Как пишется виар очки на английском


На основании Вашего запроса эти примеры могут содержать грубую лексику.


На основании Вашего запроса эти примеры могут содержать разговорную лексику.

Перевод «очки виртуальной реальности» на английский

virtual reality glasses

virtual reality goggles

virtual reality headset

glasses virtual reality

points of virtual reality

VR goggles

VR glasses

virtual reality headsets


Потом вставляет смартфон в очки виртуальной реальности и показывает покупателю квартиру.



Then he inserts the smartphone into the virtual reality glasses and shows the buyer the apartment.


Проект можно посмотреть на компьютере или через очки виртуальной реальности.



This application can be displayed on the screen of a computer or through virtual reality glasses.


Пока прототип выглядит как очки виртуальной реальности, но ученые надеются оптимизировать более поздние версии.



For now, the prototype looks like virtual reality goggles, but the team hopes to streamline later versions.


Для второго этапа курса вам потребуются очки виртуальной реальности.


Проект можно посмотреть на компьютере или через очки виртуальной реальности.


NASA уже испытывает очки виртуальной реальности в своих исследованиях.


А вот очки виртуальной реальности смогут обеспечить вам полное погружение.


Конечно это не совсем очки виртуальной реальности, но очень близко.


Кроме качественного дисплея, очки виртуальной реальности снабжаются аудио гарнитурой с 3d эффектом.



In addition to the high-quality display, virtual reality glasses are supplied with an audio headset with a 3d effect.


Подобного ранее не удавалось достичь, используя 3D-экран или очки виртуальной реальности.


Теперь баварский автогигант использует для этого очки виртуальной реальности.


Для продвижения электронных устройств в данном случае мобильных телефонов Samsung разработал очки виртуальной реальности.



To increase sales of electronic devices in the case of Samsung mobile phones has developed a virtual reality goggles.


Самое главное — шлем или очки виртуальной реальности (принцип их действия рассмотрим чуть позже и детальнее).



The most important thing is a helmet or virtual reality glasses (we will consider the principle of their action a little later and in more detail).


Но оказаться внутри будущей квартиры, надев очки виртуальной реальности, может каждый.


Таковыми, к примеру, могут оказаться очки виртуальной реальности, или гаджеты, распознающие жесты.


Доступной альтернативой шлемам, которая за год получила достаточно широкое распространение, стали очки виртуальной реальности для смартфонов.



Affordable alternative to helmets, which for the year is widely spread, have become virtual reality goggles for smartphones.


В скором времени очки виртуальной реальности не только будут необходимы каждому геймеру, но и окажутся востребованными во многих профессиях.



Soon, virtual reality glasses will not only be necessary for every gamer but will be in demand in many professions, as well.


Если у вас есть очки виртуальной реальности, то вы можете просматривать ролики и играть в игры без нажатий по экрану.



If you have virtual reality glasses, then you can view videos and play games without tapping the screen.


Не все считают гарнитуры удобными, а очки виртуальной реальности у некоторых вызывают укачивание.



Not everyone finds the headsets comfortable, and virtual reality goggles cause motion sickness for some.


Посетители могут входить в «другие миры», надевая очки виртуальной реальности, и испытывать функции и технологии приборов в совершенно новом измерении.



Visitors can also enter diverse worlds by donning virtual reality glasses and experience the functions and technologies of the appliances in a whole new dimension.

Ничего не найдено для этого значения.

Результатов: 270. Точных совпадений: 270. Затраченное время: 113 мс

Documents

Корпоративные решения

Спряжение

Синонимы

Корректор

Справка и о нас

Индекс слова: 1-300, 301-600, 601-900

Индекс выражения: 1-400, 401-800, 801-1200

Индекс фразы: 1-400, 401-800, 801-1200

Бесплатный переводчик онлайн с русского на английский

Вам нужно переводить на английский сообщения в чатах, письма бизнес-партнерам и в службы поддержки онлайн-магазинов или домашнее задание? PROMT.One мгновенно переведет с русского на английский и еще на 20+ языков.

Точный переводчик

С помощью PROMT.One   наслаждайтесь точным переводом с русского на английский,  а также смотрите английскую транскрипцию, произношение и варианты переводов слов с примерами употребления в предложениях.  Бесплатный онлайн-переводчик PROMT.One  — достойная альтернатива Google Translate и другим сервисам, предоставляющим перевод с английского на русский и с русского на английский. Переводите в браузере на персональных компьютерах, ноутбуках, на мобильных устройствах или установите мобильное приложение Переводчик PROMT.One для iOS и Android.

Нужно больше языков?

PROMT.One бесплатно переводит онлайн с русского на азербайджанский, арабский, греческий, иврит, испанский, итальянский, казахский, китайский, корейский, немецкий, португальский, татарский, турецкий, туркменский, узбекский, украинский, финский, французский, эстонский и японский.

очки виртуальной реальности

Ничего не найдено.

См. также в других словарях:

  • Шлем виртуальной реальности — У этого термина существуют и другие значения, см. Шлем. Оператор в шлеме и перчатках виртуальной реальности. Шлем виртуальной реальности  устройство, позволяющее частичн …   Википедия

  • ВИРТУАЛЬНЫЕ РЕАЛЬНОСТИ — Понятие В. р. имеет узкий и широкий смысл. В узком смысле В. р. это те игровые или необходимые с технической точки зрения искусственные реальности , которые возникают благодаря воздействию компьютера на сознание, когда, например, на человека… …   Энциклопедия культурологии

  • Очкарик — Очки Очки  крепимая напротив глаз пара пропускающих свет пластин для оптической выправки зрения, для фильтровки видимого света, для защиты от иных физических воздействий или для украшения. Просвечивающие пластины у очков называются линзами, а… …   Википедия

