirroring a similar trend in the 1990s concerning the revival of 1960s space age pop and analog synthesizers.[73] R. Stevie Moore was increasingly cited by emerging lo-fi acts as a primary influence.[50] His most vocal advocate, Ariel Pink, had read Unknown Legends, and later recorded a cover version of one of the tracks included in a CD that came with the book («Bright Lit Blue Skies»).[48] At the time of his label debut, Pink was viewed as a novelty act, as there were virtually no other contemporary indie artists with a similar retro lo-fi sound.[2]

Previous lo-fi artists generally rejected the influence of 1980s pop radio that informed most of Pink’s sound.[76] Afterward, a type of music dubbed «hypnagogic pop» emerged among lo-fi and post-noise musicians who engaged with elements of cultural nostalgia, childhood memory, and outdated recording technology. The label was invented by journalist David Keenan in an August 2009 piece for The Wire, which included Pink among his examples.[77] Pink was frequently referred to as the «godfather» of hypnagogic, chillwave or glo-fi as new acts that were associated with him (aesthetically, personally, geographically, or professionally) attracted notice from critics.[78] According to Pitchforks Marc Hogan, each of those tags described what was essentially psychedelic music.[79] Adam Harper reflected in 2013 that there was a growing tendency among critics such as Simon Reynolds to overstate Pink’s influence by failing to acknowledge predecessors such as R. Stevie Moore and the Cleaners from Venus’ Martin Newell.[48]

In the late 2010s, a form of downtempo music tagged as «lo-fi hip hop» or «chillhop» became popular among YouTube music streamers. Several of these YouTube channels attracted millions of followers. The foundation of this style came mainly from producers such as Nujabes and J Dilla.[80]

See also[edit]

  • Cloud rap
  • Dolewave
  • List of lo-fi musicians
  • Microgenres
  • Minimal wave
  • Noise pop
  • Noise reduction
  • Noise rock
  • Skiffle
  • SoundCloud rap

References[edit]

