Современная музыкальная нотация (notation), она же нотное письмо, универсальна почти во всех языках. Для записи какой-либо мелодии (melody) используют нотный стан (stave) и сами ноты (notes). Для словесного обозначения нот в английском языке чаще всего используются буквы латинского алфавита, реже — названия, похожие на привычные нам русские:
До — C; do
Ре — D; re [reɪ]
Ми — E; mi [miː]
Фа — F; fa [fɑː]
Соль — G; sol
Ля — A, la [lɑː]
Си — B; si [siː ], ti [tiː]
Помимо нот в нотном стане встречаются знаки альтерации (accidentals):
Бемоль – flat (понижение стоящей справа от него ноты на один полутон (брит. semitone/амер. halftone))
Диез – sharp (повышение стоящей справа от него ноты на один полутон)
Бекар — natural (отмена ранее назначенного знака бемоль или диез)
Дубль — double
Лады: (tonality / mode)
Мажор — major
Минор – minor
Гамма – scale
Например:
до диез — C sharp
ре бемоль — D flat
ля мажор — A major
соль минор — G minor
гамма до мажор — scale of C major; C major scale
гамма соль минор — scale of G minor, G minor scale
Ключи (clefs):
басовый ключ — bass [beɪs] clef, F clef
скрипичный ключ — treble clef, G clef
+
Английский язык уже давно стал средством международного общения. Мировое музыкальное сообщество при этом не является исключением. Поэтому как перед начинающими, так перед профессионалами возникает необходимость понимания основных музыкальных терминах на английском языке. Мы, конечно, не будем переписывать сюда весь словарь, а просто расскажем вам о самых базовых понятиях, которые пригодятся учащимся, преподавателям и просто музыцирующим личностям 😉
Названия нот на английском языке
Начнем с того, что в англоязычном названии нот, используют не слоговую систему латинской сольмизации (до, ре, ми), а буквенную (A, B, C). Буквы при этом, конечно, следует называть как в английском алфавите (эй, би, си), а не как в России озвучивают латиницу (а, бэ, цэ).
до | ре | ми | фа | соль | ля | си |
С | D | E | F | G | A | B |
[си] | [ди] | [и] | [эф] | [джи] | [эй] | [би] |
В отличие от немецкой традиции обозначать си как H, а си-бемоль как B, в англоязычной традиции си называется B, а си-бемоль – В flat.
Общие музыкальные термины на английском языке
Не секрет, что у разных народов исторически сложились разные представления о некоторых явлениях, в том числе о музыке. Именно из-за этого, её фундаментальные элементы не всегда имеют однозначный аналог в другом языке. В частности, российская музыкальная система изначально была основана на немецкой, которая имеет заметные отличия от английской. В общем, мы постараемся все понятно объяснить 🙂
- нота – note
- высота звука – pitch
- музыкальный звук – musical tone
- тон – tone (целый тон – whole tone, whole step)
- полутон – semitone, half step
- восходящий/нисходящий – upward/downward
- музыкальный строй – musical tuning
- мелодия – melody
- гармония – harmony
- ритм – rhythm
- метр – meter
- сильная доля – stressed beat, accented beat
- слабая доля – unstressed beat, unaccented beat
- первая доля – downbeat
- затакт – upbeat
- темп – tempo
- тембр – timbre
- динамика – dynamics
- аппликатура – fingering (для струнных инструментов — stopping)
- артикуляция, штрихи (в английском нет разделения этих понятий) – articulation
Английские термины музыкальной теории
- звукоряд, гамма – scale (в английском гамма, как вид звукоряда, не выделяется отдельным термином);
- ступень звукоряда – scale degree
- тональность – key (параллельная – relative, одноименная – parallel)
- лад – mode
- мажор – major
- минор – minor
- ключевые знаки – key signature
- квинтовый круг – circle of fifths
- знак альтерации – accidental
Знаки альтерации, как и в русском языке, называются после ноты: например, фа-диез это F sharp.
- бемоль – flat
- диез – sharp
- повышение – sharping, raising
- повысить на, повышенный – to raise by, raised
- понижение – flatting, lowering
- понизить на, пониженный – to lower by, lowered
- бекар – natural
Немецкие обозначения тональностей типа G-dur для соль мажора или сis-moll для до-диез минора в английском не используются, как и обозначение повышенных/пониженных нот путем добавления к букве суффиксов -is/-es.
- тоника – tonic, keynote
- субдоминанта – subdominant
- доминанта – dominant
Интервалы и аккорды на английском языке
Почти все интервалы в английском языке обозначаются обычными числительными, по количеству ступеней.
- интервал – interval
прима | секунда | терция | кварта | квинта | секста | септима | октава |
unison | second | third | forth | fifth | sixth | seventh | оctave |
Характеристики «большая» и «малая» зовутся по-английски «мажорной» и «минорной» соответственно. Например: большая терция – major third, малая секста – minor sixth.