  • Пенснэ — Очки Очки  крепимая напротив глаз пара пропускающих свет пластин для оптической выправки зрения, для фильтровки видимого света, для защиты от иных физических воздействий или для украшения. Просвечивающие пластины у очков называются линзами, а… …   Википедия

  • ВИРТУАЛЬНАЯ РЕАЛЬНОСТЬ —          искусственно созданная компьютерными средствами среда, в к рую можно проникать, меняя ее изнутри, наблюдая трансформации и испытывая при этом реальные ощущения. Попав в этот новый тип аудиовизуальной реальности, можно вступать в контакты …   Энциклопедия культурологии

  • ВИРТУАЛИСТИКА — (лат. virtus воображаемый, мнимый) комплексная научная дисциплина, изучающая проблемы виртуальности и виртуальной реальности. Как самостоятельная дисциплина В. сформировалась и получила развитие в 1980 1990 е. Современная В. включает в себя… …   История Философии: Энциклопедия

  • ВИРТУАЛИСТИКА — (лат. virtus воображаемый, мнимый) комплексная социальная дисциплина, изучающая проблемы виртуальности и виртуальной реальности . Как самостоятельная дисциплина В. сформировалась и получила развитие в 1980 1990 х. Современная В. включает в себя… …   Социология: Энциклопедия

  • ВИРТУАЛИСТИКА — (лат. virtus воображаемый, мнимый) комплексная научная дисциплина, изучающая проблемы виртуальности и виртуальной реальности. Как самостоятельная дисциплина В. сформировалась и получила развитие в 1980 1990 е. Современная В. включает в себя… …   История Философии: Энциклопедия

  • Видеоочки — Оператор в шлеме и перчатках вирутальной реальности. Шлем виртуальной реальности  устройство, позволяющее частично погрузиться в мир виртуальной реальности, создающее зрительный и акустический эффект присутствия в заданном управляющим устройством …   Википедия

  • Носимый монитор — Оператор в шлеме и перчатках вирутальной реальности. Шлем виртуальной реальности  устройство, позволяющее частично погрузиться в мир виртуальной реальности, создающее зрительный и акустический эффект присутствия в заданном управляющим устройством …   Википедия

  • ВИРТУАЛЬНАЯ РЕАЛЬНОСТЬ — модельная трехмерная (3D) окружающая среда, создаваемая компьютерными средствами и реалистично реагирующая на взаимодействие с пользователями. Технической основой виртуальной реальности (ВР) служат технологии компьютерного моделирования и… …   Энциклопедия Кольера

From Wikipedia, the free encyclopedia

A back view of the Oculus Rift CV1 VR headset released in 2016

A virtual reality headset (or VR headset) is a head-mounted device that provides virtual reality for the wearer. VR headsets are widely used with VR video games but they are also used in other applications, including simulators and trainers. VR headsets typically include a stereoscopic display (providing separate images for each eye), stereo sound, and sensors like accelerometers and gyroscopes for tracking the pose of the user’s head to match the orientation of the virtual camera with the user’s eye positions in the real world.[1]

Some VR headsets also have eye-tracking sensors[2] and gaming controllers. The VR glasses use a technology called head-tracking, which changes the field of vision as a person turns their head. The technology may not be perfect, as there is latency if the head moves too fast. Still, it does offer an immersive experience.

History[edit]

The Sega VR, announced in 1991 and seen in early 1993 at the Winter CES, was never released for consoles,[3] but was utilized for the Sega VR-1 motion simulator arcade attraction in 1994.[4][5] Another early VR headset, the Forte VFX1, was announced at CES in 1994. The VFX-1 has stereoscopic displays, 3-axis head-tracking, and stereo headphones.[6] Sony, another pioneer, released the Glasstron in 1997, which has an optional positional sensor, allowing the wearer to view the surroundings, with the perspective moving as the user’s head moves, giving a deep sense of immersion. These VR headsets gave MechWarrior 2 players a new visual perspective of seeing the battlefield from inside the cockpit of their craft. However, these early headsets failed commercially due to their limited technology,[7][8] and they were described by John Carmack as like «looking through toilet paper tubes».[9]

In 2012, a crowdfunding campaign began for a VR headset known as Oculus Rift; the project was led by several prominent video game developers, including Carmack[7] who later became the company’s CTO.[10] In March 2014, the project’s parent company Oculus VR was acquired by Facebook for $2 billion.[11] The final consumer-oriented release of Oculus Rift began shipping on 28 March 2016.[12]

In March 2014, Sony demonstrated a prototype headset for PlayStation 4,[13] which was later named PlayStation VR.[14] In 2014, Valve demonstrated some headset prototypes,[15] which led to a partnership with HTC to produce the Vive, which focuses on «room scale» VR environments that users can naturally navigate within and interact with.[16] The Vive was released in April 2016[17] and PlayStation VR in October 2016.[18]

Virtual reality headsets and viewers have also been designed for smartphones. Unlike headsets with integrated displays, these units are essentially enclosures which a smartphone can be inserted into. VR content is viewed from the screen of the device itself through lenses acting as a stereoscope, rather than using dedicated internal displays. Google released a series of specifications and associated DIY kits for virtual reality viewers known as Google Cardboard; these viewers are capable of being constructed using low-cost materials (and a smartphone with a gyroscope), such as cardboard (hence the naming). Samsung Electronics partnered with Oculus VR to co-develop the Samsung Gear VR (which is only compatible with recent Samsung Galaxy devices), while LG Electronics developed a headset with dedicated displays for its LG G5 smartphone known as LG 360 VR.[19][20][21][22] Asian hardware manufacturers like Xion and Kolke have developed inexpensive virtual reality headsets. In 2017, Chinese company Tencent announced it was preparing to launch its virtual reality headset that year.[23] In 2019, Oculus and PlayStation VR dominated the VR headset market.[24]

In June 2019, Valve released their own headset, the Valve Index, without a partnership with HTC.

