Как пишется вертолет на пульте управления

Вертолет на радиоуправлении

Вертолет на радиоуправлении

Радиоуправляемый вертолёт (RC вертолёт) — это масштабная модель вертолёта, которая управляется с помощью радиосвязи.

Классификация

Микровертолёт Esky Robins 22 с пультом управления

Основные полётные характеристики определяются наличием или отсутствием управления шагом основного ротора.

По источнику энергии делятся на топливные и электрические.

Копийные модели максимально точно воспроизводят пропорции и детали прототипа, могут обладать большими размерами и массой. Такие вертолёты обычно не предназначены для выполнения сложного пилотажа. Особый класс копийных вертолётов — модели, ротор которых приводит в движение газотурбинный двигатель

Align T-REX 450SE

Вертолёты с поршневыми двигателями:

  • 30 класс, объём двигателя 0,30 куб. дюйма (5,5 см³)
  • 46 класс, объём двигателя 0,46 куб. дюйма (7,5 см³)
  • 60-90 класс, объём двигателя 0,6-0,9 куб. дюйма (10-15 см³)

Производители вертолётов

  • Mikado(рус.)
  • Kyosho(рус.)
  • Align(англ.)
  • Hirobo(англ.)
  • Esky(англ.)
  • Century(англ.)
  • Thunder Tiger(англ.)
  • E-flite(англ.)

Wikimedia Foundation.
2010.

Полезное

Electric Trex 250 micro heli flying inverted

Electric-powered Venom Air Corps Ocean Rescue

Electric-powered E-flite Blade 400 3D

Electric-powered Syma S107

This Heli-Max Axe Micro CX model helicopter is an example of a micro-sized coaxial model. Note the size comparison with the cellular telephone at right.

A radio-controlled helicopter (also RC helicopter) is model aircraft which is distinct from a RC airplane because of the differences in construction, aerodynamics, and flight training. Several basic designs of RC helicopters exist, of which some (such as those with collective pitch control) are more maneuverable than others. The more maneuverable designs are often harder to fly, but benefit from greater aerobatic capabilities.[1]

Flight controls allow pilots to control the collective (or throttle, on fixed pitch helicopters), the cyclic controls (pitch and roll), and the tail rotor (yaw).[2] Controlling these in unison enables the helicopter to perform the same maneuvers as full-sized helicopters, such as hovering and backwards flight, and many other maneuvers that full-sized helicopters cannot, such as inverted flight (where collective pitch control provides negative blade pitch to hold heli up inverted, and pitch/yaw controls must be reversed by pilot).[3]

The various helicopter controls are effected by means of small servo motors, commonly known as servos. A solid-state gyroscope sensor is typically used on the tail rotor (yaw) control to counter wind- and torque-reaction-induced tail movement.[4] Most newer helicopters have gyro-stabilization on the other 2 axis of rotation (pitch and roll) as well. Such 3-axis gyro is typically called a flybarless controller, so-called because it eliminates the need for a mechanical flybar.[5]

The engines typically used to be methanol-powered two-stroke motors, but electric brushless motors combined with a high-performance lithium polymer battery (LiPo) are now more common and provide improved efficiency, performance, and lifespan compared to brushed motors, while decreasing prices bring them within reach of hobbyists. Gasoline and jet turbine engines are also used.[6]

Just like full sized helicopters, model helicopter rotors turn at high speeds and can cause severe injuries. Several deaths have occurred as recently as 2013.

Types of R/C helicopters[edit]

Common power sources of remote control helicopters are glow fuel (also called nitro fuel, nitromethane-methanol), electric batteries, gasoline (petrol) and turbine engines. For the first 40 years, glow fuel helicopters were the most common type produced. However, in the last 10 years, electric powered helicopters have matured to a point where power and flight times are better, but typically not as long as glow fuel helicopters.

There have been two main types of systems to control the main rotors, mechanical mixing and electronic cyclic/collective pitch mixing (eCCPM). Most earlier helicopters used mechanical mixing. Today, nearly all R/C helicopter use eCCPM.[7]

Practical electric helicopters are a recent development but have rapidly developed and become more common, overtaking glow fuel helicopters in common use. Turbine helicopters are also increasing in popularity, although the high cost puts them out of reach of most people.

Internal Combustion (Nitro, Gas)[edit]

The first RC helicopters have been powered by combustion engines (Glow fuel, or nitro, as well as gas, or gasoline as the fuel source). Original helicopter «classes» were based on the engine size. For example, a helicopter with a 0.30 cu in (4.9 cm3) engine was a 30 class and a helicopter with a 0.90 cu in (14.7 cm3) engine was referred to as a 90 class helicopter. The bigger and more powerful the engine, the larger the main rotor blade that it can turn and hence the bigger the aircraft overall. Typical flight time for nitro helicopters is 7–15 minutes depending on the engine size and tuning.

Electric[edit]

The 252 km/h fast electric helicopter TDR

Two small electric helicopters emerged in the mid-1990s. These were the Kalt Whisper and the Kyosho EP Concept, flying on 7–8 × 1.2 Ah NiCad batteries with brushed motors. However, the 540-sized brushed-motors were on the limit of current draw, often 20–25 amps on the more powerful motors, hence brush and commutator problems were common.

Recent advancements in battery technology are making electric flying more feasible in terms of flying time. Lithium polymer (LiPo) batteries are able to provide the high current required for high performance aerobatics while still remaining very light. Typical flight times are 4–12 minutes depending on the flying style and battery capacity.

In the past electric helicopters were used mainly indoors due to the small size and lack of fumes. Larger electric helicopters suitable for outdoor flight and advanced aerobatics have become a reality over the last few years and have become very popular. Their quietness has made them very popular for flying sites close to residential areas and in places such as Germany where there are strict noise restrictions. Nitro helicopters have also been converted to electric power by commercial and homemade kits.

The smallest remote-controlled production model helicopter made (Guinness World Records 2014) is the Silverlit Nano Falcon XS sold at many toy stores (although this is infrared controlled, not radio), electronics stores and internet stores, costing about $30 (£28). The next smallest is the Nano Falcon, which previously held the record for the smallest rc helicopter.

Several models are in contention for the title of the smallest non-production remote-controlled helicopter, including the Pixelito family of micro helicopters, the Proxflyer family, and the Micro flying robot.

Coaxial[edit]

A Lama V3 model helicopter, with a simplified coaxial rotor system.

A recent innovation is that of coaxial electric helicopters. The system’s simple direction control and freedom from torque induced yaw have, in recent years, made it a good candidate on small models for beginner and/or indoor use. Models of this type, as in the case of a full-scale helicopter, eliminate rotational torque and can have extremely quick control response, both of which are very pronounced in a CCPM model. Most cheaper models do not have a swashplate, but instead use a third rotor on the tail to provide pitch control. These helicopters have no roll control and have limited mobility.

While a coaxial model is very stable and can be flown indoors even in tight quarters, such a helicopter has limited forward speed, especially outdoors. Most models are fixed-pitch, i.e. the collective pitch of the blades cannot be controlled, plus the cyclic control is only applied to the lower rotor. Compensating for even the slightest breeze causes the model to climb rather than to fly forward even with full application of cyclic. More advanced coaxial constructions with two swash plates and/or pitch control (common for full-scale coaxial helicopters like Kamovs) have been realized as models in individual projects but have not seen the mass market as of 2014.