- чистая – perfect
- аккорд – chord
- трезвучие – triad
- септаккорд – seventh chord
- основной тон (аккорда) – root
- обращение – inversion, обратить – to invert
- разрешение – resolution, разрешить – to resolve
- увеличенная (-ый) – augmented
- уменьшенная (-ый) – diminished
Английские термины нотной записи
- нотная запись – notation, staff notation
- нотный стан, нотоносец – staff (мн. ч. staves)
- скрипичный ключ – treble clef
- басовый ключ – bass clef
- дополнительная линейка – ledger line
- длительность – duration, value
- головка ноты – notehead
- штиль ноты – stem
- хвостик, флажок ноты – flag
- группировка длительностей – rhythmic grouping, beaming
- ребро – beam, bar
- пауза – rest
- целая – whole
- половинная – half
- четвертная – quarter
- восьмая – eight
- шестнадцатая – sixteenth
- нота с точкой – dotted note
- особый вид ритмического деления – tuplet
- триоль – triplet
- размер – time signature
- такт – measure, bar
- тактовая черта – bar, bar line
Часто понятия measure и bar используются взаимозаменяемо, хотя правильнее говорить о первом как о такте, а о втором как о тактовой черте.
- реприза – repeat sign
- фразировочная лига (штрих легато) — slur
- связующая лига (залиговка двух одинаковых нот) – tie
Полезные слова, фразы и устойчивые выражения
- score – партитура
- sheet music – нотная запись какого-либо произведения, его части или отдельной партии (в русском мы часто говорим просто «ноты», подразумевая именно это)
- movement – часть (муз. произведения)
- to practice – репетировать
- tune – а) тональность (разговорное), б) мелодия как последовательность звуков, напев, наигрыш
- to tune – настраивать
- jam – исполнение музыки, полностью или частично состоящее из импровизации (to jam – соотвествующий глагол)
- live performance, live – «живое» исполнение
- perfect pitch – абсолютный слух
- key – а) клавиша клавишного инструмента б) клапан духового инструмента
- desk – пюпитр
- scorewriter – нотный редактор
- music notation software – программное обеспечение для записи нот
- solfège – сольфеджирование, сольмизация
- music theory – музыкальная теория
- ear training – развитие музыкального слуха (в отличие от стран СНГ, где сольфеджио включает в себя музыкальную теорию, а также развитие слуха и памяти через сольфеджирование, в англоязычных странах эти две дисциплины не объединены в один предмет)
- musical memory, music-related memory – музыкальная память
- playing by ear – игра на слух, подбор на слух
- sight-reading – чтение с листа (sight-singing в случае вокала)
- method – учебное пособие по исполнительской технике
- false, tuneless – фальшиво
- in tune – чисто
- intone – а) интонировать б) запевать, начинать исполнение
- step и skip – «шаг» и «скачок» мелодии (у нас обычно говорят о шаговом и скачкообразном движении, а не единице этого движения)
- medley – попурри
- instrumental version, instrumental (сокращенно inst.), without vocals – минус, инструментальная версия, букв. без вокала (off vocal и karaoke в случае японских, корейских и китайских песен)
Как мы уже писали, это далеко не все активно употребляемые музыкальные слова и выражения на английском языке. Поэтому чтобы чувствовать себя уверенно в международной музыкальной среде, нужно целенаправленно изучать английский язык. Тем не менее, мы надеемся, что наш мини-словарик вам пригодится!
Пишите в комментариях ваши предложения, какие еще широко употребляемые термины стоит добавить в наш список 🙂
Основные варианты перевода слова «ноты» на английский
- music |ˈmjuːzɪk| — музыка, ноты, музыкальное произведение, оркестр, хор
ноты — published music
печатать ноты — print music
ноты для слепых — braille music
переписывать ноты — copy music
читать ноты с листа — to read music at sight
ноты, нотное издание — printed music
разделить ноты на такты — divide music into bars
ноты, разделённые на такты — barred music
играть без нот; читать ноты — play without music
играть по нотам; читать ноты — to read music
учить ученика читать ноты с листа — to train a pupil to read music at sight
вы умеете играть по нотам?; вы разбираете ноты? — can you read music?
ещё 9 примеров свернуть
- further note — ноты
Смотрите также
ноты для пения — song notation
идентичные ноты — identical notes
капитальные ноты — capital notes
хвостик буквы [ноты] — tail of a letter [of a note]
синкопированные ноты — syncopated notes
расположенные рядом ноты — adjacent notes
чисто взятые верхние ноты — clarion top notes
печатать книги [газеты, ноты] — to print books [newspapers, music]
ударять по клавишам; взять ноты — strike the notes
есть у вас ноты этой новой пьесы? — do you have the score for this new song?
