Как пишется семиструнная гитара

Как правильно пишется словосочетание «семиструнная гитара»

  • Как правильно пишется слово «семиструнный»
  • Как правильно пишется слово «гитара»

Делаем Карту слов лучше вместе

Привет! Меня зовут Лампобот, я компьютерная программа, которая помогает делать
Карту слов. Я отлично
умею считать, но пока плохо понимаю, как устроен ваш мир. Помоги мне разобраться!

Спасибо! Я стал чуточку лучше понимать мир эмоций.

Вопрос: кейнсианство — это что-то нейтральное, положительное или отрицательное?

Ассоциации к слову «гитара»

Синонимы к словосочетанию «семиструнная гитара»

Предложения со словосочетанием «семиструнная гитара»

  • Рядом висит диковинная семиструнная гитара – память о давнишнем приключении.
  • По крайней мере, самые ранние упоминания о семиструнной гитаре относятся именно ко времени, когда он, по сути, формировал русскую гитарную школу – а это он делал вне всяких сомнений.
  • Русская семиструнная гитара по-прежнему существует.
  • (все предложения)

Значение слова «гитара»

  • ГИТА́РА, -ы, ж. Струнный щипковый музыкальный инструмент с корпусом-резонатором в форме восьмерки и с длинным грифом. Семиструнная гитара. (Малый академический словарь, МАС)

    Все значения слова ГИТАРА

Значение слова «семиструнный»

  • СЕМИСТРУ’ННЫЙ, ая, ое. Имеющий семь струн. Семиструнная гитара. О, говори хоть ты со мной, подруга семиструнная (о гитаре). А. Григорьев. (Толковый словарь Ушакова)

    Все значения слова СЕМИСТРУННЫЙ

Отправить комментарий

Дополнительно

Смотрите также

ГИТА́РА, -ы, ж. Струнный щипковый музыкальный инструмент с корпусом-резонатором в форме восьмерки и с длинным грифом. Семиструнная гитара.

Все значения слова «гитара»

СЕМИСТРУ’ННЫЙ, ая, ое. Имеющий семь струн. Семиструнная гитара. О, говори хоть ты со мной, подруга семиструнная (о гитаре). А. Григорьев.

Все значения слова «семиструнный»

  • Рядом висит диковинная семиструнная гитара – память о давнишнем приключении.

  • По крайней мере, самые ранние упоминания о семиструнной гитаре относятся именно ко времени, когда он, по сути, формировал русскую гитарную школу – а это он делал вне всяких сомнений.

  • Русская семиструнная гитара по-прежнему существует.

  • (все предложения)
  • шестиструнная гитара
  • играть на гитаре
  • акустическая гитара
  • классическая гитара
  • испанская гитара
  • (ещё синонимы…)
  • струна
  • струны
  • музыкальные инструменты
  • музыка
  • баллада
  • (ещё ассоциации…)
  • семиструнная гитара
  • (полная таблица сочетаемости…)
  • акустическая гитара
  • с гитарой в руках
  • струны гитары
  • гитара смолкла
  • играть на гитаре
  • (полная таблица сочетаемости…)
  • Разбор по составу слова «семиструнный»
  • Разбор по составу слова «гитара»
  • Как правильно пишется слово «семиструнный»
  • Как правильно пишется слово «гитара»

A Brazilian seven-string guitar

The seven-string guitar adds one additional string to the more common six-string guitar, commonly used to extend the bass range (usually a low B) or also to extend the treble range.

The additional string is added in one of two different ways: by increasing the width of the fingerboard such that the additional string may be fretted by the left hand; or, by leaving the fingerboard unchanged and adding a «floating» bass string. In the latter case, the extra bass string lies next to the existing bass strings, but free of the fingerboard in similar fashion as the archlute and theorbo. Such unfrettable bass strings were historically known as diapasons or bourdons.

Some types of seven-string guitars are specific to certain cultures such as the Russian, Mexican, and Brazilian guitars.

History[edit]

The history of the seven-string guitar stretches back more than 230 years. During the Renaissance period (c. 1400–1600), the European guitar generally had four courses, each strung with two gut strings, and the pair of strings within each course tuned in unison. By the mid-Baroque period (c. 1600–1750), it more commonly had five courses (still double-strung) and used a variety of tunings, some of them re-entrant. By the early 18th century, six double-strung courses had become common.

Up to this point, most stringed instruments were strung with gut strings. At around 1800, quality metal-wire strings became widely available. These new strings were more durable, remained in tune better and, most importantly, produced a louder sound than the traditional gut strings. As use of metal strings became more widely adopted, their greater volume output impelled luthiers to experiment more with single-strung courses on their instruments and, in a relatively short time, the modern practice of using six single strings became first common, and then standard.

The changing number of courses in these early guitars may also illustrate an ongoing desire on behalf of players to increase the range of the instrument, a development similar to that gone through by the lute in earlier days. It is likely that all of these factors contributed to the development of the seven-string guitar, which has been around ever since. The seven-string guitar never became as widely accepted in Europe as the six-string instrument, but a number of composers did produce a significant body of work for the seven string. French guitarist Napoleon Coste (1805–1883) composed works with a seven-string guitar specifically in mind. The Italian guitarist Mario Maccaferri (1899–1993) was a celebrated advocate of bass strings (diapasons or bourdons) and also composed for the instrument.[1]

By contrast, in Russia the seven-string guitar became widely popular, and entire schools of playing were developed around its use. Despite some brief setbacks in the mid-20th century, during which six-string instruments rose in prominence, the seven-string Russian guitar has remained popular in Russia to this day.[2]

In the New World, a guitarra séptima or guitarra sétima—with fourteen strings, strung in seven double courses—has been known in Mexico since at least 1776 (Antonio Vargas).[3] These instruments may still be found in use in Mexico, although the modern six-string instrument has become far more common. Seven-string instruments retain current popularity in parts of South America, notably Brazil, where they became an important instrument in the choro music of the 19th century, which is currently experiencing a revival.[4]

Acoustic designs[edit]

Russian[edit]

«The Guitar Player» by V.A. Tropinin (1823)

The Russian guitar or gypsy guitar is a seven-string acoustic guitar tuned to the open G tuning (DGBDGBD),[5] which arrived or was developed early in the 19th century in Russia, possibly as a development of the cittern, the kobza and the torban. It is known in Russia as the semistrunnaya gitara (семиструнная гитара) or affectionately as the semistrunka (семиструнка).

Its invention was popularized by Andrei Sychra, who also wrote a method for the guitar, as well as over one thousand compositions, seventy-five of which were republished in the 1840s by Stellovsky, and then again in the 1880s by Gutheil. Some of these were published again in the Soviet Union in 1926. Andrei Sychra in his notation, marks with a number between 1 and 4 where to fret the 7th string with the thumb. Another way that Andrei Sychra took advantage of this guitar’s innovation was through natural harmonics. Because of the three strings tuned to D, harmonics could be played in synchronization.[6]

Early instruments used gut, and later silk strings; rarely wire. In the 20th century these instruments commonly used nylon strings, like western classical guitars, though by the last third of the century both nylon-strung «classical» and metal-strung «gypsy» versions of the instrument were both plentiful. Whatever material was used for stringing, the Russian guitar is traditionally played without a pick, using fingers for either strumming or picking. The origins of the 7 string most likely came from the English «guittar» popular in the late 18th century. The added string created an extra dimension for bass notes as well as opening up chord possibilities. The seventh string is also likely to have been influenced by the harp as it is meant to played arpeggiated.[7] It also happens that the open D tuning was a perfect fourth lower than the six string tuning.[8] The open D string tuning of this guitar was convenient for many Russian folk songs and dances that were typically within the major key. Along with the added interval possibilities came new techniques not previously seen with 6th string guitars.

The Russian version of the seven-string guitar has been used by professionals, because of its great flexibility and its sound, but has also been popular with amateurs for accompaniment (especially Russian bards) due to the relative simplicity of some basic chords and the ease of playing alternating bass lines. While greatly popular in Russia and Ukraine, this type of guitar has only recently been generating some interest outside of its traditional homeland.

  • Tuning of the Russian guitar

    Tuning of the Russian guitar

  • An F♯ major chord

    An F major chord

  • A B minor chord

    A B minor chord

The earliest music published for a seven-string guitar was in St. Petersburg, Russia, on 15 December 1798. The school was owned by Ignác František Held (1766, Třebechovice pod Orebem, Bohemia – 1816, Brest-Litovsk, Russia).

Standard tuning for the Russian guitar is: D2 G2 B2 D3 G3 B3 D4
with a very common «classical» variant being C2 G2 B2 D3 G3 B3 D4

Other tunings include:

  • G-C-E-G-C-E-G («Big guitar») (Open C)
  • F-B-D-F-B-D-F (1/3rd guitar) (Open Bb)
  • E-A-B-D-G-B-D
  • E-G-B-D-G-B-D
  • D-G-C-D-G-B-D
  • B-F-B-E-A-D-F
  • A-E-A-D-G-B-E
  • A-D-G-C-F-A-D

Brazilian[edit]

Example of seven-string guitar «baixaria» in the choro «Sofres porque queres» (Pixinguinha) recorded in 1919.

