Как пишется слово дуа

Что такое дуа?

  1. Что такое дуа
  2. Дуа, оставшееся без ответа
  3. Коран о дуа
  4. Как правильно делать дуа к Аллаху и что делать, чтобы оно было услышано?
    1. Рекомендации
    2. Какое время – правильное для дуа?
  5. Виды
  6. Достоинства мольбы

что такое дуа в исламе

На вопрос о том, что такое дуа в исламе, можно ответить, что — это мольба к Богу, обращение к Всевышнему Аллаху. Однако дуа у мусульман является наиважнейшей формой поклонения Всевышнему Аллаху, и включает себя не только дуа о помощи у Аллаха, но и любой вид исламской мольбы о дозволенном в этом мире и Вечной жизни. Произносят дуа оставаясь наедине и во время коллективных обрядов или собраний мусульман, в процессе выражения соболезнования или на тазияте.

По словам аль-Хаттаби, термин «дуа» означает просьбу, с которой верующий обращается к Всевышнему, прося у Него помощи или защиты. Суть этого понятия заключается в том, чтобы признать себя беспомощным перед перипетиями и трудностями жизни, признать себя Божьим рабом, извещая Всевышнего Аллаха о своей слабости перед Ним, вознести Ему хвалу и выявить свою нужду в Его помощи и защите.

Дуа, оставшееся без ответа

Мусульманин должен знать не только значение этого слова, но и саму суть этого термина, а также, как правильно делать мусульманское дуа, и соблюдать те требования, которые предъявляет к его совершению Ислам. Мусульманин должен делать дуа по всем правилам, если он хочет, чтобы оно было услышано Всевышним и Господь ответил на него.

Гарантировать то, что мусульманин, который правильно все делает и соблюдает все условия совершения дуа, непременно услышит или увидит ответ на свои молитвы от Всевышнего Аллаха, невозможно, но это не значит, что верующий должен опускать руки, не дождавшись скорого ответа: если человек не получает ответа от Аллаха, это не означает, что Он разгневался на него или не слышит его мольбы.

Ни одно дуа мусульманина не останется незамеченным Аллахом: если ответа на него не последует, значит Господь вознаградит молящегося за его старания в мольбе иным способом, о котором человек может даже не помышлять.

Коран о дуа

В суре «Аль-Бакара» Священного Корана Аллах говорит: «Так поминайте же Меня и Я буду помнить о вас», что подразумевает, что те, кто будет обращаться к Аллаху с мольбой, по исламу, будет услышан Аллахом и вознагражден. Также в Священной Книге Коран есть аят, в котором приведены слова Всевышнего о том, что те мусульмане и мусульманки, которые часто поминают Аллаха, получат от Него прощения и награду.

Также в одном из аятов суры «Аль-Араф» сообщается, что следует поминать Аллаха про себя, со страхом, смиренно и негромко, утром и вечером.

И в Коране, и в хадисах упоминается такое понятие, как «дуа», и Всевышний говорит: «Я близок, отвечаю на мольбы просящего, когда тот просит Меня» (2:186). Аллах предписывает Своим рабам продолжать в Него верить, и это не даст им свернуть с истинного пути.

По словам Пророка Мухаммада , дуа является оружием верующего мусульманина.

Как правильно делать дуа к Аллаху и что делать, чтобы оно было услышано?

что такое дуа у мусульманОбращаясь к Всевышнему с мольбой, верующий должен быть абсолютно убежден в том, что Аллах услышит его просьбу и ответит, как сообщил Пророк Мухаммад : «Взывайте к Аллаху, будучи уверенными в ответе…».

Правильно будет, если раб Аллаха будет обращаться к своему Создателю искренне от всего сердца, просить всей своей душой, и во время совершения дуа не проявлять беспечности. Обращаться с мольбой к Всевышнему мусульманину следует всегда, независимо от ситуаций и обстоятельств в его жизни.

Рекомендации

Дуа следует начинать с восхваления Всевышнего и мольбой о мире и благословении Посланнику Аллаха Мухаммаду .

Если мусульманин желает, чтобы его дуа было услышано и на него последовал ответ, то верующему следует соблюдать ряд правил и делать желательные для этого действия:

  • Правильно будет обращаться ко Всевышнему в те моменты, когда мольба принимается чаще всего;
  • не следует намеренно рифмовать дуа;
  • мусульманин должен быть в омовении,
  • обращаться к Всевышнему Аллаху с просьбой и выражать перед Ним свою беспомощность и несостоятельность;
  • проявлять искренность при обращении ко Всевышнему Аллаху;
  • мольбу следует произносить с убежденностью в том, что она будет принята Аллахом, и мусульманину следует быть решительным в своих просьбах;
  • мусульманину следует быть настойчивым, но он не должен торопить события;
  • во время того, как мусульманин делает дуа, ему следует быть смиренным;
  • мусульманину следует обращаться к Господу не только в минуты бед, но радости;
  • мольбу следует произносить вслух, но нельзя делать это громко;
  • мусульманин должен во время обращения ко Всевышнему признаться в своих грехах и попросить Аллаха о прощении;
  • верующий должен признать, что Всевышний Аллах наделил его благами, и воздать Ему хвалу за эти блага и выразить Ему благодарность;
  • дуа можно возносить Всевышнему Аллаху по три раза;
  • во время произнесения дуа верующему желательно повернуться в сторону Каабы;
  • дуа следует просить сначала для себя, а потом перейти к просьбам за других людей;
  • ислам предписывает мусульманину обращаться ко Всевышнему, используя его прекраснейшие имена, эпитеты, а также можно обратиться посредством совершенных добрых дел молящегося;
  • ислам предписывает просящему находиться во время произнесения мольбы в одежде, которая была добыта дозволенным путем, и употреблять еду и питье, которые также были добыты дозволенным халяльным способом.

Какое время – правильное для дуа?

Верующий мусульманин должен предпочитать для совершения дуа такие места и такое время, а также такие ситуации, которые наиболее благоприятны для того, чтобы Всевышний принял мольбы человека:

  • это время Ночи Предопределения или «Ляйлят-уль-кадр»;
  • время последней трети ночи, тахаджудда;
  • это время сразу после того, как будут совершены пять обязательных повседневных молитв;
  • это время между произнесением азана и икамата;
  • это время, когда на улице идет дождь;
  • время, когда происходит столкновение немусульман с мусульманами;
  • это время, когда мусульманин пьет воду Зам-зам, если у него есть искреннее и чистое намерение;
  • это время, когда мусульманин делает земной поклон или суджуд;
  • когда мусульманин возносит мольбу после того, как ложится спать после омовения, но вновь встает ради того, чтобы обратиться к Всевышнему за помощью;
  • когда мусульманин делает дуа, а во время мольбы говорит такую молитву: «Ля иляха илля анта субханака инни кунту мина-ззалимин»;
  • после того, как будет прочитан ат-тахият и салават на Пророка Мухаммада ;
  • когда один мусульманин в отсутствие другого мусульманина читает ему дуа;
  • если мольба произнесена на горе Арафа в день Арафа, то есть в десятый день Зуль-хиджжа;
  • во время месяца Рамадан;
  • если человек, которого притеснили, произносит мольбу против своего притеснителя;
  • если родители обращаются с мольбой за своих детей;
  • если с мольбой обращаются путник;
  • если с мольбой обращается постящийся до того, как ему разговеться;
  • если дуа о помощи у Аллаха делает тот верующий, который находится в ситуации крайней нужды;
  • если с мольбой обращается справедливый правитель;
  • если хороший ребенок обращается с мольбой за своих родителей;
  • после омовения;
  • во время совершения Хаджа.

мусульманское дуа

Виды

Существует множество дуа, которые пришли из хадисов Пророка Мухаммада , составленные в специальные сборники. В них Пророк обращался с определенными словами к Аллаху в какой-либо из сложившейся ситуации или при определенных обстоятельствах.

В приведенном ниже списке можно узнать и прочитать о следующих дуа:

  • для торговли;
  • мольба истихара (когда предстоит сделать выбор или принять какое-либо решение);
  • на каждый день;
  • на дорогу;
  • для очищения дома;
  • таджнама;
  • после намаза;
  • перед сном;
  • за умершего;
  • после азана;
  • от долгов;
  • для удачного замужества;
  • утреннее;
  • перед принятием пищи и после еды;
  • субханака;
  • Ясин;
  • пророка Юнуса;
  • чтобы забеременеть;
  • частые дуа Пророка ;
  • истигфар (при покаянии);
  • ганжул арш;
  • машлуль;
  • от лени;
  • для успешной сдачи экзаменов.

Достоинства мольбы

По Исламу дуа является одним из самых великих видов поклонения, но некоторые мусульмане не вполне осознают это и не уделяют этому достаточного внимания, хотя дуа является самой прочной связью между человеком и Богом. Дуа обладает многими достоинствами:

  • Всевышний Аллах предписывает верующим мусульманам обращаться к Нему с мольбой: «Ваш Господь сказал: «Взывайте ко Мне, и Я отвечу вам» (сура Гафир (Прощающий), 60-й аят);
  • мольба – это и есть поклонение Всевышнему Аллаху, и об этом прямо сказал Пророк Мухаммад в одном из хадисов: «Дуа – это поклонение»;
  • с помощью дуа Всевышний Аллах избавляет верующего от бед и несчастий;
  • Всевышний Аллах всегда находится рядом с теми верующими, которые обращаются к Нему.