  1. ^ Harper, Adam (2014). Lo-Fi Aesthetics in Popular Music Discourse (PDF). Wadham College. pp. 2–3, 44. Retrieved March 10, 2018.
  2. ^ a b c d e f g Carew, Anthony (March 8, 2017). «Genre Profile – Lo-Fi». About.com Guide.
  3. ^ Winston, Emma; Saywood, Lawrence (December 2019). «Beats to Relax/Study To: Contradiction and Paradox in Lo-Fi Hip Hop». IASPM Journal. 9 (2): 40–54. doi:10.5429/2079-3871(2019)v9i2.4en.
  4. ^ Harper 2014, p. 5.
  5. ^ a b c Bartlett, Bruce (2013). Practical Recording Techniques: The Step- By- Step Approach to Professional Audio Recording. Taylor & Francis. pp. 229–233. ISBN 978-1-136-12534-8.
  6. ^ Harper 2014, pp. 4–7.
  7. ^ Harper 2014, pp. 7, 11.
  8. ^ Harper 2014, p. 9.
  9. ^ Harper 2014, pp. 3–4, 10.
  10. ^ Harper 2014, pp. 44, 117.
  11. ^ a b Harper 2014, p. 11.
  12. ^ a b c Harper 2014, p. 10.
  13. ^ Berger, William. «Shit From an Old Cardboard Box, incl. Uncle Wiggly Tour Diary». WFMU’s Beware of the Blog. Retrieved September 19, 2014.
  14. ^ Atton, Chris (2004). An Alternative Internet. Edinburgh University Press. p. 106. ISBN 978-0-7486-1769-2.
  15. ^ Harper 2014, p. 47.
  16. ^ Diplano, Michael (July 1, 2015). «Meet Rubber Tracks Boston: The Studio That Lets Musicians Record For Free». Uproxx.
  17. ^ Taroy, Aldrin (February 5, 2011). «Call & Response: Foxes In Fiction». BlogTo.
  18. ^ a b Morotta, Michael (September 12, 2016). «Bedroom Pop is Dead: Listen to Mini Dresses’ new ‘Sad Eyes’ EP, recorded by the duo in their kitchen». Vanyaland.
  19. ^ Kaye, Ben (March 15, 2016). «Stream: Soft Fangs’ debut album The Light». Consequence of Sound.
  20. ^ Adams, Sean (January 22, 2015). «The DiS Class of 2015». Drowned in Sound. Archived from the original on April 1, 2018. Retrieved March 9, 2018.
  21. ^ Harper 2014, pp. 15–16, 21, 29.
  22. ^ a b c d e f g Jenkins III, Henry; Shattuc, Jane; McPherson, Tara, eds. (2003). Hop on Pop: The Politics and Pleasures of Popular Culture. Duke University Press. pp. 357–367. ISBN 0-8223-8350-0.
  23. ^ Harper 2014, p. 12.
  24. ^ Harper 2014, p. 18.
  25. ^ Harper 2014, pp. 18–19.
  26. ^ Harper 2014, p. 20.
  27. ^ Harper 2014, pp. 20, 25.
  28. ^ Dittmar, Tim (2013). Audio Engineering 101: A Beginner’s Guide to Music Production. CRC Press. p. 241. ISBN 978-1-136-11174-7.
  29. ^ Harper 2014, pp. 26–27.
  30. ^ Harper 2014, p. 29.
  31. ^ Harper 2014, p. 16.
  32. ^ Chilton, Martin (August 1, 2018). «DIY Music: How Musicians Did It For Themselves». UDiscover Music.
  33. ^ a b «Lo-Fi». AllMusic.
  34. ^ Chidester, Brian (March 7, 2014). «Busy Doin’ Somethin’: Uncovering Brian Wilson’s Lost Bedroom Tapes». Paste. Retrieved December 11, 2014.
  35. ^ Carlin, Peter Ames (2006). Catch a Wave: The Rise, Fall, and Redemption of the Beach Boys’ Brian Wilson. Rodale. p. 126. ISBN 978-1-59486-320-2.
  36. ^ «The 200 Best Albums of the 1960s». Pitchfork. August 22, 2017.
  37. ^ «The 500 Greatest Albums of All Time». Rolling Stone. September 22, 2020. Retrieved September 22, 2020.
  38. ^ «100 Records That Set the World on Fire (While No One Was Listening)». The Wire. No. 175. September 1998. p. 38.
  39. ^ Simons, Dace (September 15, 2006). «Tips from the Top: The Making of Todd Rundgren’s ‘Something/Anything?’«.
  40. ^ «Beatles Timeline: The Fab Four’s 50 Most Memorable Moments» > «038. April, 1970: McCartney releases self-titled debut». billboard.com. February 7, 2014. Retrieved November 1, 2017.
  41. ^ Day, Brent (October 26, 2005). «Paul McCartney Walks the Fine Line Between Chaos and Creation». Paste. Retrieved September 13, 2018.
  42. ^ Atkins, Jamie (July 2018). «Wake The World: The Beach Boys 1967-’73». Record Collector.
  43. ^ a b Sodomsky, Sam (January 20, 2018). «Todd Rundgren: A Wizard, a True Star». Pitchfork.
  44. ^ Harrison, Daniel (1997). «After Sundown: The Beach Boys’ Experimental Music» (PDF). In Covach, John; Boone, Graeme M. (eds.). Understanding Rock: Essays in Musical Analysis. Oxford University Press. p. 53. ISBN 978-0-19-988012-6.
  45. ^ a b Unterberger, Richie (1999). «Cassette Culture». AllMusic.
  46. ^ Abebe, Nitsuh (October 24, 2005), «Twee as Fuck: The Story of Indie Pop», Pitchfork Media, archived from the original on February 24, 2011
  47. ^ Harper 2014, pp. 33–34.
  48. ^ a b c d Harper, Adam (April 23, 2014). «Essay: Shades of Ariel Pink». Dummy Mag.
  49. ^ a b c Ingram, Matthew (June 2012). «Here Comes the Flood». The Wire. No. 340.
  50. ^ a b Mason, Stewart (n.d.). «R. Stevie Moore». AllMusic.
  51. ^ Stevens, Andrew (December 13, 2006). «extreme stylistic variety». 3:AM Magazine.
  52. ^ LaGorce, Tammy (May 21, 2006). «In Their Rooms, Shrinking Violets Sing». The New York Times.
  53. ^ a b Mantie, Roger; Smith, Gareth Dylan, eds. (2017). The Oxford Handbook of Music Making and Leisure. Oxford University Press. p. 93. ISBN 978-0-19-024470-5.
  54. ^ Raggett, Ned. «JW Farquhar – The Formal Female». AllMusic. Retrieved February 22, 2015.
  55. ^ «Meltdown Festival, Young Marble Giants, review». August 28, 2015.
  56. ^ «R.E.M.’s Radio Free Europe | Studio 360». WNYC.
  57. ^ Harper 2014, p. 246.
  58. ^ Harper 2014, p. 48.
  59. ^ Harper 2014, p. 180.
  60. ^ Abebe, Nitsuh (January 18, 2006). «Tall Dwarfs Weeville». Pitchfork. Retrieved March 2, 2021.
  61. ^ «Tall Dwarfs». All Music. Retrieved March 2, 2021.
  62. ^ Harper 2014, pp. 36–39.
  63. ^ Harper 2014, pp. 273–274, 294.
  64. ^ Harper 2014, p. 307.
  65. ^ a b Harper 2014, p. 44.
  66. ^ Harper 2014, p. 273.
  67. ^ a b Harper 2014, pp. 276, 283.
  68. ^ Woodworth, Marc (2006). Guided By Voices’ Bee Thousand. A&C Black. p. 122. ISBN 978-0-8264-1748-0.
  69. ^ «Chamber pop». AllMusic.
  70. ^ Harper 2014, p. 295.
  71. ^ Harper 2014, p. 46.
  72. ^ a b Harper 2014, p. 316.
  73. ^ a b Harper 2014, p. 318.
  74. ^ Bell, Adam Patrick (2018). Dawn of the DAW: The Studio As Musical Instrument. Oxford University Press. p. 29. ISBN 978-0-19-029660-5.
  75. ^ Noisey Staff (August 18, 2016). «Bedroom Cassette Masters Want That Lo-Fi Electronica Your Uncle Graham Recorded Back in 1984». Vice.
  76. ^ Reynolds, Simon (June 6, 2010). «Ariel Pink». Los Angeles Times.
  77. ^ Keenan, Dave (August 2009). «Childhood’s End». The Wire. No. 306.
  78. ^ Harper 2014, pp. 334, 338.
  79. ^ Pounds, Ross (June 30, 2010). «Why Glo-Fi’s Future Is Not Ephemeral». The Quietus.
  80. ^ Winkie, Luke (July 15, 2022). «How ‘Lofi Hip Hop Radio to Relax/Study to’ Became a YouTube Phenomenon». Jambox. Retrieved September 13, 2022.{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)

Further reading[edit]

Look up lo-fi in Wiktionary, the free dictionary.

Wikimedia Commons has media related to Lofi music.

  • Spencer, Amy (2005). DIY: The Rise of Lo-fi Culture. Marion Boyars. ISBN 978-0-7145-3105-2.
  • Taylor, Steve (2006). The A to X of Alternative Music. A&C Black. ISBN 978-0-8264-8217-4.
  • Unterberger, Richie (1998). Unknown Legends of Rock ‘n’ Roll: Psychedelic Unknowns, Mad Geniuses, Punk Pioneers, Lo-Fi Mavericks & More. Hal Leonard Corporation. ISBN 978-1-61774-469-3.

Lo-fi (also typeset as lofi or low-fi; short for low fidelity) is a music or production quality in which elements usually regarded as imperfections in the context of a recording or performance are present, sometimes as a deliberate choice. The standards of sound quality (fidelity) and music production have evolved throughout the decades, meaning that some older examples of lo-fi may not have been originally recognized as such. Lo-fi began to be recognized as a style of popular music in the 1990s, when it became alternately referred to as DIY music (from «do it yourself»).[1]

Harmonic distortion and «analog warmth» are sometimes confused as core features of lo-fi music.[2] Traditionally, lo-fi has been characterized by the inclusion of elements normally viewed as undesirable in professional contexts, such as misplayed notes, environmental interference, or phonographic imperfections (degraded audio signals, tape hiss, and so on). Pioneering, influential, or otherwise significant artists include the Beach Boys (Smiley Smile and Wild Honey), R. Stevie Moore (often called «the godfather of home recording»), Paul McCartney (McCartney), Todd Rundgren, Jandek, Daniel Johnston, Guided by Voices, Sebadoh, Beck, Pavement, and Ariel Pink.