The Brazilian seven-string guitar (Portuguese: violão de sete cordas) is an acoustic guitar used primarily in choro and samba. It was introduced to Brazil in the late 19th century as a steel string guitar. The style of «baixaria» counterpoint and accompaniment technique was developed throughout the 20th century, especially by Dino 7 Cordas and Raphael Rabello. In the early 1980s, guitarist Luiz Otavio Braga had a nylon string version made, and this has become the norm for most contemporary solo musicians such as Yamandu Costa.

The Brazilian seven-string guitar is typically tuned like a classical guitar, but with an additional C below the low E as follows: C2 E2 A2 D3 G3 B3 E4; although some musicians tune the C down to a B resulting in: B1 E2 A2 D3 G3 B3 E4.

Classical[edit]

Seven-string guitarists are utilized in playing traditional and contemporary «classical» repertoire. These instruments are essentially nylon-strung classical guitars with one extra (usually) bass string, and the tuning is most commonly: B1 E2 A2 D3 G3 B3 E4. Aficionados of the instrument have produced many new arrangements traditionally six-string classical guitar pieces, and the seventh string may be retuned—to C or D, for example—to accommodate these arrangements. The use of this instrument in the classical world, along with other extended range instruments having 8, 9, 10, 11, or more strings, has become common enough that several noted string manufacturers now produce and marked string sets specifically for seven-string classical guitars (La Bella; Pyramid; d’Aquisto; etc.) For example, Napoleon Coste arranged one of Franz Schubert’s pieces with vocal accompaniment despite guitars being typically for solo performance at the time.[9]

Mexican (guitarra séptima)[edit]

There is a guitar of seven pairs of strings, totaling 14 strings, known as guitarra séptima aka 14 String Guitar. The instrument is still played in Mexico, and even so in the USA by lots of popular bands, most notably Korn.

Electric designs[edit]

Semi-hollow and hollow body electric guitars[edit]

Seven-string electric guitar Ibanez RG7321BK

In the United States, the jazz guitarist George Van Eps had a seven-string guitar built for him by Epiphone Guitars in the late 1930s and a signature Gretsch seven-string in the late 60s and early 70s. The Van Eps signature guitar may be the first regular-production seven-string electric guitar. Van Eps tuned his 7th string to A.

Several others began using seven-string guitars after Van Eps, including Bucky Pizzarelli, Howard Alden, Ron Eschete, Chance Russell, and John Pizzarelli, son of Bucky Pizzarelli.[10] Lenny Breau also used seven string instruments, but whereas the other players all used instruments with an added bass string, Breau had at least one instrument in which the seventh string was an added treble string, tuned to the ‘A’ above the high ‘E’ string (A4). At the time he began using the high A string, no commercially manufacturered string could withstand being tuned that high, so Breau substituted a piece of monofilament fishing line of appropriate gauge. A year later advances in materials science allowed the La Bella company to begin manufacturing a custom string for Breau’s high A.[11]

Seven-string semi-acoustic archtop guitars were used by jazz-guitarist Ralph Patt after he began exploring major-thirds tuning in 1964.[12][13][14] Patt’s tuning is a regular tuning, in the sense that all of the intervals between its successive open strings are major thirds; in contrast, the standard guitar-tuning has one major-third amid four fourths.[15] Major-thirds tuning has a smaller scope than standard guitar-tuning,[15][16] and so Patt started using seven-string guitars, which enabled major-thirds tuning to have the E-e’ range of the standard tuning. He first experimented with a wide-neck Mango guitar from the 1920s, which he modified to have seven strings in 1963.[17] In 1967 he purchased a seven-string by José Rubio.[16]

The first seven-string electric guitars were built in the «hollowbody» or «semi-hollow» archtop styles, where the guitar has a central resonating chamber, or a central block with resonant chambers on the sides. This gave the guitar the dark woodiness, breath, and richness that is associated with traditional «jazz» tone, but also made prone to feedback at high volumes, making it problematic for rock guitar playing.

Solid body electric guitars[edit]

In the early thirties the National String Instrument Corporation offered seven-string versions of their solid-body lap-steel guitars.

A solid body seven-string electric guitar was conceived by guitarist Lenny Breau and built by luthier Kirk Sand,[11] debuting at the 1983 NAMM convention featuring a high A-string (rather than the low A-string of Eps).[18] In 1987, Fender signed an agreement with Alex Gregory to produce a Stratocaster-style guitar that featured a high A-string. A small number of prototypes were made. However the unit was never put into production. He has made numerous false claims in regards to the 7 string guitar and is not considered a reliable source of information, even regarding his own 7 string signature series which was produced in limited numbers by Fender. He frequently embellishes the events that took place in all facets of its production. [19]

The first mass-produced seven-string was the Ibanez UV7 as a signature model for Steve Vai. It was also used by John Petrucci, Reb Beach and Korn amongst others.[20] Vai was drawn to the idea for much of the same reasons seven-string classical and jazz players were—the extended range the additional string offered. After initial experimentation with a high A, a low B was added as the high A proved to be too prone to breaking. (Kirk Sand and Lenny Breau solved the breaking high A string problem by shortening the scale length to 22.75″, Vai’s Ibanez is 25.5″.) Vai began touring with Whitesnake with a seven-string prototype, and then used the guitars for his 1990 release Passion and Warfare.

The seven-string guitar became prominent when the band Korn featured Ibanez Universe guitars on their 1994 debut album. During the 1990s, manufacturers of 7-strings included Fender’s subsidiary Squier and Gibson’s subsidiary Epiphone.

In this time many guitarists were introduced to the extended range offered by a seven-string guitar. This was somewhat offset by a growing stigma that a seven-string guitar was a «nu metal» instrument, fit only for heavy riffing. This was ironic as Korn guitarists Munky and Head remember being told in their early days that the seven-string guitar could not be used for riffing, as it was a guitar for technical guitar players.[21]

In the 1990s, several other heavy metal guitarists began using seven-string instruments (notably John Petrucci, Trey Azagthoth, and Erik Rutan), seeing the possibility for detuned riffing while preserving the full upper range of the guitar for solos. However, the seven-string guitar failed to really catch on at this phase in its development, and the Universe model was discontinued briefly in 1995. Historically, Matt Bellamy from Muse had used a custom red Manson seven-string to play just one song, «Citizen Erased», with a AADDGBE tuning (the song was originally recorded on a detuned six-string). However, he later started using new Manson custom seven-strings to play new songs «Supremacy», «Survival» and «Liquid State» on Muse’s 2012 The 2nd Law album tour. Dino Cazares uses custom seven-string Ibanez guitars; Christian Olde Wolbers has his own signature Jackson seven-string guitar, Jeff Loomis has a signature model made by Schecter and Stephen Carpenter has several of his own models released by ESP.

Hybrid designs[edit]

In the early 2000s, Roger McGuinn (renowned for his skills on the twelve-string guitar and for his long association with The Byrds) worked with C. F. Martin & Company to develop a seven-string folk guitar. McGuinn’s guitar (currently being marketed by Martin) is tuned the same as a standard folk guitar with steel strings, but the third (G) string is augmented with a high octave string. Many of McGuinn’s notable guitar solos utilize the G string of the twelve-string guitar to perform the main melody, and therefore the Martin seven-string guitar was designed to achieve this extended range playing without the need for doubling all six of the guitar’s strings.

In 2010, Inox Guitars has created a mix of the Brazilian Viola caipira and the Russian semistrunka (семиструнка). This instrument has 2 bass strings (as the 6th and 7th strings of the semistrunka) and five treble courses (as the Viola caipira) and it is used in open tuning (GDGDGBD) as a slide guitar.

Tuning[edit]

A pack of Ernie Ball electric guitar strings for 7-string guitars

The 7-string guitar of today is frequently tuned with a lower B on the added seventh string (B1–E2–A2–D3–G3–B3–E4). Modern metal bands such as Trivium (on The Crusade and Shogun), Dream Theater and Haken commonly use this tuning.

Many jazz[22] musicians tune in dropped A tuning (A1–E2–A2–D3–G3–B3–E4) for improved bass lines and easier power chords. Choro players usually tune the seventh string up a half-step, to C: C2-E2-A2-D3-G3-B3-E4. The common Russian guitar tunings given above are still in widespread use. And players who prefer an added treble string (instead of an added bass string) usually tune: E2–A2–D3–G3–B3–E4–A4.

Uses[edit]

Seven-string guitars are used in a variety of musical styles including classical, jazz, rock, progressive rock, and heavy metal. The seven-string works well in a band setting, as its lowest note, B1 lines up well with the B0 commonly used for the lowest note of a 5+ string bass. Both the guitar and bass could drop tune as well using a lowest note of A1 and A0 respectively (with the bass this extends the range to the lowest note on a standard piano).