In Islam, duʿāʾ (Arabic: دعاء  IPA: [duˈʕæːʔ], plural: ʾadʿiyah أدعية  [ʔædˈʕijæ]) is a prayer of invocation, supplication or request,[1][2] even asking help or assistance from God.

Role in Islam[edit]

Muslims regard this as a profound act of worship. Muhammad is reported to have said, «Dua is itself a worship.»[3][4]

There is a special emphasis on du’a in Muslim spirituality and early Muslims took great care to record the supplications of Muhammad and his family and transmit them to subsequent generations.[5] These traditions precipitated new genres of literature in which prophetic supplications were gathered together in single volumes that were memorized and taught.[6] Collections such as al-Nawawi’s Kitab al-Adhkar and Shams al-Din al-Jazari’s al-Hisn al-Hasin exemplify this literary trend and gained significant currency among Muslim devotees keen to learn how Muhammad supplicated to God.[citation needed]

However, Du’a literature is not restricted to prophetic supplications; many later Muslim scholars and sages composed their own supplications, often in elaborate rhyming prose that would be recited by their disciples.[citation needed] Popular du’as would include Muhammad al-Jazuli’s Dala’il al-Khayrat, which at its peak spread throughout the Muslim world, and Abul Hasan ash-Shadhili’s Hizb al-Bahr which also had widespread appeal.[citation needed] Du’a literature reaches its most lyrical form in the Munajat, or ‘whispered intimate prayers’ such as those of Ibn Ata Allah. Among the Shia schools, the Al-Sahifa al-Sajjadiyya records du’as attributed to Ali and his grandson, Ali ibn Husayn Zayn al-Abidin.[citation needed]

Anas reported that Allah’s Messenger visited a person from amongst the Muslims in order to inquire (about his health) who had grown feeble like the chicken. Allah’s Messenger said: Did you supplicate for anything or beg of Him about that? He said: Yes. I used to utter (these words): Impose punishment upon me earlier in this world, what Thou art going to impose upon me in the Hereafter. Thereupon Allah’s Messenger said: Hallowed be Allah, you have neither the power nor forbearance to take upon yourself (the burden of His Punishment). Why did you not say this: O Allah, grant us good in the world and good in the Hereafter, and save us from the torment of Fire. He (the Holy Prophet) made this supplication (for him) and he was all right.

Narrated Anas:
Allah’s Apostle said,» None of you should long for death because of a calamity that had befallen him, and if he cannot, but long for death, then he should say, ‘O Allah! Let me live as long as life is better for me, and take my life if death is better for me.’ «

Types and categories[edit]

Dua is essentially an expression of submission of faith to God and of one’s neediness.[9]

Type I: Du’ā al-mas’alah (دُعَاءُ الْمَسْأَلَة du‘ā’u ’l-mas‘alah), or the ‘du’a of asking.’ This type of du’a is when one asks for the fulfillment of a need, or that some harm be removed from him/her. An example would be when a person asks, «O God! Grant me good in this world, and good in the next life!»[citation needed]

Type II: Du’ā al-‘ibadah (دُعَاءُ الْعِبَادَة du‘ā’u ’l-‘ibādah), or the ‘du’a of worship.’ This type of du’a includes every single act of worship. Examples would include when a Muslim prays or gives zakāt or fasts.[citation needed]

Salat[edit]

The salat is the obligatory prayer recited five times a day, as described in the Quran: «And establish regular prayers at the two ends of the day and at the approaches of the night: For those things, that are good remove those that are evil: Be that the word of remembrance to those who remember (their Lord):»[Quran 11:114] Salat is generally read in the Arabic language; however Imam Abu Hanifah, for whom the Hanafi school is named after, proclaimed that prayer could be said in any language unconditionally. His two students who created the school: Abu Yusuf and Muhammad al-Shaybani, however, did not agree and believed that prayers could only be done in languages other than Arabic if the supplicant can not speak Arabic. Some traditions hold that Abu Hanifa later agreed with them and changed his decision; however there has never been any evidence of this.[10] Hanbali theologian Ibn Taymiyah issued a fatwa proclaiming the same.[11] Until the 1950s, Ismailis from India and Pakistan performed the prayer the language of the local Jama’at Khana.[12]

Common duas[edit]

  1. A person who recites from إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ («In the creation of the heavens and the earth») in Surah Al Imran till the end of the surah on any night or part of the night, will receive the reward of performing his Salaat for the whole night.[13]
  2. A person recites Surah Ya Sin early in the morning then his need for the day will be fulfilled.[14]
  3. Abdullah bin Masood narrates that Muhammad has stated that the person who recites the last two ayat of Surah Al-Baqara till the end, then these two ayats will be sufficient for him, i.e. God will protect him from all evil and ploys.[15]
  4. When retiring to sleep, make wudu, dust off the bed three times, lie on the right side, place the right hand under the head or cheeks and recite the following dua three times: اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ أمُوتُ وَأَحْيَا («In your name, O Allah, I die and I live»)[16]
  5. A person who recites three times أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ («I seek refuge in Allah, the All-Hearing and All Knowing from the accursed devil») in the morning the last three ayat of Surah Al-Hashr then God delegates 70,000 angels (malāʾikah) to send mercy onto him till the evening and if he dies that day, he will die as a martyr and if he recites these in the evening then God delegates 70,000 angels to send mercy onto him till the morning and if he dies that night, he dies as a martyr.[17]
  6. A Muslim servant recites رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبَّاً وَبِالْإِسْلَامِ دِينَاً وَبِمُحَمَّدٍ نَبِيَّاً («I am pleased with Allah as my Lord, and with Islam as my religion, and with Muhammad as my Prophet») three times every morning, then it becomes the responsibility of God to satisfy him on the Day of Qiyamah.[18]
  7. A person who has recited اللَّهُمَّ مَا أَصْبَحَ بِي مِنْ نِعْمَةٍ أَوْ بِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ فَمِنْكَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ فَلَكَ الْحَمْدُ وَلَكَ الشُّكْرُ («O God, whatever favour has come to me or to any of Thy creatures in the morning, it comes from Thee alone who hast no partner, to whom be praise and thanksgiving») in the morning, he has pleased (praised, glorified) God for His favours of the morning, and if he has done so in the night, he has thanked God for His favours of the night.[19]
  8. If a person recites three ayat of Surah Ar-Rum and if he misses his normal recitation of the day, he will still be rewarded for it. This applies to the night as well.
  9. If a person retires to bed on the side and recites Surah Al-Fatiha and Surah Al-Ikhlas he is immune from everything besides death.
  10. Reciting Ayat-ul Kursi will cause the reciter to be protected throughout the night by the angels and Satan will not come near him.[20]
  11. When a person enters his bed (to sleep), an angel and a Shaitan surround him. The Shaitan whispers ‘your awakening will end in evil’ and the angel says’ end in good». One sleeps after engaging in dhikr, the angels will protect him throughout the night. In order to gain the protection of the angels, it is encouraged to engage in dhikr and then sleep.
  12. A man dreamed of Muhammad several times. Each time he asked Muhammed for advice on being able to retain his faith. He was told by Muhammad to recite the following each day:

In the name of Allah the Beneficent the Merciful O Allah! O Allah! O Allah! The Security, the Security the Security from the vanishment of the faith. O the Eternally Known! O the Eternally Obliging and O the Guide of those gone astray, Thee alone do we worship and of Thee (only) do we seek help. May Allah’s blessings be upon His best creation Mohammed and all his (pure) progeny.

— Book of 101 Dua’s (Supplications)[21]

Zayn al-‘Abidin’s Dua[edit]

Ali ibn al-Husayn Zayn al-‘Abidin conveyed his understanding of the relationship between human and God by the prayers and supplications that he offered God during his extensive nighttime vigils in the Al-Masjid an-Nabawi (Mosque of the Prophet) in Medina. These prayers and supplications were written down and then disseminated by his sons and the subsequent generations. Among them is the Al-Sahifa al-Sajjadiyya, which is known as the Psalms of the Household of Muhammad.

All Praise is for Allah who treats me with clemency, just as if I have no sin. So my Lord is the most praised by me of all, and most worthy of my praise. O’ Allah! I find the roads of wishes to You wide open, And the rivers of hope to You vast and running, And counting on Your bountifulness (in times of need) for those who wished You freely accessible, And the gates of prayer to those who are disparate, wide ajar, And I know that You are for those who ask You in the position of answer, And for those who are distressed, You are in a posture of rescue.

— An extract of the Dua of Abu Hamza al-Thumali by Ali ibn al-Husayn Zayn al-‘Abidin[22]

The pre-conditions[edit]

In Islam there are nine pre-conditions that need to be present in order for a du’a to be accepted.[citation needed]

Sincerity[edit]

In Islam, rules have been made to remember Allah. All Muslims follow those rules.
It is necessary to be pure in order to remember God in Islam.[23]
Every Muslim is required to offer prayers for 5 times, Allah is remembered through prayers. In Islam a Muslim prays to God alone.