Although «lo-fi» has been in the cultural lexicon for approximately as long as «high fidelity», WFMU disc jockey William Berger is usually credited with popularizing the term in 1986. At various points since the 1980s, «lo-fi» has been connected with cassette culture, the DIY ethos of punk, primitivism, outsider music, authenticity, slacker/Generation X stereotypes, and cultural nostalgia. The notion of «bedroom» musicians expanded following the rise of modern digital audio workstations, and in the late 2000s, lo-fi aesthetics served as the basis of the chillwave and hypnagogic pop music genres.[3]

Definitions and etymology[edit]

At its most crudely sketched, lo-fi was primitivist and realist in the 1980s, postmodern in the 1990s, and archaicist in the 2000s.

—Adam Harper, Lo-Fi Aesthetics in Popular Music Discourse (2014)[4]

Lo-fi is the opposite of hi-fi.[5] Historically, the prescriptions of «lo-fi» have been relative to technological advances and the expectations of ordinary music listeners, causing the rhetoric and discourse surrounding the term to shift numerous times.[6] Usually spelled as «low-fi» before the 1990s, the term has existed since at least the 1950s, shortly after the acceptance of «high fidelity», and its definition evolved continuously between the 1970s and 2000s. In the 1976 edition of the Oxford English Dictionary, lo-fi was added under the definition of «sound production less good in quality than ‘hi-fi'».[7] Music educator R. Murray Schafer, in the glossary for his 1977 book The Tuning of the World, defined the term as «unfavourable signal-to-noise ratio.»[8]

There was virtually no appreciation for the imperfections of lo-fi music among critics until the 1980s, during which there was an emergent romanticism for home-recording and «do-it-yourself» (DIY) qualities.[9] Afterward, «DIY» was often used interchangeably with «lo-fi».[10] By the end of the 1980s, qualities such as «home-recorded», «technically primitive», and «inexpensive equipment» were commonly associated with the «lo-fi» label, and throughout the 1990s, such ideas became central to how «lo-fi» was popularly understood.[11] Consequently, in 2003, the Oxford Dictionary added a second definition for the term—»a genre of rock music characterized by minimal production, giving a raw and unsophisticated sound». A third was added in 2008: «unpolished, amateurish, or technologically unsophisticated, esp. as a deliberate aesthetic choice.»[11]

The identity of the party or parties who popularized the use of «lo-fi» cannot be determined definitively.[2] It is generally suggested that the term was popularized through William Berger’s weekly half-hour radio show on the New Jersey-based independent radio station WFMU, titled Low-Fi, which lasted from 1986 to 1987.[2][12] The program’s contents consisted entirely of contributions solicited via mail[13] and ran during a thirty-minute prime time evening slot every Friday.[12] In the fall 1986 issue of the WFMU magazine LCD, the program was described as «home recordings produced on inexpensive equipment. Technical primitivism coupled with brilliance.»[12]

The notion of «bedroom musicians» expanded after the rise of laptop computers in many forms of popular or avant-garde music,[14] and over the years, there was an increasing tendency to group all home-recorded music under the umbrella of «lo-fi».[15] «Bedroom pop» loosely describes a musical genre,[16] or aesthetic,[17] in which bands record at home, rather than at traditional recording spaces.[18] It also has the connotation of DIY.[18][19] By the 2010s, journalists would indiscriminately apply «bedroom pop» for any music that sounded «fuzzy».[20] In 2017, About.coms Anthony Carew argued that the term «lo-fi» was commonly misused as a synonym for «warm» or «punchy» when it should be reserved for music that «sounds like it’s recorded onto a broken answering-machine».[2]

Characteristics[edit]

External video
video icon Todd Rundgren’s «Sounds of the Studio» from Something/Anything?, YouTube video

Lo-fi aesthetics are idiosyncrasies associated with the recording process. More specifically, those that are generally viewed in the field of audio engineering as undesirable effects, such as a degraded audio signal or fluctuations in tape speed.[21] The aesthetic may also extend to substandard or disaffected musical performances.[22] Recordings deemed unprofessional or «amateurish» are usually with respect to performance (out-of-tune or out-of-time notes) or mixing (audible hiss, distortion, or room acoustics).[23] Musicologist Adam Harper identifies the difference as «phonographic» and «non-phonographic imperfections». He defines the former as «elements of a recording that are perceived (or imagined to be perceived) as detrimental to it and that originate in the specific operation of the recording medium itself. Today, they are usually the first characteristics people think about when the subject of ‘lo-fi’ is brought up.»[24]

Recording imperfections may «fall loosely into two categories, distortion and noise», in Harper’s view, although he acknowledges that definitions of «distortion» and «noise» vary and sometimes overlap.[25] The most prominent form of distortion in lo-fi aesthetics is harmonic distortion, which can occur when an audio signal is amplified beyond the dynamic range of a device. However, this effect is not usually considered to be an imperfection. The same process is used for the electric guitar sounds of rock and roll, and since the advent of digital recording, to give a recording a feeling of «analogue warmth».[26] Distortion that is generated as a byproduct of the recording process («phonographic distortion») is typically avoided in professional contexts. «Tape saturation» and «saturation distortion» alternately describe the harmonic distortion that occurs when a tape head approaches its limit of residual magnetization (a common aspect of tape recorder maintenance that is fixed with degaussing tools). Effects include a decrease in high-frequency signals and an increase in noise.[27] Generally, lo-fi recordings are likely to have little or no frequency information above 10 kilohertz.[28]

«Non-phonographic» imperfections may involve noises that are generated by the performance («coughing, sniffing, page-turning and chair sounds») or the environment («passing vehicles, household noises, the sounds of neighbours and animals»).[29] Harper acknowledges that the «appreciation of distortion and noise is not limited to lo-fi aesthetics, of course, and lo-fi aesthetics … does not extend to all appreciations for distortion and noise. The difference lies in the ways in which distortion and noise are understood to be imperfections in lo-fi.»[30] He also distinguishes between «recording imperfections» and «sonic imperfections [that] occur as a result of imperfect sound-reproduction or — modulation equipment… Hypothetically, at least, lo-fi effects are created during recording and production itself, and perceptibly remain in master recordings that are then identically copied for release.»[31]