The guitar is main contributor to giving the nu metal band Korn its “signature sound”.[citation needed]

There’s also the 14-string guitar, which can be thought of as either a 12-string guitar w/ a Low B octave course added to it, or as a seven-string guitar with seven pairs of strings giving it a really nice shimmer.[citation needed]

See also[edit]

  • Russian guitar
  • Eight-string guitar
  • Nine-string guitar
  • Ten-string guitar
  • Extended-range bass
  • Harp guitar
  • Chapman stick
  • List of artists who use seven-string guitars

Notes[edit]

  1. ^ Monteleone, John. «In Memoriam: Mario Maccaferri». Guild of American Luthiers. Retrieved 20 April 2018.
  2. ^ Smith, Gerald Stanton (1984). Songs to Seven Strings: Russian guitar poetry and Soviet «mass song». Bloomington: Indiana University Press. ISBN 978-0-25335-391-7.
  3. ^ Contreras Arias, Juan Guillermo (1988). Atlas Cultural de México: Música (in Spanish). México: Secretaría de Educación Pública. ISBN 968-406-121-8.
  4. ^ May, Adam John (September 2013). The Seven String Guitar in Brazil: Traditions, techniques and innovations (PDF) (M.Mus). Melbourne Conservatorium of Music. Retrieved 20 April 2018.
  5. ^ Casey (2003)
  6. ^ «Andrei Sychra: Variations on the Russian folk song: «Of all the Flowers, I loved the Rose the Best» for the Russian seven-string guitar». Guitar and Lute Issues.com. 22 February 2008. Retrieved 20 April 2018.
  7. ^ «Lutherie guitare François Gregoire — Réparations». lutheriefg-reparations.blogspot.com.[dead link]
  8. ^ Timofeyev, O.; Bazzotti, M. «The Seven-String Guitar in 19th-Century Russian Culture». Just Classical Guitar. Retrieved 20 April 2018.
  9. ^ «Napoléon Coste (1805-1883)». Naxos Records. Retrieved 20 April 2018.
  10. ^ «Biography». John Pizzarelli Official Website. Retrieved 20 April 2018.
  11. ^ a b Ferguson, Jim (November 1984). «Lenny Breau Remembered». Guitar Player. Archived from the original on 2008-07-03. Retrieved 19 June 2014.
  12. ^ Griewank (2010, p. 1)
  13. ^ Kirkeby, Ole (1 March 2012). «Major thirds tuning». M3guitar.com. cited by Sethares (2011) and (Griewank 2010, p. 1). Archived from the original on 11 April 2015. Retrieved 10 June 2012.
  14. ^ Patt, Ralph (14 April 2008). «The major 3rd tuning». RalphPatt.com. cited by Sethares (2011) and Griewank (2010, p. 1). Retrieved 10 June 2012.
  15. ^ a b Sethares (2001, pp. 52–67) and Sethares (2011)
  16. ^ a b Peterson (2002, p. 37)
  17. ^ Peterson (2002, p. 36)
  18. ^ Drake, Gayla (17 August 2010). «Builder Profile: Kirk Sand Guitars». Premier Guitar. Retrieved 20 April 2018.
  19. ^ Duchossoir, A.R. (1995). The Fender Stratocaster (Revised ed.). Milwaukee: Hal Leonard Corporation. p. 34. ISBN 978-0-79354-735-7.
  20. ^ Sullivan, L. (1990). «What’s hot in guitars». Guitar School. New York City. p. 15.
  21. ^ kornfan02 (7 January 2007). «Munky & Head on Ibanez 7th Heaven». YouTube. Archived from the original on 2021-12-21. Retrieved 20 April 2018.
  22. ^ «Bob Benedetto: Pioneer of the modern 7-string jazz guitar». Pure Guitar. 13 June 2013. Archived from the original on 20 October 2013.

References[edit]

  • Casey, Fred (2003). «From Russia, with strings attached». American Lutherie: The Quarterly Journal of the Guild of American Luthiers. Tacoma WA: The Guild of American Luthiers. Number 75 (Fall). ISSN 1041-7176. Plan number 48, Russian 7-string Guitar. Drawn by Fred Casey and Guild staff. One sheet 24 x 42 inches. Retrieved 9 October 2012.
  • Griewank, Andreas (1 January 2010), Tuning guitars and reading music in major thirds, Matheon preprints, vol. 695, Berlin: DFG research center «MATHEON, Mathematics for key technologies» Berlin, URN urn:nbn:de:0296-matheon-6755. MSC-Classification 97M80 Arts. Music. Language. Architecture. Postscript file and Pdf file, archived from the original on 8 November 2012
  • Peterson, Jonathon (2002). «Tuning in thirds: A new approach to playing leads to a new kind of guitar». American Lutherie: The Quarterly Journal of the Guild of American Luthiers. Tacoma, WA: The Guild of American Luthiers. Number 72 (Winter): 36–43. ISSN 1041-7176. Archived from the original on 21 October 2011. Retrieved 9 October 2012.
  • Sethares, Bill (2001). «Regular tunings». Alternate tuning guide (PDF). Madison, Wisconsin: University of Wisconsin; Department of Electrical Engineering. pp. 52–67. Retrieved 19 May 2012.
  • Sethares, William A. (2011). «Alternate tuning guide». Madison, Wisconsin: University of Wisconsin; Department of Electrical Engineering. Retrieved 19 May 2012.

A Brazilian seven-string guitar

The seven-string guitar adds one additional string to the more common six-string guitar, commonly used to extend the bass range (usually a low B) or also to extend the treble range.

The additional string is added in one of two different ways: by increasing the width of the fingerboard such that the additional string may be fretted by the left hand; or, by leaving the fingerboard unchanged and adding a «floating» bass string. In the latter case, the extra bass string lies next to the existing bass strings, but free of the fingerboard in similar fashion as the archlute and theorbo. Such unfrettable bass strings were historically known as diapasons or bourdons.

Some types of seven-string guitars are specific to certain cultures such as the Russian, Mexican, and Brazilian guitars.

History[edit]

The history of the seven-string guitar stretches back more than 230 years. During the Renaissance period (c. 1400–1600), the European guitar generally had four courses, each strung with two gut strings, and the pair of strings within each course tuned in unison. By the mid-Baroque period (c. 1600–1750), it more commonly had five courses (still double-strung) and used a variety of tunings, some of them re-entrant. By the early 18th century, six double-strung courses had become common.

Up to this point, most stringed instruments were strung with gut strings. At around 1800, quality metal-wire strings became widely available. These new strings were more durable, remained in tune better and, most importantly, produced a louder sound than the traditional gut strings. As use of metal strings became more widely adopted, their greater volume output impelled luthiers to experiment more with single-strung courses on their instruments and, in a relatively short time, the modern practice of using six single strings became first common, and then standard.

The changing number of courses in these early guitars may also illustrate an ongoing desire on behalf of players to increase the range of the instrument, a development similar to that gone through by the lute in earlier days. It is likely that all of these factors contributed to the development of the seven-string guitar, which has been around ever since. The seven-string guitar never became as widely accepted in Europe as the six-string instrument, but a number of composers did produce a significant body of work for the seven string. French guitarist Napoleon Coste (1805–1883) composed works with a seven-string guitar specifically in mind. The Italian guitarist Mario Maccaferri (1899–1993) was a celebrated advocate of bass strings (diapasons or bourdons) and also composed for the instrument.[1]

By contrast, in Russia the seven-string guitar became widely popular, and entire schools of playing were developed around its use. Despite some brief setbacks in the mid-20th century, during which six-string instruments rose in prominence, the seven-string Russian guitar has remained popular in Russia to this day.[2]

In the New World, a guitarra séptima or guitarra sétima—with fourteen strings, strung in seven double courses—has been known in Mexico since at least 1776 (Antonio Vargas).[3] These instruments may still be found in use in Mexico, although the modern six-string instrument has become far more common. Seven-string instruments retain current popularity in parts of South America, notably Brazil, where they became an important instrument in the choro music of the 19th century, which is currently experiencing a revival.[4]

Acoustic designs[edit]

Russian[edit]

«The Guitar Player» by V.A. Tropinin (1823)

The Russian guitar or gypsy guitar is a seven-string acoustic guitar tuned to the open G tuning (DGBDGBD),[5] which arrived or was developed early in the 19th century in Russia, possibly as a development of the cittern, the kobza and the torban. It is known in Russia as the semistrunnaya gitara (семиструнная гитара) or affectionately as the semistrunka (семиструнка).

Its invention was popularized by Andrei Sychra, who also wrote a method for the guitar, as well as over one thousand compositions, seventy-five of which were republished in the 1840s by Stellovsky, and then again in the 1880s by Gutheil. Some of these were published again in the Soviet Union in 1926. Andrei Sychra in his notation, marks with a number between 1 and 4 where to fret the 7th string with the thumb. Another way that Andrei Sychra took advantage of this guitar’s innovation was through natural harmonics. Because of the three strings tuned to D, harmonics could be played in synchronization.[6]

Early instruments used gut, and later silk strings; rarely wire. In the 20th century these instruments commonly used nylon strings, like western classical guitars, though by the last third of the century both nylon-strung «classical» and metal-strung «gypsy» versions of the instrument were both plentiful. Whatever material was used for stringing, the Russian guitar is traditionally played without a pick, using fingers for either strumming or picking. The origins of the 7 string most likely came from the English «guittar» popular in the late 18th century. The added string created an extra dimension for bass notes as well as opening up chord possibilities. The seventh string is also likely to have been influenced by the harp as it is meant to played arpeggiated.[7] It also happens that the open D tuning was a perfect fourth lower than the six string tuning.[8] The open D string tuning of this guitar was convenient for many Russian folk songs and dances that were typically within the major key. Along with the added interval possibilities came new techniques not previously seen with 6th string guitars.