Patience[edit]

In Islam, to be hasty in du’a is said to be a cause of rejection of du’a. The type of hastiness that is forbidden in Islam is that a person leaves du’a, thinking that God will not respond to it. In Islam, Muslims are instructed not to give up du’a because they do not see a response immediately.

Purity[edit]

In Islam, in order for a person’s du’a to be accepted by God, it must be for something pure and reasonable.

Good intentions[edit]

In Islam it is imperative that a person making du’a have the best of intentions for whatever he or she is asking. An example would be if someone asks for an increase in wealth, they should intend with that increase in wealth to spend more on the poor and on their relatives.

Attentive heart[edit]

A Muslim is instructed to make du’a with an attentive heart. A Muslim should be aware of what he is saying and should believe in his or her heart that their du’a will be responded to by God.

Sustenance[edit]

It states in the Quran in sura Al-Baqara Verse 200:

When you have fulfilled your sacred rites, praise Allah as you used to praise your forefathers ˹before Islam˺, or even more passionately. There are some who say, “Our Lord! Grant us ˹Your bounties˺ in this world,” but they will have no share in the Hereafter.

— Quran, sura 2 (Al-Baqara), ayah 200[24]

Again and moreover Muhammad is reported to have said,

«O People! God is al-Tayyib (pure), and He only accepts that which is pure! God has commanded the Messengers, for He said, ‘O Messengers! Eat from the pure foods, and do right.’ Furthermore he said, ‘O you who believe! Eat from the pure and good foods we have given you.’ Then Prophet Hazrat Muhammad mentioned a traveller on a long journey, who is dishevelled and dusty, and he stretches forth his hands to the sky, saying, ‘O my Lord! O my Lord!’, While his food is unlawful, his drink is unlawful, his clothing is unlawful, and he is nourished unlawfully; how can he be answered?»[25]

Why Duas are not answered[edit]

Muslims scholars had made a number of explanations for why Du’as are sometimes not accepted.

Authentic or confirmed reasons[edit]

Impatience[edit]

God rejects supplications if the worshipper is hasty or does not have patience.

It was asked, «O Messenger of God?…What does it mean to be hasty?» Prophet Muhammad responded «A worshipper says, ‘I have prayed and prayed , and I don’t yet see that it will be accepted; so he gives up hope of being answered, and leaves du’a’.[26]

It was narrated from Abu Hurayrah (Radiallahu Anhu) that the Messenger of Allah said: «(The Dua) of any one of you will be answered so long as he is not hasty in seeking a response and does not say, ‘I prayed but I have not had a response.’»

— Narrated by al-Bukhari, 5981; Muslim, 2735[27][28]

«A person’s Dua will continue to be answered so long as he does not pray for something sinful or for the breaking of family ties.»

— Narrated by Muslim.[27]

Not praising God and the Messenger of Allah[edit]

One reported Hadith relates as follows,

The Messenger of Allah heard some one supplicating after his prayer without praising Allah and without supplicating Allah for the Prophet. With regard to him, the Messenger of Allah said, «This man rushed.» Then he called him and said, «When any one of you have performed Salat (prayer) and wants to supplicate, let him praise Allah first then glorify Him in the beginning and then he should supplicate Allah for me. Then he may supplicate for whatever he likes.»»[29]

If worshipper thinks Dua will not be answered[edit]

Muhammad is reported to have said,

«Make du’a to God in a state that you are certain that your du’a will be responded to, and know that God does not respond to a du’a that originates from a negligent, inattentive heart»

— Hadith narrated by al-Tirmidhi and al-Hakim from Abu-Hurayrah[28]

Not thinking positively of God may have invocations unanswered. Muhammad said:

«Allah, may He be exalted, says: ‘I am as My slave thinks I am.’»

— Narrated by al-Bukhari, 7405; Muslim, 4675[27]

Sinful or haraam income and food[edit]

Muhammad made mention of a person who travels widely, his hair dishevelled, and covered with dust.

«He lifts his hands and makes supplication, ‘O Lord, O Lord,’ but his diet is unlawful, his drink is unlawful, and his clothes are unlawful, and his nourishment is unlawful. How then can his supplication be accepted?»[30]

A similar version in Hadith reported by Ahmad, Muslim, and al-Tirmidhi from Abu Hurayrah, as mentioned in sahih al-Jami #2744.

«A person’s Dua will continue to be answered so long as he does not pray for something sinful or for the breaking of family ties.» Narrated by Muslim.[27]

Asking for something sinful[edit]

Abu Hurayrah reports that Muhammad said:

«A person’s Dua will continue to be answered so long as he does not pray for something sinful or for the breaking of family ties.»

— Narrated by Muslim[27]

Cutting of the ties of kinship[edit]

«A person’s Dua will continue to be answered so long as he does not pray for something sinful or for the breaking of family ties.» Narrated by Muslim.[27]

Muhammad said:

«The supplication of a slave continues to be granted as long as he does not supplicate for a sinful thing or for something that would cut off the ties of kinship and he does not grow impatient.»[30]

Making Dua conditional[edit]

Muhammad said:

«Let not any one of you say, ‘O Allah, forgive me if You will, O Allah, have mercy on me if You will.’ Let him be resolute in the matter, whilst knowing that no one can compel Allah to do anything.»

— Narrated by al-Bukhari and Muslim[27][30]

In Shia Islam[edit]

An Iranian Shi’a Muslim woman praying and making Du’a in Laylat al-Qadr

Praying or Du’a in Shia has an important place as Muhammad described it as a weapon of the believer. Du’a is considered a feature of Shia community in a sense. Performing Du’a in Shia has a special ritual. Because of this, there are many books written on the conditions of praying among Shia. Most of ad’ayieh transferred from the household of Muhammad and then by many books in which we can observe teachings of Muhammad and his household according to Shia. The leaderships of Shia always invited their followers to recite Du’a. For instance, Ali has considered with the subject of Du’a because of his leadership in monotheism.[31][32]
Shia believe that Dua is possible both in terms of philosophy and from other religion. Some philosophers likes Avicenna, however refers to the importance and possibility but reality of dua. He says that if one heard that someone got health by the Mystic or some problem has been resolved by Bua then do not deny them without reflection suddenly since that may there is a wisdom and mystery. Certainly mystic is one who has connection with Trans physic. Therefore, no one of Islamic sages denied the affection of dua.

Among believers there are three groups on Dua. One group is radical such a way that they believe that there is no role for dua in life of believer. Second group believe that at least some of Dua are of affection but many of them don’t have any affection. Third group are of moderate attitude on Dua. They believe that Dua is of condition and there are preliminaries for fulfillment of Dua.[33]
According to Mutahhari, Dua is both premises and conclusion, both means and end. Mutahhari knows Dua as disposition and innate desire within human.[34]

Other optional etiquette[edit]

There are various other optional techniques and etiquettes in the Quran and Sunnah for Du’a. Listed here are a limited few and just a fraction of the etiquettes of du’a that scholars have found in reference to in the Quran and Sunnah.

Raising one’s hands[edit]

Raising one’s hands is an encouraged option. There are many hadith that describe how Muhammad raised his hands during du’a. Some hadith describe him having raised his hands to or above head-level in dire circumstances. Many scholars agree that aside from times of exceptionally great need, Muhammad did not raise his hands above his head. Under any other conditions, a common practice is to raise the hands to shoulder-height with palms placed together.

Scholars however agree that there are two authentic ways of raising one’s hands: when not in drastic conditions the palms of one’s hands should be turned up facing the skies, whilst the back of one’s hands are facing the ground, then the du’a can be «recited». One must also make sure to face the Qibla (direction of prayer), whilst making du’a.

The second way agreed upon by scholars is to have the palms facing one’s face; once again one must face the Qibla, but this time the back of one’s hands should also face the Qibla.

Evidence for facing the Qibla during du’a can be found in Sahih al-Bukhari and Sahih Muslim

Abdullah ibn Zayd narrated:

‘The Prophet left (Madinah) to this prayer, seeking rain. So he made a du’a, and asked for rain, then he faced the Qibla and turned his cloak inside-out’

Facing the Qiblah[edit]

The Qibla is the direction that Muslims face while performing salat.

There are also Sahih hadith which narrate that it is forbidden to lift one’s eyes towards the sky in prayer.

Abu Huraira reported:

People should avoid lifting their eyes towards the sky while supplicating in prayer, otherwise their eyes can be snatched away.[35]

Wiping the face[edit]

Once the du’a has been completed, it is most common for the supplicant to wipe their face with their hands, and this act signals the end of the du’a.

Narrated Abdullah ibn Abbas:
The Prophet said:…
Supplicate Allah with the palms of your hands; do not supplicate Him with their backs upwards. When you finish supplication, wipe your faces with them.

Narrated Yazid ibn Sa’id al-Kindi:
When the Prophet made supplication (to Allah) he would raise his hands and wipe his face with his hands.