Constraints[edit]

Latency requirements[edit]

Virtual reality headsets have significantly higher requirements for latency—the time it takes from a change in input to have a visual effect—than ordinary video games.[25] If the system is too sluggish to react to head movement, then it can cause the user to experience virtual reality sickness, a kind of motion sickness.[26] According to a Valve engineer, the ideal latency would be 7-15 milliseconds.[27]

The graphics processing unit (GPU) also needs to be powerful enough to render the required amount of frames. Oculus cited the limited processing power of Xbox One and PlayStation 4 as the reason why they targeted the PC gaming market with their first devices.[28]

Foveated rendering is a new technique to reduce the rendering workload. It uses eye tracking hardware to determine at what point the user is looking and reduces rendering resolution farther from the user’s gaze. This can be unnoticeable to the user because human peripheral vision is far less sensitive than the fovea.[29]

Resolution and display quality[edit]

There are different optics and visual qualities that will affect how the individual perceives the image quality and how they experience the virtual world. The image clarity depends on the display resolution, optic quality, refresh rate, and the field of view.[30]

Because virtual reality headsets stretch a single display across a wide field of view (up to 110° for some devices according to manufacturers), the magnification factor makes flaws in display technology much more apparent. One issue is the so-called screen-door effect, where the gaps between rows and columns of pixels become visible, kind of like looking through a screen door.[31] This was especially noticeable in earlier prototypes and development kits,[8] which had lower resolutions than the retail versions.

Lenses[edit]

An image displayed by a VR headset, showing compensation for lens distortion and chromatic aberration

The lenses of the headset are responsible for mapping the up-close display to a wide field of view,[32][33] while also providing a more comfortable distant point of focus. One challenge with this is providing consistency of focus: because eyes are free to turn within the headset, it is important to avoid having to refocus to prevent eye strain.

Fresnel lenses are commonly used in virtual reality headsets due to their compactness and lightweight structure.[34][35] The lenses do not use multiple pieces of material in their lenses like other lenses, but the lens will be broken down into sections, allowing the individual to have a wider range of view. The issue seen with the lens consists of seeing the ridges of the lenses when the headset is not properly aligned on the head.[30][35]

The lenses introduce distortion and chromatic aberration, which are typically corrected in software.[32][35] The lenses can also be adjusted dynamically to account for a user’s eyeglass prescription so that the user can use the headset without corrective eyeglasses.[36]

Controllers[edit]

Motion capture was used by Nintendo’s Wii game console by having the player use a controller to interact with the game of their choice, often being sports games. Soon after the release of Nintendo’s Wii, Microsoft’s Xbox received a full body reading system called Kinect compatible with Valve’s modding system. Later, Sony released a similar motion capture device for their PlayStation named the PlayStation Move. These gaming devices use motion capture to control avatars within a game, where the player’s movements are copied by the avatar to complete the game. This means that the player is not truly engaged in the virtual reality world.[37]

Uses in various fields[edit]

A U.S. soldier being prepared to use a ground combat training virtual reality headset at Fort Stewart in 2013

Medical training and Diagnostics[edit]

Virtual reality headsets are being currently used as a means to train medical students for surgery. It allows them to perform essential procedures in a virtual, controlled environment. Students perform surgeries on virtual patients, which allows them to acquire the skills needed to perform surgeries on real patients.[citation needed] It also allows the students to revisit the surgeries from the perspective of the lead surgeon.[citation needed]

Traditionally, students had to participate in surgeries and often they would miss essential parts. Now, with the use of VR headsets, students can watch surgical procedures from the perspective of the lead surgeon without missing essential parts. Students can also pause, rewind, and fast forward surgeries. They also can perfect their techniques in a real-time simulation in a risk-free environment.[citation needed]

Besides for training purposes, augmented reality headsets are also already being used for image-guided surgery.

VR headset mounted smartphones have been used to capture high quality videos and images of the retina for documenting peripheral retinal lesions.[38] https://www.e-tjo.org/text.asp?0/0/0/0/355559

Military training[edit]

Virtual reality headsets have been used by the United States Armed Forces. It is a particularly useful tool for training military personnel without putting them in harm’s way.[39]

The virtual reality headset allows the military personnel to interact with virtual reality people to make it feel real. They can talk to one another and do varying actions to make the virtual reality world feel like they are actually in that situation. There are also disadvantages and advantages when military personnel use the headset. The disadvantage is the headset is made for an indoor area, with a cool environment, and away from any heat, so when military personnel has just the headset on, no military equipment, it is not like their basic training. The advantages consist of repeating the situations multiple times and the cost of having the headset is less, due to no military equipment being needed.[40]

Criticism[edit]

Virtual reality headsets have been linked to rising cases of rashes, swelling, burning, itching, hives, and bumps.[41] On 27 July 2021, the US Consumer Product Safety Commission (CPSC) and Health Canada have coordinated a recall of Facebook’s Oculus Quest 2 after 5,716 reports of facial skin irritation were reported with 45 cases requiring medical attention.[42][43] Despite complaints issued by consumers such as swollen painful itchy eyes being reported as early as October 2020, the recall only occurred in July 2021.[44][45] Facebook did not halt Oculus sales immediately citing data that only «0.01% of people using Quest 2» had serious allergic reactions and dermatological and toxicological reports came out negative for contaminants that could be causing the swollen painful rashes upon skin contact. Facebook doesn’t know the origin of this reaction and instead they sent a free silicone cover to cover the allergic user’s faces.[46][44] Over four million Oculus head sets have been recalled.[41] Facebook’s VR headsets also was banned from Germany in September 2020 after it faced criticism from the German Federal Cartel Office (Bundeskartellamt) for requiring its users to have valid Facebook accounts before covering their head with the Oculus. Germany has one of the world’s leading antitrust agencies and Facebook’s ruling raised concerns of regulation and antitrust monopolies.[47][48]