Bruce Bartlett, in his 2013 guide Practical Recording Techniques, states that «lo-fi sounds might have a narrow frequency response (a thin, cheap sound), and might include noise such as hiss or record scratches. They could be distorted or wobbly in pitch.»[5] He offers the following methods for replicating lo-fi sounds: mixing levels so that they are unbalanced; placing obstructions between a microphone and the sound sources; placing the microphone in an unusual spot, such as in a wastebasket; recording with older, lower-quality instruments or equipment; and highlighting spill and sound reflections.[5]

History[edit]

1950s–1970s: Origins and influential works[edit]

DIY music predates written history, but «lo-fi» as it was understood after the 1990s can be traced to 1950s rock and roll.[32] AllMusic writes that the genre’s recordings were made «cheaply and quickly, often on substandard equipment. In that sense, the earliest rock & roll records, most of the garage rock of the ’60s, and much of the punk rock of the late ’70s could be tagged as Lo-Fi.»[33]

Released in 1967, the Beach Boys’ albums Smiley Smile and Wild Honey were lo-fi albums recorded mostly in Brian Wilson’s makeshift home studio; the albums were later referred to as part of Wilson’s so-called Bedroom Tapes.[34] Although Smiley Smile was initially met with confusion and disappointment, appreciation for the album grew after other artists released albums that reflected a similarly flawed and stripped-down quality, including Bob Dylan’s John Wesley Harding (1967) and the Beatles’ White Album (1968).[35] Pitchfork writer Mark Richardson credited Smiley Smile with inventing «the kind of lo-fi bedroom pop that would later propel Sebadoh, Animal Collective, and other characters.»[36] Editors at Rolling Stone credited Wild Honey with originating «the idea of DIY pop».[37]

Writers of The Wire credit Skip Spence’s Oar (1969) as «a progenitor of both the loner/stoner and lo-fi movements», adding that the album «would not find a real audience for decades.»[38]

In the early 1970s, there were a few other major recording artists who released music recorded with portable multi-tracking equipment; examples included Paul McCartney and Todd Rundgren.[39] Produced shortly after the Beatles’ breakup, the home-recorded solo release McCartney was among the best-selling albums of 1970, but was critically panned.[40] In 2005, after an interviewer suggested that it was «[perhaps] one of the first big lo-fi records of its day», McCartney commented that it was «interesting» that younger fans were «looking back at something like that with some kind of respect», before adding that the album’s «sort of … hippie simplicity … kind of resonates at this point in time, somehow.»[41] Record Collectors Jamie Atkins wrote in 2018 that many lo-fi acts had been indebted to the reverb-saturated sound of «All I Wanna Do» (1970) by the Beach Boys.[42]

Something/Anything? (released in February 1972) was recorded almost entirely by Rundgren alone. The album included many of his best-known songs, as well as a spoken-word track («Intro») in which he teaches the listener about recording flaws for an egg hunt-type game he calls «Sounds of the Studio». He used the money gained from the album’s success to build a personal recording studio in New York, where he recorded the less successful 1973 follow-up A Wizard, a True Star.[43] Musicologist Daniel Harrison compared the Beach Boys’ late-1960s albums to Wizard, a record «which mimics aspects of Brian’s compositional style in its abrupt transitions, mixture of various pop styles, and unusual production effects. But it must be remembered that the commercial failure of the Beach Boys’ experiments was hardly motivation for imitation.»[44] In 2018, Pitchforks Sam Sodsky noted that the «fingerprints» of Wizard remain «evident on bedroom auteurs to this day».[43]

1970s–1980s: Indie, cassette culture, and outsider music[edit]

With the emergence of punk rock and new wave in the late 1970s, some sectors of popular music began to espouse a DIY ethos that heralded a wave of independent labels, distribution networks, fanzines and recording studios,[45] and many guitar bands were formed on the then-novel premise that one could record and release their own music instead of having to procure a record contract from a major label.[46] Lo-fi musicians and fans were predominantly white, male and middle-class, and while most of the critical discourse interested in lo-fi was based in New York or London, the musicians themselves were largely from lesser metropolitan areas of the US.[47]

Since 1968, R. Stevie Moore had been recording full-length albums on reel-to-reel tape in his parents’ basement in Tennessee, but it was not until 1976’s Phonography that any of his recordings were issued on a record label.[49] The album achieved some notoriety among New York’s punk and new wave circles.[50] Matthew Ingram of The Wire wrote that «Moore might not have been the first rock musician to go entirely solo, recording every part from drums to guitar … However, he was the first to explicitly aestheticize the home recording process itself. … making him the great-grandfather of lo-fi.»[49] Asked if he supported the «DIY/lo-fi pioneer label», Moore explained that his approach resulted from «happenstance» rather than a calculated artistic decision, although he agreed that he «should be recognized as a pioneer».[51] When a 2006 New York Times reporter referenced Moore as the progenitor of «bedroom pop», Moore responded that the notion was «hilarious» in light of his «bitter struggle to make a living and get some notoriety, I scoff at it.»[52]

In 1979, Tascam introduced the Portastudio, the first portable multi-track recorder of its kind to incorporate an «all-in-one» approach to overdubbing, mixing, and bouncing. This technology allowed a broad range of musicians from underground circles to build fan bases through the dissemination of their cassette tapes.[53] Music critic Richie Unterberger cited Moore as «one of the most famous» of the «few artists in cassetteland [that] established a reputation, if even a cult one.»[45] From 1979 until the early 1980s, Moore was a staff member on WFMU, hosting a weekly «Bedroom Radio» show.[49] Berger’s «Low-Fi» program followed thereafter and effectively established lo-fi as a distinct movement associated with the spirit of punk.[2] JW Farquhar’s home-recorded 1973 album The Formal Female, according to critic Ned Raggett, could also be regarded as a forerunner to «any number of» independent lo-fi artists, including R. Stevie Moore and the underground Texas musician Jandek.[54]