— Abu Dawood, Sunan Abu Dawood[37]

See also[edit]

  • Raising hands in Dua
  • Du’a Kumayl
  • Duha
  • Mafatih al-Janan
  • The Sermon for Necessities- a popular sermon in the Islamic world, particularly as the introduction to a khutbah during Jumu’ah
  • Durood
  • Dua in Yazidism

References[edit]

  1. ^ John L. Esposito, ed. (2014). «Dua». The Oxford Dictionary of Islam. Oxford: Oxford University Press.
  2. ^ Gardet, L. (2012). «Duʿāʾ». In P. Bearman; Th. Bianquis; C.E. Bosworth; E. van Donzel; W.P. Heinrichs (eds.). Encyclopaedia of Islam (2nd ed.). Brill. doi:10.1163/1573-3912_islam_COM_0195.
  3. ^ Riyad-us-Salihin: 1465, «sunnah.com».
  4. ^ Abu dawud 1479, Grade: Sahih (al-Albani), «sunnah.com».
  5. ^ Tillier, Mathieu (2022). Supplier Dieu dans l’Égypte toulounide : le florilège de l’invocation d’après Ḫālid b. Yazīd (IIIe/IXe siècle). Naïm Vanthieghem. Leiden. ISBN 978-90-04-52180-3. OCLC 1343008841.
  6. ^ Tillier, Mathieu (2022). Supplier Dieu dans l’Égypte toulounide : le florilège de l’invocation d’après Ḫālid b. Yazīd (IIIe/IXe siècle). Naïm Vanthieghem. Leiden. ISBN 978-90-04-52180-3. OCLC 1343008841.
  7. ^ Sahih Muslim, 35:6501
  8. ^ Sahih al-Bukhari, 8:75:362
  9. ^ Maulana, Imam; Fathima, Raisha; Nisa, Haiyun; Suryani Oktari, Rina (2022). «Islamic psycho-immunological approaches in increasing immunity during the COVID-19 pandemic». E3S Web of Conferences. 340: 05009. Bibcode:2022E3SWC.34005009M. doi:10.1051/e3sconf/202234005009. ISSN 2267-1242. S2CID 246310255.
  10. ^ Mahmasani, Subhi (1961). Falsafat Al-tashrī Fi Al-Islām: The Philosophy of Jurisprudence in Islam. p. 69. ISBN 967996406X. Retrieved 3 August 2019.
  11. ^ Abdul-Rahman, Muhammad (2007). Islam: Questions and Answers — the Heart Softeners, Part 1. MSA Publication Limited. p. 108.
  12. ^ Asani, A. S. (1987). «The khojahs of Indo‐Pakistan: The quest for an Islamic identity». Journal of Muslim Minority Affairs. 8: 31–41. doi:10.1080/02666958708716015.
  13. ^ Mishkat al-Masabih 1196, Book 4, Hadith 612
  14. ^ Mishkat al-Masabih 2177, Book 8, Hadith 67
  15. ^ Sahih al-Bukhari 5009, Book 66, Hadith 31
  16. ^ Sahih al-Bukhari 7394, Book 97, Hadith 23
  17. ^ Mishkat al-Masabih 2157, Book 8, Hadith 47
  18. ^ Hisn al-Muslim 87
  19. ^ Mishkat al-Masabih 2407, Book 9, Hadith 177
  20. ^ Sahih al-Bukhari 5010, Book 66, Hadith 32
  21. ^ «Book of 101 Dua». www.duas.org. Retrieved July 21, 2019.
  22. ^ «Dua’a AbuHamza Thumaly Alt». www.duas.org. Retrieved July 21, 2019.
  23. ^ quran, wazifa. «quran». want my love back. danish. Retrieved 3 May 2020.
  24. ^ Quran 2:200
  25. ^ Hadith reported by Ahmad, Muslim, and al-Tirmidhi from Abu Hurayrah, as mentioned in sahih al-Jami #2744
  26. ^ Hadith narrated by Muslim from Abu Hurayrah, as mentioned in sahih al-Jami #7705
  27. ^ a b c d e f g «Why our Duas are unanswered?». AlQuranClasses c/o ITGenerations Inc. An Online Quran Classes Organization. December 19, 2010. Retrieved July 21, 2019.
  28. ^ a b «Why our Dua’as are not answered?». Archived from the original on January 27, 2013. Retrieved July 21, 2019.
  29. ^ Hadith narrated by [Abu Dawud and At-Tirmidhi] from Fadalah ibn Ubayd
  30. ^ a b c «Ramadan 2016 — Ramadan Awareness Campaign». www.ramadan.com.au. Retrieved July 21, 2019.
  31. ^ «The Beliefs of Shia Islam — Chapter 5.1». www.introducingislam.org. Retrieved July 21, 2019.
  32. ^ Allamah Muhammad Rida Al Muzaffar (1989). The faith of Shia Islam. Ansariyan Qum. pp. 50–51.
  33. ^ Razi Shirazi. Some points on dua. 2016. Society for appreciation of cultural works and disgnitaries
  34. ^ «الدعاء — المطهري، الشيخ مرتضى — کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. Retrieved July 21, 2019.
  35. ^ Hadith reported by Abu Hurayrah and Jabir b. Samura, as mentioned in Sahih Muslim (Book of Prayer, chapter 24), No. 863 and No. 862
  36. ^ Sunan Abu Dawood, 8:1480
  37. ^ Sunan Abu Dawood, 8:1487

External links[edit]

Wikisource has original text related to this article:

In Islam, duʿāʾ (Arabic: دعاء  IPA: [duˈʕæːʔ], plural: ʾadʿiyah أدعية  [ʔædˈʕijæ]) is a prayer of invocation, supplication or request,[1][2] even asking help or assistance from God.

Role in Islam[edit]

Muslims regard this as a profound act of worship. Muhammad is reported to have said, «Dua is itself a worship.»[3][4]

There is a special emphasis on du’a in Muslim spirituality and early Muslims took great care to record the supplications of Muhammad and his family and transmit them to subsequent generations.[5] These traditions precipitated new genres of literature in which prophetic supplications were gathered together in single volumes that were memorized and taught.[6] Collections such as al-Nawawi’s Kitab al-Adhkar and Shams al-Din al-Jazari’s al-Hisn al-Hasin exemplify this literary trend and gained significant currency among Muslim devotees keen to learn how Muhammad supplicated to God.[citation needed]

However, Du’a literature is not restricted to prophetic supplications; many later Muslim scholars and sages composed their own supplications, often in elaborate rhyming prose that would be recited by their disciples.[citation needed] Popular du’as would include Muhammad al-Jazuli’s Dala’il al-Khayrat, which at its peak spread throughout the Muslim world, and Abul Hasan ash-Shadhili’s Hizb al-Bahr which also had widespread appeal.[citation needed] Du’a literature reaches its most lyrical form in the Munajat, or ‘whispered intimate prayers’ such as those of Ibn Ata Allah. Among the Shia schools, the Al-Sahifa al-Sajjadiyya records du’as attributed to Ali and his grandson, Ali ibn Husayn Zayn al-Abidin.[citation needed]

Anas reported that Allah’s Messenger visited a person from amongst the Muslims in order to inquire (about his health) who had grown feeble like the chicken. Allah’s Messenger said: Did you supplicate for anything or beg of Him about that? He said: Yes. I used to utter (these words): Impose punishment upon me earlier in this world, what Thou art going to impose upon me in the Hereafter. Thereupon Allah’s Messenger said: Hallowed be Allah, you have neither the power nor forbearance to take upon yourself (the burden of His Punishment). Why did you not say this: O Allah, grant us good in the world and good in the Hereafter, and save us from the torment of Fire. He (the Holy Prophet) made this supplication (for him) and he was all right.

Narrated Anas:
Allah’s Apostle said,» None of you should long for death because of a calamity that had befallen him, and if he cannot, but long for death, then he should say, ‘O Allah! Let me live as long as life is better for me, and take my life if death is better for me.’ «

Types and categories[edit]

Dua is essentially an expression of submission of faith to God and of one’s neediness.[9]

Type I: Du’ā al-mas’alah (دُعَاءُ الْمَسْأَلَة du‘ā’u ’l-mas‘alah), or the ‘du’a of asking.’ This type of du’a is when one asks for the fulfillment of a need, or that some harm be removed from him/her. An example would be when a person asks, «O God! Grant me good in this world, and good in the next life!»[citation needed]

Type II: Du’ā al-‘ibadah (دُعَاءُ الْعِبَادَة du‘ā’u ’l-‘ibādah), or the ‘du’a of worship.’ This type of du’a includes every single act of worship. Examples would include when a Muslim prays or gives zakāt or fasts.[citation needed]

Salat[edit]

The salat is the obligatory prayer recited five times a day, as described in the Quran: «And establish regular prayers at the two ends of the day and at the approaches of the night: For those things, that are good remove those that are evil: Be that the word of remembrance to those who remember (their Lord):»[Quran 11:114] Salat is generally read in the Arabic language; however Imam Abu Hanifah, for whom the Hanafi school is named after, proclaimed that prayer could be said in any language unconditionally. His two students who created the school: Abu Yusuf and Muhammad al-Shaybani, however, did not agree and believed that prayers could only be done in languages other than Arabic if the supplicant can not speak Arabic. Some traditions hold that Abu Hanifa later agreed with them and changed his decision; however there has never been any evidence of this.[10] Hanbali theologian Ibn Taymiyah issued a fatwa proclaiming the same.[11] Until the 1950s, Ismailis from India and Pakistan performed the prayer the language of the local Jama’at Khana.[12]

Common duas[edit]