Multirotor model helicopters[edit]

More recently, multirotor designs have become popular in both the RC hobby and unmanned aerial vehicle (UAV) research. These vehicles use an electronic control system and electronic sensors to stabilize the aircraft. Multirotors are generally more affordable, easier to construct, and simpler to operate than RC helicopters. This made multirotor aircraft an appealing platform for amateur model aircraft projects and aerial photography.[9][10]

Size classes[edit]

Nitro RC helicopters are categorised under the following classes:

  • 30 size : Engine 0.3 cubic inch, Main Blades 550-600mm
  • 50 size : Engine 0.5 cubic inch, Main Blades 600-620mm
  • 60 size : Engine 0.6 cubic inch
  • 90 size : Engine 0.9 cubic inch, Main Blades 690-710mm

Modern RC helicopters are generally classed by the length of the main blades (with few exceptions). Common classes are:

  • Micro (under 200mm main blades)
  • Mini (240-420mm blades) — classically called 300–450.
  • 500 (425-500mm)
  • 600 (600mm)
  • 700 (standard competition size)
  • 800

Radio gear[edit]

Transmitter[edit]

RC helicopters generally require between 3 and 7 channels for control (although micro helicopters that utilize a 2-channel infrared control system also exist). Small fixed-pitch helicopters use a 4-channel radio (throttle, elevator, aileron, rudder); while collective-pitch models need a minimum of 5 channels (throttle, collective pitch, elevator, aileron, and rudder). 6th channel is often used for gyro gain. 7th channel commonly used for engine governor control for fuel powered models. Because of the normal interaction of the various control mechanisms, advanced radios include adjustable mixing functions, such as throttle/collective and throttle/rudder.[11] Radio prices vary from $50–$3,000 USD.

Early radio controls systems used amplitude modulation (AM) to transmit their signals. In the late ’70s, frequency modulation (FM) became more commonplace.

Spread spectrum[edit]

Spektrum DX6i 6-channel spread spectrum computerized aircraft radio which may be used for both helicopters and fixed-wing models

Starting with the Spektrum DX6 park flyer transmitter system in 2006, RC flying began the departure from various lower frequencies which were subject to interference and were less reliable than the new spread spectrum protocols. Systems such as Spektrum and JR use the DSM2 and later, DSMX direct-sequence spread spectrum (DSSS) method, where they transmit on a pair of fixed channels chosen when the radio and receiver are turned on. Any subsequent systems would avoid using these channels and continue searching for another unused pair of channels.

Systems such as frequency-hopping spread spectrum (FHSS) used by Futaba employ frequency hopping on the 2.4 GHz band instead of the various frequencies in the lower MHz ranges. The advantage is that radios are no longer using a fixed frequency during flight, mitigating the risk of interference on that fixed frequency.

With either method many radios can be transmitting at once without interfering with each other. The Futaba systems change frequency approximately every two milliseconds, so even if two transmitters are using the same channel they are not doing so for long. The pilot will not notice any abnormal behavior of the model in the 1/500th of a second that they are interfering. This gives one the advantage of turning on a transmitter without regard to channels currently in use by other pilots’ radios.

One downside to 2.4 GHz is that precautions must be taken during installation since certain materials such as carbon fiber can mask the signal. In some cases, satellite receivers with secondary antennas need to be used to maintain better line-of-sight with the transmitter radio. Another drawback is that a 2.4 GHz standard has yet to evolve so that receivers and transmitters can be mixed regardless of their respective manufacturer.

Controls[edit]

Learning to fly a collective pitch RC helicopter takes time and practice. Many modelers join a club so they can be instructed by experienced RC pilots, or follow on-line guides.[12]

RC Helicopters usually have at least four controls: roll — cyclic pitch, elevator (fore-aft cyclic pitch), rudder (yaw) and pitch/throttle (collective pitch/power).[3] For simple flight, the radio is usually configured such that pitch is around −1 degree at 0% throttle stick, and somewhere around 10 degrees at 100% throttle stick. It is also necessary to modulate the throttle in conjunction with the pitch so that the model maintains a constant rotor speed. This is beneficial for consistent and smooth flight performance.

If aerobatic ‘3D’ performance is desired, then automatic throttle, or idle up, mode of flight is used. In this mode, the collective pitch ranges from its negative limit at 0% throttle stick input, up to its positive limit at 100% throttle stick. The throttle, on the other hand, is modulated automatically to maintain a constant rotor speed and is usually at its lowest value when the throttle stick is centered and the pitch is 0. This mode allows the rotor to produce a thrust upwards (by using negative pitch) which, when the model is inverted, allows sustained inverted flight. Usually a more advanced computer radio is used for this kind of flying, which allows customization of the throttle-collective mix.

The cyclic and yaw controls are not by definition different in these two modes, though 3D pilots may configure their models to be much more responsive.

Construction[edit]

Radio controlled model of a Bell 222 helicopter with pilot.

Construction is typically of plastic, glass-reinforced plastic, aluminium or carbon fiber. Rotor blades are typically made of wood, fiberglass or carbon fiber. Models are typically purchased in kit form from one of about a dozen popular manufacturers and take 5 to 20 hours to completely assemble.

These model helicopters contain many moving parts analogous to those on full-size helicopters, from the swashplate to rotor and everything in between.

The construction of helicopters has to be more precise than for fixed-wing model aircraft, because helicopters are susceptible to even the smallest of vibrations, which can cause problems when the helicopter is in flight.

Additionally, the small size and low weight of R/C helicopters and their components means that control inputs, especially cyclic (pitch and roll) can have a very fast response, and cause a rotation rate much faster than the equivalent input might produce on a full-size aircraft. This quick response can make the model unnecessarily difficult to fly. For this reason, most model helicopters either have a flybar or electronic stabilizing equipment.

To reduce mechanical complexity and increase precision of the control of the swashplate some model helicopters use cyclic/collective pitch mixing.

Competition[edit]

Aerobatic helicopter flying has historically followed the Fédération Aéronautique Internationale rules, which for helicopters are labelled F3C. These include a predetermined routine of hovering and aerobatics.

An advanced form of RC helicopter flying is called 3D. During 3D flying, helicopters perform advanced aerobatics, sometimes in a freestyle form, or in a predetermined set of moves drawn up by the organisers of the competition. There are a number of 3D competitions around the world, two of the best-known being the 3D Masters in the UK and the eXtreme Flight Championship (XFC) in the United States.

In 2008, the Fédération Aéronautique Internationale introduced the class of F3N as a provisional class for international 3D competition and in 2010 at the CIAM Plenary meeting, F3N gained formal approval for competition effective 1 January 2011.

F3N rules are designed to provide a consistent standard of judging throughout the World and give countries the chance to field a Team at a World championship hosted every two years. F3N is conducted in a similar manner as 3D Masters and 3DX with 3 round types made up of Set Manoeuvres, Freestyle Flight and Flight to Music.

Commercial applications[edit]

While some companies make use of RC multicopters for low altitude aerial photography, filming, policing, and remote observation or inspection, RC helicopters are not commonly used for commercial purposes. One notable exception is crop spraying with large RC helicopters such as the Yamaha R-MAX.

US Federal Aviation Administration regulations from 2006 grounding all commercial RC model and unmanned aerial vehicle (UAV) flights have been upgraded to require formal FAA certification before being permitted to fly at any altitude in the United States.[13] All commercial owners must register with FAA, as well as pass a knowledge test. Non-commercial operators must register only if the models they fly weigh more than 0.55 pounds (250g).

Controlling methods[edit]

Radio control[edit]

Most RC helicopters make use of a handheld transmitter with an antenna that sends signals to the helicopter’s receiver, usually a radio frequency of 27 MHz, 49 MHz, or 2.4 GHz.[14] Infrared radios are also used by some models. Infrared radios have the disadvantage of potentially being interfered by sunlight or fluorescent lights,[15] making them more suited for indoor RC helicopters.

