Народ коми как пишется

  • Взрослым: Skillbox, Хекслет, Eduson, XYZ, GB, Яндекс, Otus, SkillFactory.
  • 8-11 класс: Умскул, Лектариум, Годограф, Знанио.
  • До 7 класса: Алгоритмика, Кодланд, Реботика.
  • Английский: Инглекс, Puzzle, Novakid.

Как пишется: «коми» или «Коми»?

Правило

Существительное «Коми» означает одну из республик в России и является именем собственным. Именно поэтому его нужно писать с заглавной буквы.

Существительное «коми» означает народ и представителей этой республики и является именем нарицательным, и поэтому слово необходимо писать с маленькой буквы.

Морфемный разбор слова «коми»: корень -коми-. Это одушевленное существительного общего рода, которое является несклоняемым.

Значение слова

  • Коми – народ в Российской Федерации, коренное население Республики Коми.
  • Коми – представитель этого народа.

Примеры

  • Мой друг недавно переехал в Республику Коми.
  • В моей группе несколько человек из других регионов. У нас учатся даже коми.
  • Взрослым: Skillbox, Хекслет, Eduson, XYZ, GB, Яндекс, Otus, SkillFactory.
  • 8-11 класс: Умскул, Лектариум, Годограф, Знанио.
  • До 7 класса: Алгоритмика, Кодланд, Реботика.
  • Английский: Инглекс, Puzzle, Novakid.

коми-народ

Правильно слово пишется: ко́ми-наро́д

Сложное слово, состоящее из 2 частей.

коми
Ударение падает на 1-й слог с буквой о.
Всего в слове 4 буквы, 2 гласных, 2 согласных, 2 слога.
Гласные: о, и;
Согласные: к, м.
народ
Ударение падает на 2-й слог с буквой о.
Всего в слове 5 букв, 2 гласных, 3 согласных, 2 слога.
Гласные: а, о;
Согласные: н, р, д.

Номера букв в слове

Номера букв в слове «коми-народ» в прямом и обратном порядке:

  • 9
    к
    1
  • 8
    о
    2
  • 7
    м
    3
  • 6
    и
    4
  •  

     
  • 5
    н
    5
  • 4
    а
    6
  • 3
    р
    7
  • 2
    о
    8
  • 1
    д
    9

Слово «коми-народ» состоит из 9-ти букв и 1-го дефиса.

From Wikipedia, the free encyclopedia

Komi

Komi peoples.jpg

Komi people photographed in 2006 in Khanty-Mansi Autonomous Okrug

Total population
approx. 553,000 (2002)
Regions with significant populations
Russia, largely located in the Komi Republic, Perm Krai, Nenets Autonomous Okrug, Arkhangelsk Oblast, and Murmansk Oblast
 Russia
  • Komi-Zyryans 293,406 (2002), 228,235 (2010)
  • Komi-Permyaks 125,235 (2002), 94,456 (2010)[1][2]
 Ukraine
  • Komi-Zyryans and Komi-Permyaks 2,710 (2001)[3]
 CIS
  • Komi-Zyryans 8,210 (1989)
  • Komi-Permyaks 4,791 (1989)[4]
 Estonia
  • Komi-Zyryans and Komi-Permyaks 95 (2011)[5]
 Finland
  • Komi speakers 29 (2017)[6]
Languages
Russian, Komi
Religion
  • Predominantly † Eastern Orthodox Christianity
  • (Russian Orthodoxy)
  • also Shamanism
Related ethnic groups
Udmurts, other Permians

The Komi (Komi: комияс, romanized: komijas also комі-войтир, komi-vojtyr, also called Komi-Zyryans or Zyryans, are an indigenous Permian ethnic group whose homeland is in the northeast of European Russia around the basins of the Vychegda, Pechora and Kama rivers. They mostly reside in the Komi Republic, Perm Krai, Murmansk Oblast, Khanty–Mansi Autonomous Okrug, and Yamalo-Nenets Autonomous Okrug in the Russian Federation.

Name[edit]

There have been at least three names for the Komis: Permyaks, Zyrians (Russian: пермяки, зыряне) and Komi, the last being the self-designation of the people.[7]

The name Permyaks firstly appeared in the 10th century in Russian sources and came from the ancient name of the land between the Mezen River and Pechora River – Perm or «Great Perm» (Russian: Пермь Великая).[8] Several origins of the name have been proposed but the most accepted is from Veps Peräma «back, outer or far-away land» from Veps perä «back, extreme» and ma «land». In Old Norse and Old English, it was known as Bjarmaland and Beormas respectively[9] but those Germanic names might designate some other place than the Russian Perm.[10] Since the 20th century, the name has been applied only to the southern Komi (Komi-Permyaks) in Perm Krai.[10] In Russian permyak also means «an inhabitant of Perm or Perm Krai» independently from ethnicity.[10]

The name for the northern Komis – Zyrians – has a more contradictory origin. It exists since the 14th century and it had many different forms in various Russian sources such as Seryan, Siryan, Syryan, Suryan and Ziryan, Zyryan (Russian: серьяне, сирьяне, сыряне, суряне, зиряне, зыряне), but the latter finally became predominant.[11] Turkin believed that it may come from a small local tribe of the Komis (probably named saran) which first met the Russians, hence the name became default for all the northern Komis.[12] The neighbouring Uralic-speaking peoples call the Komis with similar names: Khanty sərän, sərån, săran, sārån, Mansi sarän, Nenets sānnğr, saran, Udmurt sara-kum.[13]

The name Komi is the endonym for all groups of the people. It was first recorded by ethnographers in the 18th century.[14] It originates from a Finno-Ugric word meaning «man, human»: Komi kom, Udmurt kum, Mansi kom, kum, Khanty xum, Selkup qum, Hungarian hím «male».[14] The origin from the name of the Kama River is disproved[14] though some scholars (like Paula Kokkonen[15]) favour this version.

Subgroups and geographic distribution[edit]

  Komi-Zyryans

  Komi-Permyaks

Komi people are divided into two main groups, which are the Zyryans (northern Komi) & the Permyaks (southern Komi). They are divided into 8 major subgroupings (9 if counting the nearly-assimilated Komi of the Upper Kama), of which they are divided into several even smaller subgroups. The Komi have been traditionally named after the rivers where they live:

  • Komi-Zyryans[16]
    • Komi-Izhma of the Izhma River (Komi: Изьватас, Iźvatas; Nenets: нысма, nysma)
      • Komi of the Kola Peninsula
      • Komi of Nenets Autonomous Okrug
      • Komi of the Lower Ob and Lyapin Rivers
    • Komi of the Vashka and Mezen Rivers (Komi: Удораса, Udorasa)
    • Komi of the Vym River (Komi: Емватас, Emvatas)
    • Komi of the Lower Ob River
    • Komi of the Pechora River (Komi: Печораса, Pećorasa)
    • Komi of the Vychegda River (Komi: Эжватас, Ežvatas)
    • Komi of the Sysola River (Komi: Сыктывсаяс, Syktyvsayas)
    • Komi of the Letka and Luza Rivers (Komi: Лузса, Lusza)
  • Komi-Permyaks
    • Komi of the Yazva River
    • Komi of the Upper Kama River (nearly fully assimilated into Russians)

The majority of Komi (who numbered 256,000 as of the beginning of the 2000s[17]) live in the Komi Republic as a separate national-administrative entity of the Russian Federation. Although the majority of the Komi population live in the Komi Republic, they make up only 30% (256,000) of the total population there as a noticeable minority population. About 60% (607 thousand) are Russians, about 6% (62 thousand) are Ukrainians, 1.5% (15.5 thousand) are Tatars, and 1.4% (15 thousand) are Belarusians. Most of the population of the Republic of Komi resides in urban centres, a notable minority continues to live in villages. The Komi population in the countryside tends to be higher than that of Komi in urban areas, where ethnic Russians make up the majority of the population. Like the rest of the Finno-Ugric peoples of Russia, the population continues to steadily decrease — the 2010 census recorded only 228,235 people who indicated their nationality as «Komi», as compared to the 336,309 recorded as Komi in the 1989 census.

Language[edit]

Writings in the Old Permian (Anbur) script.