  1. A person who recites from إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ («In the creation of the heavens and the earth») in Surah Al Imran till the end of the surah on any night or part of the night, will receive the reward of performing his Salaat for the whole night.[13]
  2. A person recites Surah Ya Sin early in the morning then his need for the day will be fulfilled.[14]
  3. Abdullah bin Masood narrates that Muhammad has stated that the person who recites the last two ayat of Surah Al-Baqara till the end, then these two ayats will be sufficient for him, i.e. God will protect him from all evil and ploys.[15]
  4. When retiring to sleep, make wudu, dust off the bed three times, lie on the right side, place the right hand under the head or cheeks and recite the following dua three times: اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ أمُوتُ وَأَحْيَا («In your name, O Allah, I die and I live»)[16]
  5. A person who recites three times أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ («I seek refuge in Allah, the All-Hearing and All Knowing from the accursed devil») in the morning the last three ayat of Surah Al-Hashr then God delegates 70,000 angels (malāʾikah) to send mercy onto him till the evening and if he dies that day, he will die as a martyr and if he recites these in the evening then God delegates 70,000 angels to send mercy onto him till the morning and if he dies that night, he dies as a martyr.[17]
  6. A Muslim servant recites رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبَّاً وَبِالْإِسْلَامِ دِينَاً وَبِمُحَمَّدٍ نَبِيَّاً («I am pleased with Allah as my Lord, and with Islam as my religion, and with Muhammad as my Prophet») three times every morning, then it becomes the responsibility of God to satisfy him on the Day of Qiyamah.[18]
  7. A person who has recited اللَّهُمَّ مَا أَصْبَحَ بِي مِنْ نِعْمَةٍ أَوْ بِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ فَمِنْكَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ فَلَكَ الْحَمْدُ وَلَكَ الشُّكْرُ («O God, whatever favour has come to me or to any of Thy creatures in the morning, it comes from Thee alone who hast no partner, to whom be praise and thanksgiving») in the morning, he has pleased (praised, glorified) God for His favours of the morning, and if he has done so in the night, he has thanked God for His favours of the night.[19]
  8. If a person recites three ayat of Surah Ar-Rum and if he misses his normal recitation of the day, he will still be rewarded for it. This applies to the night as well.
  9. If a person retires to bed on the side and recites Surah Al-Fatiha and Surah Al-Ikhlas he is immune from everything besides death.
  10. Reciting Ayat-ul Kursi will cause the reciter to be protected throughout the night by the angels and Satan will not come near him.[20]
  11. When a person enters his bed (to sleep), an angel and a Shaitan surround him. The Shaitan whispers ‘your awakening will end in evil’ and the angel says’ end in good». One sleeps after engaging in dhikr, the angels will protect him throughout the night. In order to gain the protection of the angels, it is encouraged to engage in dhikr and then sleep.
  12. A man dreamed of Muhammad several times. Each time he asked Muhammed for advice on being able to retain his faith. He was told by Muhammad to recite the following each day:

In the name of Allah the Beneficent the Merciful O Allah! O Allah! O Allah! The Security, the Security the Security from the vanishment of the faith. O the Eternally Known! O the Eternally Obliging and O the Guide of those gone astray, Thee alone do we worship and of Thee (only) do we seek help. May Allah’s blessings be upon His best creation Mohammed and all his (pure) progeny.

— Book of 101 Dua’s (Supplications)[21]

Zayn al-‘Abidin’s Dua[edit]

Ali ibn al-Husayn Zayn al-‘Abidin conveyed his understanding of the relationship between human and God by the prayers and supplications that he offered God during his extensive nighttime vigils in the Al-Masjid an-Nabawi (Mosque of the Prophet) in Medina. These prayers and supplications were written down and then disseminated by his sons and the subsequent generations. Among them is the Al-Sahifa al-Sajjadiyya, which is known as the Psalms of the Household of Muhammad.

All Praise is for Allah who treats me with clemency, just as if I have no sin. So my Lord is the most praised by me of all, and most worthy of my praise. O’ Allah! I find the roads of wishes to You wide open, And the rivers of hope to You vast and running, And counting on Your bountifulness (in times of need) for those who wished You freely accessible, And the gates of prayer to those who are disparate, wide ajar, And I know that You are for those who ask You in the position of answer, And for those who are distressed, You are in a posture of rescue.

— An extract of the Dua of Abu Hamza al-Thumali by Ali ibn al-Husayn Zayn al-‘Abidin[22]

The pre-conditions[edit]

In Islam there are nine pre-conditions that need to be present in order for a du’a to be accepted.[citation needed]

Sincerity[edit]

In Islam, rules have been made to remember Allah. All Muslims follow those rules.
It is necessary to be pure in order to remember God in Islam.[23]
Every Muslim is required to offer prayers for 5 times, Allah is remembered through prayers. In Islam a Muslim prays to God alone.

Patience[edit]

In Islam, to be hasty in du’a is said to be a cause of rejection of du’a. The type of hastiness that is forbidden in Islam is that a person leaves du’a, thinking that God will not respond to it. In Islam, Muslims are instructed not to give up du’a because they do not see a response immediately.

Purity[edit]

In Islam, in order for a person’s du’a to be accepted by God, it must be for something pure and reasonable.

Good intentions[edit]

In Islam it is imperative that a person making du’a have the best of intentions for whatever he or she is asking. An example would be if someone asks for an increase in wealth, they should intend with that increase in wealth to spend more on the poor and on their relatives.

Attentive heart[edit]

A Muslim is instructed to make du’a with an attentive heart. A Muslim should be aware of what he is saying and should believe in his or her heart that their du’a will be responded to by God.

Sustenance[edit]

It states in the Quran in sura Al-Baqara Verse 200:

When you have fulfilled your sacred rites, praise Allah as you used to praise your forefathers ˹before Islam˺, or even more passionately. There are some who say, “Our Lord! Grant us ˹Your bounties˺ in this world,” but they will have no share in the Hereafter.

— Quran, sura 2 (Al-Baqara), ayah 200[24]

Again and moreover Muhammad is reported to have said,

«O People! God is al-Tayyib (pure), and He only accepts that which is pure! God has commanded the Messengers, for He said, ‘O Messengers! Eat from the pure foods, and do right.’ Furthermore he said, ‘O you who believe! Eat from the pure and good foods we have given you.’ Then Prophet Hazrat Muhammad mentioned a traveller on a long journey, who is dishevelled and dusty, and he stretches forth his hands to the sky, saying, ‘O my Lord! O my Lord!’, While his food is unlawful, his drink is unlawful, his clothing is unlawful, and he is nourished unlawfully; how can he be answered?»[25]

Why Duas are not answered[edit]

Muslims scholars had made a number of explanations for why Du’as are sometimes not accepted.

Authentic or confirmed reasons[edit]

Impatience[edit]

God rejects supplications if the worshipper is hasty or does not have patience.

It was asked, «O Messenger of God?…What does it mean to be hasty?» Prophet Muhammad responded «A worshipper says, ‘I have prayed and prayed , and I don’t yet see that it will be accepted; so he gives up hope of being answered, and leaves du’a’.[26]

It was narrated from Abu Hurayrah (Radiallahu Anhu) that the Messenger of Allah said: «(The Dua) of any one of you will be answered so long as he is not hasty in seeking a response and does not say, ‘I prayed but I have not had a response.’»

— Narrated by al-Bukhari, 5981; Muslim, 2735[27][28]

«A person’s Dua will continue to be answered so long as he does not pray for something sinful or for the breaking of family ties.»

— Narrated by Muslim.[27]

Not praising God and the Messenger of Allah[edit]

One reported Hadith relates as follows,

The Messenger of Allah heard some one supplicating after his prayer without praising Allah and without supplicating Allah for the Prophet. With regard to him, the Messenger of Allah said, «This man rushed.» Then he called him and said, «When any one of you have performed Salat (prayer) and wants to supplicate, let him praise Allah first then glorify Him in the beginning and then he should supplicate Allah for me. Then he may supplicate for whatever he likes.»»[29]

If worshipper thinks Dua will not be answered[edit]

Muhammad is reported to have said,

«Make du’a to God in a state that you are certain that your du’a will be responded to, and know that God does not respond to a du’a that originates from a negligent, inattentive heart»

— Hadith narrated by al-Tirmidhi and al-Hakim from Abu-Hurayrah[28]

Not thinking positively of God may have invocations unanswered. Muhammad said:

«Allah, may He be exalted, says: ‘I am as My slave thinks I am.’»

— Narrated by al-Bukhari, 7405; Muslim, 4675[27]

Sinful or haraam income and food[edit]

Muhammad made mention of a person who travels widely, his hair dishevelled, and covered with dust.

«He lifts his hands and makes supplication, ‘O Lord, O Lord,’ but his diet is unlawful, his drink is unlawful, and his clothes are unlawful, and his nourishment is unlawful. How then can his supplication be accepted?»[30]

A similar version in Hadith reported by Ahmad, Muslim, and al-Tirmidhi from Abu Hurayrah, as mentioned in sahih al-Jami #2744.

«A person’s Dua will continue to be answered so long as he does not pray for something sinful or for the breaking of family ties.» Narrated by Muslim.[27]

Asking for something sinful[edit]

Abu Hurayrah reports that Muhammad said:

«A person’s Dua will continue to be answered so long as he does not pray for something sinful or for the breaking of family ties.»