In 1980, the Welsh trio Young Marble Giants released their only album, Colossal Youth, featuring stark instrumentation, including a primitive drum machine, and a decidedly «bedroom» aura. Davyd Smith of the Evening Standard later wrote, «It’s hard to imagine a more lo-fi, unambitious sound.»[55] Throughout the following decade, the indie rock spheres of the American underground (bands such as college radio favorite R.E.M.[56]), along with some British post-punk bands, were the most prominent exports of lo-fi music. According to AllMusic, the stylistic variety of their music often «fluctuated from simple pop and rock songs to free-form song structures to pure noise and arty experimentalism.»[33] Similar scenes also developed among DIY cassette-trading hip-hop and hardcore punk acts.[53] One of the most recognizable bands was Beat Happening (1984–1992) from K Records, an influential indie pop label. They were rarely known as a «lo-fi» group during their active years, and were only noted for their pioneering role in the movement after the term’s definition evolved in the mid 1990s.[57]

Elsewhere, WFMU DJ Irwin Chusid was responsible for inventing and popularizing the «outsider music» category — much of it overlapping with lo-fi.[58] Adam Harper credits the outsider musicians Daniel Johnston and Jandek with «form[ing] a bridge between 1980s primitivism and the lo-fi indie rock of the 1990s. … both musicians introduced the notion that lo-fi was not just acceptable but the special context of some extraordinary and brilliant musicians.»[59] Hailing from New Zealand, the Tall Dwarfs’ mid-1980s records are credited with anticipating the lo-fi sound.[60] AllMusic wrote that Tall Dwarfs’ home-recorded releases presaged «the rise of what was ultimately dubbed ‘lo-fi’ as the sound began to grow in prominence and influence over the course of the decades to follow.»[61]

1990s: Changed definitions of «lo-fi» and «indie»[edit]

Relation to «alternative» music[edit]

During the 1990s, the media’s usage of the word «indie» evolved from music «produced away from the music industry’s largest record labels» to a particular style of rock or pop music viewed in the US as the «alternative to ‘alternative'».[62] Following the success of Nirvana’s Nevermind (1991), alternative rock became a cultural talking point, and subsequently, the concept of a lo-fi movement coalesced between 1992 and 1994. Centered on artists such as Guided by Voices, Sebadoh, Beck, and Pavement, most of the writing about alternative and lo-fi aligned it with Generation X and «slacker» stereotypes that originated from Douglas Coupland’s novel Generation X and Richard Linklater’s film Slacker (both released 1991) which led to the genre being called «slacker rock».[63] Some of the delineation between grunge and lo-fi came with respect to the music’s «authenticity». Even though Nirvana frontman Kurt Cobain was well known for being fond of Johnston, K Records, and the Shaggs, there was a faction of indie rock that viewed grunge as a sell-out genre, believing that the imperfections of lo-fi was what gave the music its authenticity.[64]

In April 1993, the term «lo-fi» gained mainstream currency after it was featured as a headline in The New York Times.[22] The most widely-read article was published by the same paper in August 1994 with the headline «Lo-Fi Rockers Opt for Raw Over Slick». In contrast to a similar story ran in the paper seven years earlier, which never deployed «lo-fi» in the context of an unprofessional recording, writer Matt Deihl conflated «lo-fi» with «DIY» and «a rough sound quality».[65] He wrote:

Alternately called lo-fi, referring to the rough sound quality resulting from such an approach, or D.I.Y., an acronym for «do it yourself,» this tradition is distinguished by an aversion to state-of-the-art recording techniques. … In a world of sterile, digitally recorded Top 40, lo-fi elucidates the raw seams of the artistic process.[65]

The main focus in the piece was Beck and Guided by Voices, who recently become popular acts in the indie rock subculture.[66] Beck, whose 1994 single «Loser» was recorded in a kitchen and reached the Billboard top 10, ultimately became the most recognizable artist associated with the «lo-fi» tag.[67] As a response to the «lo-fi» label, Guided by Voices bandleader Robert Pollard denied having any association to its supposed movement. He said that although the band was being «championed as the pioneers of the lo-fi movement,» he was not familiar with the term, and explained that «[a] lot of people were picking up [Tascam] machines at the time … Using a four-track became common enough that they had to find a category for it: DIY, lo-fi, whatever.»[68]

At the time, music critic Simon Reynolds interpreted the seeming-movement as a reaction against grunge music, «and a weak one, since lo-fi is just grunge with even grungier production values.»[22] In turn, he said, lo-fi inspired its own reaction in the form of «post-rock».[22] A reaction against both grunge and lo-fi, according to AllMusic, was chamber pop, which drew heavily from the rich orchestrations of Brian Wilson, Burt Bacharach, and Lee Hazlewood.[69]

Genre crystallization[edit]

«Lo-fi» was applied inconsistently throughout the 1990s. Writing in the book Hop on Pop (2003), Tony Grajeda said that by 1995, Rolling Stone magazine «managed to label every other band it featured in the first half [of the year] as somehow lo-fi.»[22] One journalist in Spin credited Sebadoh’s Sebadoh III (1991) with «inventing» lo-fi, characterizing the genre as «the soft rock of punk».[70][22] Additionally, virtually every journalist referenced an increasing media coverage of lo-fi music while failing to acknowledge themselves as contributors to the trend.[22]

Several books were published that helped to «canonize» lo-fi acts, usually by comparing them favorably to older musicians. For example, Rolling Stone’s Alt-Rock-a-Rama (1995) contained a chapter titled «The Lo-Fi Top 10», which mentioned Hasil Adkins, the Velvet Underground, Half Japanese, Billy Childish, Beat Happening, Royal Trux, Sebadoh, Liz Phair, Guided By Voices, Daniel Johnston, Beck and Pavement.[71] Richie Unterberger’s Unknown Legends of Rock ‘n’ Roll: Psychedelic Unknowns, Mad Geniuses, Punk Pioneers, Lo-Fi Mavericks & More and «the community of like-minded critics and fans surrounding him» were especially pivotal in establishing modern notions of the lo-fi aesthetic. According to Adam Harper: «In short, Unknown Legends bridges the interests of the [1980s] and the [Cassette Culture] Generation and those of [the 2000s], providing an early sketch, a portent – a ‘leftfield blueprint’, perhaps – of 00s movements like hauntology and hypnagogic pop».[48]