The Komi language belongs to the Permian branch of the Uralic family. There is limited mutual intelligibility with Udmurt.[18] There are two main dialects: Zyrian and Permyak, though Permyak is sometimes considered to be a separate language. Until the 18th century, Komi was written in the Old Permic alphabet (Komi: Важ Перым гижӧм, 𐍮𐍐‎𐍕 𐍟‎𐍔‎𐍠𐍨𐍜 𐍒‎𐍣‎𐍕𐍩𐍜‎, Važ Perym gužom), also known as Anbur in reference in reference to its first 2 letters, which was invented by Saint Stephen of Perm in the 14th century, seeing use up to the 16th century after which it saw use as a cryptographic writing system for Russian speakers. Cyrillic was used from the 19th century and briefly replaced by the Latin alphabet between 1929 and 1933. The Komi language is currently written in Cyrillic, adding two extra letters — Іі and Ӧӧ — to represent vowel sounds which do not exist in Russian. The first book to be printed in Komi (a vaccination manual) appeared in 1815.[19]

History[edit]

Based on linguistic reconstruction, the prehistoric Permians are assumed to have split into two peoples during the first millennium BC: the Komis and the Udmurts. By the 16th-17th centuries, the Komis further divided into the Komi-Permyaks (who remained in the Kama River basin) and the Komi-Zyryans (who migrated north).[14]

From the 12th century the Russians began to expand into the Perm region and the Komis came into contact with Novgorod. Novgorodian traders travelled to the region in search of furs and animal hides.[20] The Novgorodians referred to the southern Komi region as «the Great Perm». Komi dukes unified the Great Perm with its centre at the stronghold of Cherdyn. As the Middle Ages progressed, Novgorod gave way to Moscow as the leading Russian power in the region.[21] In 1365, Dmitry Donskoy, Prince of Moscow, gave Stephen of Perm the task of converting the region to Christianity. Stephen’s mission led to the creation of the eparchy of Perm in 1383 and, after his death, Stephen became the patron saint of the Komis. He also devised an alphabet for the Komi language.[22] Nevertheless, some Komis resisted Christianisation, notably the shaman Pama. The Duke of Perm accepted baptism only in 1470 (he was given the Christian name Mikhail), possibly in an attempt to stave off Russian military pressure in the region. Mikhail’s conversion failed to stop an attack by Moscow which seized Cherdyn in 1472. Mikhail was allowed to keep his title of duke but was now a vassal of Moscow. The duchy survived only until 1505 when Mikhail’s son Matvei was replaced by a Russian governor and Komi independence came to an end.[23]

In the 1500s, many Russian migrants began to move into the region, beginning a long process of colonisation and attempts at assimilating the Komis. Syktyvkar (Ust-Sysolsk before 1930) was founded as the chief Russian city in the region in the 18th century. The Russian government established penal settlements in the north for criminals and political prisoners. There were several Komi rebellions in protest against Russian rule and the influx of Slav settlers, especially after large numbers of freed serfs arrived in the region from the 1860s. A national movement to revive Komi culture also emerged.[24]

Russian rule in the area collapsed after World War I and the revolutions of 1917.[citation needed] In the subsequent Russian Civil War, the Bolsheviks fought the Allies for control of the region.[citation needed] The Allied interventionist forces encouraged the Komi to set up their own independent state with the help of political prisoners freed from the local penal colonies.[citation needed] After the Allies withdrew in 1919, the Bolsheviks took over. They promoted Komi culture with the policy of korenizatsiya, but increased industrialisation damaged the Komis’ traditional way of life & the landscape of the republic. Stalin’s purges of the 1930s devastated the Komi intelligentsia, who were accused of «bourgeois nationalism». The remote and inhospitable region was also regarded as an ideal location for the prison camps of the Gulag. The influx of political prisoners and the rapid industrialisation of the region as a result of World War II left the Komi a minority in their own lands. Stalin carried out further purges of the Komi intellectual class in the 1940s and 1950s, and Komi language and culture were suppressed. Since the end of the Soviet Union in 1991, the Komi have reasserted their claims to a separate identity.

Culture[edit]

Architecture[edit]

The Komi settlements were set-up with large, multi-courtyard churchyards & villages, which were typically constructed along or close to a river. Since the Komi people inhabit territories densely covered with forests, the main material for the construction of houses and farm buildings has traditionally been wood. Komi dwellings in many respects resemble North Russian houses in their internal structure. 2 major types of house types exist among the Komi; the Sysol house type (Сисольський тип) & the Vym house type (Bимський тип). The Sysol home is in a square-shaped, divided internally between a commercial section & the private section for its residents. The Vym house type is not very easy to distinguish from the Sysol home, its major differences lying in the windows & internal arrangement. The Izhma Komi, living in sparsely-wooded areas live in chum tents.

Monastery with churches dedicated to Michael the Archangel & Stephen of Perm, Ust Vym.

The efforts of Stephen of Perm to convert the Komi people to Orthodoxy had allowed the Komi to begin constructing & experimenting with church architecture, creating many churches with the tented-roof style similarly to the constructions happening in Northern Russia & Pomerania. While most churches in the territory of the republic were constructed with wood, select churches & monasteries featured stone construction. The republic had over 430 churches in 1917, but this number has fallen down to just 130, 31 of which are registered under heritage programs.[25]

Clothing[edit]

The national dress of the Komi people is quite diverse and has numerous local variants. While men’s clothing had remained mostly similar throughout the territories inhabited by the Komi people (excluding the winter costumes of Komi males), women’s clothing has more variety, each region having its own distinct clothing type. These differences lie in the embroidery technique, type of fabrics and ornamentation. In general, the traditional clothing of the southern and central Komi closely resembles that of the Northern Russians & other Finno-Ugric groups, while the costume of the Izhma Komi has many common features with the Nenets.

Cuisine[edit]

The dish pelmeni likely has its origins amongst the Permian Komi & Udmurt people.

Hunting, gathering and fishing have long been the main source of food for the Komi people, displayed through the dominance of meat, fish, berries & mushrooms in most Komi diets. Meat dishes were more common in the diet of the northern Komi, while dishes utilizing berries were more common in the south. Popular dishes of Komi cuisine are grain pies with fish, various porridges, Serbanka, other sour soups, cold soups based on bread, kvass, etc. The popular Russian dumpling dish pelmeni likely has its origins in the cuisine of the Komi & Udmurt (Permian) peoples, its name ( пельнянь, pel’n’an’) meaning «ear bread» in both languages.[26]

Contemporary depiction of a folktale collected from the Komi of Udorsky District.

Folklore and religion[edit]

Most Komi myths are related to shamanism and paganism. The most widespread myths are about the creation of the world as a result of the struggle of two gods, En (Komi: Ен) and Omyol (Komi: Омöль, Omöl’). These 2 deities are regarded as creator-gods in the Komi mythos, who created all life in the world (though it was En who would vivify them). As the Komi were gradually Christianized, the depictions of En & Omyol began to mirror those of God & Satan, in which Omyol would be depicted as the latter due to his efforts to hamper En’s creation process.[27] Even with the Christianization of the Komi, there are relatively few Christian legends and tales in the folklore of the Komi, but tales of chudins, who are pagans and flee away from the new order to the forests, have become widespread. Some notable characters from Komi mythology include Jirmak (Йиркап) from Sindor, who is thought by the Komi to have invented skis,[28] Joma (Ёма) who is regarded to be a Komi equivalent to the Baba Yaga & Pera (Пера) who is a character from the tales of the Komi-Permyaks known for his courage.

Information regarding the pre-Christian Komi religion is not well researched, with formal research by Russian ethnologists only beginning during the later half of the 19th century. Klavdij Alekseevich Popov (1874), Alexandr Vasilevich Krasov (1896), and Kallistrat Faloleevich Zhakov [ru] (1901) all made attempts to reconstruct the ancient religion of the Komi-Zyryans, while Nikolai Abramovich Rogov (1858, 1860), Nikolai Dobrotvorsky (1883), Ivan Nikolaevich Smirnov (1891), and Vladimir Mikhailovich Yanovich (1903) made reconstructions of the aspects of the Komi religion focusing on the natural world. According to The Life of Saint Stefan, the Bishop of Perm (1897) by Epiphany the Wise, the Komi ancestors had many deities, whose wooden images stood in dedicated cult sanctuaries for higher-ranking deities, while those of domestic deities were kept in Komi dwellings.

Genetics[edit]

A study on north-eastern-European populations, published in March 2013, found that Komi-Zyryans form a distinct pole of genetic diversity.[29]

See also[edit]

  • Sami people
  • Nenets people
  • Indigenous peoples

References[edit]