— Narrated by Muslim[27]

Cutting of the ties of kinship[edit]

«A person’s Dua will continue to be answered so long as he does not pray for something sinful or for the breaking of family ties.» Narrated by Muslim.[27]

Muhammad said:

«The supplication of a slave continues to be granted as long as he does not supplicate for a sinful thing or for something that would cut off the ties of kinship and he does not grow impatient.»[30]

Making Dua conditional[edit]

Muhammad said:

«Let not any one of you say, ‘O Allah, forgive me if You will, O Allah, have mercy on me if You will.’ Let him be resolute in the matter, whilst knowing that no one can compel Allah to do anything.»

— Narrated by al-Bukhari and Muslim[27][30]

In Shia Islam[edit]

An Iranian Shi’a Muslim woman praying and making Du’a in Laylat al-Qadr

Praying or Du’a in Shia has an important place as Muhammad described it as a weapon of the believer. Du’a is considered a feature of Shia community in a sense. Performing Du’a in Shia has a special ritual. Because of this, there are many books written on the conditions of praying among Shia. Most of ad’ayieh transferred from the household of Muhammad and then by many books in which we can observe teachings of Muhammad and his household according to Shia. The leaderships of Shia always invited their followers to recite Du’a. For instance, Ali has considered with the subject of Du’a because of his leadership in monotheism.[31][32]
Shia believe that Dua is possible both in terms of philosophy and from other religion. Some philosophers likes Avicenna, however refers to the importance and possibility but reality of dua. He says that if one heard that someone got health by the Mystic or some problem has been resolved by Bua then do not deny them without reflection suddenly since that may there is a wisdom and mystery. Certainly mystic is one who has connection with Trans physic. Therefore, no one of Islamic sages denied the affection of dua.

Among believers there are three groups on Dua. One group is radical such a way that they believe that there is no role for dua in life of believer. Second group believe that at least some of Dua are of affection but many of them don’t have any affection. Third group are of moderate attitude on Dua. They believe that Dua is of condition and there are preliminaries for fulfillment of Dua.[33]
According to Mutahhari, Dua is both premises and conclusion, both means and end. Mutahhari knows Dua as disposition and innate desire within human.[34]

Other optional etiquette[edit]

There are various other optional techniques and etiquettes in the Quran and Sunnah for Du’a. Listed here are a limited few and just a fraction of the etiquettes of du’a that scholars have found in reference to in the Quran and Sunnah.

Raising one’s hands[edit]

Raising one’s hands is an encouraged option. There are many hadith that describe how Muhammad raised his hands during du’a. Some hadith describe him having raised his hands to or above head-level in dire circumstances. Many scholars agree that aside from times of exceptionally great need, Muhammad did not raise his hands above his head. Under any other conditions, a common practice is to raise the hands to shoulder-height with palms placed together.

Scholars however agree that there are two authentic ways of raising one’s hands: when not in drastic conditions the palms of one’s hands should be turned up facing the skies, whilst the back of one’s hands are facing the ground, then the du’a can be «recited». One must also make sure to face the Qibla (direction of prayer), whilst making du’a.

The second way agreed upon by scholars is to have the palms facing one’s face; once again one must face the Qibla, but this time the back of one’s hands should also face the Qibla.

Evidence for facing the Qibla during du’a can be found in Sahih al-Bukhari and Sahih Muslim

Abdullah ibn Zayd narrated:

‘The Prophet left (Madinah) to this prayer, seeking rain. So he made a du’a, and asked for rain, then he faced the Qibla and turned his cloak inside-out’

Facing the Qiblah[edit]

The Qibla is the direction that Muslims face while performing salat.

There are also Sahih hadith which narrate that it is forbidden to lift one’s eyes towards the sky in prayer.

Abu Huraira reported:

People should avoid lifting their eyes towards the sky while supplicating in prayer, otherwise their eyes can be snatched away.[35]

Wiping the face[edit]

Once the du’a has been completed, it is most common for the supplicant to wipe their face with their hands, and this act signals the end of the du’a.

Narrated Abdullah ibn Abbas:
The Prophet said:…
Supplicate Allah with the palms of your hands; do not supplicate Him with their backs upwards. When you finish supplication, wipe your faces with them.

Narrated Yazid ibn Sa’id al-Kindi:
When the Prophet made supplication (to Allah) he would raise his hands and wipe his face with his hands.

— Abu Dawood, Sunan Abu Dawood[37]

See also[edit]

  • Raising hands in Dua
  • Du’a Kumayl
  • Duha
  • Mafatih al-Janan
  • The Sermon for Necessities- a popular sermon in the Islamic world, particularly as the introduction to a khutbah during Jumu’ah
  • Durood
  • Dua in Yazidism

References[edit]

  1. ^ John L. Esposito, ed. (2014). «Dua». The Oxford Dictionary of Islam. Oxford: Oxford University Press.
  2. ^ Gardet, L. (2012). «Duʿāʾ». In P. Bearman; Th. Bianquis; C.E. Bosworth; E. van Donzel; W.P. Heinrichs (eds.). Encyclopaedia of Islam (2nd ed.). Brill. doi:10.1163/1573-3912_islam_COM_0195.
  3. ^ Riyad-us-Salihin: 1465, «sunnah.com».
  4. ^ Abu dawud 1479, Grade: Sahih (al-Albani), «sunnah.com».
  5. ^ Tillier, Mathieu (2022). Supplier Dieu dans l’Égypte toulounide : le florilège de l’invocation d’après Ḫālid b. Yazīd (IIIe/IXe siècle). Naïm Vanthieghem. Leiden. ISBN 978-90-04-52180-3. OCLC 1343008841.
  6. ^ Tillier, Mathieu (2022). Supplier Dieu dans l’Égypte toulounide : le florilège de l’invocation d’après Ḫālid b. Yazīd (IIIe/IXe siècle). Naïm Vanthieghem. Leiden. ISBN 978-90-04-52180-3. OCLC 1343008841.
  7. ^ Sahih Muslim, 35:6501
  8. ^ Sahih al-Bukhari, 8:75:362
  9. ^ Maulana, Imam; Fathima, Raisha; Nisa, Haiyun; Suryani Oktari, Rina (2022). «Islamic psycho-immunological approaches in increasing immunity during the COVID-19 pandemic». E3S Web of Conferences. 340: 05009. Bibcode:2022E3SWC.34005009M. doi:10.1051/e3sconf/202234005009. ISSN 2267-1242. S2CID 246310255.
  10. ^ Mahmasani, Subhi (1961). Falsafat Al-tashrī Fi Al-Islām: The Philosophy of Jurisprudence in Islam. p. 69. ISBN 967996406X. Retrieved 3 August 2019.
  11. ^ Abdul-Rahman, Muhammad (2007). Islam: Questions and Answers — the Heart Softeners, Part 1. MSA Publication Limited. p. 108.
  12. ^ Asani, A. S. (1987). «The khojahs of Indo‐Pakistan: The quest for an Islamic identity». Journal of Muslim Minority Affairs. 8: 31–41. doi:10.1080/02666958708716015.
  13. ^ Mishkat al-Masabih 1196, Book 4, Hadith 612
  14. ^ Mishkat al-Masabih 2177, Book 8, Hadith 67
  15. ^ Sahih al-Bukhari 5009, Book 66, Hadith 31
  16. ^ Sahih al-Bukhari 7394, Book 97, Hadith 23
  17. ^ Mishkat al-Masabih 2157, Book 8, Hadith 47
  18. ^ Hisn al-Muslim 87
  19. ^ Mishkat al-Masabih 2407, Book 9, Hadith 177
  20. ^ Sahih al-Bukhari 5010, Book 66, Hadith 32
  21. ^ «Book of 101 Dua». www.duas.org. Retrieved July 21, 2019.
  22. ^ «Dua’a AbuHamza Thumaly Alt». www.duas.org. Retrieved July 21, 2019.
  23. ^ quran, wazifa. «quran». want my love back. danish. Retrieved 3 May 2020.
  24. ^ Quran 2:200
  25. ^ Hadith reported by Ahmad, Muslim, and al-Tirmidhi from Abu Hurayrah, as mentioned in sahih al-Jami #2744
  26. ^ Hadith narrated by Muslim from Abu Hurayrah, as mentioned in sahih al-Jami #7705
  27. ^ a b c d e f g «Why our Duas are unanswered?». AlQuranClasses c/o ITGenerations Inc. An Online Quran Classes Organization. December 19, 2010. Retrieved July 21, 2019.
  28. ^ a b «Why our Dua’as are not answered?». Archived from the original on January 27, 2013. Retrieved July 21, 2019.
  29. ^ Hadith narrated by [Abu Dawud and At-Tirmidhi] from Fadalah ibn Ubayd
  30. ^ a b c «Ramadan 2016 — Ramadan Awareness Campaign». www.ramadan.com.au. Retrieved July 21, 2019.
  31. ^ «The Beliefs of Shia Islam — Chapter 5.1». www.introducingislam.org. Retrieved July 21, 2019.
  32. ^ Allamah Muhammad Rida Al Muzaffar (1989). The faith of Shia Islam. Ansariyan Qum. pp. 50–51.
  33. ^ Razi Shirazi. Some points on dua. 2016. Society for appreciation of cultural works and disgnitaries
  34. ^ «الدعاء — المطهري، الشيخ مرتضى — کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. Retrieved July 21, 2019.
  35. ^ Hadith reported by Abu Hurayrah and Jabir b. Samura, as mentioned in Sahih Muslim (Book of Prayer, chapter 24), No. 863 and No. 862
  36. ^ Sunan Abu Dawood, 8:1480
  37. ^ Sunan Abu Dawood, 8:1487

External links[edit]

Wikisource has original text related to this article:

Мы часто слышим слово «дуа» (мольба), особенно во время собраний мусульман, коллективных обрядов: пятничной молитвы, зикра, мавлида, на тазияте (при соболезновании), когда просят престарелого или благочестивого человека сделать дуа.