Radio controls generally have two sticks used to control the movement of the helicopter. On a 4-channel transmitter, there are four different modes in which the control sticks can be set:[16]

  • Mode 1 – the left stick controls pitch and yaw movements, while the right stick controls throttle and roll movements.
  • Mode 2 – the left stick controls throttle and yaw movements, while the right stick controls pitch and roll movements.
  • Mode 3 – the left stick controls pitch and roll movements, while the right stick controls throttle and yaw movements.
  • Mode 4 – the left stick controls throttle and roll movements, while the right stick controls pitch and yaw movements.

Transmitters may include trims for each axis to correct any undesired movement of the helicopter.

Some radio transmitters include a charging cable to charge the helicopter’s battery using the transmitter’s own batteries.

Phone and tablet control[edit]

Some RC Helicopters can be controlled from a smartphone or tablet. Controls are usually via a downloaded application from the helicopter’s manufacturer, and often resemble physical stick controls on a transmitter, or utilize the accelerometer built into the mobile device.

Infrared controlled helicopters can be controlled with an IR blaster connected to the 3.5 mm audio jack interface on a mobile device.[17]

Another communications method used is Wi-Fi. The helicopter’s built in computer creates its own wireless network, which the Wi-Fi enabled mobile device connects to and communicates with the helicopter.[18]

Safety[edit]

‘Model’ helicopters can be dangerous. Safety precautions, proper maintenance, and an understanding of the mechanics and flight characteristics of the models are necessary to prevent accidents.[19] Modelers who fly at sanctioned sites are required to follow safety rules designated by national model aircraft organizations. In the United States, the Academy of Model Aeronautics (AMA) publishes and updates safety rules for all model aircraft operations, including fixed and rotary wing models.[20] In 2014, several organizations with interest in unmanned aircraft systems in partnership with the Federal Aviation Administration launched a new educational campaign to promote safe and responsible flying and provide guidance for hobbyists and commercial users.[21]

Deaths[edit]

In July 2013, a 41-year-old Swiss man was found dead in Mauensee near his model helicopter. He had «severe head and arm injuries».[22]

A September 2013 incident in New York City highlighted the possible dangers of remote controlled model helicopters when a 19-year-old enthusiast, who was very experienced in flying remote controlled helicopters, died after one of his helicopters’ blades struck his head.[23]

Miniature helicopters[edit]

Miniature helicopters are remotely controlled helicopters with a weight ranging from just a few grams to one hundred grams. Most in production are toys aimed at hobbyists and enthusiasts. In addition, there are many companies making prototypes for military and security applications. Miniature helicopters are popular demonstrations for the latest technologies in miniaturization.[24]

Examples of these types of miniaturized models are the E-Flite Blade CX and CX2 and the Picoo Z, a popular consumer model. Along with the Proxflyer, a prototype and basis for many production models. One final example is a one-off prototype and technology demonstration item that was developed by Seiko Epson, and demonstrated at the International Robot Exhibition in Tokyo is the Seiko Epson Micro flying robot.

See also[edit]

  • IRCHA

References[edit]

  1. ^ «Electric Helicopters». Retrieved 28 October 2014.
  2. ^ «Operating R/C Radio Controls». Retrieved 28 October 2014.
  3. ^ a b «RC Helicopter Controls». Retrieved 28 October 2014.
  4. ^ «Understanding RC Heli Gyros». Retrieved 28 October 2014.
  5. ^ «Flybarless Controller». Retrieved 28 October 2014.
  6. ^ «Buyers Guide». Intermediate/Advanced Outdoor Models. RCMods. Archived from the original on 9 July 2013. Retrieved 29 May 2013.
  7. ^ Iszech, Pavel (20 January 2010). «RC Helicopters Archieven». DroneVinder (in Dutch). Retrieved 2 January 2017.
  8. ^ «ALMA Filmed with Hexacopter». ESO Announcement. Retrieved 6 September 2013.
  9. ^ «How-To: Quadrocopter based on Arduino — Make». 13 January 2010.
  10. ^ «FrontPage — UAVP-NG — The Open Source Next Generation Multicopter».
  11. ^ «Difference Between 3,4, and 7 Channel Controllers». Retrieved 23 January 2015.
  12. ^ «Are RC helicopters hard to fly?». Retrieved 28 October 2014.
  13. ^ «Warning: FAA Says US Airspace Is Closed To ALL Commercial». Photography For Real Estate. 2012-01-24. Retrieved 2013-12-05.
  14. ^ James, Michael. «Frequencies for RC Cars». LiveAbout. Retrieved 25 August 2022.
  15. ^ «How Remote Controls Work». HowStuffWorks. 10 November 2005. Retrieved 25 August 2022.
  16. ^ «RC Helicopter Transmitter Modes». www.rc-airplane-world.com. Retrieved 25 August 2022.
  17. ^ «Air Hogs — The Leader in Remote Control Vehicles». 15 January 2013. Archived from the original on 2013-01-15.
  18. ^ «50600 WiFli Helicopter User Manual INS-50600-FCC.ai Interactive Toy Concepts». FCC ID. Retrieved 25 August 2022.
  19. ^ C.Hatch (2013-10-13). «Safety Precautions With Remote Control Toys». WhizToy. Archived from the original on 2013-11-09. Retrieved 2013-12-07.
  20. ^ «Academy of Model Aeronautics National Model Airc raft Safety Code» (PDF). Academy of Model Aeronautics. Retrieved 27 October 2014.
  21. ^ «Know Before You Fly». 2014. Retrieved 23 December 2014.
  22. ^ Everett Balmores (2013-07-11). «Tragic news from Switzerland involving a model helicopter». RC Heli Resource. Retrieved 2013-12-05.
  23. ^ J. David Goodman (September 5, 2013). «Remote-Controlled Model Helicopter Fatally Strikes Its Operator». New York Times. Retrieved 2013-12-05.
  24. ^ «Epson Corporate: Newsroom». Epson.co.jp. Retrieved 2013-12-05.

Electric Trex 250 micro heli flying inverted

Electric-powered Venom Air Corps Ocean Rescue

Electric-powered E-flite Blade 400 3D

Electric-powered Syma S107

This Heli-Max Axe Micro CX model helicopter is an example of a micro-sized coaxial model. Note the size comparison with the cellular telephone at right.

A radio-controlled helicopter (also RC helicopter) is model aircraft which is distinct from a RC airplane because of the differences in construction, aerodynamics, and flight training. Several basic designs of RC helicopters exist, of which some (such as those with collective pitch control) are more maneuverable than others. The more maneuverable designs are often harder to fly, but benefit from greater aerobatic capabilities.[1]

Flight controls allow pilots to control the collective (or throttle, on fixed pitch helicopters), the cyclic controls (pitch and roll), and the tail rotor (yaw).[2] Controlling these in unison enables the helicopter to perform the same maneuvers as full-sized helicopters, such as hovering and backwards flight, and many other maneuvers that full-sized helicopters cannot, such as inverted flight (where collective pitch control provides negative blade pitch to hold heli up inverted, and pitch/yaw controls must be reversed by pilot).[3]

The various helicopter controls are effected by means of small servo motors, commonly known as servos. A solid-state gyroscope sensor is typically used on the tail rotor (yaw) control to counter wind- and torque-reaction-induced tail movement.[4] Most newer helicopters have gyro-stabilization on the other 2 axis of rotation (pitch and roll) as well. Such 3-axis gyro is typically called a flybarless controller, so-called because it eliminates the need for a mechanical flybar.[5]

The engines typically used to be methanol-powered two-stroke motors, but electric brushless motors combined with a high-performance lithium polymer battery (LiPo) are now more common and provide improved efficiency, performance, and lifespan compared to brushed motors, while decreasing prices bring them within reach of hobbyists. Gasoline and jet turbine engines are also used.[6]

Just like full sized helicopters, model helicopter rotors turn at high speeds and can cause severe injuries. Several deaths have occurred as recently as 2013.