The «lo-fi» tag also extended to acts such as the Mountain Goats, Nothing Painted Blue, Chris Knox, Alastair Galbraith, and Lou Barlow.[2] «Other significant artists often aligned with 1990s lo-fi,» Harper wrote, «such as Ween, the Grifters, Silver Jews, Liz Phair, Smog, Superchunk, Portastatic and Royal Trux have been largely omitted owing either to the comparative paucity of their reception or to its lesser relevance to lo-fi aesthetics.»[67]

From the late 1990s to 2000s, «lo-fi» was absorbed into regular indie discourse, where it mostly lost its connotations as an indie rock subcategory evoking «the slacker generation», «looseness», or «self-consciousness».[72] Pitchfork and The Wire became the leading publications on music, while blogs and smaller websites took on the role previously occupied by fanzines.[73]

2000s–present: Hypnagogic pop and chillwave[edit]

The rise of modern digital audio workstations dissolved a theoretical technological division between professional and non-professional artists.[74] Many of the prominent lo-fi acts of the 1990s adapted their sound to more professional standards[72] and «bedroom» musicians began looking toward vintage equipment as a way to achieve an authentic lo-fi aesthetic,[75] mirroring a similar trend in the 1990s concerning the revival of 1960s space age pop and analog synthesizers.[73] R. Stevie Moore was increasingly cited by emerging lo-fi acts as a primary influence.[50] His most vocal advocate, Ariel Pink, had read Unknown Legends, and later recorded a cover version of one of the tracks included in a CD that came with the book («Bright Lit Blue Skies»).[48] At the time of his label debut, Pink was viewed as a novelty act, as there were virtually no other contemporary indie artists with a similar retro lo-fi sound.[2]

Previous lo-fi artists generally rejected the influence of 1980s pop radio that informed most of Pink’s sound.[76] Afterward, a type of music dubbed «hypnagogic pop» emerged among lo-fi and post-noise musicians who engaged with elements of cultural nostalgia, childhood memory, and outdated recording technology. The label was invented by journalist David Keenan in an August 2009 piece for The Wire, which included Pink among his examples.[77] Pink was frequently referred to as the «godfather» of hypnagogic, chillwave or glo-fi as new acts that were associated with him (aesthetically, personally, geographically, or professionally) attracted notice from critics.[78] According to Pitchforks Marc Hogan, each of those tags described what was essentially psychedelic music.[79] Adam Harper reflected in 2013 that there was a growing tendency among critics such as Simon Reynolds to overstate Pink’s influence by failing to acknowledge predecessors such as R. Stevie Moore and the Cleaners from Venus’ Martin Newell.[48]

In the late 2010s, a form of downtempo music tagged as «lo-fi hip hop» or «chillhop» became popular among YouTube music streamers. Several of these YouTube channels attracted millions of followers. The foundation of this style came mainly from producers such as Nujabes and J Dilla.[80]

See also[edit]

  • Cloud rap
  • Dolewave
  • List of lo-fi musicians
  • Microgenres
  • Minimal wave
  • Noise pop
  • Noise reduction
  • Noise rock
  • Skiffle
  • SoundCloud rap

References[edit]