See also[edit]

  • Augmented reality headset
  • List of virtual reality headsets

References[edit]

  1. ^ Kuchera, Ben (15 January 2016). «The complete guide to virtual reality in 2016 (so far)». Polygon. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 1 March 2016.
  2. ^ Miles, Stuart (19 May 2015). «Forget head tracking on Oculus Rift, Fove VR headset can track your eyes». Pocket-lint. Archived from the original on 5 March 2016. Retrieved 1 March 2016.
  3. ^ Vinciguerra, Robert. «Tom Kalinske Talks About His Time Overseeing Sega As Its CEO In the 90s; Reveals That Sega Passed On Virtual Boy Technology, Considered Releasing 3DO». The Rev. Rob Times. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 21 September 2015.
  4. ^ «Sega’s Wonderful Simulation Games Over The Years». Arcade Heroes. 6 June 2013. Retrieved 17 April 2020.
  5. ^ «Sega Medium Scale Attractions Hardware (VR-1)». System 16. Retrieved 17 April 2020.
  6. ^ Cochrane, Nathan (1994). «VFX-1 VIRTUAL REALITY HELMET by Forte». Game Bytes Magazine. Archived from the original on 3 March 2016. Retrieved 1 March 2016.
  7. ^ a b «Oculus Rift virtual reality headset gets Kickstarter cash». BBC News. 1 August 2012. Archived from the original on 25 July 2018. Retrieved 21 July 2018.
  8. ^ a b Kumparak, Greg (26 March 2014). «A Brief History Of Oculus». TechCrunch. Archived from the original on 24 September 2017. Retrieved 23 September 2017.
  9. ^ Onyett, Charles (3 August 2012). «The Future of Gaming in Virtual Reality». IGN. Archived from the original on 5 April 2016. Retrieved 1 March 2016.
  10. ^ Wilhelm, Alex (22 November 2013). «Doom’s John Carmack Leaves id Software To Focus On The Oculus Virtual Reality Headset». TechCrunch. Archived from the original on 23 September 2017. Retrieved 23 September 2017.
  11. ^ Welch, Chris (25 March 2014). «Facebook buying Oculus VR for $2 billion». The Verge. Archived from the original on 24 September 2017. Retrieved 26 March 2014.
  12. ^ «Oculus apologizes for shipping delays, will waive shipping fees for all orders to date». The Verge. 2 April 2016. Archived from the original on 22 July 2016. Retrieved 30 July 2016.
  13. ^ McWhertor, Michael (18 March 2014). «Sony announces Project Morpheus, a virtual reality headset coming to PlayStation 4». Polygon. Archived from the original on 24 March 2016. Retrieved 23 March 2016.
  14. ^ Souppouris, Aaron (15 September 2015). «Sony’s Project Morpheus is now ‘PlayStation VR’«. Engadget. Archived from the original on 24 September 2017. Retrieved 23 September 2017.
  15. ^ Warren, Tom (3 June 2014). «Valve’s VR headset revealed with Oculus-like features». The Verge. Archived from the original on 26 August 2017. Retrieved 23 September 2017.
  16. ^ Dante D’Orazio, Vlad Savov (1 March 2015). «Valve’s VR headset is called the Vive and it’s made by HTC». The Verge. Archived from the original on 9 July 2015. Retrieved 23 September 2017.{{cite web}}: CS1 maint: uses authors parameter (link)
  17. ^ Robertson, Adi (8 December 2015). «HTC Vive VR headset delayed until April». The Verge. Archived from the original on 23 September 2017. Retrieved 23 September 2017.
  18. ^ «PlayStation VR Launches October 2016». Sony. Archived from the original on 22 July 2016. Retrieved 15 March 2016.
  19. ^ «LG’s G5 is a radical reinvention of the flagship Android smartphone». The Verge. 21 February 2016. Archived from the original on 22 February 2016. Retrieved 21 February 2016.
  20. ^ «IFA 2014: Samsung Galaxy Note 4, Note Edge, Gear VR and Gear S hands-on». GSMArena.com. Archived from the original on 13 August 2016. Retrieved 24 November 2015.
  21. ^ «You Can Now Watch and Upload 360-Degree Videos on YouTube». Wired. Archived from the original on 9 July 2016. Retrieved 12 July 2016.
  22. ^ «Best VR headsets to buy in 2016, whatever your budget». Pocket-lint. Archived from the original on 12 July 2016. Retrieved 12 July 2016.
  23. ^ Bradshaw, Tim (30 April 2017). «Tencent poised to launch virtual reality headset». Financial Times. Archived from the original on 23 September 2017. Retrieved 30 April 2017.
  24. ^ Marvin, Rob; October 4, 2019 05:00am EST. «Oculus and PlayStation VR Jockey Atop the Virtual Reality Market». PCMAG.
  25. ^ Lang, Ben (24 February 2013). «John Carmack Talks Virtual Reality Latency Mitigation Strategies». Road to VR. Archived from the original on 16 January 2016. Retrieved 30 March 2016.
  26. ^ «Virtual reality developers struggle with motion sickness». news.com.au. 21 March 2016. Archived from the original on 23 March 2016. Retrieved 23 March 2016.