модификатор головной ноты запаха — top modifier
двойные ноты на струнных инструментах — double notes
композиция на основе одной цветочной ноты — single floral fragrance
казначейские налоговые и сберегательные ноты — treasury tax and savings notes
квадратные ноты хоральной нотации в романском стиле — square notes
группетто, начинающееся с нижней вспомогательной ноты — the ascending turn
медленно с оттяжкой каждой доли; с оттяжкой каждой ноты — slow bounce
знак мензуральной нотации, обозначающий восстановление длительности ноты после уменьшения — signum augmentations
ещё 8 примеров свернуть
Родственные слова, либо редко используемые варианты перевода
- note |nəʊt| — примечание, внимание, записка, замечание, нота, запись, сноска, заметка
выбор номера ноты — note number assign
приоритет последней ноты — last note priority
нотное очертание; форма ноты — note shape
продолжительность звучания ноты — note length
продолжительность звучания ноты; длительность ноты — length of note
- printed music — нотный
- memorandum |ˌmeməˈrændəm| — меморандум, записка, докладная записка, памятная записка, заметка
ноты — перевод на английский
Я должен написать ему ноту соболезнования.
I might write him a note of condolence.
— В.С., мне кажется, я внесу грустную ноту в наш рабочий процесс.
— V.S., I think I’m going to bring a depressing note into the proceedings.
Я думаю, что любая нота, неважно насколько она фальшивая, будет слышаться как песня, …если ее долго тянуть.
I suppose any note, no matter how sour, sounds like a song if you hold on to it long enough.
Теперь, когда все ясно, я раздам вам ноты.
We got our sections. I’ll give each section a note.
Верхняя нота, ребята.
Top note, boys.
Показать ещё примеры для «note»…
У нас тут есть ноты.
We have the sheet music here.
Вчера вы говорили, чтобы я зашел к вам за нотами.
You told me last night to come by and get some sheet music.
Мне нужны эти ноты!
I gotta have that sheet music.
Это у тебя ноты?
Is that the sheet music? No.
Вы заметили, что этот краб ни разу не взглянул на ноты?
You notice this crab hasn’t looked down at his sheet music once?
Показать ещё примеры для «sheet music»…
Смотри, а вот ноты.
Look, here’s some of her music.
— Какое письмо? — Я нашла его в нотах. От человека по имени Бауэр.
— The one I found among the music… from that man called Bauer.
Поставим там пианино, полки для нот, … куча места, чтобы ходить и разбрасывать бумаги по всему полу.
Put the piano over there with shelves for music, Plenty of space to walk up and down, manuscripts all over the floor,
Я не умею читать ноты, ладно?
I can’t read music, you know?
Что ж, где ноты?
Well, where’s the music?
Показать ещё примеры для «music»…
— И простите меня, еще одна нота, взятая этим японским контральто и моя голова лопнула бы.
— Forgive me, but if the Japanese contralto had sang one more high note, my head would have shattered.
Его душевное выступление заработало нажатие кнопки от Шакиры. Эта верхняя нота полностью меня покорила.
His soulful performance earned a button push from coach that high note you hit completely won me over.
Чтобы закончить на мажорной ноте.
To see you end on a high note
Закончу на торжественной ноте.
End on a high note.
Я пытался закончить на хорошей ноте…
~ I was trying to end on a really high note…
Показать ещё примеры для «high note»…
Ты начала новую жизнь, и я решил тоже начать я не хочу чтобы мы расстались на такой плохой ноте, как это было 2 года назад.
You know, you’ve got a new life, ? i just don’t want us to part on bad terms again, like we did two years ago.
Мы с твоей сестрой расстались на неприятной ноте.
Your sister and I parted on fractious terms.
Мы закончили нашу последнюю встречу не на лучшей ноте, но я пишу в надежде, что вы согласитесь встретиться со мной.
We did not end our last meeting on the best of terms, but I write in the hope that you will agree to meet with me.
Она мне не особо много рассказывает, но я в курсе, что вы расстались не на хорошей ноте.
Well, she didn’t tell me much, but I know you didn’t leave on good terms.
Слушай, мы с Деб расстались не на самой лучшей ноте.
Look, Deb and I didn’t exactly part on the best of terms.
Показать ещё примеры для «terms»…
— В нотах.
— In this score.
Идем, сейчас же отложите эти ноты.
Come on, put that score away. I’ll pay your bill.
И ни разу даже в ноты не взглянула.
And without looking at the score once.
У Вас ведь соло, это ваша импровизация. Так что же Вы играете по нотам?
When you take a solo you got to improvise, but you keep to the score.
Тебе придётся попросить кого-нибудь другого привезти твои ноты.
You’ll have to ask somebody else to bring you the score
Показать ещё примеры для «score»…
А эта вот эта нота.
And this one, this key.
Не пой мимо нот.
Don’t sing off key.
Тишина между нотами.
Yes. The silence is the key.
Немного слабо на низкой ноте но не слишком плохо.
A bit weak on the lower key, but not too bad.
— С какой ноты?
— What key?
Показать ещё примеры для «key»…
В некоторых культурах, в том числе вулканских, ноты используют как слова.
In a way, yes. Other cultures, among them certain Vulcan offshoots, use musical notes as words.