Types of R/C helicopters[edit]

Common power sources of remote control helicopters are glow fuel (also called nitro fuel, nitromethane-methanol), electric batteries, gasoline (petrol) and turbine engines. For the first 40 years, glow fuel helicopters were the most common type produced. However, in the last 10 years, electric powered helicopters have matured to a point where power and flight times are better, but typically not as long as glow fuel helicopters.

There have been two main types of systems to control the main rotors, mechanical mixing and electronic cyclic/collective pitch mixing (eCCPM). Most earlier helicopters used mechanical mixing. Today, nearly all R/C helicopter use eCCPM.[7]

Practical electric helicopters are a recent development but have rapidly developed and become more common, overtaking glow fuel helicopters in common use. Turbine helicopters are also increasing in popularity, although the high cost puts them out of reach of most people.

Internal Combustion (Nitro, Gas)[edit]

The first RC helicopters have been powered by combustion engines (Glow fuel, or nitro, as well as gas, or gasoline as the fuel source). Original helicopter «classes» were based on the engine size. For example, a helicopter with a 0.30 cu in (4.9 cm3) engine was a 30 class and a helicopter with a 0.90 cu in (14.7 cm3) engine was referred to as a 90 class helicopter. The bigger and more powerful the engine, the larger the main rotor blade that it can turn and hence the bigger the aircraft overall. Typical flight time for nitro helicopters is 7–15 minutes depending on the engine size and tuning.

Electric[edit]

The 252 km/h fast electric helicopter TDR

Two small electric helicopters emerged in the mid-1990s. These were the Kalt Whisper and the Kyosho EP Concept, flying on 7–8 × 1.2 Ah NiCad batteries with brushed motors. However, the 540-sized brushed-motors were on the limit of current draw, often 20–25 amps on the more powerful motors, hence brush and commutator problems were common.

Recent advancements in battery technology are making electric flying more feasible in terms of flying time. Lithium polymer (LiPo) batteries are able to provide the high current required for high performance aerobatics while still remaining very light. Typical flight times are 4–12 minutes depending on the flying style and battery capacity.

In the past electric helicopters were used mainly indoors due to the small size and lack of fumes. Larger electric helicopters suitable for outdoor flight and advanced aerobatics have become a reality over the last few years and have become very popular. Their quietness has made them very popular for flying sites close to residential areas and in places such as Germany where there are strict noise restrictions. Nitro helicopters have also been converted to electric power by commercial and homemade kits.

The smallest remote-controlled production model helicopter made (Guinness World Records 2014) is the Silverlit Nano Falcon XS sold at many toy stores (although this is infrared controlled, not radio), electronics stores and internet stores, costing about $30 (£28). The next smallest is the Nano Falcon, which previously held the record for the smallest rc helicopter.

Several models are in contention for the title of the smallest non-production remote-controlled helicopter, including the Pixelito family of micro helicopters, the Proxflyer family, and the Micro flying robot.

Coaxial[edit]

A Lama V3 model helicopter, with a simplified coaxial rotor system.

A recent innovation is that of coaxial electric helicopters. The system’s simple direction control and freedom from torque induced yaw have, in recent years, made it a good candidate on small models for beginner and/or indoor use. Models of this type, as in the case of a full-scale helicopter, eliminate rotational torque and can have extremely quick control response, both of which are very pronounced in a CCPM model. Most cheaper models do not have a swashplate, but instead use a third rotor on the tail to provide pitch control. These helicopters have no roll control and have limited mobility.

While a coaxial model is very stable and can be flown indoors even in tight quarters, such a helicopter has limited forward speed, especially outdoors. Most models are fixed-pitch, i.e. the collective pitch of the blades cannot be controlled, plus the cyclic control is only applied to the lower rotor. Compensating for even the slightest breeze causes the model to climb rather than to fly forward even with full application of cyclic. More advanced coaxial constructions with two swash plates and/or pitch control (common for full-scale coaxial helicopters like Kamovs) have been realized as models in individual projects but have not seen the mass market as of 2014.

Multirotor model helicopters[edit]

More recently, multirotor designs have become popular in both the RC hobby and unmanned aerial vehicle (UAV) research. These vehicles use an electronic control system and electronic sensors to stabilize the aircraft. Multirotors are generally more affordable, easier to construct, and simpler to operate than RC helicopters. This made multirotor aircraft an appealing platform for amateur model aircraft projects and aerial photography.[9][10]

Size classes[edit]

Nitro RC helicopters are categorised under the following classes:

  • 30 size : Engine 0.3 cubic inch, Main Blades 550-600mm
  • 50 size : Engine 0.5 cubic inch, Main Blades 600-620mm
  • 60 size : Engine 0.6 cubic inch
  • 90 size : Engine 0.9 cubic inch, Main Blades 690-710mm

Modern RC helicopters are generally classed by the length of the main blades (with few exceptions). Common classes are:

  • Micro (under 200mm main blades)
  • Mini (240-420mm blades) — classically called 300–450.
  • 500 (425-500mm)
  • 600 (600mm)
  • 700 (standard competition size)
  • 800

Radio gear[edit]

Transmitter[edit]

RC helicopters generally require between 3 and 7 channels for control (although micro helicopters that utilize a 2-channel infrared control system also exist). Small fixed-pitch helicopters use a 4-channel radio (throttle, elevator, aileron, rudder); while collective-pitch models need a minimum of 5 channels (throttle, collective pitch, elevator, aileron, and rudder). 6th channel is often used for gyro gain. 7th channel commonly used for engine governor control for fuel powered models. Because of the normal interaction of the various control mechanisms, advanced radios include adjustable mixing functions, such as throttle/collective and throttle/rudder.[11] Radio prices vary from $50–$3,000 USD.

Early radio controls systems used amplitude modulation (AM) to transmit their signals. In the late ’70s, frequency modulation (FM) became more commonplace.

Spread spectrum[edit]

Spektrum DX6i 6-channel spread spectrum computerized aircraft radio which may be used for both helicopters and fixed-wing models

Starting with the Spektrum DX6 park flyer transmitter system in 2006, RC flying began the departure from various lower frequencies which were subject to interference and were less reliable than the new spread spectrum protocols. Systems such as Spektrum and JR use the DSM2 and later, DSMX direct-sequence spread spectrum (DSSS) method, where they transmit on a pair of fixed channels chosen when the radio and receiver are turned on. Any subsequent systems would avoid using these channels and continue searching for another unused pair of channels.

Systems such as frequency-hopping spread spectrum (FHSS) used by Futaba employ frequency hopping on the 2.4 GHz band instead of the various frequencies in the lower MHz ranges. The advantage is that radios are no longer using a fixed frequency during flight, mitigating the risk of interference on that fixed frequency.

With either method many radios can be transmitting at once without interfering with each other. The Futaba systems change frequency approximately every two milliseconds, so even if two transmitters are using the same channel they are not doing so for long. The pilot will not notice any abnormal behavior of the model in the 1/500th of a second that they are interfering. This gives one the advantage of turning on a transmitter without regard to channels currently in use by other pilots’ radios.

One downside to 2.4 GHz is that precautions must be taken during installation since certain materials such as carbon fiber can mask the signal. In some cases, satellite receivers with secondary antennas need to be used to maintain better line-of-sight with the transmitter radio. Another drawback is that a 2.4 GHz standard has yet to evolve so that receivers and transmitters can be mixed regardless of their respective manufacturer.