  1. ^ «Russian Census 2010. Nationalities». demoscope.ru (in Russian). Демоскоп Weekly. Archived from the original on 2011-06-22.
  2. ^ «Russian Census 2002. Nationalities». demoscope.ru (in Russian). Демоскоп Weekly. Archived from the original on 2012-05-21.
  3. ^ «National composition of population». 2001.ukrcensus.gov.ua (in Ukrainian). State statistics committee of Ukraine, 2001 census.
  4. ^ «Soviet Census 1989. Nationalities». demoscope.ru (in Russian). Демоскоп Weekly. Archived from the original on 2010-03-16.
  5. ^ RL0428: Rahvastik rahvuse, soo ja elukoha järgi, 31. detsember 2011
  6. ^ «Väestö 31.12. Muuttujina Maakunta, Kieli, Ikä, Sukupuoli, Vuosi ja Tiedot».
  7. ^ Туркин 1995, p. 25.
  8. ^ Туркин 1995, pp. 17–20.
  9. ^ Туркин 1995, p. 19.
  10. ^ a b c Туркин 1995, p. 20.
  11. ^ Туркин 1995, pp. 20–25.
  12. ^ Туркин 1995, pp. 24–25.
  13. ^ Туркин 1995, p. 23.
  14. ^ a b c d Туркин 1995, pp. 25–26.
  15. ^ Taagepera 1999, p. 301.
  16. ^ While the name «Zyrian» is generally considered outdated, some members of the ethnic group prefer it, considering «Komi» to imply greater Russification; see Marjorie Mandelstam Balzer, The Tenacity of Ethnicity: A Siberian Saga in Global Perspective (Princeton University Press, 1999; ISBN 0-691-00673-3), p. 238, n. 8.[dubious – discuss]
  17. ^ «Тысячелетие народа Коми: человек и климат | Интересный журнал о Республике Коми». 2009-02-05. Archived from the original on 2009-02-05. Retrieved 2022-08-29.
  18. ^ Taagepera 1999, p. 310.
  19. ^ Taagepera 1999, p. 313.
  20. ^ Parlons Komi pp.113–114
  21. ^ Taagepera 1999, p. 299.
  22. ^ Parlons Komi pp.114–115
  23. ^ Taagepera 1999, pp. 300–301.
  24. ^ Parlons Komi p.115
  25. ^ «WHAT THE WALLS TOLD». 2015-04-07. Archived from the original on 2015-04-07. Retrieved 2022-08-29.
  26. ^ Florian (2017-06-24). «Pelmeni, Siberian Meat Dumplings | Food Perestroika». Retrieved 2022-08-30.
  27. ^ «Komi Religion | Encyclopedia.com». www.encyclopedia.com. Retrieved 2022-08-30.
  28. ^ «Йиркап < Герои коми легенд и преданий < Фольклор | Культурная карта Республики Коми». cultmap.nbrkomi.ru. Retrieved 2022-08-30.
  29. ^ Khrunin, Andrey V. (7 March 2013). «A Genome-Wide Analysis of Populations from European Russia Reveals a New Pole of Genetic Diversity in Northern Europe». PLOS ONE. 8 (3): e58552. Bibcode:2013PLoSO…858552K. doi:10.1371/journal.pone.0058552. PMC 3591355. PMID 23505534.

Sources[edit]

  • Avril, Yves (2006). Parlons komi. Harmattan.
  • Minahan, James (2002a). «Komi». Encyclopedia of the Stateless Nations. Vol. II (D–K). Greenwood. pp. 1003–1008. ISBN 9780313321108.
  • Minahan, James (2002b). «Permyaks». Encyclopedia of the Stateless Nations. Vol. III (L–R). Greenwood. pp. 1505–1509. ISBN 9780313321115.
  • Taagepera, Rein (1999). The Finno-Ugric Republics and the Russian State. C. Hurst & Co.
  • Туркин, А. И. (1995). «Происхождение названий коми народа» [Turkin, Adolf. The origin of the names for Komi people]. Linguistica Uralica (in Russian). XXXI (1): 17–28. ISSN 0868-4731.

Further reading[edit]

  • Tsypanov, Evgenii (March 2001). «Language and ethnic mobilization among the Komi in the post-Soviet period». Nationalities Papers. 29 (1): 109–128. doi:10.1080/00905990120036402. S2CID 154436659.

External links[edit]

English[edit]

  • Komi-Izhemtsy against World Bank
  • Komi
  • Komi Permyak
  • Finno-Ugric media centre

Russian[edit]

  • http://uralistica.com/group/komipermians
  • Komi Permyak (in language Komi-Permyak)
  • Komi Permyak

From Wikipedia, the free encyclopedia

Komi

Komi peoples.jpg

Komi people photographed in 2006 in Khanty-Mansi Autonomous Okrug

Total population
approx. 553,000 (2002)
Regions with significant populations
Russia, largely located in the Komi Republic, Perm Krai, Nenets Autonomous Okrug, Arkhangelsk Oblast, and Murmansk Oblast
 Russia
  • Komi-Zyryans 293,406 (2002), 228,235 (2010)
  • Komi-Permyaks 125,235 (2002), 94,456 (2010)[1][2]
 Ukraine
  • Komi-Zyryans and Komi-Permyaks 2,710 (2001)[3]
 CIS
  • Komi-Zyryans 8,210 (1989)
  • Komi-Permyaks 4,791 (1989)[4]
 Estonia
  • Komi-Zyryans and Komi-Permyaks 95 (2011)[5]
 Finland
  • Komi speakers 29 (2017)[6]
Languages
Russian, Komi
Religion
  • Predominantly † Eastern Orthodox Christianity
  • (Russian Orthodoxy)
  • also Shamanism
Related ethnic groups
Udmurts, other Permians

The Komi (Komi: комияс, romanized: komijas also комі-войтир, komi-vojtyr, also called Komi-Zyryans or Zyryans, are an indigenous Permian ethnic group whose homeland is in the northeast of European Russia around the basins of the Vychegda, Pechora and Kama rivers. They mostly reside in the Komi Republic, Perm Krai, Murmansk Oblast, Khanty–Mansi Autonomous Okrug, and Yamalo-Nenets Autonomous Okrug in the Russian Federation.

Name[edit]

There have been at least three names for the Komis: Permyaks, Zyrians (Russian: пермяки, зыряне) and Komi, the last being the self-designation of the people.[7]

The name Permyaks firstly appeared in the 10th century in Russian sources and came from the ancient name of the land between the Mezen River and Pechora River – Perm or «Great Perm» (Russian: Пермь Великая).[8] Several origins of the name have been proposed but the most accepted is from Veps Peräma «back, outer or far-away land» from Veps perä «back, extreme» and ma «land». In Old Norse and Old English, it was known as Bjarmaland and Beormas respectively[9] but those Germanic names might designate some other place than the Russian Perm.[10] Since the 20th century, the name has been applied only to the southern Komi (Komi-Permyaks) in Perm Krai.[10] In Russian permyak also means «an inhabitant of Perm or Perm Krai» independently from ethnicity.[10]

The name for the northern Komis – Zyrians – has a more contradictory origin. It exists since the 14th century and it had many different forms in various Russian sources such as Seryan, Siryan, Syryan, Suryan and Ziryan, Zyryan (Russian: серьяне, сирьяне, сыряне, суряне, зиряне, зыряне), but the latter finally became predominant.[11] Turkin believed that it may come from a small local tribe of the Komis (probably named saran) which first met the Russians, hence the name became default for all the northern Komis.[12] The neighbouring Uralic-speaking peoples call the Komis with similar names: Khanty sərän, sərån, săran, sārån, Mansi sarän, Nenets sānnğr, saran, Udmurt sara-kum.[13]

The name Komi is the endonym for all groups of the people. It was first recorded by ethnographers in the 18th century.[14] It originates from a Finno-Ugric word meaning «man, human»: Komi kom, Udmurt kum, Mansi kom, kum, Khanty xum, Selkup qum, Hungarian hím «male».[14] The origin from the name of the Kama River is disproved[14] though some scholars (like Paula Kokkonen[15]) favour this version.

Subgroups and geographic distribution[edit]

  Komi-Zyryans

  Komi-Permyaks

Komi people are divided into two main groups, which are the Zyryans (northern Komi) & the Permyaks (southern Komi). They are divided into 8 major subgroupings (9 if counting the nearly-assimilated Komi of the Upper Kama), of which they are divided into several even smaller subgroups. The Komi have been traditionally named after the rivers where they live:

  • Komi-Zyryans[16]
    • Komi-Izhma of the Izhma River (Komi: Изьватас, Iźvatas; Nenets: нысма, nysma)
      • Komi of the Kola Peninsula
      • Komi of Nenets Autonomous Okrug
      • Komi of the Lower Ob and Lyapin Rivers
    • Komi of the Vashka and Mezen Rivers (Komi: Удораса, Udorasa)
    • Komi of the Vym River (Komi: Емватас, Emvatas)
    • Komi of the Lower Ob River
    • Komi of the Pechora River (Komi: Печораса, Pećorasa)
    • Komi of the Vychegda River (Komi: Эжватас, Ežvatas)
    • Komi of the Sysola River (Komi: Сыктывсаяс, Syktyvsayas)
    • Komi of the Letka and Luza Rivers (Komi: Лузса, Lusza)
  • Komi-Permyaks
    • Komi of the Yazva River
    • Komi of the Upper Kama River (nearly fully assimilated into Russians)

The majority of Komi (who numbered 256,000 as of the beginning of the 2000s[17]) live in the Komi Republic as a separate national-administrative entity of the Russian Federation. Although the majority of the Komi population live in the Komi Republic, they make up only 30% (256,000) of the total population there as a noticeable minority population. About 60% (607 thousand) are Russians, about 6% (62 thousand) are Ukrainians, 1.5% (15.5 thousand) are Tatars, and 1.4% (15 thousand) are Belarusians. Most of the population of the Republic of Komi resides in urban centres, a notable minority continues to live in villages. The Komi population in the countryside tends to be higher than that of Komi in urban areas, where ethnic Russians make up the majority of the population. Like the rest of the Finno-Ugric peoples of Russia, the population continues to steadily decrease — the 2010 census recorded only 228,235 people who indicated their nationality as «Komi», as compared to the 336,309 recorded as Komi in the 1989 census.