Это ноты.
They are musical notes.
Итак, Гарри, давай-ка выучим ноты.
See Harry, we’re going to learn musical notes.
Это ноты.
They’re musical notes.
Аккорды, пианино, типа ноты.
Very exciting. It’s chords, pianos, musical notes of… of some sort.
Показать ещё примеры для «musical notes»…
Раз уж мы начали разговор на такой хорошей ноте возможно, сейчас самое время обсудить ситуацию с почтовым ящиком.
Since things seem to be off on such a good foot, perhaps now is the time to discuss the mailbox situation.
И на этой подходящей ноте мы закончим.
This might be a good moment to adjourn.
После эпизода с Эриксеном ты больше не в проекте, но нужно попрощаться с ним на хорошей ноте.
You’re not in the project anymore after the episode with Eriksen but it’s important to say goodbye in a good way. You really liked it.
Закончить все на хорошей ноте.
To end everything in a good way
Надо расстаться на хорошей ноте, да?
Let a good one get away, huh?
Показать ещё примеры для «good»…
Если все готово здесь, на темной стороне луны сыграйте пять нот.
If everything’s ready here on the dark side of the moon play the five tones.
Что значат эти ноты?
What do the tones mean?
Быстрей! Мы должны отыскать эти ноты.
We’ve got to find the tones and get out of this dream.
Они берут огромный ноты своими голосами.
They have great tones to their voices.
Во время твоего путешествия, ты должен следовать за тремя нотами.
As you journey through this place, you must follow the three tones.
Показать ещё примеры для «tones»…
Отправить комментарий
Check it at Linguazza.com
- note: phrases, sentences
- sheet music: phrases, sentences
- music: phrases, sentences
- high note: phrases, sentences
- terms: phrases, sentences
- score: phrases, sentences
- key: phrases, sentences
- musical notes: phrases, sentences
- good: phrases, sentences
- tones: phrases, sentences
Перевод «нота» на английский
Ваш текст переведен частично.
Вы можете переводить не более 999 символов за один раз.
Войдите или зарегистрируйтесь бесплатно на PROMT.One и переводите еще больше!
<>
мн.
ноты
note
[nəut]
(муз.)
Голубая Нота — 7 к одному.
Blue Note is 7 to 1.
music
[ˈmju:zɪk]
В «Блюзовой Ноте«, в музыкальном клубе.
«Blue Note», music club.
другие переводы 1
свернуть
Словосочетания (14)
- вербальная нота — note verbale
- восьмая нота — quaver
- музыкальная нота — musical note
- нота протеста — protest note
- нота сердца — heart note
- ответная нота — counter note
- шестнадцатая нота — semiquaver
- коллективная нота — collective note
- нота до — C note
- нота с точкой — dotted note
Контексты
Голубая Нота — 7 к одному.
Blue Note is 7 to 1.
В музыке, если вы уже слышали какую-то песню, если вы слышали песни, которую недавно исполняла Джилл, когда она их поёт, следующая нота появляется в вашей голове — вы ожидаете её.
In music, if you’ve heard a song before, if you heard Jill sing those songs before, when she sings them, the next note pops into your head already — you anticipate it as you’re going.
Я — восьмая нота, убирающая Купол?
I’m the eighth note to bring the dome down?
Затем идет так называемая сердцевина, нота сердца.
And then will come what they call the heart, the lush heart note.
То, что вы сейчас нюхаете — это верхняя нота.
So what youв ™re smelling now is the top note.
Бесплатный переводчик онлайн с русского на английский
Вам нужно переводить на английский сообщения в чатах, письма бизнес-партнерам и в службы поддержки онлайн-магазинов или домашнее задание? PROMT.One мгновенно переведет с русского на английский и еще на 20+ языков.
Точный переводчик
С помощью PROMT.One наслаждайтесь точным переводом с русского на английский, а также смотрите английскую транскрипцию, произношение и варианты переводов слов с примерами употребления в предложениях. Бесплатный онлайн-переводчик PROMT.One — достойная альтернатива Google Translate и другим сервисам, предоставляющим перевод с английского на русский и с русского на английский. Переводите в браузере на персональных компьютерах, ноутбуках, на мобильных устройствах или установите мобильное приложение Переводчик PROMT.One для iOS и Android.
Нужно больше языков?
PROMT.One бесплатно переводит онлайн с русского на азербайджанский, арабский, греческий, иврит, испанский, итальянский, казахский, китайский, корейский, немецкий, португальский, татарский, турецкий, туркменский, узбекский, украинский, финский, французский, эстонский и японский.
In music, a note is the representation of a musical sound.
Notes can represent the pitch and duration of a sound in musical notation. A note can also represent a pitch class.
Notes are the building blocks of much written music: discretizations of musical phenomena that facilitate performance, comprehension, and analysis.[1]
The term note can be used in both generic and specific senses: one might say either «the piece ‘Happy Birthday to You’ begins with two notes having the same pitch», or «the piece begins with two repetitions of the same note». In the former case, one uses note to refer to a specific musical event; in the latter, one uses the term to refer to a class of events sharing the same pitch. (See also: Key signature names and translations.)
