Соль бемоль мажор как пишется

June 9 2017, 23:54

Category:

  • Музыка
  • Cancel

Таблица обозначений тональностей

Таблица обозначений тональностей

до-бемоль мажор           Ces-dur           C-flat major       7 ♭
ля-бемоль минор as-moll A-flat minor 7 ♭
соль-бемоль мажор Ges-dur G-flat major 6 ♭
ми-бемоль минор es-moll E-flat minor 6 ♭
ре-бемоль мажор Des-dur D-flat major 5 ♭
си-бемоль минор b-moll B-flat minor 5 ♭
ля-бемоль мажор As-dur A-flat major 4 ♭
фа минор f-moll F minor 4 ♭
ми-бемоль мажор Es-dur E-flat major 3 ♭
до минор c-moll C minor 3 ♭
си-бемоль мажор B-dur B-flat major 2 ♭
соль минор g-moll G minor 2 ♭
фа мажор F-dur F major 1 ♭
ре минор d-moll D minor 1 ♭
до мажор C-dur C major нет
ля минор a-moll A minor нет
соль мажор G-dur G major 1 #
ми минор e-moll E minor   1 #
ре мажор D-dur D major 2 #
си минор h-moll B minor 2 #
ля мажор A-dur A major 3 #
фа-диез минор fis-moll F-sharp minor 3 #
ми мажор E-dur E major 4 #
до-диез минор cis-moll C-sharp minor   4 #
си мажор H-dur B major   5 #
соль-диез минор gis-moll G-sharp minor 5 #
фа-диез мажор Fis-dur F-sharp major   6 #
ре-диез минор dis-moll D-sharp minor   6 #
до-диез мажор Cis-dur C-sharp major   7 #
ля-диез минор ais-moll A-sharp minor   7 #

В обозначении тональности указывается тоника (она же — основной тон тонического трезвучия) и лад (в данном случае, мажор или минор), например: C-dur (до мажор), Fis-dur (фа-диез мажор), a-moll (ля минор), es-moll (ми-бемоль минор) и т. п.

В русской традиции тональности обозначаются двояко — кириллицей (до мажор, ре минор, ми-бемоль мажор и т.д.) или латиницей (C-dur, d-moll, Es-dur). В буквенной системе обозначений прописные буквы указывают на мажор, строчные на минор; поэтому зачастую (для краткости) вторая часть обозначения тональности опускается, например, Es расшифровывается как ми-бемоль мажор.

В таблице показаны обозначения тональностей. Мажорные и минорные тональности расположены в порядке кварто-квинтового круга, после каждого мажора идёт параллельный ему минор. Тональности идут от бемольных к диезным, поэтому в последней графе для верхней части таблицы указано число бемолей, а для нижней — диезов. Первые шесть тональностей в таблице соответственно энгармоничны последним шести.

noty-na-latinskom

Начинающие музыканты рано или поздно столкнуться с условными обозначениями нот буквами. Знания буквенных обозначений тональностей и нот необходимо на всех уроках в музыкальной школе, для игры аккордовых последовательностей к песне, ноты буквами записываются в музыкально-теоретических пособиях (гаммы, аккорды, ступени, тональности).

На самом деле все просто: за отправную точку берем ноту ля и от нее выстаиваем латинский алфавит. Таким образом получаем:

Название нот на латинском

A — ля

B — си бемоль

С — до

D — ре

E — ми

F — фа

G — соль

H — си

Обозначение диезов и бемолей буквами

Диез (#) — к букве, обозначающей ноту, приписываем is. Например:  фа-диез — Fis, ре-диез — Dis. 

Бемоль (b) — к букве, обозначающей ноту, приписываем  es. Например: ре бемоль —  Des, соль-бемоль Ges. Си бемоль уже обозначен, к букве B дописывать ничего не надо. Нота ми бемоль записывается Es, ля бемоль — As.

Буквенное обозначение тональностей

bukvennoe-oboznachenie-tonalnostej

Если требуется написать мажор,  буквы будут большими. Если минор — маленькими.

Таким образом

До мажор — С dur, Си бемоль мажор — B dur, Фа диез мажор — Fis dur

Ля минор — a moll, си минор — h moll, ми бемоль минор — es moll

Соль-бемоль мажор

Соль-бемоль мажор
Соль-бемоль мажор
Символ тонического аккорда: Ges, Gb, Gb
Параллельная тональность: es-moll
Тональность доминанты: Des-dur
Тональность субдоминанты: Ces-dur
Тональности первой степени родства: es-moll, Des-dur, b-moll, Ces-dur, as-moll, ces-moll
Гамма: ges — as — b — ces ^ des — es — f ^ ges

Соль-бемоль мажор — мажорная тональность с тоникой соль-бемоль, то же, что Ges-dur, имеет шесть бемолей при ключе. Энгармонически равна фа-диез мажору.