Однако не каждый знает значение и суть дуа, когда его желательно делать. А также, как его следует делать, чтобы Всевышний внял ему и ответил на него. Дабы пролить свет на эту тему, мы и решили написать эту статью.

Здесь следует отметить, что даже соблюдение всех нижеследующих рекомендаций не гарантирует стопроцентной гарантии того, что Всевышний ответит на нашу мольбу. Поскольку Он — Владыка всех и вся, а мы всего лишь Его рабы. Наше дело просить и молить Его, а будет ли ответ на нашу мольбу или нет, не знает никто, кроме Самого Аллаха.

Как просить Всевышнего, чтобы мольба была принята?

Порой бывает и так, что после неоднократной мольбы мы, не получив ответа, опускаем руки и теряем надежду. Мы ни в коем случае не должны забывать, что Всевышний — наш Создатель, что Ему известно всё, что было, есть и будет. Поэтому кто, Кроме Него, может знать, что лучше для нас? Никто! Поэтому если Всевышний не отвечает на нашу мольбу, это совсем не означает, что Он не слышит нас или гневается на нас.

Возможно, что Всевышний не отвечает на нашу мольбу потому, что это может навредить нам, нашей мирской или загробной жизни. В любом случае наше дуа не проходит незамеченным, напрасно. Если мы так и не получим ответа на наше дуа, то Всевышний вознаградит нас за то, что мы просили в этом мире и не получили этого на Том свете, поскольку дуа тоже является ибадатом (поклонением Всевышнему).

Определение термина «дуа»

Давая определение термину «дуа», аль-Хаттаби сказал: «Значение слова «дуа» — это просьба у Господа заботы, помощи. Сущностью же дуа является выявление нужды ко Всевышнему, очищение себя от силы и мощи (то есть признание в том, что бессилен совершить что-либо благое или оставить что-либо дурное), это признак рабства и извещение о своей слабости, а также хвала Всевышнему и понимание Его щедрости и тороватости».

فقال الخطابي: «معنى الدعاء استدعاءُ العبدِ ربَّه عزَّ وجلَّ العنايةَ، واستمدادُه منه المعونةَ. وحقيقته: إظهار الافتقار إلى الله تعالى، والتبرُّؤ من الحول والقوّة، وهو سمةُ العبودية، واستشعارُ الذلَّة البشريَّة، وفيه معنى الثناء على الله عزَّ وجلَّ، وإضافة الجود والكرم إليه«

дуа

Всевышний говорит: «Так поминайте же Меня (совершая молитвы, делая дуа и т.д.) и Я буду помнить о вас (вознагражу вас)» (сура «Аль-Бакара», аят 152).

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ (سورة البقرة آية 152)

В другом аяте Всевышний говорит (смысл): «Воистину для мусульман и мусульманок, часто поминающих Аллаха, приготовил Аллах прощение и награду» (сура «Аль-Ахзаб», аят 35).

إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ … وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا (سورة الأحزاب آية 35)

Ещё в одном аяте Аллах говорит (смысл): «И поминай Господа своего про себя, смиренно и со страхом и негромко по утрам и вечерам и не забывай поминать Аллаха (сура «Аль-Араф», аят 205).

وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ (سورة الأعراف 205)

Что говорится о дуа в Коране и хадисах?

Всевышний в Коране говорит (смысл): «А если тебя (о Мухаммад) спросят Мои рабы обо Мне, то Я близок, отвечаю на мольбы просящего, когда тот просит Меня. Так пусть же они (Мои рабы) просят Меня и продолжают верить в Меня, и тогда они будут на истинном пути» (сура «Аль-Бакара», аят 186).

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (سورة البقرة آية 186)

Всевышний в Коране говорит (смысл): «Так просите же Аллаха, чтобы Он даровал вам из Своей щедрости. Воистину Аллах ведает о всякой вещи (в том числе и о ваших просьбах)» (сура «Ан-Ниса, аят 32»).

وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا (سورة النساء آية 32))

Молитва

Посланник Божий  изрёк: «Дуа — это оружие верующего, опора религии и свет небес и земли» («Джамиуль-ахадис», 12408).

الدعاء سلاح المؤمن وعماد الدين ونور السموات والأرض (جامع الأحاديث 12408))

Адабы (желательные действия) и причины, способствующие принятию мольбы (дуа)

1) Проявление искренности по отношению к Аллаху;

2) Решительность в мольбе и твёрдая убеждённость в её принятии;

3) Настойчивость в мольбе и нежелательность торопить события;

4) Смиренность во время совершения дуа;

5) Мольба ко Всевышнему и в радости и в горе;

6) Произношение мольбы вслух, но не громко;

7) Отсутствие просьбы о вреде кому-нибудь или чему-нибудь;

8) Признание в своих грехах и просьба об их прощении;

9) Признание благ, которыми Аллах наделил нас и воздание за них Ему хвалы и благодарности;

10) Возвращение всех долгов и совершение за них покаяния;

11) Просить у Всевышнего по три раза;

12) Направиться в сторону Каабы;

13) Воздевание рук;

14) Начинать просить сначала для себя, и только потом за других;

15) Просить Всевышнего посредством Его прекраснейших имён, эпитетов либо посредством доброго дела;

16) Чтобы одежда, еда и питьё просящего были добыты дозволенным путём;

17) Не просить о греховном или о разрывании родственных уз;

18) Не переходить границы дозволенного в мольбе (например, не просить, чтобы Аллах сделал пророком);

19) Совершать благое и остерегать других от дурного и запретного;

20) Отстранение от всего запретного.

Времена, ситуации и места, в которых Бог принимает мольбу (дуа)

Дуа

1) Дуа, совершаемое в ночь «Ляйлят-уль-кадр» (ночь предопределения);

2) Последняя треть ночи;

3) Сразу же после совершения обязательных, повседневных пяти молитв;

4) Между азаном и икаматом;

5) Во время дождя;

6) Во время столкновения рядов в битве мусульман и немусульман;

7) Во время пития воды Зам-зам, при наличии искреннего и чистого намерения;

8) Во время совершения суджда (земного поклона);

9) Когда посреди ночи просыпаешься и делаешь дуа;

10) Когда ложишься ночью в омовении, а затем специально встаёшь и просишь Всевышнего;

11) Произносить во время дуа следующую молитву «Ля иляха илля анта субханака инни кунту мина-ззалимин» (Нет божества, достойного поклонения, кроме Тебя, чист Ты от всего недостойного. Воистину я сам притесняю себя (совершая грехи));

12) Дуа людей после того, как умрет верующий;

13) Дуа после чтения салавата на Пророка в последнем ташаххуде (ат-тахият);

14) Дуа одного мусульманина другому, в его отсутствие;

15) Дуа в день Арафа (10 день месяца Зуль-хиджджа) на горе Арафа;

16) Дуа в месяце Рамадан;

17) Во время собрания мусульман для коллективного поминания Всевышнего (зикр);

Мольба

18) Чтение этой молитвы, когда настигает какое-нибудь несчастье: «Инна лилляхи ваинна иляйхи ар-раджиуна, аллахумма уъджурни фи мусибати вахлюф ли хайран минха» (Воистину мы все принадлежим Аллаху и к Нему будем возвращены. О Аллах, даруй мне воздаяние за горе, настигнувшее меня и замени мне мою утрату тем, что лучше неё);

19) Дуа притеснённого по отношению к притеснителю;

20) Дуа родителей своим детям, будь-то хорошее или плохое;

21) Дуа путника;

22) Дуа постящегося до тех пор пока он не разговеется;

23) Дуа постящегося во время разговения;

24) Дуа крайне нуждающегося, того, кто находится в очень трудной ситуации;

25) Дуа справедливого правителя;

26) Дуа хорошего ребёнка своим родителям;

27) Дуа после омовения;

28) Дуа после бросания камушек (во время совершения хаджа);

29) Дуа внутри Каабы;

30) Дуа на холме Сафа;

Пусть Всевышний примет дуа каждого из нас, вознаградит нас за это и вселит в сердце именно те слова, которые Он желает от нас услышать. Так давайте же возьмём дуа на вооружение и защитим нас и нашу религию от недругов Ислама и их покровителя — иблиса! Амин.

Понравился материал? Пожалуйста, расскажите об этом окружающим, сделайте репост в соцсетях!