  27. ^ Orland, Kyle (4 January 2013). «How fast does «virtual reality» have to be to look like «actual reality»?». Ars Technica. Archived from the original on 23 September 2017. Retrieved 23 September 2017.
  28. ^ Makuch, Eddie (13 November 2013). «Xbox One, PS4 «too limited» for Oculus Rift, says creator». GameSpot. Archived from the original on 21 December 2013. Retrieved 1 March 2016.
  29. ^ Mason, Will (15 January 2016). «SMI’s 250Hz Eye Tracking and Foveated Rendering Are For Real, and the Cost May Surprise You». UploadVR. Archived from the original on 13 January 2019. Retrieved 13 January 2019.
  30. ^ a b Tricart, Celine (2018). Virtual Reality Filmmaking: Techniques & Best Practices for VR Filmmakers. New York, NY: Routledge. pp. 12–14. ISBN 9781315280394.
  31. ^ «Screen-Door Effect: PlayStationVR Supposedly Has «None», Probably Doesn’t Matter». Talk Amongst Yourselves (Kinja). 27 March 2016. Archived from the original on 31 March 2016. Retrieved 30 March 2016.
  32. ^ a b James, Paul (21 October 2013). «Intel Claims It Can Improve Image Quality for HMDs — Daniel Pohl Tells Us How». Road to VR. Archived from the original on 6 May 2016. Retrieved 30 March 2016.
  33. ^ Lang, Ben (13 May 2015). «Wearality’s 150 Degree Lenses Are a Balancing Act, Not a Breakthrough». Road to VR. Archived from the original on 29 March 2016. Retrieved 31 March 2016.
  34. ^ Gu, Luo; Cheng, Dewen; Yongtian, Wang (21 May 2018). «Design of an immersive head mounted display with coaxial catadioptric optics». In Kress, Bernard C; Stolle, Hagen; Osten, Wolfgang (eds.). Digital Optics for Immersive Displays. Vol. 10676. p. 133. Bibcode:2018SPIE10676E..1FG. doi:10.1117/12.2315687. ISBN 9781510618787. S2CID 126123242. Retrieved 7 September 2019. The Fresnel lens has been commonly employed in the present VR lens due to its ability to realize the light weight and compact structure.
  35. ^ a b c Thompson, Sora (1 January 2018). «VR Lens Basics: Present And Future». Tom’s Hardware. Purch. Retrieved 7 September 2019.
  36. ^ Laffont, Pierre-Yves; Martin, Tobias; Gross, Martin; Tan, Wei De; Lim, CT; Au, Affa; Wong, Rick (5–8 December 2016). Rectifeye: A Vision-Correcting System for Virtual Reality (PDF). SA ’16 SIGGRAPH ASIA 2016 VR Showcase. Macau. doi:10.1145/2996376.2996382. S2CID 208022568. No. 13. Quote: «our system automatically adjusts the VR headset according to the user’s eyeglasses prescription. Since the optical correction is automatically embedded into the headset, the user no longer needs to wear eyeglasses inside the headset. […] We adjust the position of each lens in the headset with servomotors».
  37. ^ Bates-Brkljac, Nada (2012). Virtual Reality. New York: Nova Science Publishers, Inc. p. 53. ISBN 9781614702467.
  38. ^ Singh, Deependra (2 September 2022). «Virtual-reality headset mounted smartphone-based Indentation fundus videography». Taiwan J Ophthalmol. 12 (4): 462. doi:10.4103/2211-5056.355559. S2CID 252053522. Retrieved 2 September 2022.
  39. ^ «How VR is training the perfect soldier». Wareable. Archived from the original on 9 January 2018. Retrieved 9 April 2018.
  40. ^ Wilson, Clay (9 April 2008). «Avatars, Virtual Reality Technology, and the U.S. Military: Emerging Policy Issues». CRS Report for Congress.
  41. ^ a b Jul 2021, Stephanie Mlot 28; P.m, 10 (28 July 2021). «Facebook Pauses Oculus Quest 2 Sales Due to Skin Irritation». PCMag Australia. Retrieved 28 July 2021.{{cite web}}: CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  42. ^ Wales, Matt (27 July 2021). «Facebook temporarily halts Oculus Quest 2 sales, recalls foam inserts following reports of skin irritation». Eurogamer. Retrieved 28 July 2021.
  43. ^ «Facebook halts sales of Oculus Quest 2 after users complain of ‘skin irritation’«. The Indian Express. 28 July 2021. Retrieved 28 July 2021.
  44. ^ a b «Facebook Recalls 4 Million Oculus Quest 2 Virtual Reality Headset Inserts After Complaints About Skin Irritation». Consumer Reports. Retrieved 28 July 2021.
  45. ^ «Facebook Technologies Recalls Removable Foam Facial Interfaces for Oculus Quest 2 Virtual Reality Headsets Due to Skin Irritation Hazard (Recall Alert)». U.S. Consumer Product Safety Commission. 27 July 2021.{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)
  46. ^ «Facebook Halts Oculus Quest 2 Sales Over ‘Skin Irritation’«. Kotaku. 27 July 2021. Retrieved 28 July 2021.
  47. ^ Hayden, Scott (2 September 2020). «Facebook Halts Sale of Rift & Quest in Germany Amid Regulatory Concerns». Road to VR. Retrieved 28 July 2021.
  48. ^ Lang, Ben (18 August 2020). «New Oculus Users Required to Use Facebook Account Starting in October, Existing Users by 2023». Road to VR. Retrieved 28 July 2021.