The symbol of the note A or La
Two notes with fundamental frequencies in a ratio equal to any integer power of two (e.g., half, twice, or four times) are perceived as very similar. Because of that, all notes with these kinds of relations can be grouped under the same pitch class.
In European music theory, most countries use the solfège naming convention do–re–mi–fa–sol–la–si, including for instance Italy, Portugal, Spain, France, Romania, most Latin American countries, Greece, Albania, Bulgaria, Turkey, Russia, Arabic-speaking and Persian-speaking countries. However, in English- and Dutch-speaking regions, pitch classes are typically represented by the first seven letters of the Latin alphabet (A, B, C, D, E, F and G). Several European countries, including Germany, adopt an almost identical notation, in which H is substituted for B (see below for details). Byzantium used the names Pa–Vu–Ga–Di–Ke–Zo–Ni (Πα–Βου–Γα–Δι–Κε–Ζω–Νη).[2]
In traditional Indian music, musical notes are called svaras and commonly represented using the seven notes, Sa, Re, Ga, Ma, Pa, Dha and Ni.
The eighth note, or octave, is given the same name as the first, but has double its frequency (first harmonic). The name octave is also used to indicate the span between a note and another with double frequency. To differentiate two notes that have the same pitch class but fall into different octaves, the system of scientific pitch notation combines a letter name with an Arabic numeral designating a specific octave. For example, the now-standard tuning pitch for most Western music, 440 Hz, is named a′ or A4.
There are two formal systems to define each note and octave, the Helmholtz pitch notation and the scientific pitch notation.
Accidentals[edit]
Letter names are modified by the accidentals. The sharp sign ♯ raises a note by a semitone or half-step, and a flat ♭ lowers it by the same amount. In modern tuning a half step has a frequency ratio of 12√2, approximately 1.0595. The accidentals are written after the note name: so, for example, F♯ represents F-sharp, B♭ is B-flat, and C♮ is C natural (or C).
Frequency vs position on treble clef. Each note shown has a frequency of the previous note multiplied by 12√2
Additional accidentals are the double-sharp , raising the frequency by two semitones, and double-flat , lowering it by that amount.
In musical notation, accidentals are placed before the note symbols. Systematic alterations to the seven lettered pitches in the scale can be indicated by placing the symbols in the key signature, which then apply implicitly to all occurrences of corresponding notes. Explicitly noted accidentals can be used to override this effect for the remainder of a bar. A special accidental, the natural symbol ♮, is used to indicate a pitch unmodified by the alterations in the key signature. Effects of key signature and local accidentals do not accumulate. If the key signature indicates G♯, a local flat before a G makes it G♭ (not G♮), though often this type of rare accidental is expressed as a natural, followed by a flat (♮♭) to make this clear. Likewise (and more commonly), a double sharp sign on a key signature with a single sharp ♯ indicates only a double sharp, not a triple sharp.
Assuming enharmonicity, many accidentals will create equivalences between pitches that are written differently. For instance, raising the note B to B♯ is equal to the note C. Assuming all such equivalences, the complete chromatic scale adds five additional pitch classes to the original seven lettered notes for a total of 12 (the 13th note completing the octave), each separated by a half-step.
Notes that belong to the diatonic scale relevant in the context are sometimes called diatonic notes; notes that do not meet that criterion are then sometimes called chromatic notes.
Another style of notation, rarely used in English, uses the suffix «is» to indicate a sharp and «es» (only «s» after A and E) for a flat, e.g., Fis for F♯, Ges for G♭, Es for E♭. This system first arose in Germany and is used in almost all European countries whose main language is not English, Greek, or a Romance language (such as French, Portuguese, Spanish, Italian, and Romanian).
In most countries using these suffixes, the letter H is used to represent what is B natural in English, the letter B is used instead of B♭, and Heses (i.e., H) is used instead of B (although Bes and Heses both denote the English B). Dutch-speakers in Belgium and the Netherlands use the same suffixes, but applied throughout to the notes A to G, so that B, B♭ and B have the same meaning as in English, although they are called B, Bes, and Beses instead of B, B flat and B double flat. Denmark also uses H, but uses Bes instead of Heses for B.
12-tone chromatic scale[edit]
The following chart lists the names used in different countries for the 12 notes of a chromatic scale built on C. The corresponding symbols are shown within parenthesis. Differences between German and English notation are highlighted in bold typeface. Although the English and Dutch names are different, the corresponding symbols are identical.