  1. ^ Harper, Adam (2014). Lo-Fi Aesthetics in Popular Music Discourse (PDF). Wadham College. pp. 2–3, 44. Retrieved March 10, 2018.
  2. ^ a b c d e f g Carew, Anthony (March 8, 2017). «Genre Profile – Lo-Fi». About.com Guide.
  3. ^ Winston, Emma; Saywood, Lawrence (December 2019). «Beats to Relax/Study To: Contradiction and Paradox in Lo-Fi Hip Hop». IASPM Journal. 9 (2): 40–54. doi:10.5429/2079-3871(2019)v9i2.4en.
  4. ^ Harper 2014, p. 5.
  5. ^ a b c Bartlett, Bruce (2013). Practical Recording Techniques: The Step- By- Step Approach to Professional Audio Recording. Taylor & Francis. pp. 229–233. ISBN 978-1-136-12534-8.
  6. ^ Harper 2014, pp. 4–7.
  7. ^ Harper 2014, pp. 7, 11.
  8. ^ Harper 2014, p. 9.
  9. ^ Harper 2014, pp. 3–4, 10.
  10. ^ Harper 2014, pp. 44, 117.
  11. ^ a b Harper 2014, p. 11.
  12. ^ a b c Harper 2014, p. 10.
  13. ^ Berger, William. «Shit From an Old Cardboard Box, incl. Uncle Wiggly Tour Diary». WFMU’s Beware of the Blog. Retrieved September 19, 2014.
  14. ^ Atton, Chris (2004). An Alternative Internet. Edinburgh University Press. p. 106. ISBN 978-0-7486-1769-2.
  15. ^ Harper 2014, p. 47.
  16. ^ Diplano, Michael (July 1, 2015). «Meet Rubber Tracks Boston: The Studio That Lets Musicians Record For Free». Uproxx.
  17. ^ Taroy, Aldrin (February 5, 2011). «Call & Response: Foxes In Fiction». BlogTo.
  18. ^ a b Morotta, Michael (September 12, 2016). «Bedroom Pop is Dead: Listen to Mini Dresses’ new ‘Sad Eyes’ EP, recorded by the duo in their kitchen». Vanyaland.
  19. ^ Kaye, Ben (March 15, 2016). «Stream: Soft Fangs’ debut album The Light». Consequence of Sound.
  20. ^ Adams, Sean (January 22, 2015). «The DiS Class of 2015». Drowned in Sound. Archived from the original on April 1, 2018. Retrieved March 9, 2018.
  21. ^ Harper 2014, pp. 15–16, 21, 29.
  22. ^ a b c d e f g Jenkins III, Henry; Shattuc, Jane; McPherson, Tara, eds. (2003). Hop on Pop: The Politics and Pleasures of Popular Culture. Duke University Press. pp. 357–367. ISBN 0-8223-8350-0.
  23. ^ Harper 2014, p. 12.
  24. ^ Harper 2014, p. 18.
  25. ^ Harper 2014, pp. 18–19.
  26. ^ Harper 2014, p. 20.
  27. ^ Harper 2014, pp. 20, 25.
  28. ^ Dittmar, Tim (2013). Audio Engineering 101: A Beginner’s Guide to Music Production. CRC Press. p. 241. ISBN 978-1-136-11174-7.
  29. ^ Harper 2014, pp. 26–27.
  30. ^ Harper 2014, p. 29.
  31. ^ Harper 2014, p. 16.
  32. ^ Chilton, Martin (August 1, 2018). «DIY Music: How Musicians Did It For Themselves». UDiscover Music.
  33. ^ a b «Lo-Fi». AllMusic.
  34. ^ Chidester, Brian (March 7, 2014). «Busy Doin’ Somethin’: Uncovering Brian Wilson’s Lost Bedroom Tapes». Paste. Retrieved December 11, 2014.
  35. ^ Carlin, Peter Ames (2006). Catch a Wave: The Rise, Fall, and Redemption of the Beach Boys’ Brian Wilson. Rodale. p. 126. ISBN 978-1-59486-320-2.
  36. ^ «The 200 Best Albums of the 1960s». Pitchfork. August 22, 2017.
  37. ^ «The 500 Greatest Albums of All Time». Rolling Stone. September 22, 2020. Retrieved September 22, 2020.
  38. ^ «100 Records That Set the World on Fire (While No One Was Listening)». The Wire. No. 175. September 1998. p. 38.
  39. ^ Simons, Dace (September 15, 2006). «Tips from the Top: The Making of Todd Rundgren’s ‘Something/Anything?’«.
  40. ^ «Beatles Timeline: The Fab Four’s 50 Most Memorable Moments» > «038. April, 1970: McCartney releases self-titled debut». billboard.com. February 7, 2014. Retrieved November 1, 2017.
  41. ^ Day, Brent (October 26, 2005). «Paul McCartney Walks the Fine Line Between Chaos and Creation». Paste. Retrieved September 13, 2018.
  42. ^ Atkins, Jamie (July 2018). «Wake The World: The Beach Boys 1967-’73». Record Collector.
  43. ^ a b Sodomsky, Sam (January 20, 2018). «Todd Rundgren: A Wizard, a True Star». Pitchfork.
  44. ^ Harrison, Daniel (1997). «After Sundown: The Beach Boys’ Experimental Music» (PDF). In Covach, John; Boone, Graeme M. (eds.). Understanding Rock: Essays in Musical Analysis. Oxford University Press. p. 53. ISBN 978-0-19-988012-6.
  45. ^ a b Unterberger, Richie (1999). «Cassette Culture». AllMusic.
  46. ^ Abebe, Nitsuh (October 24, 2005), «Twee as Fuck: The Story of Indie Pop», Pitchfork Media, archived from the original on February 24, 2011
  47. ^ Harper 2014, pp. 33–34.
  48. ^ a b c d Harper, Adam (April 23, 2014). «Essay: Shades of Ariel Pink». Dummy Mag.
  49. ^ a b c Ingram, Matthew (June 2012). «Here Comes the Flood». The Wire. No. 340.
  50. ^ a b Mason, Stewart (n.d.). «R. Stevie Moore». AllMusic.
  51. ^ Stevens, Andrew (December 13, 2006). «extreme stylistic variety». 3:AM Magazine.
  52. ^ LaGorce, Tammy (May 21, 2006). «In Their Rooms, Shrinking Violets Sing». The New York Times.
  53. ^ a b Mantie, Roger; Smith, Gareth Dylan, eds. (2017). The Oxford Handbook of Music Making and Leisure. Oxford University Press. p. 93. ISBN 978-0-19-024470-5.
  54. ^ Raggett, Ned. «JW Farquhar – The Formal Female». AllMusic. Retrieved February 22, 2015.
  55. ^ «Meltdown Festival, Young Marble Giants, review». August 28, 2015.
  56. ^ «R.E.M.’s Radio Free Europe | Studio 360». WNYC.
  57. ^ Harper 2014, p. 246.
  58. ^ Harper 2014, p. 48.
  59. ^ Harper 2014, p. 180.
  60. ^ Abebe, Nitsuh (January 18, 2006). «Tall Dwarfs Weeville». Pitchfork. Retrieved March 2, 2021.
  61. ^ «Tall Dwarfs». All Music. Retrieved March 2, 2021.
  62. ^ Harper 2014, pp. 36–39.
  63. ^ Harper 2014, pp. 273–274, 294.
  64. ^ Harper 2014, p. 307.
  65. ^ a b Harper 2014, p. 44.
  66. ^ Harper 2014, p. 273.
  67. ^ a b Harper 2014, pp. 276, 283.
  68. ^ Woodworth, Marc (2006). Guided By Voices’ Bee Thousand. A&C Black. p. 122. ISBN 978-0-8264-1748-0.
  69. ^ «Chamber pop». AllMusic.
  70. ^ Harper 2014, p. 295.
  71. ^ Harper 2014, p. 46.
  72. ^ a b Harper 2014, p. 316.
  73. ^ a b Harper 2014, p. 318.
  74. ^ Bell, Adam Patrick (2018). Dawn of the DAW: The Studio As Musical Instrument. Oxford University Press. p. 29. ISBN 978-0-19-029660-5.
  75. ^ Noisey Staff (August 18, 2016). «Bedroom Cassette Masters Want That Lo-Fi Electronica Your Uncle Graham Recorded Back in 1984». Vice.
  76. ^ Reynolds, Simon (June 6, 2010). «Ariel Pink». Los Angeles Times.
  77. ^ Keenan, Dave (August 2009). «Childhood’s End». The Wire. No. 306.
  78. ^ Harper 2014, pp. 334, 338.
  79. ^ Pounds, Ross (June 30, 2010). «Why Glo-Fi’s Future Is Not Ephemeral». The Quietus.
  80. ^ Winkie, Luke (July 15, 2022). «How ‘Lofi Hip Hop Radio to Relax/Study to’ Became a YouTube Phenomenon». Jambox. Retrieved September 13, 2022.{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)

Further reading[edit]

Look up lo-fi in Wiktionary, the free dictionary.