G-flat Major key signature.png

Некоторые произведения в этой тональности

  • Шуберт — Экспромт, ор.90 № 3;
  • Чайковский — ария Гремина из оперы «Евгений Онегин»

Соседние тональности

Квинтовый круг

Знаки альтерации: 6
G-flat Major key signature.png
+Ces
5
D-flat Major key signature.png
+Ges
4
A-flat Major key signature.png
+Des
3
E-flat Major key signature.png
+As
2
B-flat Major key signature.png
+Es
1
F Major key signature.png
B
0 /
Do Mayor armadura.png
 
1
G Major key signature.png
+Fis
2
D Major key signature.png
+Cis
3
A Major key signature.png
+Gis
4
E Major key signature.png
+Dis
5
B Major key signature.png
+Ais
6
F-sharp Major key signature.png
+Eis
Мажорные тональности: Ges-dur Des-dur As-dur Es-dur B-dur F-dur C-dur G-dur D-dur A-dur E-dur H-dur Fis-dur
Минорные тональности: es-moll b-moll f-moll c-moll g-moll d-moll a-moll e-moll h-moll fis-moll cis-moll gis-moll dis-moll

Wikimedia Foundation.
2010.

Полезное

Смотреть что такое «Соль-бемоль мажор» в других словарях:

  • соль-бемоль мажор — соль бемоль мажор …   Орфографический словарь-справочник

  • соль-бемоль мажор — сущ., кол во синонимов: 1 • тональность (35) Словарь синонимов ASIS. В.Н. Тришин. 2013 …   Словарь синонимов

  • соль-бемоль-мажор — у, ч., муз. Мажорна тональність, тонікою якої є соль бемоль …   Український тлумачний словник

  • соль-бемоль мажор — соль бем оль маж ор, соль бем оль маж ора …   Русский орфографический словарь

  • соль-бемоль мажор — соль бемо/ль мажо/р, соль бемо/ль мажо/ра …   Слитно. Раздельно. Через дефис.

  • соль-бемоль-мажор — іменник чоловічого роду …   Орфографічний словник української мови

  • соль-бемоль мажор — (2 м), Р. соль бемо/ль мажо/ра …   Орфографический словарь русского языка

  • соль-бемоль-мажор — …   Словарь синонимов

  • соль-бемоль-мажорний — а, е, муз. Прикм. до соль бемоль мажор …   Український тлумачний словник

  • мажор — (минор) термины употребляются: 1) для обозначения качества определенных интервалов (секунд, терций, секст, септим) – напр. может быть две терции: мажорная, или большая (до – ми) и минорная, или малая (до – ми бемоль), т.е. мажорный интервал на… …   Русский индекс к Англо-русскому словарь по музыкальной терминологии

From Wikipedia, the free encyclopedia

G-flat major

{ new Staff with{ magnifyStaff #3/2 } << time 2/16 override Score.TimeSignature #'stencil = ##f { clef treble key ges major s16 clef bass key ges major s16 } >> }

Relative key E-flat minor
Parallel key G-flat minor (theoretical)
→enharmonic F-sharp minor
Dominant key D-flat major
Subdominant C-flat major
Enharmonic F-sharp major
Component pitches
G, A, B, C, D, E, F

G-flat major (or the key of G-flat) is a major scale based on G, consisting of the pitches G, A, B, C, D, E, and F. Its key signature has six flats.

Its relative minor is E-flat minor (or enharmonically D-sharp minor). Its parallel minor, G-flat minor, is usually replaced by F-sharp minor, since G-flat minor’s two double-flats make it generally impractical to use. Its direct enharmonic equivalent, F-sharp major, contains the same number of sharps as the G-flat major key does flats.

The G-flat major scale is:

  {
override Score.TimeSignature #'stencil = ##f
relative c'' {
  clef treble key ges major time 7/4 ges4 aes bes ces des es f ges f es des ces bes aes ges2
  clef bass key ges major
} }

Characteristics[edit]

Like F-sharp major, G-flat major is rarely chosen as the main key for orchestral works. It is more often used as a main key for piano works, such as the impromptus of Chopin and Schubert. It is the predominant key of Maurice Ravel’s Introduction and Allegro for harp, flute, clarinet and string quartet.