Language[edit]

Writings in the Old Permian (Anbur) script.

The Komi language belongs to the Permian branch of the Uralic family. There is limited mutual intelligibility with Udmurt.[18] There are two main dialects: Zyrian and Permyak, though Permyak is sometimes considered to be a separate language. Until the 18th century, Komi was written in the Old Permic alphabet (Komi: Важ Перым гижӧм, 𐍮𐍐‎𐍕 𐍟‎𐍔‎𐍠𐍨𐍜 𐍒‎𐍣‎𐍕𐍩𐍜‎, Važ Perym gužom), also known as Anbur in reference in reference to its first 2 letters, which was invented by Saint Stephen of Perm in the 14th century, seeing use up to the 16th century after which it saw use as a cryptographic writing system for Russian speakers. Cyrillic was used from the 19th century and briefly replaced by the Latin alphabet between 1929 and 1933. The Komi language is currently written in Cyrillic, adding two extra letters — Іі and Ӧӧ — to represent vowel sounds which do not exist in Russian. The first book to be printed in Komi (a vaccination manual) appeared in 1815.[19]

History[edit]

Based on linguistic reconstruction, the prehistoric Permians are assumed to have split into two peoples during the first millennium BC: the Komis and the Udmurts. By the 16th-17th centuries, the Komis further divided into the Komi-Permyaks (who remained in the Kama River basin) and the Komi-Zyryans (who migrated north).[14]

From the 12th century the Russians began to expand into the Perm region and the Komis came into contact with Novgorod. Novgorodian traders travelled to the region in search of furs and animal hides.[20] The Novgorodians referred to the southern Komi region as «the Great Perm». Komi dukes unified the Great Perm with its centre at the stronghold of Cherdyn. As the Middle Ages progressed, Novgorod gave way to Moscow as the leading Russian power in the region.[21] In 1365, Dmitry Donskoy, Prince of Moscow, gave Stephen of Perm the task of converting the region to Christianity. Stephen’s mission led to the creation of the eparchy of Perm in 1383 and, after his death, Stephen became the patron saint of the Komis. He also devised an alphabet for the Komi language.[22] Nevertheless, some Komis resisted Christianisation, notably the shaman Pama. The Duke of Perm accepted baptism only in 1470 (he was given the Christian name Mikhail), possibly in an attempt to stave off Russian military pressure in the region. Mikhail’s conversion failed to stop an attack by Moscow which seized Cherdyn in 1472. Mikhail was allowed to keep his title of duke but was now a vassal of Moscow. The duchy survived only until 1505 when Mikhail’s son Matvei was replaced by a Russian governor and Komi independence came to an end.[23]

In the 1500s, many Russian migrants began to move into the region, beginning a long process of colonisation and attempts at assimilating the Komis. Syktyvkar (Ust-Sysolsk before 1930) was founded as the chief Russian city in the region in the 18th century. The Russian government established penal settlements in the north for criminals and political prisoners. There were several Komi rebellions in protest against Russian rule and the influx of Slav settlers, especially after large numbers of freed serfs arrived in the region from the 1860s. A national movement to revive Komi culture also emerged.[24]

Russian rule in the area collapsed after World War I and the revolutions of 1917.[citation needed] In the subsequent Russian Civil War, the Bolsheviks fought the Allies for control of the region.[citation needed] The Allied interventionist forces encouraged the Komi to set up their own independent state with the help of political prisoners freed from the local penal colonies.[citation needed] After the Allies withdrew in 1919, the Bolsheviks took over. They promoted Komi culture with the policy of korenizatsiya, but increased industrialisation damaged the Komis’ traditional way of life & the landscape of the republic. Stalin’s purges of the 1930s devastated the Komi intelligentsia, who were accused of «bourgeois nationalism». The remote and inhospitable region was also regarded as an ideal location for the prison camps of the Gulag. The influx of political prisoners and the rapid industrialisation of the region as a result of World War II left the Komi a minority in their own lands. Stalin carried out further purges of the Komi intellectual class in the 1940s and 1950s, and Komi language and culture were suppressed. Since the end of the Soviet Union in 1991, the Komi have reasserted their claims to a separate identity.

Culture[edit]

Architecture[edit]

The Komi settlements were set-up with large, multi-courtyard churchyards & villages, which were typically constructed along or close to a river. Since the Komi people inhabit territories densely covered with forests, the main material for the construction of houses and farm buildings has traditionally been wood. Komi dwellings in many respects resemble North Russian houses in their internal structure. 2 major types of house types exist among the Komi; the Sysol house type (Сисольський тип) & the Vym house type (Bимський тип). The Sysol home is in a square-shaped, divided internally between a commercial section & the private section for its residents. The Vym house type is not very easy to distinguish from the Sysol home, its major differences lying in the windows & internal arrangement. The Izhma Komi, living in sparsely-wooded areas live in chum tents.

Monastery with churches dedicated to Michael the Archangel & Stephen of Perm, Ust Vym.

The efforts of Stephen of Perm to convert the Komi people to Orthodoxy had allowed the Komi to begin constructing & experimenting with church architecture, creating many churches with the tented-roof style similarly to the constructions happening in Northern Russia & Pomerania. While most churches in the territory of the republic were constructed with wood, select churches & monasteries featured stone construction. The republic had over 430 churches in 1917, but this number has fallen down to just 130, 31 of which are registered under heritage programs.[25]

Clothing[edit]

The national dress of the Komi people is quite diverse and has numerous local variants. While men’s clothing had remained mostly similar throughout the territories inhabited by the Komi people (excluding the winter costumes of Komi males), women’s clothing has more variety, each region having its own distinct clothing type. These differences lie in the embroidery technique, type of fabrics and ornamentation. In general, the traditional clothing of the southern and central Komi closely resembles that of the Northern Russians & other Finno-Ugric groups, while the costume of the Izhma Komi has many common features with the Nenets.

Cuisine[edit]

The dish pelmeni likely has its origins amongst the Permian Komi & Udmurt people.

Hunting, gathering and fishing have long been the main source of food for the Komi people, displayed through the dominance of meat, fish, berries & mushrooms in most Komi diets. Meat dishes were more common in the diet of the northern Komi, while dishes utilizing berries were more common in the south. Popular dishes of Komi cuisine are grain pies with fish, various porridges, Serbanka, other sour soups, cold soups based on bread, kvass, etc. The popular Russian dumpling dish pelmeni likely has its origins in the cuisine of the Komi & Udmurt (Permian) peoples, its name ( пельнянь, pel’n’an’) meaning «ear bread» in both languages.[26]

Contemporary depiction of a folktale collected from the Komi of Udorsky District.

Folklore and religion[edit]

Most Komi myths are related to shamanism and paganism. The most widespread myths are about the creation of the world as a result of the struggle of two gods, En (Komi: Ен) and Omyol (Komi: Омöль, Omöl’). These 2 deities are regarded as creator-gods in the Komi mythos, who created all life in the world (though it was En who would vivify them). As the Komi were gradually Christianized, the depictions of En & Omyol began to mirror those of God & Satan, in which Omyol would be depicted as the latter due to his efforts to hamper En’s creation process.[27] Even with the Christianization of the Komi, there are relatively few Christian legends and tales in the folklore of the Komi, but tales of chudins, who are pagans and flee away from the new order to the forests, have become widespread. Some notable characters from Komi mythology include Jirmak (Йиркап) from Sindor, who is thought by the Komi to have invented skis,[28] Joma (Ёма) who is regarded to be a Komi equivalent to the Baba Yaga & Pera (Пера) who is a character from the tales of the Komi-Permyaks known for his courage.

Information regarding the pre-Christian Komi religion is not well researched, with formal research by Russian ethnologists only beginning during the later half of the 19th century. Klavdij Alekseevich Popov (1874), Alexandr Vasilevich Krasov (1896), and Kallistrat Faloleevich Zhakov [ru] (1901) all made attempts to reconstruct the ancient religion of the Komi-Zyryans, while Nikolai Abramovich Rogov (1858, 1860), Nikolai Dobrotvorsky (1883), Ivan Nikolaevich Smirnov (1891), and Vladimir Mikhailovich Yanovich (1903) made reconstructions of the aspects of the Komi religion focusing on the natural world. According to The Life of Saint Stefan, the Bishop of Perm (1897) by Epiphany the Wise, the Komi ancestors had many deities, whose wooden images stood in dedicated cult sanctuaries for higher-ranking deities, while those of domestic deities were kept in Komi dwellings.