Controls[edit]

Learning to fly a collective pitch RC helicopter takes time and practice. Many modelers join a club so they can be instructed by experienced RC pilots, or follow on-line guides.[12]

RC Helicopters usually have at least four controls: roll — cyclic pitch, elevator (fore-aft cyclic pitch), rudder (yaw) and pitch/throttle (collective pitch/power).[3] For simple flight, the radio is usually configured such that pitch is around −1 degree at 0% throttle stick, and somewhere around 10 degrees at 100% throttle stick. It is also necessary to modulate the throttle in conjunction with the pitch so that the model maintains a constant rotor speed. This is beneficial for consistent and smooth flight performance.

If aerobatic ‘3D’ performance is desired, then automatic throttle, or idle up, mode of flight is used. In this mode, the collective pitch ranges from its negative limit at 0% throttle stick input, up to its positive limit at 100% throttle stick. The throttle, on the other hand, is modulated automatically to maintain a constant rotor speed and is usually at its lowest value when the throttle stick is centered and the pitch is 0. This mode allows the rotor to produce a thrust upwards (by using negative pitch) which, when the model is inverted, allows sustained inverted flight. Usually a more advanced computer radio is used for this kind of flying, which allows customization of the throttle-collective mix.

The cyclic and yaw controls are not by definition different in these two modes, though 3D pilots may configure their models to be much more responsive.

Construction[edit]

Radio controlled model of a Bell 222 helicopter with pilot.

Construction is typically of plastic, glass-reinforced plastic, aluminium or carbon fiber. Rotor blades are typically made of wood, fiberglass or carbon fiber. Models are typically purchased in kit form from one of about a dozen popular manufacturers and take 5 to 20 hours to completely assemble.

These model helicopters contain many moving parts analogous to those on full-size helicopters, from the swashplate to rotor and everything in between.

The construction of helicopters has to be more precise than for fixed-wing model aircraft, because helicopters are susceptible to even the smallest of vibrations, which can cause problems when the helicopter is in flight.

Additionally, the small size and low weight of R/C helicopters and their components means that control inputs, especially cyclic (pitch and roll) can have a very fast response, and cause a rotation rate much faster than the equivalent input might produce on a full-size aircraft. This quick response can make the model unnecessarily difficult to fly. For this reason, most model helicopters either have a flybar or electronic stabilizing equipment.

To reduce mechanical complexity and increase precision of the control of the swashplate some model helicopters use cyclic/collective pitch mixing.

Competition[edit]

Aerobatic helicopter flying has historically followed the Fédération Aéronautique Internationale rules, which for helicopters are labelled F3C. These include a predetermined routine of hovering and aerobatics.

An advanced form of RC helicopter flying is called 3D. During 3D flying, helicopters perform advanced aerobatics, sometimes in a freestyle form, or in a predetermined set of moves drawn up by the organisers of the competition. There are a number of 3D competitions around the world, two of the best-known being the 3D Masters in the UK and the eXtreme Flight Championship (XFC) in the United States.

In 2008, the Fédération Aéronautique Internationale introduced the class of F3N as a provisional class for international 3D competition and in 2010 at the CIAM Plenary meeting, F3N gained formal approval for competition effective 1 January 2011.

F3N rules are designed to provide a consistent standard of judging throughout the World and give countries the chance to field a Team at a World championship hosted every two years. F3N is conducted in a similar manner as 3D Masters and 3DX with 3 round types made up of Set Manoeuvres, Freestyle Flight and Flight to Music.

Commercial applications[edit]

While some companies make use of RC multicopters for low altitude aerial photography, filming, policing, and remote observation or inspection, RC helicopters are not commonly used for commercial purposes. One notable exception is crop spraying with large RC helicopters such as the Yamaha R-MAX.

US Federal Aviation Administration regulations from 2006 grounding all commercial RC model and unmanned aerial vehicle (UAV) flights have been upgraded to require formal FAA certification before being permitted to fly at any altitude in the United States.[13] All commercial owners must register with FAA, as well as pass a knowledge test. Non-commercial operators must register only if the models they fly weigh more than 0.55 pounds (250g).

Controlling methods[edit]

Radio control[edit]

Most RC helicopters make use of a handheld transmitter with an antenna that sends signals to the helicopter’s receiver, usually a radio frequency of 27 MHz, 49 MHz, or 2.4 GHz.[14] Infrared radios are also used by some models. Infrared radios have the disadvantage of potentially being interfered by sunlight or fluorescent lights,[15] making them more suited for indoor RC helicopters.

Radio controls generally have two sticks used to control the movement of the helicopter. On a 4-channel transmitter, there are four different modes in which the control sticks can be set:[16]

  • Mode 1 – the left stick controls pitch and yaw movements, while the right stick controls throttle and roll movements.
  • Mode 2 – the left stick controls throttle and yaw movements, while the right stick controls pitch and roll movements.
  • Mode 3 – the left stick controls pitch and roll movements, while the right stick controls throttle and yaw movements.
  • Mode 4 – the left stick controls throttle and roll movements, while the right stick controls pitch and yaw movements.

Transmitters may include trims for each axis to correct any undesired movement of the helicopter.

Some radio transmitters include a charging cable to charge the helicopter’s battery using the transmitter’s own batteries.

Phone and tablet control[edit]

Some RC Helicopters can be controlled from a smartphone or tablet. Controls are usually via a downloaded application from the helicopter’s manufacturer, and often resemble physical stick controls on a transmitter, or utilize the accelerometer built into the mobile device.

Infrared controlled helicopters can be controlled with an IR blaster connected to the 3.5 mm audio jack interface on a mobile device.[17]

Another communications method used is Wi-Fi. The helicopter’s built in computer creates its own wireless network, which the Wi-Fi enabled mobile device connects to and communicates with the helicopter.[18]

Safety[edit]

‘Model’ helicopters can be dangerous. Safety precautions, proper maintenance, and an understanding of the mechanics and flight characteristics of the models are necessary to prevent accidents.[19] Modelers who fly at sanctioned sites are required to follow safety rules designated by national model aircraft organizations. In the United States, the Academy of Model Aeronautics (AMA) publishes and updates safety rules for all model aircraft operations, including fixed and rotary wing models.[20] In 2014, several organizations with interest in unmanned aircraft systems in partnership with the Federal Aviation Administration launched a new educational campaign to promote safe and responsible flying and provide guidance for hobbyists and commercial users.[21]

Deaths[edit]

In July 2013, a 41-year-old Swiss man was found dead in Mauensee near his model helicopter. He had «severe head and arm injuries».[22]

A September 2013 incident in New York City highlighted the possible dangers of remote controlled model helicopters when a 19-year-old enthusiast, who was very experienced in flying remote controlled helicopters, died after one of his helicopters’ blades struck his head.[23]

Miniature helicopters[edit]

Miniature helicopters are remotely controlled helicopters with a weight ranging from just a few grams to one hundred grams. Most in production are toys aimed at hobbyists and enthusiasts. In addition, there are many companies making prototypes for military and security applications. Miniature helicopters are popular demonstrations for the latest technologies in miniaturization.[24]

Examples of these types of miniaturized models are the E-Flite Blade CX and CX2 and the Picoo Z, a popular consumer model. Along with the Proxflyer, a prototype and basis for many production models. One final example is a one-off prototype and technology demonstration item that was developed by Seiko Epson, and demonstrated at the International Robot Exhibition in Tokyo is the Seiko Epson Micro flying robot.