External links[edit]

Media related to Virtual reality headsets at Wikimedia Commons

Предложения с «VR очки»

Если вы носите очки, пожалуйста, встаньте.

If you are wearing glasses , please stand up.

Если у вас есть очки, вы могли позволить себе медицинские услуги.

Your glasses meant that you could afford health care.

Всего-то нужен портативный компьютер, умные очки, и можно работать с почтой и отчётами из любого места.

All you need is a wearable computer, a pair of smart glasses , and you can take your emails and your spreadsheets with you wherever you go.

Если я смогу решить загадку, то получу очки.

I began to think of them as puzzles.

На нас были очки для затмения в картонной оправе с очень тёмными линзами, в которых можно было прямо смотреть на Солнце.

And we wore eclipse glasses with cardboard frames and really dark lenses that enabled us to look at the sun safely.

В этот момент на берегу раздались крики и аплодисменты, я снял очки для затмения, потому что в момент полного затмения можно было легко смотреть на Солнце без всякой защиты.

Well, at that, a cheer erupted from the beach, and I took off my eclipse glasses , because at this point during the total eclipse, it was safe to look at the sun with the naked eye.

Когда игрок успешно соединяет впускную трубу на одной стороне вала с выпускной трубой на другой стороне, ряд плиток исчезает, и игрок зарабатывает очки.

When the player successfully links an inflow pipe on one side of the shaft to an outflow pipe on the other side, a row of tiles disappears, and the player earns points.

Всех попросили в течение всей встречи носить карнавальные костюмы, парики, безумные шляпы, боа из перьев, огромные очки и т.п.

And it asked everybody to wear costumes for the entire meeting: wigs, crazy hats, feather boas, huge glasses and so on.

Нашему мозгу несимпатично неизвестное, современное искусство, атональная музыка, джаз, очки виртуальной реальности, странные объекты, звуки и люди.

Our brain renders ugly what is unfamiliar , modern art, atonal music, jazz, maybe — VR goggles for that matter — strange objects, sounds and people.

Юноша резко обернулся и сквозь очки скосил глаза на Фенчерч.

He turned sharply and squinted through his spectacles at Fenchurch.

Я терпеть не могу шапочки и эти впечатляющие очки.

I hate caps and the amazed expression goggles give you.

В рассеянном свете луны его очки казались пустыми серебряными зеркалами.

Stray moonlight made his glasses look like blank silver mirrors.

То есть вы стараетесь заработать очки, чем больше, тем лучше?

So you work hard to get good scores, the higher the better?

Босх видел, что Чэндлер набирает очки у жюри присяжных.

Bosch knew she was making her points with the jury.

Книга, гребень, очки, ручка и часы.

Book, comb, glasses , pen and watch.

Вскоре у нас могут быть компьютеры, которые будут встроены в наши очки, серьги и другие предметы.

Soon we might have the computers which will be built — in our glasses , earrings, and other objects.

Лена носит очки, и когда приходит весна, на ее щеках, лбу и на носу появляется много веснушек.

Lena wears spectacles and when spring comes there are plenty of freckles on her cheeks, forehead and nose.

Скажи этому болвану, что я его идиотские очки засуну прямо ему в задницу!

You tell that punk I’m gonna rip those mission control glasses off his head and I’m gonna shove ’em up his ass!

В красноватом отблеске огня его огромные очки как будто ожили.

The reflection of the fire lent a kind of red animation to his big spectacles they had lacked hitherto.

Я чувствую себя так, будто мне нужно надеть дурацкие очки И начать есть попкорн.

I feel like I should be wearing silly glasses and eating popcorn.

Струя пороховых газов сорвала очки с лица водителя и усеяла его лицо точками ожогов.

The blast from the rifle tore the glasses off the driver’s face and peppered his face with burns.

Потом тщательно вымыли руки, надели волосяные сетки и защитные очки.

They washed their hands and put on hair nets and safety glasses .

Ответственный редактор снял очки и начал энергично протирать линзы салфеткой.

The managing editor removed his glasses and began vigorously cleaning me lenses with a tissue.

На нижней полке тумбочки я обнаружил темные очки, заботливо приготовленные для меня.

On the lower shelf of the bedside table I discovered a pair of dark glasses thoughtfully put ready against my need of them.

Как он набирает очки и возвращает мяч, когда другая команда его теряет.

The way he scores those points and gets the ball back when the other team misses.

Мужчина повесил плащ за дверь, вынул носовой платок и начал протирать очки.

The man hung his coat beside the door, produced a handkerchief and began wiping his glasses .

Я скинул с плеч рюкзак, снял солнечные очки и кепку.

I slough off my backpack, then take off my sunglasses and cap.

Позднее я сделала короткую стрижку, покрасила волосы, сменила манеру одеваться, стала носить темные очки.

Eventually I cut my hair short and colored it, changed my clothes, wore dark glasses .

Я понимаю ваше нежелание спекулировать на личной трагедии, но мы теряем очки у женщин.

I understand your reluctance to capitalize on a personal tragedy, but we’ve been losing points with women for weeks.

Потом он вытащил из герметичного полиэтиленового пакета очки и наушники и протер их стерилизующим тампоном.

He pulled spare goggles and phones from their dustproof plastic wrap and sterilized them with a swab.

Неиспользованные очки переходят на следующую неделю, но не на следующий месяц.

Unused points roll over week to week but not month to month.

Большие круглые очки в проволочной оправе на маленьком круглом носу.

Round, wire — framed glasses perched on a round little nose.

Он завел мотор, надел очки и исчез в облаке воняющего резиной дыма.

He revved his car, pulled down his goggles and vanished in a cloud of rubber smoke.

Хаммерсмит водрузил очки на нос и увидел то, что представляло собой наихудшее зрелище.

Hammersmith put his glass down on his blotting pad, and looked at the worst part.

Шамрон снял очки, подышал на стекла и стал протирать их концом своего шелкового шарфа.

Shamron removed his glasses , breathed on the lenses, polished them with his scarf.

Непослушными пальцами она сняла и отложила очки, потом уронила лицо в ладони и заплакала.

Her fingers still unsteady, she took off her spectacles and set them aside, then lowered her head to her crossed arms and wept.

Таксист примеряет мои очки, смотрит на себя в зеркальце заднего вида, снимает их.

The driver tries the sunglasses on, looks at himself in the rearview mirror and then takes them off.

Переменила темные очки, сунула в сумку платье, туфли, пояс с чулками.

She changed sunglasses and stuffed the dress, heels and panty hose into a canvas gym bag.

Надеть большие солнечные очки, отпустить длинную челку, закрывающую все лицо.

Wear big sunglasses, let your bangs hang down over your forehead.

Марго сняла защитные очки и наушники и взъерошила волосы.

Margo pulled off the protective eyeglasses and earmuffs and ruffled her hair.