Genetics[edit]

A study on north-eastern-European populations, published in March 2013, found that Komi-Zyryans form a distinct pole of genetic diversity.[29]

See also[edit]

  • Sami people
  • Nenets people
  • Indigenous peoples

References[edit]

  1. ^ «Russian Census 2010. Nationalities». demoscope.ru (in Russian). Демоскоп Weekly. Archived from the original on 2011-06-22.
  2. ^ «Russian Census 2002. Nationalities». demoscope.ru (in Russian). Демоскоп Weekly. Archived from the original on 2012-05-21.
  3. ^ «National composition of population». 2001.ukrcensus.gov.ua (in Ukrainian). State statistics committee of Ukraine, 2001 census.
  4. ^ «Soviet Census 1989. Nationalities». demoscope.ru (in Russian). Демоскоп Weekly. Archived from the original on 2010-03-16.
  5. ^ RL0428: Rahvastik rahvuse, soo ja elukoha järgi, 31. detsember 2011
  6. ^ «Väestö 31.12. Muuttujina Maakunta, Kieli, Ikä, Sukupuoli, Vuosi ja Tiedot».
  7. ^ Туркин 1995, p. 25.
  8. ^ Туркин 1995, pp. 17–20.
  9. ^ Туркин 1995, p. 19.
  10. ^ a b c Туркин 1995, p. 20.
  11. ^ Туркин 1995, pp. 20–25.
  12. ^ Туркин 1995, pp. 24–25.
  13. ^ Туркин 1995, p. 23.
  14. ^ a b c d Туркин 1995, pp. 25–26.
  15. ^ Taagepera 1999, p. 301.
  16. ^ While the name «Zyrian» is generally considered outdated, some members of the ethnic group prefer it, considering «Komi» to imply greater Russification; see Marjorie Mandelstam Balzer, The Tenacity of Ethnicity: A Siberian Saga in Global Perspective (Princeton University Press, 1999; ISBN 0-691-00673-3), p. 238, n. 8.[dubious – discuss]
  17. ^ «Тысячелетие народа Коми: человек и климат | Интересный журнал о Республике Коми». 2009-02-05. Archived from the original on 2009-02-05. Retrieved 2022-08-29.
  18. ^ Taagepera 1999, p. 310.
  19. ^ Taagepera 1999, p. 313.
  20. ^ Parlons Komi pp.113–114
  21. ^ Taagepera 1999, p. 299.
  22. ^ Parlons Komi pp.114–115
  23. ^ Taagepera 1999, pp. 300–301.
  24. ^ Parlons Komi p.115
  25. ^ «WHAT THE WALLS TOLD». 2015-04-07. Archived from the original on 2015-04-07. Retrieved 2022-08-29.
  26. ^ Florian (2017-06-24). «Pelmeni, Siberian Meat Dumplings | Food Perestroika». Retrieved 2022-08-30.
  27. ^ «Komi Religion | Encyclopedia.com». www.encyclopedia.com. Retrieved 2022-08-30.
  28. ^ «Йиркап < Герои коми легенд и преданий < Фольклор | Культурная карта Республики Коми». cultmap.nbrkomi.ru. Retrieved 2022-08-30.
  29. ^ Khrunin, Andrey V. (7 March 2013). «A Genome-Wide Analysis of Populations from European Russia Reveals a New Pole of Genetic Diversity in Northern Europe». PLOS ONE. 8 (3): e58552. Bibcode:2013PLoSO…858552K. doi:10.1371/journal.pone.0058552. PMC 3591355. PMID 23505534.

Sources[edit]

  • Avril, Yves (2006). Parlons komi. Harmattan.
  • Minahan, James (2002a). «Komi». Encyclopedia of the Stateless Nations. Vol. II (D–K). Greenwood. pp. 1003–1008. ISBN 9780313321108.
  • Minahan, James (2002b). «Permyaks». Encyclopedia of the Stateless Nations. Vol. III (L–R). Greenwood. pp. 1505–1509. ISBN 9780313321115.
  • Taagepera, Rein (1999). The Finno-Ugric Republics and the Russian State. C. Hurst & Co.
  • Туркин, А. И. (1995). «Происхождение названий коми народа» [Turkin, Adolf. The origin of the names for Komi people]. Linguistica Uralica (in Russian). XXXI (1): 17–28. ISSN 0868-4731.

Further reading[edit]

  • Tsypanov, Evgenii (March 2001). «Language and ethnic mobilization among the Komi in the post-Soviet period». Nationalities Papers. 29 (1): 109–128. doi:10.1080/00905990120036402. S2CID 154436659.

External links[edit]

English[edit]

  • Komi-Izhemtsy against World Bank
  • Komi
  • Komi Permyak
  • Finno-Ugric media centre

Russian[edit]

  • http://uralistica.com/group/komipermians
  • Komi Permyak (in language Komi-Permyak)
  • Komi Permyak

коми-народ

Правильное написание:

ко́ми-наро́д, -а

Рады помочь вам узнать, как пишется слово «коми-народ».
Пишите и говорите правильно.

О словаре

Сайт создан на основе «Русского орфографического словаря», составленного Институтом русского языка имени В. В. Виноградова РАН. Объем второго издания, исправленного и дополненного, составляет около 180 тысяч слов, и существенно превосходит все предшествующие орфографические словари. Он является нормативным справочником, отражающим с возможной полнотой лексику русского языка начала 21 века и регламентирующим ее правописание.

У этого термина существуют и другие значения, см. Коми (значения).

Коми
Современное самоназвание коми-морт, коми-войтыр, коми
Численность и ареал
Всего: 350 000

 Россия:
228 235 (2010 г.)[1], 293 406 (2002 г.)[2]

    •  Республика Коми:
        202 348 (2010 г.)[1], 256 464 (2002 г.)[2]
    •  Ямало-Ненецкий автономный округ:
        5141 (2010 г.)[1], 6177 (2002 г.)[2]
    •  Ненецкий автономный округ:
        3623 (2010 г.)[1], 4510 (2002 г.)[2]
    •  Ханты-Мансийский автономный округ — Югра:
        2364 (2010 г.)[1], 3081 (2002 г.)[2]
    •  Мурманская область:
        1649 (2010 г.)[1], 2177 (2002 г.)[2]
    •  Санкт-Петербург:
        1072 (2010 г.)[1],  1455 (2002 г.)[2]
    •  Тюменская область (без ХМАО и ЯНАО):
         964 (2010 г.)[1],  1 297 (2002 г.)
      (с ХМАО и ЯНАО: 8469, 2010 г.; 10555, 2002 г.)
    •  Архангельская область (без НАО):
         960 (2010 г.), 1235 (2002 г.)
      (с НАО: 4583, 2010 г.; 5745, 2002 г.)
    •  Москва:
         565 (2010 г.)[3],   734 (2002 г.)[2]
    •  Московская область:
         541 (2010 г.)[1],   708 (2002 г.)[2]
    •  Краснодарский край:
         502 (2010 г.)[1],   684 (2002 г.)[2]
    •  Ленинградская область:
         456 (2010 г.)[1],   669 (2002 г.)[2]
    •  Свердловская область:
         445 (2010 г.)[1],   629 (2002 г.)[2]
    •  Омская область:
         403 (2010 г.)[1],   708 (2002 г.)[2]
    •  Пермский край:
         356 (2010 г.)[1],  1 181 (2002 г.)[2]
    •  Вологодская область:
         295 (2010 г.)[1],   367 (2002 г.)[2]
    •  Нижегородская область:
         258 (2010 г.)[1],   532 (2002 г.)[2]
    •  Ивановская область:
         267 (2010 г.)[1],   191 (2002 г.)[2]
    •  Карелия:
         182 (2010 г.)[1],   282 (2002 г.)[2]
    •  Новгородская область:
        123 (2010 г.)[1],   150 (2002 г.)[2]

 Украина:
1545 (2001 г.)[4]
 Латвия:
198 (оценка 2022)[5]

 Эстония:
89 (перепись 2021)[6]

Описание
Язык коми, русский
Религия Православие (в прошлом также течение бурсьылысь), старообрядчество, традиционные верования
Расовый тип Восточно-балтийский тип европеоидной расы[7]
Входит в финно-угры
Родственные народы коми-пермяки, удмурты,
Происхождение пермяне, чудь заволочская, печора

Зыряне и вотяки в традиционной одежде. 1862 г.

Ко́ми (коми-зыря́не, устаревшее название — зыря́не; коми коми; самоназвание — коми[8], коми-морт, коми-войтыр[9]) — финно-угорский народ в России, коренное население Республики Коми[10]. Почти все коми в мире проживают в пределах России: 97,6 % коми-зырян и 96,9 % близкородственных коми-пермяков[11].

Основные этнографические группы: верхневычегодцы, вымичи, ижемцы, печорцы, прилузцы, сысольцы, удорцы[12].

Происхождение этнонимов

Существует несколько версий происхождения этнонима коми. Выделяют две наиболее правдоподобные:

  • от названия реки Кама, таким образом словосочетание коми-морт («мужчина из народа коми, человек из народа коми») дословно означает «живущий на реке Каме»[13];
  • этноним сравнивают с венг. hím, манс. хум «мужчина, человек»[14].