The Russian version of the seven-string guitar has been used by professionals, because of its great flexibility and its sound, but has also been popular with amateurs for accompaniment (especially Russian bards) due to the relative simplicity of some basic chords and the ease of playing alternating bass lines. While greatly popular in Russia and Ukraine, this type of guitar has only recently been generating some interest outside of its traditional homeland.

  • Tuning of the Russian guitar

    Tuning of the Russian guitar

  • An F♯ major chord

    An F major chord

  • A B minor chord

    A B minor chord

The earliest music published for a seven-string guitar was in St. Petersburg, Russia, on 15 December 1798. The school was owned by Ignác František Held (1766, Třebechovice pod Orebem, Bohemia – 1816, Brest-Litovsk, Russia).

Standard tuning for the Russian guitar is: D2 G2 B2 D3 G3 B3 D4
with a very common «classical» variant being C2 G2 B2 D3 G3 B3 D4

Other tunings include:

  • G-C-E-G-C-E-G («Big guitar») (Open C)
  • F-B-D-F-B-D-F (1/3rd guitar) (Open Bb)
  • E-A-B-D-G-B-D
  • E-G-B-D-G-B-D
  • D-G-C-D-G-B-D
  • B-F-B-E-A-D-F
  • A-E-A-D-G-B-E
  • A-D-G-C-F-A-D

Brazilian[edit]

Example of seven-string guitar «baixaria» in the choro «Sofres porque queres» (Pixinguinha) recorded in 1919.

The Brazilian seven-string guitar (Portuguese: violão de sete cordas) is an acoustic guitar used primarily in choro and samba. It was introduced to Brazil in the late 19th century as a steel string guitar. The style of «baixaria» counterpoint and accompaniment technique was developed throughout the 20th century, especially by Dino 7 Cordas and Raphael Rabello. In the early 1980s, guitarist Luiz Otavio Braga had a nylon string version made, and this has become the norm for most contemporary solo musicians such as Yamandu Costa.

The Brazilian seven-string guitar is typically tuned like a classical guitar, but with an additional C below the low E as follows: C2 E2 A2 D3 G3 B3 E4; although some musicians tune the C down to a B resulting in: B1 E2 A2 D3 G3 B3 E4.

Classical[edit]

Seven-string guitarists are utilized in playing traditional and contemporary «classical» repertoire. These instruments are essentially nylon-strung classical guitars with one extra (usually) bass string, and the tuning is most commonly: B1 E2 A2 D3 G3 B3 E4. Aficionados of the instrument have produced many new arrangements traditionally six-string classical guitar pieces, and the seventh string may be retuned—to C or D, for example—to accommodate these arrangements. The use of this instrument in the classical world, along with other extended range instruments having 8, 9, 10, 11, or more strings, has become common enough that several noted string manufacturers now produce and marked string sets specifically for seven-string classical guitars (La Bella; Pyramid; d’Aquisto; etc.) For example, Napoleon Coste arranged one of Franz Schubert’s pieces with vocal accompaniment despite guitars being typically for solo performance at the time.[9]

Mexican (guitarra séptima)[edit]

There is a guitar of seven pairs of strings, totaling 14 strings, known as guitarra séptima aka 14 String Guitar. The instrument is still played in Mexico, and even so in the USA by lots of popular bands, most notably Korn.

Electric designs[edit]

Semi-hollow and hollow body electric guitars[edit]

Seven-string electric guitar Ibanez RG7321BK

In the United States, the jazz guitarist George Van Eps had a seven-string guitar built for him by Epiphone Guitars in the late 1930s and a signature Gretsch seven-string in the late 60s and early 70s. The Van Eps signature guitar may be the first regular-production seven-string electric guitar. Van Eps tuned his 7th string to A.

Several others began using seven-string guitars after Van Eps, including Bucky Pizzarelli, Howard Alden, Ron Eschete, Chance Russell, and John Pizzarelli, son of Bucky Pizzarelli.[10] Lenny Breau also used seven string instruments, but whereas the other players all used instruments with an added bass string, Breau had at least one instrument in which the seventh string was an added treble string, tuned to the ‘A’ above the high ‘E’ string (A4). At the time he began using the high A string, no commercially manufacturered string could withstand being tuned that high, so Breau substituted a piece of monofilament fishing line of appropriate gauge. A year later advances in materials science allowed the La Bella company to begin manufacturing a custom string for Breau’s high A.[11]

Seven-string semi-acoustic archtop guitars were used by jazz-guitarist Ralph Patt after he began exploring major-thirds tuning in 1964.[12][13][14] Patt’s tuning is a regular tuning, in the sense that all of the intervals between its successive open strings are major thirds; in contrast, the standard guitar-tuning has one major-third amid four fourths.[15] Major-thirds tuning has a smaller scope than standard guitar-tuning,[15][16] and so Patt started using seven-string guitars, which enabled major-thirds tuning to have the E-e’ range of the standard tuning. He first experimented with a wide-neck Mango guitar from the 1920s, which he modified to have seven strings in 1963.[17] In 1967 he purchased a seven-string by José Rubio.[16]

The first seven-string electric guitars were built in the «hollowbody» or «semi-hollow» archtop styles, where the guitar has a central resonating chamber, or a central block with resonant chambers on the sides. This gave the guitar the dark woodiness, breath, and richness that is associated with traditional «jazz» tone, but also made prone to feedback at high volumes, making it problematic for rock guitar playing.

Solid body electric guitars[edit]

In the early thirties the National String Instrument Corporation offered seven-string versions of their solid-body lap-steel guitars.

A solid body seven-string electric guitar was conceived by guitarist Lenny Breau and built by luthier Kirk Sand,[11] debuting at the 1983 NAMM convention featuring a high A-string (rather than the low A-string of Eps).[18] In 1987, Fender signed an agreement with Alex Gregory to produce a Stratocaster-style guitar that featured a high A-string. A small number of prototypes were made. However the unit was never put into production. He has made numerous false claims in regards to the 7 string guitar and is not considered a reliable source of information, even regarding his own 7 string signature series which was produced in limited numbers by Fender. He frequently embellishes the events that took place in all facets of its production. [19]

The first mass-produced seven-string was the Ibanez UV7 as a signature model for Steve Vai. It was also used by John Petrucci, Reb Beach and Korn amongst others.[20] Vai was drawn to the idea for much of the same reasons seven-string classical and jazz players were—the extended range the additional string offered. After initial experimentation with a high A, a low B was added as the high A proved to be too prone to breaking. (Kirk Sand and Lenny Breau solved the breaking high A string problem by shortening the scale length to 22.75″, Vai’s Ibanez is 25.5″.) Vai began touring with Whitesnake with a seven-string prototype, and then used the guitars for his 1990 release Passion and Warfare.

The seven-string guitar became prominent when the band Korn featured Ibanez Universe guitars on their 1994 debut album. During the 1990s, manufacturers of 7-strings included Fender’s subsidiary Squier and Gibson’s subsidiary Epiphone.

In this time many guitarists were introduced to the extended range offered by a seven-string guitar. This was somewhat offset by a growing stigma that a seven-string guitar was a «nu metal» instrument, fit only for heavy riffing. This was ironic as Korn guitarists Munky and Head remember being told in their early days that the seven-string guitar could not be used for riffing, as it was a guitar for technical guitar players.[21]

In the 1990s, several other heavy metal guitarists began using seven-string instruments (notably John Petrucci, Trey Azagthoth, and Erik Rutan), seeing the possibility for detuned riffing while preserving the full upper range of the guitar for solos. However, the seven-string guitar failed to really catch on at this phase in its development, and the Universe model was discontinued briefly in 1995. Historically, Matt Bellamy from Muse had used a custom red Manson seven-string to play just one song, «Citizen Erased», with a AADDGBE tuning (the song was originally recorded on a detuned six-string). However, he later started using new Manson custom seven-strings to play new songs «Supremacy», «Survival» and «Liquid State» on Muse’s 2012 The 2nd Law album tour. Dino Cazares uses custom seven-string Ibanez guitars; Christian Olde Wolbers has his own signature Jackson seven-string guitar, Jeff Loomis has a signature model made by Schecter and Stephen Carpenter has several of his own models released by ESP.

Hybrid designs[edit]

In the early 2000s, Roger McGuinn (renowned for his skills on the twelve-string guitar and for his long association with The Byrds) worked with C. F. Martin & Company to develop a seven-string folk guitar. McGuinn’s guitar (currently being marketed by Martin) is tuned the same as a standard folk guitar with steel strings, but the third (G) string is augmented with a high octave string. Many of McGuinn’s notable guitar solos utilize the G string of the twelve-string guitar to perform the main melody, and therefore the Martin seven-string guitar was designed to achieve this extended range playing without the need for doubling all six of the guitar’s strings.

In 2010, Inox Guitars has created a mix of the Brazilian Viola caipira and the Russian semistrunka (семиструнка). This instrument has 2 bass strings (as the 6th and 7th strings of the semistrunka) and five treble courses (as the Viola caipira) and it is used in open tuning (GDGDGBD) as a slide guitar.

Tuning[edit]

A pack of Ernie Ball electric guitar strings for 7-string guitars

The 7-string guitar of today is frequently tuned with a lower B on the added seventh string (B1–E2–A2–D3–G3–B3–E4). Modern metal bands such as Trivium (on The Crusade and Shogun), Dream Theater and Haken commonly use this tuning.