Naming convention | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
English | C | C sharp (C♯) |
D | D sharp (D♯) |
E | F | F sharp (F♯) |
G | G sharp (G♯) |
A | A sharp (A♯) |
B |
D flat (D♭) |
E flat (E♭) |
G flat (G♭) |
A flat (A♭) |
B flat (B♭) |
||||||||
German[3] (used in Austria, Czech Republic, Germany, Denmark, Estonia, Finland, Hungary, Norway, Poland, Serbia, Slovakia, Slovenia, Sweden) |
C | Cis (C♯) |
D | Dis (D♯) |
E | F | Fis (F♯) |
G | Gis (G♯) |
A | Ais (A♯) |
H |
Des (D♭) |
Es (E♭) |
Ges (G♭) |
As (A♭) |
B | ||||||||
Swedish compromise[4] (Sweden) |
C | Ciss (C♯) |
D | Diss (D♯) |
E | F | Fiss (F♯) |
G | Giss (G♯) |
A | Aiss (A♯) |
H |
Dess (D♭) |
Ess (E♭) |
Gess (G♭) |
Ass (A♭) |
Bess (B♭) |
||||||||
Dutch[3] (used in Netherlands, and sometimes in Scandinavia after the 1990s, and Indonesia) |
C | Cis (C♯) |
D | Dis (D♯) |
E | F | Fis (F♯) |
G | Gis (G♯) |
A | Ais (A♯) |
B |
Des (D♭) |
Es (E♭) |
Ges (G♭) |
As (A♭) |
Bes (B♭) |
||||||||
Romance languages[5] (used in Italy, France, Spain, Romania, Russia, Latin America, Greece, Israel, Turkey, Latvia and many other countries) diesis/bemolle are Italian spelling |
do | do diesis (do♯) |
re | re diesis (re♯) |
mi | fa | fa diesis (fa♯) |
sol | sol diesis (sol♯) |
la | la diesis (la♯) |
si |
re bemolle (re♭) |
mi bemolle (mi♭) |
sol bemolle (sol♭) |
la bemolle (la♭) |
si bemolle (si♭) |
||||||||
Byzantine[6] | Ni | Ni diesis | Pa | Pa diesis | Vu | Ga | Ga diesis | Di | Di diesis | Ke | Ke diesis | Zo |
Pa hyphesis | Vu hyphesis | Di hyphesis | Ke hyphesis | Zo hyphesis | ||||||||
Japanese[7] | Ha (ハ) | Ei-ha (嬰ハ) |
Ni (ニ) | Ei-ni (嬰ニ) |
Ho (ホ) | He (ヘ) | Ei-he (嬰へ) |
To (ト) | Ei-to (嬰ト) |
I (イ) | Ei-i (嬰イ) |
Ro (ロ) |
Hen-ni (変ニ) |
Hen-ho (変ホ) |
Hen-to (変ト) |
Hen-i (変イ) |
Hen-ro (変ロ) |
||||||||
Indian (Hindustani)[8] | Sa (सा) |
Re Komal (रे॒) |
Re (रे) |
Ga Komal (ग॒) |
Ga (ग) |
Ma (म) |
Ma Tivra (म॑) |
Pa (प) |
Dha Komal (ध॒) |
Dha (ध) |
Ni Komal (नि॒) |
Ni (नि) |
Indian (Carnatic) | Sa | Shuddha Ri (R1) | Chatushruti Ri (R2) | Sadharana Ga (G2) | Antara Ga (G3) | Shuddha Ma (M1) | Prati Ma (M2) | Pa | Shuddha Dha (D1) | Chatushruti Dha (D2) | Kaisika Ni (N2) | Kakali Ni (N3) |
Shuddha Ga (G1) | Shatshruti Ri (R3) | Shuddha Ni (N1) | Shatshruti Dha (D3) | |||||||||
Indian (Bengali)[9] | Sa (সা) |
Komôl Re (ঋ) |
Re (রে) |
Komôl Ga (জ্ঞ) |
Ga (গ) |
Ma (ম) |
Kôṛi Ma (হ্ম) |
Pa (প) |
Komôl Dha (দ) |
Dha (ধ) |
Komôl Ni (ণ) |
Ni (নি) |
Note designation in accordance with octave name[edit]
The table below shows each octave and the frequencies for every note of pitch class A. The traditional (Helmholtz) system centers on the great octave (with capital letters) and small octave (with lower case letters). Lower octaves are named «contra» (with primes before), higher ones «lined» (with primes after). Another system (scientific) suffixes a number (starting with 0, or sometimes −1). In this system A4 is nowadays standardised at 440 Hz, lying in the octave containing notes from C4 (middle C) to B4. The lowest note on most pianos is A0, the highest C8. The MIDI system for electronic musical instruments and computers uses a straight count starting with note 0 for C−1 at 8.1758 Hz up to note 127 for G9 at 12,544 Hz.