Слово коми, присутствующее в этнонимах обоих коми-народов, является автонимом, тогда как пермяки и зыряне — это русские экзонимы[15]. Оба экзонима попали в древнерусский язык из прибалтийско-финского (древневепсского) источника и означали пермоязычных жителей восточной по отношению к вепсам окраины:

  • зырь, зырянинsyrjä «граница»
  • пермь, пермякperä maa «задняя земля»

Название зыряне в форме сырьяне, серьяне впервые упоминается в житии св. Стефана Пермского (XV век), и в 1570-х гг. экзоним «зырянин» окончательно закрепляется за современными коми-зырянами, вытесняя общее название «пермь»[16], которое впервые встречается во вступлении старейшего из известных списков летописи «Повесть временных лет» (начало XII века)[17].

Расселение и численность

Карта расселения коми на территории России

Большинство представителей народа коми (202,3 тыс. чел. (2010 г.)[1], 256,5 тыс. (2002 г.)[18]) в России традиционно проживает в Республике Коми, где они составляют 23,7 % от всего населения (около 65,1 % (556 тыс.) — русские). В сельской местности республики процент коми населения больше, чем в городах.

В целом по России проживало около 228 тысяч коми-зырян в 2010 г.[1] и 293 тыс. в 2002 г[18]. Коми-зыряне небольшими анклавами и смешанно проживают в Архангельской, Мурманской, Кировской, Омской и других областях РФ.

Носителей языка коми в России немного — родным язык коми назвали лишь 169 тыс. человек представителей этноса коми (2002 г.)[18].

На Украине, по данным переписи населения 2001 года, проживало 1545 коми-зырян, из которых в качестве родного язык коми указали 330 человек (немногим более 1/5 всех коми Украины), украинский — 127 чел. (свыше 8 %), остальные — в основном русский[4].

Расселение народов коми и коми-пермяков

Общая численность коми (коми-зырян вместе с родственными им коми-пермяками и коми-язьвинцами, которые преимущественно расселены в Пермском крае) в мире достигает около 400 тыс. чел.

Доля коми по районам и городам России (по переписи 2010 года)

Указаны муниципальные образования, где доля коми в численности населения превышает 5 %:

Доля коми по районам и городам России
муниципальный район, городской округ Субъект РФ % коми
МР Ижемский Республика Коми 88,5
МР Усть-Куломский Коми 75,8
МР Корткеросский Коми 66,5
МР Сысольский Коми 64,2
МР Прилузский Коми 54,8
МР Сыктывдинский Коми 45,7
МР Удорский Коми 43,8
МР Койгородский Коми 35,3
МР Усть-Вымский Коми 26,2
МР Троицко-Печорский Коми 25,6
ГО Сыктывкар Коми 25
Шурышкарский МР Ямало-Ненецкий АО 17,9
МР Княжпогостский Коми 16,5
ГО Усинск Коми 13,8
МР Печора Коми 12,7
ГО Инта Коми 10,4
Заполярный МР Ненецкий 10,4
Ловозерский МР Мурманская 10,2
МР Вуктыл Коми 10
МР Сосногорск Коми 8,6
ГО Ухта Коми 7,4
ГО город Нарьян-Мар Ненецкий АО 7
Приуральский МР Ямало-Ненецкий АО 6,8
Березовский МР Ханты-Мансийский АО 5,2
МР Усть-Цилемский Коми 5

Ареал расселения коми-зырян. По данным Всероссийской переписи 2010 года.

Этногенез и этническая история

Археологи и этнологи выделяют следующую цепь сменяющих друг друга базовых археологических культур, ведущих к культуре современных коми-зырян:

  • неолит
    • волосовская культура
  • бронзовый век
    • приказанская культура (XVI—IX вв. до н. э.)
  • железный век
    • ананьинская культура (VIII—III вв. до н. э.)
    • гляденовская культура (III в. до н. э.-IV в.)
    • ванвиздинская культура (VI—XI вв.)
    • вымская культура (XI—XII вв.)

Впервые предки коми (финно-пермская этнолингвистическая общность) обнаруживаются исследователями во II тыс. до н. э. в районе впадения в Волгу Оки и Камы. Позднее происходит распространение предков древних пермян на север, в Прикамье.

В 1 тысячелетии до н. э. (железный век) на территорию современной Республики Коми проникают носители пермского праязыка. В IV—VIII вв. н. э. на северо-востоке Европейской части России (территория современного расселения коми) складывается ванвиздинская культура. В середине 1 тысячелетия н. э. древнепермская этнолингвистическая общность в Среднем Прикамье разделилась на предков коми и удмуртов. Часть населения мигрировала в бассейн Вычегды, где смешалась с носителями ванвиздинской культуры. На Выми и нижней Вычегде, очевидно, главным элементом стали ванвиздинцы, а на Сысоле и верхней Вычегде преобладающим элементом стали переселенцы из Прикамья. В результате взаимодействия сложилась вымская культура (IX—XIV века), соотносимая с летописной Пермью Вычегодской.

В результате дальнейшего развития племён прото-коми сформировалась вымская культура (IX—XIV века), которая имела связи с родановской культурой. Прото-коми имели устойчивые торговые и культурные связи с прибалтийско-финским населением, волжскими булгарами, Древнерусским государством и степными ираноязычными племенами. В последний период существования вымской культуры на неё оказали значительное влияние именно южные соседи. В последнее время её существования происходит мощное воздействие древнерусской культуры восточных славян.

С усилением древнерусского влияния в XII веке Пермь подпадает под власть Новгородской республики. С XIII века начинается значительная славянская (новгородская и северо-русская, то есть, суздальская, а затем ростовская) колонизация Перми, которая, несмотря на обложение данью местного населения, имела положительное культурное значение. Об этом чётко сигнализирует археология — именно в это время курганный способ захоронения постепенно заменяется христианским погребением, многобожие как господствующее до сих пор верование среди зырян соседствует с православием, а в быту зырян появляются немало новаций.

В начале XIV века на Вычегодскую землю распространилось влияние Москвы. Возможно, в конце XIV—XV веках епископ Пермский обладал правами сюзерена на территории Коми края.[20]

В XV—XVI веках, под давлением славяно-русской колонизации Севера, этнический массив коми сдвинулся в восточном направлении. Коми население исчезло в низовьях Вашки, на Пинеге, нижней Вычегде, Виледи, Яренге, нижней Лузе. Зыряне стали первым финно-угорским народом, перешедшим под власть Москвы[уточнить], причём это произошло таким образом, что Г. С. Лыткин задавался вопросом: «в недоумении тщетно предлагаешь себе вопрос: когда совершился переход зырянской страны из-под власти Великого Новгорода под власть Москвы»[21].

С этого времени вплоть до начала XX в. происходило непрерывное расширение этнической территории коми. В XVI—XVII вв. коми заселили верхнюю Вычегду, а в XVIII—XIX вв. — Печору и Ижму.

В процессе взаимодействия с окружающими этносами в состав коми вошли ассимилированные группы вепсов, русских, ненцев и манси. Это отразилось на антропологическом облике и отдельных компонентах культуры коми, привело к образованию в составе коми отдельных этнолокальных групп. В XVI—XVII вв. на территории коми известно несколько административных образований — волостей и земель: Удорская волость, Глотова слобода, Вымская земля, Сысольская земля, Ужгинская волость и ряд других. В XVII в. коми сосредоточивались в Сольвычегодском, Яренском и Пустозерском уездах. Выходцы из Коми края были в числе основателей и жителей большинства возникших в Сибири городов.

Завершение формирования народности коми-зырян относится к XVII—XVIII вв.[22] В XVIII—XIX веках коми проживали в Усть-Сысольском и Яренском уездах Вологодской губернии. В первой половине XVIII—XIX веках коми активно переселялись в соседний Мезенский уезд Архангельской губернии. В XIX веке значительное число коми-зырян и коми-пермяков осело на Алтае. В начале 1870-х коми основали несколько поселений на территории современной Омской области. В середине, второй половине XIX века большие группы коми-ижемцев поселились в Зауралье. В середине 1880-х гг. группа коми-ижемских оленеводов из-за нехватки пастбищ перебралась на Кольский полуостров. С XVIII века большую роль у коми начинают играть отхожие промыслы. У коми-пермяков был развит отход на плотницкие работы в другие регионы, в частности в Зауралье. Коми-зыряне в поисках заработка уходили в Сибирь или уезды Русского Севера, занимались валянием валенок, кузнечным делом и др.[23]

Численность коми в России по ревизиям XVIII века:[24]

Год (ревизия) Тыс. чел.
1719 (1я ревизия) 41,6
1745 (2я ревизия) 43,7
1763 (3я ревизия) 44,0
1782 (4я ревизия) 47,2
1795 (5я ревизия) 52,4

По сведениям 1865 года, опубликованным в «Алфавитном списке народов, обитающих в Российской империи», коми-зыряне общей численностью в 120 000 человек проживали на территории Мезенского уезда Архангельской губернии, Усть-Сысольского и Яренского уездов Вологодской губернии, а также разбросанно среди сельского населения Сольвычегодского уезда[25].