Many jazz[22] musicians tune in dropped A tuning (A1–E2–A2–D3–G3–B3–E4) for improved bass lines and easier power chords. Choro players usually tune the seventh string up a half-step, to C: C2-E2-A2-D3-G3-B3-E4. The common Russian guitar tunings given above are still in widespread use. And players who prefer an added treble string (instead of an added bass string) usually tune: E2–A2–D3–G3–B3–E4–A4.

Uses[edit]

Seven-string guitars are used in a variety of musical styles including classical, jazz, rock, progressive rock, and heavy metal. The seven-string works well in a band setting, as its lowest note, B1 lines up well with the B0 commonly used for the lowest note of a 5+ string bass. Both the guitar and bass could drop tune as well using a lowest note of A1 and A0 respectively (with the bass this extends the range to the lowest note on a standard piano).

The guitar is main contributor to giving the nu metal band Korn its “signature sound”.[citation needed]

There’s also the 14-string guitar, which can be thought of as either a 12-string guitar w/ a Low B octave course added to it, or as a seven-string guitar with seven pairs of strings giving it a really nice shimmer.[citation needed]

See also[edit]

  • Russian guitar
  • Eight-string guitar
  • Nine-string guitar
  • Ten-string guitar
  • Extended-range bass
  • Harp guitar
  • Chapman stick
  • List of artists who use seven-string guitars

Notes[edit]

  1. ^ Monteleone, John. «In Memoriam: Mario Maccaferri». Guild of American Luthiers. Retrieved 20 April 2018.
  2. ^ Smith, Gerald Stanton (1984). Songs to Seven Strings: Russian guitar poetry and Soviet «mass song». Bloomington: Indiana University Press. ISBN 978-0-25335-391-7.
  3. ^ Contreras Arias, Juan Guillermo (1988). Atlas Cultural de México: Música (in Spanish). México: Secretaría de Educación Pública. ISBN 968-406-121-8.
  4. ^ May, Adam John (September 2013). The Seven String Guitar in Brazil: Traditions, techniques and innovations (PDF) (M.Mus). Melbourne Conservatorium of Music. Retrieved 20 April 2018.
  5. ^ Casey (2003)
  6. ^ «Andrei Sychra: Variations on the Russian folk song: «Of all the Flowers, I loved the Rose the Best» for the Russian seven-string guitar». Guitar and Lute Issues.com. 22 February 2008. Retrieved 20 April 2018.
  7. ^ «Lutherie guitare François Gregoire — Réparations». lutheriefg-reparations.blogspot.com.[dead link]
  8. ^ Timofeyev, O.; Bazzotti, M. «The Seven-String Guitar in 19th-Century Russian Culture». Just Classical Guitar. Retrieved 20 April 2018.
  9. ^ «Napoléon Coste (1805-1883)». Naxos Records. Retrieved 20 April 2018.
  10. ^ «Biography». John Pizzarelli Official Website. Retrieved 20 April 2018.
  11. ^ a b Ferguson, Jim (November 1984). «Lenny Breau Remembered». Guitar Player. Archived from the original on 2008-07-03. Retrieved 19 June 2014.
  12. ^ Griewank (2010, p. 1)
  13. ^ Kirkeby, Ole (1 March 2012). «Major thirds tuning». M3guitar.com. cited by Sethares (2011) and (Griewank 2010, p. 1). Archived from the original on 11 April 2015. Retrieved 10 June 2012.
  14. ^ Patt, Ralph (14 April 2008). «The major 3rd tuning». RalphPatt.com. cited by Sethares (2011) and Griewank (2010, p. 1). Retrieved 10 June 2012.
  15. ^ a b Sethares (2001, pp. 52–67) and Sethares (2011)
  16. ^ a b Peterson (2002, p. 37)
  17. ^ Peterson (2002, p. 36)
  18. ^ Drake, Gayla (17 August 2010). «Builder Profile: Kirk Sand Guitars». Premier Guitar. Retrieved 20 April 2018.
  19. ^ Duchossoir, A.R. (1995). The Fender Stratocaster (Revised ed.). Milwaukee: Hal Leonard Corporation. p. 34. ISBN 978-0-79354-735-7.
  20. ^ Sullivan, L. (1990). «What’s hot in guitars». Guitar School. New York City. p. 15.
  21. ^ kornfan02 (7 January 2007). «Munky & Head on Ibanez 7th Heaven». YouTube. Archived from the original on 2021-12-21. Retrieved 20 April 2018.
  22. ^ «Bob Benedetto: Pioneer of the modern 7-string jazz guitar». Pure Guitar. 13 June 2013. Archived from the original on 20 October 2013.

References[edit]

  • Casey, Fred (2003). «From Russia, with strings attached». American Lutherie: The Quarterly Journal of the Guild of American Luthiers. Tacoma WA: The Guild of American Luthiers. Number 75 (Fall). ISSN 1041-7176. Plan number 48, Russian 7-string Guitar. Drawn by Fred Casey and Guild staff. One sheet 24 x 42 inches. Retrieved 9 October 2012.
  • Griewank, Andreas (1 January 2010), Tuning guitars and reading music in major thirds, Matheon preprints, vol. 695, Berlin: DFG research center «MATHEON, Mathematics for key technologies» Berlin, URN urn:nbn:de:0296-matheon-6755. MSC-Classification 97M80 Arts. Music. Language. Architecture. Postscript file and Pdf file, archived from the original on 8 November 2012
  • Peterson, Jonathon (2002). «Tuning in thirds: A new approach to playing leads to a new kind of guitar». American Lutherie: The Quarterly Journal of the Guild of American Luthiers. Tacoma, WA: The Guild of American Luthiers. Number 72 (Winter): 36–43. ISSN 1041-7176. Archived from the original on 21 October 2011. Retrieved 9 October 2012.
  • Sethares, Bill (2001). «Regular tunings». Alternate tuning guide (PDF). Madison, Wisconsin: University of Wisconsin; Department of Electrical Engineering. pp. 52–67. Retrieved 19 May 2012.
  • Sethares, William A. (2011). «Alternate tuning guide». Madison, Wisconsin: University of Wisconsin; Department of Electrical Engineering. Retrieved 19 May 2012.

Russian acoustic guitar with seven steel strings.JPG

К сожалению, в вашем браузере отключён JavaScript, или не имеется требуемого проигрывателя.
Вы можете загрузить ролик или загрузить проигрыватель для воспроизведения ролика в браузере.

Строй семиструнной гитары (слушать)

Семистру́нная гита́ра (семиструнка, также нередко называется русской или цыганской гитарой) — струнный щипковый музыкальный инструмент, одна из разновидностей семейства гитар.

Содержание

  • 1 История
  • 2 Вторая Родина
  • 3 Особенности настройки
  • 4 Известные исполнители на семиструнной гитаре
    • 4.1 Музыканты-инструменталисты
    • 4.2 Авторы-исполнители, аккомпанирующие на семиструнной гитаре
  • 5 Примечания
  • 6 Ссылки

История

Инструмент появился в России в конце XVIII — начале XIX века. Её популярность связывают с музыкантом Андреем Осиповичем Сихрой, который для неё написал около тысячи произведений. Согласно одной из легенд, он и изобрёл этот инструмент. До Октябрьской революции семиструнная гитара в России доминировала, затем профессиональные музыканты обратились к классическому инструменту, а семиструнной продолжили пользоваться некоторые исполнители авторской песни («барды»), а также живущие в России цыгане (откуда и название «цыганская»). Ныне она применяется, как правило, только при исполнении русских романсов. На профессиональной сцене семиструнная гитара появляется крайне редко, хотя некоторые композиторы написали для неё ряд концертных сочинений (например, «Русский концерт» Игоря Рехина)

Вторая Родина

Предположительно в середине XIX века русские цыгане, мигрирующие по всему миру, добрались до Бразилии, принеся с собой свою музыку, ну и конечно же, инструменты, среди которых была и семиструнная гитара. Здесь она обрела свою вторую родину и получила известность и широкое распространение благодаря развитой музыкальной культуре Бразилии. Семиструнная гитара используется повсеместно в народной музыке Бразилии — шоро, а также в классическом репертуаре.

Особенности настройки

Стандартный строй семиструнной гитары (записан на октаву выше истинного звучания)

Строй струн семиструнной гитары смешанный — терцово-квартовый: d1, h, g, d, H, G, D (ре первой октавы, си, соль, ре малой октавы, си, соль, ре большой октавы), таким образом аккорд открытых струн является консонирующим (мажорный квартсекстаккорд), в отличие от шестиструнной гитары. Как и в случае с классической гитарой, ноты для семиструнной пишутся на октаву выше действительного звучания для удобства чтения. Этот строй считается классическим (академическим).

Шестиструнную гитару можно настроить таким образом, чтобы её струны приблизительно повторяли строй семиструнной, например d1, h, g, d, G, D.

Распространённой практикой у исполнителей на семиструнной гитаре, использующих её для аккомпанемента голосу (например, у бардов) является изменение строя (скордатура) для подстраивания под возможности голоса либо для регулировки силы натяжения струн. Например, Владимир Высоцкий часто настраивал гитару на тон (иногда на полтора) ниже.