Я нашел женские солнцезащитные очки в квартире моего отца, отдал их своей маме.

I found a pair of women’s sunglasses in my dad’s apartment, returned them to my mom.

Он провел руками по взъерошенным волосам и вызывающе посмотрел на меня сквозь очки.

Caldwell thrust his hands through his already untidy hair and gave me a defiant look through his glasses .

Он был очень худ, носил очки и бороду и казался слишком молодым для такой работы.

He was a skinny man with round glasses and a black beard, and seemed too young to be doing this.

Я так изменился в лице, что Шарман замолкла и надела очки.

The expression on my face caused Charmaine to shut up and don the glasses .

Джейсон застегнул полы пальто, надвинул пониже шляпу и надел очки в черепаховой оправе.

Jason pulled up the lapels of his topcoat, pushed his hat forward and put on the tortoise — shell glasses .

Так вы проталкиваете реформы в Сенате а ещё вместе с президентом набираете очки на иммиграции.

This is a win for you on Senate reform and it’s also another big win for you with the president on immigration, all right?

Махатма пристально глядел на Бренди через толстые круглые очки.

Mahatma looked up at her over his round glasses .

Швейцарец глядел на нее через очки в золотой оправе.

The Swiss glanced at her through his gold — rimmed glasses .

Я выключил свет, чтоб настоящий Драм одел очки ночного видения.

I shut off the lights because I knew the real Drum would go for the night — vision goggles.

На шее висели очки на цепочке в роговой оправе и с толстыми стеклами.

The horn — rimmed glasses hanging around her neck were thick.

Он приклеивает рыжие усы, надевает очки в роговой оправе и отпускает таксиста на соседней улице.

Put on a red moustache and horn — rimmed glasses and drive to the next street and pay the man off.

Наряд составляли упомянутая белая блузка, юбка с растительным узором и темные очки.

She was wearing a white blouse, a floral print skirt, and tinted sunglasses.

Мне помогает медитация, когда я надеваю очки и слушаю музыку, закрываю глаза и расслабляюсь.

Meditation helped me a lot, I just turn on the sunglasses and I hear my music and I just close my eyes and relax.

Затем он открывает тайник, вытаскивает темные очки, пьет воду из пивной бутылки.

Then he opens up his cement — block cache, puts on his one — eyed sunglasses, drinks water from a stored beer bottle.

Он снял очки, и его взгляд был обращен куда-то чуть выше моего левого плеча.

He had removed his shades and was focused on a point just above my left shoulder.

Мгновение спустя он тяжело вздохнул, надел очки и снова принялся за работу.

A moment afterwards he sighed heavily, put on his spectacles, and went about his work again.

На балконе в первом ряду Стоукс коснулся края бейсбольной кепки, надвинутой очень низко на очки.

In the balcony front row, Stokes touched the brim of the ball cap he wore low over a pair of Ray — Bans.

Вы можете видеть все очки на главном табло перед последним раундом.

And all those points now go into the master scoreboard with just one round left.

А также изобрел Печь Франклина бифокальные очки и гибкий мочевой катетер.

He also invented the Franklin stove, bifocals and the flexible urinary catheter.

Обтянутые резиной пальцы открыли на ощупь футляр, достали очки.

He watched the gloved hand open the case by feel, take out the black glasses .

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

Corpus name: OpenSubtitles2018. License: not specified. References: http://opus.nlpl.eu/OpenSubtitles2018.php, http://stp.lingfil.uu.se/~joerg/paper/opensubs2016.pdf

#статьи

  • 23 мар 2020

  • 13

Современные технологии позволяют нам получить опыт, который раньше даже представить было сложно. Узнайте, как далеко мы зашли.

 vlada_maestro / shutterstock

Евгений Кучерявый

Пишет о программировании, в свободное время создаёт игры. Мечтает открыть свою студию и выпускать ламповые RPG.

Существование VR уже не так удивляет, как несколько лет назад. Однако стереотипов о виртуальной реальности до сих пор много. Самые популярные:

  • Для VR нет хороших игр — только технодемо (демонстрация возможностей технологии) и ролики.
  • От VR тошнит — после получаса в шлеме вас вывернет наизнанку.
  • Это дорого.

В этой статье мы разберёмся, как работает VR, и немного разрушим эти стереотипы.

Кстати! Вам не обязательно быть разработчиком игр, чтобы понять эту статью, — она для всех.

VR — сокращение от Virtual Reality, что переводится как «виртуальная реальность». Эта технология позволяет погрузить пользователя в виртуальный мир, который трудно отличить от реальности.

Это не обязательно должна быть игра — может быть и просто видео в формате 360 градусов.

Существованием этой технологии мы обязаны устройству человеческих глаз. Благодаря бинокулярному зрению (зрение, в котором используются два глаза) мы можем различать не только цвета, но и глубину — так мы определяем расстояние до объектов и поэтому не врезаемся в препятствия.

Что видит мозг

Картинки почти идентичны, но можно заметить, что ракурсы немного различаются. Мозг накладывает эти изображения друг на друга так, как это показано на схеме ниже:

Цветами обозначены глаза и поле зрения каждого из них. Там, где поля пересекаются, образуется область, в которой мы можем воспринимать глубину. Всё остальное — периферийное зрение.

Мозг складывает оба изображения, чтобы в итоге получилось одно; именно его мы и видим.

Что видит человек

VR-шлемы оснащены двумя мониторами (или одним, который разделён на две части). Каждый из этих мониторов показывает отдельные изображения для каждого глаза. А чтобы правильно сфокусировать взгляд, используются линзы.

Линзы помогают сфокусировать взгляд так, что мозг воспринимает игровой мир как реальный и более реалистичный — это происходит благодаря когнитивному искажению. Поэтому даже посредственная по современным меркам графика выглядит хорошо. Это на руку как разработчикам, так и игрокам, потому что устройству требуется в два раза больше ресурсов, чтобы рендерить сразу два изображения вместо одного.