Octave naming systems | Frequency of A (Hz) |
|||
---|---|---|---|---|
Traditional | Helmholtz | Scientific | MIDI | |
subsubcontra | C͵͵͵ – B͵͵͵ | C−1 – B−1 | 00 – 11 | 13.75 |
sub-contra | C͵͵ – B͵͵ | C0 – B0 | 12 – 23 | 27.50 |
contra | C͵ – B͵ | C1 – B1 | 24 – 35 | 55.00 |
great | C – B | C2 – B2 | 36 – 47 | 110.00 |
small | c – b | C3 – B3 | 48 – 59 | 220.00 |
one-lined | c′ – b′ | C4 – B4 | 60 – 71 | 440.00 |
two-lined | c′′ – b′′ | C5 – B5 | 72 – 83 | 880.00 |
three-lined | c′′′ – b′′′ | C6 – B6 | 84 – 95 | 1760.00 |
four-lined | c′′′′ – b′′′′ | C7 – B7 | 096 – 107 | 3520.00 |
five-lined | c′′′′′ – b′′′′′ | C8 – B8 | 108 – 119 | 7040.00 |
six-lined | c′′′′′′ – b′′′′′′ | C9 – B9 | 120 – 127 C to G |
14080.00 |
Written notes[edit]
A written note can also have a note value, a code that determines the note’s relative duration. In order of halving duration, they are: double note (breve); whole note (semibreve); half note (minim); quarter note (crotchet); eighth note (quaver); sixteenth note (semiquaver); thirty-second note (demisemiquaver), sixty-fourth note (hemidemisemiquaver), and hundred twenty-eighth note.
In a score, each note is assigned a specific vertical position on a staff position (a line or space) on the staff, as determined by the clef. Each line or space is assigned a note name. These names are memorized by musicians and allow them to know at a glance the proper pitch to play on their instruments.
The staff above shows the notes C, D, E, F, G, A, B, C and then in reverse order, with no key signature or accidentals.
Note frequency (in hertz)[edit]
Music can be composed of notes at any arbitrary physical frequency. Since the physical causes of music are vibrations, they are often measured in hertz (Hz), with 1 Hz meaning one vibration per second. For historical and other reasons, especially in Western music, only twelve notes of fixed frequencies are used. These fixed frequencies are mathematically related to each other, and are defined around the central note, A4. The current «standard pitch» or modern «concert pitch» for this note is 440 Hz, although this varies in actual practice (see History of pitch standards).
The note-naming convention specifies a letter, any accidentals, and an octave number. Each note is an integer number of half-steps away from concert A (A4). Let this distance be denoted n. If the note is above A4, then n is positive; if it is below A4, then n is negative. The frequency of the note (f) (assuming equal temperament) is then:
For example, one can find the frequency of C5, the first C above A4. There are 3 half-steps between A4 and C5 (A4 → A♯4 → B4 → C5), and the note is above A4, so n = 3. The note’s frequency is:
To find the frequency of a note below A4, the value of n is negative. For example, the F below A4 is F4. There are 4 half-steps (A4 → A♭4 → G4 → G♭4 → F4), and the note is below A4, so n = −4. The note’s frequency is:
Finally, it can be seen from this formula that octaves automatically yield powers of two times the original frequency, since n is a multiple of 12 (12k, where k is the number of octaves up or down), and so the formula reduces to:
yielding a factor of 2. In fact, this is the means by which this formula is derived, combined with the notion of equally-spaced intervals.
The distance of an equally tempered semitone is divided into 100 cents. So 1200 cents are equal to one octave – a frequency ratio of 2:1. This means that a cent is precisely equal to 1200√2, which is approximately 1.000578.
For use with the MIDI (Musical Instrument Digital Interface) standard, a frequency mapping is defined by:
where p is the MIDI note number (and 69 is the number of semitones between C−1 (note 0) and A4). And in the opposite direction, to obtain the frequency from a MIDI note p, the formula is defined as:
For notes in an A440 equal temperament, this formula delivers the standard MIDI note number (p). Any other frequencies fill the space between the whole numbers evenly. This lets MIDI instruments be tuned accurately in any microtuning scale, including non-western traditional tunings.
Note names and their history[edit]
Music notation systems have used letters of the alphabet for centuries. The 6th-century philosopher Boethius is known to have used the first fourteen letters of the classical Latin alphabet (the letter J did not exist until the 16th century),
- A B C D E F G H I K L M N O,
to signify the notes of the two-octave range that was in use at the time[10] and in modern scientific pitch notation are represented as
- A2 B2 C3 D3 E3 F3 G3 A3 B3 C4 D4 E4 F4 G4.
Though it is not known whether this was his devising or common usage at the time, this is nonetheless called Boethian notation. Although Boethius is the first author known to use this nomenclature in the literature, Ptolemy wrote of the two-octave range five centuries before, calling it the perfect system or complete system – as opposed to other, smaller-range note systems that did not contain all possible species of octave (i.e., the seven octaves starting from A, B, C, D, E, F, and G).
Following this, the range (or compass) of used notes was extended to three octaves, and the system of repeating letters A–G in each octave was introduced, these being written as lower-case for the second octave (a–g) and double lower-case letters for the third (aa–gg). When the range was extended down by one note, to a G, that note was denoted using the Greek letter gamma (Γ). (It is from this that the French word for scale, gamme derives, and the English word gamut, from «Gamma-Ut», the lowest note in Medieval music notation.)