Существуют и другие варианты семиструнного строя, например:

  • D, G, c, d, g, h, d1 (ре, соль большой октавы, до, ре, соль, си малой октавы, ре первой октавы; для игры в тональностях до мажор и до минор, использовался Булатом Окуджавой)
  • D, G, c, d, g, a#, d1 (ре, соль большой октавы, до, ре, соль, ля-диез малой октавы, ре первой октавы; используется Сергеем Никитиным)
  • D, G, B, d, g, b, d1 (ре, соль, си-бемоль большой октавы, ре, соль, си-бемоль малой октавы, ре первой октавы; цыганский строй, соль-минорный)

В Бразилии используется стандартный строй шестиструнной гитары и седьмая струна настраивается на разные тона, в основном C, но также используется, H и A.

Известные исполнители на семиструнной гитаре

Музыканты-инструменталисты

  • Андрей Осипович Сихра
  • Михаил Высотский
  • Сергей Орехов
  • Анастасия Бардина
  • Александр Александрович Колпаков
  • Конденко, Фёдор Иванович
  • Вадим Колпаков
  • Олег Тимофеев (англ.)
  • Матвей Павлов-Азанчеев
  • Георгий Квик
  • Сорокин, Сергей Александрович
  • Морозов Николай Николаевич
  • Поляков Валерьян Егорович
  • Мелешко Ромуальд Феликсович
  • Ром-Лебедев, Иван Иванович
  • Васильев Иван
  • Партаненко Иван Лукьянович
  • Шумейко Пётр Дмитриевич
  • Баглаенко, Валентин Григорьевич
  • Игорь Пресняков

Авторы-исполнители, аккомпанирующие на семиструнной гитаре

  • Юрий Визбор
  • Владимир Высоцкий
  • Сергей Никитин
  • Жемчужный Николай Михайлович
  • Деметр, Пётр Григорьевич
  • Шишков, Михаил Михайлович
  • Окуджава, Булат Шалвович

Примечания

Ссылки

  • TerraGuitar — Классическая гитара, фламенко, семиструнная гитара
  • Сайт о русской семиструнной гитаре
  • Самоучители для семиструнной гитары
  • Иллюстрированный и аннотированный каталог семиструнных гитар и звукоснимателей
 Просмотр этого шаблона Русские народные музыкальные инструменты
Ручные гармоники

Гармонь (Ливенская • Саратовская • Хромка) • Баян

Струнные

Балалайка • Гудок • Гусли • Домра • Семиструнная гитара

Духовые

Волынка • Рожок • Свирель • Кугиклы • Жалейка • Колюка

Ударные

Бубенец • Гусачок • Дрова • Ложки • Накры

 Просмотр этого шаблона Гитара
Виды гитар Семиструнная гитара | Классическая гитара | ГРАН | Электрогитара | Акустическая гитара | Полуакустическая гитара | Электроакустическая гитара | Бас-гитара | Гитара Уорра | Препарированная гитара | Стик | Соло-гитара | Ритм-гитара | Гитара Добро | Укулеле | Сковородка | Дредноут | Джамбо
Крупнейшие производители Fender | Rickenbacker | Gibson | Ibanez | ESP | Jackson | Washburn
Связанные статьи Гитарный усилитель | Медиатор | Педаль эффектов | Звукосниматель | Гитарист
Игры Guitar Hero | Rock Band

Russian acoustic guitar with seven steel strings.JPG

К сожалению, в вашем браузере отключён JavaScript, или не имеется требуемого проигрывателя.
Вы можете загрузить ролик или загрузить проигрыватель для воспроизведения ролика в браузере.

Строй семиструнной гитары (слушать)

Семистру́нная гита́ра (семиструнка, также нередко называется русской или цыганской гитарой) — струнный щипковый музыкальный инструмент, одна из разновидностей семейства гитар.

Содержание

  • 1 История
  • 2 Вторая Родина
  • 3 Особенности настройки
  • 4 Известные исполнители на семиструнной гитаре
    • 4.1 Музыканты-инструменталисты
    • 4.2 Авторы-исполнители, аккомпанирующие на семиструнной гитаре
  • 5 Примечания
  • 6 Ссылки

[править] История

Инструмент появился в России в конце XVIII — начале XIX века. Её популярность связывают с музыкантом Андреем Осиповичем Сихрой, который для неё написал около тысячи произведений. Согласно одной из легенд, он и изобрёл этот инструмент. До Октябрьской революции семиструнная гитара в России доминировала, затем профессиональные музыканты обратились к классическому инструменту, а семиструнной продолжили пользоваться некоторые исполнители авторской песни («барды»), а также живущие в России цыгане (откуда и название «цыганская»). Ныне она применяется, как правило, только при исполнении русских романсов. На профессиональной сцене семиструнная гитара появляется крайне редко, хотя некоторые композиторы написали для неё ряд концертных сочинений (например, «Русский концерт» Игоря Рехина)

[править] Вторая Родина

Предположительно в середине XIX века русские цыгане, мигрирующие по всему миру, добрались до Бразилии, принеся с собой свою музыку, ну и конечно же, инструменты, среди которых была и семиструнная гитара. Здесь она обрела свою вторую родину и получила известность и широкое распространение благодаря развитой музыкальной культуре Бразилии. Семиструнная гитара используется повсеместно в народной музыке Бразилии — шоро, а также в классическом репертуаре.

[править] Особенности настройки

Стандартный строй семиструнной гитары (записан на октаву выше истинного звучания)

Строй струн семиструнной гитары смешанный — терцово-квартовый: d1, h, g, d, H, G, D (ре первой октавы, си, соль, ре малой октавы, си, соль, ре большой октавы), таким образом аккорд открытых струн является консонирующим (мажорный квартсекстаккорд), в отличие от шестиструнной гитары. Как и в случае с классической гитарой, ноты для семиструнной пишутся на октаву выше действительного звучания для удобства чтения. Этот строй считается классическим (академическим).

Шестиструнную гитару можно настроить таким образом, чтобы её струны приблизительно повторяли строй семиструнной, например d1, h, g, d, G, D.

Распространённой практикой у исполнителей на семиструнной гитаре, использующих её для аккомпанемента голосу (например, у бардов) является изменение строя (скордатура) для подстраивания под возможности голоса либо для регулировки силы натяжения струн. Например, Владимир Высоцкий часто настраивал гитару на тон (иногда на полтора) ниже.

Существуют и другие варианты семиструнного строя, например:

  • D, G, c, d, g, h, d1 (ре, соль большой октавы, до, ре, соль, си малой октавы, ре первой октавы; для игры в тональностях до мажор и до минор, использовался Булатом Окуджавой)
  • D, G, c, d, g, a#, d1 (ре, соль большой октавы, до, ре, соль, ля-диез малой октавы, ре первой октавы; используется Сергеем Никитиным)
  • D, G, B, d, g, b, d1 (ре, соль, си-бемоль большой октавы, ре, соль, си-бемоль малой октавы, ре первой октавы; цыганский строй, соль-минорный)

В Бразилии используется стандартный строй шестиструнной гитары и седьмая струна настраивается на разные тона, в основном C, но также используется, H и A.

[править] Известные исполнители на семиструнной гитаре

[править] Музыканты-инструменталисты

  • Андрей Осипович Сихра
  • Михаил Высотский
  • Сергей Орехов
  • Анастасия Бардина
  • Александр Александрович Колпаков
  • Конденко, Фёдор Иванович
  • Вадим Колпаков
  • Олег Тимофеев (англ.)
  • Матвей Павлов-Азанчеев
  • Георгий Квик
  • Сорокин, Сергей Александрович
  • Морозов Николай Николаевич
  • Поляков Валерьян Егорович
  • Мелешко Ромуальд Феликсович
  • Ром-Лебедев, Иван Иванович
  • Васильев Иван
  • Партаненко Иван Лукьянович
  • Шумейко Пётр Дмитриевич
  • Баглаенко, Валентин Григорьевич
  • Игорь Пресняков
  • группа Korn.

[править] Авторы-исполнители, аккомпанирующие на семиструнной гитаре

  • Юрий Визбор
  • Владимир Высоцкий
  • Сергей Никитин
  • Жемчужный Николай Михайлович
  • Деметр, Пётр Григорьевич
  • Шишков, Михаил Михайлович
  • Окуджава, Булат Шалвович

[править] Примечания

[править] Ссылки

  • TerraGuitar — Классическая гитара, фламенко, семиструнная гитара
  • Сайт о русской семиструнной гитаре
  • Самоучители для семиструнной гитары
  • Иллюстрированный и аннотированный каталог семиструнных гитар и звукоснимателей
 Просмотр этого шаблона Русские народные музыкальные инструменты
Ручные гармоники

Гармонь (Ливенская • Саратовская • Хромка) • Баян

Струнные

Балалайка • Гудок • Гусли • Домра • Семиструнная гитара

Духовые

Брелка • Русская волынка • Жалейка • Колюка • Кугиклы • Пыжатка • Рожок • Свирель • Свистулька • Сопель

Ударные

Бубен • Бубенец • Гусачок • Дрова • Коробочка • Колотушка • Ложки • Накры • Пастуший барабан • Рубель • Трещотка

 Просмотр этого шаблона Гитара
Виды гитар Семиструнная гитара | Классическая гитара | ГРАН | Электрогитара | Акустическая гитара | Полуакустическая гитара | Электроакустическая гитара | Бас-гитара | Гитара Уорра | Препарированная гитара | Стик | Соло-гитара | Ритм-гитара | Гитара Добро | Укулеле | Сковородка | Дредноут | Джамбо
Крупнейшие производители Fender | Rickenbacker | Gibson | Ibanez | ESP | Jackson | Washburn
Связанные статьи Гитарный усилитель | Медиатор | Педаль эффектов | Звукосниматель | Гитарист
Игры Guitar Hero | Rock Band

Семиструнная гитара – щипковый струнный инструмент, отличающийся по строю от классической разновидности с 6-ю струнами. Русская семиструнка – лучшее музыкальное сопровождение домашних праздников и дружеских посиделок, на ней принято исполнять романсы, народные мелодии.