Если линзы настроены правильно, картинка получается правдоподобной. Если же нет, то это может быть причиной как ухудшения изображения, так и тошноты.

Также на самочувствие человека влияет частота кадров. Раньше считалось, что 90 кадров в секунду достаточно, чтобы сделать погружение максимально правдоподобным. Появление шлема с частотой обновления мониторов в 144 Hz показало, что 90 кадров — не предел. Разумеется, если частота будет низкой, то от дёрганого изображения станет плохо.

В конце концов, не стоит игнорировать и особенности организма. Например, если вестибулярный аппарат плохо развит, то человека будет укачивать даже в самом продвинутом шлеме.

На данный момент есть два основных варианта использования VR-шлема — видео в формате 360 градусов и игры. В первом случае берётся уже существующая запись, а потом разбивается на два экрана.

Чтобы посмотреть, как это выглядит, откройте видео ниже со смартфона — в настройках ролика можно выбрать вариант просмотра в VR-очках.

Что же касается игр и любых 3D-пространств, то тут для пользователя изначально готовятся два разных изображения, которые выводятся отдельно для каждого глаза.

Для этого в пространстве устанавливается сразу две камеры вместо одной. Они располагаются рядом, как глаза человека.

Устройства для VR бывают двух типов:

  • Полноценные VR-наборы (VR-Kit), в которые входят шлемы, камеры и контроллеры.
  • Cardboard — очки, для работы которых нужен смартфон.

Самые известные наборы — это HTC Vive, Oculus Rift, PS VR и Valve Index.

Valve Index

Стоят они достаточно дорого — за эти деньги можно купить приличный игровой ноутбук. Но тут за эту сумму вы приобретаете опыт, который невозможно получить с помощью дешёвых Cardboard.

Контроллеры помогают управлять игрой или приложением, а камеры служат дополнительным источником ввода (считывают движения игрока) и средством безопасности: вы можете отметить границы, за которые нельзя выходить, а камеры будут предупреждать вас, когда вы будете возле этих границ.

Камеры HTC Vive

Контроллеры устроены сложнее, чем клавиатура или мышь, — в них есть не только кнопки, но и различные датчики. Рассмотрим на примере контроллеров для Valve Index.

Эти контроллеры определяют расстояние от рукоятки до каждого из ваших пальцев, а также силу нажатия, положение руки и многие другие вещи — датчиков в контроллере больше 80. Это позволяет показать в игре реалистичные руки, которые будут повторять движения игрока.

В шлеме тоже есть датчики. Например, гироскоп, который позволяет фиксировать положение и наклон головы. Но это не единственный вариант. Так, например, PS VR захватывает ваши движения с помощью камеры — на шлеме располагаются светящиеся полоски, по которым консоль понимает, в каком положении ваша голова.

Что же касается Cardboard, то это просто держатель для телефона с линзами.

Такой шлем можно собрать самостоятельно, скачав инструкцию от Google.

Либо вы можете найти готовый Cardboard в магазине — цены начинаются от 500 рублей, если не ниже. Конечно, качество у настолько дешёвых вариантов плохое.

Бюджетные варианты позволяют управлять игрой или приложением с помощью смартфона. Но так как тачскрин недоступен из-за шлема, остаётся только гироскоп. Поэтому для Cardboard можно либо создавать очень простые игры, либо снимать видеоаттракционы.

Также существует Gear VR — устройство от Samsung, в которое также вставляется смартфон. От Cardboard оно отличается тем, что на шлеме есть контроллер.

Но для него, ожидаемо, можно использовать только некоторые модели смартфонов Samsung.

Для других смартфонов есть шлемы вроде FreeFly VR, с которым тоже идёт контроллер, но такой вариант более дорогой — около 10 000 рублей.

На данный момент (февраль 2020 года) игр для VR действительно немного. Большинство из них представляют из себя аттракционы, технодемо и казуалки. Одна из лучших казуалок на данный момент — Beat Saber.

Однако в последнее время игр становится больше. Например, вышедшая в прошлом году Boneworks, которая не просто показывает впечатляющие возможности физики и управления, но и обладает хорошим левел-дизайном и кое-каким сюжетом.

Но самый громкий анонс на данный момент — Half-Life: Alyx:

Из-за последней игры вы больше не сможете купить Valve Index, разве что у перекупщиков с огромной наценкой:

Наценка в 200%

Мы выяснили, что от современного качественного VR может не тошнить, дешёвые шлемы можно найти и за 500 рублей, а приличные — за 10 000 рублей. Ну а игры есть, и их становится больше. Уже сам факт, что новый Half-Life вышел именно для VR, даст большой толчок развитию этой технологии.

Может показаться, что создавать игры для VR сложно, но на самом деле для этого достаточно базовых знаний C# и Unity — на этом движке можно создавать игры для любого из перечисленных выше шлемов.

Разумеется, чтобы добавить в свою игру поддержку дорогих моделей, надо иметь эту модель в распоряжении, чтобы всё протестировать. Благо в магазине ассетов для Unity уже есть готовые шаблоны, которые можно использовать как образец.

Если вы планируете стать разработчиком игр, то рекомендую наш курс
по Unity — он поможет освоить этот движок, а после курса у вас уже будет несколько проектов для портфолио. Также в курсе есть модули по VR и AR.

Ну и я в скором времени свои пять копеек вставлю. Ждите новую серию статей.

Учись бесплатно:
вебинары по программированию, маркетингу и дизайну.

Участвовать

Научитесь: Разработчик VR с нуля до PRO
Узнать больше

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как пишется взяться или взятся
  • Как пишется взывать
  • Как пишется взъерошенный цыпленок
  • Как пишется взъем правильно взъем
  • Как пишется взрывопожароопасные объекты