See also[edit]

  • IRCHA

References[edit]

  1. ^ «Electric Helicopters». Retrieved 28 October 2014.
  2. ^ «Operating R/C Radio Controls». Retrieved 28 October 2014.
  3. ^ a b «RC Helicopter Controls». Retrieved 28 October 2014.
  4. ^ «Understanding RC Heli Gyros». Retrieved 28 October 2014.
  5. ^ «Flybarless Controller». Retrieved 28 October 2014.
  6. ^ «Buyers Guide». Intermediate/Advanced Outdoor Models. RCMods. Archived from the original on 9 July 2013. Retrieved 29 May 2013.
  7. ^ Iszech, Pavel (20 January 2010). «RC Helicopters Archieven». DroneVinder (in Dutch). Retrieved 2 January 2017.
  8. ^ «ALMA Filmed with Hexacopter». ESO Announcement. Retrieved 6 September 2013.
  9. ^ «How-To: Quadrocopter based on Arduino — Make». 13 January 2010.
  10. ^ «FrontPage — UAVP-NG — The Open Source Next Generation Multicopter».
  11. ^ «Difference Between 3,4, and 7 Channel Controllers». Retrieved 23 January 2015.
  12. ^ «Are RC helicopters hard to fly?». Retrieved 28 October 2014.
  13. ^ «Warning: FAA Says US Airspace Is Closed To ALL Commercial». Photography For Real Estate. 2012-01-24. Retrieved 2013-12-05.
  14. ^ James, Michael. «Frequencies for RC Cars». LiveAbout. Retrieved 25 August 2022.
  15. ^ «How Remote Controls Work». HowStuffWorks. 10 November 2005. Retrieved 25 August 2022.
  16. ^ «RC Helicopter Transmitter Modes». www.rc-airplane-world.com. Retrieved 25 August 2022.
  17. ^ «Air Hogs — The Leader in Remote Control Vehicles». 15 January 2013. Archived from the original on 2013-01-15.
  18. ^ «50600 WiFli Helicopter User Manual INS-50600-FCC.ai Interactive Toy Concepts». FCC ID. Retrieved 25 August 2022.
  19. ^ C.Hatch (2013-10-13). «Safety Precautions With Remote Control Toys». WhizToy. Archived from the original on 2013-11-09. Retrieved 2013-12-07.
  20. ^ «Academy of Model Aeronautics National Model Airc raft Safety Code» (PDF). Academy of Model Aeronautics. Retrieved 27 October 2014.
  21. ^ «Know Before You Fly». 2014. Retrieved 23 December 2014.
  22. ^ Everett Balmores (2013-07-11). «Tragic news from Switzerland involving a model helicopter». RC Heli Resource. Retrieved 2013-12-05.
  23. ^ J. David Goodman (September 5, 2013). «Remote-Controlled Model Helicopter Fatally Strikes Its Operator». New York Times. Retrieved 2013-12-05.
  24. ^ «Epson Corporate: Newsroom». Epson.co.jp. Retrieved 2013-12-05.


На основании Вашего запроса эти примеры могут содержать грубую лексику.


На основании Вашего запроса эти примеры могут содержать разговорную лексику.

Перевод «вертолет на радиоуправлении» на английский


Лучшим подарком для малыша станет игрушечный вертолет на радиоуправлении.


Как сделать вертолет на радиоуправлении своими руками


Сегодня Михаил принес в офис вертолет на радиоуправлении, чем чуть не сорвал занятия по английскому.



Today Mikhail brought small RC helicopter, and was about to break our English courses.

Другие результаты


Моя жена ходила по магазинам, а мы с Лехой, купив пива, наслаждались полетами свежеприобретенного вертолета на радиоуправлении.


Что нужно учитывать, прежде, чем купить вертолеты на радиоуправлении


Компания Udirc Toys, основанная в 2010 году, вышла на рынок, предлагая вертолеты и транспортные средства на радиоуправлении (RC).



Established in 2010, Udirc Toys came into Radio Control market by offering RC helicopters and vehicles.


Это настоящий вертолет с радиоуправлением, который удивит даже детей разбирающихся в технике.



It offers a true radio control helicopter performance that will surprise even those techno-crazy kids.


Вертолет с радиоуправлением — Радиоуправляемый вертолёт (RC вертолёт) это масштабная модель вертолёта, которая управляется с помощью радиосвязи.


Новинка этого Рождества: машинка на радиоуправлении



Man: All new this Christmas — remote control cars


Гонконгская компания OceanAlpha представила спасательный буй на радиоуправлении Dolphin 1.



Hong Kong company OceanAlpha presented Dolphin 1 — rescue buoy on radio control.


Выбор есть: корабли и самолёты на радиоуправлении до 1500 рублей



There are: the ships and aircraft on the radio to 1,500 rubles


Нужно отметить успех американского конструктора Д. Рэйда, который изготовил работающую модель на радиоуправлении в 1964 году.



It should be noted the success of the American designer D. Reid, who made a working model of radio control in 1964 year.


Air Decor имеет встроенное освещение RGBW на радиоуправлении, полностью совместимое с остальным ассортиментом нашей техники.



Air Décor has built -in RGBW radio controlled lighting fully compatible with other range of our devices.


Кто же мог предположить, что игрушка на радиоуправлении может нагнать столько страха.



Who could have imagined that one remote-controlled toy was capable of generating so much fear.


НОа носит в рюкзаке машинку на радиоуправлении.


Наверно мечтой каждого ребёнка является модель на радиоуправлении.


Как только первые квадрики появились на прилавках магазинов беспилотной техники на радиоуправлении, их цена едва ли могла привлечь обывателя.



As soon as the first drones appeared in the store grounds and filled departments of the unmanned devices on the radio control, their price could hardly attract the buyers.


Электродистанционное наведение: Эта система в целом похожа на радиоуправление, но менее восприимчива к электронным средствам противодействия.



Wire Guidance: This system is broadly similar to radio command, but is less susceptible to electronic counter measures.


Когда-то это были электрические машинки на радиоуправлении и батарейках, теперь это самобалансирующиеся скутеры, электросамокаты и сегвеи.



Once it was electric cars on radio and batteries, now it is self-balancing scooters, electric scooters and Segways.


Машинка на радиоуправлении или летающий самолёт — это классный подарок.



Building model aircraft or flying radio control aircraft is a popular hobby.

Ничего не найдено для этого значения.

Результатов: 647. Точных совпадений: 3. Затраченное время: 145 мс

Documents

Корпоративные решения

Спряжение

Синонимы

Корректор

Справка и о нас

Индекс слова: 1-300, 301-600, 601-900

Индекс выражения: 1-400, 401-800, 801-1200

Индекс фразы: 1-400, 401-800, 801-1200

Те родители, у кого растет сын, задумываются о покупке вертолета на пульте управления. Ведь эта весьма интересная и развивающая игрушка не только для детей, но и для родителей. Сегодня в различных магазинах можно встретить широкий выбор вертолетов, которые имеют ряд отличий. Как же выбрать игрушечный вертолет на пульте управления? Давайте попробуем разобраться в этом вопросе подробнее, а еще нужно научиться управлять такой игрушкой — об этом тоже расскажем далее.

Что представляет собой радиоуправляемый вертолет

Радиоуправляемый вертолет представляет собой масштабную модель вертолета, управляемую с помощью инфракрасной или радиосвязи. Управление подобными моделями реализуется в радиусе 100 метров — в пределах видимости, это необходимо для возможности контроля над положением и направлением движения модели.

детский летающий вертолет на пульте управления

Для детей эти игрушки представлены в виде красочных, ярких и оригинальных моделей. Причем каждый вертолет на пульте управления является одним из аналогов, летающих по всему миру. В специализированных магазинах можно увидеть конструкции абсолютно разных размеров, имеющих две или четыре лопасти на основном роторе.