Конструктивные особенности

Семиструнная гитара условно делится на классическую тонкострунную и цыганскую со стальными струнами. Длина рабочей струны – 55-65 см.

По толщине гитарные струны делятся на:

  • квинты – тонкие;
  • секунды – средние;
  • терции – толстые.

Каждая следующая ниже предыдущей по тону.

Гитарный полый барабан (основа) состоит из двух дек, скрепленных обечайками (боковинами). Для его изготовления используют древесину – липу, ель, кедр – создающую густой, насыщенный звук. Внутри корпуса установлены по схеме Шерцера (параллельно относительно друг друга, поперечно относительно верхней деки) пружины – планки, защищающие деревянную конструкцию от деформации. Лицевая поверхность барабана ровная, нижняя незначительно выпуклая.

Центральная круглая дыра называется розеткой. Бридж делают из плотной древесины, его седло костяное (преимущественно на старых инструментах) либо пластмассовое. Пластиковой накладкой часто украшают цыганскую разновидность музыкального инструмента, на классической элемент отсутствует.

Гриф тонкий: 4,6-5 см в верхнем порожке, 5,4-6 см в нижнем. Его накладку делают из эбенового или иного твердого дерева. Лады стальные либо латунные.

Характерная особенность русской гитары – соединение грифа с барабаном винтами. Подкручивая винтовые детали, музыкант ставит натягивающий струны порожек на определенную высоту, тем самым создает желаемый звуковой спектр. С повышением порожка приходится прилагать больше сил, чтобы перебирать струны.

Чем отличается семиструнная гитара от шестиструнной

Разница между семиструнной и шестиструнной гитарами минимальная, заключается в строе и количестве струн. Главное конструкционное отличие – добавление баса нижнего ряда, настраиваемого в контроктаве «си».

Один инструмент отличается от другого по строю следующим образом:

  • у 6-струнной гитары квартовая схема – ми, си, соль, ре, ля, ми;
  • у 7-струнного инструмента терцевая схема – ре, си, соль, ре, си, соль, ре.

Дополнительный нижний бас особенно любят рокеры, исполняющие тяжелую музыку на электрогитаре. При подключении комбоусилителя аккорды семиструнного электроинструмента обретают насыщенность, глубину.

История семиструнной гитары

Русская семиструнная гитара – результат экспериментов французского мастера Рене Леконта, хотя считается, что создателем был русский композитор чешского происхождения Андрей Осипович Сихра. Француз первым сконструировал семиструнную модель, но она не прижилась в Западной Европе, а Сихра лишь популяризировал 7-струнную гитару, которая появилась в России в конце 18 века. Всю творческую жизнь композитор посвятил инструменту, создал и исполнял более тысячи музыкальных композиций. Возможно даже, сформировал ныне применяемый строй инструмента. Первый скромный концерт организовал в 1793 году в Вильно.

Есть другая версия возникновения семиструнной гитары. Изобретателем может быть чешский композитор Игнатий Гельд, живший и работавший в то же время, что Сихра. Его перу принадлежит учебник игры на семиструнной гитаре, подаренный в 1798-ом супруге Александра I.

Наибольшую популярность семиструнная модель обрела в России. На ней легко играл и опытный гитарист, и новичок, дворяне исполняли романсы, а цыгане – свои трогательные песни.

Сегодня семиструнный инструмент не концертный, даже не эстрадный. Его ценят и выбирают преимущественно барды. Стоит вспомнить романтичные, мелодичные выступления Окуджавы, Высоцкого. Хотя несколько концертных произведений все же создано. Так, в 1988-ом композитор Игорь Владимирович Рехин написал «Русский концерт», а в 2007-ом гитарист Алексей Александрович Агибалов представил программу «Для гитары с оркестром».

Фабрика Луначарского производила 7-струнные гитары с 1947 года. Помимо классических, сегодня выпускаются электрогитары, применяемые в стилях джент, рок-металл.

Строй семиструнной гитары

Седьмая струна формирует строй октавой ниже классического 6-струнного диапазона. Принятый за стандарт строй таков:

  • ре – 1-ая октава;
  • си, соль, ре – малая октава;
  • си, соль, ре – большая октава.

Чтобы настроить семиструнку, применяют принцип сравнивания высоты звука соседних струн. Одну прижимают на конкретном ладу, вторую оставляют свободной, их звучание должно быть унисонным.

Начинают настройку на слух с первой струны по камертону «ля», прижимают на 7-ом ладу (либо свободную настраивают по фортепианному «ре» 1-ой отавы). Далее настраивают с учетом повторяющихся интервалов. У малой терции определено 3 полутона, у большой – 4, у чистой кварты – 5. На грифе последующий лад по сравнению с предыдущим меняет высоту звука на полутон. То есть лад с прижатой струной указывает на число полутонов, изменяющих звучание свободной струны.

Тональность, оптимальная для игры на русской гитаре:

  • мажор – соль, до, ре;
  • минор – ми, ля, си, ре, соль, до.

Более сложные и менее комфортные по реализации тональности:

  • мажор – фа, си, си-бемоль, ля, ми, ми-бемоль;
  • минор – фа, фа-диез.

Прочие варианты применить сложно.

Разновидности

Производят 3 размерных варианта семиструнной русской гитары. Причем размер может влиять на выбор инструмента, ведь он определяет музыкальные свойства:

  • Большая гитара – стандарт. Длина рабочего отрезка струны – 65 см.
  • Терц-гитара – среднеразмерная. Длина 58 см. Настроена выше предыдущей на малую терцию. Поскольку инструмент транспонирующий, нота обозначается ниже на терцию аналогичной ноты стандартной гитары.
  • Кварт-гитара – малоразмерная. Струна 55 см. Настроена выше стандартной на чистую кварту.

Как играть на семиструнной гитаре

Начинающему гитаристу удобнее играть в сидячем положении. Положив инструмент на ногу, его верхнюю часть слегка уприте в грудь. Рабочую руку прижмите к передней расширенной поверхности барабана. Для устойчивости ногу, на которой лежит гитара, поставьте на низкий стульчик. Вторую ногу не поджимайте. Большой палец кладите на бас-струны. Три средних (мизинец не участвует) передвигайте к ладони. Большой сдвигайте навстречу им, не совмещая.

На первом этапе обучения технике игры на семиструнной гитаре работайте с открытыми струнами, это поможет научиться извлечению мелодии прохождением большого пальца по струнному ряду. Нерабочую руку на этом этапе не задействуйте.

Положите большой палец рабочей руки на 7-ю струну, чуть надавите на нее. Указательный – на 3-ю, средний – на 2-ю, безымянный – на 1-ю. Продвиньте большой палец вниз, на нижнюю струну, в то же время извлеките звуки остальными пальцами из соответствующих струн. Повторяйте действие, продвигая большой палец до 4-ой струны. Выполняйте упражнение до автоматизации навыка.

Известная каждому семиструнная гитара становится лучшим гостем на любом празднике. На этом музыкальном инструменте с почти равным успехом играет новичок и виртуоз. Русская семиструнная гитара известна жителям нашей страны минимум с конца XVIII века. С тех пор музыка под перебор семи струн, романсы и народные песни радуют слух наших соотечественников и любителей музыки всего мира. Сегодня игру на семиструнной гитаре считают народной.

Содержание

  • 1 Происхождение семиструнной гитары
  • 2 Разновидности
    • 2.1 Большая
    • 2.2 Терц-гитара
    • 2.3 Кварт-гитара
  • 3 Устройство и комплектация
    • 3.1 Барабан: материал, компоненты
    • 3.2 Гриф: материал, компоненты, крепление
    • 3.3 Как подобрать струны
  • 4 Музыкальные свойства
    • 4.1 Строй
    • 4.2 Настройка
    • 4.3 Тональность
  • 5 Отличия семиструнной гитары от шестиструнной
  • 6 Игра на семиструнной гитаре
    • 6.1 Техника игры
    • 6.2 Упражнения
    • 6.3 Аккорды для семиструнной гитары

Происхождение семиструнной гитары

По легендам инструмент был изобретен нашим соотечественником Андреем Осиповичем Сихрой. Считается, что он сам написал для нее более 1000 музыкальных произведений. Под аккомпанемент семиструнки десятилетиями звучали русские романсы. В XIX веке старинный инструмент оценили цыгане, которые привезли аксессуар в Южную Америку, подарив второе наименование – «цыганская». Очевидные отличия шестиструнной гитары от семиструнной заключаются в увеличении числа струн на одну нижнюю басовую. Это сокращает варианты исполняемых произведений, но позволяет воспроизводить камерные народные произведения и сложные композиции. Она словно специально создана для русских народных песен.