A striking use of G-flat major can be found in the love duet «Tu l’as dit» that concludes the fourth act of Giacomo Meyerbeer’s opera Les Huguenots.[citation needed]

When writing works in all 24 major and minor keys, Alkan, Rachmaninoff, Scriabin, Shchedrin and Winding used G-flat major over F-sharp major. Muzio Clementi chose F-sharp in his set for the prelude, but G-flat for the final «Grande Exercice» which modulates through all the keys.

Antonín Dvořák composed Humoresque No. 7 in G-flat major, while its middle section is in the parallel key (F-sharp minor, enharmonic equivalent to the theoretical G-flat minor).

Gustav Mahler was fond of using G-flat major in key passages of his symphonies. Examples include: the choral entry during the finale of his Second Symphony,[1] during the first movement of his Third Symphony,[2] the modulatory section of the Adagietto from his Fifth Symphony,[3] and during the Rondo–Finale of his Seventh Symphony.[4] Mahler’s Tenth Symphony was composed in the enharmonic key of F-sharp major.

This key is more often found in piano music, as the use of all five black keys allows an easier conformity to the player’s hands, despite the numerous flats. In particular, the black keys G, A, B, D, and E correspond to the 5 notes of the G-flat pentatonic scale. Austrian composer Franz Schubert chose this key for his third impromptu from his first collection of impromptus (1827). Polish composer Frédéric Chopin wrote two études in the key of G-flat major: Étude Op. 10, No. 5 «Black Key» and Étude Op. 25, No. 9 «Butterfly». French composer Claude Debussy used this key for one of his most popular compositions, La fille aux cheveux de lin, the eighth prélude from his Préludes, Book I (1909–1910). The Flohwalzer can be played in G-flat major, or F-sharp major, for its easy fingering.

John Rutter has chosen G-flat major for a number of his compositions, including «Mary’s Lullaby» and «What sweeter music».[5] In a charity interview[6] he explained several of the reasons that drew him to this key. In many soprano voices there is a break round about E (a tenth above middle C) with the result that it is not their best note, bypassed in the key of G-flat major. It is thus, he claims, a very vocal key. Additionally, writing for strings, there are no open strings in this key, so that vibrato can be used on any note, making it a warm and expressive key. He also cites its facility on a piano keyboard.

References[edit]

  1. ^ Mahler, Gustav. Symphonies Nos. 1 and 2 in Full Score, Dover, ISBN 0-486-25473-9 (1987) p. 354.
  2. ^ Mahler, Gustav. Symphonies Nos. 3 and 4 in Full Score, Dover, ISBN 0-486-26166-2 (1989), p. 53.
  3. ^ Mahler, Gustav. Symphonies Nos. 5 and 6 in Full Score, Dover, ISBN 0-486-26888-8 (1991), p. 175.
  4. ^ Mahler, Gustav. Symphony No. 7 in Full Score, Dover, ISBN 0-486-27339-3 (1992), p. 223.
  5. ^ Rutter, John (2005). John Rutter Carols. Oxford University Press. ISBN 9780193533813.
  6. ^ «‘Confessions of a Carol Composer’, Charity interview with John Rutter 15 December 2021″. Twitter. Retrieved 18 December 2021.

External links[edit]

  • List of instrumental music in G-flat major

From Wikipedia, the free encyclopedia

G-flat major

{ new Staff with{ magnifyStaff #3/2 } << time 2/16 override Score.TimeSignature #'stencil = ##f { clef treble key ges major s16 clef bass key ges major s16 } >> }

Relative key E-flat minor
Parallel key G-flat minor (theoretical)
→enharmonic F-sharp minor
Dominant key D-flat major
Subdominant C-flat major
Enharmonic F-sharp major
Component pitches
G, A, B, C, D, E, F

G-flat major (or the key of G-flat) is a major scale based on G, consisting of the pitches G, A, B, C, D, E, and F. Its key signature has six flats.

Its relative minor is E-flat minor (or enharmonically D-sharp minor). Its parallel minor, G-flat minor, is usually replaced by F-sharp minor, since G-flat minor’s two double-flats make it generally impractical to use. Its direct enharmonic equivalent, F-sharp major, contains the same number of sharps as the G-flat major key does flats.

The G-flat major scale is:

  {
override Score.TimeSignature #'stencil = ##f
relative c'' {
  clef treble key ges major time 7/4 ges4 aes bes ces des es f ges f es des ces bes aes ges2
  clef bass key ges major
} }

Characteristics[edit]

Like F-sharp major, G-flat major is rarely chosen as the main key for orchestral works. It is more often used as a main key for piano works, such as the impromptus of Chopin and Schubert. It is the predominant key of Maurice Ravel’s Introduction and Allegro for harp, flute, clarinet and string quartet.