Технические параметры

Летающий вертолет классифицируют по таким техническим параметрам, как:

  • тип двигателя;

  • метод управления;

  • вид винтов;

  • размер вертолета;

  • количество каналов управления.

Характеристики вертолетов на пульте управления

Такие изделия имеют определенные виды:

  • комнатные механизмы;

  • уличные механизмы.

Комнатные механизмы отлично подойдут для новичков и детей меньшего возраста. Потому как они имеют небольшие габариты и простое управление. При столкновении с предметами мебели и стенами не наносят никакого вреда. Такие игрушки-вертолеты на пульте управления можно запускать на улице в случае безветренной погоды. Для улицы лучше всего выбрать модели, имеющие большие размеры и вес, нежели для комнат, потому как при ветреной погоде маленький аппарат попросту может сдуть ветром.

вертолет на радиопульте

Маневренность такой игрушки полностью зависит от количества каналов управления:

  1. Три канала — вперед / назад, спуск / подъем, разворот против / по часовой стрелки.

  2. Четыре канала — дополнительная функция вправо / влево.

  3. Пять каналов — можно управлять лопастным шагом, предназначены для крупногабаритных конструкций.

  4. Шесть каналов — регулирование чувствительности гироскопа.

Кроме того, выделяются каналы связи:

  1. Инфракрасное — ограничение в управление малым радиусом действия.

  2. Радиоинтерфейс — большой радиус действия.

  3. Управление при помощи гаджетов (wi-fi) — убирает возможность возникновения помех.

Дополнительные функции

Множество моделей, представленных в специализированных магазинах, имеют дополнительные опции. К примеру, модель Silverlit обладает встроенной камерой, которую чаще всего используют для создания уникальных снимков, нежели развлечения.

летающий вертолет на пульте управления

Детские вертолеты на пульте управления могут иметь пластиковые ракеты или резервуары с водой для возможности коллективного сражения. Модели, которые имеют более сложные конструкции, могут комплектоваться виртуальными симуляторами для лучшего запуска вертолета.

Как игрушечный летающий вертолет влияет на развитие ребенка

Такая игрушка обладает рядом преимуществ, которые положительно влияют на общее развитие ребенка. Так, например, при управлении вертолетом ребенок тренирует мышечные навыки, свою реакцию, скорость мышления, координацию движений. Кроме того, модели летающих вертолетов на пульте управления помогают мыслить логически, продумывать свои действия, фантазировать. Сам пульт управления позволяет развивать мелкую моторику. Подобные игрушки тренируют зрение, предупреждая близорукость, контролируют направленность и остроту взгляда.

На что обратить внимание при выборе летающего вертолета

В магазинах можно встретить огромное количество моделей вертолетов. Как же определить, какой из них будет наиболее подходящим для ребенка? Стоит обратить внимание на следующие критерии:

  1. Вес конструкции. Чем больше, тем проще управлять аппаратом на улице. Механизм с меньшим весом лучше всего использовать в помещении.

  2. Материал корпуса. В зависимости от его качества определяется долговечность устройства.

  3. Мощность двигателя, От которой зависит скорость движения аппарата.

  4. Количество каналов управления. Показывает функциональность агрегата.

  5. Радиус радиоуправления механизмом. Показывает возможности дальности и высоты полета.

  6. Емкость аккумулятора. Чем больше, тем продолжительнее может быть полет аппарата.

вертолет на пульте управления для ребенка

Дизайн конструкции играет важную роль, тем более для ребенка. При покупке данного изделия лучше не экономить на нем, чтобы не разочароваться в быстром выходе из строя аппарата.

Как управлять вертолетом на пульте управления

Для ребенка лучше всего приобрести такую модель, в которой пульт управления снабжен соосной схемой винтов. В таком случае на пульте вы увидите два стика, один из которых отвечает за движения вперед / назад, второй — за скорость, третий — за корректировку.

Чтобы управление вертолетом на пульте управление стало проще, необходимо освоить несколько тренировочных упражнений. Первое упражнение заключается в реализации взлета и посадки, используя только лишь один рычаг. При взлете необходимо отыскать подходящую скорость вращения винтов, которая позволит модели подняться на определенную высоту. При посадке важно постараться максимально снизить скорость, чтобы осуществить плавное приземление. Важно, что при тренировках в помещении, лучше выбрать такую комнату, в которой будет минимальное количество мебели, максимальное свободное пространство для осуществления маневров.

детский летающий вертолет

Следующее не менее важное упражнение — научиться удерживать вертолет на одной высоте. Для этого важно сохранять скорость вращения винтов. К более сложным маневрам относят повороты и движение вперед-назад. Для освоения этих навыков лучше всего выбрать помещение побольше. Нужным рычагом поднимите вертолет на метровую высоту, после, используя правый стик, добейтесь полета по прямой траектории. Освоив этот маневр, опять поднимите вертолет на подобную высоту, после направьте его вперед по прямой, потому разверните его другим рычагом на 180 градусов. Здесь представлены наиболее важные маневры для обучения управления вертолетом. Но существует множество других (более сложных) трюков, которые ребенок сможет освоить со временем.

оригинальный вертолет на пульте управления

Вертолет на пульте управления — это отличный подарок ребенку любого возраста. В магазинах можно найти различные модели (подходящие под разные возрастные категории). С такой игрушкой ребенок будет рад заниматься продолжительное время, развивая в себе очень важные качества и способности. Осуществляйте мечты своих детей, помогайте им развиваться.

Разнообразие игрушек сегодня просто поражает воображение: здесь тебе и плюшевые мишки с зайцами, и интерактивные динозавры, и гигантские пупсы, которых можно кормить и менять им памперсы. Однако особого внимания заслуживает вертолет на пульте управления. Что это за игрушка? Чем она примечательна? И как ей пользоваться?

вертолет на пульте управления

Что особенного в вертолете с пультом управления?

Вертолет на пульте управления – это универсальная игрушка, работающая как от батареек, так и от мобильного зарядного устройства (от сети). О таком агрегате часто мечтают не только дети, но и взрослые. Именно поэтому игрушка вертолет на пульте управления не имеет возрастных ограничений и подходит для всех категорий граждан.

Внешне вертолеты представляют собой уменьшенную версию настоящего летательного аппарата с тем же принципом работы. Некоторые из них являются маленькими прототипами реальных вертолетов. Например, модель Turbo Maxx – это уменьшенная копия настоящего военно-транспортного летательного аппарата ВВС Франции.

Материал, из которого сделана игрушка, цвет, дизайн, размер и время полета зависят напрямую от компании-изготовителя. К примеру, управлять мини-вертолетом Syma I-Copter китайского производства можно при помощи мобильного телефона на базе Android или IPhone.

Чаще всего вертолет на пульте управления (инструкция одной из моделей будет представлена ниже) снабжен запасными деталями и батарейками.

игрушка вертолет на пульте управления

Какими преимуществами обладает управляемый вертолет?

Любой вертолет на пульте управления имеет свои положительные моменты. В основном главным преимуществом этой игрушки является, как мы и говорили ранее, схожесть с реальными летательными агрегатами. Одни виды вертолетов обладают уникальным зарядным устройством с тремя и более разъемами, благодаря чему способны заряжать сразу четыре аккумуляторные батареи. Другие – оснащены зарядным устройством автомобильного прикуривателя, что дает преимущество в случае выезда на природу.

В стартовый набор третьих входит программный DVD диск, обладающий детальной инструкцией и ПО. Четвертые изготовлены из ударопрочного материала, что резко сокращает количество плановых и неплановых «аварий» и продлевает срок эксплуатации игрушки.

вертолет на пульте управления инструкция

Где можно использовать вертолет на радиоуправлении?