The remaining five notes of the chromatic scale (the black keys on a piano keyboard) were added gradually; the first being B♭, since B was flattened in certain modes to avoid the dissonant tritone interval. This change was not always shown in notation, but when written, B♭ (B-flat) was written as a Latin, round «b», and B♮ (B-natural) a Gothic script (known as Blackletter) or «hard-edged» b. These evolved into the modern flat (♭) and natural (♮) symbols respectively. The sharp symbol arose from a barred b, called the «cancelled b».
In parts of Europe, including Germany, the Czech Republic, Slovakia, Poland, Hungary, Norway, Denmark, Serbia, Croatia, Slovenia, Finland and Iceland (and Sweden before the 1990s), the Gothic b transformed into the letter H (possibly for hart, German for hard, or just because the Gothic b resembled an H). Therefore, in German music notation, H is used instead of B♮ (B-natural), and B instead of B♭ (B-flat). Occasionally, music written in German for international use will use H for B-natural and Bb for B-flat (with a modern-script lower-case b instead of a flat sign). Since a Bes or B♭ in Northern Europe (i.e., a B elsewhere) is both rare and unorthodox (more likely to be expressed as Heses), it is generally clear what this notation means.
In Italian, Portuguese, Spanish, French, Romanian, Greek, Albanian, Russian, Mongolian, Flemish, Persian, Arabic, Hebrew, Ukrainian, Bulgarian, Turkish and Vietnamese the note names are do–re–mi–fa–sol–la–si rather than C–D–E–F–G–A–B. These names follow the original names reputedly given by Guido d’Arezzo, who had taken them from the first syllables of the first six musical phrases of a Gregorian chant melody «Ut queant laxis», which began on the appropriate scale degrees. These became the basis of the solfège system. For ease of singing, the name ut was largely replaced by do (most likely from the beginning of Dominus, Lord), though ut is still used in some places. It was the Italian musicologist and humanist Giovanni Battista Doni (1595–1647) who successfully proposed to rename the note «Ut» to «Do». For the seventh degree, the name si (from Sancte Iohannes, St. John, to whom the hymn is dedicated), though in some regions the seventh is named ti.
The two notation systems most commonly used today are the Helmholtz pitch notation system and the scientific pitch notation system. As shown in the table above, they both include several octaves, each starting from C rather than A. The reason is that the most commonly used scale in Western music is the major scale, and the sequence C–D–E–F–G–A–B–C (the C major scale) is the simplest example of a major scale. Indeed, it is the only major scale that can be obtained using natural notes (the white keys on the piano keyboard) and is typically the first musical scale taught in music schools.
In a newly developed system, primarily in use in the United States, notes of scales become independent of music notation. In this system the natural symbols C–D–E–F–G–A–B refer to the absolute notes, while the names do–re–mi–fa–so–la–ti are relativized and show only the relationship between pitches, where do is the name of the base pitch of the scale (the tonic), re is the name of the second degree, etc. The idea of this so-called «movable do,» first suggested by John Curwen in the 19th century, was fully developed and involved into a whole educational system by Zoltán Kodály in the middle of the 20th century, which system is known as the Kodály method or Kodály concept.
See also[edit]
- Ghost note
- Grace note
- Letter notation
- Musical tone
- Pensato
- Shape note
- Universal key
References[edit]
- ^ Nattiez 1990, p. 81, note 9.
- ^ Savas I. Savas (1965). Byzantine Music in Theory and in Practice. Translated by Nicholas Dufault. Hercules Press.
- ^ a b -is = sharp; -es (after consonant) and -s (after vowel) = flat
- ^ -iss = sharp; -ess (after consonant) and -ss (after vowel) = flat
- ^ diesis = sharp; bemolle = flat
- ^ diesis (or diez) = sharp; hyphesis = flat
- ^ 嬰 (ei) = ♯ (sharp); 変 (hen) = ♭ (flat)
- ^ According to Bhatkhande Notation. Tivra = ♯ (sharp); Komal = ♭ (flat)
- ^ According to Akarmatrik Notation (আকারমাত্রিক স্বরলিপি). Kôṛi = ♯ (sharp); Komôl = ♭ (flat)
- ^ Boethius, Gottfried Friedlein [de] (editor). De institutione musica: text at the International Music Score Library Project. Book IV, chapter 14, p. 341.
Bibliography[edit]
- Nattiez, Jean-Jacques (1990) [1987]. Music and Discourse: Toward a Semiology of Music [Musicologie générale et sémiologie]. Translated by Carolyn Abbate. ISBN 0-691-02714-5.
External links[edit]
- Converter: Frequencies to note name, ± cents
- Note names, keyboard positions, frequencies and MIDI numbers
- Music notation systems − Frequencies of equal temperament tuning – The English and American system versus the German system
- Frequencies of musical notes
- Learn How to Read Sheet Music
- Free music paper for printing and downloading