Читайте нас в Телеграм: t.me/newislamru

Материалы по теме:

Видео: Мечты сбудутся! Всевышний ответит на ваши мольбы

Дуа

Дуа

мольба, взывание. Мольба возносится Аллаху тогда, когда человек чувствует свою слабость и ничтожность перед Его всемогуществом. Во время молитвы, раб может попросить помощи у Аллаха в каком-либо деле; либо молить Его о том, чтобы Он отвел от него беду; либо же мольба может означать выражение любви верующего к своему Творцу. Правоверные мусульмане в своей повседневной жизни всегда молят Аллаха о помощи, когда начинают какое-либо дело.

(Источник: «Исламский энциклопедический словарь» А. Али-заде, Ансар, 2007 г.)

Смотреть что такое «Дуа» в других словарях:

  • дуа́нт — дуант …   Русское словесное ударение

  • ДУА — датчик углов атаки ДУА допустимая удельная активность; допустимая среднегодовая удельная активность атомная пром …   Словарь сокращений и аббревиатур

  • дуаєн — іменник чоловічого роду, істота …   Орфографічний словник української мови

  • Дуа — Деревня Ирландии Дуа англ. Duagh, ирл. Dubháth Страна Ирландия …   Википедия

  • Дуа — см. Дуа – перевод Дуа – диссаджы тых кæмæ ис, зæгъынц, æмæ йæ хицауы низтæй, æнамонд хъуыддæгтæй, цæстдзыдæй чи хъахъхъæны, ахæм предметы ном (Дуайæ хъауджыдæр хин та зиан æмæ фыдбылыз хæссы); чиныг, дæсныйы чиныг. Дуайы хуызы пайда кодтой бирæ… …   Словарь по этнографии и мифологии осетин

  • дуа ан багет де тамбур — * doigts en bagettes de tambour. мед. Руки с пальцами в виде барабанных палочек. БМЭ 1934 29 413 414 …   Исторический словарь галлицизмов русского языка

  • Дуа – перевод — см. Дуа Дуа – термин, обозначающий предмет, будто бы обладающий чудодейственной силой и способный оградить своего владельца от болезней, несчастных случаев, «сглаза» и т.п. (в отличие от хин, способного, наоборот, только навредить); амулет,… …   Словарь по этнографии и мифологии осетин

  • дуаєн — а, ч. Особа, яка очолює дипломатичний корпус в якійсь країні …   Український тлумачний словник

  • ДУА — датчик углов атаки …   Словарь сокращений русского языка

  • дуа — ар. зат. діни Біреудің басын айналдырып жадылау үшін бақсы балгердің ішкізіп жегізетін ішірткісі. ар. зат. діни Жадылау үшін ішкізетін жегізетін ішірткі …   Қазақ дәстүрлі мәдениетінің энциклопедиялық сөздігі

  • До 7 класса: Алгоритмика, Кодланд, Реботика.
  • 8-11 класс: Умскул, Годограф, Знанио.
  • Английский: Инглекс, Puzzle, Novakid.
  • Взрослым: Skillbox, Нетология, Geekbrains, Яндекс, Otus, SkillFactory.

Как пишется: «Дуо» или «Дуа»?

Правило

Слово «Дуо» пишется с безударной гласной «о». Это слово заимствованное («duo»), в русском языке является словарным.

Значение слова

Дуо – 1) сокращенное название сервисов «Duolingo» и «Google Duo»; 2) спец. муз. особая композиция для двух инструментов.

Примеры

  • Дуо постоянно присылает мне напоминания об уроках.
  • Созвонимся по Дуо вечером?
  • Сыграйте же мне ваше дуо!
  • До 7 класса: Алгоритмика, Кодланд, Реботика.
  • 8-11 класс: Умскул, Годограф, Знанио.
  • Английский: Инглекс, Puzzle, Novakid.
  • Взрослым: Skillbox, Нетология, Geekbrains, Яндекс, Otus, SkillFactory.

Содержание

  • 1 Абазинский
    • 1.1 Морфологические и синтаксические свойства
    • 1.2 Произношение
    • 1.3 Семантические свойства
      • 1.3.1 Значение
      • 1.3.2 Синонимы
      • 1.3.3 Антонимы
      • 1.3.4 Гиперонимы
      • 1.3.5 Гипонимы
    • 1.4 Родственные слова
    • 1.5 Этимология
    • 1.6 Фразеологизмы и устойчивые сочетания
  • 2 Гагаузский
    • 2.1 Морфологические и синтаксические свойства
    • 2.2 Произношение
    • 2.3 Семантические свойства
      • 2.3.1 Значение
      • 2.3.2 Синонимы
      • 2.3.3 Антонимы
      • 2.3.4 Гиперонимы
      • 2.3.5 Гипонимы
    • 2.4 Родственные слова
    • 2.5 Этимология
    • 2.6 Фразеологизмы и устойчивые сочетания
    • 2.7 Библиография
  • 3 Кумыкский
    • 3.1 Морфологические и синтаксические свойства
    • 3.2 Произношение
    • 3.3 Семантические свойства
      • 3.3.1 Значение
      • 3.3.2 Синонимы
      • 3.3.3 Антонимы
      • 3.3.4 Гиперонимы
      • 3.3.5 Гипонимы
    • 3.4 Родственные слова
    • 3.5 Этимология
    • 3.6 Фразеологизмы и устойчивые сочетания
  • 4 Уйгурский
    • 4.1 Морфологические и синтаксические свойства
    • 4.2 Произношение
    • 4.3 Семантические свойства
      • 4.3.1 Значение
      • 4.3.2 Синонимы
      • 4.3.3 Антонимы
      • 4.3.4 Гиперонимы
      • 4.3.5 Гипонимы
    • 4.4 Родственные слова
    • 4.5 Этимология
    • 4.6 Фразеологизмы и устойчивые сочетания

Абазинский[править]

Морфологические и синтаксические свойства[править]

дуа

Существительное.

Корень: .

Произношение[править]

Семантические свойства[править]

Значение[править]

  1. молитва ◆ Отсутствует пример употребления (см. рекомендации).

Синонимы[править]

Антонимы[править]

Гиперонимы[править]

Гипонимы[править]

Родственные слова[править]

Ближайшее родство

Этимология[править]

От ??

Фразеологизмы и устойчивые сочетания[править]

Для улучшения этой статьи желательно:

  • Добавить описание морфемного состава с помощью {{морфо}}
  • Добавить транскрипцию в секцию «Произношение» с помощью {{transcriptions}}
  • Добавить пример словоупотребления для значения с помощью {{пример}}
  • Добавить синонимы в секцию «Семантические свойства»
  • Добавить гиперонимы в секцию «Семантические свойства»
  • Добавить сведения об этимологии в секцию «Этимология»

Гагаузский[править]

Морфологические и синтаксические свойства[править]

дуа

Существительное.

Корень: .

Произношение[править]

Семантические свойства[править]

Значение[править]

  1. молитва ◆ Отсутствует пример употребления (см. рекомендации).

Синонимы[править]

Антонимы[править]

Гиперонимы[править]

Гипонимы[править]

Родственные слова[править]

Ближайшее родство

Этимология[править]

Происходит от ??

Фразеологизмы и устойчивые сочетания[править]

Библиография[править]

Кумыкский[править]

Морфологические и синтаксические свойства[править]

дуа

Существительное.

Корень: .

Произношение[править]

Семантические свойства[править]

Значение[править]

  1. молитва ◆ Отсутствует пример употребления (см. рекомендации).

Синонимы[править]

Антонимы[править]

Гиперонимы[править]

Гипонимы[править]

Родственные слова[править]

Ближайшее родство

Этимология[править]

От ??

Фразеологизмы и устойчивые сочетания[править]

Для улучшения этой статьи желательно:

  • Добавить описание морфемного состава с помощью {{морфо}}
  • Добавить транскрипцию в секцию «Произношение» с помощью {{transcriptions}}
  • Добавить пример словоупотребления для значения с помощью {{пример}}
  • Добавить синонимы в секцию «Семантические свойства»
  • Добавить гиперонимы в секцию «Семантические свойства»
  • Добавить сведения об этимологии в секцию «Этимология»

Уйгурский[править]

Морфологические и синтаксические свойства[править]

дуа

Существительное.

Корень: .

Произношение[править]

Семантические свойства[править]

Значение[править]

  1. молитва ◆ Отсутствует пример употребления (см. рекомендации).

Синонимы[править]

Антонимы[править]

Гиперонимы[править]

Гипонимы[править]

Родственные слова[править]

Ближайшее родство

Этимология[править]

От ??

Фразеологизмы и устойчивые сочетания[править]

Для улучшения этой статьи желательно:

  • Добавить описание морфемного состава с помощью {{морфо}}
  • Добавить транскрипцию в секцию «Произношение» с помощью {{transcriptions}}
  • Добавить пример словоупотребления для значения с помощью {{пример}}
  • Добавить синонимы в секцию «Семантические свойства»
  • Добавить гиперонимы в секцию «Семантические свойства»
  • Добавить сведения об этимологии в секцию «Этимология»

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как пишется слово друзьяшки
  • Как пишется слово друзья приятели
  • Как пишется слово друзья на английском
  • Как пишется слово дружочек или дружочик
  • Как пишется слово дружишь или дружешь