Игрушка вертолет на пульте управления, как показывает практика, может быть использована как в домашних условиях, так и вне помещения. В частности, многие модели можно использовать непосредственно на улице. Так, для игр в домашних условиях наиболее приемлемы такие модели, как Nine Eagles Solo Pro 210 и E-Sky 3D Nano. Для дома же больше подойдут модели Nine Eagles Solo Pro и WL Toys V911.

В каком возрасте можно приобретать вертолет на радиоуправлении?

Детские вертолеты на пульте управления рекомендуется покупать малышам, начиная с трех лет. В таком возрасте использование этого игрушечного летательного аппарата лучше осуществлять под строгим контролем родителей. От 5 и до 10 лет дети уже могут самостоятельно управлять моделью и не нуждаются в наблюдении взрослых. Ну и, конечно, использовать вертолет можно с целью приобретения навыков пилотирования.

детские вертолеты на пульте управления

Вертолет на пульте управления: инструкция

У каждой игрушки есть своя инструкция по эксплуатации, в которой описывается методика сборки отдельных запчастей (если изделие представлено изначально в разобранном виде), правила по технике безопасности, условия по использованию и многое другое. При этом часто условия эксплуатации содержат предостережения в стиле: «Несоблюдение инструкции может привести к повреждениям игрушки, а также возникновению травм у людей и домашних питомцев».

В большинстве инструкций присутствуют следующие пункты:

  • комплектация;
  • общее положение;
  • ограничения и рекомендации;
  • подготовка к запуску;
  • советы по выбору места запуска;
  • советы по настройке вертолета;
  • рекомендации по управлению вертолетом (запуск, посадка, повороты);
  • технические характеристики;
  • использование зарядного устройства и батареи;
  • общие советы по управлению моделью;
  • меры предосторожности из цикла «Внимание!» и «Осторожно!».

 игрушечные вертолеты на пульте управления

Что входит в комплектацию вертолетов на управлении?

Детские вертолеты на пульте управления обладают своими особенностями, техническими характеристиками и комплектацией. Чаще всего в стартовый набор игрушечных интерактивных вертолетов входят:

  • готовые модели игрушки;
  • пульты управления (передатчики сигналов);
  • аккумуляторные батареи;
  • зарядные устройства, работающие от сети или от прикуривателя в автомобиле;
  • кабели с USB разъемами либо кабели для зарядки пультов управления (относится к моделям небольших размеров);
  • наборы запасных деталей, например, лопастей к вертолету (присутствуют не во всех моделях);
  • упаковка для транспортировки и руководство по эксплуатации.

Общее положение по использованию, ограничения и рекомендации

Игрушечные вертолеты на пульте управления, как мы уже и говорили, содержат в инструкции общие положения. Как правило, в таком разделе дается описание модели, говорится о ее особенностях. В ограничении и рекомендациях есть следующая информация:

  • возраст человека, на которого рассчитана игрушка (например, подходит для детей старше 12 лет);
  • запрещенные места использования изделия (к примеру, не допускается эксплуатировать игрушку в местах большого скопления людей);
  • минимальное безопасное расстояние до вертолета (например, не более 2-2,5 м.);
  • правила эксплуатации в случае неисправности игрушки.

Подготовка к запуску интерактивного вертолета

В этом разделе идет речь о правилах настройки и мерах профилактики перед самым запуском изделия. Так, вертолет на пульте управления рекомендуется сначала внимательно осмотреть и убедиться в том, что его аккумулятор заряжен. Не стоит запускать изделие в случае частичной разрядки устройства. Также в инструкции советуют удостовериться в исправности и работоспособности системы управления вертолетом. Не должно быть радиопомех.

летающий вертолет на пульте управления

Советы по выбору места запуска игрушки

Этот раздел рассказывает о том, где и как можно запускать летающий вертолет на пульте управления. Например, можете делать это на улице или в помещении. Если планируется использовать устройство исключительно в помещении, необходимо следить за тем, чтобы у ребенка не было деталей одежды с бахромой или шнурками. А волосы должны быть собраны, так как есть риск запутаться ими в работающих лопастях вертолета. Также рекомендуется перед запуском аппарата осуществить его предварительный полет на тренировочной площадке. При этом лучше не поднимать изделие выше 1,5-2 метров.

Рекомендации по настройкам вертолета

Перед запуском все вертолеты на пульте управления нужно предварительно подготовить. В большинстве случаев модели уже имею правильно настроенный радиоканал (А, В или С). Если же после покупки изделия обнаруживается отсутствие настроек пульта управления и радиочастоты, необходимо выполнить следующие действия:

  • выключить пульт и вертолет;
  • включить игрушку (пульт при этом должен быть отключен);
  • поместить устройство на горизонтальную плоскость;
  • выбрать подходящий радиочастотный сигнал (установить для этого переключатель пульта в необходимое положение);
  • включить пульт управления;
  • перевести джойстик пульта в крайнее верхнее положение, а после – в крайнее нижнее.

Для проверки настроек пульта стоит обратить внимание на индикатор, который не должен мигать. Если он будет гореть ровно, то пульт настроен и готов к эксплуатации.

Советы по настройке вертолета

Во время подготовки к запуску вертолет на пульте управления, а точнее его аккумулятор, стоит подзарядить. Далее, нужно установить аккумулятор, подключить передающую радиоантенну к пульту (закрутить ее нужно по часовой стрелке). Затем нужно включить тумблер передатчика, проверить индикатор, а также опустить триммер газа вниз.

После этого включите питание летательного аппарата. Установите его на ровную плоскость. Отойдите на 2 метра. Поднимите триммер газа и дождитесь появления ровного сигнала на индикаторе, после чего запускайте игрушку вверх.

Другие разделы инструкции по эксплуатации вертолета

В других разделах инструкции рассказывается об особенностях технических характеристик устройства. В данном случае речь идет о габаритах и весе модели, функциональных характеристиках и прочих моментах. Также в них приводятся правила использования, хранения зарядного устройства и батареи, даются общие советы по управлению моделью. Кроме этого, важным пунктом считаются меры предосторожности из цикла «Внимание!» и «Осторожно!». Здесь можно узнать о том, чего следует опасаться при использовании игрушки. Например, нельзя полностью разряжать аккумулятор, не стоит допускать его перегрева и т.п.

Очень важными являются разделы управления. В них предоставляется пошаговая инструкция по запуску изделия, рассказывается о его взлете и посадке, о правилах поворотов, об особенностях полетов вверх, вперед и назад, о регулировке вращения.

Какие отзывы можно услышать о вертолетах на управлении?

Каждая модель вертолета кем-то покупается, следовательно, имеет свои отзывы и пожелания. Так, например, некоторые считают отличным развлечением для детей – вертолет на пульте управления. Отзывы при этом можно услышать самые разнообразные.

К примеру, одни покупатели утверждают, что приобретенные ими игрушки способствуют улучшению координации и умственному развитию их ребенка. Другие настаивают на их негативном влиянии. По мнению многих родителей, любое изделие, имеющее электрический заряд, передает пользователю вредное излучение. Некоторые взрослые люди сами часто играют с этой уменьшенной копией летательного аппарата. Им нравится сам принцип действия игрушки, который дает почувствовать себя виртуальным пилотом вертолета.

Одним словом, вертолеты на пульте управления (большие и малые) – это уникальные игрушки, способствующие развитию детей, а также пробуждающие интерес у взрослых. Каждая модель содержит детальную инструкцию, поэтому настройка и запуск устройства не доставляют особых проблем.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как пишется вертикализатор
  • Как пишется вертеп правильно
  • Как пишется вертебролог
  • Как пишется версус батл
  • Как пишется верстак на английском