Wikimedia Commons has media related to Lofi music.

  • Spencer, Amy (2005). DIY: The Rise of Lo-fi Culture. Marion Boyars. ISBN 978-0-7145-3105-2.
  • Taylor, Steve (2006). The A to X of Alternative Music. A&C Black. ISBN 978-0-8264-8217-4.
  • Unterberger, Richie (1998). Unknown Legends of Rock ‘n’ Roll: Psychedelic Unknowns, Mad Geniuses, Punk Pioneers, Lo-Fi Mavericks & More. Hal Leonard Corporation. ISBN 978-1-61774-469-3.

У этого термина существуют и другие значения, см. Lo-Fi (значения).

Lo-Fi (лоу-фай от англ. low fidelity — «низкое качество») — звуковая запись, которая содержит технические недостатки, такие как искажения, шумы или фоновый шум, или с ограниченной частотной характеристикой.

Содержание

  • 1 Происхождение и употребление термина
  • 2 Настоящее время
  • 3 Наиболее яркие представители стиля
  • 4 Ссылки

Происхождение и употребление термина

Изначально термин lo-fi был характеристикой качества записи музыки, то есть совершенства звуковой аппаратуры. Но в 1990-е годы этим термином стали обозначать особый музыкальный стиль.

Рок-музыканты 60-х просто не имели возможности записывать музыку в дорогих студиях и поэтому пользовались самыми примитивными средствами. Но некоторые музыканты стали намеренно использовать допотопную аппаратуру, чтобы создать эффект «самодельной» музыки. Так, The Rolling Stones некоторые гитарные партии песни «Jumping Jack Flash» записывали на кассету, добиваясь сырого и искажённого звучания.

В 70-х панки стали называть такую музыку D.I.Y. (англ. «Do It Yourself» — «Сделай сам»). В 80-х многие рок-музыканты специально записывали свои песни на непрофессиональных четырёхдорожечных магнитофонах, с грязным звуком, с наслоениями искажений и шума, с приглушённым вокалом, порой не попадая в ноты. Кто-то считал, что высокие технологии убивают бунтарский дух рок-музыки, и отвергал все преимущества студийной записи. Кроме того, зачастую и внешний вид музыкантов соответствовал их неприятию «глянцевой» современности: дырявые джинсы, нелепые футболки и прочие вещи с распродаж старья.

Обложки дисков имитировали наивное детское творчество. Мода на примитив превратилась в своеобразную эстетику и даже стала отдельным направлением в искусстве.

Мировое признание стиль lo-fi получил в начале 90-х — с успехом калифорнийской команды Pavement, настоящих бунтарей, гордившихся своим хулиганским имиджем и антипромоушеном.

Настоящее время

Сейчас под музыкой в стиле lo-fi подразумевают также различные варианты лёгкой небыстрой лаунжевой музыки, как то: собственно лаунж (lounge), nu jazz, downbeat, downtempo, atmospheric и др.[источник не указан 583 дня]

Наиболее яркие представители стиля

  • Mystic Diversions
  • Velvet Underground
  • Can
  • Crocodiles
  • Young Marble Giants
  • R.E.M.
  • Pavement
  • Sebadoh
  • Guided By Voices
  • Liz Phair
  • Beck
  • Гражданская Оборона
  • ДК
  • Звуки Му
  • Собаки Качалова, альбом «Песни о любви и войне»
  • The Black Keys
  • Boring Room

В стиле lo-fi исполнена композиция Blur «Caravan» (альбом Think Tank, 2003 г.). Новый сольный альбом Деймона Албарна «Demo Crazy» (ограниченное издание, 2003 г.) также исполнен в стиле lo-fi (он записывался на четырёхдорожечном магнитофоне в гостиничных номерах).

Существует музыкальная тенденция использования звука Lo-Fi в художественных целях, а также её аналог в цифровой графике (см. Lo-fi музыка).

Ссылки

  • Радиопередача о музыке lo-fi

Русский[править]

Морфологические и синтаксические свойства[править]

падеж ед. ч. мн. ч.
Им. ло̀у-фа́й ло̀у-фа́и
Р. ло̀у-фа́я ло̀у-фа́ев
Д. ло̀у-фа́ю ло̀у-фа́ям
В. ло̀у-фа́й ло̀у-фа́и
Тв. ло̀у-фа́ем ло̀у-фа́ями
Пр. ло̀у-фа́е ло̀у-фа́ях

ло̀·у-фа́й

Существительное, неодушевлённое, мужской род, 2-е склонение (тип склонения 6a по классификации А. А. Зализняка).

Корень: -лоу-; корень: -фай-.

Произношение[править]

  • МФА: [ˌɫoʊ ˈfaɪ̯]

Семантические свойства[править]

Значение[править]

  1. муз. общее обозначение музыки различных стилей с низким качеством записи ◆ Ариэль Пинк, выглядящий как объевшийся субстанций артист-подпольщик из 70-х, и берёт тем, что валит в свой лоу-фай чуть не всё, что попадается под руку, — к вящему восторгу сайта Pitchfork и его почитателей. Макс Хаген, «Пир слуха: в Коломенском пройдёт „Пикник „Афиши““» // «РБК Дейли», 2013 г. [НКРЯ]

Синонимы[править]

Антонимы[править]

Гиперонимы[править]

Гипонимы[править]

Родственные слова[править]

Ближайшее родство
  • прилагательные: лоу-файный

Этимология[править]

От англ. lo-fi, далее от ??

Фразеологизмы и устойчивые сочетания[править]

Перевод[править]

Список переводов

Библиография[править]

  • Шагалова Е. Н. Словарь новейших иностранных слов. — М. : АСТ-Пресс Книга, 2017. — ISBN 978-5-462-01845-9.
Для улучшения этой статьи желательно:

  • Добавить синонимы в секцию «Семантические свойства»
  • Добавить гиперонимы в секцию «Семантические свойства»
  • Добавить сведения об этимологии в секцию «Этимология»
  • Добавить хотя бы один перевод в секцию «Перевод»

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как пишется лотос на английском
  • Как пишется лотки или латки
  • Как пишется лотерейный билет правильно
  • Как пишется лотерейный билет лотерейный
  • Как пишется лосяш