A striking use of G-flat major can be found in the love duet «Tu l’as dit» that concludes the fourth act of Giacomo Meyerbeer’s opera Les Huguenots.[citation needed]

When writing works in all 24 major and minor keys, Alkan, Rachmaninoff, Scriabin, Shchedrin and Winding used G-flat major over F-sharp major. Muzio Clementi chose F-sharp in his set for the prelude, but G-flat for the final «Grande Exercice» which modulates through all the keys.

Antonín Dvořák composed Humoresque No. 7 in G-flat major, while its middle section is in the parallel key (F-sharp minor, enharmonic equivalent to the theoretical G-flat minor).

Gustav Mahler was fond of using G-flat major in key passages of his symphonies. Examples include: the choral entry during the finale of his Second Symphony,[1] during the first movement of his Third Symphony,[2] the modulatory section of the Adagietto from his Fifth Symphony,[3] and during the Rondo–Finale of his Seventh Symphony.[4] Mahler’s Tenth Symphony was composed in the enharmonic key of F-sharp major.

This key is more often found in piano music, as the use of all five black keys allows an easier conformity to the player’s hands, despite the numerous flats. In particular, the black keys G, A, B, D, and E correspond to the 5 notes of the G-flat pentatonic scale. Austrian composer Franz Schubert chose this key for his third impromptu from his first collection of impromptus (1827). Polish composer Frédéric Chopin wrote two études in the key of G-flat major: Étude Op. 10, No. 5 «Black Key» and Étude Op. 25, No. 9 «Butterfly». French composer Claude Debussy used this key for one of his most popular compositions, La fille aux cheveux de lin, the eighth prélude from his Préludes, Book I (1909–1910). The Flohwalzer can be played in G-flat major, or F-sharp major, for its easy fingering.

John Rutter has chosen G-flat major for a number of his compositions, including «Mary’s Lullaby» and «What sweeter music».[5] In a charity interview[6] he explained several of the reasons that drew him to this key. In many soprano voices there is a break round about E (a tenth above middle C) with the result that it is not their best note, bypassed in the key of G-flat major. It is thus, he claims, a very vocal key. Additionally, writing for strings, there are no open strings in this key, so that vibrato can be used on any note, making it a warm and expressive key. He also cites its facility on a piano keyboard.

References[edit]

  1. ^ Mahler, Gustav. Symphonies Nos. 1 and 2 in Full Score, Dover, ISBN 0-486-25473-9 (1987) p. 354.
  2. ^ Mahler, Gustav. Symphonies Nos. 3 and 4 in Full Score, Dover, ISBN 0-486-26166-2 (1989), p. 53.
  3. ^ Mahler, Gustav. Symphonies Nos. 5 and 6 in Full Score, Dover, ISBN 0-486-26888-8 (1991), p. 175.
  4. ^ Mahler, Gustav. Symphony No. 7 in Full Score, Dover, ISBN 0-486-27339-3 (1992), p. 223.
  5. ^ Rutter, John (2005). John Rutter Carols. Oxford University Press. ISBN 9780193533813.
  6. ^ «‘Confessions of a Carol Composer’, Charity interview with John Rutter 15 December 2021″. Twitter. Retrieved 18 December 2021.

External links[edit]