Впервые на публике перебор струн инструмента произошел в 1793 году. Небольшой концерт состоялся в городе Вильно. Чуть позже Сихра перебрался в Москву, куда он привез и свое произведение.

Другая точка зрения приписывает создание семиструнки уроженцу Чехии Игнацу фон Гельду. Он работал в те же года, что и Сихра в Санкт-Петербурге, Москве. Именно чешский музыкант, преподаватель написал учебное пособие по семиструнной гитаре, преподнеся свой труд Императрице Елизавете Алексеевне.

Инструмент стал очень популярным и известным. На нем мог играть как простой мастеровой, так и дворянин.

Сегодня этот струнный инструмент на профессиональной сцене используется достаточно редко. Его применяют барды, исполняя баллады, песенные композиции. Семиструнную гитару выбирали Булат Окуджава, Владимир Высоцкий, Пол Маккартни. Она солирует при исполнении произведений русских композиторов. Звуковой ряд нот отличается романтичностью, мелодикой.

В наше время появилась семиструнная электрогитара. Дополнительная басовая струна извлекает глубокий, яркий звук, формирует оригинальные обновленные аккорды. Они отличаются измененной аппликатурой, служат основой уникального и непривычного для классических видов звучания. Приспособление популярно среди экстремально тяжелых видов музыкальных произведений: экспериментальный метал, джент, различные коры.

Разновидности

За десятилетия развития производители предлагали музыкантам различные разновидности «семиструнки». Всего выпускается три вида гитары.

Большая

Особенность – стандартный размер, характерный для классических моделей. Размер звучащей части струны (мензуры) составляет 650 мм.

Терц-гитара

Имеет несколько меньший размер. Мензура в такой модели – 585 мм, что обеспечивает си-бемоль-мажорное звучание. Относится к списку транспонирующих инструментов, строится ниже на малую терцию. Нотный ряд отображается на тон ниже стандартного. Разница при записи тональности До-мажор в перекладке для терц гитары в Ля-мажор.

Кварт-гитара

Имеет малые размеры. Длина мензуры составляет только 550 мм.

Устройство и комплектация

Русская семиструнка отличается устройством конструкции. В этом музыкальном инструменте используются только металлические струны.

Барабан: материал, компоненты

Корпус или барабан выполняется предпочтительно из натуральной древесины. Томный, глубокий звук формирует полый корпус. Внутри устанавливаются деревянные деки. Они размещаются в соответствии с системой Шерцера, которая предполагает параллельное крепление, создавая ребра жесткости.

Корпус изготавливается из двух деревянных дек, соединенных боковыми обечайками. В центре размещается круглое отверстие, называемое розеткой. Прямо под ней устанавливаются кнопки и струны. Верхняя дека выполняется полностью ровной. Нижняя имеет немного выпуклую поверхность.

Гриф: материал, компоненты, крепление

Отличительной характеристикой русской 7-ки считается способ изготовления и крепления грифа. С барабаном его соединяют винтовые элементы. Путем подкрутки винтов на разный уровень порожек натяжения струн устанавливается на разной высоте, формируя оригинальный звуковой ряд. Чем выше установлен порожек, тем большие усилия требуются при переборе. За счет регулировки высоты удобно настроить семиструнную гитару в зависимости от предпочтений исполнителя. На ладах часто устанавливаются кружочки из перламутра или кости, которых может быть в пределах 19-24.

Как подобрать струны

Национальный русский инструмент оборудован только металлическими элементами. В зависимости от толщины, встречаются следующие наименования:

  • самая тонкая – квинта;
  • секунда – средней толщины;
  • с максимальной толщиной – терция.

На последующих выполняется шелковая обмотка. Поверх нее наматывается металлическая канитель. Каждая последующая струна отличается более низким тоном. Строй и звучание проверяют, играя на струне. Изменение тональности проводится при подкрутке колков. Помочь в настройке может камертон.

Альтернативой раньше были жильные струны. Чаще всего натягивались на дорогие модели ручной работы. В последнее время металл иногда заменяется нейлоном. Это не очень сильно влияет на качество звука.

Музыкальные свойства

Дополнительная нижняя басовая струна формирует оригинальную тональность музыки. Формируется камерное бархатистое звучание, подчеркивающее мелодику песенных композиций.

Строй

За счет введения или русским, или чешским музыкантом дополнительной струны формируется оригинальный строй – на октаву ниже традиционного звучания шестиструнной классики (от Ре первой октавы до Ре большой октавы для большой модели). Кварто-терцевый строй формируется в тональности, выполняемой в мажорном звучании, относится к типу смешанных. Диапазон звуковых высот располагается от части большой октавы, через малую, первую и до части второй. Всего охватывает три полных октавы.

Настройка

При настройке оценивается звучание струны по сравнению с двумя, расположенными рядом. Одна из соседних остается при настройке открытой. Вторая зажимается, устанавливается на определенный выбранный лад. Опорной становится первая. С нее и начинается регулировка.

Важно! Каждый лад на грифе должен быть на полтона ниже соседнего.

Также настройка может выполняться по тюнеру.

Тональность

Учитывая основную задачу семиструнки (исполнять русскую национальную музыку), изначально основной тональностью стала мажорная. Самая легкая в этом ряду – мажорная Соль. Субдоминантой и доминантой являются мажорные До и Ре. Также используются в минорном ряду от Ми до До. Остальные тональности для русской семиструнной гитары сложны.

Отличия семиструнной гитары от шестиструнной

Русская или цыганская гитара сегодня не очень сильно отличается от своего прообраза – модели с 6 струнами. Ключевой особенностью, как уже упоминалось, является введение дополнительного баса в нижнем ряду, который настраивается в Си контроктаве.

У приспособлений принципиально разный вариант строя:

  1. Шестиструнка укладывает следующим порядком: ми, си, соль, ре, ля, ми. Что является квартовым строем.
  2. У семиструнки используются иной уклад: ре, си, соль, ре, си, соль, ре. Такой вариант строя называется терцевым. Для настройки применяется камертон Ля. Если камертона нет, при регулировке применяется фортепианный звук Ре. Может использоваться баян.

Внимание! Большая часть современных композиций написана для шестиструнки.

Существенные отличия наблюдаются у электрогитар с 6 и 7 струнами на грифе. Нижний бас особенно ценится исполнителями тяжелого металла. В этом случае путем подключения усилителя аккорды для семиструнной гитары становятся яркими, глубокими, насыщенными.

Игра на семиструнной гитаре

Первый урок игры на семиструнной гитаре начинается с получения базовых навыков. Большую роль играет правильная посадка музыканта, как он размещает руки, умеет ли правильно выполнять настройку музыкального ряда.

Техника игры

Играть удобно только сидя. Рекомендуется обязательно подбирать правильно стул, высота которого должна соответствовать росту музыканта. При укладке на ногу верхнее полотно несильно упирается в грудь, располагается на уровне плеча. Играющая рука, обычно правая, упирается в широкую часть корпуса.

Положение тела должно быть устойчивым. Для повышения уровня этой характеристики под ногу, на которую укладывается приспособление, подставляется невысокая скамейка. Для правшей она устанавливается под левую ногу. Левшам удобно ставить под правую. Вторая нога немного отставляется в сторону.

При исполнении на басовые струны размещается большой палец. Остальные пальцы, кроме мизинца, не принимающего участия в игре, движутся по направлению к ладони. Большой палец, не попадая на них, движется навстречу. Чаще всего извлечение звука происходит у нижней части розетки.

Упражнения

При выполнении упражнений на начальном этапе игра ведется на открытых струнах. Такой метод помогает освоить извлечение звуков ударом большого пальца по струнам. Левая рука первое время остается опущенной вдоль тела. Тренировка направлена на развитие навыков активно играющей руки. Ее большой палец устанавливается на 7 струну. Указательный располагается на третьей, средний – на второй, а безымянный – на первой. Чтобы начать играть, потребуется слегка нажимать на струну. Тем временем большой палец соскальзывает вниз, перемещаясь на струну ниже. Одновременно извлекают звуки из «своих» струн остальные пальцы.

Упражнения повторяют, перемещая большой палец до 4 струны. Рекомендуется отрабатывать навыки до тех пор, пока пальцы не запомнят порядок движений.

Аккорды для семиструнной гитары

Начинающие музыканты при обучении могут использовать следующие аккорды:

  1. С, при котором большой палец размещается на второй струне первого ряда. Трезвучие, которое извлекается при использовании баррэ, располагается на первом ладу.
  2. При аккорде G играется со свободной левой рукой по пустым струнам.
  3. Большой палец зажимает 6 басовую струну, когда исполнитель берет аккорд Е.

Могут использоваться Am, Dm, F и H. Расположение пальцев при выполнении указывается в таблице, с которой можно ознакомиться в любых музыкальных учебниках.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как пишется семистами билетами
  • Как пишется семисегментный
  • Как пишется семинары практикумы
  • Как пишется семинарная работа
  • Как пишется семинар или симинар