По результатам Всероссийской переписи 1897 года коми (родной язык — зырянский), проживали в следующих губерниях:[26]

Губерния Мужчин Женщин Всего
Вологодская 52762 62204 114966
Архангельская 11058 12201 23259
Тобольская 3609 3474 7083
Пермская 3290 1184 4474
Другие губернии 2316 1520 3836
Всего в империи 73035 80583 153618

Из них в городах проживало более 4 % от численности всего народа (6340 человек)[27].

22 августа 1921 года в составе РСФСР была образована автономная область Коми (Зырян) с центром в Усть-Сысольске, положив тем самым начало коми государственности[28]. В неё вошла большая часть Печорского уезда Архангельской губернии, весь Усть-Сысольский и большая часть Яренского уезда Северо-Двинской губернии. В момент создания площадь автономии составила свыше 400 тыс. км². и в ней проживало 1 787 тыс. человек. По переписи 1926 года, коми составляли 92,2 % населения области[29]. Всего в СССР, по переписи 1926 года, проживало 226 383 коми-зырян[30].

В 1929 году АО коми-зырян вошла в состав Северного края, а в ноябре 1936 года автономная область была преобразована в Коми АССР в рамках РСФСР. По переписи 1959 года, численность коми-зырян в СССР составляла 287 027 человек[31].

23 ноября 1990 года Коми АССР была преобразована в Коми Советскую Социалистическую Республику (Коми ССР)[32], а с 1992 года — Республика Коми.

Этнографические группы

Выделяются следующие этнографические группы: верхневычегодцы, нижневычегодцы, вишерцы, вымичи, ижемцы, печорцы, прилузцы, сысольцы, удорцы. Локальные этнографические группы коми сохранялись до начала XX века. Наибольшее своеобразие в культуре имели удорцы — население верховьев Вашки и Мезени, ижемцы — низовьев Печоры, прилузцы — верховьев Лузы и Летки.

Антропология и генетика

Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона, издававшийся в конце XIX — начале XX веков, даёт следующее описание коми-зырян:[33]

Зыряне роста среднего, кроме удорцев, отличающихся высоким ростом; телосложения крепкого и правильного; следы финского типа на лицах едва заметны; цвет волос большей частью чёрный, при серых и тёмно-карих глазах; реже встречаются русые волосы и голубые глаза.

Масштабное соматологическое обследование коми населения было выполнено Н. Н. Чебоксаровым в конце первой половины XX века. Обследование выявило преобладание сублапоноидного вятско-камского антропологического типа как у коми-зырян, так и коми-пермяков, что сближало их с удмуртами и некоторыми другими группами финно-волжских народов. У зырян, однако, были также зафиксированы беломорский и восточно-балтийский тип, особенно у северных и западных этнографических групп, а также уральский тип у северо-восточных групп, что закономерно объясняется контактами с ненцами, хантами и манси[34]. Краниологические исследования В. И. Хартановича 1980-х годов показали, что для коми-зырян всё-таки более характерен особый европеоидный краниологический тип, более близкий к краниотипу карел, а не коми-пермяков[35]. В отличие от коми-пермяков и удмуртов, краниологический тип коми-зырян является восточнобалтийским, сходным с карелами, ижорой и среднечепецкими удмуртами. Крайне близким к коми-зырянам является антропологический комплекс населения родановской культуры, что связывается с исторически зафиксированной крестьянской колонизацией Верхней Камы с Вычегды в середине II тысячелетия нашей эры[7].

ДНК

Было произведено 3 исследования Y-ДНК (передающейся по прямой мужской линии) коми-зырян Республики Коми, одно из которых занималось исключительно гаплогруппой I. Таким образом, полноценных исследований было 2.

  • Komi Tambets 2004[36]

Total 94 — I — 5,3 %, N1b-P43 — 12,8 %, N1c-Tat — 22,3 %, R1a — 33 %, R1b — 16 %, другие — 10,6 %.

  • Komi Rootsi 2004

Total 110 — I1a — 3,6 %, I1b — 0,9 %, остальные гаплогруппы — 95,5 %.

  • Komi Izhemski KOI Malyarchuk 2009

Total 54 — N1b 17 % (большинство гаплотипов выглядят как N1b), N1c1 — 52 %, R1a1 — 30 %, другие — 2 %.

  • Komi Priluzski KOP Malyarchuk 2009

Total 49 — N1b 14 % (большинство гаплотипов выглядят как N1b), N1c1 — 50 %, R1a1 — 33 %, другие — 6 %.

Было также произведено исследование коми-зырян, веками проживающих на территории ЯНАО. Следует отметить, что размер выборки достаточно скромен — всего 28 человек. Результаты:

  • Komi YNAO Karafet 2002 Rootsi 2007, Total 28 — N1b-P43 — 35,7 %, N1c — 50 %, другие — 14,3 %.

Результаты различаются не сильно, особенно учитывая то, что различия наблюдаются, как выясняется, между коми-зырянами разных территорий.

У коми выявили митохондриальные гаплогруппы V (0,6 %), U5b1b1 (1,8 %), H1 (2,1 %), D5 (1,8 %), Z (1,8 %).

Язык

Коми-зыряне говорят на коми-зырянском языке, относящемся к пермской ветви финно-угорской группы уральской семьи языков. Наиболее близки ему коми-пермяцкий и коми-язьвинский языки, а также удмуртский язык.

Имеет присыктывкарский, нижневычегодский, верхневычегодский, среднесысольский, верхнесысольский, вымский, лузско-летский, ижемский, печорский и удорский диалекты. Одним из основных критериев разграничения коми диалектов является употребление звука Л в закрытом слоге, в связи с чем они подразделяются на три типа: эловые (Сысола и верхняя Печора), вэ-эловые (Вычегда) и нуль-эловые диалекты (Ижма, средняя и нижняя Печора, Уса)[37].

В 1918 году за основу литературного языка был принят присыктывкарский диалект, являющийся переходным диалектом между нижневычегодским, верхневычегодским и сысольским диалектами[38].

В рамках проводимой в автономной области с середины 1920-х годов политики «зырянизации» («комизации») к 1927 году на коми-язык были переведены все коми школы I ступени (таковых на конец 1924/25 учебного года было 217 из 230 школ). Во второй половине 1930-х в основном был завершён перевод школ повышенного типа на родной язык обучения. Сложилась развитая система подготовки педагогических кадров[39]. Закон СССР об образовании 1958 года предоставлял родителям детей нерусской национальности право выбора языка обучения для своих детей, что сократило долю школ, преподающих на коми-языке. Кроме того, началось сокращение преподавания на национальном языке как на родном — к 1972 году обучение проводилось только первые три класса начальной школы. В начале 1980-х коми-язык служил в качестве языка обучения примерно в 30 школах. В 1970—1980-е годы число детей, изучающих коми язык как отдельный предмет, сократилось с 25 тыс. до 15 тыс. человек[40].

Признание языка коми в качестве одного из государственных языков Республики Коми вызвало подъём в его изучении. С 1990 по 1999 год количество учащихся общеобразовательных школ республики, изучающих коми-язык, увеличилось на 13%. В 1999/2000 учебном году коми язык как родной изучало более 16 тысяч учеников в 161 школе[41].

Культура

Коми литература как письменное художественное творчество на коми языке возникла в первой половине XIX века. Основоположником коми литературы стал поэт Иван Куратов. Широкое развитие литература коми получила только после Октябрьской революции[42].

В 1961 году Музыкальный Театр Республики Коми осуществил постановку первого национального балета коми «Яг-Морт»[43].

Музыкальные инструменты[44]

  • Духовые: куим-чипсан (многоствольная флейта), чипсан (флейта).
  • Щипковые: сигудэк щипковый.
  • Смычковые: сигудэк смычковый.
  • Язычковые: гудэк (ручные гармоники: двухрядная венская, однорядная с русским строем, с 7 клавишами в правой клавиатуре и 2 в левой, хромка).