  • List of instrumental music in G-flat major
ТОНАЛЬНОСТЬ БУКВЕННОЕ ОБОЗНАЧЕНИЕ — АНГЛИЙСКОЕ БУКВЕННОЕ ОБОЗНАЧЕНИЕ — НЕМЕЦКОЕ ЧИСЛО ЗНАКОВ КАКИЕ ЗНАКИ
ТОНАЛЬНОСТИ БЕЗ ЗНАКОВ
До мажор // ля минор C // Am C-dur // a-moll нет знаков  
ДИЕЗНЫЕ ТОНАЛЬНОСТИ
Соль мажор // ми минор G // Em G-dur // e-moll 1 диез Фа
Ре мажор // си минор D // Hm D-dur // h-moll 2 диеза Фа, до
Ля мажор // фа-диез минор A // F#m A-dur // fis-moll 3 диеза Фа, до, соль
Ми мажор // до-диез минор E // C#m E-dur // cis-moll 4 диеза Фа, до, соль, ре
Си мажор // соль-диез минор H // G#m H-dur // gis-moll 5 диезов Фа, до, соль, ре, ля
Фа-диез мажор // ре-диез минор F# // D#m Fis-dur // dis-moll 6 диезов Фа, до, соль, ре, ля, ми
До-диез мажор // ля-диез минор C# // A#m Cis-dur // ais-moll 7 диезов Фа, до, соль, ре, ля, ми, си
БЕМОЛЬНЫЕ ТОНАЛЬНОСТИ
Фа мажор // ре минор F // Dm F-dur // d-moll 1 бемоль Си
Си-бемоль мажор // соль минор Hb // Gm B-dur // g-moll 2 бемоля Си, ми
Ми-бемоль мажор // до минор Eb // Cm Es-dur // c-moll 3 бемоля Си, ми, ля
Ля-бемоль мажор // фа минор Ab // Fm As-dur // f-moll 4 бемоля Си, ми, ля, ре
Ре-бемоль мажор // си-бемоль минор Db // Hbm Des-dur // b-moll 5 бемолей Си, ми, ля, ре, соль
Соль-бемоль мажор // ми-бемоль минор Gb // Ebm Ges-dur // es-moll 6 бемолей Си, ми, ля, ре, соль, до
До-бемоль мажор // ля-бемоль минор Cb // Abm Ces-dur // as-moll 7 бемолей Си, ми, ля, ре, соль, до, фа

Меню

Здесь вы узнаете все ключевые знаки во всех тональностях. А сколько всего тональностей в музыке? Их всего 30, пятнадцать минорных и столько же мажорных. Две тональности без ключевых знаков, это До мажор и ля минор, остальные двадцать восемь тональностей со знаками.

Порядок диезов и бемолей

Диезные тональности: фа, до, соль, ре, ля, ми, си
Бемольные тональности: си, ми, ля, ре, соль, до, фа

Знаки во всех тональностях

Достаточно запомнить порядок диезов в мажоре, в миноре порядок такой же, только в обратном порядке.

Знаки во всех тональностях

ТОНАЛЬНОСТЬ БУКВЕННОЕ ОБОЗНАЧЕНИЕ – АНГЛИЙСКОЕ БУКВЕННОЕ ОБОЗНАЧЕНИЕ – НЕМЕЦКОЕ ЧИСЛО ЗНАКОВ КАКИЕ ЗНАКИ
ТОНАЛЬНОСТИ БЕЗ ЗНАКОВ
До мажор // ля минор C // Am C-dur // a-moll нет знаков  
ДИЕЗНЫЕ ТОНАЛЬНОСТИ
Соль мажор // ми минор G // Em G-dur // e-moll 1 диез Фа
Ре мажор // си минор D // Hm D-dur // h-moll 2 диеза Фа, до
Ля мажор // фа-диез минор A // F#m A-dur // fis-moll 3 диеза Фа, до, соль
Ми мажор // до-диез минор E // C#m E-dur // cis-moll 4 диеза Фа, до, соль, ре
Си мажор // соль-диез минор H // G#m H-dur // gis-moll 5 диезов Фа, до, соль, ре, ля
Фа-диез мажор // ре-диез минор F# // D#m Fis-dur // dis-moll 6 диезов Фа, до, соль, ре, ля, ми
До-диез мажор // ля-диез минор C# // A#m Cis-dur // ais-moll 7 диезов Фа, до, соль, ре, ля, ми, си
БЕМОЛЬНЫЕ ТОНАЛЬНОСТИ
Фа мажор // ре минор F // Dm F-dur // d-moll 1 бемоль Си
Си-бемоль мажор // соль минор Hb // Gm B-dur // g-moll 2 бемоля Си, ми
Ми-бемоль мажор // до минор Eb // Cm Es-dur // c-moll 3 бемоля Си, ми, ля
Ля-бемоль мажор // фа минор Ab // Fm As-dur // f-moll 4 бемоля Си, ми, ля, ре
Ре-бемоль мажор // си-бемоль минор Db // Hbm Des-dur // b-moll 5 бемолей Си, ми, ля, ре, соль
Соль-бемоль мажор // ми-бемоль минор Gb // Ebm Ges-dur // es-moll 6 бемолей Си, ми, ля, ре, соль, до
До-бемоль мажор // ля-бемоль минор Cb // Abm Ces-dur // as-moll 7 бемолей Си, ми, ля, ре, соль, до, фа

Теперь вы знаете знаки во всех тональностях.

5 752

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Соную или сонную как пишется
  • Сонастроиться как пишется
  • Солфетка или салфетка как пишется правильно
  • Сонастраиваться как пишется правильно
  • Сонными или соными как пишется