См. также

  • Народы Арктики

Примечания

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 1,14 1,15 1,16 1,17 1,18 1,19 1,20 Итоги Всероссийской переписи населения 2010 года в отношении демографических и социально-экономических характеристик отдельных национальностей. Дата обращения: 11 августа 2014. Архивировано 7 января 2019 года.
  2. 2,00 2,01 2,02 2,03 2,04 2,05 2,06 2,07 2,08 2,09 2,10 2,11 2,12 2,13 2,14 2,15 2,16 2,17 2,18 Всероссийская перепись населения 2002 года. Дата обращения: 24 декабря 2009. Архивировано 21 августа 2011 года.
  3. Мосстат: Приложения к итогам ВПН 2010 года в городе Москве Архивная копия от 8 февраля 2012 на Wayback Machine: Приложение 5. Национальный состав населения по г. Москва (недоступная ссылка)
  4. 4,0 4,1 Всеукраинская перепись населения 2001 года. Распределение населения по национальности и родному языку. Государственный комитет статистики Украины. Дата обращения: 14 декабря 2011. Архивировано 26 ноября 2019 года.
  5. [1] (латыш.)
  6. RL21442: POPULATION BY ETHNIC NATIONALITY, MOTHER TONGUE, CITIZENSHIP, SEX, AGE GROUP AND PLACE OF RESIDENCE (SETTLEMENT REGION), 31 DECEMBER 2021. Statistical database. Дата обращения: 18 июня 2022. Архивировано 19 июня 2022 года.
  7. 7,0 7,1 Широбоков И. Г. Материалы к антропологии пермских народов XVII-XIX вв. (краниологические данные) // Ежегодник финно-угорских исследований. Вып. 3. Ижевск: Изд-во УдГУ, 2014. С. 80-98.
  8. Ко́ми-зыря́нский язы́к
  9. БРЭ. Дата обращения: 1 июля 2020. Архивировано 1 июля 2020 года.
  10. Коми / И. Л. Жеребцов, Н. Д. Конаков, В. Э. Шарапов; Н. И. Жуланова (устное творчество) // Большая российская энциклопедия [Электронный ресурс]. — 2004.
  11. Коми // Казахстан. Национальная энциклопедия. — Алматы: Қазақ энциклопедиясы, 2005. — Т. III. — ISBN 9965-9746-4-0. (CC BY-SA 3.0)
  12. Коми // Этноатлас Красноярского края / Совет администрации Красноярского края. Управление общественных связей ; гл. ред. Р. Г. Рафиков ; редкол.: В. П. Кривоногов, Р. Д. Цокаев. — 2-е изд., перераб. и доп. — Красноярск: Платина (PLATINA), 2008. — 224 с. — ISBN 978-5-98624-092-3. Архивированная копия (недоступная ссылка). Дата обращения: 22 ноября 2014. Архивировано 29 ноября 2014 года.
  13. Коми-зыряне (недоступная ссылка). Дата обращения: 8 января 2009. Архивировано 26 декабря 2005 года.
  14. Uralonet
  15. Истомин Ф. Зыряне, статья на encyclopediya.ru. Дата обращения: 8 января 2009. Архивировано 5 февраля 2009 года.
  16. Ошибка цитирования Неверный тег <ref>; для сносок Ефрон не указан текст
  17. Конаков Н. Д. Комі-зиряни на www.komi.com. Дата обращения: 8 января 2009. Архивировано 5 февраля 2009 года.
  18. 18,0 18,1 18,2 Тысячелетие народа Коми: человек и климат. Дата обращения: 8 января 2009. Архивировано 5 февраля 2009 года.
  19. 19,0 19,1 19,2 Флаги коми Архивная копия от 21 января 2022 на Wayback Machine (vexillographia.ru)
  20. Финно-угорские народы России: генезис и развитие (Учебное пособие). — Саранск: НИИ гуманитарных наук при Правительстве Республики Мордовия, 2011. — С. 156. — 220 с.
  21. Ульянов Н. И. Очерки истории народа коми-зырян. — М.Л.: Партийное издательство, 1932. — С. 59.
  22. История Коми с древнейших времён до современности. — ООО «Анбур», 2011. — Т. 1. — С. 54. — ISBN 978-5-91669-053-8.
  23. Финно-угорские народы: генезис и развитие (Учебное пособие). — Саранск: НИИ гуманитарных наук при Правительстве Республики Мордовия, 2011. — С. 175—176. — 220 с.
  24. Финно-угорские народы: генезис и развитие. — Саранск, 2011. — С. 173—174. — 220 с.
  25. «Алфавитный список народов, обитающих в Российской Империи». «Демоскоп». Дата обращения: 8 сентября 2011. Архивировано 21 февраля 2020 года.
  26. Демоскоп Weekly — Приложение. Справочник статистических показателей.. www.demoscope.ru. Дата обращения: 17 июня 2022. Архивировано 31 июля 2019 года.
  27. Брюханова Е.А. Межархивная база данных по документам переписи 1897 года: разработка структуры и особенности заполнения // Историческая информатика. — 2017-04. — Т. 4, вып. 4. — С. 1–10. — ISSN 2585-7797. — doi:10.7256/2585-7797.2017.4.25029.
  28. История Коми с древнейших времён до конца XX века. — Коми книжное издательство, 2004. — Т. 2. — С. 289—290. — ISBN 5-7555-0802-X.
  29. Финно-угорские народы: генезис и развитие (Учебное пособие). — Саранск, 2011. — С. 186. — 220 с.
  30. Всесоюзная перепись населения 1926 года.Национальный состав населения по республикам СССР. «Демоскоп». Дата обращения: 5 сентября 2011. Архивировано 6 марта 2013 года.
  31. Всесоюзная перепись населения 1959 года. Национальный состав населения по республикам СССР. «Демоскоп». Дата обращения: 5 сентября 2011. Архивировано 16 марта 2010 года.
  32. История Коми с древнейших времён до современности. — ООО «Анбур», 2011. — Т. 1. — С. 524. — ISBN 978-5-91669-053-8.
  33. Зыряне // Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона : в 86 т. (82 т. и 4 доп.). — СПб., 1890—1907.
  34. Чебоксаров Н. Н. Этногенез коми по данным антропологии // Советская этнография, №2. — 1946.
  35. Хартанович В. И. Новые материалы к краниологии коми-зырян // Новые коллекции и исследования по антропологии и археологии. — Наука, 1991.
  36. Архивированная копия (недоступная ссылка). Дата обращения: 8 мая 2009. Архивировано 20 июля 2011 года.
  37. Ракин А. Коми язык // Республика Коми: Энциклопедия. — Сыктывкар: Коми книжное издательство, 1966. — Т. I. — С. 173.
  38. Лыткин В. И. Коми-зырянский язык // Языки народов СССР. Т. 3: Финно-угорские и самодийские языки. — М.: Наука, 1966. — С. 282.
  39. Финно-угорские народы: диалектика жизненных ценностей. Учебное пособие / Под ред. П.Н. Тултаева. — Саранск: НИИ Гуманитарных наук при Правительстве республики Мордовия, 2013. — С. 124. — 195 с.
  40. Финно-угорские народы России: диалектика жизненных ценностей / Под ред. П.Н. Тултаева. — Саранск: НИИ Гуманитарных Наук при Правительстве Республики Мордовия, 2013. — С. 131-133. — 195 с.
  41. Финно-угорские народы России: диалектика жизненных ценностей. Учебное пособие. / Под ред. П.Н. Тултаева. — Саранск: НИИ Гуманитарных наук при Правительстве Республики Мордовия, 2013. — С. 134. — 195 с.
  42. КОМИ ЛИТЕРАТУРА. Литературная энциклопедия. Дата обращения: 5 сентября 2011. Архивировано 15 февраля 2012 года.
  43. Коми Автономная Советская Социалистическая Республика. БСЭ. Дата обращения: 5 сентября 2011. Архивировано 18 ноября 2011 года.
  44. Коми АССР // Атлас музыкальных инструментов народов СССР. — М.: МузГИз, 1963. — С. 58—59. Архивная копия от 5 октября 2021 на Wayback Machine

Литература

  • Коми // Этноатлас Красноярского края / Совет администрации Красноярского края. Управление общественных связей ; гл. ред. Р. Г. Рафиков ; редкол.: В. П. Кривоногов, Р. Д. Цокаев. — 2-е изд., перераб. и доп. — Красноярск: Платина (PLATINA), 2008. — 224 с. — ISBN 978-5-98624-092-3. Архивная копия от 29 ноября 2014 на Wayback Machine
  • Попов К. Зыряне и зырянский край. М., 1874.
  • Лыткин Г. С. Зырянский край при епископах пермских и зырянский язык. СПб., 1889.
  • Сидоров А. С. Знахарство, колдовство и порча у народа коми. Л., 1928.
  • Белицер В. Н. Очерки по этнографии народов коми (зырян и пермяков)// Труды Института этнографии. Новая серия. Том 45. М., 1958.
  • Лашук Л. П. Очерк этнической истории Печорского края. Сыктывкар, 1958.
  • Лыткин В. И., Гуляев Е. С. Краткий этимологический словарь коми языка. М., 1970. (2-е изд.: Сыктывкар, 1999.)
  • Лашук Л. П. Формирование народности коми. М., 1972.
  • Жеребцов Л. Н. Расселение коми в XV—XIX вв. Сыктывкар, 1972.
  • Жеребцов Л. Н. Формирование этнической территории коми (зырян). Сыктывкар, 1977.
  • Конаков Н. Д. Коми охотники и рыболовы во второй половине XIX — начале XX века. М., 1983.
  • Мифология коми. М., 1999.
  • Народы России: живописный альбом, Санкт-Петербург, типография Товарищества «Общественная Польза», 3 декабря 1877, ст. 153
  • Коми // Народы России: Атлас культур и религий. — М.: Дизайн. Информация. Картография, 2010. — 320 с. — ISBN 978-5-287-00718-8.

Ссылки

  • Мифология коми

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Нароспашку или нараспашку как пишется
  • Народ борется как пишется правильно
  • Наросли как пишется наросли или
  • Наровне или наравне как пишется правильно
  • Наросла как пишется правильно